התה הטחון – מאצ'ה Matcha מתכונים

מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

Matcha הוא תה ירוק יפני, מעובד בצורה מיוחדת בה הוא נטחן דק לאבקה. האבקה מכילה EGCG (epigallocatechin gallate): Epigallocatechin gallate (EGCG) הוא תרכובת צמחית מיטיבה עם בריאותנו בשם קטצ'ין. הקטצ'ינים הם נוגדי חמצון חזקים המסייעים בהגנה על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים. הקטצ'ינים EGCG ECGC  נמצאים בעיקר בתה ירוק מסוג מאצ'ה, אם כי הם נמצאים גם בזנים אחרים של תה (שחור, לבן, אולונג). המאצ'ה גם תה ירוק מכילים גם קטצ'ינים אחרים, כמו אפיקטצ'ין, אפיגאלוקצ'ין ואפיקטצ'ין גלאט. הקטצ'ינים שבמאצ'ה יעילים פי 25, יותר מויטמין E בהגנה על תאים מפני נזקים הקשורים ללחץ חמצוני, ופי 100 מויטמין סי [מקור].

בהמשך המאמר מתכונים לתה מאצ'ה כמו אייס מאצ'ה לאטה MATCHA GREEN TEA SMOOTHIE, ומאצ'ה לימונדה גם מילקשייק מושחת עם מאצ'ה וגלידת וניל.

טנצ'ה הוא חומר גלם מעלי קָמֶלּיה סינית המשתוקקים לקרני שמש, למאצ'ה וככזה הוא נדיר. אפילו ביפן קשה למצוא טנצ'ה בחנויות. למעלה קָמֶלּיה סינית. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

 המאצ'ה מגיעה מהצמח קָמֶלּיה סינית     Camellia sinensis (קמליה סיננסיס) או צמח התה היא שיח ירוק-עד ובעל פרחים ממשפחת התאיים [מקור]. את כל סוגי התה בעולם: תה לבן, תה ירוק, תה אולונג, תה שחור ותה מאצ'ה (Matcha) מפיקים מזניו של הצמח קָמֶלּיה סינית. עם זאת, מה שמייחד את Matcha הוא הדרך, והשיטה הקפדנית והמדויקת שבה מופק התה המופלא הזה. בסוף התהליך, מייצרים אבקה וככל שתה המאצ'ה שמתקבל ירוק יותר, כך האיכות שלו גבוהה יותר, וגם הטעם של התה מעולה יותר. הרמה הגבוהה מכונה ceremonial (טקסי) ורק היא משמשת בטקס התה היפני.

 מאצ׳ה היא תה שהוא ״סופר פוד״ – אבקה מופלאה ולא רק שהיא טעימה, היא גם סופר בריאה. יש בה אנטיאוקסידנטים, המאצ'ה מעניקה אנרגיה   לאורך היום. המאצ'ה מכילה פי 137 יותר נוגדי חמצון מתה ירוק רגיל ופי 15 יותר ערכים תזונתיים אבל היא מרזה ושורפת 25% יותר קלוריות בהשוואה לתה ירוק רגיל. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.
תה מאצ'ה קר. צילם ירון מרגולין

ה Matcha נקצר ביד רק פעם אחת בשנה.  בערך שישה שבועות לפני הקציר, שדות התה מכוסים מלמעלה ביריעות קש מסורתיות או בבדי ויניל שחורים. הבדים מסננים ומצלים או מפחיתים לאט ובהדרגה את כמות קרני השמש שחודות ומגיעות אל הצמחים. כתוצאה מהצללה זו, עלי התה משתוקקים לאור, לפחות 20 יום לפני הקצירה, ומתחילים להגביר את כמויות הכלורופיל בהם וגם את כמות חומצות האמינו; המוצר הזה מיוחד עוד יותר שהרי רק שני העלים הטריים ביותר שנמצאים בקצה כל ענף חדש נקטפים.  לאחר מכן העלים האלו עוברים אידוי שמביא לשמירת הצבע והחומרים התזונתיים. מהלך זה גם נועד לעצור את הפעולה האנזימטית שמתרחשת ברגיל בתוך העלים. שלב הייבוש הידוע מגיע רק עתה. העלים הצעירים מיובשים בכלובים גדולים בהם פועלים מפוחי חימום. שם הם מתייבשים לגמרי.  לאחר שהם מתייבשים, הם ממוינים לפי דרגות איכות כשהעלים הצעירים, הירוקים והרכים ביותר הם האקסטרה שמכונה "מיועדים לטקס התה".

מילקשייק מאצ'ה, ירון מרגולין לוגם מאצ'ה מחלק שייק (15₪ לכוס) בפוג'י, מסעדה יפנית מעולה בפאטייה שבתאילנד. צילום יורי מרגולין.

כדי להגיע לאבקת המאצ'ה העלים מועברים למשימה חדשה, רבת סובלנות של ביטול גזירה והסרת ורידים. משלב זה העלים עוברים עוד מיון כך שאם העלים מגולגלים הם הופכים לתה ירוק מובחר בשם Gyokuro, בעוד שהעלים שמונחים לייבוש הופכים לטנצ'ה (Tencha). המאפיין העיקרי של הטנצ'ה (בצילום למטה) הם בסופו של תהליך פתיתים קטנים וירוקים בצבע כהה [מקור].

למעלה עלי טנצ'ה יבשים ורופפים, לאחר מעיכתם יהיו מוכנים להכנת אבקת המאצ'ה. צורתם המעוכה, טרם נטחנו לאבקה, מקשה על הבישול והפתיתים שנוצרים צפים על גבי המים, המקצוענים חולטים טנצ'ה באותו אופן שחולטים גיוקרו, תה יפני מובחר [מקור].  

ביפנית פירושו של מאצ'ה הוא תה טחון. הסיבה לכך שיש לטחון טנצ'ה כדי להפוך אותה למאצ'ה. הטנצ'ה נשמר בקירור עד שהוא מוכן לטחינה. הטחינה נעשית באמצעות גלגלי גרניט גדולים המסתובבים לאט ובעדינות, הופכים את העלים לאבקה דקה מאוד הידועה בשם Matcha. ברגיל הטחינה ארוכה. יותר משעה לוקח לטחון 30 גרם טנצ'ה למאצ'ה. תהליך הטחינה הזה הוא סיבת השם שנגזר ממנה המושג מאצ'ה Matcha — 抹 茶, מילולית, "תה טחון".  Matcha נארזת בשלב זה מוכנה להכנת ה"תה".

ירון מרגולין עם מילקשייק מאצ'ה של מסעדת זן בפאטייה, תאילנד. צילם יורי מרגולין

מתכונים

כיצד להכין תה מאצ'ה

מערבבים מים חמים ומאצ'ה. יש שמשתמשים לשם כך בשייקר, או במקציף או בכפית דמויית מברשת. אפשר לערבב עם כפית רגילה בסבלנות. חסרי הסבלנות ימזגו מים חמים לתרמוס יוסיפו 2 כפיות מאצ'ה – אבקה. יסגרו מכסה ויערבבו.

כיצד להכין משקה קר נפלא מאבקת מאצ'ה בשכבות ועוד בפחות מ-5 דקות!

מצרכים: תה ירוק מאצ'ה, חלב (כל סוג), קרח, מים וממתיק כמו דבש אגבה, מייפל או סוכר.: תה ירוק מאצ'ה, חלב (כל סוג), קרח, מים וממתיק כמו דבש אגבה, מייפל או סוכר.

אופן ההכנה:

מערבבים חלב ודבש בשייקר קוקטיילים, צנצנת סגורה, או קופסא סגורה. את החלב מכניסים תחילה ומנערים היטב.

 לצקת את החלב הממותק לתוך כוס שמולאה מראש קרח.

 שוטפים את שייקר הקוקטיילים. או לוקחים מכשיר ערבוב אחר, והפעם מערבבים מים חמים ומאצ'ה.  לְנַעֵר היטב עד להמסה.

 גם הפעם תחילה להוסיף את המים, ואת אבקת המאצ'ה בהמשך, אחרת המאצ'ה עלולה להתגבש.  

למזוג לאט את מי המאצ'ה לכוס שממתינה עם חלב וקרח.

 יוצקים את מי המאצ'ה על גבי כפית, או על גבי הקרח, בכל אופן לא ישירות על החלב כדי לקבל את מראה השכבות היפה.  מגישים ומערבבים רק לפני השתייה. נהוג להגיש עם קש שתיה.

מקור הצילום למעלה בצילום מסך מכאן.

מאצ'ה לימונדה 

לימונים וגם תה המאצ'ה עשירים בפוליפנולים נפלאים שנלחמים במחלות ובתרכובות מחמצנות מוקדמים את בריאותנו.

מחקרים מצאו ששימוש קבוע בתה מאצ'ה מביא למניעת מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ואפילו סרטן ואי ספיקת כליות.

מצרכים 

 1 כפית סוכר

 1/3 כוס מים 1/3 כוס מיץ לימון סחוט

 2 כפיות של  Matcha

 לימונים פרוסים ועלי נענע לקישוט

 אופן ההכנה :

 מוסיפים 1 כפית של אבקת Matcha עם 80 מ"ל מים חמים. 

מקציפים עם כפית, או מכשיר הקצפה עד לקבלת קצף, וממתינים.

מרתיחים על אש בינונית את המים והסוכר עד להמסה. ממלאים את הספל בקרח, בדרך כלל מדובר על קרח מרוסק, אבל גם קוביות קטנות זה מעולה, מוסיפים את מיץ הלימון ואת המאצ'ה המוכנה. מערבבים את הכל יחד ולבסוף מוסיפים את הלימונים ועלי הנענע לקישוט.  תענוג!

מילקשייק מאצ'ה מעולה של מסעדת פוג'י פאטאיה, תאילנד, עם יורי מרגולין. צילם ירון מרגולין

מילקשייק מאצ'ה – קלאסי

MATCHA GREEN TEA SMOOTHIE

שייק תה ירוק מאצ'ה נאבקת עלים, הוא קל להכנה מכיל  5 מרכיבים. השייק יפה, קר, חלק, קרמי, בעל גוף עשיר וטעים! כדי לאזן את המרירות מהירוקים והתה, מוסיפים לשייק שתי כפיות של ממתיק. גם גלידה וניל במקרה של שחיתות יתר. בננות מוסיפות מתיקות טבעית קלילה ומרקם קרמי לשייק הירוק גם מנגו. הבננות הן מקור טוב לאשלגן, אלקטרוליטים ומכילות סיבים פרה-ביוטיים המסייעים לעיכול. אין צורך הגלידה כשמוסיפים בננות קפואות.

מצרכים

1 כוס חלב קוקוס (אפשר קל 240-  מ"ל)

2 כפות אבקת תה ירוק Matcha

2 חופנים של עלי תרד שמיועדים לתינוקות, או 1 כוס תרד, קפוא.

1 מנגו גדול טרי או קפוא

2 בננות קפואות

יש לקלף את הבננות, לחתוך לקוביות ולהקפיא לפחות 12 שעות לפני השימוש. המלצה שלי בכל פעם שנשארתם עם בננות בשלות נוספות, קלפו, חתכו והקפיאו בשקית הקפאה כדי שיהיה לכם אותן בהישג יד לשייקים נוספים.

אפשר להוסיף גם

 1 ½ כוסות קרח, או בננות קפואות

 3 כפות סירופ מייפל או דבש, או מעט סוכר (1 כף) לפי הטעם.

לקבלת תערובת חלקה ושייק סמיך יותר, כדאי להוסיף עוד קרח או להקפיא את הפירות כבמתכון זה מבעוד מועד.  

אפשר להוסיף 1/2 כוס קישואים קצוצים קפואים.

ובכדי להגיע למעדן שמימי אפשר להוסיף חצי כוס גלידה וניל.

הוראות הכנה

למזוג את חלב הקוקוס לקנקן הבלנדר, אחריו את אבקת המאצ'ה והתרד הקפוא.

להוסיף את המנגו והבננות הקפואות וללחוץ הפעל לערבוב עד לקבלת קרם חלק ומופלא.

הפירות הקפואים מעניקים למשקה את איכות המילקשייק. אם אתם רוצים שהילדים יעריצו אתכם תוסיפו חצי כוס גלידה וניל וכף סוכר.

מעדן בריא ושקשה לעמוד בפניו וגם בריא.

2 מילקשייק מאצ'ה עם הרבה גלידה.

מצרכים

 2 כפות תה מאצ'ה.

2 כוסות גלידה וניל

1 כוס חלב, חלב שקדים, חלב סויה, חלב פרה…

קמצוץ מלח ים.

רבע כפית תמצית וניל, 

שמנת לקצפת להקציף ולהניח בסוף מעל.

אופן ההכנה

מוסיפים את כל החומרים (למעט השמנת לקצפת) לקערת הבלנדר.

מערבלים במהירות גבוהה במשך 30 שניות או עד לקבלת מרקם חלק.  

מוזגים ל 2 כוסות.

 מקשטים בקצפת ואפשר מעל מעט אבקת מאצ'ה.

מאצ'ה עם קפה אספרסו של מסעדת Salt, פאטאיה, תאילנד
השייק הכי טעים בעולם עם יוזו (סוג של קלמנטינה יפנית) של מסעדת Glass House, פאטייה, תאילנד. צילם ירון מרגולין.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    מאצ'ה מילקשייק
    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *