למה חולי כליה, שנוטלים כדורים להפחתת לחץ דם גבוה, יגיעו בוודאות לדיאליזה.

הנפרון – כליה מכילה כמיליון נפרונים. וכל אחד מהם מהוה מערכת סינון. כ 180 ליטר ליום עוברים דרך הנפרונים של הכליה, כדי לנקות את נוזלי הגוף מרעלים [מקור].

רוצה להחלים מאי ספיקת כליות חובה עליך לדעת ולהבין למה חולים שנוטלים כדורים להפחתת לחץ דם גבוה, יגיעו בוודאות לדיאליזה. 

הקדמה – זו פעם ראשונה שאני מפרסם קטע מתיק רפואי אישי – אדם שמבקש להגיע לקליניקה שלי, בדרך כלל פונה אלי בכתב דרך בלוג זה. אחד רשם לי שהוא רוצה להתחיל תהליך להחלמת הכליות נוטל כדורים להפחתת לחץ דם, אבל חדל להזריק אינסולין לאחר שהבריא מסוכרת וצרבת בעזרת המאמרים שלי. הוא נמצא בשלב מאוד מתקדם של מחלת הכליות (GFR 12.5)ומבקש שאסייע בידו לא להגיע לדיאליזה. כשביקשתי ממנו את רשימת התרופות מצאתי בה 3 כדורים שונים להפחתת לחץ דם גבוה. הנושא הזה מורכב ורגיש בשל הלחץ המתמיד על תודעת המחלים שעליו להמשיך וליטול את הכדורים האלו בכל מחיר. אבל, הנזק למערכת הכלייתית מכדורים אלו עולה על התועלת נושא שמחייב דיון רציני נושא. הוא נושא מאמר זה.

אני ממליץ על קריאתו לכל חולה כליה, בעיקר למי שמבקש להביא כליות להחלמה. לאחר קריאת המאמר אני ממליץ לקרוא את מאמרי: יתר לחץ דם – שינוי פרדיגמה וגישות חדשות – לחץ דם גבוה וטיפול טבעי ללא תרופות לאחר שטיפול תרופתי נערץ כשל – הקישור אליו נמצא כאן.

בסוף המאמר רשימה של תרופות שכיחות על נזקיהן.

להלן מה שרשמתי בתיק הרפואי אותו מקבל המבקש החלמה בפגישה הראשונה, לו.

קריאה מעשירה

תרופות משתנות פועלות על הנפרון באזורים שונים שלו. במהלך פעולתן הן משאירות שם נזק מכריע. מאמר זה "למה חולים שנוטלים כדורים להפחתת לחץ דם גבוה, יגיעו בוודאות לדיאליזה" נובע משאיפתי למנוע ממך להגיע לדיאליזה, שהיא לדעתי אמצעי להרס איכות חיי החולה, ונראה לי שאתה חושב על כך כמוני. אפשר להמנע מלהגיע לדיאליזה ומניסיוני גם אפשר להחלים מאי ספיקת כליות. מאמר זה מתמקד בפעילות השלילית של התרופות ובמיוחד של התרופות המשתנות. יש לציין כי תרופות נוספות פועלות באופן שלילי וחלקן יוזכר. המאמר הזה הוא חומר למחשבה בלבד ובא רק על מנת לעזור לי לשנות צורת מחשבה. אין לחדול מנטילת תרופות ללא עצת הרופא המטפל.

אבובית הפרוקסימלית (המקורבת PT) – הצינור שמאוייר בכחול למעלה, היא החלק הראשון בנפרון. נפרון הוא ביוב – צינור ניקוז בניגוד לביוב צינור זה פעיל ופועל מצד אחד לפינוי אשפה, ומצד שני הוא ממחזר אותה, שולף ממנה חומרי הזנה ומשיב אותם לגוף. את הרעילים הוא מסלק. החומר המסולק מכונה תסנין והוא ממשיך לזרום בצנרת זו היא צנרת הנפרון עד שנהיה לשתן ומוטל החוצה מהגוף.

החלק של הנפרון שמטפל בתרופות להורדת לחץ דם מכונה אבובית הפרוקסימלית (המקורבת PT). לכאן מובלות התרופות מזרם הדם. ככלל מה שנמצא בדם יגיע לכאן ויעבור סינון ומיחזור כדי שהגוף יזון ולא יורעל ממנו. התרופות להורדת לחץ דם מגיעות לחלק זה של הנפרון ומתחילות לפוגע בהדרגה במערכת אספקת האנרגיה של הנפרון. הפגיעה הזו היא פגיעה ישירה במיטוכונדריות (אברון בתא). בכל תא יש מיטוכונדריה כאן הן נפגעות. מדובר המיטוכונדריהות של מערכת הסינון שבכליות. בכליות יש מערכת זרימת דם עליה אפשר לקרוא –  כאן, ומערכת סינון עליה אפשר לקרוא כאן. ומערכת הורמונלית שאפשר לקרוא עליה גם כאן ובה מרכזי ייצור האריתרופויאטין שתפקידו במחלת האנמיה מכריע כאן

למה חולי כליה, שנוטלים כדורים להפחתת לחץ דם גבוה, יגיעו בוודאות לדיאליזה.

הסינון של הדם מתחיל בחלק בכליה שמכונה פקעיתגלומרולוס, נראית באיור למעלה) אבל מסע הניקוי של הדם מתחיל בצינור קטן, שיוצא ממנה ומרכיב את צינורית הנפרון. חלק זה מכונה אבובית (כלומר צינור קטנטן) גם הצינורית המקורבת (Proximal tubule PT), היא הצינור הקרוב ביותר למערכת הסינון שמתרחשת כאמור בפקעית (הגלומרולוס). האבובית הקרובה ביותר לפקעת הסינון היא הנושא שלפנינו, כאן מתרחשת הפגיעה המרכזית של רוב התרופות להפחתת לחץ דם גבוה. צינור זה מתחיל לפעול מיד משהנוזל שמכונה תסנין מגיע אליו. נוזל התסנין מלא חומרים לטיפול. חומר שהועבר תחילה אל קופסית של באומן שמקיפה את הפקעית -הגלומרולוס, באיור למעלה היא מאויירת בכחול, מכונה גם כמוסה גלומרולרית, ובתוך הפקעית הדם. הדם מגיע כפי שאפשר לראות באיור למעלה מהעורקים האפרנטיים – כדי לעבור סינון בפקעית. החומר המסומן הוא התסנין. בתסנין נמצאים גם חומרים שהגוף צריך והם נספגים לדם לשם כך, וחוזרים (נספגים) לדם דרך הצנרת הזו: כ- 50–60 אחוזים מהנתרן המסונן (כלומר מה שעבר לנפרון, מהפקעית, לקופסית על שם באומן, ועתה הוא במערכת הניקוז) חוזר לדם, גם כל הגלוקוז וכל האוליגופפטידים (אוליגו = "כמה" פפטידים) וחומצות האמינו, 80 אחוזים מהזרחן, 80 אחוזים מהביקרבונט, ו-50 אחוזים מהסידן [מקור] את כולם הגוף צריך והוא שואב אותם נקיים לצרכיו כאן. הקסנוביוטיקה (xenobiotic) הם חומרים זרים, מלאכותיים, רעלים דיאוקסין, כספית, הורמונים, תרופות… כולם עוברים כאן טיפול מי שלא נצרך נזרק או ממשיך במערכת הניקוז החוצה דרך השתן. בקטגוריה זו נמצאות תרופות מסוג: אנטיביוטיקה, אנטי-ויראלים, משתנים, תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות ותרופות אנטי-סוכרתיות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5] גם מוצרי מיקרוביום של המעי (למשל, kynurenine), ורעלים אנדוגניים (מה שנקרא רעלנים אורמיים, כגון אינדוקסילפט (אינדוקסיל סולפט), רעלנים סביבתיים (כגון כספית, חומצה אריסטולוכית), גם מטבוליטים (כגון חומצת שתן) [מקור]. חלקם כמו הרעלים האורמיים קשורים בתוצרי רעל של התרופות שנוצרים כבר במעי). מטבוליטים חשובים מבחינה פיזיולוגית (כגון חומצה פולית, אלפא-קטוגלוטרט, אוראט וקרניטין), גם חומרים מזינים אחרים (כגון ויטמינים ופלבונואידים), מולקולות איתות (למשל, חומרי ריח, נוקלאוטידים מחזוריים ופרוסטאגלנדינים), כולם מטפלים כאן. רוצה לומר שחשיבות הצנרת רבה וכל פגיעה בה היא אסון בריאותי. מי שלא מטופל כאן למרות חשיבותו העליונה הוא המגנזיום. ספיגתו של המגנזיום ייחודית והכליה מטפלת בה בשלב מאוחר יותר. 

המגנזיום (Mg) מגיע לגוף מהתזונה דרך המעי הדק העליון [מקור] נושא מעבר יסודות הזנה מהמעי לצנרת הדם הוא בהחלט לא נושא חדש גם B12, וברזל עוברים לגוף מדופן המעי הדק העליון. הנושא הזה של חזרת החומרים הנדרשים מצנרת הניקוז (הצינורית המקורבת) לצנרת הובלת המזון = צנרת זרימת הדם בכליות הוא הנושא שעומד לפנינו. הספיגה מחדש קשורה במומסים מסוננים (S) הם נמצאים על פני הממברנה הקודקודית של ההצינורית המקורבת (PT), קטע שמכונה גם הפרוקסימלית לכן מסמנים אותה (PT) נושא זה קשור במיוחד לנתרן (Na+), תוך שימוש בשיפועים תוך תאיים הנוצרים על ידי ה-Basolateral Na+/K+-ATPase. תרופות שנלקחות מהדם (בפקעית של הנפרון) תרופות רבות, הן אניונים או קטיונים אורגניים בשלב זה. באמצעות מעבירי אניונים וקטיונים אורגניים בזולטראליים, שרבים מהם נקראים לעתים קרובות מעבירי תרופות (OATs ו-OCTs, בהתאמה) [מקור] הם שמעבירים את האטומים בעלי המטען אניונים וקטיונים אורגניים שמקורם בתרופות אל הצנרת ויש להם תפקיד מרכזי בספיגה [מקור]. בכליות המעבירים מסוג OATPs (Organic anion transporting polypeptides) מעורבים גם בסילוק חומרים לא טבעים – קסנוביוטיקה – לשתן [מקור].

התרופות – גם התרופות מגיעות לכליה לסינון דרך זרם הדם. ספיגתן מחדש מתבצעת בעזרת מעבירי התרופות.

[מקור]. התהליך הזה מתרחש בתיווך קולטנים והוא מספק נתיב כניסה אפיקי לתרופות המסוננות (שנמצאות בשלב הזה בנפרון, הן עכשיו חלק מהתסנין) כגון אמינוגליקוזידים (קבוצות אנטיביוטיות, כולל סטטינים, סרטנים, אנטיביוטיקה ותרופות אנטי-סרטניות. רבות שמיוצרות מהתרכובות הללו (למשל estrone-3-sulphate, estradiol-17β-glucuronide או bromosul), גם קבוצה של חומרים אנטיביוטיים הפועלים על-ידי התערבות בייצור חלבונים של חיידקים מזיקים, כולם מטופלים כאן [מקור]). בשלב הספיגה -באבובית המקורבת חלק מהתרופות עוברות אל הגוף (ספיגה מחדש) בתאי PT אל צנרת הדם הכלייתית וממנה אל צנרת הדם הכללית ואל הגוף כולו [מקור1, מקור2].

במערכת הניקוז התרופות האלו פוגשות חלבונים עמידים. הם עמידים מול התרופות (MRPs) וגם תרכובת רב תרופתיות ורעלנים -1 (hMATE1). מתרחש כאן אנדוציטוזיס [בליעה תאית (endo=בתוך, cytos=תא) היא קליטת חומר אל תוך התא על ידי כליאתו בתוך התא עצמו. תהליך זה קורה על ידי התקפלות של קרום התא כלפי פנים, וסגירת ההתקפלות כשלפוחית על חומרי התרופות והתרכובת הרב תרופתיות וכן על רעלנים -1 (hMATE1) הנ"ל.

תרופות שפועלות כאן ב (PT) הן חומרים שנמצאים עתה בתוך התא בגלל האנדוציטוזיס שהוזכר לעיל. אלא שכשהן נמצאות בתוך התא הן רעילות למיטוכונדריה,

אפשר לומר בשפה עממית שהמיטוכונדריה היא תחנת הכוח או ספק מערכת החשמל לתא. בשלב זה שאין להימנע ממנו, נוכחות התרופות היא כנוכחות הסוס בטרויה. הן עלולות וגם מתחילות לשבש את אספקת ה-ATP ל-Na+/K+-ATPase, כלומר מערכת האנרגיה של התא ושל הגוף באופן כללי, כיניתי את הפעילות של המיטוכונדריות – לשם הבהרה – מערכת ייצור החשמל של התא. הפעולה הזאת בקרב נוטלי תרופות להפחתת לחץ דם מסוג המשתנות אוסמוטיות (כגון מניטול – mannitol) [מקור], או משתנים המפריעים למערכת האדניל ציקלאז (adenyl cyclase system למשל, קסנטינים – xanthines), או אורמוקס, דורזולמיד, דורזטול, טימודור, טרוסופט, קוסופט (כל האחרונות נמנות על מעכבים את האנזים קרבוניק אנהידרז שנמצא בממברנה האפיקלית של האבובית המקורבת, בהמשכה המכונה האבובית המפותלת המקורבת) וכן אנטיביוטיקה 

לאורך זמן הן  פוגעת בסופו של דבר במיטוכונדריה. זו הבעיה המרכזית שעומדת לפנינו בבואנו לבקש החלמה של הכליות בקרב נוטלי תרופות אלו.

 הנוטלים אותן מאמינים, בצדק  שהתרופות מפחיתות לחץ דם, אבל הם לא יודעים וגם לא נתקלתי בכך שמגלים להם, שמהלך הפחתת יתר לחץ דם זה מתרחש תמורת מחיר פגיעה במכון האנרגיה המרכזי או במרכז לייצור האנרגיה, החשמל של מערכת הסינון של הגוף. היא מערכת הבסיס של הכליות, של הנפרון, וזה קורה מיד בתחילתה. הכליות נהרסות, ונהרסת יכולת הסינון כך שהכרח הוא שמדד הסינון ה – GFR ירד. ובהמשך נראה שזה עוד לא הכול. מכל מקום

המיטוכונדריות באבובית המקורבת נפגעות,

הספקת האנרגיה נפגעת ובלעדיה, כמו מכונית עם נזילת דלק בצנרת הובלת הדלק למנוע, אין הכליות יכולות לפעול. המכונית נתקעת גם אם היא נוסעת בכביש הכי חדיש, הכי יפה בנוף עוצר נשימה. היא נעצרת! התרופות הן שמביאות גם להתמוטטות בהובלה ולבזבוז של מומסים שנשלחים אל השתן במקום אל הגוף מה שיוצר את מדדי האלבומין, היתר חלבון בשתן או מחסור של חומרי ההזנה בדם, כלומר בגוף  מה שמוביל לסיבוכים מערכתיים כגון דה-מינרליזציה של העצם ותרחיש קליני המכונה תסמונת Fanconi הכלייתית (RFS) [מקור]. (תסמונת כליית Fanconi) נגרמת כך [מקור]. עוד על נושא זה ובהרחבה במאמרי: מבנה (אנטומיה) של מערכת הסינון של הדם בכליות ויצירת השתן, ודרכים חדשות להחלמת מפגעיהכאן.

השימוש בתוסף מזון Q10, הוא שבא לסייע. Q10 מגונן על המיטוכונדריה וכשהוא נמצא במינון נכון, שהוא בדרך כלל גבוה ממה שעולה על דעת הנפרולוגים, כי זה כנראה לא נושא התמחותם. הם יודעים לספק תרופות אבל ממה שראיתי, וראיתי הרבה מאוד לא מצאתי נפרולוג שיודע להחלים כליות (לכאורה) מכל מקום נראה שהם לא לומדים ולא יודעים כמה קו אנזים –Q-10 דרוש כדי להתגבר על הנזק העצום שיצרו לכליות. התוסף הזה Q10 מניסיוני, וניסיוני בהחלמת הכליות גדול ויחידי מסוגו, הכרחי ויעיל לתהליכי ההחלמה של האזורים שנפגעו מהתרופות האלו. נחזור אל התרופות שפוגעות בצינור הראשון, ביחידת הבסיס החשובה כל כך לתפקוד ובמקרה שלנו להחלמה של הכליות. אנחנו מדברים מתוך כלל התרופות לכליות שמורידות לחץ דם עכשיו באופן מיוחד על המשתנות.

הפגיעה של התרופות המשתנות כמו פוסיד מתרחשת באזור מרוחק יותר של הנפרון (צנרת הניקוז ההמשכית). אזור זה מכונה נפרון הדיסטלי (שסימנו DCT) הוא האזור שנפגע מהפוסיד. אזור זה מורכב משני חלקים: מחלק תחילי (DCT1) ומאוחר יותר (DCT2). תאי הצינורית המפותלת הדיסטלית (DCT) עשירים במיטוכונדריה (מיטוכונדריות). תאי DCT הם ברובם אטומים למים, וסופגים מחדש נתרן וכלוריד, כאן רוב הנתרן והכלוריד האניון של היסוד כלור, חוזרים לגוף. כשיש בגוף יותר מדי נתרן הסיבה לכך נמצאת כאן). תאים אלה ממלאים גם תפקיד מפתח בספיגה חוזרת של מגנזיום, (גם המגנזיום חוזר לזרם הדם – כאן) עיקר חזרת המגנזיום לגוף מתבצעת דרך ערוץ פוטנציאלי של קולטן חולף (TRPM6) נושא שאפשר לקרוא עליו עוד במאמרי שפורסם  כאן [מקור]. ה-DCT משמשת גם יעד להורמונים אנגיוטנסין II ואלדוסטרון; נראה שתאיה מגיבים גם לגירוי עצבי סימפטי ולשינויים באשלגן שמתרחשים בפלזמה (בדם) [מקור]. בצינורית הזעירה הזו נמצאים מספר חלבוני תחבורה, כמו ה-NaCl cotransporter הוא מאוד רגיש לתיאזיד – ולכן מהווה יעד פגיעה חמורה של תרופות משתנות שנמצאות כידוע בשימוש נרחב (ידוע גם בשם Na+-Cl- cotransporter, NCC או NCCT, או בתור קוטרנספורטר Na+-Cl-) אשוב ואדגיש כי אזור זה גם רגיש לתיאזידים, תפקידו לספוג מחדש יוני נתרן וכלוריד ממסלול הובלת המלח העיקרי בממברנה הקודקודית של תאי הצינורית המפותלת המרוחקת (DCT) עוד עליה אפשר לקרוא כאן בבני אדם, האזור מקודד על ידי הגן SLC12A3 היפומגנזמיה (ירידה בערכי המגנזיום) לכן פגיעה של אזור זה על ידי התרופות קשורה גם בירידה או בחוסר תפקוד של חלבון הובלה זה) [מקור1, מקור2]. תאים אלה כאמור ממלאים גם תפקיד מפתח בספיגה חוזרת של מגנזיום, המתרחשת בעיקר, דרך ערוץ פוטנציאלי מושרה על ידי קולטן חולף של תעלת המגנזיום האפיתל (TRPM6), ותעלת המגנזיום האפיתל (Mg2+) (TRPM6) – Epithelial Mg2+ channel TRPM6. יצוין כי המגנזיום מסייע לגופנו בוויסות הסידן, אשלגן ונתרן, פגיעה בו היא פגיעה בתהליך החלמת הכליות, אנמיה ומערכת העצמות בגוף  – המגנזיום גם חשוב בשמירה על תפקוד תקין של השרירים והעצבים, שמירה על קצב לב יציב, על הלבלב, ועל תפקודו של המוח. המגנזיום שותף בייצור חלבונים, וחומצות גרעין, גם ביצירת אנרגיה (ATP) ושמירה עליה בתאי הגוף, על חלוקת התאים, סינתזה של DNA ו-RNA, העברת מסרים עצביים, המגנזיום תומך בתפקוד תקין של מערכת החיסון וכן בבניית העצמות. המגנזיום מסייע בוויסות רמות הסוכר בדם ובשמירה על לחץ דם תקין הוא גם מעורב ביותר מ-300 תגובות של אנזימים [מקור]. ולכן גם פגיעה בו היא פגיעה בתהליך החלמת הכליות – עוד על מחסור במגנזיום במאמרי – כאן

התרופות שפועלות על נפרון הדיסטלי (שסימנו DCT) ומכונה גם הצינורית המפותלת המרוחקת שהוא עשיר במיטוכונדריות הן תרופות מסוג תיאזידים ותרופות דמויות תיאזיד: דיזותיאזיד, אוקסאאר פלוס, אטקנד פלוס, וקטור פלוס, טריטייס קומפ, פמי.

אני מבקש להזכיר לך שהנפרולוג נותן לך רשימה של תרופות להפחתת יתר לחץ דם. אעבור בקיצור על נזקיה כפי שאני עושה במאמר על מערכת הסינון ותפקיד הנפרון – כאן הקישור למאמר זה – כאן. היעד של משתנים (תרופות שהורסות את הכליות ומורידות את מדד הסינון ה-GFR של הכליה) כמו פורוסמיד הוא צנרת ההמשך והפוסיד למשל אלו פוגעות בזרוע העולה של לולאת הנלה שתוזכר להלן, (משתני לולאהפוזיד, פורובניר, פורוזמיד, פורוסמיד). באזור זה מזהים ספיגה חוזרת של אשלגן הספיגה של האשלגן מתרחשת בלולאה של Henle ו<10% מהעומס המסונן (חודר מהדם לנפרון) ומגיח אל הצינור הדיסטלי המוקדם [הנפרון הדיסטלי הוא זה שנמצא בכליות בהמשך הנלה וזה עתה דובר בו ובו פועלות התרופות: תיאזידים ותרופות דמויות תיאזיד: דיזותיאזיד, אוקסאאר פלוס, אטקנד פלוס, וקטור פלוס, טריטייס קומפ, פמי [מקור].

הנפרון הדיסטלי הוא המשך הצנרת המנקזת את הרעלים וכאמור חלקה המרוחק יותר של צנרת הניקוז ביחס לפקעית. אזור זה מורכב משני חלקים: מחלק תחילי (DCT1) ומאוחר יותר (DCT2). תאי הצינורית המפותלת הדיסטלית (DCT) עשירים במיטוכונדריה. (המיטוכונדריות הן המנוע שמספק חשמל למנוע כאן הצינורית המפותלת הדיסטלית שבכליות. הצורך במיטוכונדריות גדולות מרמז על עומק העבודה שמתבצע כאן ובמקביל על גודל הנזק עקב נטילת התרופות שמתרחש כאן)

נעבור עכשיו אל האינטרסטיטיום הצינורי של הכליה. זהו אבר שנמצא תחת עשרות מחקרים בשל גילויו לאחרונה. מייחסים כיום לאינטרסטיטיום הצינורי חלק מהתפקודים האנדוקריניים הבולטים ביותר של הכליה [כלומר הוא נחשף כבלוטה שמייצרת הורמונים. כאן נוצר האריתרופויאטין (Epo) וכאן גם המקור של הרנין] דלקת כליות אינטרסטיציאלית למשל, היא הפרעת כליות שמקורה על-פי רוב בתרופות (למשל מיקרופירין 100 שהוא למעשה אספירין או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות – NSAIDs), ובחיידקי מעיים: Proteus, Klebsiella, E. Coli. במחלת כליות אינטרסטיציאלית עליו אני כותב בהרחבה – כאן. המרווחים בין צינוריות הכליה מתנפחים (הרופאים מכנים זאת דלקתיים). מצב כזה יכול לגרום לכשל נוסף בפעולת הכליות. 

בנוסף לכך VEGF הוא חלבון "מאותת" המיוצר על ידי תאים שמעודדים יצירת כלי-דם חדשים לעקיפת כלי-דם סתומים collateral circulation. כאשר VEGF מבוטא ביתר על המדה, אנחנו נמצאים בבעיה חדשה VEGF-A מהווה חומר כימוטקטי לגבי מקרופאגים וגרנולוציטים, שנמצאים בפקעית עצמה ופגיעה בהם אומרת חיסולה של מערכת הסינון עצמה. כמו כן הם מרחיב כלי-דם (ואזו-דילטנט) באופן בלתי-ישיר על ידי הגברת הפרשה של NO. על ה-NO פרסמתי מאמר – תחמוצת החנקן (NO) כיווץ תאי האנדותל, מחלות כרוניות קשות – ודרכי ריפוי חדשות –  כאן. יש לו השפעה גם על תאים אפיתליאליים של הכליות. הוא עלול לגרום למפגעים בריאותיים, כגון האצת תהליכים גרורתיים של גידול סרטני ויצירת עודף כלי-דם ברשתית העין, או באזורי גוף אחרים. התרופות אייליה ולוסנטיס, הזרקה תוך עינית של סטרואידים או מעכבי VEGF גם תכשירים כגון aflibercept, bevacizumab, ranibizumab ו-pegaptanib sodium (שם מותג Macugen) יכולים לעכב פעילות VEGF ולהאט התפתחות כלי דם מזיקים אלה, כאמור 20% מהחולים הנוטלים מעכבי VEGFA, לקו בפרוטאוריה – מצב של חלבון רב בתוך השתן.

גם קצה נהנפרון מקבל טיפול ממסדי הוא מכונה הצינור המאסף – וכאן פועלים משתנים משמרי אשלגן – נגזרות של Pteridine: כמו קלוריל.

משתנים משמרי אשלגן – מעכבי אלדוסטרון: אפלרנון, אינספרה, אלדקטון, סורבון, ספירונולקטון וכן.

מעכבי הקולטן לואזופרסין – כול התרופות האלו מטפלות בצינור המאסף ואחת הסיבות לעליה בברמות אשלגן  בדם.

עוד על תרופות שמרסקות את מדד ה- GFR כאן.

רשימת התרופות שאתן מגיעים מטופלים במצבים מאוד קשים של מחלת הכליות 

כולסטרול גבוה

סימווקון (סימבקור, סימבקסון) נגד כולסטרול כדור מהנמכרים ביותר בעולם. שייך לסטטינים. ככלל הסטטינים חוסמים את האנזים HMG-CoA רדוקטז שמאפשר את ייצור הקואנזים Q10, שימוש בו למעשה לא מאפשר לככאורה את החלמת הכליות. הוא מרוקן את מאגרי קו אנזים Q10, ואת מאגרי ויטמין D אי אפשר להחלים את הכליות ללא ויטמין D – על ויטמין D וחיוניותו לתהליך החלמת הכליות אפשר לקרוא במאמרי – כאן. מחסור בויטמין D גורר מחסור בקלוטו. נטילת סימווקון פוגעת לכאורה במדדי הקלוטו. מחסור קלוטו בגוף הרה אסון, בין שהוא בבלוטות שמפרישות הורמונים אל מחזור הדם (המערכת האנדוקרינית) ו או בכליות. מחסור בקלוטו או מדדי קלוטו נמוכים משמעו דלקת, כמו במחלה שאין לרפואת הממסד תרופה לה – נפרופתיה, סופה מוות. קלוטו הוא יעד מוביל להחלמה ממחלת הכליות ללא תרופות. קלוטו הוא אנזים וחלבון טרנסממברני שנמצא ופועל בגוף האדם. הוא מקודד על ידי הגן KL (the KL gene). [מקור] לקלוטו שלוש תת-משפחות: α-klotho, β-klotho ו- γ-klotho. [מקור] α-klotho מפעיל את FGF23, נושא מאמר: "תובנות חדשות אי-ספיקת כליות תלויה במצבו של ציר FGF23-Klotho" כאן. β-klothoמפעיל את FGF19 ו- FGF21. [מקור] כאשר אתם מוצאים במאמר מדעי בו תת-המשפחה לא מצוינת, ההמשגה "קלוטו" פירושה בדרך כלל תת-משפחת α-klotho [מקור]. קלוטו יכול להתקיים כשהוא קשור לקרום או בצורתו המסיסה בזרם הדם (הורמונלית) [מקור]. חלבון זה מוכר כיום כגן אנטי אייג'ינג בעל פונקציות פלוטרופיות. כלומר גם בהיותו "גן בודד" הוא בעל השפעה על מספר דרכי ההתבטאות של כלל החומרים או הגנים הלוקחים חלק, למשל, בהחלמת הכליות, בשינוי מגמה של תפקוד לקוי של האנדותל ומחלות לב וכלי דם. עוד על נושא זה במאמרי – כאן.  סימווקון (סימבקור, סימבקסון) פוגע בדופן העורקים, בכבד ומעורר תוצאות שנויות במחלוקת, גם מרוקן קו אנזים Q10, מהגוף וחושף את המיטוכונדריות להרס כפי שמאמר זה מסביר למעלה. וכל זאת כאשר מנת שיבולת שועל מותססת מעניקה תוצאות דומות של הפחתת כולסטרול, או מניסיוני טובה ממנו, ללא תופעות לוואי. לנוטלי הכדור הזה אסור לאכול ללגום מיץ אשכוליות.

אטורבסטטין – ליפיטור – ממשפחת הסטטינים המשמשת להפחתת רמות גבוהות של כולסטרול בדם. התרופה הזו הורסת את הכליות. רבדומיולוזיס כשלעצמו עלול להביא לאי ספיקת כליות חריפה ולמוות. מצב שנקרא רבדומיוליזיס (פירוק מוגבר ומואץ של רקמת שריר). שלוש התרופות שמכילות אותו הן אטורבסטטין Atorvastatin, לובסטטין וסימבסטטין (Simovil, Simvacor, Simvaxon).והן עלולות לסכן אותך – רבדומיוליזיס, שסימניו הם שתן אדום כהה או חום-שחור (בצבע קולה) ורגישות, נוקשות, חולשה או כאבים בשרירים (מיאלגיה), הוא מצב שיכול להתפתח לאט או להופיע בפתאומיות. אם אתם סובלים מתסמינים אלה, ייתכן שמדובר ברבדומיוליזיס בשלביו הראשונים. האינטראקציה בין מיץ אשכוליות לסטטינים מתרחשת מכיוון שהתרופה חוסמת את פעולת האנזים שנקרא ציטוכרום. שתיית מיץ אשכוליות מקטינה את המטבוליזם של הסטטינים (מנגנון ציטוכרום p450) ולכן מעלה את רמת התרופה בגוף כתוצאה מפירוק מוקטן של התרופה בכבד, ועל כן לא מומלץ לשתות מיץ אשכוליות יחד עם נטילת סטטינים, לאור החשש מהעלאת תופעות הלוואי כתוצאה מהעלאת רמות התרופה בדם.  

אטורבסטטין (ליפיטור, ליטורבה) שייך למשפחת הסטטינים, תרופות שמסייעות להורדת רמות כולסטרול. מדובר בתרופה שנזקיה רבים ובפועל מנת שיבולת שועל מותססת, שאין לה לכאורה נזקים לבריאות הכליות בכלל, יעילה ממנה.

צרבת

נקסיום (NEXIUM) – מפחיתה הפרשה של חומצה – משמשת נגד צרבת. נקסיום  נמנה על רשימת התרופות שמרוקנות את את מאגרי הוויטמין A מהגוף. ויטמין A הוא נוגד חימצון עוצמתי וכשהוא נכנס לאבר בגוף שלנו, הוא מתחיל לעבוד למענו ומתקן שם נזקים, במחלת הכליות מדובר בנושא מרכזי וגורלי. ללא תיקון הנזק לנפרונים שבכליה אין אפשרות למנוע דיאליזה. ויטמין A אוהב תהליכי אידוי והוא אף משפר את ספיגתו בגוף (אידוי קל בלבד) הוא מגיח מהצלחת והוא אפילו מצליח לחדור לריאות (באכילת גזר, בטטות, דלעת, גם כרוב, פלפל אדום, וברוקולי) ויטמין A שומר על מבנה קרום התאים, מונע דלקות חשוב להגנה על השיניים, וממלא תפקיד מפתח בפעילות מערכת החיסון בכוחו לתקן, עד גבול מסוים, אפילו נזקי עישון. חיסולו רב נזק.

קלציום קרבונט (טאמס) הינו כדור נוגד חומצה, הפועל לנטרל את החומציות בקיבה ולכן משמש לממסד במצבים של צרבת. טאמס מחסלת את מאגרי הגלוטתיון בגוף, האשלגן, ברזל, מגנזיום, מלטונין,  ויטמין A ,ביוטין ויטמין B7, B12, B1, B6, B2, סלניום,  סידן, ניאצין, קו אנזים Q10, ויטמין סי – C, אבץ, מנת כרוב כל כרוב וכן 2 גבעולי אספרגוס מנטרלים את החומצה בקיבה ללא רשימת נזקים אלו.

נגד סוכרת – טרגלודק Tregludec – Insulin Degludec

יוקריאס ניתן לחולי סכרת מעכבת את האנזים DPP-4, ומגביר על פי ניסיוני, את מדד תנגודת לאינסולין הגבוה (, 4.ק ועוד מדדים שפגשתי3.7) נוכח מדד טוב לכאורה של הגלוקוז (הכדור מעלה את רמות האינקרטינים בדם) – הוא עלול להחשב כדור גרוע במיוחד, פוגע בייצור האנרגיה בגוף, במיטוכונדריות ובכוחות ההחלמה.

גלובן – סוכרת מגרה יצירה והפרשה של אינסולין מאיי לאנגרהנס אשר בלבלב. הכדור ממריץ קליטת סוכר לתוך תאי הגוף, מראה מדד סוכר טוב אבל תנגודת לאינסולין חושפת את המצב בעומקיו. גם כדור זה מעקב, פוגע בתהליכי החלמת הכליות הוא מעודד תהליכי חמצון של הכליות. על תנגודת לאינסולין אפשר לקרוא עוד – כאן.

אינסולין אינסולין דגלודק שהיא אינסולין בזאלי (בעל פעילות ארוכת טווח) PEN NEEDLE 31GX8MM YPS.

קורטיזון – דקסמתזון הוא נגזרת של קורטיזון (הורמון קורטיקו-סטרואידי) בעל פעילות ממושכת. דקסמתזון משמש לטיפול במגוון מחלות עור ורקמות רכות שנגרמות בגלל אלרגיה או דלקת. הורמון המופרש מיותרת הכליה, וממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים בגוף.

שבו בשמש

ויטמין D הכדוריםALPHA D3  Alfacalcidol מדובר בנגזרת של ויטמין D- מחקרים מלמדים שהתוסף גם לא יעיל וגם מזיק, ניתן לקרוא עוד בנושא זה במאמרי כאן.

אנמיה

אראנספ Aranesp מכונה גם דרבופואטין אלפא – הפקה סינתטית של ההורמון אריתרופויאטין. כדור שאמור לטפל במחלת האנמיה. למעשה מדובר בנטילת  ההורמון אריתרופויאטין סינטטי. תופעות הלוואי שנצפו במטופלים הסובלים מאנמיה וקיוו להחלים ממנה בעזרת הכדור הזה כוללות עייפות כרונית, בחילה, הקאה, שלשול, חום ולעיתים קשיי נשימה. תופעות הלוואי שנצפו במטופלים הסובלים מאנמיה כתוצאה ממחלת כליות כרונית קשים יותר לחץ דם גבוה, פגיעה בדופן המעי הדק העליון, פרכוסים ותגובה אלרגית: קוצר נשימה, פריחה, טשטוש ועילפון כתוצאה מירידה בלחץ הדם, דופק מהיר או הזעת לילה.

על נושא האריתרופויאטין וטיפול להרמת מדדיו ללא תרופות פרסמתי מאמר ואפשר לקרא אותו כאן.

מדללים

אספירין – פלביקס, מיקרופירין 100 אספירין – כיום ידוע שלאותם אנשים הרגישים לתרופות אנטי-דלקתיות לא סטרואידליות, יש רגישות גם לאספירין. מיליוני אנשים נוטלים אספירין ללא מרשם כדי להוריד חום או להקל על כאבי ראש על בסיס יומי. אספירין ניתן ביד רחבה כמדלל דם אלא שנמצא שאספירין מגביר את הסיכון לאי ספיקת לב, מגביר את הסבירות למוות מוקדם כתוצאה מסרטן בקרב מבוגרים, ואף יכול לגרום לנזק לכבד אצל חלק מהמאושפזים [מקור]. נמצא שאספירין עלול להזיק לאלו הסובלים מדימומים, לחולי אסתמה, מחלות כליות, כיב קיבה, גסטריטיס ויתר חומצה אורית או חולי גאוט [מקור]. המשווקים מודיעים כי אסור ליטול אותו בכלל מתחת לגיל 18. מחקרים חושפים כי נטילת אספירין על בסיס יומי עשויה למעשה להזיק יותר מלהביא תועלת. [מקור] במיוחד (ACETYLSALICYLIC ACID 100MG – אספירין (מיקרופירין), לכאורה מזרז אנמיה, אי ספיגת ברזל ואי ספיגה של חומרי הזנה חיוניים = מוביל לתת תזונה. אספירין ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs מעודדים דלקת כליות אינטרסטיציאלית, ומדדיו טסיות נמוכות כולל פגיעה בעצם ומדדי זרחן חריגים. נמצא שאספירין מרוקן  ויטמין סי, מלטונין, ניאצין (מגן הלב, מוריד כולסטרול), חומצה פולית (טרשת עורקים, דיכאון, אנמיה, ויתר לחץ דם) ואת הפירודיקסין (שומר על שמחת חיים) מהגוף. קשה להביא להחלמת הכליות בנוכחות מגרעות שכאלו. האספירין – פוגע באינטרסטיטיום הצינורי. נצפו גם מקרים בהם חוו נוטלי אספירין דימום מוחי [מקור]. "סוג זה של דימום יכול להיות קטלני" אומרים החוקרים אחד הכדורים הנודעים יצא כתרופה בשם ויאוקס את פרסומה היא קיבלה בעקבות פרשת טיוח מידע בנושא והשימוש בה הופסק.

למאמרי על מדללי דם טבעיים – כאן

מיקרופירין 100 אספירין כדור גרוע במיוחד (ACETYLSALICYLIC ACID 100MG TAB 100MG 1- אספירין (מיקרופירין)), מזרז אנמיה, אי ספיגת ברזל וחומרי הזנה חיוניים. פוגע באינטרסטיטיום הצינורי. אספירין ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs מעודדים דלקת כליות אינטרסטיציאלית, ומדדיו טסיות נמוכות כולל פגיעה בעצם ומדדי זרחן חריגים.

אספירין מרוקן מהגוף ויטמין סי, מלטונין, ניאצין (ויטמין B3 – מגן הלב, מוריד כולסטרול), חומצה פולית (טרשת עורקים, דיכאון, אנמיה, ויתר לחץ דם) ואת הפירודיקסין (שומר על שמחת חיים) מהגוף. האספירין – פוגע גם באינטרסטיטיום הצינורי. קשה להביא להחלמת הכליות בנוכחות מגרעות שכאלו.

[מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]

תופעות לוואי של אספירין נגרמות מהאופן שבו אספירין פועל בתאים. הוא חוסם את פעילותו של האנזים  ציקלואוקסיגנאז(COX). מרגע שהאספירין "מעניק" את קבוצת האצטיל שלו לאנזים ציקלואוקסיגנאז (COX) פעילותו של האנזים מדוכאת לחלוטין , והיא – ייצור פרוסטגלנדינים ותרומבוקסאנים [מקור]. תרומבוקסאנים הם שומנים הנמצאים בטסיות הדם (תרומבוציטים).  דיכוי ייצורם על ידי האספירין תורם, בשל כך. לדילול הדם. פרוסטגלנדינים הם קבוצת הורמונים שומניים בעלי תפקידים מגוונים בגוף, שחלקם עדיין נחקר. ידוע שהם שותפים לייצור הריר המגן על הדופן הפנימית של הקיבה מאנזימים מאכלים ומהחומציות החזקה השוררת באיבר זה, ולכן נזקי האספירין לקיבה עלולים להיות גדולים ולגרום להיווצרות דלקות במקרה של זיהום [מקור]. 

יתר לחץ דם

AMLODIPINE MALEATE TAB 5MG 5MG 1 – נגד יתר לחץ דם אמלודיפין מוכרת גם כנורוואסק, או אמלאואסור לחלוטין להשתמש במיץ אשכוליות אם נוטלים אותה. הכדור מרחיב כלי דם ממשפחת חוסמי תעלות סידן מסוג דהידרופירידינים. אסורה לשימוש בקרב חולים עם אי ספיקת כבד. הכדור מייצר לכאורה בצקות פריפריות (בעיקר באזור הקרסוליים). אמלודיפין עלולה לגרום גם לכאבי ראש, עייפות, סחרחורות, כאבי בטן, בחילות, דופק לב מהיר והסמקה (נפיחות ואדמומיות באזור הפנים).

קדקס (דוקסאזוסין – לטיפול ביתר לחץ דם. על פי הוראות המוכרים, כדור זה אסור ליטול כשבלוטת הערמונית מוגדלת, כמו כן הכדור גורם לעלייה במשקל, עליה בנתרן, בלחץ דם, שימור נוזלים – בצקות ואי ספיקת לב (פגיעה בשריר הלב עצמו) [מקור], גם לעלייה בנפח הפלזמה, בנפח הנוזל הבין-תאי ובנפח הנוזלים החוץ-תאי לאחר טיפול קצר וארוך טווח כאחד בכדור זה [מקור]), אמלודיפין (נורווסק, אמלו ואמלודיפין – מרחיב כלי דם. הכדור נמנה על משפחת חוסמי תעלות סידן. כדור שכיח ואסור לשתות מיץ אשכוליות כשנוטלים אותו. הכדור שב ונחקר ונראה שלא נתן להימלט ממחלה כרונית מגוונת בנוכחותו ע"פ מחקרים שפורסמו). קדקס  שייכת לקבוצת התרופות ממשפחת 'חוסמי אלפא' (Alpha Blockers) הן למעשה חוסמים של קולטני אלפא מסוג 1, ומונעים את התקשרות המתווכים לקולטנים הספציפיים, ובכך מונעים כיווץ כלי דם, גורמים לירידת התנגודת הפריפרית, ובעקבותיה לירידה בלחץ הדם. קיימים מספר חוסמי קולטני אלפא 1, שהשכיח ביניהן דוקסזוצין (קדקס).

ניסויים מבוקרים אקראיים שבו והוכיחו בעקביות כי חולים שטופלו בדוקסזוצין עולים במשקל, מה שמחבל ביכולת להחלים מאי ספיקת כליות גם כמובן מקשה להחלים מסוכרת. בעוד שחולים שטופלו בדוקסזוזין נוטים לעלות במשקל, חולים שטופלו בפלצבו ירדו במשקל [מקור]. 

דילטם Dilatam מכונה גם אדיזם, דילטם, לבודקס חוסמות את תעלות הסידן. היא משמשת לטיפול בלחץ דם גבוה ובתעוקת חזה. בין נזקי הכדור: נפיחות של הפנים, השפתיים, הלשון או הגרון, דפיקות לב חזקות, קוצר נשימה (אפילו במאמץ קל), נפיחות, עלייה מהירה במשקל, פגיעה בכבד.

קרדילוק – ביסופרולול היא תרופה המשמשת בעיקר לטיפול במחלות לב, ונמכרת בין היתר תחת שמות המותג "זבטה", "קונקור" ו"קרדילוק". הכדור משמש גם מועיל בטיפול ביתר לחץ דם, והוא מקטין את זרימת הדם ללב, נושא שיש לדון בו בפני עצמו. ביסופרולול מעכב הפרשת רנין בכ 65% במערכת הכליה וזו סיבת הנזק החמורה שיוצרת במערכת הסינון – . הרנין בצורתו הפעילה של פרונין (prorenin), מופרש על ידי תאים יוקסטגלומרולריים (juxtaglomerular) מכונים גם תאי הג'וקסטה-גלומרולארית שנמצאים סמוך לפקעיות הכליה, בתוך מערכת הסינון עצמה – לכאן מכוון הכדור ומסיבה זו נזקיו כל כך חמורים [מקור] עוד על נושא זה במאמרי "זרימת דם כלייתית- כאן. יש לזכור שהייצור של רנין מומרץ על ידי תת לחץ דם – hypotension, היפונתרמיה (מחסור בנתרן hyponatremia) וירידה בפעילות הסימפתטית, זו גם הסיבה שבמקרים רבים תמצא רבע כפית נתרן בתפריט שלך. וכן  – כאן.

אחד מנזקי הקרדילוק חיסול מאגרי המלטונין בגוףמלטונין הוא הורמון השינה. נמצא כמי שיכול להעלות את רמת הגלוטטיון ולסייע בתהליכי החלמת סרטן הערמונית. מלטונין מוגדר בישראל כתרופת מרשם המשמשת לאנשים שמתקשים להרדם או לישון. תוכלו לרכוש אותו בארה"ב ללא מרשם.

בקבוצת התרופות 'חוסמי בתא' (Beta Blockers) נכללות תרופות רבות: אטנולול (נורמיטן, נורמלול, אפונורם), ביסופרולול (קרדילוק, קונקור, ביסולול), פרופרנולול (דרלין, פרולול), מטופרלול (לופרסור אורוס, לופרסור דיויטבס מטופרס רטרד, ניאובלוק), אצבוטולול (סקטרל), אוקספרנולול (טבעקור), פינדולול (פינדן) – כולן עלולות להאט את קצב הלב. יש להם השפעה על העיניים. הבעיה הגדולה של קרדילוק נקשרת ב Q10, אחד האמצעים הכי חשובים לטיפול בלב, בכליות ובהגנה על המיטוכונדריות שפועלות בתאים בהם אברים שצריכים לעבוד קשה והכליות אחד מהם. הקרדילוק מחסר את מאגרי ה- Q10.

הרחבת כלי הדם – Q10 – מעטים יודעים שתוסף המזון Q10 – מוריד לחץ דם, ההמלצה שלי רק על תוסף יוביקווינול Q10  כי יש לו למעשה את אותה ההשפעה על לחץ הדם שישנה לתרופות ובתקופתנו בה מתפרסמים בתקשורת נתונים על חומרים מסרטנים בחלק מהתרופות להפחתת לחץ דם גבוה – עובדה זו לבדה לכאורה יכולה להציל את חיכם – אם הרופא יסכים לכך. ועד אז התפללו…

יוביקווינול – כיום מצויים תוספי Q10 בשוק. יוביקווינול היא הצורה הלא מחומצנת של התוסף והיא שמוגדרת כמצילת חיים  הסובלים מאי ספיקת לב חמורה. כשלוקחים q10 הגוף מפרק אותו ליוביקווינול ובונה מחדש q10

אגב מניסיון אישי בחודש הראשון יש דווקא עלייה בלחץ הדם. לכן לא מומלץ להפסיק טיפול מיד. 

בנושא מחלות הלב וכלי הדם התמקדה הרצאתו של פרופ’ פרנקלין רוזנפלדט, מנתח לב אוסטרלי בעל שם עולמי, החוקר זה שנים את יעילותו של ה־Q10,

פרופ’ פרנקלין רוזנפלדט הראה ממצאים שהראו שיפור הדרגתי ומשמעותי בתפקוד הלב ובתסמינים, בהם עייפות, כאבים בחזה ודופק בלתי סדיר. נמצא גם שנטילת תוסף Q10 יכולה לסייע בוויסות לחץ הדם ובהפחתתו בקרב אנשים הסובלים מיתר לחץ דם, ובפרט בחולים סוכרתיים הסובלים מלחץ חמצוני, שלו תפקיד קריטי בהתפתחות המחלה וסיבוכיה.

במחקר שעך פרופ’ פרנקלין רוזנפלדטו ביחידה לחקר ניתוחי לב, בשנת 2005, מצא שמתן של 300 מ”ג קו־אנזים Q10 ליום, שבועיים לפני ניתוח מעקפים או החלפת מסתם, הביא לעלייה ניכרת ברמות ה־Q10 במיטוכונדריות, לשיפור במדדים של התכווצות תאי שריר הלב ובהחלמת החולים לאחר הניתוח. במחקר נוסף”, מוסיף פרופ’ רוזנפלדט, ”נתנו לחולים שילוב של תוספים, בהם Q10, אומגה 3, חומצה אלפא ליפואית, סלניום ומגנזיום, והתוצאות היו דומות, עם שיפור בהחלמת החולים. כיום הוא נותן Q10 במינון גבוה ובמשך שישה חודשים לכל החולים שעוברים ניתוח לב.

כשלוקחים Q10 הגוף מפרק אותו ליוביקווינול ובונה מחדש Q10 טבעי.
VASODIP ואסודיפ נמנה על מעכבי האנגיוטנסין אמנם המטרה לרכך ולהגמיש את כלי הדם, אבל ישנן עוד דרישות כך למשל אנגיוטנסין 2 שנוצר בגוף מוביל לכיווץ כלי הדם למטרות הישרדות ומסייע גם להגברת ייצור ההורמון אלדוסטרון שניהם נקשרים בתרופות המעכבות את האנזים כדי למנוע את כיווץ העורקים – מערכת ההישרדות נפגעת, מה שפחות ידוע הוא שהנפגע הראשי הפקעית שבנפרון כאן הכדור פועל וכאן נזקיו העיקריים, הפקעית = מערכת הסינון. רוצה לומר אין כמעט מקדם דיאליזה, לכאורה, טוב ממנו. בנוסף יש לדעת שהתרופות המעכבות את האנזים המהפך האנזים ההופך את ההורמון אנגיוטנסין 1 שהוא חומר לא פעיל לאנגיוטנסין 2 שהוא חומר פעיל כוללות: בנאזפריל – Benazepril,קפטופריל –  אסריל – Aceril, קונברטין – Convertin, אנלדקס – Enaladex, אנלפריל – Enalapril, וסודיפ קומבו – Vasodip Combo, פרדיקס – Perdix, רמיפריל – Ramipril, טריטייס – Tritace, רמיטנס – Ramitens, טנסופריל – Tensopril, סילריל – Cilaril – כולם מרוקני אבץהאבץ האבץ מנטרל רדיקלים חופשיים, ומפחית בכך את הלחץ החמצוני. הוא מוריד את רמת החומרים הכימיים הדלקתיים שגורמים לכאב ולפלאק שנצמד לעורקים והורס את גמישותם. דרוש לריפוי פצעים, וחשוב ביותר לצמיחה תקינה ולהתפתחות, כולל בתהליכי החלמה. סיירת מטכ"ל – האבץ הוא לוחם נמרץ בנגיפים וחיידקים ומעצים את המערכת החיסונית, במיוחד את תאי T. יש לזכור כי טיפולים רבים במחלות אוטואימיוניות גוררים בין היתר פגיעה נרחבת במערכת החיסון ובתאי ה-T.. בזכות נוכחותו של האבץ בגופנו אנחנו חוסכים מעצמנו זיהומים מיותרים ותחלואי הצטננות. יש לדעת שגם אם מדובר בירידה קטנה של כמות האבץ המערכת החיסונית נפגעת. האבץ חשוב בתהליכי הגמשת העורקים שכן האבץ מרגיע את התגובה הדלקתית והוא חשוב לסובלים מאי ספיקת כליות ויתר לחץ דם. האבץ חשוב לסכרתיים מכיוון שהוא דרוש לייצור אינסולין והורמון בלוטת התריס (שיורדת לתת תפקוד אצל חולי סוכרת) כאחד. מחסור באבץ מוריד את שניהם.. 

יש לצרוך באופן קבוע מרשימת המזונות שמתפרסמת במאמר זה כדי שהבריאות תמשך לאורך זמן ולא תתדרדר – האבץ נמצא במגוון רחב של מזונות בהם: קטניות, דגנים מלאים ובחלבון מלא מהצמחים – אפונה גם באספרגוס. כאן

יתר זרחן

לנתנום  קושר זרחן שאינו על בסיס סידן, המיועד לחולים עם אי ספיקה כלייתית. לטיפול ניתנת בהיפרפוספאטמיה (עודף פוספאט בדם) קישור פוספאט במעי לשם הפחתת ספיגתו אל מחזור הדם במטרה להפחית את רמותיו בדם. הכדור קורע את דופן המעי גם יוצר חסימת מעי,- הפרעות במערכת העיכול כגון: עצירות, שלשול, כאב ראש, בחילה, הקאה וכאב בקיבה.

מופיע גם כפורסנול Lanthanum

דיתמיצין – Dethamycin – זהו תכשיר נוגד דלקת ונוגד זיהומים חיידקיים המיועד לטיפול קצר טווח מקומי (לעיניים, לאף ולאוזניים) וכולל אנטיביוטיקה (וניאומיצין) – שמקדמת את האנמיה.

טימולול – דורזולאמיד – חוסמי בטא מצוי בטיפות עיניים ומשמש להורדת לחץ תוך-עיני מוגבר המאפיין את מחלת הגלאוקומה. החומר אחראי על ייצור יוני ביקרבונאט – התרופה מרוקנת את מאגרי ה- Q10 מהגוף ואת מאגרי המלטונין.

לטנופרוסט (גלאוטן, קסאלטן) – טיפות עיניים גלאוטן, קסאלטן, גלאופרוסט, לטנו-אבניר, שפועל על קולטנים לפרוסטגלנדינים מסוג F2A בעיניים. 

SYSTANE LUBRICANT GEL COL 10ML CF – סיסטיין ג'ל דרופס לעיניים – בדרך כלל טיפות אלו מצרות את כלי הדם בעיניים באופן זמני ובכך האדמומיות פוחתת. ההתכווצות וההתרחבות החריגות של כלי הדם בעיניים עלולות להפריע למנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף. בנוסף לכך טיפות עיניים אלה מכילות חומרים משמרים כמו בנזלקוניום כלוריד – עשוי לגרום לאלרגיה חמורה. (BAK) וכשמשתמשים בו באופן כרוני, עלולים לגרום נזק ותחלואה בשטח הפנים של העין ולגרום ליובש בעיניים לאורך זמן.

ברימונידין,  BRIMONIDINE TARTRATE 0. COL 0. 0.15% 1- ברימונידין היא תרופה המשמשת להפחתת הלחץ התוך־עיני.

סידן ציטראט הוא מלח הסידן של חומצת לימון. מפחית את יעילות הכדור האנטיביותי שאתה נוטל.

המחקר החדש שפרטיו בקישור זה, מצביע על עליה מטרידה בסיכון לשבץ מוחי עבור מי שנוטל תוספי סידן עם ויטמין D.

רוב ההנחיות העדכניות ממליצות למבוגרים ולקשישים לשאוף לצריכת סידן כוללת (תזונה ותוספי מזון) של 1,000 עד 1,300 מ"ג ליום כדי למנוע אוסטאופורוזיס ושברים. באופן מסורתי, תוספי סידן נחשבו בטוחים, יעילים ונסבלים היטב, אך בטיחותם הוטל בספק לאחרונה עקב השפעות שליליות אפשריות על מחלות כלי דם שעלולות להגביר את התמותה כמו גם נמצא כי השימוש בתוספי סידן קשור לסיכון מוגבר של ~30% לאוטם שריר הלב. – עוד על נושאים אלו – כאן.

ירקות ירוקי עלים, כרובית, כרוב ניצנים, חסה, ברוקולי, עלי תרד, עירית, שעועית ירוקה, לוביה, שעועית לבנה, שעועית חומה, אזוקי, חומוס, אפונה, עדשים, קסבה, קינואה, טופו, ממרחי סויה ומיונז ביתי על בסיס חלב סויה (מתכון למטה) הם מקורות טובים לסידן גם טופו, וזרעי סלרי כולם מהווים פצצת סידן.

הרגעה וסיוע לשינה ערבה

בונדורמין Bondormin Brotizolam מיועדת לטיפול בבעיות שינה ובהן נדודי שינה. ברוטיזולם מסייעת להירדם במהירות, מפחיתה יקיצות בלילה, מאריכה את משך השינה ומשפרת את איכות השינה. ברוטיזולם שייכת למשפחת הבנזודיאזפינים שלה תכונות מיוחדות המחייבות זהירות רבה בשימוש. התרופה מיועדת לשימוש למשך זמן קצר בלבד.

לוריוואן – ממשפחת הבנזודיאזפינים, כדור שפגע בכליות. בדרך כלל ניתן הכדור להרגעה (חרדה). מרוקו את המלטונין מהגוף – הורמון שנלחם ברדיקלים החופשיים ומונע ירידה בתפקוד הכליות.  מלטונין הוא הורמון השינה. נמצא כמי שיכול להעלות את רמת הגלוטטיון ולסייע בתהליכי החלמת סרטן הערמונית. מלטונין הוא נוגד חמצון אשר יכול לחדור בקלות את ממברנת התא ואת מחסום הדם-מוח ולהגן על שניהם. הוכח כי מלטונין פעיל פי שניים מויטמין E, והסברה היא כי הוא נוגד החמצון הליפופילי היעיל ביותר. הוכח שמלטונין מגרה ומעורר את פעילות המערכת החיסונית של הגוף, ומסייע במלחמה בזיהומים. בשנים האחרונות מצטברות ראיות ולפיהן מלטונין משתתף בתהליך ויסות רמות הסוכר בדם. מלטונין מוגדר בישראל כתרופת מרשם המשמשת לאנשים שמתקשים להירדם או לישון. תוספי L-גלוטמין יעילים באופן דומה ואין בהם נזקים.

קסנקס (אלפראזולאם) XANAX XR בקיצור בנזו – תרופת מרשם המיועדת להקטין מתחים וחרדות והשריית שינה. החומר הפעיל של התרופה הנו אלפראזולאם (Alprazolam), אשר משתייך למשפחת הבנזודיאזפינים. התרופה משווקת גם תחת השמות: אלפרליד, קסנאגיס ואלפרוקס. נזקי התרופה – מרוקנת את מאגרי המלטונין ראה "קרדילוק".  יש ליטול רק לטווח קצר משום סכנת התמכרות. סוזי כהן מהרוקחים המובילים בעולם ממליצה ליטול מרגיעים טבעיים במקום התרופה הזו.  נטילת התרופה מסכנת את הנהגים בעת נהיגה, הכדור מאט את כל מערכות הלב כולל קצב הלב, הנשימה ועבודת הסינון של הכליות. תוספי L-גלוטמין יעילים באופן דומה ואין בהם נזקים. אין לשלב תוספי גאבא (L-גלוטמין) עם כדורי שינה עוד על  L-גלוטמין במאמרי – גלוטמין (Gln) המגן הגדול על בריאות האדם – כל מה שחשוב לדעת – כאן 

גאבה מסייעת להקל על לחץ וחרדה באופן משמעותי.  

יתר לחץ דם – שינוי פרדיגמה וגישות חדשות – לחץ דם גבוה וטיפול טבעי ללא תרופות לאחר שטיפול תרופתי נערץ כשל – הקישור אליו נמצאכאן.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *