טאורין: חומצה אמינית מסתורית ומסקרנת

למה טאורין? Taurine

מה זה טאורין?

טאורין שותף בעיכול שומנים (חומצת מרה), איזון מערך הסידן בגוף, בעל תפקידים במיטוכונדריה, מגן על המטבוליזם של האנרגיה בגוף, ועל ביצועי השרירים, תפקוד הלב, פעילות הכבד, הכליות ורקמת השומן. הטאורין עוזר בתהליכי הגמשת העורקים ונמצא בפלונדר היפני (Paralichthys olivaceus) הוא דג שטוח ששופך אור חדש במחקר על הבנתנו את האבולוציה של דג שטוח ולא סימטרי. ביפן הוא נאכל גם כדג יבש. (צילום: סונגלין ח ןSonglin Chen). מקור הצילום בצילום מסך  מהמאמר Why the flounder is flat – כאן.

 טאורין (Taurine) או חומצה 2-אמינו-אתן-סולפונית (2-aminoethane-sulfonic acid) כלומר, היא חומצת אמינו טבעית המכילה גופרית. הגם שטאורין היא חומצה אמינית אין היא מעורבת בכימיה של החלבונים, אבל כנראה שכתוסף תזונתי (אצות נורי, צדפות קוקי סאן ז'אק, או דג פלונדר) הטאורין יכול למנוע התפתחות של מחלות קשות ולשמש כחומר שדוחה הזדקנות ואנטי אייג'ינג משובח. יש לטאורין פעילות באיברים רבים, היא משפרת את פעילות הכבד שהוא האיבר העיקרי לסילוק פסולת, מתקנת פגמים שנגרמו עקב מחלת הסוכרת ובכלל זה רטינופתיה, ויש לה תפקיד חיוני בכושר ספורטיבי. היא מאפשרת לשרירים לעבוד קשה יותר וזמן ממושך יותר.

באיור טאורין מתווך את ההשפעות הנוירומודולטוריות שלו על ידי קשירה לקולטני GABAA, GABAB וגליצין.  ספיגה חוזרת של טאורין מתרחשת מול משאית ביולוגית שמכונה טרנספורטר הטאורין TauT. מקור האיור בצילום מסך מכאן 

משתמשים בטאורין כתוסף כיום למניעת הפרעות קצב בלב, לשפר סבילות לגלוקוז, להפחתה של רמות של טריגליצרידים ונגד השמנה. בניסויים עם בעלי חיים הטאורין נחקר ונמצא שיש לו השפעה חיובית על תפקוד המוח. הטאורין הוא גם חומצה אמינית מרגיעה שפועלת תוך כדי שיתוף פעולה עם החומצה האמינית GABA, כך שיחדיו הן עוזרות להתגבר על מצבי סטרס והן מרגיעות את המוח [מקור1, מקור2, מקור3]. היא עוזרת גם במצבי עוויתות ובמידת מה גם נגד מצבים פסיכוטיים.

הטאורין מרוכז במיוחד במוח, בעיניים, בלב ובשרירי השלד [מקור]. הוא חומר חיוני בהפקה של מלטונין, אדרנלין וסרוטונין. הורמונים חשובים ורלוונטים לתחושה של עירנות ומשום כך יש שחושבים שתוסף טאורין מעורר. הורמונים חשובים ורלוונטים לתחושה של עירנות ומשום כך יש שחושבים שתוסף טאורין מעורר. יחד עם זאת

אין, נכון להיום, כל עדות שמתן טאורין ממקור חיצוני, כתוסף מזון, תורם לעירנות או מעצים את ההשפעה של הקפאין.

יצויין שמשקאות אנרגיה שמוגדרים מעוררים (Red Bull, Monster, Tab Energy ו-Rockstar) מוסיפים קופאין וכן טאורין לנוזל המלאכותי שבפחית (מכאן שם המשקה טאורוס אדום – רד בול), אבל כשהנושא נבדק התגלה שאם מבודדים את המרכיבים שבמשקה הנודע רק הקופאין הוא זה שמעורר בפועל מביניהם. ללא ספק טאורין היא חומצה אורגנית שהגוף שלנו מיצר ו

הסינטזה של הטאורין מתבצעת משתי חומצות אמיניות ציסטאין ו-מטיונין (שתי חומצות אמיניות שמכילות גופרית) בכבד,

[מקור], גופרית היא מנרל חשוב לייצור הטאורין אם כן והיא נמצאת באגוזי ברזיל, קטניות, שום, בצל, כרוביים, אספרגוס, בפטריות כמהין, גם בחרדל, גרגר נחלים, כרישה, צנון, חזרת, ובמלח הימליה.

חזרת

הגוף חייב כמות מספקת של טאורין והוא גם שומר שתהיה בו הכמות הנדרשת, כאשר נוצר עודף הגוף מסלק אותו בעזרת צינור השתן.

הטאורין חשוב לאדם וכן ליונקים אחרים כולם תלויים בעיקר בביוסינתזה של טאורין in vivo [מקור], כלומר כמוצר שנוצר בגוף עצמו, אבל משום שהטאורין נוצר מציסטאין דיאוקסיגנאז ו-CSAD (שהוזכר וCSAD בו ידובר בהמשך) והם רכיבים שנמצאים בגופנו בשפע החשש למחסור בו במצב רגיל מוגזם. לא במצבי חולי ותשישות.

הנוסחה של הטאורין היא  C₂H₇NO₃S, והיא מהווה מרכיב במלחי המרה. הטאורין הוא חומצה אמינית שמתפקדת גם כמוליך עצבי במערכת העצבים המרכזית.

טאורין או חומצה 2-אמינו-אתן-סולפונית היא חומצת אמינו β-סולפונית שכן יש לה קבוצת סולפוניל (A, באיור למעלה) ולא קבוצת קרבוקסיל המחוברת לפחמן האלפא וקבוצת אמינו שעל פחמן הבטא;  (כנראה באיור למעלה ב – B) חומצת אמינו סטנדרטית מכילה פחמן אלפא, אליו מחוברות גם קבוצת אמינו וגם קבוצת קרבוקסיל.

בדרך כלל חומצות אמינו הן אבני הבניין של חלבון בגופנו, אבל טאורין שונה ולא משמש לבניית חלבונים בגופנו. ובכל זאת, הטאורין נחשבת לחומצת אמינו חיונית במצבי מצוקה, טאורין מגן גם מפני פתולוגיות הקשורות לפגמים במיטוכונדריה (mitochondria) [מקור1, מקור2], אברונים תאיים (cellular organelles) מאוד חשובים לתפקוד הגוף ומככבים כנפגעים בשל חימצון יתר, במחלת הכליות, הלב, הכבד והמוח, נושא רחב עליו פרסמתי מאמר עומק – כאן. ולכן הוא גם חיוני למדי בתקופות של מחלה כרונית קשה ומתח נפשי בנוסף לכך הטאורין אובד דרך השתן כשמדדיו עולים והוא נמצא ביתר אבל גם במצבים של מתח גבוה כמו גם במאמץ פיזי גדול. זו סיבה שרקדנים, ספורטאים שוקלים לקחת אותו כתוסף ואנשים שחיים במתח נפשי גבוהה. יחד עם זאת הוכח כי שימוש התוסף קו אנזים Q10 מספק הגנה מספקת במצבים אלה ואין צורך בו כתוסף [מקור1, מקור2, מקור3], אלא אם כן מדובר במחלות כרוניות מאוד קשות. הטאורין הוא גם אנטי אוקסידנט חזק [מקור], ומשמש בגוף לייצוב קרומים ומגן על מיטוכונדריה. בשנת 2002, פרסמה קבוצה של מדענים יפנים בראשותו של פרופ'  מאוניברסיטת טוקיו Takeo Suzuki את יכולתו של הטאורין להגן על הגוף מפני נזקי החימצון [מקור]. מסתבר שטאורין הוא מרכיב של ה-tRNAs המיטוכונדריאלי [מקור] על נושא זה אני מרחיב במאמרי – מיטוכונדריה – במיטוכונדריון מתחילה מחלת הכליות.

הוכחה חד משמעית שהמיטוכונדריה באיור למעלה חשובות לתוחלת החיים שלנו [מקור] ומוטציות בחלבונים מיטוכונדריאליים הדרושים לפעילותו של המיטוכונדריון כגון ISP-1 ו-NUO-6, שמתפקדות ישירות בהובלת אלקטרונים מיטוכונדריאליים, מובילות לעלייה דרמטית באורך החיים שלנו [מקור]. הרעילות שנוצרת במיטוכונדריון (יחיד של מיטוכונדריה) על ידי מיני חמצן תגובתיים שנוצרים במיטוכונדריה (ROS) היא גורם לאבדן תוחלת חיינו, את הסופראוקסיד ROS – המחמצן הגדול שנוצר במיטוכונדריון בתהליך ייצור האנרגיה, מוטל עלינו להקטין לפני שיחסל אותה, קו אנזים Q10 וטאורין מסייעים למטפלים במשימה זו.

באופן ספציפי, החוקרים זיהו שני אורידינים (אורצילים – מהווים מרכיב מרכזי ב-RNA) שמכילים טאורין, כלומר 5-taurinomethyluridine (τm5u) ו-5-taurinomethyl-2-thiouridine (τm5s2u). והצימודים האלו קשורים לתפקידו של טאורין כנוגד חמצון [מקור1, מקור2, מקור3] תפקוד לקוי של המיטוכונדריה, יחד עם לחץ חמצוני, הוא סימן היכר מרכזי של פתולוגיות שונות, כגון מחלות לב וכלי דם [מקור1, מקור2], מחלות מיטוכונדריאליות [מקור1, מקור2], תסמונת מטבולית [מקור1, מקור2], סרטן [מקור1, מקור2] והפרעות נוירולוגיות, כגון מחלות נוירודגנרטיביות [מקור1, מקור2] גם הפרעות נוירו-התפתחותיות [מקור1, מקור2] ואי ספיקת כליות CKD [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. מידע זה הוא שהביא למחקר אדיר בנושא הטאורין.

חקירות אינטנסיביות נערכו במקביל לחיפוש אחר תרופות נוגדות חמצון במאבק במצבים פתולוגיים שמייצרים רדיקלים חופשיים ו-ROS בכלל זה ROS מיטוכונדריאלי והתוצאה חד משמעית – כלום! [מקור].

יצויין שעד כה בתחום זה הוכח כי שינוי תזונתי בעזרת פסיליום, ויטמין B12, ריבופלבין, ויטמין E מיץ ירוק שכולל ראש חסה אורגנית ונבטי ברוקולי כתוסף תזונה, מביא בין השאר לייצור בפועל invivo של גלוטתיון מופחת (GSH) כקו-פקטור – גלוטתיון פרוקסידאז (Peroxide) אשר הופך את מי החמצן שהורסים את המיטוכונדריה למים פשוטים. הגלוטתיון המופחת (GSH) מתפקד טוב במיוחד ומה שמוגדר כיום לתפקיד החשוב יותר שלו כמסלק ה- ROS [מקור1, מקור2]. וכן מתן תוסף מזון מסוג ויטמין C, גם יכולת לסלק את המחמצן האדיר ROS, וקו אנזים Q10יוביקווינול, 5 – 3 כפות שמן חרדל מכבישה קרה, גם רזברטרול, קוורצטין, ובטאקרוטן (לא כתוסף מזון, אלא כחלק ממזון כתרופה) לצד סלניום ומגנזיום הם תשובה מכרעת. נושא מאמר זה הוא כמובן הטאורין – ועל הסיוע שלו בנושא זה כשהוא מיוצר בגוף עצמו אין ויוו in-vivo אין עוררין.

למאמרי – מיטוכונדריה – במיטוכונדריון מתחילה מחלת הכליות.

מחקרים שונים in vitro ו-in vivo דיווחו שתוסף טאורין מגן מפני תפקוד לקוי של המיטוכונדריה.

Homma et al. [מקור] מחקר חדש מלמד כי הטאורין פומי (נטילה דרך הפה) מגן מפני פגיעה מטבולית וחוסר תפקוד מיטוכונדריאלי בתאי גזע פלוריפוטנטיים [המחקר נעשה בקרב חולי אנצפלופתיה מיטכונדריאלית MELAS – מדובר בסוג מסוים של דמנציה שתוקפת אנשים בכל גיל, ואשר רוב תסמיניה מופיעים בגיל צעיר (פחות מ-20). מדובר במחקר קליני על תוספת טאורין דרך הפה עבור MELAS] [מקור]. טאורין נמצא בהמשך לממצאים שהוזכרו גם מפחית את השכיחות של אפיזודות דמויות שבץ ומגביר את שינוי הטאורין של tRNALeu(UUR) המיטוכונדריאלי ע"פ מחקר של Aza Shetewy, כמחבר הראשון [מקור]. מספר

מחקרים מראים שלטאורין יכולת הגנה ושמירה על בריאות המיטוכונדריה, כאשר הוא ניטל מספיק מוקדם

[מקור1מקור2מקור3].

מחלת כליות פורצת פעמים רבות בשל פגיעה במיטוכונדריה [מקור], יש ו

הטאורין ניתן כתוסף מזון לחולי אי ספיקת כליות במצבי חולי קשים (GFR, מתחת ל 30, כשהאדם מתלונן על עייפות) ולנשים בתחילת המחלה.

כמו כן הטאורין משמש באפנון של איתות סידן, הוא חיוני לתפקוד הלב, הכליות והמוח גם לתפקוד כלי דם [מקור1, מקור2], וכן להתפתחות ולתפקוד של שרירי שלד, הרשתית, ומערכת העצבים.

נמצא שטאורין מווסת את תפקוד שרירי השלד על ידי גירוי הביטוי של גנים וחלבונים הקשורים למטבוליזם של המיטוכונדריה והנשימה באמצעות הפעלה של חלבון קינאז המופעל על ידי AMP דרך מסלול איתות הסידן [מקור].

בעיכול, הטאורין תורם להמסה של שומנים ובין היתר להוצאת כולסטרול עודף מן הגוף. ביפן החל משנת 1985,

טאורין משמש לטיפול במחלות לב איסכמיות (סתימות עורקים)

[מקור1, מקור2, מקור3], וישנה השארה שהוא מפחית יתר לחץ דם.

תוספת טאורין הוכחה כמשפרת את יכולת הפעילות הגופנית של חולים עם אי ספיקת לב

[מקור], מחסור בטאורין נדיר, אבל המחסור בו גורם לעייפות, חולשה ונקשר בחוסר ריכוז.

לדעתי אין לתת תוסף טאורין לחולי כליה, שלא מתלוננים על עייפות, אני מסתפק במינון גבוה של קו אנזים Q10 והתוצאות מרשימות.

טאורין מסונתז כאמור לעיל, רק בכבד, שמירה על ריכוז גבוה של טאורין ברקמות אחרות תלויה משום כך בספיגת הטאורין מהדם אליהן הוא מגיע באמצעות משאית משא –  טרנספורטר טאורין (taurine transporter). משאית הובלה זו מעבירה אותו אל הרקמות הדורשות אותו מהכבד, והוא תלוי נתרן (TauT). יוצא מכך שדווקא מי שדורש אותו לבריאותו נמצא כיום, בהמלצת רפואת הממסד, והדיאטנים שבשרותו,  נטול נתרן. זאת גם הסיבה או אחת הסיבות לכך, שחולי כליה רבים שמראים תהליכי החלמה מרשימים בקליניקה שלי נוטלים חצי כפית מלח ליום. למוביל הזה ל-TauT ישנה זיקה גבוהה לחומצות β-אמינו, כגון הטאורין, אך זיקה נמוכה יותר לחומצות α-אמינו [מקור] שנזכרו באיור למעלה, ובהמשך,.). החשיבות של טרנספורטר טאורין זה הוכחה במחקרים על חיות מעבדה [מקור1, מקור2], כמו גם במחקרים in vivo ו-in vitro החוקרים השתמשו לשם כך בעכבים וטרנספורטר טאורין, כגון β-alanine [מקור1, מקור2] או גואנידינו-אתן סולפונט (guanidinoethyl sulfonate (GES) [מקור1, מקור2]. נפיחות מיטוכונדריאלית ושיבוש של קרום המיטוכונדריאלי החיצוני, כמו גם הפחתה בפעילות של succinate dehydrogenase (SDH), שהוא סמן לאנזים מיטוכונדריאלי נקשר במחסור בנתרן או בתפקוד של מעביר זה, או במחסורו [מקור] כמו גם הופעה של מיטוכונדריה פגומה, כפי שהוכח על ידי זיהוי גודלה של המיטוכונדריה (קטן יותר), פעילות לקויה של שרשרת הובלת האלקטרונים, עקה חמצונית ואפופטוזיס [מקור].

מחסור חמור בטאורין גורם למחלות קשות  בולטת בהן עיוורון, יתר לחץ דם, סוכרת, אי-ספיקת כליות וכבד שומני [מקור1, מקור2, מקור3 מקור4 מקור5].

אין עדין הוכחה לסברה שמחסור בטאורין עקב לחץ נפשי הוא שמוביל לאי ספיקת כליות

לאחרונה, מחקרים הולכים וגדלים ממחקרים במבחנה, ומחקרים -in vivo [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7] שבים ומוכיחים את כוח השפעתו המועילה ביותר של הטאורין בשמירה על תפקוד המיטוכונדריה [מקור] נושא שיכול להוביל תהליכי החלמה שטרם נראו כדוגמתם בקליניקה הרפואית של רפואת הממסד.

צריכת טאורין כתוסף מזון, היתה לאופנה של משקאות אנרגיה כמו רד-בול Red Bull, Shark ו-XTC, מוצרים המתיימרים לעורר בעזרתו כמו כוס קפה. יחד עם זאת לא הוכח שהטאורין שמוחדר לפחית מעורר, הגם שהוכח שהקפאין המוכנס למשקה האופנתי אכן מעורר. 

הטאורין (Taurine) בודד לראשונה בשנת 1827 על ידי המדענים הגרמנים פרידריך טיידמן ולאופולד גמלין ממרה של שור [מקור]. והוא קרוי על שמו הלטיני של השור "טאורוס" (ταῦρος, taûros) השם הלטיני של שור הוא Bos taurus [מקור], מכאן גם שמו של המשקה – רד בול. בשנת 1846 אדמונד רונלדס זיהה אותו גם בגוף האדם Edmund Ronalds.[מקור] כיום ידוע שהטאורין הוא מרכיב עיקרי במרה וניתן למצוא אותו במעי הגס האנושי, הוא מהווה עד 0.1% ממשקל גוף האדם הכולל כגרם של טאורין לכל קילוגרם של משקל גוף [מקור].

תיסוף טאורין שב ותופס כותרות מפעם לפעם והפעם מתפרסם מאמר בסיינס שטוען שיש סיכוי שהטאורין גם מאט את הזיקנה או אם תרצו הוא תוסף אנטי אייג'ינג יעיל לצד פיקנוגינול, כלומר קמח קליפות עץ אורן, נושא עליו פרסמתי מאמר תחת הכותרת רפואת עץ האורן, אבקת זרעי ענבים ונבטי ברוקולי [מקור]. המחקר מתאר כיצד טאורין מסיג את ההזדקנות ביונקים שונים (עכברים וקופים) אך לא נחקרה השפעתו בנושא זה בבני אדם [מקור].

אצת הנורי שבצילום למעלה היא אצה מיובשת ודחוסה שמגיעה ביריעות דקות דמויות נייר. הנורי היא אצה מאוד בריאה, ממין האצות האדומות האכילות והיא בעלת טעם עדין, שמזכיר את הים. הנורי היא מקור טבעי ליוד ומיקרונוטריינטים חשובים אחרים כמו ויטמין C, מגנזיום ואשלגן. הנורי מכילה ויטמין A, ויטמין B12, וטאורין ממקור צמחי. הנורי מכילה עד 1,300 מיליגרם טאורין ל-100 גרם. רכיכות הן מקור נוסף לטאורין אבל הנורי מכילה יותר, על הרכיכות בהמשך.

גופינו מיצר טאורין. הטאורין נמצא בו בשפע ובדרך כלל היא חומצת האמינו החופשית הנפוצה ביותר בגוף האדם [מקור], כמעט ואין אפשרות לקבל אותה ממקור צמחי, לכן ישנה השערה שצמחונים זקוקים לאכול הרבה אצת נורי או ליטול את הטאורין כתוסף, שמקורו למשל בחלב אם בו הריכוז של הטאורין גבוה במיוחד, או מאצות נורי.

למאמרי – פיקנוגנול – כל האמת על רפואת עץ האורן והכנת התה ממחטיו

גמישות העורקים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש – כאן

על אומגה 3 מהמקור הטוב ביותר לבריאותך – כאן

מבנה (אנטומיה) של מערכת הסינון של הדם בכליות ויצירת השתן, ודרכים חדשות להחלמת מפגעיה – כאן

על יתר הומוציאסטין – כאן

למאמרי שש דרגות של רגשי האשם – כאן.

טאורין (איור 5 למעלה) מסונתז בכבד ממתיונין (1) או מציסטאין (2).  ציסטאין דיאוקסיגנאז מזרז את ההמרה של ציסטאין (2) לציסטאין סולפינאט (3), אשר לאחר מכן הופך להיפוטאורין (4) על ידי ציסטאין סולפינאט ומשתנה במהותו לדקרבוקסילאז (חומצה CSAD).  ציסטאין דיאוקסיגנאז הופך מתיונין או ציסטאין (1-2) לציסטאין סולפינאט (3), בעוד ש-CSAD הופך ציסטאין סולפינאט (3) להיפוטאורין (4).  לאחר מכן, היפוטאורין (4) מתחמצן בקלות לטאורין (5), אשר עשוי להיות מופרש ישירות או כמצמוד עם מלחי מרה כגון טאורכולאט (6) [מקור].  מקור האיור בצילום מסך מהמאמר: "The Role of 'Taurine in Mitochondria Health: More Than Just an Antioxidant" מאת Chian Ju Jong,1,* Priyanka Sandal,1 and Stephen W. Schaffer2 Elena Grasselli, Academic Editor, Chiara Lambruschini, Academic Editor, Lisa Moni, Academic Editor, and Ilaria Demori – כאן

יש לדעת כי תוספי מזון מסוג טאורין, קו אנזים Q10, – sulforaphane נבטי ברוקולי ללא שינוי אורח חיים ומעבר למזון נקי ולמזון מחלים, כולל הפחתת תרופות, עד סילוקן, ישיבה קצרה וחשופה לקרני השמש בבקר, סביר להניח שכוחן של אלו לא ישנה דבר והמחלה תתגבר הודות לרעלים אורמיים אכזריים שהגוף מייצר במעבדת מערכת העיכול מהתרופות.

שינוי אורח חיים יחד עם היכולת הנפלאה של הטאורין עם תוספת תזונה של קמח קליפות אננס, קו אנזים Q10 והיכולת התזונתית של ארגינין, וL- קרניטין לצד נבטי ברוקולי (sulforaphane) וסיבים מאצה אדומה (נורי) או אצה חומה (חומצה אלג'ית) מאפשר לקדם בעזרת כמה חומצות אמיניות כגון טאורין תהליכי החלמה מסוכרת, אי ספיקת כליות לצד בריאות הלב ולהגיע גם לאריכות ימים. 

מקורות חיצוניים של הטאורין הם בעיקר פירות ים מסוג רכיכות – מכונות גם קוקי סאן ז'אק וצדפות סקאלופ (סקאלופ הוא הבשר של הצדפה, הנקרא "סקאלופ"), מולים דגים כפלנדר יפני, אמנון וטונה גם בשר מכיל טאורין, מוצרי חלב ואצות ים מסוג נורי

מחקרים מראים שהבישול אינו משפיע על תכולת הטאורין במזון המבושל.

נורי, מכילה כאמור לעיל עד 1,300 מיליגרם טאורין ל-100 גרם. רכיכות הן מקור ראשון במעלה לטאורין ב-

100 גרם של צדפות סקלופ (Scallops) קוקי סאן ז'אק – עשויים להכיל עד 827 מיליגרם של טאורין. 

מינונים גבוהים של טאורין עד 3,000 מיליגרם ליום נמצאו בטוחים. ניתן להשיג בחו"ל טאורין טבעוני בחוזק כפול, תוצרת NOW, בכמוסות צמחיות וללא הנדסה גנטית.

קוקי סאן ז'אק

קוקי סאן ז'אק – מתכון להכנת 12 עד 16 רכיכות או צדפות מסוג סקלופ (Scallops) קוקי סאן ז'אק, שעשויות להכיל בכל 100 גר' עד 827 מיליגרם של טאורין

קוקי סאן ז'אק הן למעשה אחת הארוחות הקלות (והמהירות) להכנה, ומי שזקוק לטאורין מדובר במנה שהיא מעדן ותרופה.

מצרכים לצדפות ברוטב חמאת לימון.

סביר להניח שבתוך 10 דקות בלבד המנה תהיה מוכנה.

 12 עד 16 צדפות ים יבשות (בערך ¾ ק"ג ראה הערה)‏

 1 כף שמן זית כתית מעולה

 4 כפות חמאה מחולקת לקוביות

 1 כף מיץ לימון

 ¼ כפית כל מלח ופלפל שחור גרוס טרי

לרוטב חמאת לימון

 2 כפות חמאה ללא מלח

 3 שיני שום, קצוצות דק

 3 כפות מיץ לימון טרי סחוט

 מלח גס ופלפל שחור גרוס טרי, לפי הטעם

 2 כפות של עלי פטרוזיליה טריים וקצוצים

הוראות הכנה

ארבע הסודות

מסירים את שריר הצד הקטנטן מהצדפות, יש שמנים אותו רגל (לגרד את הבליטה באצבע) שוטפים במים קרים וממליחים.

להמליח – זה הסוד הגדול, תחילה יש להניח לצדפות לשבת בתמיסה של מי מלח במשך 10 דקות לפני הבישול. המלח הזה מרענן את הטעם של הצדפות (קוקי סאן ז'אק), אפשר להוסיף לשלב זה לימון. אם הצדפות קפואות יש להפשיר אותן לגמרי טרם הטיגו. 

הייבוש. יש לייבש את הצדפות!  זה אולי הצעד החשוב ביותר ואף יותר מההמלחה. כי אם נשארו מים על הסקלופים, הן לא תשחמנה וזו תהיה פשלה ענקית.

מחממים מחבת מוסיפים שמן גם ממיסים אליו את החמאה (עדיף מחבת גדולה מברזל יצוק ועל אש בינונית גבוהה).

השמן במחבת צריך להיות חם מספיק כדי שהצדפות יטבלו בו בעדינות כשהן תגענה.

 מתבלים את הצדפות במלח ופלפל, לפי הטעם ומטגנים – בכל פעם מכניסים למחבת קבוצה קטנה של צדפות, אסור שתגענה זו בזו, ומניחים בשכבה אחת לבישול, מנמיכים את האש לחום בינוני, מעט גבוה. והופכים פעם אחת אחרי דקה ו 10 שניות, או עד להזהבה, הטיגון הזה לוקח לפעמים כ-1-2 דקות לכל צד. בדרך כלל לצד השני מספיקות 58 שניות. בכל אופן תמיד אפשר להחזיר ןמחבת ולטגן, אם צריך עוד כמה שניות.

אין להזיז את הצדפות במחבת!  אי הזזת הסקלופ מאפשרת לקרום החום להיווצר ומה שמכונה מעדן קוקי סאן ז'אק. נושא שנקרא תגובת Maillard, תגובה כימית שיוצרת את הטעם השחום והיפה על חלבונים צרובים.

להוציא ולהניח בצד. לשמור אותן  חמות.

ולהכין את הרוטב. בכל אופן מגישים צדפות חמות ברוטב חמאת לימון, ואפשר לעטר אותן בפטרוזיליה, לא חובה.

לאחר שהרוטב מוכן, להוסיף אליו את הרכישות כשהוא חם. 

להכנת רוטב חמאת הלימון

 ממיסים חמאה במחבת.  מוסיפים שום ומבשלים, תוך ערבוב מתמיד, עד שעולה ריח, זה לוקח כדקה. לוקחים את מיץ הלימון ומערבבים אותו פנימה;  מתבלים במלח ופלפל, לפי הטעם.

להכנת רוטב חמאת שום: בשלב השני לאחר שמוציאים את הצדפות המטוגנות מהמחבת. מוסיפים 2 כפות חמאה, מגרדים כל חתיכה שחומה שנשארה בתחתית התבנית, ומצרפים לרוטב – זה סוד המעדן.

 מוסיפים 3-4 שיני שום קצוצות דק דק, מיץ מחצי לימון ורבע כוס יין לבן, מרק עוף או מרק ירקות. ומבשלים 2 דקות.

 מניחים את הרוטב המדהים הזה על הצדפות. נהוג לקשט בפטרוזיליה טרייה קצוצה.

הצדפות מכילות בנוסף לטאורין  

שומן 10.4 גרם

 ואחוז נמוך של שומן רווי – 3 גרם גם 2 גרם שומן טראנס.

 1% סה"כ פחמימות 3.6 גרם

 27% חלבון 13.7 גרם

 3% ויטמין A 25.4 מיקרוגרם

 1% סידן 7.7 מ"ג

553mg נתרן

 2% ברזל 0.4 מ"ג

 6% מגנזיום 25 מ"ג

 5% אשלגן 233.2 מ"ג

 5% ויטמין B6 0.1 מ"ג

ו-

 67% ויטמין B12 1.6 מיקרוגרם

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *