התקף לב / אירוע לבבי בעקבות מחלת כליות – מסלול איתות שמגן על הלב בשם "VEGFA" משתבש בגלל מחלת כליות כרונית.

חוקרים מאוניברסיטת טוקיו לרפואה ודנטלית (TMDU) חשפו לראשונה קשר אפשרי בין מחלות לב וכלי דם ומחלת כליות כרונית Circulation Research)

איור וסיכום של תקשורת לקויה בין כליות ו-VSMC (תאי שריר חלק של כלי הדם) מרוחקים המובילים להסתיידות כלי דם.
כל נדבך נוסף להבנת המורכבות הביולוגית של התקדמות מחלת הכליות מקדם החלמה.
גמישות העורקים היא נושא רחב לתהליכי החלמה מתקדמים ואבדן הבריאות. יחד עם השכיחות בחברה האנושית שלה, אבדן גמישות העורקים בקרב חולי כליה בולטת במיוחד. כאשר היא מתרחשת בתוך העורקים הזעירים בלב, כלומר במיקרו-סירקולציה. היא קבוצת העורקים הזעירים שבשריר הלב. קשה לזהות אותה. מדובר בעורקים שממלאים תפקיד מכריע בוויסות אספקת הדם ללב  ומי שמאפשרים לו לעבוד בצורה תקינה [מקור]. הבדיקה הרגילה מגלה שקצב הלב תקין ומטעה לכאורה המצב תקין כי מזהים שאין חסימות בעורקים הכליליים הראשיים, שמספקים דם לשריר הלב [מקור], אבל כשמדובר במיקרו-סירקולציה מדובר על מקום אחר בצנרת בה זורם הדם ללב עצמו. מסיבה זו מטפלים במחלות לב לא שמים לב אליה והאדם משלם על כך (לכאורה) בחייו: "אנגינה במיקרו-סירקולציה" [מקור]. בבואנו להחלים ולמנוע מוות מוקדם יש לקחת נושא זה בחשבון. מכל מקום – על נושא זה אפשר לקרוא עוד במאמרי: "תעוקת חזה מיקרו-וסקולרית" כאן באיור למעלה שלפוחיות חוץ-תאיות קטנות במחזור ה-sEVs שמקורן ב-CKD מביאים לידי ביטוי את יכולתם הזדונית לקדם שקיעת סידן ב- VSMCs, עקב שינוי בפרופיל ה-miRNA המתפשט ב-sEVs. VEGFA מפעיל איתות VEGFR2 בתור הליגנד העיקרי שלו ומקל על שעתוק גנים של סמן אוסטאוגני, החלפה פנוטיפית של VSMCs והסתיידות כלי דם. מקור התרשים בצילום מסך מתוך המאמר: " Circulating Extracellular Vesicle-Propagated microRNA Signature as a Vascular Calcification Factor in Chronic Kidney Disease " – כאן.

מסלול איתות בשם "VEGFA" מופעלת על ידי sEVs  שמקורן במחלת כליות כרונית מוביל לאירוע לבבי.

מסלול איתות בשם "VEGFA" בו ידובר מיד, נמצא לראשונה קשור במחלת הכליות. כלומר פגיעה במיקרו-סירקולציה, הסתיידות כלי דם (VC) זעירים אלה וירידה בזרימת הדם בכלי הדם הקטנים שבתוך שריר הלב, נמצאה לאחרונה, נשלטת על ידי מסלול איתות בשם "VEGFA" ומופעלת על ידי sEVs שמקורן במחלת כליות כרונית.

הערה: בדיוק כמו ענפים על עץ, העורקים הכליליים (רשת כלי הדם המובילים דם עשיר בחמצן וחומרי מזון לרקמת שריר הלב.) מסתעפים לכלים קטנים יותר ויותר. הכלים הגדולים יותר נעים לאורך פני הלב; והענפים הקטנים יותר חודרים לשריר הלב. הם שמככבים בנושא מאמר זה. נושא ההסתיידות בהם חוסם זרימת דם חלקית או מלאה אל רקמת שריר הלב הניזונה מחומרים שמועברים אליה בדם. כך נוצר, מעבר לנקודת החסימה, רעב, מחסור בחמצן וחומרי הזנה. אזור זה של רקמת שריר הלב מפסיק לתפקד כראוי [מקור].

מה שמוביל למוות תאי ולהיווצרות רקמת צלקת. הלב מאבד את גמישותו. יכולתו להתכווץ נפגעת כך גם תפקוד הלב עצמו [מקור]. בדרך כלל, אם זרימת הדם ללב נפגעת, הגוף מפתח כלי דם חדשים, שיספקו זרימת דם חלופית לתאים הפגועים והמצב משתפר בהדרגה מעצמו [מקור]. למשימה זו דרוש ביטוי של  VEGF-A שקם לפעולה (מושרה) על ידי מצב הפגיעה הנ"ל בשריר הלבבי וה VEGF-A הנזכר הוא שמתעורר לפעולה ומעודד על פי הצורך שינוי של המצב מהגבלה בזילוח דם לרקמה להתפתחותה של זרימת עזר טובה יותר במהלך האיסכמיה שנוצרה [מקור1, מקור2]. 

מחקר בראשות Navkaranbir Bajaj, M.D., מאוניברסיטת אלבמה בברמינגהם ( University of Alabama at Birmingham), המתפרסם בכתב העת Circulation Research, זיהה שינוי פתולוגי במהלך ריפוי עצמי זה והביא לתודעת מחלימי הכליה בעולם כולו, בכללם רושם מאמר זה, ירון מרגולין, מאסטר בהחלמת הכליות והראשון בישראל שהביא ליותר ממאה מקרי החלמת כליות, שהוא קשור למחלת כליות ונקשר בהמשך הדרך למחלת לב מתקדמת [מקור].

תאי שריר חלק של כלי הדם בדפנות כלי הדם [Vascular smooth muscle cells (VSMCs)] יכולים לעבור תהליך הנקרא מיתוג פנוטיפי (phenotypic switching) שבו התאים משתנים ממצב של התכווצות השומר על תפקוד תקין במקרה שלפנינו למצב שאינו מתכווץ [מקור1, מקור2].

למאמרי
אבחון מוקדם של תפקוד הכליות מאפשר אריכות חיים.

רעלים אורמיים מקדמים דיאליזה – הוכח לאחרונה שרעלנים אורמיים קשורים

למה חולים שנוטלים כדורים להפחתת לחץ דם גבוה, יגיעו בוודאות לדיאליזה – כאן

מאמר חשוב למי שהטיפול בו כשל והוא כבר מופנה לדיאליזה – תובנות חדשות אי-ספיקת כליות תלויה במצבו של ציר FGF23-Klotho –

לתאי שריר חלק וסקולריים (VSMCs), סוג התאים העיקרי בדופן כלי הדם העורקי, יש פנוטיפ מתכווץ  (ביטוי בפועל והנחייה להתכווץ) השומר ומגן על מבנה ותפקוד כלי הדם בתנאים החמורים שנוצרו לרעתם. בתגובה ללחץ או פגיעה בכלי הדם, תאי השריר החלק הוסקולריים  (VSMCs) מתכווצים. מהלך כזה מאפשר למנגנוני ההחלמה שבגוף לרכוש את היכולות לתיקון הרקמות. חוסר איזון במעבר פנוטיפי של VSMCs יכול לגרום למגוון של מחלות לב וכלי דם, כולל טרשת עורקים, restenosis in-stent, מפרצת אבי העורקים והסתיידות כלי דם גם חבלה בתפקוד הלב. חשוב מאוד לזהות את המנגנונים המולקולריים המווסתים את המעבר הפנוטיפי של VSMCs כדי למנוע ולטפל במחלות לב וכלי דם בעלות תחלואה ותמותה גבוהים. עם זאת, המנגנונים המולקולריים העיקריים ומסלולי האיתות המשתתפים במיתוג הפנוטיפי של VSMCs ממש לאחרונה הובהרו יתכן אף שבמלואם או בחלקם וזאת הודות למאמצים ארוכי טווח של חוקרים של מחלת הכליות – והם מעטים. היא אחת הסיבות לכשלונה של הנפרולוגיה בהחלמת הכליות – לכאורה. כאן מיתוג פנוטיפי ב- (VC) באמצעות החלפה פנוטיפית של תאי שריר חלק בכלי הדם (VSMCs) [מקור] משנה מן הקצה את כושר יכלתם להגן על תפקוד הלב. שבאיור הוא צילום מסך מהמאמר שמתפרסם – כאן, פותח דלת להבנת מקורה של המחלה.

רוב האנשים שסובלים ממחלת כליות בדרך כלל מתים ממחלה אחרת. המוות מגיח בדרך כלל בדיאליזה משבץ מוח או "ממחלות לב וכלי דם", מסביר ד"ר פול וולינג, פרופסור לרפואה, נפרולוגיה ופיזיולוגיה ב-John Hopkins Medicine במרילנד [מקור], במאמרי "הצלבת איברים – הדרך להחלמה", אני מציג נושא זה ומסביר שמקורו הרעלים האורמיים שנאספים בגוף ומגיעים בעיקר מתהליכי עיכול במערכת העיכול של תרופות ויתר חלבונים, שמגיעים מהתפריט היומי. רעלים אורמיים אלה מובילים לפגיעה בעצבים [מקור]. המחקר החדש מוסיף מידע, ודרכים אפשריות להצלת חיים ממוות טרם עת, ופותח דלת במיוחד למנוע שבץ לב בקרב חולי כליה.

 הסתיידות כלי הדם בלב הבריא, (אשר נראים כמו רשת פיליגרן הדוקה הממלאת את רקמת שריר הלב [מקור] מתרחשת (כנראה באיור למעלה) באמצעות החלפה פנוטיפית של תאי שריר חלק בכלי הדם  (VSMCs) [מקור]. דופן של כלי הדם בלב עוברת משום כך, בפועל הנחייה לשינוי יכולתה להתכווץ ככלי הגנה והישרדותי ובעקבות מחלת כליות CKD ומחלת כליות חריפה AKI או אי ספיקת כליות היא לא מאפשרת כיווץ זה ומבטלת את יכולת הגוף להגן על הלב.

מקור האיור בצילום מסך מהמאמר "Link between chronic kidney disease and heart failure is identified in patients" – כאן 

שלפוחיות חוץ-תאיות קטנות במחזור (sEVs) נושאות ומפיצות מולקולות איתות, כולל חלבונים, מיקרו-RNA (miRNA) ו-DNA בין תאים. 

תאי שריר (תאי שריר חלק של כלי הדם – VSMCs) בדפנות כלי הדם יכולים לעבור תהליך הנקרא "החלפה פנוטיפית" ("phenotypic switching"), בה מערך גנטי (גנוטיפ) אשר משנה אותם ממצב התכווצות – אשר שומר על מבנה ותפקוד תקינים למצב שאינו מתכווץ, מה שמקדם מחלת כלי דם. לרוב זהו

הצעד הראשון לקראת מחלות כלי דם והסתיידות של דפנות הצנרת.

לפני 3 חודשים היינו במצב קשה מאוד, הבדיקות היו גרועות ולא ידענו מה אפשר לעשות. בטח לא עם כליות. על הסוכרת בכלל לא חשבנו. במזל, הגענו לקרוא את ״אילוף הכליות הסוררות״ והיה ברור שצריך להגיע אליך. ועכשיו – התוצאות מדהימות!! A1c ירד ל 6.2 בלי תרופות כשבמשך 20 שנה היה 7-9 (ב ״טוב״ היה 6.8 עם אינסולין). ה urea ירד מ 68 ל 45 והחלבון בשתן מתוצאות של 1200-2000 ירד ל 382. תודה רבה רבה. יש לנו מזל גדול מאוד שהגענו אליך. מזעזע לחשוב איפה היינו בלעדיך. תודה!!

החלפה פנוטיפית מכונה גם גמישות פנוטיפית (גמישות של ההרכב הגנטי) הינה תופעה ביולוגית נפוצה בה מערך גנטי (גנוטיפ) במצב חדש, למשל,  שינוי של המצב הכימי של נוזל התאים, מבטא פנוטיפים (ביטוי של תכונות) של גנים מסוימת תחת תנאים סביבתיים שונים. הפנוטיפ (הביטוי של תכונות בפועל) אינו נקבע רק על ידי הגנים; גם לגורמים סביבתיים, כגון טמפרטורה, לחות וחשיפה ולחומרים מסוימים כגון תזונה, תרופות, מחלות יש ועלולה להיות השפעה על הופעה של תכונות הפרט בכלל זה למחלה או לבניה מחדש של אזור פגוע. לפיכך, והדבר מוכר וידוע לחוקרים, ידיעת הגנוטיפ והכרת המערך הגנטי ואפילו כל ההנחיות לביצוע שעוברות בו בתורשה אינה מהווה מתכון בלעדי לחיזוי הפנוטיפ (מה שיקרה), מה שיקרה בגוף בפועל, למשל גמישות העורקים.

למאמרי אפיגנטיקה ומזון כתרופה ביולוגית להחלמה ממחלות גנטיות

 המחקר החדש מדווח על כך שמחלת כליות כרונית גם היא מצטרפת לגורמי ההשפעה על התקף לב. מדובר במהפכה של ממש – מחלת כליות היא עוד גורם אפיגנטי או מי שיכולה לקדם את המעבר הפנוטיפי הזה, וכעת חוקרים מציגים הוכחות לכך שהשניים קשורים באמצעות שינויים בשלפוחיות חוץ-תאיות קטנות במחזור (sEVs) שמקורם במחלת כליות כרונית.  [מקור].

sEVs שלפוחיות חוץ-תאיות קטנות (sEVs) שהן מבנים קטנים וסגורים שנמצאים מחוץ לתאים ומופרשים באופן טבעי על ידי כל התאים. ידועות כמי שמעבירים, נושאים ומפיצים מגוון מולקולות איתות בין תאים, כולל בין תאי חלבונים, מיקרו-RNA (miRNA) ו-DNA. יש לדעת ש הmiRNAs הללו מגנים מפני הסתיידות כלי דם, והן חשובות לשמירה על גמישות העורקים ותהליכי החלמה.

שלפוחיות חוץ-תאיות קטנות (sEVs) אלה גם יכולות להעביר מולקולות איתות "זדוניות" שמקורן, כך מסתבר, במחלת כליות כרונית. כך למשל

מניעה ממולקולות איתות דוגמת הmiRNAs להשפיע, כמגנים מפני הסתיידות כלי דם, בעקבות מחלת הכליות הנ"ל, בהכרח תביא להסתיידותם של כלי הדם בלב.

"הירידה ברמות ה-miRNA נמצאה (ומובאת לידיעתנו) ב – Circulation Research, קשורה לכמות מוגברת של חלבון VEGFA" (אומר Takaaki Koide מחבר ראשון של המאמר הזה) [מקור]. מה שמתבהר השבוע על ידי מאמר זה, הוא שאם השלפוחיות חוץ-תאיות הקטנות האלו (sEVs) מבטלות בפועל הפעלה של מסלול איתות בשם גורם גדילה אנדותל וסקולרי איי  "VEGFA" (Vascular endothelial growth factor A) שהוא מסלול איתות מרכזי המונע את הסתיידות כלי הדם" ומגן על בריאות הלב ותפקודו התקין של החדר השמאלי [מקור],

במחלת כליות המסלול הזה VEGFA מפסיק להגן על בריאות הלב.

על שיטת "אילוף הכליות הסוררות" – אפשר לקרוא כאן

"אילוף הכליות הסוררות" תחילת  פרק א
ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.
פרק ב'
פרק ג'

וכאן הקישור לתכנית לשיקום הכליות – כאן.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *