שבטבט וסודות התימינאז

שבטבט הוא שרך רב-שנתי, ירוק, שתלטן ביותר, בעל פרקים, ועלים קטנטנים מסביב למפרקים, חסרי נוכחות. הצמח נטול פרחים, נושא אצטרובלים קטנטנים וזקופים. 
מקנה שורש זוחל תת-אדמתי עולים בצפיפות גבעולים תלומים-מצולעים, חלולים, ירוקים-מכחילים, מטמיעים, עשויים פרקים-פרקים. הוא שרך שמכיל את האנזים תיאמינאז, אשר מפרק את הויטמין 1B, שמגן על מערכת העצבים והמוח [מקור].

 דוחות מדעיים על מיני שְׁבַטְבַּט (Equisetum) עם תכונות פרמקולוגיות רלוונטיות ו/או פוטנציאל טיפולי למחלות כליה ומחלות גניטורינאריות (genitourinary diseases דלקת שופכה, אבנים בכליות, יתר אלבומין בשתן) שבים ומתפרסמים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. המידע נערם וככל שמתרחב המחקר עולה ההתלהבות מהצמח העתיק. ייתכן שהשבטבט הוא הסוג (משפחת Equisetaceae) ששרד ולא נכחד מאות בשנים אולי הוא העתיק ביותר שגדל על פני כדור הארץ. סבורים שמקורו בסוף התקופה הפליאוזואיקונית, לפני כ-300 מיליון שנה [מקור]. כיום מוכרים כ-30 מינים, כאשר רובם מורכבים מצמחים קטנים, ורק לעיתים רחוקות מגיעים מהם לגובה של מטר. המינים מגוונים, מותאמים לאזורים ממוזגים, טרופיים וקרים. וההסטוריה שלהם ברפואה המסורתית עם יישומים מגוונים, ופעילות אנטי דלקתית ומשתנת בעיקר שבים ונחשפים [מקור]. השבטבט הפופולרי ביותר הוא מהסוג Equisetum שנמצא בשימוש תרופתי

Equisetum הוא E. arvense L. ידוע בכינויו "זנב סוס" ושבטבט ענף [מקור]. שמו שבטבט, מלשון "שבט" – זמורה, מטה, מקל, שוט, שרביט, נזכר לראשונה במילון "ילקוט הצמחים" של האקדמיה ללשון העברית, שערכו פ. אוירבך ומ. אזרחי (קרישבסקי), בשנת תר"ץ (1930)

השבטבט גדל בברזיל, רומניה, גרמניה, סרביה, סין, יוון, ישראל, פורטוגל, איראן ותאילנד. בישראל גדלים שבטבט ענף (Equisetum ramosissimum)

שבטבט גדול (Equisetum telmateia)

בנוסף נפוץ בגינות הנוי המין האקזוטי רבות, כגון נוגד חמצון, נוגד גידולים, אנטי מיקרוביאלי, מרגיע שרירים חלקים, ומשכך כאבים בפצעים, שיגרון, שחפת, מחלות עור, פועל נגד נשירת שיער, ובעיות בערמונית, אסטמה ומחלות מערכת השתן נמצא שה- E. arvense L. נוגד פרכוסים, מרגיע, נוגד חרדה, נוגד מחשבות טורדניות, נוגד דלקת, פועל כתרופה אנטי-סוכרתיות, מקביל לתרופות משתנות, מדלל דם ומעכב הצטברות של טסיות דם, קידום תגובה אוסטאובלסטית והשפעות אנטי-ליישמניות ( [מקור1, מקור2, מקור3]).  

שבטבט או זנב הסוס כפי שהצמחים העתיקים מכונים בדרך כלל, הגיעו לשיאם לפני כ-350+ מיליון שנים.  אז, הם היוו חלק ניכר מאותם יערות קדם.  רוב מרבצי הפחם בעולם מופקים למעשה מהצמחים האלה [מקור].

צמחי מרפא או צמחים בעלי יכולת טיפולית הם אלה שמפעילים השפעות פרמקולוגיות מועילות על גוף האדם [מקור]. היכולת של צמחי המרפא תמונה בכך שהם מייצרים באופן טבעי כמה מטבוליטים משניים כמו

 אלקלואידים, סטרולים, טרפנים, פלבנואידים, ספונינים, פנולים וגליקוזידים. חומרי הזנה אלה נשמרים בתוכם והם שמשמשים אותנו בתהליכי ההחלמה או מניעה.

אלקלואידים (Alkaloids) – הם קבוצה של תרכובות אורגניות המכילות בסיס חנקני וגם הם נמצאים בשבטבט -E. arvense [מקור], במקרה זה האלקלואידים של השבטבט Equisetum arvense הם בעיקר מקבוצת אלקלואידים פירידינים, ניקוטין ופאלוסטרין [מקור].

פנולים – חומרים טבעיים, אורגניים שמבוססים על פנול. בעולם הכימיה האורגנית, פנול הינה משפחה ענפה של תרכובות כימיות שקיימת עליהן קבוצת אטומים המסודרים בצורת משושה וידועות בשם טבעות ארומטיות ואליה מחוברת מולקולה של חמצן עם מימן, הנקראת קבוצה הידרוקסילית [מקור].

היתרונות הבריאותיים של פנולים טבעיים מוגרת בכותר נוגדי חימצון. גם קרובי המשפחה של הפנולים, הידועים בשמם פלבנואידים הינם תרכובות פוליפנוליות כלומר, הן מכילות יותר מקבוצת פנול אחת!. גם הן מצויות בצמחים רבים [מקור]. השפעתם של פלבנואידים בתור נוגדי חימצון, נחקרה באופן נרחב במעבדות, ובטיפול שהביא להחלמה. אנטיאוקסידנטים מסוגלים להגן על התאים מפני נזקים חיצוניים כגון עישון ופיח או דיאוקסינים  שמקדמים רדיקלים חופשיים ממקורות כגון סיגריות ומאכלים שומניים גם חלבון מהחי. בכך, אנטיאוקסידנטים עוזרים להפחית את הפגיעה במאזן האנרגיה, במיטוכונדריה, בדופן המעי, במערכת הספיגה, וייצור ההומוציאסטין שמקדם רמות גבוהות של -LDL (“הכולסטרול הרע”). פלבנואידים כגון אלו הנמצאים בחסה, בצל, קייל, פירות יער גם בזרעי הרימון, המפ וצ’יה או בעגבניה, בשורשי הג’ינג’ר והכורכום, הם שמככבים כשבטבט בערכת המזון כתרופה [מקור].

עוד בנושא זה מעטים יודעים שגם משפחה של פנולים הנקראת טוקופרולים וטוקוטריאנולים, הא והם שנקראים בשפה המוכרת לנו ויטמין E בעל תפקיד אדיר בדילול דם ומי שיכול להחליף ביחד עם תה מקליפות בצל את האספירין שנזקיו גדולים. משפחה זאת, הינה תרכובות פוליפנוליות טבעיות בעלות השפעות אנטיאוקסידנטיות חזקות שכדאי להכיר [מקור]. תכונת המסיסות הגבוהה שלה בשומן מאפשרת לתרכובת המכונות ויטמין E להיספג טוב יותר לתוך התאים ולהביא את השפעתה ביתר יעילות אל לב ליבה של המערכת  מה שמונע ממחמצנים להרוס את החומר הגנטי ולפתח סרטן [מקור]. מחקרים מראים כי ויטמין E כמדלל דם מצוין עוזר בתהליך של פירק הקריש ומניעה שלו מהסתובבות חופשית בזרם הדם. כמו כן, אותם מחקרים הראו כי בהקשר של מחלות לב, אנשים הנוטלים כדרך קבע מינונים קבועים של ויטמין E, מורידים את רמת הסיכון שלהם לפיתוח מחלות לב. השבטבט 

Equisetum arvense מכיל רכיבים רבים כאלה. ובהם כאלו שמראים פעילות נוגדת חמצון גבוהה שהוזכרה בהרחבה למעלה. הרשימה שלהם בשבטבט מדהימה:

חומצה 4-הידרוקסי-בנזואית (1.535 מיקרוגרם/ק"ג DW), רוטין (14.383 מיקרוגרם/ק"ג DW), חומצה סליצילית (9.639 מיקרוגרם/ק"ג DW), חומצה ונילית (2.32).  µg/kg DW) וחומצה שיקורית (21.313 µg/kg DW) בתמצית מים.  תמצית אתנול מכילה רוטין (6.23695 מיקרוגרם/ק"ג DW), קוורצטין (32.9995 מיקרוגרם/ק"ג DW), חומצה גאלית (0.95 מיקרוגרם/ק"ג DW.), אפיקטכין (24.97 מיקרוגרם/ק"ג DW), חומצה p-קומרית (5.974 ק"ג/ק"ג).  DW), חומצה שיקורית (39.98495 מיקרוגרם/ק"ג DW), וחומצה קינמית (1.7695 מיקרוגרם/ק"ג DW) [מקור].

עם כל ההתלהבות משבטבט -E. arvenseעוד מיני שבטבט רבים אחרים ידועים ומוכרים גם נמצאים בשימושם מחלים להפרעות בכליות, וכן כמשתנים.

מרתח שהופק על ידי צוות של חוקרים בראשותו של פרופ' Chang J., Xuan L.-J., Xu Y.-M. על ידי הרתחת חלק מהחומר היבש של השבטבט מה שמכונה תמצית או מיצוי כאן עם תשעה חלקים של אתנול במשך 4 שעות עבר שיטת HPLC להפרדת התרכובות הפנוליות בתמצית שנוצרה ולמרבה ההפתעה זוהתה מאוחר יותר על ידי כרומטוגרפיה נוזלית-ספקטרומטריית מסה (LC-MS) כשהמרכיבים העיקריים שזוהו היו מונו-, די- וטריגליקוזידים של קאמפרול, קוורצטין, אפיגנין, גנקוונין ופרוטוגנקוואנין וכן חומצה מונו-ודיקאפאואיל-טרטרית. חוץ מזה, שלושה גליקוזידים פנוליים: equisetumoside A, equisetumoside B ו-equisetumoside C, [מקור] שזה באמת מרשים ביותר.

הנחש בגן עדן גוסטב דורה

תימינאז והנחש בגן העדן

ההרכב הכימי, של השבטבט בכללו כבר הוזכר למעלה: אלקלואידים, פלבנואידים, פנול, פיטוסטרולים, ספונינים, סטרולים, חומצה סיליקית, טאנין, טריטרפנואידים ושמנים נדיפים, הרכב זה לא מצביע על סיבה להגביל שימוש, בצמח אבל זו לא כל התמונה. הבעיה שהוא מכיל תימינאז. התימינאז הופך את כל התמונה היפיפיה הזו על פניה. עיקר הבעיה ביכולת של התימינאז להזיק. החשש המרכזי נוגע לריקון מאגרי ויטמין B1 מהגוף. נושא זה בהחלט חמור ומסכן את שלום המוח, עלול לפגוע בזיכרון ועוד צרות לכן, מי שמתעקש להשתמש בו חייב לדעתי (אני מזכיר שאני רקדן ולא רופא, ושהמאמר הוא רק חומר למחשבה, פילוסופיה ודיון על הרמוניה בגוף) חייב, אם כן, לדעתי לתת תוספת של ויטמין B1 ולעקוב. או להשתמש בצמח אחר פחות נוצץ, עם פחות מערכת יחסי ציבור של המנסד אבל יותר יעיל.

השבטבט יכול להביא לאסון לחולי כליה עם GFR מתחת ל 45.


בנוסף וכל הזכור לי אם נחזור לעניני רפואת הממסד הרי שיש חוקרים שממליצים על השבטבט הן בנושא הכליות והן כחומר משתן שזה בעצם שוב כליות עם דגש על יתר לחץ דם עורקי. גם בנושא דלקת שופכה, אבנים בכליות, דלקת הערמונית ו בעיות שלד. יש שרואים בשבטבט כלי טיפולי מצוין באוסטיאופורוזיס.  והסיבה לכך הוזכרה למעלה יש לו תכולת של סיליקה גבוהה (צורן), המסייעת לגוף לתקןסידן, תהליך הכרחי לתיקון עצמות, קולגן ורקמות גוף אחרות [מקור]. המקורות מצביעים על כך ששימש ברפואה ביוון העתיקה וברומא למניעת דלדול עצם, ומיצוי הצמח שימש לשיתון ומניעת אבנים בדרכי השתן. הבעיה שהוא מכיל תימינאז, אנזים שהורס את מאגרי ויטמיןB1 בגוף, שהוזכר לעיל, ולכן יש להשתמש בו במידה מצומצמת, או בצמח אחר שמכיל את הסיליקה (צורן) למשל בשיבולת שועל או בקליפה של השעורה, בתפוחי אדמה, בסלק, בפלפלים גם במלפפון ועלים ירוקים. לצורן יש תרומה משמעותית בחיזוק העור, השיער והציפורניים, וכן בחיזוק העצמות, רקמות החיבור, הגידים והרצועות שבגוף. הערה:  מינרל הצורן שנמצא במזון הוא חומר חיוני ורכיב תזונתי חשוב. ואילו הצורן הנפלט לאוויר ממפעלים הינו מזהם, שעלול להזיק

למאמרי הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים, שלא בצדק, אשלגן תקין ומסמנות אותו "היפרקלמיה". הכול על פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

הצלבת איברים – הדרך להחלמה ממחלת כליות קשה מאוד

אנשים רבים משתמשים במונח מזון בריא, אבל כשמעמיקים שבים ומגלים שאין תרופת פלא והרוצים להביא את הגוף להרמוניה בעזרת "מזון כתרופה" חייבים ללמוד להתבונן על התמונה הרחבה.

 נשארו לך שאלות

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *