הקשר של כבד שומני, ומחלת כליות כרונית – מחקר חדש.

כבד שומני הוערך לפי מדד הכבד השומני (FLI), בהשוואה לתפקוד כליות ומחלת כליות כרונית (CKD). התקדמות מחלת הכליות בעקבות מחלת כבד שומני הוערכה  לפי מדד הסינון הגלומרלי (GFR) [מקור] במחקר עוקבה שנערך לאחרונה על ידי חוקרים מגרמניה בראשות פרופ' כריסטוף רודרבורג Christoph Roderburg, במשך 6.5 שנים בקרב 2920 אנשים בני גיל 50, 54, ופורסם השבוע (4.7.23) בEuropean Journal of- Medical  [מקור1 מקור2] חושף מידע חדש על נזקים שלא הובחנו קודם לכן לכליות האדם.

מחלת כבד קלה מאוד להחלמה אבל מחלת כליות כרונית (CKD) היא מחלה מאוד קשה לטיפול ובלימה. מצעד שהמחלה מוזנחת ולא זוכה ליחס הנכון. אחת הסיבות להזנחת החולי הכלייתי נעוצה ככל הנראה במעט מחקרים ולכאורה בכישלון טיפולי בן כמאה שנים. כל מי שהכיר חולה כליות יודע שמדובר במחלה כרונית שגוזלת איכות חיים וגורמת למוות טרם עת ובכמויות שראינו בקרב לוקים במחלת הסרטן עד לפני כ-30 שנים, או איידס בשנות ה 90. הבעיה שנוכחות המחלה של הכליה הולכת וגדלה כל הזמן. עד כה היה ידוע שמחלת הכליות מואצת בקרב האוכלוסייה במדינות שבהן התזונה תעשייתית, תרבות האלכוהול רחבה ונפוץ טיפול תרופתי. ללא ספק שכיחות מחלת הכליות ממשיכה לעלות ברחבי העולם, והסביבה לה כנראה העלייה בגורמי הסיכון המטבוליים כגון סוכרת, יתר לחץ דם והשמנה [מקור1, מקור2].

כבד שומני 

מחלת כבד שומנית לא אלכוהולית (NAFLD) מוגדרת כהצטברות של שומן בתאי הכבד (סטאטוזיס בכבד Steatosis) [מקור1]. בתחילת הדרך בתאי הכבד נמצאת שלפוחית שומן קטנות (ליפוזום) סביב הגרעין, שלב זה נקרא שינוי שומני מיקרוסקולרי. בשלב זה, תאי הכבד מתמלאים בטיפות שומן מרובות שאינן משנות את מיקום הגרעין הממוקם במרכז התא. בשלבים המאוחרים יותר שלפוחיות השומן גדלות, ודוחפות את הגרעין לפריפריה של התא. הן מעניקות מראה טבעתי לתא, שלב שנקרא שינוי שומני מקרוסקולי. שלפוחיות גדולות עשויות להתגבש ולהפיק ציסטות שומניות, שהן נגעים בלתי הפיכים (תכולת שומן מעל 5%-10% בכבד) מוגדרת מחלת כבד שומני [מקור].

נמצא כי בקרב -65% מהחולים בסוכרת הכבד שומני ובקרב הסובלים מהשמנה האחוז עולה ל-80%(!).

כלומר – אצל רוב האנשים הסובלים מהשמנה הכבד שומני.

החידושים שהמחקר הגרמני מציג הוא בקשר ההדוק שנמצא בספקטרום של גורמי סיכון המעורבים בפתופיזיולוגיה של CKD ומייצג גורם סיכון חדשני שניתן לשינוי ל-CKD.[מקור]  ואכן, מחקרים בחתך הראו שכיחות מוגברת של פי 2 עד פי 10 של מחלת כליות מתקדמת CKD בקרב אנשים עם כבד שומני בהשוואה לאלו שאין להם כבד שומני [מקור].

הכבד הוא בעל יכולת שיקום מרשימה.

בעזרת שינוי תפריט תזונה כללי, ובהבדל מהמתרחש במחלת הכליות בה נזקק כל מחלים לתפריט אחר וייחודי,

במחלת כבד אפשר להישען על תפריט כללי של "תזונה ים תיכונית"

ויותר מכך כמעט תמיד ניתן להחזיר את מצב הכבד לתפקוד תקין וזאת כמעט בכל שלב של המחלה. הזנחת הנושא הכלייתי כהמשך להשמנה, או כבד שומני, והפיכתו של תפריט תזונה הדוניסטי רדוד למחלת כליות כרונית זו תופעה שחייבת להיפסק מיידית. יאמר שעד כה היא לא הייתה מוכרת.

קל לנקות או להחלים את הכבד – בתחילת דרכי פרסמתי את המאמר שסייע לרבים. המאמר פתוח בחינם לקהל הרחב – כאן.

המחקר החדש, שאת ממצאיו על קשר של כבד שומני, המוערך לפי מדד הכבד השומני (FLI), עם תפקוד כליות ומחלת כליות כרונית (CKD) יש להביא לתודעה רחבה. כי, בעוד שקל להחלים את הכבד ללא תרופות (בעזרת עוד מנת סלט) עד כה רק מטפלים בודדים מצאו את הדרך להחלמת הכליות ללא תרופות, מניסיוני הרחב בתהליכי החלמת הכליות ככל שמקדימים להתחיל בטיפול, כך קל להחלים מהמחלה האיומה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5] – המאמר מאת ירון מרגולין מאסטר בהחלמת הכליות והפחתת כאב 

מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD) היא הגורם המוביל למחלות כבד כרוניות בעולם המערבי. התמותה העודפת בחולי NAFLD קשורה מאוד למחלות נלוות חוץ-כבדיות במיוחד במחלת הכליות.  לאחרונה דווח על קשר בין כבד שומני למחלת כליות כרונית (CKD).

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *