חומצת שתן נמוכה, או היפואוריצמיה (Hypouricemia)

חומצת שתן נמוכה, או היפואוריצמיה (Hypouricemia), זוכה פחות לתשומת לב מכיוון שהיא משפיעה על הרבה פחות אנשים – רק כ-0.5% מהאוכלוסייה סובלים ממדד נמוך של Uric acid.  עם זאת, מדד נדיר יחסית זה חשוב מאוד ומצביע לכאורה על הפרעות נוירולוגיות חמורות, כולל אזהרה בפני מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון וטרשת אמיוטרופית צידית (Amyotrophic Lateral Sclerosis – ALS), מכונה מחלת לו גריג, בנוסף לאפשרות של תפקוד כליות מופחת ומצב עצבי כואב הנקרא טריגמינל נוירלגיה (trigeminal neuralgia). חומצת שתן גבוהה יותר הנמצאת בטווח הנורמה – היא אנטי אוקסידנט חריף שמגן על מערכת העצבים [מקור] ומי ששומרת בגוף האדם על איזון דינמי תחת פעולת הכבד, הכליות והמעיים [מקור1, מקור2, מקור3]. כמו כן חמצן פעיל שהוא חומר שנמצא כל הזמן בגוף ופוגע במיטוכונדריות הגם שממלא תפקיד לחיסול וירוסים בגוף ולחזק את החסינות שלנו. הוא מחמצן חזק מאוד כשיוצא מטווח הנורמה. חמצן פעיל בכמות יתרה בהחלט יכול גם לחמצן תאים ולתרום לנזקים קשים כמו הריסת מיטוכונדריות וחיסול עקב כך של מאגרי האנרגיה בגוף – על נושא זה פרסמתי מאמר – כאן. יחד עם זאת לחומצת שתן השפעה נוגדת חמצון המדכאת את השפעת החמצן הפעיל [מקור] וככזו היא מגינה גם על המיטוכונדריה. כאשר האיזון אובד, רמת חומצת השתן בסרום (במחזור הדם) עולה [מקור]. ככלל חומצת השתן במינון הנכון ידועה כמסייעת בהגנה מפני הפרעות אפשריות אלו. חומצת שתן נמוכה (פחות מ-2 מ"ג/ד"ל.)  קשורה גם לנזק לכליות לאחר פעילות גופנית נמרצת ואבנים בכליות.

למאמרי –

חומצת שתן נמוכה  (פחות מ-2 מ"ג/ד"ל.) יכולה לנבוע מהפרעות תורשתיות נדירות הגורמות לייצור מופחת של חומצת השתן.

 תסמונת פנקוני (Fanconi syndrome). היא תופעה שבה הספיגה מחדש של יסודות הזנה הכרחיים לגוף במערכת הסינון של הכליות נחלשת ולא מספקת. הפגיעה מתרחשת באזור הכליה שמכונה אבוביות הכליות הפרוקסימליות, כלומר באזור הקרוב לפקעית הנפרון [מקור] של הכליה. התסמונת יכולה להיגרם על ידי מחלות מולדות או נרכשות שונות, על גם על ידי הצטברות של רעלים (כמו בשל מחסור בסלניום ממתכות כבדות רעילות), או בשל חשיפת יתר לתרופות (סליצילטים, אלופורינול, חומרי ניגוד לקרני רנטגן וגליצריל גואיאצ'ולט [מקור].)  ותגובות שליליות של תרופות [מקור1, מקור2, מקור3]  חלק מהתופעות הניכרות בתסמונת פנקוני תת תזונה וחולשה בשל סילוקם של מולקולות קטנות של מטבוליזם דרך צינור השתן בשעה שהמערכת דורשת מהן להיספג מחדש מהנוזל שעובר ניקוי וסינון הכליה אל זרם הדם כדי להמשיך אל הרקמות ולהזין אותן (בין המטבוליטים האלה: גלוקוז, חומצות אמינו, חומצת שתן, פוספט וביקרבונט) [מקור]. תסמונת פנקוני משפיעה על הצינוריות הפרוקסימליות שבכליות, כלומר, הצינורית המפותלת הפרוקסימלית (PCT), שהיא החלק הראשון של הצינורית לעיבוד נוזלים לאחר שסוננו דרך הגלומרולוס, והצינור הישר הפרוקסימלי (pars recta), המשכה,  שמובילה לאיבר יורד גם הוא צינורית זעירה: לולאה של הנלה. על מערכת הסינון הזו אפשר לקרוא בהרחבה במאמרי: "מבנה (אנטומיה) של מערכת הסינון של הדם בכליות ויצירת השתן, ודרכים חדשות להחלמת מפגעיה"- כאן. מדובר למעשה בפגיעה רחבה ומדד ה GFR, ככל הנראה מפספס אותה. התופעה גורמת לצינורות הסינון בכליות להפריש כאמור לעיל, יותר מדי חומצת שתן וחומרים אחרים כגון גלוקוז חומצת שתן, פוספט וביקרבונט [מקור].

האבובית המקורבת מכונה בדרך כלל במאמרי מחקר הצינורית הפרוקסימלית היא קטע הנפרון שבכליות (באיור בצהוב) המתחיל מהקוטב הכלייתי של הקפסולה של באומן ויורד עד לתחילת הלולאה של הנלה. ניתן לסווג אותו עוד יותר לאבובית המפותלת הפרוקסימלית (PCT) ולצינורית הפרוקסימלית הישרה (PST). ליקוי במדדי הזרחן מפריע לתהליכי החלמת הכליות. נושא זה מאוד חמור בקרב נערים וילדים. אצל ילדים ונערים מדברים על תסמונת De Toni Debre Fanconi syndrome – תסמונת דה טוני דברה פנקוני, נקראת על שמו של גידו פנקוני (1892-1979), רופא ילדים שוויצרי, הנחשב לאחד ממייסדי רפואת הילדים המודרנית [מקור] או מחלת דנט – Dent diseas שתסמיניה עודף סידן בשתן (היפרקלציוריה); מצבורי סידן בכליות (נפרוקלצינוזיס); ואבנים בכליות

אובדן הביקרבונט גורם לחמצת צינורית כלייתית מסוג 2 (proximal renal tubular acidosis) או פרוקסימלית.  אובדן הפוספט גורם למחלות העצם רככת גם לאוסטאומלציה (אפילו עם רמות מספיקות של ויטמין D ו סידן) [מקור]. גורמי מחלה נוספים שמובילים למדד נמוך מ 2 הם מחלת הסוכרת, תרופות נגד גאוט כגון אלופורינול (Zyloprim), תת תזונה, מצב גנטי וגם הֵרָיוֹן.

אשר למצב הגנטי מדובר ככל הנראה במוטציות הגורמות למחסור בקסנטין אוקסידאז (xanthine oxidase), המפחית את ייצור חומצת השתן; ומוטציות מסוג היפואוריצמיה כלייתית תורשתית (HRH) (familial renal hypouricemia) הגורמות לתפקוד לא תקין של הכליות ומה שמגביר את הפרשת חומצת השתן. המוטציות האחרונות, מעודדות פגמים של ספיגה חוזרת קדם-הפרשה ואחרי-הפרשה – נושא זה יכול לקבל מענה על ידי האפיגנטיקה – אשר פרסמתי עודותיה בבלוג זה, ופשר לקרוא על גישה זו במאמרי – כאן. מקור האיור למעלה בצילום מסך מהמאמר What is Hypouricemia?  מכאן 
הערה:  הפורינים יוצרים xanthin ו-hypoxanthin, ואלה מתפרקים על ידי פעולת האנזים Xanthin oxidase ליצירת חומצת שתן [מקור]. 

למאמרי – ממצאים חדשניים למקור הגאוט

גאוט הוא לא רק יתר פורין – החיים עם גאוט תלוי גיל ומין – האם אפשר לנצח גאוט בלי לבלוע הורמוני מין?

חומצה אורית Uric acid צום פורינים – מצב המכונה גם היפראוריקמיה וטופי.

היפואוריצמיה כלייתית תורשתית (Hereditary renal hypouricemia – HRH)) היא שגיאה מולדת של הובלה וניכרת בקרום הכליה הספציפי לחומצת שתן, וכתוצאה מפגם גנטי זה פינוי אורט מוגבר בצנרת הכליה נושא שקשור להיפואוריצמיה. ככל הנראה ברוב חולי HRH, ההפרעה נגרמת על ידי פגיעה בתפקוד בגן SLC22A12 המקודד ל-human urate transporter 1 (hURAT1), שהוכח כמי ששולט בספיגה מחדש של urate באבובות הפרוקסימליות (איור למעלה).

הקבוצה של חולי HRH קטנה יחסית וזו שלא פגועה בגן SLC22A12 ו/או שהוא נמצא בה תקין סביר להניח שהיא מושפעת ממוטציות בטרנספורטרים אחרים (חלבון מעביר) שטרם זוהו. ככלל מחקרים להבנה, פיתוח והקמה של תוכניות לשיקום והחלמת הכליות מעטים ואלה שנעשים לא מספיקים, ויתכן שתוצאותיהם לא מגיעות אל הקליניקות הטיפוליות. כך שכל נושא החלמת הכליות מאוד מפגר ומוזנח לכאורה. בודדים בעולם הצליחו להביא לשיפור מצב החולים, לבלימת המחלה ועוד פחות מהם להחלמה מלאה. אפשר לקרוא על הדרך להחלמת הכליות במאמרי: "אילוף הכליות הסוררות". נושא הזנחה זו של המחקר של מחלת הכליות לא מובן לי כלל וכלל, כי מדובר באחת המחלות הקשות ביותר. אבל, אני מגיע מעולם האמנות ולא מעולם הרופאים המלומדים כך שיתכן וההסברים לכך נמצאים בעולמם. מכל מקום אני מוביל שינוי ונותן טיפול תומך בתזונה ובלחיצות ומבקש מכל המטופלים להתמיד בטיפול הרפואי שלהם ובמקרה הצורך כאשר ישנו שיפור באינדיקטורים הרפואיים להתייעץ עם הרופא המטפל אם יש אפשרות להפחית מינונים של תרופות. רוב חולי HRH הם אסימפטומטיים, אך חלקם עלולים ליצור אבנים בדרכי הכליה או להיות בעלי נטייה לאי ספיקת כליות חריפה הנגרמת על ידי פעילות גופנית [מקור].

חומצת שתן בסרום ככלל משקפת את האינטראקציות של ארבעה תהליכים עיקריים: צריכת פורין בתפריט התזונה, חילוף חומרים אנדוגני (פנימי) של פורין, הפרשת אורט בשתן [מקור] וגאוט כלומר דלקת מפרקים דלקתית (שכיחה) הנגרמת לרוב בעקבות אכילה מופרזת של בשר ושתיית אלכוהול על ידי שקיעת גבישי נתרן אורט במפרקים – intestinal uricolysis נושא שמשתקף במחקרים אשר מצביעים על מערכת העיכול. אלה מראים כי

המעי הוא איבר פוטנציאלי חשוב להפרשת חומצת שתן מחוץ לכליות

[מקור]. 

למאמרי

שִׁגָדוֹן – מחקרים עדכניים מלמדים כיום כי הפרשת חומצת השתן של המעי (לא על ידי הכליות) מושגת בעיקר באמצעות פעולתם של מעבירי חומצת שתן והקטבוליזם של פלורת המעיים, אשר ממלאת תפקיד חשוב במאזן חומצת השתן בגוף 

[מקור].

הגבול העליון של חומצת השתן בפלזמה מקובל כ – 7.0 מ"ג/ד"ל כגבול העליון בגברים מבוגרים ו-6.0 מ"ג/ד"ל בנשים [מקור].

 חומצת שתן היא חומצה אורגנית חלשה שבתנאים פיזיולוגיים קיימת בעיקר כמלח מונוסודיום. ב-pH נמוך מ-5.75, כפי שעלול להתרחש בשתן, כלומר שתן חומצי, הצורה השולטת שלה היא חומצת שתן בלתי מייננת. המסיסות של מונוסודיום אורט גדולה פי 18 בערך מחומצת שתן בתמיסות מימיות. הפרש מסיסות זה מספק את הרציונל הטיפולי לאקליניזציה של ה-pH בשתן ליותר מ-6.0 בחולים היוצרים אבני חומצת שתן [מקור].

ה"רחב הבטני" ,הוא אחד משרירי הבטן העמוקים שלנו והמבנה שלו הוא כמין "מחוך" העוטף את האזור התחתון של הבטן כאשר הוא מקיף אותה מצד אחד של עמוד השדרה, סביב כל הגוף ועד לצד השני של עמוד השדרה. הדמימה מופיעה פעם בימין (כקו השחור שמסומן בתמונה למעלה) ופעם בצד שמאל, כשהאדם הפסיק, הופסק טרם עת, בתחושה של עומס יתר ודחיסות. הכיווץ הכרוני יופיע בשני הצדדים כשהאדם חש נקרע לשניים.
ה"רחב הבטני" ,הוא אחד משרירי הבטן העמוקים שלנו והמבנה שלו הוא כמין "מחוך" העוטף את האזור התחתון של הבטן כאשר הוא מקיף אותה מצד אחד של עמוד השדרה, סביב כל הגוף ועד לצד השני של עמוד השדרה. הדמימה מופיעה פעם בימין (כקו השחור שמסומן בתמונה למעלה, בצד השמאלי של הבטן) ופעם בצד שמאל, כשהאדם הפסיק, הופסק טרם עת, בתחושה של עומס יתר ודחיסות. הכיווץ הכרוני יופיע בשני הצדדים כשהאדם חש נקרע לשניים. כאשר הדמימה מופיעה רק בצד שמאל בקצה העליון של הקו המסומן למעלה, בחומצת שתן שנמצאת מחוץ לטווח הנורמה בדרך כלל מדובר במדד של חומצת שתן נדיר שהוא דווקא נמוך. כמו כן דמימה זו מצביעה על כשל בתפקוד הכליות שאינו קשור במדד הסינון (GFR)

 תסמינים

חומצת שתן מחוץ לטווחי הנורמה גם אם היא גבוהה או נמוכה כשלעצמה לא גורמת לתסמינים. וזו בעיה שמקשה על המטופלים הפוטנציאליים להגיע לטיפול מהר. בעיה זו מחריפה כשרופאים מזהים מדדים חריגים ולא מזהירים את האדם מהעלול להתרחש אם לא יגיע לטיפול מחלים, כפי שקרה ללקוח שהגיע לסידרת "לחיצות החלמה" בגלל כאבי בטן ונחשפה דמימה בבטן שמאל עליונה אצלו – כדאי להתבונן בתמונה למעלה. דמימה זו מצביעה על כשל בחומצת השתן וכשל בתפקוד הכליות שאינו קשור במדד הסינון (GFR). לאחר שהסכים לבקש בדיקת דם נחשף מדד נמוך של חומצת שתן 1.02 מ"ג/ד"ל – כשנשאל זה, מה אמר לו הרופא. ענה לי "זה כלום". 

המדדים החריגים של חומצת שתן מתגלים, בדרך כלל, בבדיקת דם כשבודקים משהו אחר או אם מופיעים תסמינים מוכרים ככאב עז בבסיס הבוהן הגדולה (גאוט).  

היפורצימיה יכולה להתרחש בתפריט של צום פורינים המשמש מזון כתרופה נגד גאוט [מקור].

היפואוריצמי חומצת שתן נמוכה (Hypouricemia) חולפת נוצרת לפעמים על ידי תזונה פרנטרלית מלאה – הזנה תוך-ורידית [מקור] הסיבות לכך אינן ברורות.

 נמצא גם קשר עם יתר פעילות בלוטת התריס. על בלוטת התריס אפשר לקרוא במאמרי – כאן וכאן.

עד כה לא ידוע על טיפול רפואי לנושא זה שהצליח במרחב רפואת הממסד. בקליניקה שלי אנשים החלימו גם בזמן מאוד קצר. לבד מבמקרה בו טופל תינוק בן 12 חודשים עם היפואוריצמיה כלייתית בנזברומרון (INN) או אלופורינול, לא ידועה לי הצלחה רפואית בנושא חומצת השתן שמחוץ לטווח הנורמה. התרופה שנטל התינוק מוכרת ככדור נגד חומצה אורית בממדים שמעל לנורמה מכל מקום היא ניתנה לתינוק לאחר שבכה ללא הרף כנראה עקב חסימת אבני חומצת שתן vesicourethral. לא ידוע לגבי נזקים בעקבות התרופה בשל מעקב של שנתיים בלבד במסגרת זמן זה נמצא בריא. כאמור לא ידוע דבר אל מעבר לכך [מקור].

בנזברומרון (INN) BENZBROMARONE הוא חומר אוריקוסורי ומעכב לא תחרותי של קסאנטיין אוקסידאז המשמש לטיפול בגאוט

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.
    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *