עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

Nuotatore Francesco Messina השחיין פרנצ'סקו מסינה, עוד לא קורה כלום והשחיין אפילו לא קפץ למים ובתוך העמידה הזו וקשירת החבל על מותניו מתרחש עולם שלם של התבגרות והעצמה עצמית, ריכוז טבעי חלקו הורמונלי ומיומנת שעוד רגע תצא להתאמת עם הסביבה הקרובה לה – צילם ירון מרגולין.

לזכות בבריאות מחדש

אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה, אם התפתחה בגופכם רמת כולסטרול גבוה או נעשיתם סוכרתיים, זיהו אצלככם מחלות קרדיווסקולריות, שאתות טחול, דלקת פרקים, והכליות שלכם סוררות ואפילו הגעתם עד מצב של אי ספיקת כליות  סביר להניח שתמצאו מעט מאוד אנשים שיקדישו זמן לעזור לכם להבין שאתם סובלים ממחלה ניוונית, שאובדן גמישות העורקים ביסודה.
מי יעזור לכם להבין מה מקור הבעיה כיצד להחלים מאבדן גמישות השרירים שמתכווצים, ומונעים מנוזלי הדם, הלימפה או השתן להגיע אל הרקמות. ולמנוע מההשלכות הקשות של מצב זה: הרעבה של תאי הרקמות, מניעת ניקוז מתאי הגוף, שינוי המבנה הכימי לרעה של הנוזל הבין תאי, מניעה מכוחות ההחלמה שבגוף להגיע לאזור הפגוע כדי לשקם אותו. ואשר לשינויים הנדרשים  מי ימליץ לכם ע
ל הדרך לזכות בגמישותם מחדש ובריאותכם.
יש לדעת, נדרש מעט מאוד כדי לזכות בבריאות מחדש, כמו למשל להוסיף סלט מחסה שלמה (אורגנית) לתזונה היומית וזה גם לא יקר כתרופות (אולי זו גם הבעיה האמתית) מכל מקום, מי יתפנה לספר לכם מה נדרש מכם כדי להשיב את הבריאות לגוף? כשכל מעיניו של המומחה שלפניכם ד"ר לניהול המחלה ומעקב אחר השינויים במינוני תרופה עבורכם, בעקבות החמרה מתמדת. עוד תרופה ועוד תרופה והמצב מתדרדר ובכל פגישה נוספת המומחה למעקב אחרי התדרדרות בריאותכם  מוסיף במחשב שלו שורת עדכון על החמרת מצבכם: תנגודת לאינסולין החריפה, מדד ההומוציאסטין עלה, מדד ניקוז הרעלים מהגוף ה- GFR ירד מ120 (תקין) ל60 ול 45, ושוב הוא עם המבט למסך, רושם כהרגלו והפעם המדד של ניקוז הרעלים  ירד ל 33, יש להתכונן לדיאליזה, הדיאליזה רוקנה את מאגרי הויטמינים ששומרים על הכליות וה-GFR עומד כבר על 8, הGFR הגיע ל5, האדם מת. סוף דיווח. עד מתי ימשך הדבר?

The Anatomy Lesson.jpg

רמברנדט – שיעור האנטומיה של דוקטור טוּלפּ" (1632, האג, מאוריציוס), מקור הציור – כאן

הדרך לבריאות חדשה שונה ואחרת לגמרי. היא עוברת דרך השכל הישר ולא דרך ההרגל הישן, קשורה בגמישות שרירי הצנרת. גמישות הינה מצב טבעי שנקשר ביכולת לנוע בחופשיות במלוא טווח התנועה בלי לגרום לגוף או לנפש סבל, כאב, נזקים, התכווצויות פתאומיות או פציעות. כששרירי הצנרת לא מתפקדים מי יניע את נזלי הגוף ויסלק את הפסולת המצטברת שם?

רוברטו בולה – הרקדן האיטלקי המדהים ב"גרנד ג'טה" – רגע מספרטקוס – באלט שאני מאוד אוהב.  Roberto Bolle

גמישות של רקדן נמדדת בשפגט או גרנד ג'טה והטיות גב וירטואוזיות לצדדים,  גם ביכולת להרפות שרירים בהדרגה (דימינואנדו, מטאקרוסיס), אבל מאחריה עומדים תמיד השרירים המתכווצים ורפים והצינורות שנמצאים בהם. כן, יסודה של הגמישות נמצא בגמישות שרירי העורקים.

זריקת מים מפיו של אריה מרגשת אבל גם מזכירה לנו שדרוש כוח להניע את המים האלו ובגופנו התפקיד הזה מוטל על השרירים ולכן עליהם להיות גמישים ובמיוחד השרירים שעוטפים את העורקים שבגופנו – ירון מרגולין Lion fountain in the main town square of Assisi, Italy

העורקים הם צינורות, למעשה כל הצינורות בגוף כולל מעבירי הלימפה וצינורות ניקוז בכליות, מובילי אויר בריאות והפסולת במערכת השתן  מכוסים בשרירים שמניעים את הנוזל שנמצא בתוכם. השופכנים למשל, הם איברים צינוריים המעבירים את השתן שמיוצר בכליות לשלפוחית השתן. גם הם רב-שכבתיים, ומורכבים מעטיפת מגן חיצונית, שכבת שריר עשויה משרירים טבעתיים הדוחפים את הפסולת – השתן – החוצה. מוטל עלינו ללמוד לשמור על גמישותם של השרירים העדינים האלו, אם אנחנו לא רוצים לדרדר את מערכת הסינון וניקוז הרעלים (GFR) ולטבוע בנוזלי הביוב של גופנו. מדובר במערכת שרירים שהולכת ומתנבנת בכל הצנרת ומאבדת את יכולת תנועתה מתוך סיבות רבות שמאמר זה יצביע עליהן.

Allegory of Wisdom and Strength (Choice of Hercules or Hercules and Omphale) Paolo Veronese

אובדן גמישות שרירי צנרת הגוף מתרחש לאט אבל הבעיה שנוצרת בעקבותיה מורכבת והשלכותיה מאוד קשות (שבץ מוח, אי ספיקת כליות, מחלות לב, מחלות ריאה, סוכרת, כבד שומני, דלקת מפרקים… עיוורון, ציסטות, גידולים שומניים, אלצהיימר ופרקינסון) הפתרונות לה צועקים עד לשמיים והם כל כך פשוטים והגיוניים עד כדי כך, שקשה להאמין שרבים מהם לא מגיעים לתודעה הציבורית הרחבה: לחזור לגמישות שרירי הצנרת!

קובץ:Alexander of macedon trust's the doctor Philip, Henryk Siemiradzki.jpg

פיליפ של אקארניה היה רופא וידידו של אלכסנדר הגדול. כאשר נתקף אלכסנדר הגדול בחום גבוה, היה זה פיליפ של אקארניה שהציל את חיו. הרופא השתמש באמצעי טבעי, פשוט ומדויק – מיים – על ידי רחצה במים קרים של נהר סיידנוס בקיליקיה והציל בכך את חייו. אלכסנדר הגיבור לא פחד מהרופא המהפכני וגם לאחר שפרמניון שלח להזהיר אותו מהרעלה – הרופא פיליפוס שוחד על-ידי דריוס השלישי להרעיל אותך אמר השליח – בטח אלכסנדר במי שיודע לרפא. הציור הזה מתאר את המקרה הזה; ומראה את שלב התאוששותו המהירה של המלך. פיליפ של אקארניה היה עדיין רופאו של אלכסנדר כשצר על עזה בשנת 332 לפנה"ס, כפי שקרטיוס מדווח. צייר – הנריק הקטור סימירדזקי (1843 – 1902 Alexander of macedon trust's the doctor Philip, Henryk Siemiradzki מקור הציור כאן

המטרה שעומדת לפנינו היא גמישות מחודשת של צינורות הניקוז, ההובלה, והשתן בגופנו. מרגע שאנו נחשפים לאבדן גמישות העורקים עלינו להתחיל לפעול להגמשתם. מקור התקשחות העורקים בחלבונים רבים מדי שחודרים למערכת דרך התזונה שלנו. אבל גם  שומנים שניזוקו בגופנו התחמצנו ומקשיחים את קרום התא – גורמים עקב כך לאבדן גמישות הצינורות, על כך בהמשך המאמר.
מעטים יודעים שמקור השומנים הללו בתזונה רבת חלבון מדד גליקימי גבוה (ראה כאן רוצה להבריא מסוכרת בצורה מלאה) אך לא בהכרח בכולסטרול הגבוה – ומשום כך כושלים רבים בבואם לזכותנו בבריאות מחדש – נושא ניהול המחלה שב ועולה כאן. מדובר בנושא מורכב ומוליך שולל, כי כאשר נצמדים למדע המחלות, קל לאבד את התמונה הרחבה. הרופאים יודעים על מחלות, לומדים עליהן ומחפשים אותן בבדיקות. הם הוכשרו לטפל במחלות באמצעות תרופות. הם מכירים את התרופות (פרמקולוגיה – תורת התרופות) כיצד הגוף משתמש בכל תרופה ולעתים גם מה נזקיה ומתמקדים באפקט הטיפולי שהם מבקשים לנהל. הערכת בדיקות הדם של ממדי דלקת והערכת כאב כללית לצד תופעות הלוואי ושוב בדיקות ששבות ונבדקות בזהירות: תועלת מול נזק- אבל, משראיתי כמה אנשים מתים, ולא מספיקים להגיע לקליניקה שלי כשמדד ה- GFR  קצב הסינון הפקעתי (Glomerular filtration rate – ‏GFR) יורד מתחת ל-10 – כי העורקים אבדו את גמישותם וכשהזרקת אינסולין הביאה מטופל צעיר שלי לעיוורון – טרם הגיע לטיפול כי העורקים אבדו מגמישותם וגם ראיתי תהליכי החלמה מדהימים מסוכרת ואי ספיקת כליות, גם לחץ דם מיותר, כי העורקים שבו אל גמישותם, החלתי להבין שלניהול מחלה טוב ככל שיהיה, יש מחיר והוא יכול גם להביא לאבדן איכות חיים ואפילו למיתה טרם עת.

מחולות בני-ברית דוד 1990. בשנות ה-70 של המאה העשרים אפשר היה להגיע לגמישות כזו רק הודות ללחיצות ההגמשה שהיו לחיצות ההחלמה. צילם שמיה לוי. רוקד – ירון מרגולין

בית המדרש שלי אחר ומאוד שונה – אני רקדן – גמישותה של הנפש וגמישות הגוף מביאים אותי לטפל בבעיה מנקודת מבט אחרת לגמרי – גמישות של צינורות הגוף אפשרית -היא מדד חדש שיכול להציל חיים – להפחית לחץ דם, לסלק סוכרת בתוך כמה שבועות ואפילו להחלים אותך מאי ספיקת כליות ואבדן ראייה.

גמישות העורקים – היא המפתח לזכות בבריאות מחדש ולהבנה מדוע גם מזון "בריא" מביא אנשים לפתחן של מחלות קשות. אכילה לא מאוזנת של קטניות, טחינה ואגוזים יכולה להביא, די מהר לאבדן גמישות העורקים ולירידה במדד  קצב הסינון הפקעתי ה- GFR. קטניות הן פצצת חלבון משביעה – אנשים בריאים אוכלים אותם בעיקר במזרח התיכון – חומוס למשל, הינה מנה נפוצה ביותר, וכאן מתחילה בעיה שנכנה אותה בעיית ההומוציסטאין – ירון מרגולין Tiepolo. Detail from Vision of St. Paschal Baylon, 1767.

גמישות העורקים – היא המפתח לזכות בבריאות מחדש ולהבנה מדוע גם מזון "בריא" מביא אנשים לפתחן של מחלות קשות. אכילה לא מאוזנת של קטניות, טחינה ואגוזים יכולה להביא, די מהר לאבדן גמישות העורקים. קטניות הן פצצת חלבון משביעה – וכאן מתחילה הבעיה שנכנה אותה בעיית ההומוציסטאיןכדי לפשט את הבעיה – עורקים שחדלים להיות גמישים – עושים זאת לאט והם חושפים את התהליך בפנינו במדדים שונים גם נוכח מזון "בריא".

הבן האובד שב הביתה – וינצ'נטו דמיני, Vincenzo Damini The Return of the Prodigal Son
מעטים יודעים שכל אחד מאתנו נחשף לבעיה הזו של גמישות עורקית ואבדנה וככל שהיא בעיה גדולה ובסיס לכמה מחלות ניווניות קשות כמו סוכרת ואי ספיקת כליות – אפשר לפתור אותה – עלינו רק לשנות את נקודת ההסתכלות שלנו על המדדים הזמינים כמו ההומוציסטאין, גלוקוז, אוריאה וכן BUN, MCV ו-GFR כי הם למעשה אלו שחושפים בפנינו את מדד אבדן גמישות צינורות ההובלה בגוף שלנו – בזמן. ירון מרגולין

מעטים יודעים שכל אחד מאתנו נחשף לבעיית גמישות העורקים – אבל אפשר לפתור אותה – עלינו לשנות את ההסתכלות שלנו על המדדים כי הם חושפים בפנינו את אבדן גמישות צינורות ההובלה בגוף האדם – בזמן.

על נזקי החלבון מהחי לגוף תוכלו לקרא – כאן. הציור למעלה מויקיפדיה. האטליז, The Butcher's Shop, 1580, Kimbell Art Museum צייר Annibale Carracci

מדדי אבדן גמישות צינורות ההובלה (של חומרי מזון, ופסולת)

  1. מדידת לחץ הדם – ו – pulse pressure עלייה (של 20 מ"מ כספית) בלחץ שנמדד על ידי מכשיר למדידת לחץ דם, בזמן שהלב מתכווץ ומזרים דם לגוף, מה שמכונה הלחץ הסיסטולי מלמדת על אובדן הגמישות של העורקים. בנוסף לכך וחמור מכך מד לחץ הדופק – pulse pressure מזעיק אותך לפעולת הגמשה דחופה – אל תחסכו משמן הזית להושיע בעת צרה כזו.
    לחץ הדופק הוא ההבדל בין לחץ הדם הסיסטולי שלך, שהוא המספר העליון בקריאת לחץ הדם בזרוע, לבין לחץ הדם הדיאסטולי, (שהוא המספר התחתון – מחסרים זה בזה כדי להגיע למדד שלו כשישנו הבדל לא רק בנתון הסופי אלא גם במכלול הנתונים למשל כמה נמוך או כמה גבוהים המדדים ולא רק ההבדל ביניהם). נמצא שלחץ הדופק הוא כלי עבודה מעולה שלא צריך בשביל להגיע אליו מעבדה או תופס בדיקת דם שגרתית – וזה מצוין בעיני (יש ומכנים אותו: wide pulse pressure הוא ההפרש בין שני הלחצים שנמדדים, כאמור לעיל, בעורק הברכיאלי, שבזרוע) -pulse pressure – מדד זה התגלה כחזאי החזק ביותר להפרשת חלבון בשתן בגברים [בדרך כלל החלבון המופרש בשתן הוא אלבומין – מצב הקרוי גם בשם אלבומינוריה (Albuminuria– או אי ספיקת כליות = CKD) כלומר, מדובר במדד שמנבא אי ספיקת כליות -והיא כבר מחלה סופנית ויש לדעת שלא פורסם (לצערי) גם מקרה אחד, לכאורה, שהרפואה הממסדית והמלומדת, הצליחה בו, לכאורה, להחלים גם מטופל אחד שיצא ממנו בריא – על דרכי ההחלמה ממצב של אי ספיקת כליות ללא תרופות פרסמתי – כאן). לעתים החלבון המופרש בשתן איננו אלבומין ואז נעשות בדיקות נוספות בכדי לאתר את מקור החלבון. אלבומין, אלבומינוריה,  Proteinuria – (הפרשה מוגברת של Albumin בשתן מכונה בדיקת ACR או urine albumin-to-creatinine ratio – UACR – יחס בין אלבומין בשתן לקריאטינין כשהמדד מראה מעל 300 מ"ג/גרם, כך או כך גם אם המקור למחלה ימצא ונחכים – לא תרופת החלמה כך שהשואף להחלים יאלץ למצוא מוצא אחר כי עליה במדד ה UACR בחולי סוכרת למשל, של רפואת הממסד לא מנבאת כלל טובות – כאן) – הווה אומר אם הרופא מסתיר גם ממך את מדד ה-GFR (קצב סינון גלומרולרי ואפילו את ה-UACR) וזה קורה הרבה, הגם שה- GFR הגלוי פשוט יכול להציל אותך ממוות שנקשר באי ספיקת כליות, ואם ינתן לך המדד הזה בזמן יתאפשר לך לשקול פניה לתהליך החלמה ממש קל (עליו אני כותר כאן) ולהתייצב, לשמור על אורך חיים תקין ואפילו להחלים. מדד זה: לחץ הדופק, אני שב ומדגיש בפניך יכול להצילך. ואם ייחשף לפניך, בזמן, מדד לחץ הדופק הוא יכול בהחלט להתריע בפניך ולהציל את חייך אם תכיר אותו –
    כי מאחרי השם החביב אי ספיקת כליות, שמדד זה מצביע עליו, ממתין לך רק מוות בייסורים. מוות מיותר, שיגיע ככל הנראה, לאחר שלב הדיאליזה או השתלת הכליה שתתדרדר ללא טיפולי ההחלמה הטבעיים ונטולי תרופות (עוד על כך כאן). כן – חשוב לדעת ולהכיר את לחץ הדופק ושלחץ הדופק, המדד החדש שנחשף לאחרונה, מנבא ירידה בתפקוד הכליה, לצד דו"ח התרשמותי לגבי תפקוד הלב שלך, והתפתחות אפשרית של סכרת, ובמידה מסוימת גם אנמיה, לצד אבדן גמישות הצנרת של גופך.
    לחץ הדופק מצביע על שינויים מבניים ייחודיים בעורקים הגדולים, בייחוד באבי העורקים, ובעורקי הכליה ועיקרם פגיעה באיכות האלסטין בדופן אבי העורקים ועלייה בקולאגן ובסידן בדופן העורק הראשי. יש לשקול שימוש במיץ ירוק 3 פעמים ביום ב 4 בצלים חיים ליום (סלט ו ב- 4 פלפלים אדומים ליום (סלט) כדי להביא להחלמה מהבעיה – עוד על כך כאן, כאן וכאן וליטול תוסף מזון Q10 – עליו אני כותב כאן.
    מדד לחץ הדופק גדול מ 55  מוביל ומצביע בעיקר על עלייה בקשיות העורקים, מה שבא לידי ביטוי בשלב הראשון  בעלייה בלחץ הדם הסיסטולי המרכזי ולעלייה בהפרש בין לחץ הדם הסיסטולי (120- תקין) ללחץ דם הדיאסטולי (80 -תקין) (חישוב המדד כנזכר למעלה הוא חיסור פשוט: 120-80 =40 . 40 הוא המדד התקין. התופעה מכונה גם Central Pulse Pressure. מעל 55 יש להיכנס לתהליך הגמשת העורקים נושא מאמרי זה) – 
    מקור-כאן עוד על כך למבקשים להעמיק בנושא זה חפשו: את "המדד המתנגד" (RIה- RI מחושב באמצעות המשוואה: RI = 1 – (מהירות קצה-דיאסטולי – מהירות סיסטולית שיא) או חפשו את: "The arterial resistivity index" גם כאן. יש להוסיף בנושא חשוב זה כי מחקר שנערך לאחרונה (בית החולים האוניברסיטאי טוהוקו – מקור.) הוכיח קשרים משמעותיים בין עלייה בלחץ הדופק של אבי העורקים לחלבון, כמו גם לקריאטינין גבוה בדם, נזק מיקרוביווסקולרי כלייתי, ולאירועים קרדיווסקולריים שליליים כמו גם נמצא תאום בין לחץ הדופק שנמדד באבי העורקים וה- RI הכלייתי. רצה לומר, שמד לחץ הדופק יכול לנבא גם מצב של קריאטינין גבוה, וeGFR וכאמור חלבון בשתן (אלבומין) ללא בדיקת דם, ואלו נקשרים בקשיות העורקים.
  2. נפיחות ובצקת – מדד נוסף נקשר בנפיחות  – כל נפיחות ובצקת מלמדת על בעיה באנדותל Endothelium סוג של רקמת חיבור שעוטפת את צינורות ההובלה בגוף מבפנים.
  3. גלוקוז – Glucose כאשר מדד הגלוקוז מתקרב ל100 או עובר אותו – גמישות העורקים אובדת. סוכר הגלוקוז הוא פחממה מאוד נפוצה, "מחסן" של אנרגיה כימית, שממלאת תפקיד חשוב בתהליך הפקת האנרגיה ובתהליך הנשימה התאית – חימצון ושינוי מבני של החומרים שנכנסים לתא (=חילוף חומרים). צמחים מייצרים אותו במהלך תהליך הפוטוסינתזה ומשתמשים בו לחילוף חומרים והאדם למזונותיו המפנקים.
    גלוקוז הוא דלק, אנרגיה ביולוגית – גם שומן אנרגיה נוכח שני מקורות האנרגיה הטובים לגוף גלוקוז/סוכר ושומן, השומן עדיף. הגלוקוז זמין יותר, וקל לשימוש מול השומן הסגור, אגור וממתין לשימוש עתידי (לתקופה קשה) חבל, רוב האנשים כיום כמעט לא נוגעים בו (אצולת הממון בעלת ערכי תרבות מבדילה בין כסף נזיל – סוכר, שבחשבון עובר ושב ובין השקעות לטווח ארוך – שומן. אפלטון, באגרת ה-7 המליץ על השני). האדם ה"עני" וזה שלא יכול להרשות לעצמו לצרוך מקור אנרגיה "עשיר" הוא מה שהגוף צריך לבריאותו יעוט על הסוכר. בנוסף לכך מאגר הגליקוגן בכבד שנקשר בסוכר/גלוקוז =קטן והידלדלותו מלווה בהורדה בקצב המטבולי של הגוף מה שפוגע בבריאות האדם. השומן לעומתו נמצא בשפע וכשאנחנו פותחים את מאגריו הגוף מעלה את הפעילות המטבולית שלו ויכול לטפל בכל בעייה הנקריית בדרכו.
    צריכת הגלוקוז היומית חשובה. הצריכה הממוצעת של סוכר/גלוקוז ביום לאדם עומדת על 160 גרם. מתוכם כ-120 גרם מיועדים לשימוש המוח בלבד והיתר מוקצים לצורכי יתר הרקמות, אבל צריכה זו מחלימה עורקים ומגמישה מחדש את הצנרת רק אם מקורותיה באים מפירות וירקות, או אגוזים. צריכה כזו תמיד מלווה בסיבים תזונתיים שמזינים את החיידקים הפרוביוטיים שבמעיים. מעטים יודעים שצריכת פירות לא מבוקרת אינה "בריאה". איגוד הלב האמריקאי ממליץ לנשים לצרוך עד 26 גרם של סוכר בכל יום ולגברים עד 36 גרם ביום. כלומר, על אף היתרונות הרבים של הפירות, כדאי להימנע מצריכה מוגברת שלהם כלומר של הסוכרים.
    במנגו אחד למשל, נמצא מעל לכמות הסוכר המותרת ליום שלם. בפרי אחד של מנגו נמצא 45 גרם סוכר, בבננה ובאגס בינוני 17 גרם סוכר, ובאפרסק אחד גדול 15 גרם סוכר, בכוס ענבים 23 גרם, גם בתפוז אחד גדול נמצא 23 ג' סוכר ובכוס דובדבנים 18 גרם סוכר, כשבכוס תותים 7 גרם סוכר ובכוס פתל נמצא רק 0.5 גרם סוכר.
  4. Ottavio Vannini (1640s יעל וסיסרא Yael and Sisera אוטביו וניני1585 – c. 1643) צייר פלורנטיני בן תקופת הברוק.
    גלוקוז הוא כוח אהוב ומתוק שמשתתף, גם בתהליכי חילוף החומרים בגופנו. בלעדיו לא נוכל להתקיים. אלא שדרושה לו מידה נכונה – בלעדיה האהבתנו נתונה לו, ממש לא בצדק. גופנו אינו מסוגל להתמודד עם יותר משש כפיות סוכר ביום, ולכן הוא מעבד את הסוכר העודף לשומן ואוגר אותו ברקמות השומן.

    הגלוקוז חשוב. הוא משתתף בתהליכי חילוף החומרים בגופנו. בלעדיו לא נוכל להתקיים. אלא שדרושה לו מידה נכונה – כנזכר לעיל.
    מעטים יודעים שגופנו אינו מסוגל להתמודד עם יותר משש כפיות סוכר ביום. ב"טרופית" אחת ישנן 4-5 כפיות סוכר, וופל או בסקויט מכילים ככפית סוכר אחת. מדובר על סוכר מוסף, לא על סוכר טבעי שנצרך מלמשל, אכילת פירות. מעל ליכולתו של הגוף להכיל את יתר הסוכר הוא מעבד את הסוכר העודף והופך אותו לשומן שנאגר ברקמות השומן ובדפנות העורקים.
    סוכר, מתפרק לגלוקוז ופרוקטוז. הגלוקוז מספק אנרגיה לתאי המוח אבל גם לתאי הגוף. עודפיו מגיעים לכבד, שאחראי על בקרת רמות הגלוקוז בגוף. הכבד אוגר את עודפי הגלוקוז בצורת גליקוגן [בתזונה עתירת  פחמימות, בהבדל, מבדיאטות דלות-פחמימות. בתזונה דלת עמילנים, פחמימות וסוכר הגוף מכלה את מלאי הגליקוגן בתוך יומיים. לאחר מכן מתחיל שלב פירוק מואץ של שומן, וכשהתהליך נמשך לאורך זמן ומקצין (קטוזיס) הדבר רע משום שהקטוזיס (גופי קטו Ketone bodies) משנה את מבנה הנוזל הבן תאי מבסיסי לחמצת של הגוף. מהפך זה רע, מכונה קטואצידוזיס].

    תזונה דלת פחמימות, עמילנים וסוכר מסוכנת לחולי כליה, גם אם היא מיטיבה עם חולי סוכרת, ורופאים רבים נותנים אותה לחולי כליה, שסובלים מסוכרת. יש לחדול מכך!

    יש לחדול מכך משום שבמקרה זה היא אסון!
    הגליקוגן
    נאגר גם בשרירים ובכליות ובשעת הצורך הגוף מפרק אותו לאחר שהפך לשומן בחזרה לגלוקוז ומחזיר אותו לזרם הדם – או הופך אותו בכליות לאמוניה (אמוניה היא בופר בסיסי. בסיס שבא לאזן את חומציותו המזיקה וההרסנית של הקטוזיס).
    האמוניה נהיית לאוראה, אבל לאחר שהורסת ברבות הזמן את גמישות צינורותיה של הכליה (עוד על כך אפשר ללמוד ממעגל האורה – למשל, כאן). בהעדר עמילן, גלוקוז במידה הנכונה בתזונה בתוך 3-5 שנים נראה מדדים איומים של אוריאה בבדיקות דם וחלבון בבדיקת שתן (מיקרואלבומינוריה) מדדי החלבון שבאים בכדי לנבא דעיכה בתפקוד הגלומרולארי – צינור ניקוז ויחידת הבסיס של הכליה.
    הפרוקטוז (תוצר נוסף של סוכר) נכנס לכבד. הוא מגיע ישירות לכבד ונאגר שם לאחר שהפך בכבד לשומן. עודפי הפרוקטוז מסוכנים מאוד לכבד וכמו הגליקוגן שמסוכן לכליות הפרוקטוז משפיע על הכבד בדומה לצריכת אלכוהול מוגברת, כיוון שפרוקטוז ואלכוהול עוברים תהליך חמצוני דומה והופכים לשומן. תוך חמש שנים גם המצב הזה עלול להידרדר למחלת "כבד שומני שאינו נובע מצריכת אלכוהול" שמקורה באבדן גמישות עורקים שמזינים את הכבד.
    בשונה מגלוקוז, פרוקטוז לא גורם ללבלב להפריש אינסולין, ולכן משבש את מערכת הרעב והשובע בגופנו. כתוצאה מכך אנו אוכלים יותר ממה שאנו צריכים ומפתחים עמידות לאינסולין. בסופו של דבר, העמידות הזאת מקשיחה את העורקים, פוגעת ברמות הכולסטרול הטובHDL‬ שאחראי על גמישות העורקים ועלולה להוביל לסוכרת מסוג 2. בנוסף לכך, השמנה – משמשת מדד נוסף שנקשר בגלוקוז – עודף גלוקוז בדם נאגר בתאים כשומן (האינסולין אחראי לאגירה זו משל היה אפסנאי) כאשר רקמת השומן מתמלאת, עודף השומנים עובר לזרם הדם ומצטבר ברקמות הרכות (שריר, כבד ועורקים – כאן מתחילה מלאכת הקשחת העורקים ותחלואה איומה שמקורה תזונה שמטפחת השמנה). ההשמנה הבטנית והתחתית השמנת אגן (אגס) היא מצב שבודדים יודעים שמהווה מדד שחושף את העמידות לאינסולין. ככל שהישבן מתרחב קטנה העמידות לאינסולין  וגדלה המסוכנות למחלת הסכרת שאובדן גמישות העורקים מאחריה.
    במצבי השמנה בטנית ואגנית מופעלים תהליכים אנזימטיים תוך תאיים, שגורמים להתפתחות ההשמנה ולתנגודת לאינסולין. לכן, עודף משקל מוגדר כמדד נוסף לאבדן גמישות העורקים אבל הוא נקשר בעודף גלוקוז. ובהתפתחות התנגודת לאינסולין – עוד על נושא זה כאן. במקרים אחרים השמנה בטנית ואגנית נקשרים גם במחסור בסידן – אבל תמיד היא סימן לקשיות עורקית.

  5. רובנס – ונוס, 1614. VENUS FRIGIDA Peter Paul Rubens (1577-1640)
    עודף משקל מוגדר כמדד נוסף לאבדן גמישות העורקים אבל מאחריו עומדים עודף גלוקוז והתפתחות התנגודת לאינסולין – עוד על נושא זה כאן. במקרים אחרים השמנה בטנית ואגנית (השמנת האגס) נקשרים גם במחסור בסידן – אבל תמיד היא סימן לקשיות עורקית. אבדן גמישות העורקים תמיד מבססת מחלה ניוונית ולכן רק הגמשה מחודשת של שרירי העורקים תביא להחלמה מלאה – עוד על כך במאמר של ירון מרגולין – כאן.

  6. כולסטרול -הוא חומר שומני הנמצא ברוב רקמות הגוף. עיקרו טוב. הכולסטרול מגמיש את צנרת הגוף. הוא מסייע במניעת התפתחותן של מחלות שונות, שנקשרות באבדן גמישות העורקים כמו טרשת עורקים. תתפלאו גם הכולסטרול "הרע" (LDL- Low Density Lipoprotein) שמפחדים ממנו כל כך – מסייע לשמור על הבריאות, אבל על כך בהמשך – לעננינו – מדד גבוה של כולסטרול (רמה תקינה צריכה להיות נמוכה מ-100 מ"ג\ד"ל. אבל ערך תקין של LDL יכול להגיע עד לרמה של 130 מ"ג\ד"צ.) יש לקחת את מדד הכולסטרול בחשבון גם כסמן שקורא ומזהיר ומלמד על צורך בהגמשת העורקים – הווה אומר הכולסטרול קורא לך להתחיל להתגמש! גם לבדוק את ההומוציאסטין, שאין כמותו למנוע את גמישות העורקים. פעמים רבות הוא הבעיה לא הכולסטרול אלא גורם אחר שמבשר את בואו ההומוציאסטין – על ההמוציאסטין – האויב הגדול של האנדותל  כאן

    Sebastiano Ricci – 1659- 1734. סבסטיאנו ריצ'י – בת שבע מתרחצת – מציירי האסכולה הונציאנית – תקופת הברוק – Bathsheba at the Bath.
    ההומוציאסטין– "הם מרוויחים מרפואה, באמצעות טיפול בשלב האנוש והמתקדם של המחלה" אמר ד"ר קילמר ס' מק'קאלי Kilmer S. McCully מייסד תיאורית ההומוציאסטין– מדד של 5-7 הוא הבריא והמגונן – מק'קאלי הוא שהמליץ על המדד הזה: השתמשו ב B12, B6 וחומצה פולית – ויטמין B9, כדי לשמור על מדדי ההומוציסטאין בטווח הבריא שלכם.
    מי שמבקש להחלים מבעיות של העדר גמישות עורקים, פלאק, יתר לחץ דם, סרטן הערמונית וסרטן השד שישמור על מדד תקין של ההומוציסטאין הוא שיסייע גם להיחלץ מרעלים שונים שמסתובבים בגוף שלנו וגורמים למחלות זוועה כגון: אי ספיקת כליות, לחץ דם גבוה, והתקפי לב – או שבץ ומחלות של כלי הדם ההיקפיים גם הן מסכנות אותנו באי ספיקת כליות או דיאליזה – (מחלות איומות שרק מביאות למוות בטרם עת).
    זכרו: אם הרופא מרגיע אתכם ואומר: "אה מדד של ההומוציסטאין 9 זה בסדר, אל תדאגו" – את מה שרשום למעלה בפתיח! "הם מרוויחים מרפואה, באמצעות טיפול בשלב האנוש והמתקדם של המחלה" –
    מדד ההומוציסטאין הוא אחד ממדדי גמישות העורקים שלך:
    קימים שני פנים לבעיית ההומוציסטאין: 1. המתיונין (Methionine) היא אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע. תאי גוף האדם אינם מסוגלים לסנתז מתיונין ולכן היא מהווה חומצת אמינו חיונית, אותה יש לקבל דרך המזון. הגוף מקבל את המתיונין מאותם מזונות רוויים בשומן ומייצרי כולסטרול ולכן רבים מבלבלים בין בעייה של עודף הומוציסטאין ועודף כולסטרול. על הרוצה להגביל אותה ולעבור לתזונה שכמות המתיונין בה מאוזנת – הדבר אפשרי. תזונה זו בריאה יותר ומבוססת על מעט חלבון מהחי ככבד עוף ודגים, אבל גם על אפונה ועדשים.
    2. הפן השני של הבעיה חומצה פולית (ויטמין B9) – ויטמין B12 וויטמין B6.
    עלינו לדאוג להספקה מאוזנת של חומצה פולית, ויטמין b6 וויטמין B12 על מנת שהמערכת האנזימטית שלנו תוכל לפרק ביעילות את ההומוציסטאין.
    ההומוציסטאין הוא תוצר ביניים של חילוף חומרים בגוף – בתהליך של פירוק המתיונין (חומצה אמינית) נוצר ההומוציסטאין נושא פוסט זה, ואם התהליך של יצירתו נעצר בו ולא מתפרק הלאה (לציאסטין או בחזרה למתיונין) ההומוציסטאין מצטבר כתוצר לוואי והורס את מצב העורקים. על כך ועל גמישות העורקים יבוא מאמר נפרד בבלוג שלי – כדי לפרק אותו הגוף זקוק לחומצה פולית, B6ו B12! – אז אם לא בא לכם לשנות את התזונה עשירת המתיונין (בשר וגבינות) תחשבו על ההמלצה של הרפואה המחלימה – לצרוך 1,000 מק"ג (מיקרוגרם) של חומצה פולית – Folate או מיץ ירוק – נגד אנמיה ויתר לחץ דם או יתר הומוציאסטין לשקול נטילה של  800 מק"ג – 5 ג' ליום. של ויטמין B12 רק מתיל קובלאמין וכן לפרוק ההומוציסטאין דרושה גם נטילת B6 (פירידוקסין – משתתף ביצור תאי דם אדומים ונוגדנים ויעיל בטיפול בהתכווצויות שרירים נמצא בתפוח אדמה, אפונה, עדשים, שעועית ובאבוקדו וכרוב) ליטול במינון של 50 מ"ג. ליטול בבקר.
    אם עברתם את גיל 45 דרשו בבדיקת דם גם בדיקה של מדד הסינון של הכליות ה-GFR ואת מדד ההומוציסטאין – שתי הבדיקות מבוצעות בצום ויכולות להציל את חייכם ממוות מוקדם.
    תזונה מחלימה ונכונה שמפחיתה את ההומוציסטאין ומקטינה את הבעיה היא זו שמתואמת אישית ומבוססת על צום חי. בצום חי לא נהוג לאכול כבד שהוזכר לעיל, אבל שסימי צדפות, סלמון ונחש ים מסוג צלופח בהחלט – כן.
    אם בא לך לחסוך פגישה איתי, דע לך שהמאמר על צום חי מופיע בבלוג שלי (ירון מרגולין) ועוד טיפים שם גם על התזונה הזו הטובה לך, כי היא מסלקת את הבעיה של העדר גמישות עורקית, מונעת עודף הומוציסטאין שמוגדר גורם סרטוני וגם מונעת דלקת בעורקים והתרסקות של ה-GFR. למאמרי הומוציסטאין, ויטמינים ומניעת מחלות כלי דם
    אני ממליץ לך להוסיף אימוני כוח שמגדילים את מסת השרירם ומרחיבה את הנפח ומאפשרים לפלאק להסתלק ממך וללחץ הדם לרדתצום חי הוא הבסיס והתרופה למחלה שמוגדרת כאחת מסיבות המוות המרכזיות כיום ואחד מגורמי מחלת הכליות.
    נשארו לך שאלות – אשמח לעזור לך. אפשר לפנות אלי דרך הבלוג שלי הוא yaronmargolin.com (בבקשה לא להתקשר רק להשתמש באמצעים שבבלוג כי זה מפריע לי לעבוד – תודה)
    בסוף כל כתבה כפתור פניה ישירה אלי. ירון מרגולין

  7. ההומוציסטאין – בעוד שלכולסטרול תפקיד בבניית הגוף (למשל הורמונים, חלקים בתא) לנוכחות הומוציסטאין אין שום יתרון בריאותי, להפך ככל שרמת הומוציסטאין גבוהה כך עולה סכנה לגמישות צנרת ההובלה בגוף. מדד של 5 – 7 הוא מדד ההומוציסטאין הבריא והמגונן על חיים בריאים וצינורות הובלה גמישים – הוא המדד החשובהומוציסטאין גבוהה מ – 7 מצטבר ומופרש לתוך הדם. כאשר הרמות של ההומוציסטאין בפלסמה גבוהות (hyperhomocysteinemia)  "יתר – הומוציסטאין" – ההומוציסטאין מתחיל להיות מופרש בשתן בשלב זה הוא גם מסכן את תפקודן של הכליות ואחד הגורמים לירידת ה- GFR.
    נמצא קשר בין פיגור שכלי ו- ויתר- הומוציסטאין hyperhomocysteinemia. תמוה למדי, מדוע נדיר מדד זה בבדיקות השתן בעולם המערבי אשר דווקא בו יתר הומוציאסטין גובר בשנים האחרונות ומהווה מדד מצוין לשינוי אורכות חיים השומרים על בריאותך.
  8. ה- GFR – מדד הסינון –  קצב הסינון הפקעתי (Glomerular filtration rate – ‏GFR), כאשר מדד הסינון יורד מ 90 (מדד 120 הוא הבריא) יש להתחיל לפעול לשמירה על גמישות עורקים, כאשר המדד מגיע ל-60 הווה אומר גם צינורות ההובלה בכליה מאבדים את כושר תפקודם ואי ספיקת כליות מתקרבת והיא מתקרבת מהר (מדובר במחלה סופנית) עוד על מדד ה- GFR בוידאו שהקישור אליו נמצא כאן. תמוה למדי, מדוע נדיר מדד זה בבדיקות הדם ואיסוף השתן  כאשר דווקא בו ניכרת התרסקות אכזרית של ממדד הניקוז בגוף ה-GFR וזו הולכת וגובר בשנים האחרונות והמדד הזה דווקא מהווה מדד מצוין לשינוי אורכות חיים השומרים על בריאותך.
  9. תחמוצת החנקן – אחד המנגנונים העיקריים של האנדותל שיוזכר להלן, ושמכסה את דופן צנרת הגוף הוא צמצום של תחמוצת החנקן, שנובעת למשל מפליטת גזים של מכוניות ותעשיות הדלק של מפרץ חיפה, לעתים קרובות בשל רמות גבוהות תחמוצות החנקן מגדילות את רגישות הריאות למחלות של דרכי הנשימה. כמו כן, ריכוזים גבוהים של תחמוצות החנקן באטמוספרה, גורמים לכאבי ראש ולגירוי של ריריות העיניים. במקרים אחרים היא הגורמות לעלייה בלחץ הדם.

    אל השמש – אפולו של לואיס גרייל (שיקגו) אפולו הוא גם אל החכמה. Sun God Apollo in his Chariot, 1921, Chicago Theater, Louis Grell,
    (over the proscenium arch).

  10. ברזלהפריטין הוא אחד המדדים שמצביעים על מאגרי הברזל בגוף. אני מרחיב על הברזל, נושא כל כך חשוב ומורכב, בהמשך, ובמאמר על הדרך לשמור על צנרת העיכול – לה תפקיד חשוב במניעת מחסור בברזל. למאמרי על צנרת העיכול ועל הדרך אל ההחלמה שלה – כאן. ועל האנמיה שמקורה בן השאר חוסר ברזל – כאן.

    שערי הגיהינום נמצאים – בין שתי השכבות שמרכיבות את דופן הצינור המוביל מזון שם, מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי. הוא שמקשר אותנו להיבט הנפשי של אבדן גמישות פנים הגוף- כאן המעבר, אל הגיהינום הבריאותי – כל הנזק שמכונה חימצון מתחיל כאן והוא משתקף תחילה כדמימה בדמימת המעברים שבכתף שמאל.

  11. חלבון C3, C4 ו C5a- במבוגרים מדד תקין של C3 הוא 88-195 מיליגרם לדציליטר – הגן C3 הוא חלבון שמרכיב יחד עם C4 מערכת חיסון וקו הגנה ראשון שמכונה ה"משלים" – ComplementC3 – וגם C4 Complement.
    C3 ו C4 הם שני מרכיבים חשובים במערכת המשלים, שרמתם יורדת במחלה אוטואימונית פעילה. מתפקיד הגנה נגד פולשים הם תוקפים את הגוף עצמו ואבדן גמישות הצנרת אחת מתוצאות  פעיותם החולה.
    החלבון C3 מיוצר בעיקר בכבד ובכמות קטנה יותר ברקמות הטחול, העור והלימפה. מעטים זוכרים שגם תאי חיפוי אפיתליאליים של מערכת העיכול ומערכת הובלת השתן משמשים בית גידול לחלבון הזה. C3 הוא הנושא עיקרי של סעיף זה – דבר שיובהר בהמשך.
    רמות נמוכות של חלבון C3 יכולות להופיע גם במצבי זיהום חיידקי, מחלת כבד או כליות או תת-תזונה.
    C3 הוא גם מרכיב מרכזי  של הנסיוב (מרכיב של הדם, נוזל צלול צהבהב, מובדל מהפלזמה בכך שאין בו נוכחות גורמי הקרישה. הנסיוב כולל את כל החלבונים שאינם משמשים לקרישה, בהם נוגדנים, אנטיגנים והורמונים, אלקטרליטים, גם חומרים ממקור חיצוני, כמו למשל, תרופות ומיקרואורגניזמים. הצבע הצהבהב של הנסיוב מוענק לו על ידי הבילירובין שאחראי לקישור חמצן בכדוריות הדם האדומות.)
    נוגדנים מסוג IgM מופיעים מוקדם מאוד בחיי האדם, למעשה מרגע שחודר לגוף גורם שנחשד כגורם מחלה ראשון (תא פתוגן). הם רגילים להתעורר ומעוררים את C3 לפעולה. והוא מצידו מתחיל לפעול ו"בולע" גופיפים מוצקים (בתהליך שמכונה פאגוציטוזיס מהמושג בולעניות). בכדי שC3 יפעל עליו להתפרק. הוא מתפרק – נשבר באופן ספונטני ל-C3a ו-C3b. C3b מתקשר לדופן תא פתוגן, ומגביר את תהליך הפאגוציטוזיס נגדו. במלים אחרות C3 נצמד אל חיידקים פולשים, מושך אליהם פגוציטים (תָּאי בּוֹלְעָן) וכך מגביר את הסיכוי לבליעה וקטילה של החיידקים.
    בבואנו לברר זיהומים חוזרים ונשנים ומחלות של מערכת החיסון או כשל לא מוסבר ביכולת הניקוז של הכליות או מערכת השתן אנו שבים ונפגשים במושג זה – C3 ו"המשלים" שמעורבים בגרימת תגובות דלקתיות וכיווץ שרירי הצנרת – כך אנו שבים ונחשפים לאחד הגורמים המרכזיים בקשיות העורקים וצנרת הכליה, השתן והמעי.

    מדד גבוה של C3 מצביע על סכרת ומדד נמוך על אי ספיקת כליות. לחלופין, כשל במערכת זו מצביע על אובדן גמישות העורקים.

    הממסד הרפואי מודה, שהוא עומד חסר אונים נוכחות כשלי המערכת הזו ומאות מחקרים וחוקרים פועלים היום למציאת חוסמים כימיים בפני הפעלת C3 או C5a כשהם תוקפים את הגוף ולא את אויביו. נכון להיום, נושא זה הוא כשלון מוחלט של הממסד הרפואי ודרכי מחשבתו על בריאות בכלל.
    מצערת בעיני, הדרך הזו של חיפוש אחר ה"כדור המושיע", כי דווקא המערכת הטבעית "המשלים" על מרכיביה השונים ניתנים להחלמה ולשיבה לתפקוד "נכון" בצורה טבעית – ללא תרופות, צורה פשוטה ביותר ואפילו קלה לביצוע: העזרו בתזונה נכונה ומגמישה, שהרי בחלקה היא מסונטזת בתאי חיפוי אפיתליאליים של מערכת העיכול ומערכת הובלת השתן. מערכת זו מוכרת מימי הקדמונים. ואנו יודעים לתקן אותה. עוד על כך כדאי לקרוא במאמרי על החלמת מערכת העיכול כאן. אני מזמין אותך לעיין בסדרת כתבות העומק על עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כליה – מכל מקום אני מבקש להוסיף מספר מילים להבהרת הקשר בין C3 וכיווץ שרירי המערכת הצינורית בגופנו על ידי C5a. 

    צנרת העיכול בגוף האדם – עיכול משמעו פרוק המזון למרכיביו. פרוק המזון מאפשר ליסודות המזון לעבור את דופן תאי הגוף ולהזינם.
    המזון עובר מהווש שבצוואר לקיבה – שק שרירי ומיכל שמכיל מיצי קיבה (חומצה הידרוכלורית – חומצת מימן-כלורית) ואנזימים (פפסין) לצד מפרקים מגוונים (פרוטאזות) של המזון. החומצה כאן חזקה (HCl) בערך ברמת pH של 2, היא מיועדת לטיפול בחלבונים שבמזון.
    שרירי הקיבה שפוגשים את המזון המגיע מהפה דרך הוושט, הם שרירים חזקים מאוד. תפקידם למעוך את המזון וללוש אותו עם מיצי החומצה בדומה לפעולתו של מערבל מזון.
    בקיבה נמצאות שלוש שכבות של שרירים עצמאיים: שרירי אורך, שרירי רוחב ושרירים אלכסוניים פועלים לשם כך. כיווץ כרוני של מי מהשרירים האלו מחבל בפעולת ריכוך המזון, לישתו ובטיפול בחלבונים. כאן מתחיל נזק תזונתי שהפגיעה בחלבונים ביסודו וניכרות כמה תופעות: צרבת, רעלת חלבונים או דלקות כלי דם (וסקוליטיס) גרנולומטוזיס עם פוליאנגאיטיס" (GPA) וגם כאב מוקרן אל ברך שמאל מדיאלית. תסמין הברך הוא שקורא לטיפול בלחיצות ההחלמה, בתרגילי גמישות לרגליים (פיסוק רחב) למען שיחרור הכיווצים באמצעות מתיחות ודורש טיפול מעמיק בשרירי דופן הקיבה תוך כדי סילוק יסודות פוגעניים – כייתר חלבונים ויותר מכך הרגעת תאי פייר עליהם אני מפרט במאמר כאן לגלול למטה –
    יש לדעת שתאי פייר הם נציגי כוחות ההחלמה, הבעיה שהם בעלי יכולת כימית לכווץ את השרירים ולמנוע גם את שחרורם. פעולה כזו מקשיחה את הצנרת ומחבלת בהמשך על המעבר שלו אל הנימים הסמוכים אליהם וספיגתו בדם.
    התריסריון – הוא החלק הראשון והעליון של המעי. הוא מותאם לבצע שתי פעולות: פירוק המזון למרכיביו הפשוטים ביותר וספיגה של תוצרי העיכול בדם.
    פירוק המזון שבא מהקיבה למרכיביו מתבצע בתריסריון בעזרת מיצי עיכול שונים. חלק ממיצי העיכול נמצאים במעי, ואחרים מגיעים אליו מן הכבד ומן הלבלב.
    הפחמימות מתפרקות לחד-סוכרים, החלבונים מתפרקים לחומצות אמיניות והחומרים השומניים מתפרקים לחומצות שומניות ולגליצרול.

    מערכת המשלים – היא אחת מזרועותיה של מערכת החיסון המורשת (כלומר, נולדים איתה והיא לא תלויה בזיכרון החיסוני שאנו רוכשים עם השנים). המערכת מזהה חיידקים ומחסלת אותם בכך שהיא מנקבת את קרום התא שלהם וגורמת לתכולת התא להישפך החוצה. היא חלק מקו ההגנה הראשון של הגוף ונדבך חשוב בזיהוי ראשוני של פולשים ובתגובה החיסונית של הגוף – למעשה היא כלי לתקיפה ישירה ומידית של חיידקים.
    מערכת המשלים גם מיוחדת בכך שהיא יודעת לזהות נוגדנים שהתחברו לגוף החיידק ולתקוף אותם.
    המערכת המשלימה מורכבת מ-35 חלבונים שונים שרובם הגדול מסונתז (מיוצר בייצור עצמי) בכבד, אם כי חלק משמעותי של מרכיבי מערכת המשלים נוצרים גם במקרופאגים (תא תקיפה – בולען), במונוציטים (תאי-האם של המקרופאג'ים), ובתאי חיפוי אפיתליאליים של מערכת העיכול ומערכת הובלת השתן.
    מערכת המשלים מונעת היווצרות משקעי נוגדנים (immuno-complexes) ומסלקת אותם מזרם הדם, בנוסף לסילוקם מהגוף של תאי דם מטיפוס B cells, שהם Self-reactive – אנחנו זקוקים לה בבואנו להשיב את הגמישות לגוף בדיוק מסיבה זו!

    במצבים של אבדן גמישות עורקים עשויים מרכיבי מערכת המשלים לגרום נזק רקמתי (Tissue injury) והרס של כדוריות הדם האדומות.

    מערכת המשלים – מקור האיור ויקיפדיה

    בנוסף לכך מרכיבי מערכת המשלים יכולים להרוס גם גורמים אשר לגביהם יש למרכיבי המשלים זיקה (Affinity). כדי למנוע באופן מתמיד (במצב בריאותי תקין) תופעות לוואי בלתי רצויות אלה, נמצאים מרכיבי מערכת המשלים תחת בקרה מתמדת (Tightly regulated), ע"י נוכחותם של מולקולות טבעיות מעכבות מערכת משלים הנמצאות בזרם הדם או על פני השטח של תאים. שפעול שגוי של מערכת המשלים = מחלות אוטו-אימוניות, פגיעה בתאי פייר (מאסט) ובקו ההגנה הראשון של המעי (עקב כך נפגעת גם דופן המעי ויכולת ספיגת המזון כולל של B12 וברזל) מביאה לא רק לכשל ביכולת הגוף לזכות בתזונה מיטבית והחמרה של כשיחות העורקים, ודופן צנרת העיכול, צנרת הנשימה והובלת השתן אלא גם ביצור תקין של C3 ומערכת המשלימים. במלים אחרות:

    מערכת המשלים שבאופן טבעי מתפקדת בעיקר לצורך סילוקם מהגוף של גורמים פטוגניים זרים (חיידקים, נגיפים וגורמים מזיקים אחרים) ופינוי המזיקים האלו על משקעיהם מהצנרת, חדלה לתפקד לטובת גופנו ולמען שמירה על בריאותנו.

    במצבי תזונה לקויה כגון במצבי ייתר חלבונים ופחממות בתפריט – או בהעדר אנטי-אוקסידנטים וכפי שהוזכר למעלה בתפריט מייצר גופי קטו Ketone. הגורמים לכך שגם מאגרי השומן הטוב אובדים ובמקום לבנות את דופן התא למשל ולהביא להחלמה ממצבי דלקת הם מתחמצנים בגוף ומרחיבים גם את הפגיעה בדופן התא וגם את הדלקת. מדד חומציות הנוזל הבין תאי בגוף מושפע לרעה – הוא חייב להיות בסיסי pH, כדי שמערכת המשלים תבנה ותפעל להגנה ובמצב שנוצר מצב זה משתנה. מדד הנוזל הבין תאי הופך ליותר חומצי במצבים של יתר חלבונים בתפריט, חסר בפחמימות ויצירת גופי קטו  Ketone. בסביבה חומצית עלולים מרכיבי המשלים הבריאים, שקבלו הנחיית פעל להתקשר לחלבונים הנמצאים על פני השטח של תאי הגוף עצמו. קישור מעין זה יכול להוביל להרס מוחלט של התאים החיוניים בגופנו. מערכת המשלים היא מערכת מגינה שבאה ונבנתה כמי שמונעת את התרחשותם של מקרים מעין אלו: מדד גבוה של C3 מצביע על סכרת ומדד נמוך על אי ספיקת כליות. לחלופין, כשל במערכת זו מצביע על אובדן גמישות העורקים. שורה של חלבונים שמשמשים כמעכבים טבעיים אנדוגניים התפתחה בגוף, כדי לשמור ולפקח על פעילותם של מרכיבי מערכת המשלים (Complement-regulatory proteins) גם במצבי תזונה גרועה ו pH נמוך מ-6 (כלומר חומצי) לכן קל לנו לתקן אותה בעזרת תכנית: מזון כתרופה. כעיקרון רוב מרכיבי מערכת המשלים אינם מצויים בדם באופן קבוע. הם נוצרים מאנזימים בלתי פעילים "זימוגנים" המשופעלים על ידי פתוגן בעת הצורך אבל, חלק מחלבוני הבקרה של המערכת והריכוז שלהם עולה על המדד של חלבוני מערכת המשלים אשר ממוקמים על הממברנות (קרום התאים) של תאי הגוף כדי שלא ישמשו בעצמם מטרה לפגיעת מערכת המשלים בסביבה שאמורה להיות בסיסית וכאן היא הופכת לחומצית (בשל תזונה רבת חלבונים – מעל 35 גרם חלבון ליום). אחרים נמצאים כחלבונים מסיסים בפלסמה (בזרם הדם). לדוגמה: חלבון הפלסמה  (C1inhibitor C1INH) נקשר בזיקה חזקה ל-C1s הפעיל, ומנתק אותו מהקשר ל-C1q. הערה:

    חלבוני המשלים מכונים כולם C שהוא קיצור של Complement, המשלים, ומסומנים על ידי ספרות ואותיות.

    לדוגמא C1, C2, C3, C3a, C3b, C4, C4a, C5, C5a – כולם קטעים מסיסים וגורמים לתגובות דלקתיות במצבי כשל והעדר סביבה בסיסית –  יש לציין ש C5a מסייע בגיוס של תאים נוספים של מערכת החיסון, אך לנושא מאמרי יש לו תפקיד חשוב בכל הקשור באבדן הגמישות של הצנרת של העיכול מאחר ש- C5a גם עלול לעודד הפרשה של היסטמין מתאי פיטום (תא פייר, מאסט או מאסטוציט, Mastocyt – תרשים למטה ועליהם אני ממליץ לך לקרוא בהרחבה כאן – במאמרי על אבדן גמישות מערכת העיכול). תאי פייר (מאסט) הם שמעורבים באלרגיות והפרשת ההיסטמין (C5a) יכולה גם לגרום במקרים קיצוניים לאנאפילאקסיס – תגובה אלרגית קשה. C5a עלול גם להוסיף חטא על פשע ולגרום לכיווץ של תאי שריר חלקים.  כל מערכת שרירי הצנרת בגוף גם הלב מורכבת משרירים חלקים. מתחת לשכבת האנדותל עליה למשל זורם הדם נמצאת שכבה של שרירים חלקים בכיווצה היא מזרימה את הדם.

    נוגדן (למטה) נקשר לאנטיגן

    נוגדן (למעלה) נקשר לאנטיגן – איור מקור ויקיפדיה

    ההתחלה – כאשר מולקולה אחת של חלבון – אימונוגלובולין  (IgM  (Immunoglobulin (הנוגדן הראשון, נוגדן "טבעי" שמופיע בדם האדם מיד לאחר החשיפה לאנטיגן זר והוזכר לעיל) נעה כדי להגן על הגוף למשל בשל פלישת חיידק מתחילה התנועה לפעולה והיא מספיקה כדי להתחיל את המסלול המכין את ה"משלים" להתקפה או ליצירתן של כמה מולקולות של IgG [נוגדנים הם חיילי התקפה אשר מתפתחים מעט יותר מאוחר, יצוין כי בשלב המוקדם של מהלך זה פועלת המולקולה החלבונית – היא הנוגדן הטבעי והראשוני IgM לאחר כ3-7 ימים של מלחמה בפולשים זרים לגוף מוחלפים נוגדני IgM על ידי נוגדני IgG כנוגדנים המובילים את C ומוליכים אותו להשתנות למרכיבים הרצויים להגנה, וזאת לאחר כ-7 ימים מהחשיפה הראשונה לפתוגן (הגורם הזר שפלש). (מחסור בהם נבדק כי הוא שמצביע על אפשרות למחלה אוטואימונית)] המסלול של הפעלת המשלים רב שלבי, תחילה מזהה את הפולש הזר (C1s) ואז חלבונים שונים השייכים ל-1 C מפעילים חלבונים נוספים בזה אחר זה, וכך ה-C1s הפעיל בו משתחרר מהקומפלקס שנוצר על פני שטח התא בין הנוגדן ו-C1q [חלבון גדול (פנטמרי), שנקשר לרגל הנוגדן לרוב (יכול להיקשר גם ישירות לפתוגן – עצם זה שהקומפלקס נקשר אל הנוגדן, מתרחש שפעול אוטומטי של הפרוטאזותC1r, C1s], וכתוצאה מכך מאבד את פעילותו ואינו יכול לבקע יותר את ה-C4. זו דוגמא למהלך שנעצר.
    C4
    הוא גליקופרוטאין שמיוצר גם בעצם ובריאות. C4 משתתף במסלול הקלאסי של שפעול ה"משלים" ועובר שינויים דומים למרכיביו המסיסים (אחרת לא יוכלו לזרום בדם). כאשר מבקעים את C4 ל-C4a ו-C4b, התהליך נמשך ואנו רואים בו שהגוף מבקע בהמשך את C2 ל-C2a ול-C2b, מה שמביא בהמשך ליצירה של
    C3-convertase.
    C3-convertase מבקע ומשפעל את המרכיב C3 (החשוב כל כך בהגנה על הגוף) כך מתחיל מסלול יצירת C3a ו-C3b, כאשר C3b שנקשר לפני הפתוגן, ומגביר בכך את תהליך הפגוציטוזה של הפתוגן. הסבר פשוט, ידידותי ומעמיק יותר למהלכים אלו (קימים 3 מהלכים שונים) – כאן.
    C3 הוא האופסונין (opsonin) המרכיב העיקרי של הנסיוב שנצמד אל חיידקים פולשים, מושך אליהם פגוציטים (תא בולען) וכך מגביר את הסיכוי לבליעה וקטילה של החיידקים במערכת המשלים.
    במצב תקין – התאים העצמיים בגוף מוגנים מפני תקיפה לא רצוי של מערכת המשלים – נושא זה נחשף מחקר פעולת המערכת. היא פועלת ומפעילה את עצמה ב3 מסלולים (אפשר לקרוא עליהם כאן 
    המסלול המשמעותי ביותר של תהליך שפעול ה"משלים" מכונה המסלול האלטרנטיבי– במסלול זה מופיע C3b שיכול להיקשר גם לתא "עצמי", אבל- בתאים העצמיים ישנם חלבונים מסדרי פעילויות שמזהים את הקישור הלא רצוי הזה, ומפרקים אותו (הם מפרקים את הקישור- H, CR1, DAF, MCP) לאחר פירוק הקישור, מגיע חלבון נוסף שמפרק את C3b, חלבון זה- i. החלבון i הופך את היחידה ללא פעילה- iC3b וכך נמנע באופן טבעי שפעול מערכת המשלים.
    עד היום אין בנמצא טיפול רפואי יעיל שיפעל כחלבון הסדרן, או כחלבון i שיתקן את המערכת ויפסיק את פעולתה כשצריך. במסדרונות הממסד שמסוגל לעכב את פעילותם של מרכיבי המשלים אחרי שעברו שפעול שגוי.
    הלוקים בבעיה זו עוברים בדיקות דם. בה הבעיה ניכרת במדדים חריגים של C3IgM, – IgG ו- C4 נמוכים. אלו מכם שנתקלים בזאת חייבים לפנות אל מאמר זה ואל המרפאים שיודעים להשיב לצנרת את גמישותה ולמערכת ה"משלים" את תפקודה התקין. רמת C3 נמוכה מצביעה על אבדן גמישות עורקים וצנרת הגוף בכלל כמו במקרים של אי ספיקת כליות = בדלקת של פקעיות הכליה (גלומרולו-נפריטיס חריפה), בדלקת מפרקים שגרונתית, בדלקת זיהומית של פנים הלב (SBE), במחלות טפיליות. ברמות נמוכות במיוחד של C3 ובביופסיה של הכליה תתגלה ככל הנראה שם משקעים של C3, בנוסף למשקעי-IgM ו-IgG. רמות נמוכות של C3 נמצאות גם במחלת הזאבת בה חלבוני ה C3 כבר שוקעים בכלי הדם של האיברים המודלקים, במיוחד בכליות, כשמדובר במחלה כלייתית. במקרים של אלח דם (ספטיסמיה – מצב של סכנת חיים) מחלה שנגרמת מהדבקת בפטריות או טפילים בדרך כלל C3 הוא המרכיב המשלים שרמתו בדם יורדת באופן פרטני. כאמור לעיל,

    הממסד הרפואי מודה שעד היום אין בנמצא טיפול רפואי יעיל המסוגל לעכב את פעילותם של מרכיבי המשלים אחרי שעברו שפעול שגוי כך שהלוקים בבעיה זו – כאשר בבדיקת הדם שלהם יורד ערך ה – C3 יכולים להינצל אם יזכו לשוב אל מאמר זה ולחפש דרכי החלמה יעילות. כולם סמפטומים שונים, קשים מאוד, של פגיעה בדופן המעי, כשל תפקודי של תאי פייר ואבדן גמישות צנרת העיכול.

    רמתו של C3 שלילית גם כשהיא עולה לכיוון ה 200 (83-193 רמות תקינות) כמו במצבי טראומות, במחלה ראומטית, בהפאטיטיס נגיפי, באוטם שריר הלב, במצבי ממאירות, בסוכרת, הריון, סרקואידוזיס, עמילואידוזיס, דלקת בלוטת התריס, דלקת מעי, typhoid fever, ובדלקת ריאות פנאומוקוקאלית.

    כולם סמפטומים שונים, קשים מאוד, של פגיעה בדופן המעי, כשל תפקודי של תאי פייר ואבדן גמישות צנרת העיכול.

    לסובלים ממדדים נמוכים שהם ממחפשי תרופות הבום וגמרנו (כדורים, זריקות, דיאליזה וכו') כדאי לאכול תפוח הר – שמופיע בצילום למטה.

    תפוח הר – malaccensis  Myrtaceae- Malay Apple. יש שמכנים אותו Syzygium malaccensis הצמח גדל בתאילנד, מלאיה, אינדונזיה וויטנאם. מגדלים אותו גם באיי האוקינוס השקט: בהוואי, בצפון-מערב פסיפיק. האינדונזים צורכים את פרחי העץ בסלטים ובגיאנה למשל מבשלים אותו בכדי להכין ממנו סירופ. לתפוח ההר צבע אדום כהה. הפרי בשרני לבן בעל מרקם שמזכיר אגס (אך פחות מתוק מתפוח). מה שחשוב לנו זה שבכוחו של פרי ההר הזה הmalaccensis  לעכב את המסלול הקלסי של מערכת המשלים. הוא ידוע בתכונותיו נוגדות הדלקת ומשתמשים בו ברפואה המסורתית לריפוי פצעים (מקור – .Complement Activation and Inhibition in Wound Healing, Journal of Clin. Dev. Immunol. 2012: 2012, 534291).

  12. כתף שמאל – נקודת זיהוי מרכזית לאבדן גמישות צינורות ההובלה נמצאת בכתף שמאל. כאשר שריר הדלתא הקדמי בחיבור לזרוע שבכתף השמאלית מכווץ בחלקו האמון על – כיפוף וסיבוב פנימי של הזרוע, כנראה בצילום למטה, מכווץ בכיווץ שרירי כרוני, לא מדובר על דמימה רגילה, אלא על מחסור בגמישות עורקי הגוף שלך (כיווץ שרירי עקב התכווצות הנפש המרגישה או החושבת שמסרב להשתחרר, אלא אם מופעל עליו לחץ חיצוני שגדול מכוחות הכיווץ). מדד זה מקדים את כל עשרת המדדים שמופיעים ברשימה זו – הוא מדד חשוב שקל לי כמטפל בלחיצות ההחלמה לאבחן אותו בכל מפגש ומפגש. אפשר ללמוד למדוד את מצב העורקים לבד. ראו בוידאו למעלה ונסו זאת. הדמימה מופיעה בכתף – כאב באזור תחל שריר דו-ראשי – ראש קצר (Biceps brachil (short head גם משקף את הבעיה. דמימת המעברים רומזת גם על מחסור ב B12 B6 וחומצה פולית המכונה גם פולאט או ויטמין B9.
    כהערת אגב גם כאב וקושי לכופף ברך שמאל מדיאלית משמשים אותי בזיהוי אבדן גמישות צנרת – הפעם צנרת התריסריון והמעי הדק העליון – עוד על כך – כאן

    ירון מריגולן מצביע על נקודת זיהוי מרכזית לאבדן גמישות צינורות ההובלה והעורקים בגוף. נקודת כיווץ שרירים כרוניים שנמצאת בכתף שמאל. כאשר שריר הדלתא הקדמי בחיבור לזרוע שבכתף השמאלית מכווץ בחלקו האמון על – כיפוף וסיבוב פנימי של הזרוע, כנראה בצילום, מכווץ בכיווץ שרירי כרוני, לא מדובר על דמימה רגילה (כיווץ שרירי עקב התכווצות הנפש המרגישה או החושבת שמסרב להשתחרר אלא אם מופעל עליו לחץ חיצוני שגדול מכוחות הכיווץ) אלא על מחסור בגמישות עורקי הגוף שלך. מדד זה מקדים את כל עשרת המדדים להעדר גמישות עורקים – הוא מדד חשוב שקל לי לאבחן בכל מפגש ומפגש. אפשר ללמוד למדוד את מצב העורקים לבד. ראו בצילום למעלה ונסו זאת. הדמימה מופיעה בכתף – כאב באזור תחל שריר דו-ראשי – ראש קצר (Biceps brachil (short head. דמימת המעברים רומזת גם על מחסור ב B12 B6 וחומצה פולית.

  13.  לטרל פלקשן – הטייה לצד – שבו כרקדנים על הרצפה כשרגליכם ישרות לפנים והגב ישר ככל האפשר. הטו את גבכם לצד – הטייה זו מכונה לטרל פלקשן היא חושפת עד כמה אבדה גמישות עורקיכם. בנוסף כיווץ שרירים כרוני בשרירי בית השחי.
  14. מעברים – מבחינה פסיכולוגית אבדן גמישות צינורות ההובלה נקשר בתופעה מורכבת שאני קורא לה "דמימת המעברים ופולחן הפאולוס" – דמימה זו מתחילה להתפתח כבר בגיל שנתיים – אני מפרסם את הנושא הזה לראשונה במאמר הזה – תקופת גיל – שנה שנייה 1-2 במסגרת סדרת מאמרים שכותרתה: "מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה" – הטבלה לא עלתה בשל בעיות טכניות שקשורות בעמוד אינטרנט – עוד אני מציין שם: הדמימה מופיעה בכתף – כאב באזור תחל שריר דו-ראשי – ראש קצר (Biceps brachil (short head. דמימת המעברים רומזת גם על מחסור ב B12. ועל כך בהמשך – הקישור למאמר זה כאן – מכל מקום אם הגענו להבנה שאנו מאבדים את כושרי גמישות פנים גופנו – זה הרגע ליטול תוספים כגון B6, B12. יש להוסיף ויטמין C  וקואנזים Q10! אבל רק מהסוג הבריא! – בצילום למעלה  ירון מרגולין מדגים את הבדיקה על כתפו הימנית.

    מבנה העורקים – לעורקים שכבה פנימית מצופה ברקמה עדינה, שבנויה משכבה אחת של תאים – שכבה זו מכונה אנדותל. מתחתיה נמצאים השרירים – שכבה שנייה היא של שרירים. בין שתי השכבות הללו, מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי. 

מבנה העורקים

לעורקים שכבה פנימית מצופה ברקמה עדינה, שבנויה משכבה אחת של תאים – שכבה זו מכונה אנדותל. (לעיתים אֶנְדּוֹתֶלְיוֹןEndothelium – הערה רקמת האנדותל הנה רקמת תאים ונחשבת לסוג של אפיתל – אפיתל מיוחד, אף שהיא אינה משטח חיצוני, אלא משטח פנימי. האנדותלים מציגים תופעות פתולוגיות שונות מתאי אפיתל אחרים, לכן הרופאים לא מחשיבים רקמה זו לאפיתל אלא לסוג של רקמת חיבור. תאי אנדותל ייחודיים המסייעים במלאכת הסינון נמצאים בכליות ובמחסום הדם-מוח.) הוא רקמת תאים המרפדת את פני השטח הפנימיים של כלי הדם והלימפה ומגשרת בין תוכן הכלי לסביבתו. מתחתיה נמצאים השרירים – שכבה שנייה במבנה הצנרת היא של שרירים חלקים. בין שתי השכבות הללו, מצוי חלל – המעבר שביןהחלל התת-אנדותליאלי. הוא שמקשר אותנו להיבט הנפשי של אבדן גמישות פנים הגוף – כאן, במעבר הזה, מתחילים שעריו של הגיהינום הבריאותי – רוב הנזק הידוע ככולסטרול גבוה מתחיל למעשה כאן. תחילה הוא משתקף כדמימה  בדמימת המעברים שבכתף שמאל.

בעיית המעברים שנקשרת בדמימה – כלומר מדובר בבעיה מחזורית לא פתורה – נקשרת בהבלעות העצמי בעוברו ממקום למקום, שכחה, בדיקה מחודשת וטורדנית של נעילת הדלת או המצאות כרטיס הטיסה ו/ או הדרכון בכיס המעיל ויש לה היבטים חרדתיים. פחד להתחיל ודחיינות נקשרים אף הם בנושא זה. הבעיה של המעברים מורכבת והיבטיה בגוף משתקפים בעיקר בצד ימין (קדמת הכתף) או שמאל כך הם מלמדים על מקורותיה ועל תקופת גיל היווצרותה – בעבר הרחוק הונחו פסלים על מנת לשמור על האדם הפוסע במעברים, כשהמזוזה שמונחת על משקוף הבית היא שריד פולחני להם. דמימת המעברים נקשרת בפולחן השינטו ובצעידת הזן שבגן הזן, בפולחן ההבדלה והדלקת נרות השבת בין הערביים – דמימה זו עשירה מאוד בהיבטיה והשפעותיה על התרבות, פולחני מעברים נפוצים והידוע בהם בר מצווה, טקסי התבגרות וקרנבלים שונים לצד תהלוכות פולחן בהם הובלת המת לקבורה וקרנבלים. ללא ספק דמימת המעברים היא נושא בפני עצמו. מאוחר יותר הנזק משתקף בעורקים וניכר בשאר המדדים. 11 המדדים האלו הם שיעזרו לנו לאבחן היכן עיקר הבעיה של אבדן גמישות צינורות ההובלה בגוף.

משפט פאריס – The Judgment of Paris(1891) מקור הצילום ויקיפדיה צייר סולומון ג'וזף סולומון (באנגלית: Solomon Joseph Solomon

כולסטרול –  בתחילת שנות ה-80 החלה להתבהר התמונה של הכולסטרול ישנם כמה סוגי כולסטרול. חומר שומני שנמצא בדם וברוב הרקמות, ובמיוחד ברקמת עצב. הכולסטרול שותף בבנייה של הגוף למשל, המעטפת (ממברנה) של כל תא בגופנו והתא לא יכול לתפקד בצורה תקינה בחסרונו. תפקיד נוסף לכולסטרול בניית המולקולות של ההורמונים, כמו קורטיזול, אסטרוגן, טסטוסטרון. גם בבניית מלחי מרה, הדרושים לעיכול תקין של השומנים וביצירת ויטמין D.
כולסטרול מסוג HDL  ליפופרוטאינים בעלי צפיפות גבוה, הוא "טוב". ככל שרמת ה-HDL בדם גבוהה כך טוב יותר (בדיקת כולסטרול וטריגליצרידים היא חלק מבדיקת הכימיה של הדם.). בניגוד לכך ישנו כולסטרול אחר ה-LDL (ליפופרוטאינים בעלי צפיפות נמוכה) הוא שמכונה רע. מסתבר, שה-LDL, הכולסטרול הרע נוטה להצטבר על הדפנות הפנימיים של העורקים – הצטברות זו מצירה את העורקים וגורמת לאבדן גמישותם – מה שמרתק הוא שהכולסטרול האחר ה- HDL מגמיש את העורקים. הכולסטרול הטוב, טוב ככל שרמתו גבוהה כי הוא מנקה את הדפנות הפנימיים של העורקים מהמשקעים הללו. אבל האם הכולסטרול הרע רע? קשה להניח שהגוף מייצר את ה LDL רק כי הוא חושק ברע – כנראה שיש בו גם טוב. מסתבר שה-LDL משמש אבן בניין בבנית הקרום של התאים – אם כך טוב גם הוא. הוא גם משמש אבן בניין להורמונים שונים. אז מה עשה אותו רע?
החמצון – ממחקרים שונים מראים שאם מספקים די נוגדי חמצון דרך התזונה, למשל ויטמין סי או ויטמין E, ה-LDL לא נהרס, הוא לא מתחמצן ולא משנה את המבנה שלו ולא את ייעודו מהיות אבן בניין לשומן (LDL) רע שנדבק על דפנות כלי הדם – מסוג עורקים – הוורידים לא נתקפים ממנו – על כך ראו כאן. השכבה העדינה והפגיעה שמצפה את דפנותיהם הפנימיות של העורקים נפגעת מכולסטרול מחומצן ומתחילה דלקת שהמשכה אובדן הגמישות. הדלקת מתרחבת בהדרגה לכיוון השרירים שנמצאים עמוק יותר בדופן העורק ומעוררת אותם להתקשות ולאבד את גמישותם. כהערת אגב אוסיף ש

לויטמין E תפקיד חשוב בכושר ההנאה בקיום יחסי מין

 – ויטמין E בנוסף להגנתו על העורקים מפגיעה בכולסטרול מסוג LDL, הוא גם מגביר את תחושת הגירוי המיני ואת העוצמה של האורגזמה. צרכו שמן שומשום, הוא מכיל כמויות יפות של ויטמין E, גם חסה סיניתקיווי, תרד ואוכמניות.

File:Samson's youth, by Léon Joseph Florentin Bonnat.jpg

שמשון הצעיר -Léon Bonnat (1833-1922) – The Youth of Samson (1891 מקור הצילום ויקיפדיה.

 

ללא ספק החמצון ברובו הרסני. משמעו תגובות שבמהלכן אטומים של יסוד אחד נחטפים, נאלצים למסור אלקטרונים מגופם ולהעבירם לאטומים אחרים. בעבר היה פירוש המילה חמצון "התרכבות עם חמצן", אך בכימיה מודרנית שונתה משמעות המושג ל"מסירת אלקטרונים" (החומר שעובר חמצון מוסר אלקטרונים בניגוד לטובתו ל'מחמצן' ומשתנה במבנהו ובמהותו, מושגים עדינים כמוסר הם למעשה אונס וטרור שגורם להרס יסודות בריאותנו). תהליך גזלת (מסירת) האלקטרונים בגוף הוא גורם דלקתי ואחד הגורמים המרכזיים לאבדן גמישות הצנרת בגוף האדם.  זרימת הדם החזקה בעורק הדלקתי שהולך וצר עלולה בנוסף לגרום לפציעה בעורק המעובה, וכתוצאה מכך יכל להתחיל גם תהליך של הקרשות דם שיתרום אף הוא להצרות העורק. השילוב בין כלי הדם ההולכים ומאבדים מגמישותם לבין שכבת השומן, תאי הדם הלבנים, וטסיות הדם הקרושות המצרים את קוטר העורק עלול להוביל בסופו של דבר לחסימתו המלאה של העורק – למצב המכונה אוטם. כאשר התהליך מתרחש בעורקים הכליליים שתפקידם להוביל דם אל הלב עצמו אוטם בעורק עלול להתרחש הוא שמכונה התקף לב. (בורידים המבנה שונה, אין דופן שרירית עבה ומראש הם גמישים יותר וסכנה זו אינה קיימת בורידים.)  עוד על החמצון בתחילת מאמרי "להחלים -בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית" מאמר שמדבר על קשיות צנרת האוויר  – כאן

Hadrian Publius Aelius Hadrianus Augustus, Roman emperor from 117 to 138. אדריינוסהשלישי בין חמשת הקיסרים הטובים – העביר מתפקידו את שר הצבא קיטוס, שראה עצמו מיועד לשלטון. בדבר זה קנה אדריינוס את לב ישראל לאהבה אותו, כי קיטוס הצר להם מאוד, ורצה להרוג את לוליינוס ופפוס מגדולי ישראל באותם ימים, בראותם, כי לב אדריינוס, הקיסר החכם, טוב להם אמרו לו ישראל: אם חפץ אתה כי יהיו היהודים נאמנים לך בכל לבבם השב את ארצם השוממה לכבודה הראשון, ואז תתבטל שנאתם לרומיים.
אדריינוס מילא את בקשת היהודים לבנות את המקדש בירושלים. את עקילס – או אונקלוס מתרגם התורה – הושיב בירושלים לפקח על המלאכה, ושני האחים לוליינוס ופפוס, שנמלטו מחרב קיטוס, שבו והשתדלו לספק חומרי בנין נוכח נדבות רבות שהגיעו מאחיהם הקרובים והרחוקים. אנשי הימין והקנאים החשוכים בימים ההם לא הסתפקו בכך – וכמי שלא היו ראשונים ולא אחרונים להתבלבל בין הישג לשיגעון גדלות, בין היכולת להאזין לעצה טובה ורעה – הביאו לרעה גדולה, לאסון בהטיפם לשנאת החכם – נגד בן אבויה הגדול בתורה הטיפו ושנאוהו על שהודה בחכמתו הרבה לאדריאנוס על טוב ליבו והוסיפו והרעו לה' בהעדיפם עליו את הקנאי הגאה ודבק בחטא היוהרה עקיבא שטעה בשבילי תורת המסתורין ודעתו נטרפה עליו בצאתו נגד הטוב ודבקותו ברע  – והדברים הגיעו לידי כך שלא לבניה של אפילו עמוד אחד, או קיר בירושלים ובוודאי שלא לבניית בית הגיעו הדברים בדבקותם בעקיבא הרשע – בית המקדש השלישי לא נבנה רק להרס מוחלט של מדינה שלמה הגיעו בהלכם אחריו – וירושלים חרבה, כניסת היהודים נאסרה אליה עד שבאו הציונים וגאלו את אדמתה מיגונה. ירון מרגולין.

עלה בדעתכם שקיימת בגוף מערכת של נוגדי דלקות טבעית?

תאי פייר – (מאסט או מאסטוציט, Mastocyt) המערכת החיסונית הזו (פייר) מייצרת נוגדנים רבי-עצמה. נוגדנים אלו מהווים את קו האש המרכזי – קו גבול קפדני, שפועל נגד חלבונים שעשו להם צרות בעבר הרחוק (בגיל הינקות, ונרשמו בזיכרונם כגורמי צרות) בגיל ההתבגרות או לאחרונה ואפילו מבחינה גנטית – כולם נכנסים לקטגוריית האלרגיהאי סבילות למזון – כלומר גורמים לאבדן סבלנות מצד תאי פייר והפעלת תאי פייר נגדם. תאי פייר (הלוחיות ע"ש פייר) פשוט תוקפים אותם. התוצאה חד משמעית: דלקת חריפה של רירית צנרת העיכול – (בצנרת העיכול קיימים תאי פייר, בעורקים מנגנון דומה המופעל על ידי קו הגנה אחר). תאי פייר תוקפים  באזור המעיים. הפגיעה שלהם קשה בדופן התריסריון, המעי הדק העליון – כפי שנראה ברישום כאן למעלה, שטח הפנים של הדופן כתוצאה מכך קטן וגם ניכרת בהמשך פגיעה בחיידקי המעיים הטובים שבמעי הגס. בהמשך נוצרים פצעים, תחילה זעירים, בדופן הצנרת. הציפוי הדק והעדין של המעיים נקרע. הוא שאנו מכנים "תסמונת המעי הדליף". מערכת החיסון – תאי פייר מהיותם קו הגנה לדופן הצנרת הופכים בעל כורחם למי שפוגע בה. שלב נוסף מתרחש כשהשרירים מאבדים מגמישותם. מצב זה שהוגדר מעי דליף, זורע הרס במערכת החיסון של המעיים, מפעיל יתר על המידה את תאי פייר, ופוגע ביצירת הויטמינים B12 ו K. פוגע בספיגת הברזל, שרוב הספיגה שלו מתבצעת בחלקו העליון של המעי הדק (דואודנום) ובהזנה שמתרחשת בעיקר בחלקו השני של המעי הדק (ג'רונום). ולא פחות חמור מולקולות שבמצב הבריא לא היו יוצאות מצנרת העיכול בשל גודלן, יוצאות מהחורים שבקעו בדופן. רקב נוצר בחלל – כך מתחילה פרשה מורכבת היא סוגיית ההיסטמין. נושא מרכזי באלרגיות. היסטמין (Histamine) הוא תרכובת אורגנית חד-אמינית שנוצרת במצבים אלרגניים שמקורם בתאי פייר. הרקב החלבוני רעלני. דרגת חומציותו נעה סביב pH 5.1 ומעודדת היווצרות היסטמין או משמשת קרקע להמרה של היסטידין להיסטמין– תרכובת שמעורבת בתגובות מקומיות של מערכת החיסון, וגורמת להרחבת כלי דם ולכיווץ שריר חלק (דופן המרה, כלי הדם, והלימפה גם בריאות ובמערכת העיכול)  לאבדן הגמישות ולהופעת מחלות קשות בהן אנמיה, קוצר נשימה, התנפחות שוקיים תחתונות גם סרפדת. מצב זה הפיך והרפואה החדשה משתמשת בו להגמשת הצנרת מחדש. ירון מרגולין.

שומן נדרש לבניית הגוף (קרומי התאים, ופרוסטגלנדינים – דמויי הורמונים) משתתף בבניית קו האש הראשון להגנת הגוף. אומגה-3 היא שומן כזה. השומן אומגה-3 חשוב לייצור של פרוסטגלנדינים שהם נוגדי הדלקת הטבעיים. כהערת אגב גם אומגה-6 היא שומן. שומן האומגה – 6 משמש לייצור של פרוסטגלנדינים דלקתיים. ההמלצה המקובלת לצרוך שתי חומצות השומן החיוניות ביותר להגמשת העורקים: חומצה אלפאלינולית (מקבוצת אומגה-3) וחומצה לינולית (מקבוצת אומגה-6) ביחס כמותי מיטבי של 1:4 כלומר, לצרוך שומנים מסוג אומגה-6 בכמות גבוה פי 4 מזו של אלו מסוג אומגה-3.
בתזונה אומגה-6 נמצאת בשפע בבשר ובמוצרי חלב ואומגה-3 בשמן פשתן, קנולה, גרגירי חרדל, צ'יאה, דלעת, בצמח רגלת הגינה (Portulaca oleracea), תרד וסויה גם בדגים כמקרל, סלמון וסרדינים. בשימורי דג טונה במים נמצא אומגה-3 (אך לא דג טונה בשמן[1ו. ברוב המקרים לא צורכים אומגה-6 פי 4 אלא פי 20 – 40 וזו עוד סיבה לאבדן גמישות הצנרת בגוף האדם. משמעות הדבר ייצור רב יותר של פרוקסטגלנדינים דלקתיים מאשר לא דלקתיים. זו הסיבה שאנחנו מבקשים לצרוך תוספים של אומגה-3, אבל אם התזונה שלכם מאוזנת אין בתוסף הזה כל צורך.

שערי הגיהינום של רודן – La Porte de l'Enfer  יצירה פיסולית בתוך מספר קופסאות בהן מוצגות עשרות דמויות שרומזות על יום הדין של מיכאלאנג'לו- דמות ההוגה שבמרכז הצילום ייחודית ומאוד התפרסמה – נוצרה גם כפסל העומד בזכות עצמו.

מונוציטים Monocytes תאי דם לבנים – מערכת החיסון מורכבת מחלק תאי שמכונה התאים הלבנים והם מופיעים בשלושה סוגי תאים: מונוציטים, גרנולוציטים, ולימפוציטים (תאי ה-T, שייכים ללימפוציטים).
המונוציטים – משמר הגבול – הם תאי דם לבנים התאים הגדולים ביותר, והם גדולים פי שניים עד שלושה לערך מתאי דם אדומים; המונוציטים נמשכים באופן כימוטקטי אל אתר הזיהום, בולעים חיידקים ופתוגנים אחרים וממסים אותם (פגוציטוזה). בנוסף הם בולעים תאים עצמיים הנגועים בנגיפים או בחיידקים תוך-תאיים. כשהם פוגשים בכולסטרול המחומצן הם בולעים אותו, לא מאפשרים לו לצאת. 
חמצון הכולסטרול – כאשר מדברים על נזקי הכולסטרול מדברים על חמצון שומנים (כאן) ועל רדיקלים חופשיים אבל יש לדבר גם על החלל שבין האנדותל ושכבת השרירים של העורקים – שם הבעיה –
כאשר הכולסטרול חודר אל מתחת לאנדותל ומגיע אל החלל שבין החלל התת-אנדותליאלי הוא מתחמצן כאן מתחיל אינוס המבנה שלו וגזלת האלקטרונים שמשנה את המבנה שלו מטוב לרע = החמצון של כולסטרול רע (LDL) – זה השער לגיהינום.

Messina Francesco, Davide – דויד של פרנצ'סקו מסינה הוא שירה גדולה על נער שמקרין יופי פנימי עם קורטוב של גבריות כפרית – נער פרברים למוד סבל, בהחלט לא מודל יופי זכרי למיכאלאנג'לו – דוד זה משכנע אותך יותר בדוידיות כשהוא אוחז בסכין מבלופטו אבן בכף יד שמאלו. נוגע בה. לא נשען עליה. כשומר מרחק מהאבן – כמי שחש בחומרת נוכחותה והמעשה, ששימוש בחרב יושיעו ממנו. אחרי הכול חרב היא כלי זין של גבר ואבן מתאיתה לילד שמבקש לשמור לעצמו הרבה פתחים לנסיגה זריזה – אנחנו מכירים את גורלו של דוד אך עבור דויד של מסינה ניכר שעתידו לוט בערפל וכשבהווה הוא אוחז בסכין, ספק בחרב בעמדת ילד משחק ולא כגבר שיוצא לקרב, הוא נותר גברי – המבט לא מותיר ספק. מיד אתה מבין שמדובר באיש חכם שיודע להגן על כבודו, גם על עתידו, שקול. דוד שלנו כוללת את אגדת דוד שהועשרה על-ידי כתבים פוליטיים מתוחכמים ודויד Davide שלו – יושב כילד עם נפש של נחש עוד רגע הוא נער מתבגר, ואז תראו את הנחש בתפארתו – הוא, לא נמצא ברגע הגדול. להפך באקדם שבין הרגעים, בצומת כשמש העולה מהמזרח: כבר לא לילה אך טרם בקר ובכוחה לבשל את הטבע שלנו והינה הוא ביושבו מקורב יותר אל השחיין (Nuotatore – ראו למעלה) שמוצג בטאורמינה קרוב אליו, בצדק, בא ללמדנו שדוד שפגשנו בעבודותיו של דונטלו (ברג'לו – פירנצה, עומד) או מיכאלאנג'לו – מיותר להבנת דמותו הפנימית כי עוצמתו, כפי שמוצגת על-ידי מסינה, היא צורה חדשה של טרם. פוטנציאל לעשייה גדולה. ראינו את ה"טרם הזה" בביאנקה – הפורטקט של הרעיה כאלה נשגבת- הפוטנציאל הוא נושא שאפילו רמברנדט לא העז להתמודד איתו – הוא נמצא גם בפסל הילד שמכונה כאן שחיין ושוב הוא כאן הילד שמחזיק בחרב – זה דויד היושב ומכין מזימה גדולה – דויד בטרם. רק מסינה מסוגל לעצב דויד יושב בטרם והוא עולה כניצב על כל הדוידים העומדים – כי הדויד של מסינה שמורכב לדעתי מהחומר הדוידי הצלול ביותר שנוצר עד כה הוא הדויד שלנו. בראבו פרנצ'סקו מסינה. רשם וצילם ירון מרגולין

יש לדעת מתפקידו של המונוציט (משמר הגבול) גם לשאת את הכולסטרול המכונה LDL. במצבו הראשוני טרם התחמצן. הכולסטרול הזה נישא על גבו של המונוציט בזרם הדם אל אברי הגוף השונים (משמר הגבול של מערכת החיסון מגן עליו), הבעיה כשהוא נכנס בשערי הגיהינום שם הוא מתחמצן ומשם  מתחיל הסיבוך שויטמין  E (מגביר האורגזמה) יכול למנוע. הE הוא ויטמין מסיס בשומן – פועל בקרום התא ומתחבר בפשטות לכולסטרול מסוג LDL ולכל מקום שהLDL מגיע אליו. הוא מגיע עם הויטמין E, שמגן עליו מפני החמצן. אפרט על הויטמין למטה,
מונוציטים הם לוחמי חזקים – הם נציגי המערכת החיסונית, תאים לבנים שיודעים לסלק את הכולסטרול LDLהמחומצן. LDLמחומצן הוא כולסטרול שהתקלקל – ומהווה בשל כך בעיה –  חיילים אלו (המונוציטים, משמר הגבול) בולעים את הכולסטרול LDL טרם חומצן. נמשלים לבועה שנושאת ומובילה בתוכה את הכולסטרול. המטרה להגן על האנדותלהציפוי הפנימי של צינורות הניקוז וההובלה. הבעיה של אבדן גמישות העורק מתחילה כאשר כמות חלקיקי הכולסטרול LDL שהמונוציט יכול לשאת גדולה ממה שהוא יכול לשאת. והמונוציטים (שומרי הגבול) לא מצליחים לבלוע את כל חלקי הכולסטרול שנמצאים בזרם הדם שבצינורות – (לתהליך הזה קוראים מנגנון היזון-חוזר או פידבק). כאשר הכולסטרול הרע LDL מתחמצן המונוציטים אוספים אותו בשיטה אחרת בה הם סוגרים עליו ולא נותנים לו לצאת. כתוצאה מכך המונוציט הופך לתא קצף, כמו כדור של שומן. כדורי שומן – קצף אלו נדבקים לאנדותל (הדופן הפנימית של הצינורות) ויוצרים מה שמכונה "פס שומני" הוא השלב הראשוני במחלה שנקראת "טרשת עורקים" (אתרוסקלרוזיס) מכונה גם פלאק (רובד טרשתי), כך כמו שקורה עם תאי פייר במערכת העיכול (ראו בתרשים למעלה – תאי פייר) הופך ממשמר הגבול למחרב החומה הבצורה של ההגנה – המגן –המונוציט הופך לתא קצף המוביל 
לאובדן גמישות העורק. לתופעה זו השלכות קשות על השרירים.
לעורק שכבה שרירית (שריר חלק – לא רצוני). תאי הקצף מתחילים להצטבר, להצמד אל הדופן והדופן מאבדת מגמישותה – הדבר ניכר כדמימה בכתף שמאלבית השחי (בשני צדי הגוף) ובקושי לכופף את הגב לצדדים (לטראל פלקשן) –  ואת ברך שמאל תוך כאב בחלקה הפנימי (מדיאלי) כיווצי שרירים אלו הוזכרו למעלה בסעיפים 8 ו-9 בהתאמה [תחת הכותרת: מדדי אבדן גמישות צינורות ההובלה (של חומרי מזון, פסולת – הזנה וניקוז)]. בהמשך שכבת השרירים של העורק מתחילה להתעבות באמצעות ריבוי תאים (פרוליפרציה שגשוג, מונח שמתאר גם שגשוג תאים במחלת סרטן וכן בתחום הביטחוני) וכתוצאה מכך קטן חלל העורק ומוצר. בהמשך הדלקת גוברת כלומר יותר מונוציטים מגיעים לאזור והם גורמים לעוד כולסטרול מסוג  LDL להתחמצן – הכולסטרול משנה את מהותו מידיד לאויב והצינור מאבד מגמישותוהדלקת כרונית ובעקבותיה השריר שמצפה את הצינור מבחוץ מתכווץ בכיווץ כרוני והשריר כבר לא מתפקד – הוא מכווץ ונעשה מאוד נוקשה. המצב הזה אינו סופי והוא הולך ומחריף. חלל העורק הולך ונעשה צר. גם הכיווץ של תאי העורקים מדרדר את המצב, מעבר של חומרי הזנה ופסולת מתקלקל, ומזהים היצמדות של טסיות דם באזור כך שהאזור כולו הולך ומתעבה באמצעות ריבוי תאים (פרוליפרציה) – והמעבר הולך ונחסם. ההתדרדרות כפי שאתם מבינים טרם הגיע אל סופה, אבל בכל שלב אפשר להחזיר את המצב לקדמותו בעזרת לחיצות החלמה שפותחות מעברים למערכת הניקוז וההזנה, אימוני גמישות והליכה נינוחה ותזונה מגמישת עורקים שמתבקשת להיכנס אל חייך והיא מבוססת בשלב הראשוני על תזונה עשירה בויטמין E, C, גלוטתיון, (סלניום, ויטמין L B2, L-אצטיל, ציסטאין וניאצין מהם הגוף מיצר בעצמו את הגלוטתיון) ותוספים כגון זרעי ענבים, נבט חיטה, שמרי בירה וכרוב כבוש – ביתי והכי חשוב למדו להתסיס ירקות.
שלב החימצוניות: באותו הזמן בו מתרחש תהליך הרס הכולסטרול. הבועה שמובילה בתוכה את הכולסטרול, LDL (זהו הכולסטרול שידוע ככולסטרול הרע), עוברת אל החלל התת-אנדותליאלי שם היא עוברת שינוי בעקבות התקפה של חומרים בשם רדיקלים חופשיים – הם האנסים, גוזלי האלקטרונים. אל האזור הזה החלל התת-אנדותליאלי נכנסים רדיקלים חופשיים – לוחמי האויב, גנבי האלקטרונים שפוגעים בכולסטרול. השלב הזה ניתן למניעה. אבל יש לדעת שהסיבה לפגיעה בשומנים אלו משולשת –
1 עודף שומנים (תזונה מופרזת ולא מאוזנת, שאפשר לתקן)
2. עומס עבודה על מערכת ההגנה בשל חוסר באנזימים נוגדי חמצון –
Antioxidant שאינם כדי לעזור מפני חמצון, מפני הרדיקלים החופשיים שמחמצנים (גונבים את האלקטרונים) והורסים את השומן – שאפשר לתקן בהוספת ערכי מזון נכונים למשל ויטמין C, E .
3. מחסור בפעילות גופנית שכוללת תרגילי גמישות ופתיחה של כיווצי שרירים כרוניים. שאפשר לתקן אפילו עם קצת ריקוד – תלמדו טאנגו, כמה תרגילי נשימות כמו רקדנים שפעלו בירושלים הם יעזרו לכם המון.

כאן בציור (מקור ויקיפדיה ) של צייר מוכשר וכמעט לא ידוע (יהודי) "שמשון ודלילה", 1887, מהנודעים שבציוריו (גלריית ווקרליברפול) . Solomon J Solomon (1860 – 1927)

הגוף שלנו זקוק לברזל כדי ליצור המוגלובין. הוא נשא החמצן שלנו בדם אל כל אברי הגוף. בחסרונו מאגר האנרגיה יורדים, מערכת החיסון נחלשת, הציפורניים נשברות, וישנה נטייה לזיהומים וקשיות עורקים. בולט תסמין הדופקדופק מהיר במיוחד אחרי מאמץ מועט בלבד. מחסור בברזל (כוסמת) גורר גם תת פעילות של בלוטת התריס. הברזל  הופך את הורמון בלוטת התריס T4, לצורה הפעילה שלו בגוף שהיא T3אנשים נוטלים סינטרואיד (אלטרוקסין, יותירוקס) תרופות שמשמשת לטיפול במחלות של בלוטת התריס או במקרים שבהם בלוטת התריס אינה מתפקדת, בעוד שמה שהם זקוקים לו הוא כנראה תוסף ברזל וויטמין C, E גלוטתיון וכוסמת כמנת החלבון העיקרית (לתשומת לבך: תוספי ברזל יכולים לצבוע צואה בירוק, גוונים כהים יותר). אבל מאחרי הבעיה עומדת גם כאן ככל הנראה גמישות העורקים, גמישות צנרת העיכול (על נושא זה אפשר להרחיב את הידע כאן) – שתרגילי גמישות, וויטמינים ומינרלים נכונים לצד תזונה ראויה יכולים להביא אותך להחלמה מלאה.

וולקן, הפיעסטוס – האל הנפח.

תקופת הברזל וגמישותם של העורקים וצנרת העיכול שמכוסים בתאי האפיתל ובשכבת שרירים

בשעת הצורך בברזל, במצבי חסר ברזלהמערכת (הרטיקולו-אנדותליאלית) ממחזרת ברזל מתאי דם זקנים ומסייעת לבניית תאי דם צעירים – התהליך מדהים, אבל הוא קורס למצבי אנמיה לא ברורה כאשר העורקים מתקשים ומאבדים את גמישותם – או גם צנרות התריסריון (Duodenum) והמעי הדק בחלקו העליון, שם נספגת כמות חשובה של ברזל ועוברת לדם, מצופה כעורקים בתאי האפיתל. יצוין שדין זה תופס גם לגבי חלק מצנרת האוויר שמובילה חמצן לריאת נושא עליו כתבתי בהרחבה כאן. ומסביר מדוע מחסור בברזל יכול לעורר תחושת חנק וקוצר נשימה.
תסמונת מעיים דולפת (תסמונת המעי הדליף, או gut permeability, הוא מצב שבו מחברי המעיים אינם צפופים וקיימים ביניהם מרווחים גדולים או חורים, מה שמאפשר לשרשראות חלבונים לא מפורקים וגם לטפילים ורעלים להידבק לדופן המעיים, לחדור מהמעיים לדם ולערער את גמישותם– ראו עוד על נושא זה מתחת לתרשים למעלה "תאי פייר" ובמאמרי צום חי – הוא תרופה טבעית. נא לגלול שם עד לתת הכותרת: אזהרה לקטינים (Lactones)
כאן וכאן)
הלקטינים – ללקטינים (lectins) חלבון ששמו לקטין, ומוגדר כאנטי נוטריאנט (נוגדי תזונה -תרכובות צמחיות המפחיתות את יכולתו של הגוף לספוג חומרים תזונתיים חיוניים.) שנמצא במזון צמחי וגורם נזקים לאפיתל שבצנרת העיכול. ללקטינים תפקיד חשוב בהפעלת המערכת החיסונית בכל הקשור בשיקום אבר פגוע – בצמיחת תאים, במוות התא וברגולציה של שומן הגוף.
הלקטינים עמידים בפני עיכול אנושי, הם בריאים והם נכנסים לדם ללא שינוי. יחד עם זאת ובמקרים נדירים הם יכולים להפוך (כמו תאי פייר עצמם במעיים), לאויבי קו-ההגנה הראשון ולנהוג כגזלני אלקטרונים – מחמצנים שקמים לתקוף דווקא את רירית דופן המעי ולהפכה חדירה יותר מדי ודולפת. אחד מנזקי הלקטינים – אנמיה – מחסור בברזל הגם שכמות מספקת של הברזל נצרכת במזון. על דופן המעי, רירית דופן המעי ובעיית הלקטינים אני מפרט במאמר שלם – כאן – (אלרגיה קשה למזון – להחלים מפגיעה ברירית המעיים ללא תרופות – מצרבת, השמנת יתר, אנמיה – מאבדן גמישות צנרת העיכול) בנוסף לאפיתל הצנרת של המעי מוקפת בשכבה שרירית המורכבת משכבה חיצונית של שרירים אורכיים ומשכבה פנימית של שרירים מעגליים – חובתנו לשמור על גמישותם ולמנוע קשיות וכיווץ שרירים כרוני במערכת זו. משימה מורכבת שרבים לא עומדים בה.

איורדופן הקיבה בנוסף לאפיתל הצנרת של המעי היוצא ממנה מוקפת בשכבה שרירית, ובקיבה היא עשויה שלוש שכבות והיא עבה למדי. שכבות השרירים בקיבה הן: שרירים אלכסוניים, שרירים טבעתיים ושרירים אורכיים (מפנים החוצה). השכבה החיצונית היא של השרירים האורכיים והשכבה הפנימית של שרירים מעגליים – כל השכבות מתכווצת בו זמנית אבל בכיוון אחר ללישת המזון – קרקעית הקיבה מכונה פונדוס. האפיתל הרירי שמצוי בדפנות הקיבה מפריש נוזל צמיג על פני הדופן המורכב מריר ואלקטרוליטים והוא מגן על הדופן מפירוקה. הנוזל הוא מעט בסיסי, וכך גם מגן על הדופן מהחומציות בקיבה. אצל הניזונים מפחמימות, הופכת הקיבה לסביבה חומצית רק כשנאכל מזון חלבוני. באכילת מזון חלבוני מופרש ההורמון גסטרין. בתגובה להפרשתו מופרשת חומצת מלח מתאי בלוטות רירית הקיבה. הזימוגן פפסינוגן, אשר מופרש מדפנות הקיבה, הופך לאנזים הפעיל פפסין רק בסביבה חומצית זו. מפתחה התחתון של הקיבה, יוצא המזון מן הקיבה לתריסריון – תחילתו של המעי הדק. פתחים אלו מוגנים בשרירים חזקים הקרויים סוגרים. השוער הוא שריר טבעתי המהווה שסתום. כשהוא מכווץ נסגר הפתח, וכך נמנע מעבר של מזון מן הקיבה לתריסריון. חובתנו לשמור על גמישותן של דפנות הקיבה, התריסריון והמעי הדק העליון ושריריהם כדי למנוע קשיות וכיווץ שרירים כרוני במערכת העיכול, כדי למנוע מחלות ניווניות הקשורות במחסור בברזל והיפוכלורידריה – תת חומציות הקיבה. משימה מורכבת שרבים לא עומדים בה. מגוון תרופות עלולות לגרום לבעיות בבטן ובתריסריון. הבולטת בהן אספירין אבל גם תרופות אנטי דלקתיות אחרות (תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות, NSAID) המשמשות לטיפול בכאבי שרירים ודלקת פרקים, בדרך כלל פוגעות ברירית הקיבה וגורמות לשחיקות, כיבים, דימום מהבטן והתריסריון ואנמיה. תרופות אחרות מפריעות לריקון הקיבה וגורמות לבחילה, נפיחות או הקאות. מזון עשיר אורז, סויה וקטניות הוא צרה צרורה לנושא זה בשל בעיית הלקטינים – עליה פרסמתי במאמרי "צום חיהוא תרופה טבעית. אזהרה לקטינים" נא לגלול עד הכותר למטה הלקטינים (Lactones) – הקישור למאמר זה נמצא כאן. ירון מרגולין

מקרופאגים הם תאים נפלאים תאי בלען (פגוציט) שמשתייכים למערכת החיסון. לכל מקרופאג תיאבון אדיר, תא אחד יכול לבלוע ולעכל כ-100 חיידקים במהלך חייו הקצרים. למקרופאגים תפקיד חשוב מאוד בהתגוננות של הגוף מפני חיידקים ותאים סרטניים, הם בולעים אותם אבל יש להם עוד תפקיד מרשים נוסף (מלבד החלמת פצעים): נמצא בתוכם אנזים בשם  Heme oxygenase ששובר את טבעת הפורפירין [Porphyrins – מולקולות בעלות מבנה מרכזי טבעתי מאקרוציקלי, המורכב מ-4 יחידות pyrrole שמחוברות ביניהן על ידי קשרים מֶתֶניליים (-CH=)] ומשחרר את הברזל. רוב הברזל המשתחרר עובר אל הטרנספרין החלבון שנושא את הברזל בפלזמה, (רמת טרנספרין נמדדת בבדיקת דם במצבים החשודים או ידועים לחסר ברזל) טרנספרין זה נושא את הברזל למח העצם ליצירת המוגלובין. בדרך זו המערכת הרטיקולו-אנדותליאלית שהוזכרה לעיל, ממחזרת באופן רציף ברזל מתאי דם זקנים ומסייעת לבניית תאי דם צעירים. יש לציין שהמקרופאגים עצמם יכולים לאגור בתוכם ברזל וזאת כאשר קצב ההרס של תאי דם אדומים גדול מקצב ייצורם של תאים חדשים. כאשר משתנה המאזן, ויש צורך מוגבר בברזל, משחררים המקרופאגים ברזל ממאגריהם. אלא שמצבי הדבקות עם פתוגנים שונים, הנדבקים לעורקים גורמים לאבדן הגמישות של הצנרת, יוצרים מצבי דלקת, ומפריעים לשחרור ברזל ממקרופאגים, כך אובדן גמישות עלולה לגרום לירידה ביצירת תאי דם אדומים, למרות מציאות מאגרים מספיקים של ברזל בתזונה ובגוף.
מחסור בברזל בגוף דורש נטילת תוספי ברזל, לצד ויטמין C – והימנעות מצריכת חלבון מהחי שפוגע בספיגת הברזל.

קו ההגנה הראשון מתעצם במקרה שלפנינו בעזרת – תמצית זרעי ענבים – (100-200 מ"ג שעוברת דרך מחסום הדם-מוח ומחזקת את מערכת העצבים: חוט השדרה, נוזל המוח והעצבים, ליטול לתהליכי גמישות עורקים תמצית זרעי ענבים  יחד עם ויטמין E ו C – בנטילת תמצית זרעי ענבים לבד דרוש מינון גבוהה בהרבה) במצבי אנמיה ההמלמה ליטול מינון של 500 מ"ג לחולים באנמיה ויחד עם ויטמין E ו-C – ל3 חדשים. לאחר חודש וחצי אפשר להוריד את תוספת הויטמינים (Eו-C).  תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו-10 (רוביקווינון) שמסיס בשומן ופעיל בתוך התאים 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (כמוסות שמכילות ג'ל, ניתן לקחת מינון מופחת) ויטמין Q10 יש ליטול לתקופה ארוכה כי עם הזמן מאגר Q10 מידלדל. – וויטמין E  מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון והנאה מיחסי מין – נטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום.
ויטמין E יעיל בקרומי התאים-  (רק טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון זה למשל 500 – 800 יב"ל ליום של ויטמין E.
במקרי האנמיה המוזכרת לעיל ובטיפול בהחלמת הכליות הסוררות במצבי אנמיה יש לשקול גם נטילה של ויטמין E במינון של 3,200 יב"ל  ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. Eduard von Grützner

קו ההגנה הראשון מתעצם במקרה שלפנינו בעזרת – תמצית זרעי ענבים – (100-200 מ"ג שעוברת דרך מחסום הדם-מוח ומחזקת את מערכת העצבים: חוט השדרה, נוזל המוח והעצבים, ליטול לתהליכי גמישות עורקים תמצית זרעי ענבים  יחד עם ויטמין E ו Cבנטילת תמצית זרעי ענבים לבד דרוש מינון גבוהה בהרבה) במצבי אנמיה ההמלמה ליטול מינון של 500 מ"ג לחולים באנמיה ויחד עם ויטמין E 400 מ"ג ליום  ו-C 1000מ"ג – ל3 חדשים. לאחר חודש וחצי אפשר להוריד את תוספת הויטמינים (E ב1/3 ו-C במחצית).  תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו-10 (רוביקווינון) שמסיס בשומן ופעיל בתוך התאים 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (כמוסות שמכילות ג'ל, ניתן לקחת מינון מופחת) ויטמין Q10 יש ליטול לתקופה ארוכה כי עם הזמן מאגר Q10 מידלדל. – וויטמין E  מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון והנאה מיחסי מין – נטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום. לאחר 3 חודשים (יום כן יום לא)
ויטמין E יעיל בקרומי התאים–  (רק טבעי ומסוג
די-אלפא-טורופרול), מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול במצבי חסר של C3 אפילו יותר ממינון זה למשל 500 – 800 יב"ל ליום של ויטמין E.
במקרי האנמיה המוזכרת לעיל ובטיפול בהחלמת הכליות הסוררות במצבי אנמיה יש לשקול גם נטילה של ויטמין E במינון של 3,200 יב"ל  ליוםיש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים.
בנוסף לכך אין הוכחה
לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות!
יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה – אסור במקרי דופן מעי פגועה), עדשים, שבולת שועל, כוסמת, פלפלים), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום), כרומיום (300 מ"ג ליום – שמרי בירה, פטריות וחלמון ביצה).
ונדיום (זיתים, שמן זית, פלפל שחור, שבולת שועל, צנונית ותירס – תמיד עדיף ליטול אותו בסלט) הונדיום (זיתים) מתאים לחולי סוכרת – (הערה לסוכרתיים – תוספי תזונה שנהוג להשתמש בסוכרת
כרומיום (שמרי בירה, פטריות וחלמון ביצה) 300 מק"ג (מיקרוגרם) ליום. ויטמין E. 800 מ"ג.
מגנזיום (אגוזי ברזיל, בורגול יבש ותרד מבושל) 400-500 מ"ג. וונדיום 100 – 50 מק"ג ליום). לדעתי רוב האנשים מעל גיל 55 זקוקים לתוספת יומית של 50-100  מק"ג ליום של תוסף ונדיום, (5 זיתים ליום וטלו כף שמן זית על קיבה ריקה על הבקר). צרכו מגוון קרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום ליום. 
אזהרה –
הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים  [פרט לתוסף ברזל – ורק תוסף ברזל ביסגליצינאט בטוח מפני רעילות ומצבי עודף! כי הברזל מחמצןיש ליטול ברזל רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ברזל ביסגליצינאט ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים – מינון שהוא 2000 יב"ל בבקר ו 2000 יב"ל בערב של ויטמין D3 מחלים אותך ונחשב בטוח לחלוטין – עדיף כמובן לשבת כרבע שעה בשמש ולזכות בכ 10.000 יב"ל של ויטמין D. עוד על כך בכיתוב שמתחת לצילום האחרון במאמר זה] אזהרה– יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!!

פרנצ'סקו מסינה – רקדנית. פסל מרחף.

ויטמין E Vitamin. –  מגן השומנים הטובים – זה הרגע, בו מתחילים לדבר על ויטמין E מגן השומנים הטובים ועל גמישות העורקים. ויטמין E מסיס בשומן ולכך יש יתרון עצום כאן. הוא מסוגל לפעול בקרום התא. כתוסף מזון קיימת הצורה- הטבעית והסינתטית, כאשר הצורה הטבעית פעילה משמעותית יותר ונספגת טוב יותר ברקמות. ויטמין E בצורתו הטבעית נמצא בברוקולי, בעלי תרד ועלי סלק מבושלים, במיץ גזר, זרעי חמנייה קלויים, בקצח ובנבט חיטה ועגבניות מבושלות. נבט חיטה נחשב לבעל תכולת ויטמין E הגבוהה ביותר. הוא מסייע לחולים מפני נזקים  שיוצרות התרופות הכימותרפיות. לכליות, ללב, לכבד, ולעור ומגן על גמישות העורקים. הוסיפו כפית קצח ליום לסלט אצות הוואקמה שלכם – זרעי הקצח עשירים בויטמינים B1, B2, B3, B6, ויטמין C, ויטמין E, חומצות אמינו חיוניות, חומצות שומן, אולאית ופלמיטית, אומגה 6, חומצה פולית ומינרלים כגון סידן, ברזל, נחושת, אבץ וזרחן. זרעי קצח מכילים סיבים, חלבונים ופחמימות. מתכון לסלט אצות הוואקמה בסוף המאמר.

הברוקולי הוא ירק בעל ערך תזונתי גבוה וכולל תועלת בריאותית מגוונת ביותר לגוף האדם. בראש ובראשונה חשוב לשים לב לתכולת הוויטמין C המרשימה שבברוקולי: במאה גרם ברוקולי טרי (לא מבושל) ניתן למצוא כתשעים מ”ג ויטמין C, פי 2 הכמות המומלצת לצריכה יומית עבור ילדים בגילאים 9-13.
רק כדי לסבר את האוזן, בכמות זהה של תרד ניתן למצוא רק 30 מ”ג ויטמיןC , בכמות זהה של תפוזים ניתן למצוא 50 מ”ג ויטמין C ואילו בכמות זהה של עגבניות יש רק 10 מ”ג ויטמין C בלבד.
כמו כן, במאה גרם ברוקולי טרי ללא בישול ניתן לקבל קרוב למחצית מהכמות המומלצת לצריכה יומית של ויטמין A ובנוסף כמויות גדולות יחסית של מרכיבי תזונה חיוניים אחרים דוגמת קואנזים Q10, חומצה פולית (ויטמין B9), אשלגן, סידן B6 – וויטמין B6 פירידוקסין, שנתפס כוויטמין החשוב ביותר מבין הוויטמינים בקבוצת B. הוא מעורב בתהליכים רבים בגופינו וחיוני לתקינותם של מנגנונים ומערכות. בשמירה על בריאות הרקמות הוא פעיל בריאקציות של חומצות אמינו, 
משתתף ביצור תאי דם אדומים ונוגדנים, 
חיוני בפעילויות אנזימטיות שונות, 
תורם לפעילות תקינה של מערכת העצבים, 
הכרחי לספיגת אבץ וויטמין B12, 
מסייע לפעילות של חומצה פולית בזמן ההריון, 
משתתף בייצור החומר הגנטי של העובר (ביחד עם חומצה פולית וויטמין B12)-
בין יתר מעלותיו, נמצא כי ויטמין B6 יעיל בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, בדיכאון, ברמות כולסטרול גבוהות, בסוכרת, במחלות לב, בשיגרון, באסתמה, בחיזוק המערכת החיסונית, בהתכווצויות שרירים ובהקלה על בחילות. בנוסף, תכונותיו המשתנות של הוויטמין מסייעות במצבים של אצירת נוזלים, בצקות, פגיעה בכושר הסינון של הכליות ואבנים בכליות.
ויטמין B6 מסיס במים, כך שעודפיו מופרשים מהגוף ואינם נאגרים בו. מחסור בוויטמין B6 להבדיל, עלול להתבטא בירידה בתפקוד המערכת החיסונית, אנמיה, עייפות, הפרעות עצביות, פריחה, נשירת שיער, סחרחורות, כאבי ראש, בחילות הקאות וירידה בתפקוד הכליות. איכלו ברוקולי, אם אתם צורכים תרופות שמרוקנות את הB6 מגופכם. הויטמין החשוב בשמירה על גמישות העורקים ויטמין E נמצא גם בברוקולי. במנה של 1 ספל קיימת כמות של 2.43 מ"ג שזה כרבע מכמות הצריכה המומלצת ליום כדי לסייע בתהליך הגמשתם של העורקים.

האיזומר החשוב ביותר של ויטמין E הוא αtocopherol, בהשוואה לאיזומרים האחרים של טוקופרול, β, γ ו-δ. בפלזמת הדם מהווה איזומר אלפא כ-90% מכלל הוויטמין, בהמשך קיבל הוויטמין את הכינוי הגנרי tocopherol, כאשר כאמור לעיל האיזומר החשוב ביותר הוא α-tocopherol – מקורות מזון עתירים ב-אלפא טוקופרול הם המומלצים בהם דגנים ‏מלאים: שיפון, שעורה, אורז, נבטי חיטה, תירס, כותנה, חריע, קמח מלאקטניות: שעועית, סויה. גם אגוזים וזרעים: פקאן, שקדיםשמן נבטי חיטה (המקור העשיר ביותר של אלפא טוקופרול כאשר כף אחת מכילה 21.5 מיליגרם ויטמין E), שמן זית (אונקיה, אונקיה =28.3495231 גרם, מכילה 1.9 מיליגרם של אלפא טוקופרול), שמן קנולה (כף אחת מכילה 2.4 מיליגרם אלפא טוקופרול בנוסף ל-3.8 מיליגרם גאמא טוקופרול), שמן שעועית, שמן זרעי מלון, שמן חמניות, שמן סויה (כף אחת מכילה 1.1 מיליגרם אלפא טוקופרול בנוסף ל-8.7 מיליגרם גאמא טוקופרול), שמן חריע (כף מכילה 4.6 מיליגרם אלפא טוקופרול), שמן תירס (כף אחת מכילה 1.9 מיליגרם אלפא טוקופרול בנוסף ל-8.7 מיליגרם גאמא טוקופרול).
המלצה שלי טלו כף שמן שבחרתם בו על בטן ריקה על הבקר.

ההשתנות – קראצ'י transfiguration, Ludovico Carracci מקור ויקיפדיה

ההומוציאסטין – תוצר חלבונים ממזון רב חלבוני – מי שמבקש להחלים מבעיות של העדר גמישות עורקים, פלאק, סרטן הערמונית וסרטן השד גם מאי ספיקת כליות, שישמור על מדד תקין (מתחת ל- 7) של ההומוציסטאין. הוא שיסייע גם להיחלץ מרעלים שונים שמסתובבים בגוף שלנו וגורמים למחלות כגון: אי ספיקת כליות, לחץ דם גבוה, והתקפי לב – או שבץ ומחלות של כלי הדם ההיקפיים גם הן מסכנות אותנו באי ספיקת כליות או דיאליזה – (מחלות איומות שרק מביאות למוות בטרם עת).
זכרו: אם הרופא מרגיע אתכם ואומר: "אה מדד של ההומוציסטאין 9 זה בסדר, אל תדאגו" – את מה שאמר ד"ר קילמר ס' מק'קאלי Kilmer S. McCully מייסד תיאורית ההומוציסטאין "הם מרוויחים מרפואה, באמצעות טיפול בשלב האנוש והמתקדם של המחלה" – מדד של 5-7 הוא הבריא והמגונן – מק'קאלי הוא שהמליץ על המדד הזה: השתמשו ב B12, B6 וחומצה פולית, כדי לשמור על מדדי ההומוציסטאין בטווח הבריא שלכם. השתמשו בB6 הוא שומר על ההומוציסטאין גם על תפקוד נכון של הכבד ומערכת העצבים. כמו כן, ויטמין B6 אחראי על הגברת רמות האנרגיה ובריאות העור והראייה. לוויטמין B6 יש מגוון תפקידים חשובים ולכן חשוב לוודא כי הוא נמצא בגופנו בכמות מספקת. הוא "שחקן ראשי" בתפקודים מרכזיים בגוף, כגון: תנועה וזרימת הדם. מעטים יודעים שחסר ב-B6 עלול ליצור אנמיה בדומה לחסר ברזל. אכלו שבולת שועל על הבקר, ירקות כברוקולי, תפוחי אדמה, בננות, אבוקדו, גזר, כוסמת כמנת החלבון העיקרית וקטניות (אפונה ושעועית לגיוון חלבונים), ותרד גם לחם מקמח מלא, שמרי בירה, זרעי חמניות, אגוזים ופיסטוקים. אני ממליץ על אבוקדו. צרכו אבוקדו, כל יום, באבוקדו אחד יש כ-0.4 מ"ג של ויטמין B6. הוסיפו לסלט  גרעיני חמנייה – הינם מקור מצוין לוויטמין B6, ופיסטוקים, בחצי כוס פיסטוקים תמצאו כמות דומה של B6 כ-0.5 מ"ג וחוץ מהויטמין החשוב תוכלו להשמין לטבוע בזרחן כי הפיסטוקים עשירי זרחן מה שהורס את הכליות – טוב, אבוקדו!  שקלו לקחת תוסף (מכיל ג'ינג'ר) ובמיוחד מטופלי הכליה שלי בחודש ה-6-8 לטיפולי ההחלמה. הרף העליון לצריכה מתמשכת של B6 על 100 מיליגרם/יום, ורף זה הותר גם לנשים הרות. צריכת ויטמין B6 ברמה מעט גבוהה יותר מ-100 מיליגרם ליום, מותרת רק לחולי כליה, נחשף שבכוחה להפחית את רמת האוקסלאט בשתן, ובכך לצמצם את יצירת אבני כליות מסוג אוקסלאט הסידן. יחד עם זאת לא ברור האם צריכת ויטמין B6 מביאה ליצירה מופחתת של אבנים מסוג calcium oxalate.

כוסמת  – Buckwheat -– חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים. מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת  בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד).

כוסמת – חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת  בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד).

מעטים יודעים שחסר ב-B6 עלול ליצור אנמיה בדומה לחסר ברזל. אכלו שבולת שועל על הבקר, ירקות כתפוחי אדמה, בננות, אבוקדו, גזר, קטניות (אפונה ושעועית), ותרד גם לחם מקמח מלא, שמרי בירה, זרעי חמניות, אגוזים ופיסטוקים. אני ממליץ על אבוקדו. צרכו אבוקדו, כל יום, באבוקדו אחד יש כ-0.4 מ"ג של ויטמין B6. הוסיפו לסלט  גרעיני חמנייה – הינם מקור מצוין לוויטמין B6, ופיסטוקים, בחצי כוס פיסטוקים יש כ-0.5 מ"ג מהויטמין החשוב, לכן האבוקדו עדיף. שקלו לקחת תוסף (מכיל ג'ינג'ר) ובמיוחד מטופלי הכליה שלי בחודש ה-6-8 לטיפולי ההחלמה. הרף העליון לצריכה מתמשכת של B6 על 100 מיליגרם/יום, ורף זה הותר גם לנשים הרות. צריכת ויטמין B6 ברמה מעט גבוהה יותר מ-100 מיליגרם ליום, מותרת רק לחולי כליה, נחשף שבכוחה להפחית את רמת האוקסלאט בשתן, ובכך לצמצם את יצירת אבני כליות מסוג אוקסלאט הסידן. יחד עם זאת לא ברור האם צריכת ויטמין B6 מביאה ליצירה מופחתת של אבנים מסוג calcium oxalate. תרופות טובות והרע בהן – כי הן מרוקנות את רמות B6 בדם על ידי שהן יוצרות איתו קומפלקס – כך שמי שאין לו ברירה ונוטל אותם שיאכל אבוקדו שלם כל יום. ואלו התרופות שמחסלות את מאגרי הויטמין החשוב B6 בגוף האדם ויכולות להביא אותך גם לאנמיה: ציקלוסרין ואיזוניאזיד לטיפול בשחפת, הידרוקורטיזון, הידרלאזין לטיפול ביתר לחץ-דם, תאופילין לטיפול באסתמה, L-Dopa לטיפול בפרקינסון ו-D-פניצילאמין לטיפול במחלת וילסון. איזוניאזיד נקשר לפירידוקסין ליצירת hydrazone, שאינו זמין לזרחון בכבד, באופן ש-PLP אינו יכול להיווצר. גם נוגדי פרכוסים כמו phenobarbital ו-phenytoin מפחיתים רמת B6 בדם. בנוסף, היעילות של תרופות אחרות יכולה להשתנות במינונים גבוהים של B6, מה שמפחית מיעילות הטיפול עם תרופות למניעת פרכוסים כגון phenobarbiotal, וכן phenytoin כמו גם L-dopa. ‏B6 ידוע כמגביר את המטבוליזם של L-dopa, ולכן נדרשת ערנות בשימוש בשני התכשירים בעת ובעונה אחת.
יום הדין – קטע, מיכאלאנג'לו, הקפלה הסיסטינית – רומא.

אני מבקש להדגיש בעוד שלכולסטרול תפקיד בבניית הגוף (למשל הורמונים, חלקים בתא) לנוכחות הומוציסטאין אין שום יתרון בריאותי, להפך ככל שרמת הומוציסטאין גבוהה כך עולה סכנה לגמישות צנרת ההובלה בגוף. עד היום פורסמו בכתבי העת הרפואיים למעלה מ-25,000 מחקרים שהעלו כי רמה נמוכה של הומוציסטאין מעידה על סיכון נמוך לשבץ מוחי, התקפי לב, סיבוכי היריון, ירידה בזיכרון, דיכאון, מחלת נפש, אוסטאופורוזיס ובעיות בריאות נפוצות אחרות. נחשף עד כה שלמעשה, ההומוציסטאין קשור ליותר מ-100 בעיות בריאות, החל בעייפות כרונית ועד למיגרנות, והוא הגורם המנבא הכי טוב תמותה בטרם עת מכל הסיבות. מדד ההומוציסטאין הוא אחד ממדדי גמישות העורקים שלנו כנזכר לעיל – למדו לשמור עליו מאוזן. אני ממליץ לכם לעבור בדיקת הומוציסטאין. אל תהססו לבקש את הבדיקה מרופא המשפחה שלכם.

הנביא זכריהמיכאלאנג'לו רומא. זכריה מוגדר כאחד מאחרוני הנביאים, החל לנבא בשנה השנייה לדריווש מלך פרס (520 לפני הספירה) המוגדר אחד מגדולי המנהיגים בכל הזמנים. זכריה היה כתובת אליה פנו אנשים פשוטים בבקשם עצה. הוא זכה לקרא לשיבת ציון, והיה חלק מבוני הארץ. היה אחד משלשלת החכמים המעבירים את התורה מדור לדור לדור. ויטמין אי E, אחד ממגמישי העורקים החזקים בא להחזיר את הבריאות. הוא נמצא בברוקולי בנבט חיטה ושמן זית בדגנים ‏מלאים: שיפון, שעורה, אורז, תירס, כותנה גם בירקות משפחת המצליבים הם מקור טוב לויטמין E (רוקט, כרוב, ברוקולי, כרובית, צנון, צנונית, קולורבי, לפת) ירקות ירוקים (תרד, עלי קולרד, ריג'לה, עלי חסה ועלי סלק), סלק, תפוחי אדמה ובטטות, דלעת, זיתים. פירות: אבטיח, תות שדה, קיווי, מנגו, אבוקדו, פפאיה.
מקור מעולם החי לויטמין E: עוף, כבד, ביצים, מוצרי חלב דל שומן, דג באס (Rockfish) סרטנים (Blue crab).

קיימים שני פנים לבעיית ההומוציסטאין:
1. המתיונין (Methionine) היא אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע. תאי גוף האדם אינם מסוגלים לסנתז מתיונין ולכן היא מהווה חומצת אמינו חיונית, אותה יש לקבל דרך המזון. הגוף מקבל את המתיונין מאותם מזונות רוויים בשומן ומייצרי כולסטרול ולכן רבים מבלבלים בין בעייה של עודף הומוציסטאין ועודף כולסטרול. על הרוצה להגביל אותה ולעבור לתזונה שכמות המתיונין בה מאוזנת – חובה לדעת שהכמות היא הקובעת. תזונה חלבונית היא תזונה בריאה אבל, כדי שהיא תהיה בריאה במידה שהצנרת תשאר גמישה ורגישה עליה להיות יותר מבוססת על מעט חלבון מהחי ככבד עוף ודגים, אבל גם על אפונה ועדשים אבל במידה קטנה.
2. הפן השני של הבעיה חומצה פולית – ויטמין B12 וויטמין B6. – עלינו לדאוג להספקה מאוזנת של חומצה פולית, ויטמין b6 וויטמין B12 על מנת שהמערכת האנזימטית שלנו תוכל לפרק ביעילות את ההומוציסטאין.
ההומוציסטאין הוא תוצר ביניים של חילוף חומרים בגוף – בתהליך של פירוק המתיונין (חומצה אמינית) נוצר ההומוציסטאין נושא מרכזי במאמר זה, ואם התהליך של יצירתו נעצר בו ולא מתפרק הלאה (לציאסטין או בחזרה למתיונין) מתקבל ההומוציסטאין והוא מצטבר כתוצר לוואי והורס את מצב העורקים. הוא חלק מיצירת פלאק (רובד טרשתי), שעם הזמן מסוגל לגרום להיצרות כלי הדם. – בכדי לפרק את ההומוציאסטין ולתקן את המצב שנוצר הגוף זקוק לחומצה פולית, B6 (אפונה, עדשים, עגבנייה, אבוקדו, כרוב ומלון) ו B12! – אז אם לא בא לכם לשנות את התזונה עשירת המתיונין (בשר וגבינות) תחשבו על ההמלצה של הרפואה המחלימה – לצרוך 1,000 מק"ג (מיקרוגרם) של חומצה פולית, 50-150 מק" ג של ויטמין B12 רק מתיל קובלאמין וכן 25-50 מ"ג של ויטמין B6. ולשרוד את המצב שבחרתם בו.

בטאין (N,N,N-trimethylglycine) מיוצר בגוף האדם על ידי חמצון של כולין בכבד ובכליות. לא כל חמצון רע – למשל כאן הוא טוב. בטאין אף נצרך על ידי בני אדם מהמזון, כבטאין או כתרכובות מכילות-כולין. מוצרי מזון עשירים בבטאין כוללים חיטה, תרד, פירות ים וסלק סוכר.
רמות גבוהות של הומוציסטאין עשויות להצביע על מחסור בויטמינים מקבוצת B ועל חסר בבטאין – שמצוי בפרוסת לחם מקמח מלא – הבטאין הוא אחד מחומרי המזון החשובים שהמוח צריךהחומר היעיל ביותר לבעיה של רמת הומוציסטאין גבוהות. הבטאין הוא גם מי שתורם להורדתו ולהזנת המוח. הבטאין (N,N,N-trimethylglycine) הנפלא נמצא כנזכר לעיל- בלחם מחיטה מלאה  2 פרוסות לחם ביום מכילות כמות מספקת שלו – 2 פרוסות לחם ליום יועילו לבעיה זו ולתרום רבות לאיזון ההומציסטאין לצד סלט תרד ומנת פרות ים – אל תחששו מ 2 פרוסות לחם, אם אתם מבקשים את גמישות העורקים.
הבטאין מסייע לפתור בעיות בליקויי המתילציה היא התהליך שאחראי לשמירה על רמות מאוזנות של הומוציסטאין ולשמירה על גמישות הצינורות והמוח – ולכן הבטאין משמש כתרופה במחלות אלצהיימר – עליה רשמתי כאן. תפקיד נוסף למתילציה שליטה באיזון המוליכים העצביים (השליחים הכימיים שבמוח), בהורמונים (כגון אינסולין), ברמות האנרגיה, בתיקון הדנ"א, בבניית העצבים והסחוס ואפילו בביטוי הגנים. מעטים יודעים שגם, היכולת להאט את תהליך ההזדקנות נשלטת על-ידי המתילציה. בשל תפקידו בתהליך המתילציה מכונה הבטאין "תורם מתיל". אני מזכיר שמוצרי מזון עשירים בבטאין כוללים חיטה, תרד, פירות ים וסלק סוכר.
תמונת גמישות העורקים כפתרון על ויסוד למחלות ניווניות רבות הולכת ומתבהרת.

File:Jacopo Tintoretto - Moses Drawing Water from the Rock - WGA22535.jpg

משה הכה בסלע ויצאו ממנו מים – טינטורטו הוא כינויו של יאקופו קומין, צייר בן הרפובליקה של ונציה, מחשובי ציירי אסכולת ונציה והרנסאנס באיטליה. מקור הצילום ויקיפדיה

אם עברתם את גיל 45 דרשו בבדיקת דם גם בדיקה של מדד הסינון של הכליות ה-GFR ואת מדד ההומוציסטאין – שתי הבדיקות מבוצעות בצום ויכולות להציל את חייכם ממוות מוקדם.
תזונה מחלימה ונכונה שמפחיתה את ההומוציסטאין ומקטינה את הבעיה היא זו שמתואמת אישית ומבוססת על צום חי. בצום חי לא נהוג לאכול כבד שהוזכר לעיל, אבל סשימי צדפות, פירות ים סלמון ונחש ים מסוג צלופח בהחלט – כן והם גורמים כנרשם לעיל לתהליך המתילציה.
אם בא לך לחסוך פגישה איתי, דע לך שהמאמר על צום חי מופיע כאן עם עוד טיפים כדאי לקרא שם גם על התזונה הטובה לך, כי היא מסלקת את הבעיה של העדר גמישות עורקית, מונעת עודף הומוציסטאין שמוגדר גורם סרטוני וגם מונעת דלקת בעורקים והתרסקות של ה-GFR.

כוסמת- Buckwheat- חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת  בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום - בלבד).

כוסמת- Buckwheat- חלבון הכוסמת הוא חלבון מעולה להגמשת העורקים מעטים יודעים שחלבון הכוסמת הוא חלבון מלא, שמכיל את כל 8 חומצות האמינו החיוניות, ובמיוחד ליזין, תראונין וטריפטופן. הכוסמת מכילה ביופלבנואיד בשם רוטין שנמצא בקו ההגנה הראשון על דפנות העורקים הוא אנטי-אוקסידנט רב עוצמה שמחזק את דפנות כלי הדם, מונע דימום ועוזר להגמשת כלל צנרת הדם ומשמש משום כך למניעת לחץ דם גבוה. הרוטין נמצא במקורות נוספים, אבל בכוסמת הוא נמצא במינון גבוהה בהרבה. הכוסמת מכילה חלבון נפלא ולכן היא משמשת  בתהליכי החלמת הכליות וצום חלבונים בשלב השלישי בערך אחרי 11 חודשים מהטיפול הראשון ובצורך שנוצר לחיזוק קו ההגנה הראשון על דפנות מערכת העיכול. ב150 גרם כוסמת תוכלו למצוא את כמות החלבון המספיקה ליום (ב100 גרם כוסמת יש כ13 גרם חלבון זו כמות נפלאה בצום חלבונים בתקופת ההחלמה השלישית ממצבי אי ספיקת כליות ומדד GFR נמוך מ30. צרכו כוסמת מבושלת / מושרת / נבוטה (הנבטה רגילה מספיקה אין צורך להגיע לנבט ירוק!). הכוסמת טובה לחולי סוכרת ואפשר לאכול מהכוסמת גם על בסיס יומיומי. (4 כפות ליום – בלבד).

Alexander And Diogenes Painting by Gaetano Gandolfi – כיווץ שריר חלקואבדן גמישות צנרת הגוף בגלל יתר חלבונים מהצמח
באלרגיה חריפה (תגובה מערכתית חזקה לאלרגנים, כגון יתר חלבון, לקטינים, הומוציסטאין, פחמימות, אגוזים, עקיצות דבורים, יתר אלכוהול וסמים), מתרחש שחרור מסיבי ברחבי הגוף מתאי הפיטום של היסטמין המוביל להרחבת כלי דם רבים, ולכיווץ שריר חלק (דופן המרה, כלי הדם, והלימפה גם בריאות ובמערכת העיכולנמצאים שרירים חלקים) כיווץ שריר חלק (שריר לא רצוני) הווה אומר לאבדן הגמישות של דופן הצנרת. הסימפטומים של הבעיה קשים וכוללים ירידה בתפקוד הכליות, הכבד והלבלב. הלם אנפילקטי (הלם אלרגי,) המסכן את החיים נקשר בבעיה זו. צום חי הוא אחת התרופות היותר טובות במקרים כאלו – בתנאי שהתייעצתם עם הרופא שמכיר היטב את מצבכם, את הצום החי ומאשר לכם להשתמש בו. ירון מרגולין.

אני ממליץ לך להוסיף אימוני כוח שמגדילים את מסת השרירים ומרחיבה את הנפח ומאפשרים לפלאק להסתלק ממך וללחץ הדם לרדת – צום חי הוא הבסיס והתרופה למחלה שמוגדרת כאחת מסיבות המוות המרכזיות כיום ואחד מגורמי מחלת הכליות. לשקול תוספי מזון: ויטמין C, E וגלוטמין.

תזונה תאית – הווה אומר לחזק את קו ההגנה הראשון של הגוף (מערכת החיסון היא מערכת ההגנה המרכזית) כדי למנוע מפגיעה במערכת החיסון יש לספק לתאי הגוף את כל החומרים שהם זקוקים כדי לחיות למעננו: גלוטתיון קרוטנואידים (נוגדי חמצון חזקים ביותר), ויטמין C ויטמין B12 ויטמין קואנזים קיו-10, E וחומצה אלפא ליפואית (ייחודה בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן) לצד סידן, מגנזיום, כלוריד, זרחן, סלניום (מותר רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום), בטאין, ואשלגן. במקרים רבים יש לשקול שימוש בתוספי מזון. למשל, אם אתם מבחינים בשטפי דם ברחבי הגוף ללא סיבה ברורה ולאחר ייעוץ עם רופא, תגלו שככל הנראה מדובר ב חסור בוויטמינים ומינרלים. תזונה שגויב, תרופות וגם מחלות במערכת הדם, שגמישות צנרת הגוף כולל מערכת העיכול אמורה לרפא: דליות, מחלת וון וילברנד, תרומבוציטופניה ולוקמיה – כל אלה עלולים להופיע כששטפי דם מופיעים ברחבי הגוף – ויטמין B12 משחק תפקיד חשוב בהגנה על בריאות הדם שלנו, לצד ויטמין K שאחראי לקרישת דם וויטמין C אחראי ליצירת רקמות חדשות בכלי הדם, שבלעדיהן הם יהיו שבריריים יותר. ויטמין P – הידוע גם כפלבנואידים – חיוני לתחזוקת הצנרת. בלעדיו הגוף אינו יכול לייצר קולגן, מה שגורם לכלי הדם להפוך לדקים מאוד ואף פוגע בבריאות העור. צריכהרבה של בצל חשובה אף היא, כי הבצל מדמה את פעולת האספירין ודומיו בדילול הדם ובהמסת קרישי דם (בשעה שהאספירין פוגע בדופן הצנרת) מכל מקום מחסור בכל אלה גורם להיווצרות שטפי דם. 

ערכת קו ההגנה הראשון של ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת תמצית זרעי ענבים – (תוסף מזון רב עוצמה שעובר דרך מחסום הדם-מוח ומחזק את מערכת העצבים 200 מ"ג) במינון של 500 מ"ג לחולים שמדד גמישות עורקיהם דורש זאת ובמיוחד במצבי אנמיה מסיבה של אבדן גמישות צנרת העיכול – יש לקחת כל יום למשך 3 חדשים. יין אדום נטול סולפיד הוא תשובה מתאימה למקרה זה. תמצית זרעי ענבים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו- 10 (400 מ"ג) יכול להפחית כולסטרול, להוריד לחץ דם ולשפר את תפקוד הכליות והריאות. תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים, נטילה של 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (שימוש בכמוסות שמכילות ג'ל, מאפשרות לקחת מינון מופחת) – ויטמין C הוא ויטמין מסיס במים, מינון של 500 מ"ג יעיל לעבודתו בזרם הדם- ויטמין C פועל גם להעשרת ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר במאמר שנושאו התרופות הטובות והרע). מינון מומלץ של ויטמין סי 3000 מ" ג – לחלק לאורך היום), חומצה אלפא ליפואית הוא התוסף מזון הכי יעיל בתוך התאים, מעטים יודעים שמדובר ביסוד לאומגה 3 שבעזרתו הגוף משלים את חסרי האומגה 3 הנדרשים לו. מומלץ ליטול ALA – חומצה אלפא ליפואית במינון של 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים – כי חומצה אלפא ליפואית מיוחדת בכך שהיא מסיסה גם במים וגם בשומן. וויטמין E מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, ויטמין E יעיל בקרומי התאים – (מומלץ ליטול אותו רק כתוסף טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), ויטמין E מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון כמו למשל 500 – 800 יב"ל ליום (של ויטמין E). במקרי האנמיה היא אחת הצרות הגדולות בתהליכי החלמת הכליה (מופיעה בדרך-כלל יחד עם שלב היציאה מסכנת חיים בטיפולי ההחלמה אך עלולה לדרדר את המצב, אם לא תטופל נכון) טיפול בהחלמת הכליות הסוררות כולל התמודדות עם מצבי אנמיה ויש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה לטענה שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! חומצה פולית אני ממליץ על צורתה הפעילה 5 מתיל-טטרא-הידרו-פולאט 5-MTHF
צורה זו נדירה וגם הצורה הפחות פעילה בסדר, אל ייאוש.800 מק"ג 5 ג' ליום. 1000 מק"ג דרושים לפרוק יתר הומוציאסטין ותהליכי החלמת דופן המעי כולל מניעת התפרצות דלקת ואלרגיה והגנה על הלב ו על הדנ"אי ובכך היא גם מונעת התפרצותה של מחלת הסרטן – אם יש לך הרגל ללגום מיץ ירוק כל בקר (500cc) אין צורך בנטילת 1000 מק"ג חומצה פולית. חומצה פולית כקפסולות נוטלים במינון נמוך – כך יעילותה גוברת ורק עם ויטמין  B12. להדגשה אסור להגביר את המינון!  תוסף B12 רק מתילקובלמין 1000 מ"ג, פוקוקסנטין תוסף מזון מאצה אדומה מכונה גם תמצית אצות חומות 500 מ"ג  –כאן 700 מ"ג –כאןיש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים) אסור ליטול כשיש חשש לאבנים בכליות ויתרUric acid, מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פרות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום 100% ליום כשמדובר ב95% הנפוץ בארץ יש ליטול .כף פסיליום בבקר וכף בערב. חומצה אלג'ית (Ellagic acid). משמשת לתיקון מערכת החיסון של דופן המעי ולניקוי אבר הכליות מכספית היא אחד הנזקים הגדולים ביותר לכליה. מינון 500 מ"ג. השימוש המוצע הוא ליטול 2 טבליות פעמיים ביום. בנוסף לאגוז ברזיל אחד שמכיל סלניום גם הוא מטהר את הכליות מחומרים כימיים הרסניים. פיטוסטרולים הם מגן רב עוצמה הפועל על ולמען שלמות דופן העורקים, הכוסמת מכילה אותו, אבל יש להוסיפו 2 מ"ג ליום עד שאפשר להשתחרר מעט ממנו. אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים לא כן התוספים הבאים: ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, כ-20 – 30 מ"ג ביום, במשך לא יותר מ 3 חודשים ורק תוסף ברזל ביסגליצינאט. אין לקחת תוסף ברזל לחולי כליה ללא בדיקה חוזרת אצל הרופא יתר ברזל יכול להביא לאסון חימצוני! ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, וויטמין D3 -2000 יב"ל פעמים ביום 2000 יב"ל בבקר ו 2000 יב"ל בערב. ישנה טענה שלויטמין D3 השפעה שלילית על אבנים בכליות ועל ספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 500-800 יב"ל של ויטמין D3 נחשב בטוח לחלוטין באסכולה זאת. השתמשו בעת הצורך בויטמינים והוסיפו מינרלים לתזונתכם הם מיטיבים עם העורקים מחזקים את קו ההגנה הראשון של הגוף גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! בצילום בצילום ירון מרגולין, פרוזדור רווי קריסטלים – עמק הלואר, צרפת. Yaron Margolin at the amazing LE CHÂTEAU DE BEAUVOIS.

מתכון סלט אצות הוואקמה

סלט אצות – מתכון בריא שמותר וכדאי:
חצי חב' אצות וואקמה להשרות במים עד רכות
2 מלפפונים קשים טריים חתוכים איך שבא
צרור עלי בצל ירוק קצוצים או בצל יבש קטן
3 כפות חומץ תפוחים
1 כף סירופ מייפל (לא סוכר)
1 כף סויה
3 כפות שמן: 1 קנולה ו2 כפות שמן זית
אופן ההכנה:
לסחוט את אצות הוואקמה, לחתוך מלפפון קשה ובצל יבש לקוביות, להוסיף: חומץ, שמן שמותר, סויה – אפשר לגרד מעל צנונית קטנה – ואם רוצים להוסיף טעם לשבור אגוז ברזיל אחד ולפזר מעל (לשים לב שלא להוסיף שום אגוז בשאר היום – אסור מעל ל1 אגוז ברזיל ב3 ימים) …תוספת קצח – לפזר מעל לסלט הווקמה כפית גרירי קצח כמות קבועה בין 1-3 גרם ביום מגמישה את צנרת הניקוז בגוף, מפנה פלאק, דלקות, מגינה על הכבד וזה ממש בריא לנו.

ירון מרגולין – קו ההגנה הראשון נחלש ומייצר מחלות ניווניות קשות שקשיות העורקים בבסיסן – תהליך ההחלמה מתחיל בהגמשת הצנרת מחדש – תהליך זה מתעצם בעזרת – תמצית זרעי ענבים – (שעוברת דרך מחסום הדם-מוח ומחזקת את מערכת העצבים) במינון של 500 מ"ג לחולים באנמיה מסיבה זו – ל3 חדשים יכולה לשנות את כל משק הברזל בגופם, ביחד עם תוסף קואנזים קיו-10 מסיס בשומן ופעיל בתוך התאים 400 מ"ג ליום למשך 4 חודשים (כמוסות שמכילות ג'ל, ניתן לקחת מינון מופחת) – ויטמין C (3000 מ"ג) יעיל בזרם הדם – גם להעשיר את ייצור הגלוטתיון בגוף (בו ידובר להלן) הכי יעיל בתוך התאים, ליטול חומצה אלפא ליפואית. ALA 600 מ"ג שפעילה הן בזרם הדם והן בקרומי התאים. וויטמין E מסיס בשומן, בטוח מאוד לשימוש, בעל השפעה גדולה על מערכת החיסון ונטילתו חשובה במיוחד בגיל המבוגר, אני ממליץ על מינון של 400 יב"ל ליום, אבל רק לחודש וחצי, לאחר מכן יש להתייעץ על האופן שכדאי לך ליטול ויטמין E. כאמור ויטמין E יעיל בקרומי התאים – (וההמלצהנשלי לגביו, ליטו רק טבעי ומסוג די-אלפא-טורופרול), מסייע לתהליכי גמישות העורקים אבל יש לשקול אפילו יותר ממינון זה למשל 500 – 800 יב"ל ליום של ויטמין E. במקרי האנמיה המוזכרת לעיל ובטיפול בהחלמת הכליות הסוררות במצבי אנמיה יש לשקול גם נטילה במינון של 3,200 יב"ל ליום. יש לדעת שויטמין C וחומצה אלפא ליפואית יכולים למחזר ולהשיב לוויטמין E ולגלוטתיון את צורתם הפעילה ובכך להגביר את האפקט של ההחלמה חסרת והגמשת העורקים. בנוסף לכך אין הוכחה מדעית לטענה חסרת הבסיס העובדתי, שויטמין C משפיע לרעה על אבנים בכליות! יש להקפיד על נוכחות מאוזנת של מינרל אבץ (נבט חיטה, עדשים. נבט חיטה אסור לאלו שמשקמים את דופן המעי), מגנזיום (400-500 מ"ג ליום) ושל הקרואטנואידים (מגוון פירות וירקות) וסיבים תזונתיים – ההמלצה שלי ליטול כפית פסיליום ליום או 4 כפות כוסמת – הקליפה שלהן מכילה פסיליום משובח. אזהרה – הגם שאלו בטוחים לשימוש וניתן ליטול אותם כל החיים [פרט לתוסף ברזל – הברזל מחמצן יש ליטול אותו רק כשהוא קשור לתרכובת אורגנית הכי טוב ליטול אותו מהתזונה, ויטמין A (אסור ליטול כתוסף ויטמין A), ניאצין B3, B2, יוד, סלניום (מותר כתוסף מזון רק עד מינון 400-500 מק"ג ליום, ויטמין D3 – לאחרון במינון מעל 800 יב"ל השפעה שלילית על אבנים בכליות וספיגת ברזל משום שהוא מעלה את רמת הסידן בדם – מינון של 2500-8000 יב"ל של ויטמין D3 מחלים אותך ונחשב בטוח לחלוטין] הם גם אינם יקרים יש לצרוך כל אלו או אחד מהם אך ורק אם רופא שמכיר היטב את מצבכם הרפואי מאשר זאת!!! ירון מרגולין – עם מיץ אבטיח על גג המלון בטאורמינה 15 ביוני 2019

מאמרי אילוף הכליות הסוררות – כאן.

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

תפריט מחלים – המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" – כאן

למאמר – אי ספיקת כליות – צום חלבונים – מיועד למי שהGFR שלו נמצא על 30 ומתחת לו.

למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

למאמר הראשון בסדרה על התרופות הטובות והרע – לחץ דם – והתרופות המרוקנות – כאן
למאמר השני  בסדרה זו – B12 – והסיבוכים שאפשר למנוע – כאן
למאמר השלישי בסדרה זו- על שיקום הגוף שלך והגלוטתיון – כאן
למאמר הרביעי בסדרה זו – תיאמין – B1 – כאן
למאמר החמישי בסדרה – על ביוטין B7 – כאן
למאמר השישי בסדרה – פרוזק וקפה – כאן
למאמר השביעי בסדרה – אבץ – כאן 

מאמרים נוספים:

נותרו לך שאלות – 

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COMׂ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

    במאמר "נמאס לי מהחיים מה עושים" – נגלה אפשרויות פשוטות ומדויקות לזיהוי וטיפול טבעי ועדין בבלמים שפרצו אל חייך ומעקבים את התוצאות הנחשקות, מייסרים אותך ומעצבים בך כאבים נפשיים, תסכולים ומצוקות. הזמנה לקריאה – להקליק כאן

    הערה – 1. כל הרשום למעלה הוא חומר למחשבה בלבד ואין בו המלצה לטיפול זה או אחר או הנחיות לביצוע כאמור לעיל, הכל שמובא כאן וכן בכל מאמרי הבלוג שלי הוא אך ורק חומר למחשבה.
    נשלח ב כללי, מזון מחלים