תפליט פריקרדילי הצטברות של מים סביב הלב

תפליט פריקרדיאלי (באנגלית: Pericardial effusion) הוא הצטברות לא תקינה של נוזלים בתוך קרום הלב (פריקרדיום). הצטברות הנוזל יכולה גם להתרחש סביב הלב ללא דלקת, כגון מדימום, הקשור לסרטן או לאחר טראומה בחזה. השימוש בכדורים "אנטי-דלקתיים" כתרופה להצטברות מים סביב הלב, נפוץ ויש להדגיש שאין לו הצדקה במקרים רבים.
האיור למעלה מראה  – לב תקין (משמאל) לעומת לב עם הצטברות של מים סביב הלב –
תפליט קרום הלב (מימין). שפך קרום הלב גם תפליט קרום הלב הוא הצטברות נוזל בקרום הלב (מכונה גם כיס הלב ומסב הלב וכמובן פריקרדיום pericardium). הוא שק שמחזיק את הלב. כאשר מצטברים נוזלים בקרום הלב במהירות או כאשר כמות גדולה של נוזלים מתאספת בו, הם עלולים לתפוס מקום נרחב בחלל סביב הלב, ולדחוס עקב כך, את הלב ולגרום למצב מסכן חיים המכונה טמפונדה לבבית (cardiac tamponade).

קרום הלב הוא שק בעל דופן כפולה שמקיף את הלב. השכבה החיצונית של קרום הלב עשויה מרקמת חיבור נוקשה לא גמישה, חזקה, ומכונה מסב הלב הליפי (pericardium fibrosum) [מקור] והשכבה הפנימית מכונה מסב הלב הנסיובי (pericardium serosum). שתיהן מקיפות את הלב ומגינות עליו [מקור]. בין שתי השכבות הללו, נמצא במצב הבריא, נוזל בתכולה תקנית של עד 50 מ"ל של נוזל. הוא נוזל קרום הלב (הנוזל הפריקרדיאלי, pericardial fluid), אשר מרפד ומגן על הלב במצב התקין (כמו אריזה של גליל פלסטיק עם בועות סביב פריט שביר לצורך משלוח) [מקור]. אצל אנשים בריאים, חלל קרום הלב מכיל 15 עד 50 מ"ל של אולטרה-פילטרט של פלזמה [מקור].
מקור האיור בצילום מסך מהמאמר "Pericardial Effusion" – כאן.

טמפונדה לבבית מוגדרת כאשר הנוזלים האלה מצטברים יתר על המידה (עודפי הנוזלים הופכים לבצקת). במקרים בהם התפליט הפריקרדיאלי גדול מאוד, הוא יכול ללחוץ על רקמות או עצבים שנמצאים מסביבו, ויכול לגרום לתסמינים שונים בהם: התפרצות של כאב שיכול להיות חזק מאד ומוגדר כנמצא מאחורי עצם הסטרנום (עצם החזה, באיור למעלה, באדיבות ויקיפדיה). הכאב מלווה לעתים בהקרנה לכתף השמאלית, והוא מחמיר בשכיבה או בזמן נשימה מאומצת. בנוסף לכך יכולים להיות:
בעיות בליעה (דיספגיה).
 שיהוקים.
 שיעול או צרידות. 
חום.
 טכיקרדיה (קצב לב מהיר).
תחושת חולשה. 
עייפות. 
בצקות ברגליים.
התנפחוות של וריד הצוואר.
סימן נוסף כשהאדם מזדקף, או נשען, מטה את הגב קדימה (פנשה, בבאלט קלאסי) מתרחשת הקלה בכאבים.

התופעה שכיחה בקרב חולים עם כאבי חזה בעלי מאפיינים פריקרדיטיים או בחולים עם מחלות בסיסיות שעלולות לגרום למעורבות קרום הלב (אי ספיקת כליות, צהבת, שחפת, שפעת, HIV, מסיבה של "טיפולים" מסוג הקרנת חזה, ותרופות שונות). מתעוררות תלונות על כאבים בבית החזה (באזור הסטרנום) [מקור], לעתים מדובר בכאב מאוד מאוד חזק. חולים אחרים, ללא מחלות ידועות קודמות, פונים לטיפול רפואי בגלל קוצר נשימה או אי נוחות לא ספציפית בחזה וצילום רנטגן בית החזה מראה נוכחות של צללית לב מוגדלת עם ריאות ברורות כממצה להצטברות הנוזלים סביב הלב [מקור]. פעמים רבות הסיבה הליך לבבי פולשני עם צנתרים אנדוקביטריים [מקור].

הפרעות של פריקרדיום בהן הצטברות מים סביב הלב (הנוזל הפריקרדיאלי, pericardial fluid), או מחלות קרום הלב (Pericardial disease) נקשרות זו בזו בכך שהן עלולות לדמות מחלה של הלב עצמו ולהוביל לאבחון וטיפול שגויים [מקור].

תפליט פריקרדיאלי יכול להפעיל לחץ על הלב, ולהשפיע על אופן פעולתו של הלב [מקור]. אם בצקת זו לא מטופלת, היא עלולה להוביל לאי ספיקת לב או מוות במקרים קיצוניים [מקור].

 לקרום הלב יש גמישות מוגבלת, ובמצבים חריפים, יש צורך רק ב-100 מ"ל עד 150 מ"ל נוזל כדי לגרום לטמפונה לבבית.

יחד עם זאת תפליט פריקרדיאלי הוא ממצא שכיח בקליניקה והאתגר הראשון העומד בפני מי שמבקש לסייע להחלים ממנו או לרופא הוא לנסות לקבוע אבחנה אטיולוגית (הסיבה או שרשרת הסיבות שחוללו באמת את המחלה) [מקור]. 

ללא היכולת שלנו להבין את מקורות המחלה, ובמקרה שלפנינו זו שניכרת בהצטברות נוזלים סביב הלב, אין שום סיבה סבירה, ניראית לעין וללב, לדחוף לאף אחד ערמה של תרופות אנטי דלקתיות. למעט במקרים של הפרת שבועת היפוקרטס – נושא עליו פרסמתי – כאן.

יחד עם זאת לא תמיד ניתן לקבוע את הסיבה להצטברות הנוזלים סביב הלב (פריקרדיטיס אידיופטית)

[מקור].

בבדיקה אפשר למצוא שפשוף פריקרדיאלי (Pericardial friction rub), כאשר בדרך כלל שומעים את הלב – קולות עמומים בוקעים ממנו במצב של ישיבה ובעצירת נשימה גם בזמן הנשיפה (בתנאים האלו הלב מתקרב לדופן בית החזה). קולות עמומים – פריקרדיאליים ניתן לשמוע כאשר כמות הנוזל הפריקרדיאלי קטנה או מינימלית. כאשר כמות הנוזל בקרום הלב הולכת וגדלה, אין קולות עמומים הצליל מהפריקרדיום נעלם [מקור]. בנוסף לכך קיימת בדרך כלל ירידה חריגה בלחץ הדם בעת נשימה עמוקה. 

התנפחות של וריד הצוואר הפנימי (איור למעלה) בצד ימין יכולה לשמש מדד נוסף לתיקוף בצקת בקרום הלב.  במקרים כאלה יש לשקול מעבר לצום חי, 5 כפות של שמן זרעי חרדל מכבישה קרה, מנת אצות ו 2 אגוזי ברזיל בנוסף לתוספים שיוזכרו בהמשך המאמר, כתרופה טרם שימוש בכדורים.

אפשרות נוספת – יש להתבונן אל הצוואר התנפחות של וריד הצוואר הפנימי (איור למעלה) בצד ימין יכולה לשמש מדד נוסף לתיקוף בצקת בקרום הלב. 

התרחבות וריד הצוואר או התנפחות מתרחשת כאשר הווריד שעובר בצד ימין של הצוואר נפוח. זה קורה כאשר הדם אינו מסוגל לזרום בתנאים הרגילים. הדם מתגבש בווריד, מגביר את הלחץ בורידי הצוואר. התנפחות זו של הוריד יכולה להוות סימן למספר בעיות קרדיווסקולריות. רופאים קוראים להתנפחות זו בוריד לחץ ורידי צוואר (JVP).  [מקור].

צילום חזה בהחלט יכול לאבחן זאת. וכן בדיקת דם: טרופונין [הוא קומפלקס של שלושה חלבונים (טרופונין C, טרופונין וטרופונין T) המבקר את התכווצות השריר.],  מדידת רמת BNP – פפטיד מוחי נתריורטי – Brain natriuretic peptide גם B-type natriuretic peptide (פפטיד נטריאורטי מסוג B.) [מקור], והורמון מגרה בלוטת התריס ואינדיקטורים דלקתיים.

למאמרי על בלוטת התריס

מחסור ביוד, חוסר סלניום או עודף פלואור במים גם דמימה בשרירים שנצמדים לעצם הלשון עלולים להוביל לתת פעילות של בלוטת התריס (תירואיד)

anti-GAD – הנוגדנים העצמיים כנגד האנזים GAD על פני תאי ביתא בלבלב הם נציגי השטן עצמו בגוף האדם ומקור למספר רב של מחלות קשות בהן סוכרת מסוג (T1D) 1, ירידה בתפקוד בלוטת התריס, הפחתה בגאבא המיוצרת בתאי המוח מגלוטמט, התקפי חרדה ואפילפסיה

BNP הוא הורמון פליאוטרופי הנוצר ברקמת שריר הלב בעת מחלות לב רבות ומגוונות, ועל כן הוא סגולי למחלת הלב בכלל, אף כי לא מאפשר הבדלה בין הסיבות השונות למחלה זו.

המשמעות של רמת ה- BNP משקפת  את המצב הקליני המיידי ועל ידי כך מאפשרת ניטור של טיפול בעוד שרמת NT-proBNP נותנת תמונה כללית יותר לגבי העומס על שריר הלב. המחקרים מראים שאין יתרון דיאגנוסטי מובהק לאחד משני המדדים האלה [מקור].

משהמחלה אובחנה, הרופאים מבצעים, פעמים רבות, גם בדיקות של הנוזל שהוצא מהפריקרדיום. גם זה לרוב לא עוזר להם להבין את הסיבה הבסיסית של הצטברות הנוזלים – אבל הם יתנו לך כנראה אספירין ודומיו למרות המידע העצום על נזקיו.

האספירין מעכב את האנזים: שנקרא Cox1. הוא האנזים שאחראי על ייצור הריר (ששמו מוצין) שמגן על דופן הקיבה. יוצא מכך שהאספירין יכול לגרום לכיב ולדימום, אבל גם למנוע מהברזל לעבור למערכת הדם ולכן הוא נחשב למקדם אנמיה. חסך בברזל הוא תהליך הדרגתי; בהתחלה אוזל הברזל במאגרים ואפשר לראות ירידה ברמות הפריטין בדם. בהמשך, כאשר רמות הפריטין יורדות אל מתחת לסף מסוים, צפויה ירידה גם ברמות ההמוגלובין, שלב זה הוא תחילתה של האנמיה. האספירין החל את דרכו בשנת 400 לפנה"ס כאשר הרופא היווני היפוקרטס, רשם למטופליו תרופה להקלת כאב וחום שנרקחה מעלי עץ ערבה, שעשירים בחומר סליצין. אנחנו משתמשים כיום ב"סליצין", בלי המכלול ששימש את היפוקרטס. אספירין או באין ספור שמותיו שייך לקבוצת התרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידים (NSADS). רשימת הנזקים ארוכה מאוד, בהן גם פגעעה בבלוטת התריס, אבל, כאן הוזכר חלק מזערי שלהן.

בדרך כלל יש להימנע מאספירין גלוקוקורטיקואידים ו-NSAIDs בחולים עם דלקת קרום הלב, אשר מטופלים בה לכאורה בבגלל סיבה נגיפית (משוערת) [מקור]. במקרים רבים הגורמים לתפליט פריקרדיאלי כוללים טראומה בחזה, ניתוח לב או הליך שבו רירית הלב נפצעה בגללו, ותרופות מסוימות [מקור] – מחלות דלקתיות שונות כמו זאבת או דלקת מפרקים שיגרונית [מקור]. ושורה של נגיפים למשל נגיף השפעת, הרפס (HHV6 – Human herpesvirus 6),  קוקסיאלה בורנטי (Coxiella burnetii) [מקור] ושחפת [מקור], גם נגיף אבעבועות הרוח (Varicella), חזרת (Mumps), חצבת (Rubeola), אדמת, פוליו, מחלות שונות כמו אי-ספיקת כליות הגורמת לאורמיה (הצטברות רעלים שמקורם בתרופות, חלבון מהחי תזונתי, וזיהום אוויר) [מקור], תת-פעילות בלוטת התריס או גידול סרטני שהתפשט אל הפריקרדיום [מקור], דלקת מפרקים שגרונית או תסמונת סיוגרן ( Sjögren’s syndrome) [מקור]. כמו כל עלול להתפתח לאחר טיפולים במחלת הסרטן עשויים גם הם לגרום לתפליט פריקרדיאלי [מקור]. יש ומקור המחלה במצב של אצירת נתרן ומים כרונית [מקור1, מקור2]. מחלת כליות עם שינוי הורמונלי, כמו ירידה בייצור אריתרופויאטין (EPO) יכולה להוביל למחלה.

למאמרי על התקף לב בעקבות מחלת הכליות.

למאמרי – ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות?

רעלן אורמי שפוגע באבר הלב ומפעיל ציר כליה-לב כולל בדרך כלל יתר אוראה, והומוציאסטין. הוא נוצר לרוב מתרופות וחלבון מהחי יש ומקורו בזיהום האוויר. הרעלן האורמי יוצר שינוי המודינמי (זרימת הדם באברי הגוף) משתנה, ומקים נזק להומאוסטזיס של הנוזלים, דבר שמוביל לבצקות, היפוקסיה (חוסר חמצן בתאי הגוף) גם להיפרקפניה, הפרעות נוירואנדוקריניותחוסר תפקוד נוירו-הורמונלי (neuro-hormonal dysfunction) [מקור], דלקת והצטברות מטבוליטים לצד נזקי המיטוכונדריה נושא שמחייב לכשעצמו התערבות מיידית שכוללת בדרך כלל,

הגברת מדדי ה- Q10 שמומלצים לנטילה פומית, לעתים נדרש תוסף של מלטונין, חומצה פולית (אבוקדו, נבטי ברוקולי), ויטמין B12, או וגם ויטמין B1 (תיאמיןשיבולת שועל), ויטמין E [מקור] במקרים אחרים יתכן ויש להוסיף גם שמן קצח או תימוקינון (thymoquinone), הוא החומר הפעיל בקצח [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4], זרעי חרדל ואו שמן זרעי חרדל

למאמרי – הצלבת איברים – הדרך להחלמה ממחלת כליות קשה מאוד.

לוידאו – רוצה להחלים מאי ספיקת כליות ללא תרופות ?

תפליט פריקרדיאלי עשוי להתפתח גם כתוצאה מחבלת חזה קשה או כתוצאה משימוש בתרופות מסוימות [מקור].

רפואת הממסד כאמור לעיל משתמשת לרוב במקרה כזה בתרופות ממשפחת נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAIDS) כמו אספירין או איבופרופן, בשילוב עם קולכיצין. לאחרונה גם ב-Goflikicept [מקור]. 

תפליטים קטנים או אלה שלא גדלים לממדים המסוכנים לרוב אינם זקוקים לטיפול.

יחד עם זאת חובת מעקב על החולה, אין לשקול טיפול עצמי ללא מעקב אחר קצב צבירת הנוזלים בקרום הלב.

למאמרי –

במקרים חמורים יותר נעשה לרוב שימוש בסטרואידים. לפעמים בניקוזו של הנוזל אל מחוץ לקרום הלב [מקור]. פעולה שמבוצעת לרוב באמצעות מחט המוחדרת אל החלל הפריקרדיאלי דרך קיר בית החזה – ניקור פריקרדיאלי (פריקרדיוצנטזיס). לאחר פעולה זו מושאר לעיתים קרובות צינור המנקז את הנוזלים מהחלל הפריקרדיאלי למשך מספר ימים [מקור].

תפליט פריקרדיאלי הוא בדרך כלל מצב רציני, אבל זה לא תמיד מדובר במצב חירום.  

תפליטים פריקרדיאליים עשויים להיות קטנים או גדולים, ולפעמים תפליטים קטנים יותר נעלמים מעצמם, או בעזרת תפריט תזונה נכונה

כאשר מדובר במצב חירום מסכן חיים כמות הנוזלים המצטברים גדלה מהר וכמובן חשוב לדעת את מקור המחלה.

ירון מרגולין ומנה של סלט אצות ים 2023.

תזונה מחלימה כוללת צום חי בלבד וירקות חיים, סלט אצות הכרחי (בצילום למעלה מרגולין עם סלט אצות של צ'וקולד פאקטורי 2023). מזונות עשירים בויטמין C כמו קייל ועלים ירוקים אחרים בעיקר חסה ונבטי ברוקולי, פלפל אדום, פלפל ירוק, והרבה בצל, שמן זרעי חרדל מכבישה קרה. יש מקרים בהם מעודדים צריכה יומית של מרק עצמות, מגנזיום (מיץ ירוק, שיבולת שועל ותפוח אדמה חי, גם גזר, ומי ברז – לא מותפלים), וויטמינים חיוניים כמו קוורצטין, ברומליין וקמח מקליפות אננסקואנזים Q10 (C0Q10) במינון גבוה, ויטמין E וויטמין C. כף שמן קצח או תוסף מזון בשם תימוקינון (thymoquinone), הוא החומר הפעיל בקצח  [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4], זרעי חרדל ו או שמן זרעי חרדל גם ויטמין A אבל לא כתוסף אך ורק ממקור צמחי (גזר, דלעת – אסורים לחולי כליה) לחולי כליה אני ממליץ על ברוקולי (800), תרד (470), מלון קנטלופ (170), אפונה (38). הגם שגזר הוא הירק שמכיל את הכמויות הגדולות ביותר של בטא-קרוטן (ויטמין A): כוס מיץ גזר מכילה פי 450 בטא קרוטן מהמנה היומית הנדרשת [מקור]. ומדללי דם טבעיים כמו נאטוקינאז

נאטוקינאז הוא מדלל דם טבעי שאינו גורם לדימום, גם אם הוא ניתן במינון גבוה.
עוד על כך במאמרי מדללי דם טבעייםכאן.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *