תסמונת היד הסוכרתית – רמות גבוהות של A1c קשורות להתפתחות של נפיחות באצבעות היד שגורמת כאב ומכונה תסמונת התעלה הקרפלית (גם תסמונת מנהרת שורש כף היד). 

תסמונת יד סוכרתית (diabetic hand) היא מינוח המשמש לתיאור סיבוך ספציפי המשפיע על תפקוד כף היד. התופעה נפוצה בקרב חולים עם סוכרת ומדדי A1c גבוהים מטווח הנורמה. התסמונת כוללת דלקת צלוליטיס מקומית עם נפיחות וכיב משתנה בכפות הידיים עד אלח דם מתקדם, מתמשך, שעלול להיות קטלני [מקור]. מכיוון שתסמונת זו פחות מזוהה, מאמר זה ממליץ לך כשמתחילה לכאוב לך היד ויותר אצבעותיה למדוד את מצב ה- A1c בדמך, כדי להתחיל מיד בטיפול מונע ומחלים. צילום אנטומיה של flexor tendon [מקור]  -של  דלקת טנוסינובית – 'מנהרת שורש כף היד', עם נדן נפוח עקב pyogenic flexor tenosynovitis. [מקור]. 

 "דמימת אצבע" flexor tenosynovitis – דלקת מעטפת גיד (tendovaginitis) שכיחה בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 1 וסוג 2 [מקור].

ייצוג סכמטי של דמימת אצבע דלקת גיד (טנדיניטיס). "diabetic hand" היד הסוכרתית – מקור האיור בויקיפדיה.

דמימה – היא תופעה מורכבת שבסופה אדם חש כאב עז שמאחוריו כיווץ שרירים כרוניים. השרירים מסרבים להשתחרר ובכל הם מייצרים מערך מורכב של תחלואה וכאב. עוד על מה היא דמימה – כאן

סוכרת קשורה למגוון ביטויי שליליים של שרירים ושלד (MSK) שמשפיעים על היד, ויכולים להשפיע באופן משמעותי על איכות החיים של מי שסובל למשל מאי יכולת להפעיל את כף ידו. בעוד שתשומת לב רבה מוקדשת לסיבוכים מיקרו-וסקולריים כרוניים בעקבות מחלת הסוכרת, לעיתים קרובות מתעלמים גם מסיבוכי MSK בחדר המטפלים של הממסד הרפואי. כולם מסכימים שחשוב לאבחן אותם. הויכוח תמיד בדרכי הטיפול. סיבוכי מחלת סוכרת מסוג תסמונת התעלה הקרפלית (המכונה גם תסמונת מנהרת שורש כף היד) שמככבת במאמר זה מאת ירון מרגולין או בביטויי שליליים של שרירים ושלד (MSK) נמצאה בקורלציה עם סיבוכים מיקרו-וסקולריים כרוניים של סוכרת, במיוחד רטינופתיה (היא מחלה של הרשתית, בעין). וסיבוכים מיקרו-וסקולריים כרוניים, שמאמר זה מייד יציג לפניך של תסמונת יד סוכרתית [מקור].

כשל תפקוד אצבע, הנקראת באופן רשמי היצרות flexor tenosynovitis [מקור], או זיהום נפוץ בחלל סגור של מעטפות הגיד הכופף של היד (גידים הם רצועות גמישות וחזקות שתפקידן לקשר את השרירים לעצמות. לדוגמא, הגידים שניתן לראות על גבי גב כף היד מתחברים לשרירי האמה ומניעים את אצבעות כף היד.) דלקת מעטפת הגיד (דלקת גידים, גם פריטנדיניטיס או פאראטנדיניטיס) היא דלקת של מעטפת הגיד אשר נראית בדרך כלל בפרק כף היד ובאצבעות. מצב זה מתבטא בכאבי דקירה או משיכה חמורים. דלקת גידים מופיעה בעיקר באזור שורש כף היד ואצבעות כף היד השמאלית, אך גם באזור הקרסול. באופן עקרוני, דלקת מעטפת הגיד (דלקת גידים, גם פריטנדיניטיס או פאראטנדיניטיס) אפשרית בכל מקום שבו קיימים נדני גידים. מצב זה מכונה גם דלקת טנוסינובית מכופפת ספטית [מקור] (סינוביה – הרקמה שעוטפת חלק מהגידים ותפקידה להגן עליהם. בין הסינוביה והגיד נמצא נוזל שומני (בכמות קטנה) המסייע לגיד לנוע בקלות ומונע חיכוך.). 

רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים

שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

די לכאב

ביקורת מבזה

איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

תסמונת התעלה הקרפלית ובעברית 'מנהרת שורש כף היד', (CTS –  Carpal Tunnel Syndrome) היא מחלה נוספת נפוצה בכף היד, שגורמת בין היתר לכאבים ולנימולים בחלק מאצבעות הידיים. התעלה הקרפלית היא תעלה שמורכבת מעצמות ומרצועות מעבר צר ברוחב של כ-2.5 ס"מ בבסיס של שורש כף היד, ודרכה עוברים גידים ועצבים מהאמה ונכנסים לתוך שורש כף היד. משם הם ממשיכים לאצבעות. תסמונת התעלה הקרפלית (CTS) היא מחלת כף יד נוספת, דומה שנגרמת כתוצאה מלחץ שמופעל על עצב התווך, הקרוי גם העצב המדיאני – עצב מרכזי בידיים שמעצבב בכל יד שרירים באמה ובכף היד. בשתי המחלות מזהים כיווץ שרירי כרוני בשרירים שמניעים את האצבעות או את כף היד [מקור].

היד הסוכרתית flexor tenosynovitis היא ביטוי לרמות חלבון מסוכר HbA1C גבוהות זמן רב. מקור האיור בויקיפדיה.

מחלה זו ושהוזכרה ראשונה "דלקת מעטפת גיד"  נותרו אחת הבעיות המאתגרות ביותר שעומדות בפני אורתופדים ומנתחי כף היד.

מסתבר שגם לאחר טיפול בדלקת וגם לאחר טיפולים אורטופדיים נשארה אפשרות לקטיעה. מדובר בהפרעה נפוצה שמשפיעה הן על הגידים הכופפים והן על הגלגלות ההדוקות המקיפות אותם, וגורמת לאצבעות להינעל בכיפוף ולהיצמד, כלומר

"דמימה", היא כיווץ כרוני שמקורו חוויה נפשית או מרכיבי אוכל מורעלים. למשל ביספנול A (BPA) הוא כימיקל שנכח במיכלי הפלסטיק של מאכלים ומשקאות רגילים וחלק בתוך קופסאות מתכת.

מחקרים תצפיתיים מצאו גם שרמות BPA גבוהות קשורות לתנגודת לאינסולין, סוכרת מסוג 2 והשמנה [מקור1, מקור2]. בשל זעקה שקמה  ביספנול (BPA) הוחלף במוצרים רבים אבל בתרכובות דומות מאוד כגון ביספנול S, אשר עשויות להיות להן השפעות דומות [מקור]. גם שומן טראנס גורם לדלקת ויש לו השפעות שליליות על בריאות צנרת הדם [מקור1, מקור2, מקור3]. מרכיב רעיל נוסף שכיח במזון הוא פחמימנים ארומטיים פוליציקליים (PAH) [מקור] אלו מגיעים לתפריט המזון שלנו מבשר מעושן או על האש גם מעוף ודגים בגריל. כאשר בשר, עוף, דגים נצלים או מעושנים בטמפרטורות גבוהות, שומן מטפטף מהם, ומייצר PAH נדיפים שעלולים לחלחל לתוך הבשר [מקור1, מקור2]. רעלנים אלו ה-PAH רעילים אלו מעודדים אמנם יותר את סרטן השד, מחלות של הכליות, המעי הגס והערמונית אבל גם פוגעים בכף היד הימנית ובכף הרגל הימנית ויחולים להיות סיבה לדלקת מעטפת גיד שם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

מרכיבי מזון מעוררי נזק נמצאים גם במקומות שלא חושבים על אפשרות של הימצאותם שם כמה למשל קומרין בקינמון

[מקור], וכמובן תוספת סוכרים שהם במקרה שלנו אחד הגורמים המרכזיים למחלה [מקור1, מקור2, מקור3]. כאשר הכאבים פורצים מתרחשת הקלה והרפייה של העיוות (השמימה מניחה מעט) במשיכה לאחור באופן ידני. טיפול בשיטת לחיצות ההחלמה משחרר דמימה זו. 

אוכל רעלני לאנשים רבים הוא פחמימות, יחד עם זאת ידוע שפחמימות הן עבור רבים אוכל מנחם ואהוב מאוד. יש לקחת בחשבון שאלו שנפגעו בדלקת מעטפת הגיד נדרדים עלולים להימצא בקרב אוהבי הפחמימות ויש לשקול לסלקן מתפריט התזונה גם שלהם ובמידה רבה. מאחר שרופאים מניסיוני לא מבינים בזה כלום. אני חייב לרשום שיש להתייעץ עם רופא שמכיר את התיק שלך כדי לקבל הכוונה לכמה פחמימות להשאיר בתפריט. אם כאבי היד, במיוחד יד שמאל ממשיכים, תרשום שהגעת לעוד אחד שלא מבין בזה כלום. יתר פחמימות עבור רבים הוא מצב רעלני שעלול לגרור אל ממדי A1c גבוהים רושמים גם ערכי HbA1C. A1c הוא חלבון מסוכרר ותרכובת שאחד ממרכיביה הם חלבוני ההמוגלובין, אשר נמצאים בתאי הדם האדומים ומשמשים לנשיאת חמצן לעבר הגוף היכן שנדרש. כאשר ההמוגלובין מסוכרר הוא תוצר של תגובת תרכובת המתרחשת בזרם הדם בין מולקולות המוגלובין למולקולות סוכר (גלוקוז), מכונה: 'גליקציה לא אנזימטית'.

ככל שרמת הסוכר בדם יותר גבוהה – כך יותר המוגלובין עובר גליקציה ורמות ההמוגלובין המסוכרר = A1c עולות. לאחר שהפך לתרכובת HbA1C – המוגלובין מסוכרר נשאר מסוכרר לכל אורך חייו,

ומאחר שאורך החיים הממוצע של כדורית דם אדומה הנושאת בתוכה המוגלובין עומד על 3-4 חודשים, בדיקה למדידת ההמוגלובין המסוכרר HbA1C נחשבת דרך לאמור את רמת הגלוקוז בדם כפי שהייתה לכל הפחות בשלושת החודשים שקדמו לביצועה. כך שאם הHbA1C גבוה בזרם הדם – מדובר במצב שנמשך הרבה מאוד זמן ומניסיוני אם המדדים גבוהים מאוד מדובר גם על עשר שנים ויותר. סימפסום זה הוא מדד למחלת סוכרת ממושכת. וסוכרת היא גורם סיכון ידוע לפיתוח דמימת אצבע, כיווץ אצבע כרוני, כלומר העיוות לא מרפה אך מחקר חדש זה, המבוסס על שני מאגרי מידע שוודים, שהוא הגדול ביותר עד כה שחקר את הקשר בין דמימת האצבע ומדדי חלבון מסוכר – A1c [מקור]. הוא גם הראשון שבוחן את שני סוגי הסוכרת בנפרד ולפי מגדר (זכר, נקבה). מצביע על כך  "שהטיפול האופטימלי בסוכרת הוא בעל חשיבות למניעת סיבוכי יד סוכרתית, כגון דמימת אצבע" [מקור], יש לזכור שממסד הרפואי כשל גם בהחלמת מחלת הסוכרת. לכן מי שרוצה להחלים מדמימת אצבע או כף היד מוזמן לשקול אפשרות פניה לקליניקה כגון לחיצות ההחלמה, על-מנת להחלים מסוכרת ומניסיוני הדבר עורך בין שבוע לשלושה חודשים ולפרוץ את הדמימה בכף היד בעזרת לחיצות ההחלמה.

הערה: לפני שהחלטנו לכנות את השיטה "לחיצות ההחלמה" קראתי לה "פריצת דמימה אישית".

מתיאס רידברג, ד"ר,Mattias Rydberg, MD בצילום למעלה, מנתח יד, מומחה לכירורגיית יד ודוקטורנט באוניברסיטת לונד, שבשוודיה ועמיתיו. מפרסמים השבוע את הממצאים והם פורסמו במגזחן לענייני סוכרת- [מקור] Diabetes Care. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

מתיאס רידברג מודע לממצאים שהתפרסמו – ממחקר קודם מוקדם יותר בשנת 2022 אשר התפרסמו כאן, ובהתבסס על אותם מערכי נתונים "שבדיים", רידברג ועמיתיו מצאו כי תופעת "היד הסוכרתית" "diabetic hand" כוללת את הטריגר אצבע שהוכרה בעבר ואת מחלת Dupuytren, כמו גם תסמונת התעלה הקרפלית, לכידת עצב אולנרית ואולי דלקת מפרקים ניוונית.  של מפרק הקרפומטקרפל הראשון – כל המצבים השכיחים יותר אצל אנשים עם כל אחד מסוגי הסוכרת, במיוחד סוכרת מסוג 1, מאשר אלה ללא סוכרת. רידברג התראיין לMedscape Medical News

ואמר "כמנתח יד, אני חושב שרופאים צריכים תמיד לבדוק בעיות ביד אצל אנשים שנפגעו ממחלת הסוכרת". ומוסיף כי מדובר בשאלה קלה שאפשר להפנות לחולה סוכרת, טרם יגיע לניתוח: 'יש לך בעיות עם הידיים?'  רידברג מודע לכך שבעיות הלב, העיניים והכליות יעמדו בשורת השאלות והדאגות הראשונה.  אבל אצבעות שחדלות לתפקד, ואי היכולת להשתמש ביד, הוא מוסיף  "זה גם משהו שדי מטריד" [מקור]. הקשר בין סוכרת ל-trigger finger נגרם ככל הנראה על ידי שילוב של עקה חמצונית עקב היפוקסיה הנגרמת על ידי סוכרת, חלבונים היפרוסמוטיים תוך-תאיים הגורמים לבצקת והיווצרות תוצרי סופי של גליקציה מתקדמים הנובעים מהיפרגליקמיה ממושכת.  "כשאתה מנתח אתה יכול להתבונן אל תוך הגידים… והם דלקתיים, הכל שם קצת נפוח, במיוחד בסוכרת מסוג 1", הוסיף  רידברג בראיון לעיתון הרפואי החשוב [מקור].

טיפול בדלקת גידים ובורסיטיס בעזרת רופא

הטיפול בדלקת בגידים ובבורסיטיס מתמקד בהפחתת כאבים ודלקות. הרופא שלך עשוי לרשום לך כל אחד מהדברים הבאים:

תרופות אנטי דלקתיות ותרופות לכאב – תרופות דרך הפה או מקומיות המפחיתות נפיחות ודלקות הגורמות לכאב. לרשימת נזקי התרופות האלו כדאי לחפש ברשת האינטרנט.

אנטיביוטיקה – תרופה לדלקת ולכאב של זיהום. על אנטיביוטיקה – על נזקיה לאנשים בכלל ובפרט לחולים אפשר לקרוא במאמרי – כאן.

"זריקת סטרואידים" – זריקות קורטיזון – קורטיזון הוא סוג של מולקולה המכונה קורטיקוסטרואיד, מבשר להורמון הקורטיזול. קורטיזול מיוצר על ידי בלוטת יותרת הכליה וממלא תפקידים רבים בגוף, בכללם: דיכוי הפעילות של מערכת החיסון. בזריקה אלו חומרים אנטי דלקתיים, סוג של סטרואידים, חומר שמפחית בדרך כלל דלקת. ודלקת לכשעצמה היא דרכה של המערכת החיסונית להתמודד ולהגן על הגוף מפני פציעות, חומרים זרים או כל דבר אחר שעלול להזיק. במקרה זה רוב הנזק מקורו, כנזכר למעלה בחומרי תזונה שהגוף של החולה מתקשה להתמודד אתם נושא שמופיע במדדי A1c גבוהים. רופאים משווקים זריקת קורטיזון עבור: כאב גב, פציעות ספורט שִׁגָדוֹן, אוסטיאוארתריטיס, דַלֶקֶת הַגִיד. החמרה של דלקת באזור המוזרק יכולה להתרחש בגלל תגובות האבר לחומר המוזרק (התלקחות לאחר ההזרקה). הגידים באבר המוזרק יכולים להיחלש על ידי זריקות קורטיקוסטרואידים, ודווחו גם קרעים בגידים בשל חומר ההזרקה [מקור]. כאשר האדם שב ומקבל חומר זה בזריקה הוא עלול לעלות במשקל לפתח לחץ דם גבוה יותר תועדה גם היווצרות קטרקט בשל  זריקות קורטיזון ממושכות גם דילול עצמות (אוסטאופורוזיס).

אם יש לך סוכרת, זריקות קורטיזון יכולות להעלות את רמת הסוכר בדם. אם יש לך זיהום, זריקות אלה עלולות להקשות על ההחלמה. מקובל שזריקות קורטיזון אסורות למי שיש מדד טסיות גבוה בדם ובעיות עם קרישת דם.

סד או גבס כדי לשתק את האזור הפגוע.

או כמובן 

ניתוח – במידת הצורך לטיפול בדלקת גידים חמורה או בבורסה דלקתית [מקור].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *