נתקע לי בגרון – דיספגיה

קשיי בליעה המתרחשים לעיתים רחוקות בדרך כלל אינם מקור לדאגה, בצילום הכותב והמטפל ירון מרגולין בבית קפה סוכות 2023. צילום יורי מרגולין.

דיספגיה (Dysphagia) של הושט היא מצב בו קיימת תחושה שהאוכל נתקע בגרון או בחזה.

למה משהו תקוע לי בגרון אבל אני בכל זאת נושם, ולא נחנק?

התחושה של מועקה בגרון שכיחה מאוד בקרב האוכלוסייה, והתופעה מכונה בדרך כלל גלובוס היסטריקס, בלטינית Globus Hystericus, כלומר תגובה היסטרית המתבטאת כסימפטום גופני. 

הוושט (œsophagus) יושב ליד קנה הנשימה, שהוא הצינור שאנשים נושמים דרכו. כל עוד האוכל תקוע בוושט, אף אחד לא אמור להיונזק גם אם מרגישים שאתם עומדים להיחנק.

רוב האנשים שחווים חנק ברמה זו או אחרת בזמן הארוחה נבהלים מכך מאוד.

באופן כללי מדובר ככל הנראה בבעיה גופנית, כיווץ שרירי כרוני, שמקורם רגשי (דמימה), ייסורי מצפון, ויתור ארוך שנים על הנאות קטנות ועל מימושומ'ל הרצון האישי, בהבדל משאיפות קרייריסטיות, משפחתיות או חברתיות וגם חרדה שמכווצת את שרירי הוושט לאורך שנים, ועתה מופיע הנזק. יש ומדובר במחלת ריפלוקס גסטרו-וופגיאלי (GERD). בכל אופן אם בבדיקה לא מגלים בעיה רפואית, כגון הצרות של הוושט (סקלרודרמה) התקף אסטמה, רפלוקס, תגובה אלרגית, נחירות חזקות בלילה, גוש המתפתח בגרון או בוושט, השמנת יתר והפרעות שינה שונות, גם  עישון וליחה מוגברת. התקפי חרדות, לחץ נפשי, התקפי פאניקה ופעילות יתר של בלוטת התריס -מחסור ביוד, חוסר סלניום או עודף פלואור במים גם דמימה בשרירים שנצמדים לעצם הלשון עלולים להוביל לתת פעילות של בלוטת התריס (תירואיד) או מחלות ריאה שונות, כולל COPD, דלקת גרון חריפה, דלקת מסוג EOE, החולה בדרך כלל יאובחן עם גלובוס היסטריקוס והתופעה של התחושה המעיקה בגרון נובעת בגלל חרדה או התקף פאניקה וכיווץ שרירים כרוניים שנובע מהתרגשות נוקשה זו. אדם עם רגשי אשמה לוחץ על השיניים שלו גם במהלך השינה ומפעיל בעוצמה ולאורך זמן את שרירי הבליעה הוושט ומייצר וליחה מוגברת. אדם בעל ייסורי מצפון לוחץ את הלשון אל קדמת הלסת העליונה ומפעיל את בלוטות הרוק ואת שרירי הלשון, הלסתות והוושט.

כל אלה עשויים להתקשות בעת בליעת מזון ונוזלים ולהעלות תחושת חנק של ממש [מקור]. האדם חווה אוכל תקוע בגרון או גוש בגרון בזמן הארוחה, אבל התופעה התרחשה מבחינה רגשית הרבה קודם לכן. הטיפול עשוי להיות פשוט, כמו לגימת סודה או מי טוניק, לסיוע בבליעה ויידרשו בהמשך עוד שינויים באורח החיים וכמובן עבודה על הרפיית השרירים גם התבוננות מחודשת ברגשות הנלווים ומי שמעדיף  כדורים יפנה ויקבל אותם בהמלצת רופא (רופא אף אוזן גרון או מומחה אחר).

ירון מרגולין – תחושת חנק מתקרבת – שתו סודה.

בליעה היא תהליך מורכב. בו מתרחש מעבר של מזון מהפה אל הוושט דרך הלוע. כשאוכלים, השרירים והעצבים פועלים יחד במטרה להעביר את המזון אל הבטן. בהחלט אפשרי שמשהו ישתבש במהלכה, ויעורר את התחושה שיש לך אוכל תקוע בגרון.

כאשר נוגסים במזון מוצק, מתחיל תהליך בן שלושה שלבים [מקור]:

לעיסת מזון מכינה את המנה לבליעה. הלעיסה מאפשרת למזון להתערבב עם הרוק, ובמהלכה הוא הופך למחית לחה.


שרירי הלוע מתכווצים והסוגר הוושטי העליון נרפה ונמתח, דבר המאפשר את מעבר המזון לוושט. איור בחסות ויקיפדיה – כאן

ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות?

רפלקס הבליעה מופעל כשהלשון דוחפת את האוכל לחלק האחורי של הגרון. בשלב זה, היפופרינקס מתכווץ וקנה הנשימה נסגר בחוזקה, והנשימה עצמה נעצרת. האדם מוגן והמזון לא יכול לרדת בצינור הלא נכון.

השריר המפריד בין הגרון לוושט, שריר הלוע הטבעתי – שריר הקריקופרינגיאלי (קריקופרינגאוס Cricopharyngeus muscle), באיור למעלה [מקור], הוא השריר שנמצא בנקודה התחתונה ביותר של הלוע, בנקודת המפגש בין הלוע לוושט. הנקודה הזו גם הצרה ביותר וכשהוא אינו מצליח להרפה, לאחר הכיווץ החזק במהלך הבליעה, מתחולל כנראה הרגע בו האדם חש חנק. הכיווץ הבלתי פוסק יוצר את התחושה, לא בהכרח מזון. סידור השרירים בחלק התחתון של הגרון, מכונים היפופרינקס, עוזר לתמוך ולהעלות את הלוע במהלך הבליעה. שרירי הגרון האלו, נקראים מבחינה רפואית המכווצים, והם מסודרים שם בזווית. כאשר אדם בולע, המוח מאותת לשרירי הגרון בהיפופרינקס להתכווץ. בכיווץ שרירי ההיפופרינקס, המכווצים, הגרון עולה ולאחר מכן השרירים דוחפים את המזון לוושט, בערך באזור החוליה הצווארית השישית (C-6) שם תחילתו של הוושט.

החלק העליון של הוושט מוגדר על ידי שריר ה-cricofaryngeus. באיור למטה אפשר לראות זאת. שריר הקריקופרינגאוס נמצא במתח כרוני. הוא מכווץ רוב הזמן כך הוא דואג לשמור את המזון בוושט עצמו במהלך הבליעה. כאשר בולעים מזון, אלפיות שניות לאחר התכווצות הגרון או שרירי הלוע, נשלח סימן מהמוח לשריר הקריקופרינגאוס להירגע ולאפשר למזון לעבור מהגרון אל הוושט (esophagus). במקרה בו שריר ה-cricopharyngeus שנמצא בחלק העליון של הוושט לא רפה, נרגע לחלוטין או לא רפה מספיק מהר, המזון שנבלע נדחק אל החלק העליון של הוושט באזור שריר cricopharyngeus ומתרחשת חוויית חנק או מתעוררים תסמינים שמקורם מזון או הפרשות ריריות שנתקעים בכיס [מקור] שנראה באיור למטה.

יתכן לעתים שהכיס מתמלא, אל דאגה הוא גם מתרוקן באופן ספונטני. המזון ממשיך אל תחתית הגרון מה שגורם למטופל להשתעל

[מקור]. רעשי גיהוק שמופיעים במהלך הבליעה יכולים להצביע על כך שהאוויר הכלוא בכיס נסחט החוצה כאשר המזון ממשיך למטה ונדחס במהלך הבליעה.

במצב תקין המזון פשוט ממשיך אל הוושט וממנו למטה אל תוך הקיבה.

כשהאדם מרגיש שמשהו ממנה נתקע ולא ירד עד הסוף, אין זה אומר שבאמת הגוש תקוע בוושט. גם אם חלק ממנו לא ירד עדיין חשוב מאוד לדעת שהנשימה לא מושפעת כי הגוף ומנגנון האכילה דאג שקנה הנשימה יהיה ריק. עם זאת, בשל התחושה שמשהו תקוע אנשים עלולים להשתעל או לנסות להרטיב את הוושט.

שיעול לאחר אכילה, ירידה בלתי מוסברת במשקל, ריח רע מהפה (הליטוזיס) ובובוריגמי (Borborygmi): רעשים או נהימות, שהקיבה והמעיים משמיעות כשמזון, נוזלים וגזים עוברים דרכם, זו תופעה רגילה, אך כשהבובוריגמי מתרחש בצוואר אלו הם חלק מהתסמינים הנובעים מבעית ה"חנק" ויתכן שמדובר כאן בהתקעות מזון ולא רק בתחושה [מקור]. 

תסמינים של תחושת מזון תקוע בוושט מאיימים על רוב האנשים, בפרט בהתחלה. אלו מתפתחים מיד לאחר שחווית הניתקע לי בגרון מתחילה. לפעמים יש כאבים חזקים בחזה, הזלת ריר מוגזמת מהפה מצטרפת לחוויה הקשה. יש לזכור כי לעתים קרובות יש דרכים לפתור את הבעיה בבית:

קודם כל ללגום תחילה לאט סודה.

דלקת אאוזינופילית של הוושט (EOE), היא תופעה נדירה יחסית אשר גורמת להימצאות תאי דלקת מסוג אאוזינופילים בוושט. אאוזינופילים הם תאי דם לבנים, חלק חשוב ממערכת החיסון, מתפקידם להגן על הגוף מפני סוגים מסוימים של זיהומים, הבעיה שהם לא אמורים להיות בוושט. אם הם מופיעים בוושט, זו גם יכולה להיות סיבה לתחושת המחנק. תחושה שמקורה דלקת והטיפול דורש גם בדיקה של גסטרואנטרולוג. זה הזמן לשקול שימוש בחומץ אננס.

חומץ אננס – רוצה לדעת כיצד להכין תרופה ביתית, אנטי-דלקתי מקליפות האננס?

רשימת המאכלים שאסור לסובל מדלקת אאוזינופילית של הוושט (EOE) ארוכה וכוללת מעבר לתפריט צמחוני.

אסור לאכול חלבונים מהחי (בנושא זה אפשר לקרוא עוד במאמרי: כאן) בשר, דגים, עופות, ביצים, חלב, גבינות, צדפות ואפילו שרימפס וקלמרי. 

התפריט כולל מעט חלבון צמחי – למדו להכין נאטו בבית – המתכון לנאטו נמצא כאן. מנת כוסמת ירוקה יכולה לקדם את מצבך, על קסמי הכוסמת הירוקה והדרך להכין ממנה מנות – כאן. ירקות חיים כמו תפוחי אדמה (1 ביום חי) ותפוחי אדמה מבושלים לפי הצורך, אבוקדו, בצל, שום, קצת תפוחי עץ והרבה מיץ ירוק. טופו, חלב סויה יש מקרים שמותר לאכול גם מוצרי חלב למעט אלו שיש בהם תוספי חלבון. חייבים להוסיף סיבים תזונתיים – עליהם במאמרי – כאן.

למאמרי 3 המיצים

קושי בבליעה, החל ממזונות מסוימים או נוזלים יכול להתעורר בעקבות תקלה בדיברטיקולום של זנקר (באיור למעלה). קושי באכילה ובשתייה מכונה גם דיספגיה (Dysphagia), ירידה במשקל, איגום מזון בתוך הדיברטיקולום, מה שעלול לגרום לרגורגיטציה תכופה (אי ספיקת מסתם שעלולה להוביל לזרימה בלתי תקינה של המזון בצנרת הנכונה) ויכול להוביל לשאיפה (מעבר של מזון או חומר מסוכן אחר לריאות) דלקת ריאות וריח רע מהפה. 

אבחון הדיברטיקולום של Zenker עלול להידרש כאן, ועשוי להתבצע על ידי אנדוסקופיה, הערכה אנדוסקופית תפקודית של בליעה או באופן אמין יותר, בליעת חומר שמכונה בריום עם וידאופלואורוסקופיה, יכול לחשוף את הבעיה. הטיפול הרפואי בדיברטיקולום של Zenker סימפטומטי תמיד כמעט לכאורה לא מבקש החלמה, אלא לאפשר לחיות עם המצב, לכן הוא גם יכול להיות כירורגי או אנדוסקופי. הגישה הכירורגית לא באה לאפשר לגוף לתקן את המצב. לשם כך צריך לפנות למומחי החלמה, לשנות אורח חיים ולגלות מי מהמזונות שלך או הרגשות של פוגע במערך הבליעה שלך.

נושא זה דורש עבודה, שינוי חיים ויכול להביא אותך לפיתוחם של כישורי חיים ויכולות חדשות גם להביאך לעולם מיטבי, אבל לא זה הנושא הרפואי –

הדרך הממסדית כוללת חתך צוואר חיצוני עם מיוטומיה של קריקופרינגאוס (דיברטיקולוטומיה), עם או בלי התערבות פאוץ' (היפוך, דיברטיקולופקסי או דיברטיקולקטומי). הגישה האנדוסקופית, תוך שימוש באנדוסקופים קשיחים או גמישים, כוללת רק דיברטיקולוטומיה, שבה

מנתקים את המחיצה בין לומן הוושט (œsophagus) והדיברטיקולום ושריר הקריקופרינגאוס ליצירת תעלה אחת.

מקור האיור למעלה בצילום מסך מהמאמר: "Zenker’s diverticulum" – כאן.

חסימה פרוקסימלית (proximal obstruction) בשריר הקריקופרינגאוס (cricopharyngeus muscle) שבאיור למעלה או בסמוך לו דורשת התערבות של מומחי אף אוזן גרון.

לחלופין, אם החסימה ממוקמת מהוושט הצווארי ועד לקשת אבי העורקים, לפנות לשירות גסטרואנטרולוגיות (GI) לבדיקה אנדוסקופית. פגיעות קרובות לשריר ה-cricofaryngeus, כבר ייתכן שיש צורך בהתערבות כירורגית ובניתוח בית החזה [מקור].

 דרכים להסיר מזון תקוע בגרון ללא תרופות

לשתות מי סודה

 הטריק של סודה

שתיית משקה מוגז יכולה לעזור להניע הלאה מזון שנתקע בוושט

[מקור]. רופאים ואחי חירום משתמשים לעתים קרובות בטכניקה הפשוטה הזו כדי לפרק מזון. שתו סודה להרגעת התחושה. גם אם לא יודעים בדיוק איך הסודה משפיעה לטובה, כנראה שגז הפחמן הדו חמצני שבסודה מסייע בפירוק המזון התקוע. יש שחושבים שחלק מהסודה נכנסת לקיבה, ומשחררת גזים ממנה. לחץ הגז פועל וכנראה שגם הוא יכול לעקור את המזון התקוע ממקומו [מקור].

 אני ממליץ להחזיק כמה בקבוקים או פחיות סודה או מי סלצר (seltzer water) בבית וללגום מעט מיד לאחר שתבחין במזון התקוע.

תרופות תוססות

 תרופה מבעבעת שאסורה לחולי כליה כמו אלקה-סלצר (מכילה חומצת לימון נטולת מים, אשלגן ביקרבונט ונתרן ביקרבונט) עשויה לסייע בפירוק מזון שנתקע בגרון. כדאי לבחון את רשימת הנזקים שעלולים להגיע בעקבות נטילתם. תרופות תוססות מתמוססות כאשר מערבבים אותן עם נוזל. ואז, בדומה לכאורה למתרחש בנוכחות מי סודה, הבועות שהן מייצרות בעת ההמסה עשויות לסייע בפירוק המזון ולייצר לחץ שעלול לעקור אותו. במצבי לחץ גם אם אין לך אלקה-סלצר, אפשר לערבב כפית סודה לשתייה (נתרן ביקרבונט) עם מים וללגום. לחולי כליה, סוכרת 2, אסור להתקרב לסודהנלשתיה, בכלל זה למאפים שמכילים אותה. גם זו תרופה ידועה בשימוש הממסד, שעשויה לעזור לעקור מזון באותו אופן.

מים

לגימות של מים רגילים עשויות לעזור לשטוף את האוכל שנתקע בוושט שלך.  בדרך כלל, הרוק שלך מספק מספיק סיכה כדי לעזור למזון להחליק בקלות במורד הוושט.

יש לזכור שאם האוכל לא נלעס כראוי, ייתכן שהוא יבש מדי. לגימות כאלה של מים כשהן חוזרות ונשנות עשויות להרטיב את המזון התקוע, ולגרום לו לרדת ביתר קלות.

 חתיכת אוכל לחה או משומנת

 לבלוע משהו אחר, נשמע קצת אלים, אבל אם הוא למשל, חתיכת לחם טבולה במים או חלב או בשמן סובין אורז ואפילו בשמן זית בהחלט יכול לרכך אותה. שמן זית הוא חומר סיכה טבעי, שלא יתמוסס מיד עם הרוק ומיצי העיכול ויכול להחליק את הפרט שנתקע למטה.

נסו לבלוע ישירות כף אחת או שתיים של זמן זית, הוא יצפה בשכבה שומנית את העצם ואת הגרון ויקל עליכם לבלוע את העצם או להשתעל ולפלוט אותה החוצה, או לטבול בו פרוסת לחם, כך שנגיסות קטנות, יכולות להניע את התקוע בגרון הלאה.

אפשרות יעילה נוספת היא ביס מבננה, מרשמלו, מזון רך שיכול לדחוף קדימה ולפנות למענך את צנרת העיכול הצווארית. את המרשמלו יש ללעוס היטב טרם בליעתו.

להמתין קצת  – זה יעבור

מזון שנתקע בגרון חולף בדרך כלל מעצמו, בהינתן זמן מה. סבלנות יכולה לאפשר לגוף לפעול למענך.

 מה קורה אם האוכל נשאר תקוע בגרון?

אם אינך מסוגל לבלוע את הרוק שלך ואתה חווה מצוקה, פנה לחדר המיון המקומי שלך בהקדם האפשרי. אם אינך במצוקה, אך האוכל עדיין תקוע, תוכל לבצע הליך אנדוסקופי להסרת המזון תוך 24 שעות. אלא שלאחריו, יש סיכוי לנזק לרירית הוושט שלך בשל החילוץ האלים.

 אחת הבעיות הנפוצות ביותר היא היצרות של הוושט הנגרמת מהצטברות של רקמת צלקת או היצרות של הוושט. הגוף יוכל בדרך כלל לתקן זאת בהדרגה, נושא שנקשר באפיגנטיקה, מזון כתרופה ביולוגית עליו אפשר לקרוא במאמרי – כאן. החלמה איטית היא משימה וזו דורשת רצון להחלים ויכולת התמדה בעבודה קשה. מומחה יכול לטפל בהיצרות הוושט על ידי הצבת סטנט או ביצוע הליך הרחבה.

 מומלץ להשתעל בחוזקה. להתכופף קדימה ולבקש ממישהו לתת כ 5 מכות מגב העליון מאחור.  נושא זה יכול לעזור לעקור את המזון התקוע.

תמרון היימליך

אם מי סודה, מכות בגב לא משחררות את המועקה, יש לבצע -5 תנועות בטן, המכונות תמרון היימליך (על שם הנרי ג'. היימליך). הוא תמרון לפתיחת נתיב אוויר החסום על ידי גוף זר באמצעות הגברת הלחץ בחלל הבטן ובבית החזה. משתמשים בלחיצת הבטן על הסרעפת ודחיקת האוויר בריאות בלחץ החוצה.

יש לבצע תמרון היימליך, אבל רק בעת שנחסם נתיב האוויר לגמרי (חסימת נתיב אוויר חמורה) על ידי גוף זר.

המטפל נעמד מאחרי המטופל בעמידה, המניח יד אחת באגרוף כאשר הבוהן בה מופנית למעלה, היד השנייה מונחת מעליה, ואז מפעילים לחץ לכיוון פנים ומעלה, כנראה בוידאו המצורף למטה. יש לבצע את התמרון שוב ושוב עד ליציאת הגוף הזר או עד שהמטופל מאבד את הכרתו.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *