תוספי סידן – זהירות – סיכון לשבץ מוחי

המחקר החדש שפרטיו בקישור זה, מצביע על עליה מטרידה בסיכון לשבץ מוחי עבור מי שנוטל תוספי סידן עם ויטמין D. טלו סידן מתזונה. כרוב הוא מקור מעולה לקלציום (סידן). ההמלצה שלי לכבוש כרוב ולאכול מעט ממנו כל יום. אין תפריט בריא ללא כרוב כבוש בבית – מתכון. צילם ירון מרגולין

נזקי תוספי סידן

המחקר החדש שפרטיו בקישור זה, מצביע על עליה מטרידה בסיכון לשבץ מוחי עבור מי שנוטל תוספי סידן עם ויטמין D.

רוב ההנחיות העדכניות ממליצות למבוגרים ולקשישים לשאוף לצריכת סידן כוללת (תזונה ותוספי מזון) של 1,000 עד 1,300 מ"ג ליום כדי למנוע אוסטאופורוזיס ושברים. תוספי סידן נחשבו עד כה בטוחים, יעילים ונסבלים היטב, אך לאחר שהחלו לראות תוצאות הרסניות בקרב משתמשים בטיחותם מוטלת לאחרונה  בספק. 

סידן ציטראט הוא מלח הסידן של חומצת לימון שניתן כתוסף מזון. מפחית את יעילות הכדור האנטיביותי שאנשים נוטלים. המחקר החדש שפרטיו בקישור זה, מצביע על עליה מטרידה בסיכון לשבץ מוחי עבור מי שנוטל תוספי סידן עם ויטמין D.

בטיחותם של תוספי מזון אלו – הוטל בספק לאחרונה עקב השפעות שליליות אפשריות על מחלות כלי דם שעלולות להגביר את התמותה כמו גם נמצא כי השימוש בתוספי סידן קשור לסיכון מוגבר של ~30% לאוטם שריר הלב. – עוד על נושאים אלו – כאן ובהמשך המאמר.

השימוש בתוספי סידן נמצאו על ידי החוקרים קשורים לסיכון מוגבר של ~30% לאוטם שריר הלב. אם רמות גבוהות של סידן מזיקות לבריאות, האם יש לשנות את ההמלצות העדכניות בנוגע לשימוש בתוספי סידן למניעת אוסטאופורוזיס. 

הסידן נמצא בגוף האדם בשיניים ובעצמות, והוא תורם מאוד לבנייה ולחיזוק שלהם. רק אחוז מכלל הסידן נמצא בדם ובשאר רקמות הגוף ומסייע לפעילות העצבית, לכיווץ שרירים וכלי דם, לקרישת דם, למערכת החיסון, להפרשת הורמונים ולספיגת ויטמין  B12 [מקור1, מקור2].

סידן תזונתי נספג בעיקר במעי הדק. עובר ממנו לזרם הדם ודרך מחזור הדם, הוא מופקד בעיקר בעצמות ובשיניים כנזכר לעיל,. סידן עודף או לא נספג. הוא מופרש בשתן ובצואה [מקור]. ההומאוסטזיס של סידן נשמר בעיקר על ידי הורמון פארתירואיד (PTH) וקלציטונין הוא הורמון הקשור במשק הסידן [מקור1, מקור2]. כאשר רמת הסידן בסרום יורדת, PTH מעודד שחרור סידן מהעצמות וממריץ ספיגה מחדש של סידן על ידי צינורות בשם נפרונים שנמצאות בכליות. בנוסף, PTH מגביר בעקיפין את ספיגת הסידן במעי באמצעות קלציטריול, המיוצר על ידי הכליה [מקור] והוא הצורה ההורמונלית והפעילה של ויטמין D. מצד שני, כאשר רמת הסידן בסרום עולה, קלציטונין ידכא את שחרור הסידן מהעצמות [מקור] ומפחית ספיגה חוזרת של סידן על ידי צינוריות הכליה [מקור].

חסה – תרד, עלי רוקט גם אכילה של עלי קייל וסוגי עלים אחרים כגון חסה משי, שמיר, גרגיר הנחלים, וחרדל על בסיס קבוע עוזרת להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית . הכינו כל בקר מיץ ירוק, ששומר על כוח נעורים. צילם ירון מרגולין

ירקות ירוקים כמו ברוקולי, כרוב, תרד, קייל, עלי לפת, עלי סלק, במיה, בצל ירוק, סלרי, שומר, כרוב ניצנים, חסה, אספרגוס וקולרבי עשירים בסידן.

גם קטניות עשירות בסידן למשל חומוס, אפונה, עדשים, וטופו, גם לוביה, שעועית לבנה, שעועית חומה, אזוקי.

הסידן ושמירה על רמת צריכתו ניתנת להשגה בדרך פשוטה, טבעית ויעילה ביותר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. נכון להיום, רוב הנחיות התזונה ממליצות למבוגרים ולקשישים לצרוך סידן (תזונה ותוספי מזון) של 1,000 עד 1,300 מ"ג ליום. דרישות אלו מבוססות במידה רבה על נתונים ממחקרי מאזן סידן [מקור]. עם זאת, נתונים עדכניים המבוססים על צריכת סידן סביב איזון אפס חזוי מצביעים על כך שהדרישת לצריכת סידן צריכה להיות בטווח של 741 עד 1035 מ"ג ליום עבור מבוגרים בריאים, ללא קשר לגיל או מין [מקור]. חשוב להדגיש שאנשים מבוגרים ויותר מכך קשישים רבים לא מקפידים מספיק בנושא הסידן באמצעות מקורות תזונתיים בלבד. זו אחת הסיבות שמדברים לאחרונה רבות על מיץ ירוק הוא פצצת סידן. סחיטה של ראש חסה למיץ חסה כל יום עם תוספות בהתאם למצבך כמו למשל: תפוח אדמה חי, גבעול סלרי, רבע כרוב וכדומה. גישה זו מיטבית ואין בה תופעות לוואי. יחד עם זאת לא ליטול תוספי סידן היא לא המלצה מוכחת ושנויה במחלוקת. תופעות הלוואי השכיחות ביותר נוגעות רק לתוספי הסידן ומצביעות לרוב על נפיחות, עצירות ובאופן נדיר יותר, סיכון מוגבר לכלי הדם [מקור].

לאחר ניתוח בן 10 שנים של בדיקות רפואיות של יותר מ-2,700 אנשים שסבלו  מחלות לב במימון ממשלת ארה"ב, חוקרים ב-Johns Hopkins Medicine ובמקומות נוספים הגיעו למסקנה כי נטילת סידן בצורה של תוספי מזון עלולה להעלות את הסיכון להצטברות פלאק בעורקים ולנזק ללב, זאת בעוד שתזונה עשירה במזונות עשירים בסידן מגינה הן על העורקים והן על הלב [מקור].

החוקרים קיבלו מוטיבציה לבחון את ההשפעות של סידן על הלב וכלי הדם מכיוון שנחשפו למחקרים שהראו שתוספי סידן שנטלו על ידי החולים – במיוחד בקרב אנשים מבוגרים – אינם מגיעים לשלד גם לא מופרשים בשתן, אז איפוא הם?  התזונאי ג'ון אנדרסון, Ph.D., פרופסור לתזונה באוניברסיטת צפון קרוליינה ושותף למחקר ולפרסומו  John Anderson, Ph.D., professor עונה על שאלה זאת בבהירות: "הם מצטברים ברקמות הרכות של הגוף", ג'ון אנדרסון פועל בבית הספר ג'ילינגס לבריאות הציבור העולמית של צ'פל היל ושותף למחבר הדו"ח. ידוע שככל שאדם מתבגר, רובד סידני (על בסיס סידן) הולך ומצטבר בכלי הדם הראשי של הגוף, באבי העורקים ובעורקים אחרים. הצטברות זו מפריעה כמובן  לזרימת הדם ומגבירה גם את הסיכון להתקף לב [מקור].

הממצאים מניתוח משני מתוכנן לאחרונה של מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs) בני 5 שנים שעקבו ונערכו על 1471 נשים בריאות וקשישות לאחר גיל המעבר שקיבלו סידן ציטראט (1,000 מ"ג/ד') או פלצבו קיבלו את מירב תשומת הלב מכיוון שהמחקר העלה חששות לגבי בריאות ליבן בהשפעת תוספת סידן [מקור]. עם זאת, מאמר מערכת נלווה הדגיש כי הנתונים ממחקר זה לא היו עקביים לחלוטין, ולכן יש לפרש אותם בזהירות [מקור].

אם השימוש בתוספי סידן קשור לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אפשר לצפות שגם גורמי סיכון קרדיווסקולריים נפוצים אחרים, כגון כולסטרול, שומנים ולחץ דם, יושפעו לרעה. אלא שהממצאים הראו שתוספי סידן קשורים לשיפורים בריכוזי השומנים בדם, במיוחד בקרב בנשים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]  [15,16,17]. השפעה חיובית זו נובעת מקשירת סידן לחומצות שומן וחומצות מרה במעיים, מה שמוביל להפחתה בספיגת השומן [מקור1, מקור2]. ניכרת הפחתה בהורמון הפרתירואיד (PTH) ו/או 1,25-דיהידרוקסי ויטמין D בעקבות תוספת סידן. הפחתה כזו בהחלט עלולה להוביל לירידה בסידן התוך תאי אשר מפחיתה את שטף הסידן לאדיפוציטים [מקור]. נושא שעשוי לעכב ליפוגנזה (lipogenesis – צירת חומצות שומן מאצטיל-CoA במצב של עודף אנרגיה.) ולקדם ליפוליזה (lipolysis) הוא התהליך בו ליפידים, במיוחד טריגליצרידים, מתפרקים לחומצות שומן בגוף באמצעות האנזים ליפאז. [מקור], מה שמוביל בהמשך לירידה בכמות השומן בדם ולהשפעות חיוביות ברמות שומנים וליפופרוטאינים. ההשפעה המוצעת הזו של סידן על חילוף החומרים של שומנים בדיפוציטים, יחד עם ההשפעות המדווחות של סידן על תאי שריר חלק של כלי הדם [מקור], עשויה גם להסביר את הממצאים שהמחקר חשף לפיהם תוספת סידן יכולה להוריד את הסיכון ליתר לחץ דם. לסיכום: תוצאות של מספר מטא-אנליזות של RCT מצביעות על כך שתוסף סידן יכול להוביל להפחתה קטנה אך משמעותית בלחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי כאחד [מקור1, מקור2], אלא שההשפעות החיוביות בנושא יתר לחץ הדם והפחתתו הגדולות ביותר לגבי הורדת לחץ הדם נצפו דווקא באלה שצרכו תוספת סידן נמוכה ביותר ( < 600-800 מ"ג/ד') [מקור1, מקור2] ו/או בקרב אנשים שסבלו מיתר לחץ דם [מקור]. בהתבסס על ממצאים אלה, נראה כי כל השפעות שליליות אפשריות של סידן על נקודות קצה קרדיווסקולריות לא צפויות להיות אלו שיביאו להמלצה על שימוש בסידן כתוסף להבאה לשינויים בשומנים או בלחץ הדם [מקור].

ברוקולי ועלים ירוקים – צילם ירון מרגולין

סידן טוב מגיע מירקות עלים ירוקים לא מלב ומוצריו. הגם שחלב ומוצריו הם מקור לסידן אלא שהוא מגיע עם חלבון מהחי וגורם לסביבה חומצית – כדי לסתור אותה הגוף שלנו מוציא סידן מהעצמות והתוצאה פשוט גרועה. מכל מקום נמצא כי תוספת סידן יכולה להוריד את הסיכון ליתר לחץ דם.

בניתוח רטרוספקטיבי של מחקרים אקראיים מבוקרים (RCTs)  לאורך שנתיים, נמצא כי שימוש בחלב כתוסף סידן – מדובר על חלב מועשר בסידן וויטמין D3 (1,000 מ"ג/ד ו-800 IU/d) מזיקה ועשויה להאיץ את הסתיידות אבי העורקים בבטן (AAC) הנמדדת ב-CT בגברים מבוגרים, אך רק באלה שהציגו סיכון קרדיאולוגי והסתיידות אבי העורקים בבטן (AAC) לפני תחילת המחקר.

 [Daly R.M., R. E.P., Khan B., Nowson C.A. Effects of calcium-vitamin D3 fortified milk on abdominal aortic calcification in older men: Retrospective analysis of a 2-year randomised controlled trial. J. Bone Miner. Res. 2009;24:S134].

לגבי פגיעה של חלב ומוצריו במוח נצא שבקרב אנשים שצרכו מוצרי חלב עתירי שומן  (1.8 מנות ביום) היה נפח נגע מוחי גדול פי 1.5 מאלה שצרכו 0.3 מנות ביום [מקור].

אבנים בכליות נקשרו לצריכת סידן גבוהה, תלוי מקור הסידן. מספר מחקרים פרוספקטיביים דיווחו כי תזונה עשירה בסידן קשורה בסיכון מופחת לאבנים בכליות, אולי על ידי הפחתת ספיגת אוקסלט במעיים שהוא אחד המרכיבים העיקריים של אבנים בכליות [מקור1, מקור2]. לעומת זאת, השימוש בתוספי סידן נקשר לסיכון מוגבר, אם כי ממצאים אלו אינם עקביים. לדוגמה, נתונים מהניסוי שנמשך 7 שנים של יוזמת בריאות האישה (WHI) גילו כי הסיכון לאבנים בכליות גדל ב-17% אצל אלו שקיבלו תוספי סידן וויטמין D [HR 1.17 (95% CI, 1.02, 1.34) [מקור]. לעומת זאת, סקירה שיטתית של ניסויים בתוספי סידן בקרב נשים שעברו את גיל המעבר גילתהלא מראה שום עלייה בסיכון לאבנים עם צריכת סידן גבוהה (תזונה או תוספי מזון), ולמעשה מספר ניסויים דיווחו על קשר הפוך בין צריכת סידן לסיכון לאבנים [ מקור].

לסיכום, הממצאים מסקירת המחקר שפורסם על ידי Robin M. Daly* and Peter R. Ebeling  מדגישים את ההטרוגניות של הממצאים לגבי שימוש בתוספי סידן וההשפעות השליליות שלהם על בריאות, כולל אבנים בכליות, מחלות כלי דם ומחלות כלי דם. תמותה. במונחים של מחלות לב וכלי דם (CVD)  וגורמי הסיכון הקשורים להן, הרוב המכריע של המחקרים לא הצליחו להצביע על השפעה שלילית משמעותית של שימוש בתוספי סידן. עם זאת, הממצאים ממטה-אנליזה עדכנית של RCTs שפורסמו וכללו את רוב הניסויים העיקריים של תוספי סידן עם אירועים קרדיו-וסקולריים כתוצאות משניות, מספקים את הנתונים המשכנעים ביותר כדי לתמוך ברעיון שהשימוש ב- תוספי סידן עשויים להגביר את הסיכון ל-MI בנשים לאחר גיל המעבר [מקור]. אין להכחיש כי ממצאים אלה מעוררים דאגה, ויש לשקול היטב את ההשלכות הקליניות, ושלא יהיה נכון בשלב זה להמליץ ​​לנשים מבוגרות להימנע או להפסיק לקחת את תוספי הסידן שלהן. למרבה הצער, זה בהחלט עשוי להיות המסר המרכזי שמועבר מהממצאים של מטא-אנליזה זו.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *