מעגל המוזר

קובץ:Witch of Endor (Martynov).jpg

המכשפה בעין דור צייר Nikiforovich Dmitry Martynov (1826–1889) מקור ויקיפדיה.

מוזר הוא רגש
המוזר נחשף בשנה החמישית בגילאי 4-5. על כך ראה כאן
אחת התקופות המרתקות בהתפתחות ה"אני" מתרחשת במעבר שבין השנה התשיעית והשנה העשירית לחיי בני-האדם. בגיל 9 שנים לערך מתפתח מעגל המוזר. תהליך שמתחיל ברגיל בשנה החמישית, וארבע תחנות מולדות בנפש האדם בתקופת גיל זו. אותן אני מכנה בשם כולל "מעגל המוזר": והן 1. מוזר – 2. עלבון – 3. בושה –4. מוות. 
המוות של השנה החמישית מכונה מוות ינקותי הוא מוות שונה מהרגיל בתפיסת הילד אותו. מדובר במוות שמאפשר לחזור ממנו לחיים, "יורד לי דם", "אני מתנצל ומבקש סליחה", משתקף גם בביטויים: ״אפשר נשיקה, או חיבוק״ ו״די,תפסיק״ או בלי קללות, בלי הורים״.
תנחומי נחמת-הנפש או רצון להתנחם מתפתחים מתחנה 4. של מעגל המוזר הקטן המוות הינקותי גם היכולת לשוב ולהשתקם ולצאת ממשברים.

מעגל המוזר – היופי נלמד במסלול ההתנסות בו מככבת הבושה, ההכרה בטעות והנחמה בחיק האם. מעגל רגשות זה מתפתח בנפש האדם בשנה החמישית – (תקופת גיל 4-5 שנים) התרשים הוא של ירון מרגולין, ולקוח מרשימותיה של שולמית ניר מתלמידותיו.  "מעגל המוזר": 1. מוזר – 2. עלבון – 3. בושה –4. מוות. איור ירון מרגולין.

מעגל המוזר הגדול
בשנה התשיעית לחיי אדם מתגבש מרחב הרגשות כשאנו פוגשים באדם שאופן מחשבתו או כתיבתו הם בסגנון מניפולטיבי, תוך שהוא מחלק את העולם ל"טובים" ו"רעים״ אנו רשאים לבחון את דמימת מעגל המוזר הגדול שהתקבעה בו, הוא נושא מאמרי. בבואי להצביע על השנה התשיעית ותופעת מעגל המוזר הגדול שמתפתח בה כהמשך למאמרי ״על הקורוציונה״, תופעה שגם מקורותיה כאן ובמיוחד בתחנות: 2, 3. שנקשרות בירידה לתת-מרחב ה״אני״: עלבון ובושה.
המוזר
רגש – תגובה על היות לא פה ולא שם. ביפן תגובה על ה"מה" – (יפנית) הרווח שבין – היעדר, ואקום שנוצר בנפש בגל 8-9 שנים. בתרבות יפן פוגשים במרחב פראי שנמצא בין שני מרחבים. בשנה התשיעית יש לו תפקיד. הוא מנפח, מבפנים, ומרחיב את התודעה אל המרחבים של התרבות, ההשכלה אל קו האופק.
בפילוסופיה תגובת הרגש על הריקות האפלה שבלעדיה לא ניתנת נוכחותו של המופלא.
במסטיקה היהודית תגובת הרגשות על שעת בין הערביים (במיסטיקה של צפת שעת הערביים אדמונית ומוגדרת כשעה אפלה והדלקת הנרות חייבת להתבצע בה, כדי למנוע מהאפלה לחדור לשבת). בעין דור העלתה המכשפה באוב את דמות הנביא למלך שאול. הרגש המגיב על התעוררות המופלא באפלה שנקשרת בכוחות הפרא – מוזר.
למוזר קוטביות חיובית ושלילית.
הרווח שבין
הרגש מוזר מתהווה על תחושת הואקום והרווח שבין ועל פי איך שאנו מבינים זאת כיום, מצב הואקןם הוא לא 'מרחב ריק' ממש בנפש ועל כן טעות היא לחשוב על חלל ריק מוחלט שנוצר בה בן הרגשות והמחשבות. אלא מצב (מוזר) של שינוי בצפיפות התוכן שיוצר דלילות, סוג של גלים אנרגטיים בני חלוף שצצים ונעלמים. חלקם נוצרים וחלקם מושמדים בתוך תת המרחב שנוצר בין מרחבים הוא הואקום. עד שהם כלים הם יכולים ליצור אינטרקציה עם זרמים אחרים במרחבים סמוכים לפני שהם נעלמים כך הם מרחיבים את דלילות המרחב לואקום שגדל.
לואקום – הריק שבנפש השלכות על צורת המחשבה והרגשות.
אחת מהתגלויות הריק שנוצר ויוצר ״רווח שבין״ בתחושה שפוטנציאל העשייה יכול גם שלא להתממש והילד יכול לוותר על העשיה. [חוויה שתחילתה פיצול ה"אני" לרוחב, אבל המשכה תהליך מופלא של גמישות האני ויצירת מהלך (בגיל 11 בערך) שמתחסן את נפשו ודואג להשאירו שלם כאני גופני ונפשי – בהחלט לא אני חצוי].
הרווח שבין מושך אליו את המרחבים הסובבים אותו ומרכזם סביבו. דלילות המרחב נמשכן וכן התגבשות הנפש בשנה התשיעית לכעין גרעין מוצק. גרעין שמקנה את אותה תחושה של ביטחון עצמי, לה השלכות מרחיקות לכת על התפתחות ״קו הניצב״, עומק מחשבה בגילאי העשרה המאוחרים ועמוד שדרה רגשי.

שחור לבן
אסכולת פירנצה ויש שאומרים רומא בציור – בהבדל מאסכולת ונציה בציור – עליה רשמתי כאן מבליטה את הדרמה כשיטות ליצירת אשליית חלל: שחור לבן נראה בציוריה והצל מובלט כשחור ממש. פירנצה (מיכאלאנג'לו, דלקרואה) בבואה להוכיח את יכולתה להראות תלת ממד ונפחים בציוריה שוכחת את האור והגוונים הרבים שנמצאים דווקא בצלן של הדמויות, העצים ובעלי החיים שאותם היא באה לצייר. ניכרת כאן פילוסופיה בראשיתית שמכירה בהרמוניה של שחור-לבן כאור וצל "רע וטוב" ומאוחר יותר גם יופי וכיעור או מוסרי ובזוי שהמופלא פורץ ממנה בדרך נס (מוזר, מסתורי) וראשיתה ממש כאן בהתפתחות הנפש בשנה התשיעית.
בשירת בודלר "פרחי הרע" התפיסה הזו מכרעת וניכרת גם בציריו של דלקרואה שצויין לעיל.
הרחבת האופקים
"השחור והלבן", האור והצל, היופי והכיעור גם ה"עוול והנחמה" על המוזר שקופץ באמצע – ברגשות המתבונן, ואצל אלו שמסכימים אתנו – הנאמנים ואלו שחולקים עלינו – הבוגדים, גם אצל הנצמדים ונכללים במרחב אחד ומלוכד ומשתוקקים לעבור ממנו לשם – שהוא מרחב אחר … אלו חלק מתהפוכות צמיחתה של נפש האדם בשנה התשיעית.
התפתחות הנפש ניכרת ככול שגדל תלכיד ה"אני הפנימי" שמרכז חוויות קוטביות אלו ובמקביל עולה תחושת כוח כאילו הוא שולט ברגשותיו. תחושת בטחון עצמי שקמה בו ומעצבת תחילתו של עמוד שדרה רגשי (עמוד שדרה רגשי הכרחי להתפתחותבמסלול קו הניצב שעוד ידובר בו בהרחבה) זו העת בה הולכת ומתרחבת נפשו אל האופק ומתחיל שלב התפתחות מרתק וחדש הרחבת האופקים שאחד מהיבטיו: התפצלותה של הנפש האופקית.
התפצלות הנפש בקו האופקי בגין המתח ההולך ומתרחב בין קטביו הרגשיים: "אני" כאן והעולם שם היא צורה של התנפחות מבפנים החוצה ובמשנת קונסטנטין ברונר מייסד הפסיכולוגיה התנועית "התפשטות". התפשטותה של הנפש לרוחב מתקיים במעבר שבין השנה התשיעית והעשירית בגיל 9 – 10.
עוגן היופי
בגיל 10 לערך ה"אני" חש כמפוצל. תחושה קשה אותה הוא שורד נוכח היופי.
ה"אני" עומד בפני התחלה גדולה וחשובה – סקרנותו לעולם קוראת אליו לצאת לקראתו. "אני כאן והעולם שם" היוצר את תלכיד הנפש בשנה התשיעית פולט ודוחף אותו לשם. בבואו לצאת לשם הוא – פוחד – פוחד שיאבד קשר עם ה"יופי" – העולם כאן, הוא עולמו שלו זה המוכר לו.
הסערה של הנפש נוכח אפשרות לממש את סקרנותו מבססת את אחד העקרונות בהבנת התסכולים והפחדים שבהתחלות החדשות. כאן השורש לכשלי התחלה כשישנה בעיה של התחלות. סערת הנפש מתחילה לבעור בתוכו וגורמת לו לחוש כמי שאיבד שליטה על התלכיד הפנימי שזה עתה התגבש חייו (האור והצל, היופי והכיעור גם ה"עוול והנחמה" אלו שמסכימים אתנו – הנאמנים ואלו שחולקים עלינו – בוגדים נצמדים ונכללים במרחב אחד ומלוכד. בשנה התשיעית היו אלו לתלכיד הרמוני רב עוצמה כבציור של פלורנטים בשיא הרנסנס). הוא חושד בעולם הסובב אותו: בוגדים או נאמנים? חושד ברגשותיו "טובים או רעים" אבל בתוך הלהט הכללי הוא מנוצח בכוח סקרנותו המושכת אותו למרות "טובים או רעים" אלו "בוגדים ונאמנים" אלו בכול זאת לצעוד, דבר מה חדש נולד באמצעות התהליך הזה אותו מכנה אפלטון בתורת הנפש שלו עוז הרוח. אבל עד שמתגבשת בו תודעת המציאות הבהירה שיוצרת את אותו אומץ ואת עוז הרוח הוא חש באותו דבר חדש ונושא מאמרי – הוא חש מוזר.

מעגל המוזר הקטן (שנה חמישית – גיל 4-5 שנים) של ירון מרגולין. "מעגל המוזר": 1. מוזר – 2. עלבון – 3. בושה –4. מוות. איור ירון מרגולין

המוזר
נפשו מתרחבת – הוא חש מרוחק, שוגה בחלומות, מאמץ רעיונות מוזרים, מתקרב אל דברים מוזרים, משתיק את קולותיו הפנימיים… עולה בו כאב בגין מעורבותו עם ה"מוזר" שאין בו הבטחה ברורה שמושך אותו מכוח הסקרנות אל המקום בו ימצאו ידידיו הנאמנים ולא אויביו הנבלים.
כתפו השמאלית
נוכח מחשבות שמשתלבות כתחושות הסובבות את גרעין האני המגובש שמחזיק הכל כגרעין שהתפתח בעוצמה בשנה התשיעית, הוא עתה (בשנה העשירית), לופת את עצמו ומסתגר בתוך עצמו בסוג חדש של סבל אדיר. העולה כמתח בכתפו השמאלית.
הסתרות
עוד הכתף מתכווצת בהד סבלותיו הפנימיים הוא ניעור ומנסה להסתיר עצמו תוך כדי תחושה שהכול נעמד מולו ואין מי שיבין אותו הוא נכנס לעינויי נפש (זעה מציפה את פניו כשעינויי הנפש מגיעים לשיא שאי אפשר לעמוד בו, פניו בוערים באש העלבון וכאמור לעיל כתפו השמאלית מטרידה אותו).
עינויי נפש
עינויי נפש מתפרצים אל נפשו וחופרים במעמקיה ומביאים אותו לרצון לשלוט ברגשותיו ובניסיונותיו לשלוט בתהפוכות שמתרחשות בו – חופרות בגרעין (שנה תשיעית) ומתערבבות עם סקרנותו והתחושה שהוא שוגה בחלומות הסובבות את הגרעין כטבעותיו של שבתאי – מתחיל מהלך של התנזרות שיביא כל זאת בהמשך לנפש חזקה בעלת כוחות חיים ויכולת מצוינת להגן על עצמה ולשרוד מצבים מורכבים ומאתגרים לכדי נפש מאוד מגובשת, חדשנית ויצירתית.
מעגל המוזר הגדול של גיל 9 שנים כולל את שלב ההתבודדות הנזירית עקב ייסורי הנפש, משמעת של נזיר, דחיית מתנות והנאות הדוניסטיות, תחושת עצמה פנימית עקב תחושת היכולת לקום ולשלוט על רגשותינו. תחושת השליטה מתפתחת לצורך בהתחדשות תוך כדי ארגון ויצירת סדר בעולם החיצוני הנקשר בדמות האב, מחוקק החוקים – עקרונות ויצירת חוקים חדשים. משלא מצליח לשלוט ברגשותיו הוא חש עלבון, מתבייש בעצמו ומשתוקק למות או להיעלם ובתחום זה הוא חולם בשנתו על מוות בשתיית רעל ועל הרעלת מזון, הרעלת קיבה כשנושא הרעל נתפס כגורם ממית.
בשנה העשירית בשלב התפתחות מעגל המוזר הגדול האדם התחילי מוצא עצמו  עוקב אחרי עניינים מגוחכים, והוא בולש ומפנה מקום להפרעות שחודרות אליו. החטא שב ומקנן בתוכו גם המוזר עד שרצונו שלו הולך ונעלם – כולו נכבש על-ידי אותם ענינים מגוחכים בם הוא מוצא שעשוע ופורקן למטח נפשי. בשלב זה נכנס אל חייו נושא ה"אמצע השלילי" והוא נמשך בנאמנות אל דמות שנראית בעיניו מושלמת "מלאך" וממען לראות שיש בה חסרונות.

Eugène Delacroix - La Mort de Sardanapale.jpg

אז'ן דלקרואה, מות סרדנאפאלוס, 1827 – המלך האשורי אשורבניפל העלה את ארמונו באש, כשנינוה, עירו הייתה נתונה במצור. קציני המלך הנינוח נוכח הדם, שוחטים את נשות ההרמון העירומות על רקע מיטת ענקים ועיר נחרבת. טרוף דעת שמתואר בשירו של לורד ביירון ונתן את ההשראה לצייר הגאון. מקור הציור של דלקרואה ויקיפדיה

גיל ההתבגרות – והשליטה ברגשות
כשהעלמים מתקרבים לגילאי 15 – 17 שנים דמות זו של המלאך (האמצע השלילי) היא מושא אהבתו. גם בשנה התשיעית וגם בתקופת דמון האהבה (מושג שקונסטנטין ברונר טבע ומתאר את ההתאהבויות הראשונות ופרדת הילד מהתקופה האגוצנטרית של ראשית חייו) הדמות הנקשרת במעגל המוזר נראית לו מושלמת וככול שהדמות יותר מושלמת כך הולכת וגדלה תחושתו נוכחותה, כי הוא שולט ברוחו.
סדר חדש ושנאה
רגשותיו הפנימיים מסתדרים על-פי רצונו ועולמו הפנימי, כפי שהוא חש אותו, נמצאים בשליטתו (שלב זה משתקף בדמימה אצל האדם הבוגר בתחושת הירדמות של אצבעות הידיים). נוכח הדמות ה"מושלמת" בה אין הוא מזהה פרטים שמערערים על תחושת ה"אמצע" המושלם, שמצא לעצמו כמשענת להישען עליה, הוא חושש ליצור קשר עם עולם מופשט וכללי (מתרחק מרעיונות כלליים) ומבקש עולם פרטי ומגובש – כלפי הרעיון הכללי בשלב התפתחות זה הוא מפתח כלפיו שנאה. ובדמימה עוצמת השנאה של האנשים האלה יכולה להגיע למקום מעורר שאט נפש כמו בשימוש בסמלי השנאה הכיתוב "Good night left side" שמוזכרים במאמרי "מי את 'לה-פמיליה'? ".
סוד המטפחת
בהמשך התהליך ועוד השנאה לרעיון הכללי מרחפת מעל ראשו צומחת בו סקרנות אל הפרט, במיוחד אם הפרט שייך ל"יופי" הנקשר באחת מאותן דמויות האהובות עליו למשל, אמו. סקרנותו אל הפרט פותחת בפניו את הדרך מחדש והוא מתחיל להיכנס לאט, ובעזרתו של הפרט הזה שנקשר ב"יופי" אל עולם ייחודי ובגילאי 15 – 17 הפרט מוביל את התאהבותו אז נמצא אותו נוהה אחר איזו מטפחת או כובע שנקשר במושא אהבתו (המושלמת מבחינתו), פרט ספציפי שנפל בחיקו מניח את דעתו והוא שב ומגלה את מנוחת הייבור בה יכולה הנפש לנוח גם תוך היותה בתנועה.
פריצת הדרך
הפרט – זנב מגופו של היופי קורא לכשריו לפתח יכולת חדשה וזו קופצת ביכולתו של ה"אני" לפרוץ דרכים, להתפרע, להשתגע ולהעלות ממעמקיו כוחות שנקשרים ב"אני הפנימי", בתוך כוחות אלו הוא שב ומתבונן בקטביו הפנימיים: הטוב והרע העולים ומבעבעים משם, מהמעמקים הסגורים בגרעין המלוכד – בפנים. "סדר חדש" מפציע וקטביו מנוגדים כתמיד: מגחיך עצמו – דואג לאבדן מעמדו, דועך, מתדרדר, לא מגיע להגשים את שאיפותיו וקטבו החיובי שכן מגיע להגשים את שאיפותיו, מתפתח, משגשג  וגם זוכה בכבוד נאצל ובמעמד של אציל. מתרכיז הנפש עולים הניגודים ומקצינים עצמם עד שהוא נתקל באיזה "יש" חיצוני להציל עצמו מסערת הניגודים שבתוכו איזה כיעור מציל אותו והוא אוחז בו כבגלגל הצלה, בפרח הרע, בבוגד אז הוא נחרד מהתדרדרותו והופך הכול לריב גדול ולסכסוך וכשהוא חש בכוחותיו היפים שהרי גם הם שם הפרט המתעורר מחבק אותו ומעצים את כוחותיו עד שהוא דוחה את הרוגז או את החרדה והעלבון שבפרח הרע וגם אם הוא מוזר בעיניו ומתעוררת בו בושה נוכחותו של יופיו הפנימי הרי שהוא נפגש עם המופלא וככול שהוא מתקשה לפגוש במופלא שבו ויש והוא מתבייש מפניו או מצטנע. השתיקה כובשת אותו. ה"אני" השותק מוצא עצמו לפתע מתודה ב"וידוי אישי" ומגלה בהדרגה, טיפין טיפין את סודותיו לפני איזו דמות עלומה, עובר אורח ופורץ בשמחה שהרי מצא לו נחמה "סוף סוף משהו מבין אותו", אז הוא שב וחוזר אל חברת ידידיו.
תם מעגל המוזר הגדול.

מעגל המוזר הגדול - יוצא לדרך, נרגש, הרגש מציף אותו והוא אובד בתוכו ומתבייש, בכל זאת הוא צועד,

מעגל המוזר הגדול – בגיל 9 שנים האני יוצא לדרך, נרגש, הרגש מציף אותו והוא אובד בתוכו ומתבייש, בכל זאת הוא צועד, מתבונן קדימה ומזהה יש נשגב אשר אליו הוא רוצה להגיע – מתקשה להמשיגו (בגיל 9 אין לו הכלים לכך) וחש כמי שאין לו סיכוי שיובן וזה מעציב אותו מאוד. חש מוזר, טמא, מחפש מוצא, איזה "יש" להישען עליו, מדמיין שמצא אחד כזה – מעקה מושלם, אבל הוא טועה, הדמות המושלמת אולי ענקית (בודלר) בעיניו, ונוס, אך עד מהרה מסתבר שאיננה כזאת. הוא מזהה בה פגמים וזה כבר משנה הכול. השבר גדול, האכזבה.  אין סופית והוא מתערער כמי שאין לו על מי להישען. לפתע סקרנותו שבה ומובילה אליו, הוא רואה איזה פרט יפה כנסיך קטן שמושך אותו, הרצון לגעת משתלט עליו, אולי להריח, להתקרב אליו – זה הרגע בו היופי נקשר באם (מאוחר יותר בייחוד שבו) והוא מתרגש ושב הביתה, אל המקום אשר ממנו יצא לדרך. איור ירון מרגולין

מות סנקה – מנואל דומינגז סאנצ'ס, (1871), מוזיאון הפראדו. בשנת 65 לספירה זעמו של נרו פרץ בפעם נוספת והפעם אל סנקה הרקע לזעם הצדקני המזימה הפיזיונית, מזימה להרוג את נירון. למרות שלא סביר להניח שסנקה היה חלק מהקנוניה, נירו הורה לו לשחוט את עצמו הוא גם שתה כוס רעל אבל כנראה הרעל היה חלש – והאמבט לא זירז את המוות שהיה ככל הנראה רב סבל – בשיא עושרו, חכמתו וכוחו לא הצליח סנקה אפילו להקל על מותו – כך זה נראה בעיני מנואל דומינגז סאנצ'ס. [מקור] – Manuel Domínguez Sánchez, The suicide of Seneca (1871), Museo del Prado מקור ויקיפדיה

סנקה
רצף מחזורי של תופעות פסיכולוגיות כפי שנזכרו לעיל במעגל המוזר הקטן ואחר -כך במעגל המוזר הגדול זוהו לראשונה בעידן המודרני (ככל הידוע לי) על ידי חוקר הנפש הרומי סנקה. סנקה חקר את נפשו של תלמידו, שהיה לקיסר רומי העתיקה – נירון קיסר וקיווה שאם יבין את מחזור התפרצויות זעמו ינצל ויזכה לחיים ארוכים. סנקה,  למרות קרבתו האינטימית לאדם שלא שלט בהתפרצויות זעמו היה לחוקר תמצית נפש מתפרצת בזעם צדקני אך לא שרד. סנקה חשף את מעגל התפרצויות הזעם של נירון האדם – הקטן והמושחת שהיה לקיסר הגם שכאמור הוא עצמו לא ניצל והקיסר המטורף הזה ציווה עליו לשתות רעל והוא סנקה המורה החכם מצא את מותו למרות תבונת הנפש אליה הגיע.

מימי סנקה עד ימנו אלו, שבים חוקרים הנפש, ומזהים מחזור התפרצויות זעם צדקני, שסנקה חשף לראשונה והניח בכך את היסודות למחקר המודרני של נפש האדם.
מחזורי רגשות נחקרו והיו ליסודה של תבונה חדשה. הנפש נעה ומתגלגלת במחזוריות ומחזור הכעס רק דוגמה לכך מני רבות.
צופי הנפש, כמוני, או יועצים אסטרטגים הבינו לאורך הזמן גם בהתפתחויות תפקודיות מחזוריות, התנהלויות של אנשי עסקים, פוליטיקאים וכן התפתחויות מדיניות וצבאיות והדברים הגיעו לידי כך שגם בחיי מניות רואים הלוגריטמיקאים הגדולים מחזוריות ואלו שזיהו אותה (שני ישראלים) היו לעשירים מופלגים.
חניבעל
המשך – כאן

סנקה ממשיך במחקריו למעשה את דרכו של אפלטון. . מצב הארוס הנידון הוא מהלך דינאמי המלמד על השתנות תמידית של הנפש, מושג יסוד בתפיסתו של אפלטון. כאן במרחב: מצב הארוס כפי שמוצג ב"פידרוס", הדיון על-שם יוזם הנאומים – סימפוזיון על ארוס ב"משתה" של אפלטון. בדיאלוג הנושא את שמו: ב"פידרוס" אפלטון משרטט מעגל של התרחשות נפשית. מעגל זה: "מצב הארוס", משמש השראה לשיטת עבודתי העוקבת אחר דרך חקירתו של סנקה ששואבת השראה מאפלטון, מסלול התפתחות של הרגש, הוא המודל התקין והמבדילה בפועל בין מעגל תקין הוא: "מסלול התפתחות הרגש" ללא דמימות, ומעגל מדומם, שהתפתחותו מעוותת, שגויה ומייסרת את נפש בעליה. התגלגלות הנפש במעגל התפתחות רגשית זו שנמצאת בכתבי אפלטון שימשה כאמור השראה גם לפילוסוף הרומי, סנקה, המורה של נירון קיסר בבואו לשרטט את מעגל התפתחות הכעס. מעגל התפתחות הנפש הנוסקת אל היופי מקבל ב"פידרוס", מסוקראטס עצמו (ע"פ אפלטון", את הכינוי "מצב הארוס" (פידרוס, עמ' 385, בתרגום עברי והוצאת שוקן בתרגומו של יוסף ג. ליבס.). מצב זה מכונה גם "נוצה"  – פטרוס. הוא הכינוי שהאלים נותנים לו והשומע כינוי זה על-פי אפלטון יצחק. מצב הארוס – מתאר את פעולת הנפש מרגע שארוס נכנס אליה ומפרה אותה. ארוס נכנס אל הנפש (1) ומפרה אותה (2) והנפש מתחילה להתאוות אל היופי (3), אל התהילה, ואל הפילוסופיה (3), כול נפש ודרגת התפתחותה ועמדת היופי שמושכת אותה (דוסטויבסקי ציין כי הנוער בדורו מתאווה למגפים – הם מושא היופי אצלם) ו"מצב הארוס" תואם אותה. מרגע שהנפש מתאווה אל היופי (3) היא הולכת ומתעצמת (4), נטרפת בתאווה לראות שוב את היופי (4), ומתענגת מששבה להתבונן בו (5). עונג זה נובע מההפוגה מהכאב שחשה בתאוותה ובטרוף שאחז בה לשוב ולגעת בה (5), להתבונן ביופי. (שם, עמ' 384).

מעגל הכעס של  לוקיוס אנייאוס סנקה (Seneca), שחי משנת 4 לפנה"ס בערך עד 65 לספירה – היה אחת הדמויות המרכזיות והמגוונות בספרות, בהגות ובפוליטיקה הרומית, סנקה היה החונך ואחר כך היועץ הקרוב של הקיסר המטורף נֶרוֹ (הידוע בעברית כ"נירון"), ומתוך כתביו – ואחרי אלפיים שנות חתחתים ועיקולים – הגיעו לידינו לא פחות מעשר טרגדיות (שתיים מהן מיוחסות לו כנראה בטעות) סנקה, כמי שציפה להשתמש בחכמתו ולהיחלץ מהתקפי הזעם של תלמידו נרו, לבל יהרגו באחד מהם, חקר ממושכות את התקפי הזעם עצמו ובשרטוט למעלה ובהערות לו למטה תמציתם של הדברים. שרטט ורשם ירון מרגולין. אדם חש כנירון קיסר שנולד כמי שמגיע לו יותר, והוא בעל זכויות יתר שמגיעות לו בשל מעמדו, כספו, אומללותו, מחלתו, אובדנו או שם משפחתו ותפקידו… גם כי חנפניו מעודדים רגש זה שמקנן בו. וכשהיה בטוח שיעבור את הצומת בירוק, למשל… או שיצליח בנהיגה בכביש לעקוף את הנבל הזה שנוסע כחוק ומפריע לזכויותיו היתרות, מכל מקום כפי שנדמה לו שהן – בשל צפיותיו למימושן, הוא חש כמי שטרוף אוחז בו נוכח הנבל שלא חש שנוסע כאן בעל זכויות מלידה. עם התחושה הזאת הוא יוצא לדרך ומכיר רק בתסכול שעולה בתוכו. ודעו לכם שאין סבל גדול מסבלו של נירון קיסר שלנו, בעל הזכויות מלידה בעת זעמו נוכח רמיסת זכויות היתר שלו – גם אם הוא נוהג במכונית ישנה, גרמנית, מודל קום המדינה. חוסר הכבוד בו הוא פוגש נוכח ועקב אי מימושה של זכאותו, (בעיני עצמו = ציפיותיו, ציפיתו – נפש יהודי צופיה) – התסכול מציף את נפשו וממלא אותה ויותר מכך רומס אותו ואותה בכאב והשפלה, שהרי נירון קיסר לפנינו – הבן של… כי מה כבר עשה בעצמו לזכותו בכל אלו שהרי לא דוד המלך הוא ולא כובש ירושלים (יוסי פרדקין) במלחמת 6 הימים הוא אלא כלום, אדם שיש לו ציפיות – הַמְתָּנָה בְּקֹצֶר רוּחַ לִדְבַר-מָה ושלא תראה המתנה זו כקלה בעיניכם כשמדובר בנסיך – וכמי שאוחז ב"הכול מגיע לי" עולה ומתפתחת בו מחשבה על העוול הנורא שנעשה לו, באי צדק ונוסף לכל אלו רמיסת זכויותיו, שהרי מגיע לו. ונוכח המגיע לו הזה, מגיח ומתגלגל בו כעס, שהוסכם שמגיע לו, אך לא ניתן לו – והכעס צומח ומפמפם בתוכו בייסורי גיהינום – ואלו עולים כבצק עם שמרים דרך הלא יעלה על הדעת שנלקחה ממנו כל זאת, והיכן היא הזכות שהרי מגיע לו לעמדת הזעם. ומרגע זה העוול איננו עוד עוול אלא חוסר צדק שמקפיץ זעם צדקני. בזו לו ורמסו את זכותו, פגעו במעמדו כבעל הזכויות היתרות ועוד נוכח עדים, ומרגע שכבודו נרמס הוא דורש נקמה – זה הרגע בו הזעם הנקמני מתפרץ, הוא נזעק עם אגרוף קדימה ופורץ באלימות גם דוחף את הנבל אל בריכת התנינים בפומפי, טרם נרמסה על-ידי הוזוב עצמו, נוכח האורחים כולם בוילה ההיא שיטרפו אותו חי. כי לא הגיש לו את כוס היין שנפשו חשקה בו ברגע ההוא. וכשהוא לא עם המגיע לי וסבלו לא עולה על עוצמת הוזוב שעלה על פומפי בלילה ההוא והזעם צדקני לא מגיח הוא רק מקלל ומאיים ומנפנף את אצבעותיו … ומאחר שלא עשה דבר כדי לזכות בצדק באמת בכל זכויותיו – ומאחר שבפועל אין כאן שום זכות, אלא אך ורק צפייה לה "ייחול" אל תחששו מדבריו, גם אל תעזו להיכנס בקו האש כשהזעם מתפרץ, גם סנקה עצמו לא שרד אותו, אבל, כעבור 7 דקות, לכשמדד הזעם ירד, אין חשש כי לכשעצמו מתוך עצמו וכשלעצמו לא יעשה דבר גם כאן ולאחר שירגע וינוח מהתבערה שאחזה בו כפאון בשירו של מלרמה "אחה"צ של פאון"- זהו מעגל הכעס של סנקה אשר ביקש את הנתיב לאושר – לקבל את הרגע כמו שהוא, ולא לתת לתשוקה, להנאה או לפחד מכאב להשתלט עלינו הוא שמצווה עלינו לשוב ולבחון דווקא את שייכות – צִפִיּוֹתֵינוּ ייחולינו ואת תקוותנו ולהניח לזכויות היתר כי אין אנו נסיכים ואיש מאתנו לא נולד להיות קיסר האימפריה הגדולה.

למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COMׂ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

מבט אל שיטת הלחיצות שפיתחתי – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ומרגיעה את הנפש.


נשארו לך שאלותאשמח להשיב לכל שאלה.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    ראו גם:  כללי  טיפול טבעי ופשוט בשבר בצלעות – בווידאו למטה:

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם

    על טיפול חדשני באי ספיקת כליות – ללא תרופות – כאן

    טיפול בכאבי ברכיים כאן.

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    מאמרים אחרונים

    Kidney Failure

    Taming the Rogue Kidneys

    Vital Information

    מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

    הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

    מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

    יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

    איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

    נמאס לי מהחיים מה עושים

    על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

    ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

    מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

    שלושת המיצים

    לחלק הראשון הבצל והפלפלים

    לחלק השני – החסה

    לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

    לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

    לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

    לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

     לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

    עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

    מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

    אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

    אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

    הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

    להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

    וירוס הקורונה וגרון יבש

    -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

    אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

    התרופות והרע – ויטמין D3

    על בדיקות הדם

    אנמיה למה חסר לי ברזל?

    רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

    להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

    רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

    שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

    עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

    ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

    פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

    ויטמין השמש ויטמין D-

    התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

    רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

    מזונות גבריים ובטן שטוחה

    שלושת המיצים

    על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

    טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

    חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

    על ההזנחה –

    ניתוק רגשי – על הקורוציונה

    די לכאב

    ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

    התודעה השלילית

    ביקורת מבזה

    על לחם חוקם של העסקים

    למה אני לא מצליח להתמודד

    מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

    סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

    כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

    כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

    טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

    אי ספיקת כליות – צום חלבונים

    צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

    אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

    אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

    אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

    "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

    ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

    פרק ב'

    פרק ג'

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

      נשלח ב העצמה אישית, כללי, תורת הדמימות

      כתיבת תגובה

      Or

      האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

      *