בני אימו (Beni imo) הבטטה הסגולה של אוקינאווה שבדרום יפן

בני אימו (Beni imo) הבטטה הסגולה של אוקינאווה שבדרום יפן

בני אימו, סופר פוד מכפר יומיתן (Yomitan), אזור הולדתו של beni imo" (beni imo no sato). תפוח אדמה סגול אחד מכיל פי ארבעה מהמינון היומי של ויטמין A שנחוץ למבוגר וחצי מהדרישה היומית של ויטמין C. תכולה זו מביאה רבים להאמין שבו נתון סוד אריכות הימים של אנשי אוקינאווה [מקור].

פירה בטטה סגולה עם קרם קוקוס היא תוספת קלה, מזינה ומהממת [מקור].

שמה של הבטטה בני אימו – אימו או אומו נושא את שם האי הראשי באוקינאווה, שמה הנוסף Kansho שמה היפני הוא Daijo, ועיקר הגידול מגיע מכפר יומיתן, חלקו המרכזי של האי המרכזי שם. משתמשים בפקעת כבטטות מאודות, בטטה צלויות, אפויות, מטוגנות בטמפורה ואומקוג'י טמפורה – מאחסנים עטופה בנייר עיתון ומניחים בצל [מקור]. במחוז אוקינאווה אוכלים אותה גם כטארטים, גלידה רכה ומכינים ממנה ממתקים כמו ממרח שעועית טאיאקי וצ'ינסוקו [מקור]. `אימורסאקי הוא מיץ מבטטה סגולה [מקור].

אימורסאקי – לנקות את הבני אימו, להעביר במסחטת מיצים, אפשר לחתוך, לערבב בטטות סגולות עם חלב סויה בבלנר, כנראה למעלה. יש שמוסיפים 1 כף דבש – גם בלי זה נהדר, מכיל את כל סיבי התזונה ומאוד בריא [מקור].

יופיה של הבטטה הסגולה נובע מהאנתוציאנין (Anthocyanin סוג של פוליפנול – מגן העיניים וגמישות העורקים – שותף במניעה ושיפור של טרשת עורקים) שנמצא בבפירות יער, בזנים מסוימים של גזר ובאוכמניות אבל מככב גם בבני אימו אלא שבבני אימו (הבטטה מאוקינאווה) כמות הAnthocyanin היא של כ- 150% יותר נוגדי חמצון מאשר באוכמניות, מה שהופך אותן למזון-על רב עוצמה הנלחם בסרטן, הוא מעורר סקרנות גם משום שהוא יכול להפחית לחץ דם עודף [מקור]. הבטטה עצמה נמצאה כתורמת למניעה של למחלות לב ובכוחה גם לחזק את העצמות. בבני אימו ויטמינים חשובים A, B6, C, מנגן, שפע של סיבי תזונה, אשלגן והיא אסורה לחולי כליות. היא בעלת תכונות אנטיבקטריאליות ואנטי פטרייתיות ומסייעות בוויסות רמות הסוכר בדם ובכוחה גם לשפר את תהליכי העיכול. הבטטה מכילה גם חומצה קפאוילקווינית כמו חומצה כלורוגנית, שמעניקה לה (כמו במיץ הסיידר) את מרכיב הטעם המר והעוקצני. לחומצה כלורוגנית פעילות ביולוגית משמעותית והיא עשויה להיות אחראית להשפעות המועילות של קפה עקב נוכחותה גם בו, על ויסות הגלוקוז והתפתחות סוכרת מסוג 2. בני אימו מושכת תשומת לב וד"ר מהמט עוז  (Dr. Mehmet Oz) דירג אותה כאחד מחמשת מזונות העל [מקור]. סיבה נוספת לפרסומה נובע מכך שהיא אחד המזונות שנקשרים באזורים הכחולים (נושא עליו פרסמתי מאמר – כאן) וליתר דיוק באי אוקינאווה שבדרום יפן. כיום נפוצה בטטה סגולה גם בהוואי (אי בארה"ב), אבל היא ירק שורש אמנם טעים ומענג ותוסס יש לשים לב לכך שקליפתן לבנה ובשרן אמנם סגול. הקליפה של הבטטה מאוקינאווה בצבע בז' קרמי, כנראה בצילום שבפתח המאמר, נושא זה חשוב ביותר כי הקליפה של הבטטה הסגולה האסיאתית שהיא ירק אחר לגמרי, סגול-חום, לא דומה לה כלל וכלל מבחינת ערכי התזונה. החלק הפנימי של הבני אימו סגול כהה – נוגדי החמצון אנתציאנים הם שמעניקים כנזכר למעלה, לתפוחי אדמה מתוק זה את צבעו הסגול העמוק.

טעמה קרמי מתוק עם קורטוב של דבש.

הבני אימו בעלת מרקם יבש יותר מבטטה רגילה והיא דורשת בישול מעט ארוך יותר, מה שמתאים לאנשים שחיים אורך חיים צנוע, וכך גם הם זוכים בטעם עשיר יותר וארומה עזה יותר, שהבני אימו ניחנה בו [מקור]. 

[מקור] בהוספת שמנת קוקוס לבטטות הסגולות המהבילות והמתוקות, מקבלים טעם עשיר וקרמי. מעדן פירה

האי היפני אוקינאווה שבקבוצת איי ריוקיו שבדרום יפן, ידוע כאי בו התושבים העניים שגרים בכפרים (לא בעיר) זוכים לאריכות ימים וחלקם כמו תושבי סרדיניה שגרים בכפרים הרחוקים בעלי אריכות החיים הארוכה ביותר בעולם, או באיקריה איקריה סמוכה לטורקיה (שם האי מגיע מאיקרוס, שנפל לידה בים שנושא אף הוא את שמו הים האיקרי : Ικάριο Πέλαγος) [מקור]. אנשים רבים כאן ושם חיים בריאים, פעילים, שותפים לחיי הקהילה, מעל גיל 100. בסרדיניה לא אוכלים את הבני אימו, שם אוכלים פסטה, כך גם לגבי האי היווני איקריה אין כאן בטטה סגולה, אבל יש תה שעורה, תה צמחים ויין מקומי. מי שמחפש קסמים נתפס אל הבטטה, ואליה כתרופה לאריכות חיים. יחד עם זאת

אין ספק שיתרונות הבריאות שלה גדולים והיא גם יכולה לככב במטבח החדש, הטעים והבריא. מכל מקום מומחים חושבים כי לבטטה עצמה, לא לחיים הצנועים תפקיד מרכזי בבריאותם של האנשים שמאריכים חיים.

אני חולק על כך וחושב שחיים בריאים הם נושא רציני שנסמך על גורמים רבים, תזונה רק אחד מהם. אי אפשר להתעלם מכך שרוב מאריכי החיים ידעו סבל רב בחייהם והמשיכו הלאה, נוכח התמודדות מתמדת עם אתגרים שחלקם נובעים מהתפרצויות נפשם הם, בדומה לשורדי השואה אצלנו שעוברים את גיל מאה.

למאמרי – הגיל השלישי, תאוותיה של הזקנה – ואיך להתבגר יפה, טוב ובריא

למאמרי – על התוכנית לשיקום הכליות בה אני מסביר את עיקרי עבודתי – כאן, וכאן.

הבטטה הסגולה ככל הנראה הגיעה מבדרום אמריקה. הרישומים בנושא זה מצביעים על כך שבשנת-1400, מגלי ארצות ספרדים הביאו את הפקעת המתוקה מדרום אמריקה לפיליפינים ולסין [מקור]. במהלך הסחר עם סין, יפני נוגוני סוקאן (Noguni Sokan), פקיד ממשלתי יפני שסחר עם סין, הביא אותה לאוקינאווה. בכל אופן החל ממאה ה-16 ע"פ העדויות בטטות סגולות נמצאות באי הדרומי של יפן. מזג האוויר החם הביא לשגשוגה של הבטטה, ועד מהרה היא הפכה לגידול עיקרי והתפשטה מאוקינאווה לאאזורים אחרים של יפן [מקור]. כיום היא מככבת גם במטבח של תאילנד.

ההבדלים בין ube אוביי, תארו taro ובני אימו

אוביי – המונח 'ube' (מבוטא oo-bae) מגיעה משפתם של הפיליפינים – מטגלוג. 'ube' הוא מרכיב יסוד בקינוחים פיליפינים רבים ואפשר למצוא אותו כיום גם בקינוחים מערביים. ניתן לזהות את Ube גם כבטטה סגולה מכיוון שהיא גדלה באותו אופן. טעמו של ה'ube' מתואר כשילוב בין שוקולד לבן לפיסטוק. באפייה ובתה מבעבע, משתמשים לעתים קרובות בתמצית אבקה או אבקת אוביי כדי לתת לקינוחים גוון סגול עז. אוביי קפוא או טרי משמש לעתים קרובות לקינוחים כמו ube halaya, ובסופגניות.

תארו – התארו או טארו שונה במראהו מהאוביי. הוא שורש – שהחלק החיצוני שלו חום אבל, וחלקו הפנימי – הבשר שלו – יכול להיות לבן או סגול בהיר עם כתמים. בבישול, הבשר מקבל צבע אפור או סגול קל. טארו נרכש גם  באבקה וגם הוא משמש בקינוחים ותה מבעבע.

בני אימו – Beni imo, הבטטה סגולה, היא היחידה מבין השלוש שהיא בטטה, לא שורש. כנזכר למעלה הקליפה שלה שונה מהאוביי והיא בהירה מבחוץ (בז') ואילו ube בעלת קליפה כהה. גם ube מצאה את  דרכה לקינוחים מסורתיים וחדשים. ההבדל המכריע הוא שBeni imo מסומנת כמזון-על מכינים beni imo וube באותה צורה בה מכינים תפוח אדמה.

בלוטת התריס -מחסור ביוד, חוסר סלניום או עודף פלואור במים גם דמימה בשרירים שנצמדים לעצם הלשון עלולים להוביל לתת פעילות של בלוטת התריס (תירואיד)

ערכים תזונתיים של כל 100 גרם בני אימו

קלוריות 129.0 קק"ל
חלבון 0.7 גרם
שומן 0.2 גרם
סידן 42.2 מ"ג
ברזל 0.7 מ"ג
מגנזיום (26 מ"ג)

אשלגן (370 מ"ג)
ויטמין E (1.3 מ"ג)
חומצה פולית (22 מיקרוגרם)
אנטוציאנין
ויטמין A 1.0 מיקרוגרם
קרוטן 11.0 β מיקרוגרם
ויטמין B B1 0.11 מ"ג
B2 0.02 מ"ג
B6 0.15 מ"ג
B12 0.0 מיקרוגרם
ויטמין C 24.0 מ"ג
ויטמין K 2.0 מיקרוגרם
סיבים תזונתיים מסיסים במים 1.0 גרם
סיבים תזונתיים בלתי מסיים 1.7 גרם 1.0
כמות כוללת של סיבי תזונה 2.7 גרם

בנימו טארט

כשאנשים מגיעים לטוקיו, בננה של טוקיו היא חטיף חובה עבור רוב המטיילים, בעוד ששוקולדים של רויס הם העדפה של המבקרים בהוקאידו. כל מי שמגיע לאוקינאווה, יודע שאחד מחטיפי הקנייה ברמת החובה הם טארט בני אימו, שנראה כמו סירה קטנה מלאה בסגול מסקרן וטעמו מתוק – מתכון למטה.

 Benimo Tart ככל הנראה מקור הקינוח הסגול הזה ביפן מגיע מאוקאשי גוטן (Okashi Goten) והוא עשוי כמובן אך ורק מבני אימו = Benimo Tart.

טארט שמנת עשוי בטטה סגולה – המתכון מיועד ל-8 סירות שטוחות במידות 9.5 ס"מ אורך x 4.5 ס"מ רוחב x 1.5 ס"מ גובה.

 כמות הבצק לטארט אולי מוזרה, אבל זה המתכון:

מצרכים לבצק טארט יפני (ל-5 אנשים או יותר)

חמאה לא מלוחה 50 גרם

אבקת סוכר 34 גרם

ביצה שלמה – 17 גרם

קמח תופח 90 גרם

מצרכים למילוי 

אבקת שקדים 18 גרם

200 גרם פירה מבטטה סגולה בני אימו (בערך 250 גרם עם הקליפה)

סוכר גס למילוי – 40 גרם (20% מהבטטה הסגולה)

ביצה שלמה

אופן ההכנה

1.הביאו את החמאה לטמפרטורת החדר כדי שאפשר יהיה ללוש אותה ברכות בעזרת כף עץ, להוסיף אליה  את אבקת הסוכר, הביצה וערבבו עד לקבלת תערובת אחידה – להוסיף את הקמח המנופה. ללוש (אפשר במיקסר)  עד שהתערובת מתאחדת קלות.

2. עוטפים בניילון נצמד ומניחים במקרר למשך שעה עדיף ל 6 שעות.

אפשר גם להקפיא ל-5 ימים או אף לשבועיים.  

3. לרדד את הבצק בעזרת מערוך לעובי של 3 מ"מ, ולהניח על נייר אפיה בתבנית מתאימה. ללחוץ אותו בעזרת כריות האצבעות כדי להיצמד אותו באופן שווה לכל חלקי התבנית גם לפינות.

הניחו לבצק לנוח במקרר למשך שעה, לחורר עם מזלג ואפו אותו בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות למשך כ-10 עד 15 דקות. נהוג לאפות עם נייר אפיה מעל ומשקולות.

מכינים את המילוי.

חותכים את הבטטה הסגולה לחתיכות ברוחב 1.5 ס"מ, משרים במים לניקוי, שופכים מניחים בסיר עם מים נקיים ומרתיחים כ-20 דקות, מסננים ומערבבים עם חמאה בטמפרטורת החדר, סוכר גס, אבקת שקדים, וביצים לקבלת עיסה חלקה. 

אם המילוי לא רך מספיק, אפשר להוסיף כמות קטנה של שמנת טרייה.

6. מחממים תנור ל-170 מעלות בינתיים מכניסים את שמנת הבטטה הסגולה לשק זילוף עם פיית כוכב, סוחטים על הטארט ואופים 13 עד 15 דקות.

הערה: בצק הטארט היפני יכול להישבר בקלות אם לא לשתם אותו היטב למרקם אחיד. 

טארטים סגולים, הם מעדן מסורתי ויש להם צורה של סירה דומה. והם מפורסמים כמעדן  מאוקינאווה וקגושימה [מקור1, מקור2].

מתכון פירה בטטה אוקינאווה – בני אימו

  1. רכיבים

שתי בטטות סגולות בינוניות מסוג בני אימו

1/2 כוס חלב קוקוס.

מלח וסוכר לפי הטעם (ניתן להגיש את המנה מתוקה או מלוחה).

אופן ההכנה

שוטפים את ה בני אימו, מניחים בסיר עם מים ומרתיחים, מנמיכים את האש וממשיכים לבשל במשך שעה, עד שהתפוחים הסגולים רכים

מניחים להתקרר

מקלפים את הקליפה ומועכים לפירה.

מוסיפים את חלב הקוקוס, הסוכר והמלח

מצננים לפני ההגשה

מתקבל  פירה סגול עמוק תוספת מופלאה לכל ארוחה שמבקשת מזון כתרופה. – צילום בראש העמוד.

  1. כדור פירהבני אימו מתוק – חותכים את הבטטה הסגולה לחתיכות, מוסיפים מים ומלח ומביאים להרתחה בסיר לחץ, או סיר רגיל עד שהם מתרכים., מסננים קלות את המים ומועכים אותם. אם הם מתוקים דיים אפשר להוסיף מעט סוכר ומערבבים. היפנים לא מוסיפים בדרך כלל סוכר. מעצבים בכף יד לחה לכדור. מפזרים שומשום לבן ומגישים [מקור].

למאמרי – בני-על – האם יש גבול ביולוגי למספר השנים שאדם יכול לחיות

מזון כתרופה

yaki imoאנטיפסטי בני אימו (בטטה אוקינאווה)

יאקיימו הוא חטיף בטטה אפויה בתנור אבן אהוב ומעורר תיאבון, מנה של אוכל רחוב פופולרי במיוחד בעונות הקרות ביפן. בטטה אלה באוקינאווית מוכנות מבני אימו והן טעימות כשהן נאפות או נצלות בעדינות בתנור אבן. החום מקרמל את הסוכרים הטבעיים שלהם (מנה שנקראת yaki imo ביפנית) [מקור1, מקור2]. 

צ'יפס בטטה אוקינאווה

פרוסות בטטה אוקינאווה ומטוגנות עמוק בבלילה כטמפורה. 

ביפן מוצאים את הבני אימו טעימים במיוחד. זורקים פרוסות, עם הקליפה או רצועות או קוביות מהבטטות הסגולות טבולות בשמן זית ומלח ים ומטגנים עד שהן פריכות (הקליפה מכילה הרבה מרכיבים תזונתיים טובים אבל, אפשר לקלף אותם אם מעדיפים.) גם אם הן עשויים להיות בצבע חיוור כאשר מקלפים אותן לראשונה, אל דאגה הן צבעם יהיה סגול עמוק ועשיר בזמן הטיגון [מקור].

 רכיבים:

 2 בטטות אוקינאווה סגולות גדולות

 1 כף שמן זית

מלח ופלפל לתיבול

אפשרות אחרת

בקערה קטנה מערבבים יחד שמן אבוקדו, עשבי תיבול טחונים, מלח, פלפל ואבקת שום עד לקבלת תערובת אחידה ומורחים על הבני אימו. מכניסים לתנור ל-15 דקות.

מוציאים והופכים בעזרת מרית מתכת… ומחזירים לתנור לעוד כמה דקות.

 אופן ההכנה:

 מקלפים, או לא, פורסים לרצועות.

 לזרוק עליהם שמן זית, מלח ופלפל. להניח בתבנית מעל נייר אפיה – צוליםב 225 מעלות למשך 15-20 דקות או עד להשחמה קלה ופריכה.;

מגישים עם רוטב טבילה כמו טחינה הגמל עם לימון ושום.

בתיאבון.

שיטות הרתחה ואידוי כנהוג עם בטטה. אם משתמשים בסיר אידוי, חותכים את שני הקצוות, כנראה בצילום למעלה – משרים במי מלח למשך כשעה, ואז מניחים בניצב ומאדים. מתוך "מדריך ירקות חדש" בהשגחת טושיטאקה איטאקי (Takahashi Shoten)
"אנציקלופדיה תזונתית של ירקות עונתיים" בפיקוח Kiyoko Yoshida [מקור].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *