לחיצות ההחלמה – טל לבנה הייתה ראשונה להבין את כוחן של לחיצות ההחלמה


ירון מרגולין מפעיל את שיטת שלוש הנשימות על יעל הרמתי בשיעור ריקוד – הכולל את טכניקת הלחיצות שפיתח, נשימות ההחלמה שהיו ברבות השנים לשיטת מרגולין.

 

לחיצות ההחלמה – מושגי יסוד וסיפורן של לחיצת ההחלמה.

בחורף טל לבנה הגיעה לבית המחול כדי ללמוד את שיטת מרגולין לריקוד. היא הייתה כבר רקדנית שמאחריה 15 שנות לימוד בבת-דור, תל-אביב. אני התעקשתי שתכנס לכיתת המתחילים ואפילו יעל הרמתי לא הצליחה להביא אותי לשנותי את החלטתי. טל התמרמרה, אבל שתפה פעולה עם המצב. בסופו של דבר טל לבנה הייתה ראשונה להבין את כוחן של לחיצות ההחלמה. לולא התעקשותי על כך שטל תכנס לכיתת הבסיס, ככל הנראה היא לא יכלה לעשות זאת.
יום אחד, בהפסקה בין השיעורים, טל ניגשה אלי. עמדנו בפרוזדור ליד פינת הקפה שם היא ביקשה -ממני, שכנעה אותי, וזה לא היה פשוט באותם ימים לשנות את מנהגי. מי כמוה לדעת עד כמה הייתי באותם ימים מסוגל לאחוז ובעקשנות בעמדותי. מה שטל ביקשה היה לא אפשרי, שאטפל בחולה סרטן. טל סיפרה לי על צעיר – ממקורביה, בן 28 ואני מעט מבוגר ממנו שחלה בסרטן ושהיא מאמינה שאם אטפל בו בשיטת ההגמשה שפיתחתי הוא יבריא.
ומשהחלים המטופל בסביבות שנת 1987 והיה ככל הידוע, למקרה הראשון בישראל שהחלים מסרטן – כך נודע בירושלים שיש בידי כלי מחלים: לחיצות ההחלמה.

טל לבנה במפגש רקדנים עם ירון מרגולין בתחילת יוני 2017, בדירתה של הרקדנית דלית יששכר.

בשנת 1977 שבתי לארץ מהוראת שיטת עבודתי בשוויץ. לימדתי אז באקדמיה על שם קרויצברג בברן. שם חיברתי את הריקוד ״דוד״ וגם הופעתי איתו.

Yaron Margolin as David 1980 (גיורא מנור)
ירון מרגולין בדמותו של "דוד" בכורה שוויץ 1977.

המחול ״דוד״ היה תולדה של ה״מרגולין״. לא הייתי מסוגל להרים את הרגל בצורה המפורסמת כשהיא צמודה לגוף ועוברת את הראש – ללא שימוש במשקל הגוף, בנשיפות ההרפיה ובפריצת דמימת שרירי הרגל. כבר אז השתמשתי בטכניקה של שלושת הנשימות וכשהמחול התפרסם והצילום המפורסם של הרמת הרגל הופץ. הוא הגיע מהר מאוד אל דפי בתקשורת העולמית. אני הרגשתי שיש לי מה להציע. גמישות כזו אצל רקדן, גברי, לא נראתה אז. בשנת 1977 הייתי בן 23. זה היה הישג אדיר. התפרסמתי מאוד מהר. ידעתי שעליתי על משהו ענק בנושא הגמישות. בברן שבשוויץ פעלה להקת באלט קלאסי. אחת הרקדניות שלה הגיעה לשיעורים שלי. הרקדנית התענינה בי בגלל הגמישות. אחזתי ברגלה. נשענתי עם גופי תוך כדי אחיזתי בה – בהדרגה, לאחור. נשימה ראשונה: ״שיאצ׳ו״ (ההסבר בהמשך), הפעלת מתח עדין. נשימה שנייה ה״מרגולין״ הופעל (הסבר להלן). השיעור עצר. כל הרקדנים נעמדו סביבנו.
הנשימה הכללית השתהתה שם. המשכתי בשלב זה אל הנשימה השלישית והחלתי לדחוף את הרגל למעלה. הנחתי אותה על הכתף שלי. הכתף שמשה כמעלית להרמת הרגל ועם היד שהתפנתה לחצתי בלחיצות שכונו ״לחיצות החלמה״ כ-15 שנים לאחר מכן. הפעלתי לחיצות החלמה על דמימות רגל העמידה וכך שחררתי ממנה את הכיווץ הכרוני העדין, ופעלתי ולחצתי והרמתי את הרגל לעוד שלב …עד ששתי הרגלים היו לקו ניצב המשכי אחד ועמדו כמחוגי שעון שויצרי המראים שהשעה שש. באותם ימים זה היה כאילו שהפעלתי אבקת קסמים על רגלי הרקדנים.
המשכתי משם ושבתי לארץ והפעלתי את הידע החדש בבית המחול. שלושת הנשימות עלו ארצה ובמיוחד ה"מרגולין". שלושת הנשימות היו לטכניקה מהפכנית, יחידה במינה להגשמת חלומות והגמישות הייתה נגישה. הלחיצות המחלימות היו באותם ימים כוח ששאב אליו, תחילה לברן ואחר כך לירושלים רקדנים ומורי מחול סקרנים מרחבי העולם.

..עד ששתי הרגלים היו לקו ניצב אחד כמחוגי שעון שויצרי המראים שהשעה שש. צולם בירושלים 2015.

שלוש נשימות עמוקות קודמות להופעת לחיצות ההחלמה – הטיפול כולו נועד כהקדמה להופעת 3 הנשימות הללו כשהאדם נכנס למרחב ההחלמה, למעשה, רק משמתאפשרת הנשימה השלישית.
1. הנשימה הראשונה – נועדה למתיחה עדינה, תנועה קלה של הספסיה, עיסוי מקובל בתקופתנו ומבוסס על מתיחת מרידיאנים מהשיאצ׳ו ו/או מתיחת מעטפת השריר המכונה ספסיה.
2. הנשימה השניה – היא נשימת המחול – הנשימה השנייה מיועדת לעבור בטיפול אל ה״מרגולין״ = שיחרור השריר מכיווץ כרוני קל, כיווץ שמגביל ומונע את גמישות הגוף.
הכיווץ הקל מפריע לתנועת הגוף של אדם מוגבל תנועתית וגם מגבילן של תנועות הרקדנים. כיווץ כרוני קל מגביל תנועה אך עצם קיומו בשריר לא מפעיל כאב. הרקדן המבקש להתגמש הוא ה״יודע״ שכיווץ זה קיים בגופו. רקדני מרגולין היו בן הראשונים שלמדו לשחרר את ההגבלה הזו מגופתם. טל לבנה מביניהם השכילה להבין שפרוק וסילוקה של ההגבלה גם מבריאה.
ה״מרגולין״ הוא מתיחה משחררת הגבלה של תנועת הגוף. יחודה בעדינותה היא מתבצעת בעזרת משקל הגוף. מתיחה המשתמשת בכובד, במשקל הגוף בשלב הנשיפה.
השריר שמכווץ בכיווץ כרוני קל משתחרר בנשיפה – הסבר: שיחרור שריר שמתרחש בנשיפה הוא שחרור עמוק שמכונה: ״פריצת דמימה״.
השריר רפה בהפעלת מתח קל עליו – ה״מרגולין״. מתח שמופיע בכיווץ שריר ובזמן הנשיפה נעלם והשריר רפה. מקורו של הכוח המופעל, במשקל הגוף או בלחיצה שמופעלת אל מעמקי השריר המכווץ בכיווץ כרוני קל. תפקיד הכוח הזה למתוח את השריר – פעולה הפוכה ומנוגדת לכיווץ. שלב זה: ה״מרגולין״ הוא שהביא את הגמישות יוצאת הדופן של רקדני להקת מחול ירון מרגולין ותלמידי בית המחול שייסד – ראה/י ויקיפדיה בערך ירון מרגולין (קישור למטה).

לחיצות בבית השחי - ירון מרגולין בפיסוק כשויעל הרמתי - פורצת את דמימת בית השחי של משפטי ההחלשה.

לחיצות בבית השחי – ירון מרגולין שב לכושר בגיל 60 בעזרת לחיצות ההחלמה. כאן ירון נמצא בפיסוק כשיעל הרמתי – פורצת את דמימת בית השחי בה מופיעה דמימה של משפטי ההחלשה. (זה לא ילך, המאמץ גדול מדי, תפסיק כבר״) – שיטת שלוש הנשימות הפסיקה את משפטי ההחלמה וירון מרגולין שב – אחרי הפסקה של 15 שנים לרקוד.

לשאלות וקביעת תור לפגישת ייעוץ

הנשיפה היא חלקה השלישי של הנשימה.
(1) שאיפת אויר (2.) המתנה עם מלא האויר בריאות (3), נשיפה. ישנה המתנה נוספת (4) המתנה טרם השאיפה הבאה.
הנשימה השלישית – לאחר שלב ה״מרגולין״ (מתיחה בעזרת משקל גוף, בנשיפה) באה הנשימה השלישית, ובנשיפה שלה מתבצע תהליך ״פריצת הדמימה״.
פריצת דמימה היא גולת הכותרת. פריצת הדמימה עומדת בראש הגות הטיפול של ירון מרגולין. היא מתרחשת כהמשך של תהליך עמוק – לעיתים התהליך גם ארוך ומלווה בדיבור מחלים ותובנות עומק. פריצת הדמימה היא פסגת הפסיכואנליזה והבראת הגופנפש על פי מרגולין. בתהליך פריצת הדמימה משתתפת לחיצת ההחלמה. לחיצת ההחלמה היא שמביאה להבראה.

מחולות בני-ברית דוד 1990
צילם שמיה לוי. רוקד – ירון מרגולין

לשאלות וקביעת תור לפגישת ייעוץ

טל לבנה כנזכר למעלה, הייתה ראשונה להבין שלחיצות הנשימה השלישית הן לחיצות החלמה. טל כיום עומדת בראש בית מחול משלה ומשתמשת בידע הרב שנוצר בבית המחול שייסדתי לקידום ולהגמשת תלמידיה. לולא טל ששכנעה אותי, באמצע שנות ה-80 לטפל בחולה סרטן ממקורביה בשיטה זו יתכן שהוא לא היה מחלים (בשנת 1987 בערך) ואני לא הייתי יודע שישנו בידי כלי מחלים.
כך היו לחיצות ההחלמה לשיטה טיפולית והלחיצות לגמישות היו ל״לחיצות החלמה״.

גל חן – האיסלאמי על-פי מוזיקה איסלאמיי למילי בלקירב. כוריאוגרפיה ירון מרגולין.

אחת לשלוש שנים אני בוחר בתלמיד ללמד אותו באופן אישי את שיטת ״הלחיצות המחלימות״.
עופר ירושלמי – יליד ירושלים, הוא התלמיד הנבחר הפעם וסרטון זה שמצורף כאן חושף את השיעור הראשון שלו.
שיטת הלחיצות המחלימות נלמדת כקורס אחד בן שנתיים מתוך מכלול שיטת מרגולין.
תורת הדמימות והדרך להחלמת הנפש מדמימותיה ולשחרר ממנה את מכאוביה – קושרים את שיטתי לריפוי והחלמה – שיטת מרגולין עם תורת הגופנפש ועם הפסיכותרפיה. שיטת מרגולין בכללותה נלמדה בבית מחול ירון מרגולין במשך 8 שנים שם הייתה חלק מלימודי הריקוד והכוריאוגרפיה.

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,
אשמח להשיב לכל שאלה.

שם:

טלפון:

דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם):

איך אני יכול לעזור לך:


עוד על דרך עבודתי – כאן

ויקיפדיה – ירון מרגולין

 

שיטת הלחיצות – כאן

כל הזכויות שמורות לירון מרגולין

לשאלות וקביעת תור לפגישת ייעוץ

נשלח ב כללי, תורת הדמימות

כתיבת תגובה

Or

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*