יתר שומנים בדם היפרליפידמיה – חשש לצורך בצנתור

היפרליפידמיה טרשת עורקים אפוליפופרוטאין atherosclerosis (השם של האבחנה הרפואית במחשבים הממסדיים של הריפוי) וחימצון   oxLDL – LDL מצביעים על אפשרות של אירועים קרדיווסקולריים טרשתיים (ASCVE) ועל אפשרות לצנתור כדי להוריד מדדים [מקור]. רמה גבוהה של שומנים, כולל כולסטרול וטריגליצרידים בסרום, המכונה גם היפרליפידמיה, מובילה לסיכון גבוה יותר לפתח מחלת לב וכלי דם טרשת עורקים (CVD) [מקור]. מעטים יודעים שאחד הגורמים לחוסר איזון שומנים בדם הן תרופות – ישנן מספר תרופות שהממסד הרפואי ממליץ עליהן אבל הן עלולות להשפיע לרעה על פרופיל השומנים בדם ולקדם צנתור. תרופות קרדיו-וסקולריות, תרופות אנטי-פסיכוטיות, נוגדי פרכוסים, הורמונים ומדכאים מסוימים של מערכת החיסון, הם חלק מהתרופות הידועות יותר כבעלות השפעה שלילית על רמות השומנים בדם. על כך בהמשך המאמר.
דוגמה נפוצה לצנתור לב היא צנתור כלילי הכולל צנתור של העורקים הכליליים לצורך מחלת לב כלילית ואוטם שריר הלב ("התקפי לב"). הצנתור מתבצע לרוב במעבדות מיוחדות עם פלואורוסקופיה ושולחנות בעלי יכולת תמרון גבוהה. מקור האיור בויקיפדיה.

אנשים שנשלחו או אושפזו לצנתור לב לפני ניתוח מעקף כלילי אפשרי, הראו פרופיל שומנים גבוה בבדיקת המעבדה שלהם לפני הקבלה לצנתור [מקור].

צנתור הוא הליך רפואי פולשני, בו צינורית דקה מוחדרת אל תוך הגוף לטובת אבחון, פתיחת כלי דם צרים וחסומים. צנתור מתבצע בעורקי הרגליים, בעורקים הכליליים שמובילים דם ללב, או בעורקים שמובילים דם אל המוח.

פעולת הצנתור מתבצע על ידי החדרת צינור חלול הנקרא צנתר (קטטר) לגוף בדקירה בהרדמה מקומית בלבד. הצנתר מושחל דרך עורק במפשעה או בפרק היד ומגיע עד לעורקי הלב דרך מחזור הדם.
תיל מתכת עדין ביותר נכנס (דרך הצנתר) לתוך העורק הכלילי אם הוא נמצא חסום ועל התיל הזה ניתן להשחיל לתוך העורק התקנים שמביאים לפתיחה של העורק ומסלקים את הקריש שנמצא כמי שחוסם אותו. ההתקנים המקובלים: צינור שאיבה עדין או בלון קטן. בעזרת צינור זה ניתן לעתים לשאוב את הקריש החוצה, במקרים אחרים מנפחים בלון קטן שכאשר הוא מנופח בתוך העורק הוא דוחק את הקריש והרובד הטרשתי לדופן העורק. כך העורק מתרחב והדם יכול לזרום ביתר קלות. לאחר שאיבת הקריש ו/או ניפוח הבלון צינור השאיבה או הבלון מסולקים החוצה. ברוב גדול של המקרים, הצנתור הטיפולי מסתיים בהשלת תומכן (סטנט) שהוא מעיין גליל קטנטן או "קפיץ" העשוי מרשת מתכתית שמולבש מעל בלון. התומכן מוחדר למטרה זו עם הבלון לתוך העורק הכלילי באזור החסימה (לאחר שהיא נפתחה), הבלון מנופח והתומכן מוצמד לדופן העורק, לאחר הבלון מוצא החוצה. התומכן המושתל מונע קריסה של העורק וחסימה חוזרת. בסוף הצנתור, יש ואפילו במקרים רבים מתחדשת זרימה טובה של דם לשריר הלב [מקור]. את צנתור הלב הראשון באדם ביצע ורנר פורסמן ב-1929, רופא גרמני. פורסמן החדיר צינור דרך זרועו שלו לשם כך. דיקינסון וו. ריצ'רדס ואנדרה פרדריק קורנאן פתחו וקידמו את שיטתו בשנות הארבעים בארצות הברית, וחלקו את פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה בשנת 1956 על פיתוח צנתור הלב.

בגופנו פועלים חמישה ליפופרוטאינים עיקריים בדם: (1) chylomicrons;  (2) ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה מאוד – שמעבירים שומנים תזונתיים מהמעיים למקומות אחרים בגוף. (VLDL); (3) ליפופרוטאין בצפיפות בינונית (IDL); (4) ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL); ו (5) ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL). כל אחת מהקבוצות הללו של ליפופרוטאינים מעבירה כולסטרול וטריגליצרידים ליעדים המיועדים לשם כך בגוף האדם [מקור].

רמה גבוהה של שומנים, כולל כולסטרול וטריגליצרידים בסרום, המכונה גם היפרליפידמיה, מובילה לסיכון גבוה יותר לפתח מחלת לב וכלי דם טרשת עורקים (CVD) [מקור].

תרופות שעלולות לשנות את מדדי הכולסטרול בגופך לרעה – צילום מסך מתוך המאמר: Medications That Increase Cholesterol Levels – כאן.

תרופות שמעלות שומנים בדם והמגבירות את ה-LDL-C כוללות רטינואידים, ציקלוספורין A, ופנותיאזינים. גם תרופות שמפחיתות את הכולסטרול הטוב מחולקות לאנשים HDL-C,

ובהן אפשר למצוא את הפרוגסטין, אנדרוגנים, חוסמי בטא וסטרואידים אנבוליים [מקור]. בין חוסמי הבטא שאלטלות לסכן אותך בכך: קורגארד (נאדולול) אינדרל LA (פרופרנולול) טנורמין (אטנולול) טופרול (מטופרול) זבטה (ביסופרול) גם תרופות כמו פרדניזון, אמיודרון, ציקלוספורין, מעכבי פרוטאז HIV ומשתנים נמצאו כמי שמעלות שומנים בדם [מקור].

increase LDL-C including retinoids, cyclosporine A, and phenothiazines and drugs that decrease HDL-C including progestins, androgens, beta-blockers and anabolic steroids.

בהתבסס על סוגי הפרעות השומנים בדם, ניתן לסווג הפרעות שומנים בדם לכולסטרול כולל גבוה (TC), כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה גבוהה (LDL-C), גבוה לא – כולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (ללא HDL-C), טריגליצרידים גבוהים (TG) וכולסטרול ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה נמוכה (HDL-C) [מקור]. כאשר אלו נמצאים מחוץ לטווח הנורמה המצב מוגדר חולי והשיקול לפנות לצנתור מתעורר.

אבל אם מדדי השומנים בדם שלך תקינים למה הרופא לוחץ על צנתור.

יתכן קיומם של גורמים נוספים שמעלים את הסיכון שלך לשבץ, סוכרת 2, אי ספיקת כליות כגון היסטוריה משפחתית של תחלואה הקרדיווסקולרית ASCVD מוקדמת, תסמונת מטבולית, מחלת כליות כרונית, גיל מעבר שפרץ בטרם עת, הפרעות דלקתיות כרוניות, כולל השתייכות לקבוצות אתניות בסיכון גבוה (כגון דרום אסיה), עליות מתמשכות של חלבון תגובתי C ואינדקס קרסול-זרוע שנמצא נמוך מ-0.9 (ankle-brachial index less than 0.9).

אינדקס זרוע הקרסול, או ABI, היא בדיקה פשוטה המשווה את לחץ הדם בגפיים העליונות והתחתונות.

אם יחס זה נמוך מ-0.9, פירוש הדבר שמחלת עורקים היקפיים (PAD) עלולה לפרוץ בכלי הדם שברגלי הנבדק.

מאמרים בנושאי דלקת

האם תזונה יכולה לסייע במצבי דלקת?

דלקת כליות – השתמשו במי-שעורה

איך להכין תרופה אנטי דלקתית מקליפות אננס – ברומלין?

קרע בקרום התא – מה היא דלקת?

שומנים בדם (Blood Lipids) הם תרכובות שהגוף צריך בכמות קטנה כדי לתפקד באופן תקין. רמות חריגות של שומנים בדם [כולסטרול רע (LDL), כולסטרול טוב (HDL) וטריגליצרידים.] נקשרות עם תזונה רבת שומנים, חוסר איזון של ערכי הסוכר ויתר רדיקלים חופשיים שמאפשרים חימצון של כולסטרול מסוג LDL בדם.

החמצון של LDL (oxLDL) נחשב לשינוי האטרוגני העיקרי שמתרחש בגוף ומהווה מוקד התענינות כמבשר מחלת עורקים.

חימצון ה- LDL (oxLDL הכולסטרול הרע) הוא הלך שמתרחש בגוף, בפועל בתוך דופן כלי הדם ונמשך לאורכן של עשרות שנים – הoxLDL הוא כאמור לעיל, מי שנחשב למרכז הבעיה [מקור] oxLDL נקשר ברדיקלים החופשיים. מה שמוביל אליהם כמרכז הבעיה. מניעת חימצונו של הכולסטרול, אם כן, אפשרית ויותר מכך נגישה לאדם החולה על ידי הפחתה של רדיקלים חופשיים וזאת בעזרת שינוי תפריט מתפריט עשיר בהם, לתפריט רב בנוגדני חימצון. הוא גם הסיבה לכך שצריכת שיבולת שועל – מזון כתרופה הינה מענה מעולה לפתוגנזה של טרשת עורקים וחימצון ממושך של כולסטרול מסוג LDL. מדללי דם טבעיים עליהם פרסמתי כאן – גם יועילו במצבים כאלה והפחתת הומוציאסטין בגוף, מעט קרני שמש על גוף ערום והליכה בת 20 דק' כל יום או שחיה.  

השריית כוס שיבולת שועל מגולגלת רגילה בכוס מים אחת עם 2 כפות קרם קוקוס היא בסיס מהיר ונפלא למנת הבקר לילדים ולסבותיהם. הנחתי אותה בקערה נקיה ומכוסה ללילה (כ 12 שעות) והתוצאות המתינה לי בבוקר, שיבולת שועל עשירה, מונבטת שספגה את רוב הנוזלים. אפשר לאכול אותה כך, וזה טעים ובריא אבל חיממתי אותה בסיר עם מעט חלב קוקוס, כמיטב מסורת הדייסה. ואל תחשבו שהחימום הופך אותה לבריאה פחות – ההסבר על כך יובא מיד, ובמאמרי על הדרך להתסיס שיבולת שועל – כאן: ההשריה של פתיתי שיבולת השועל חוסכת זמן בישול, מחסלת יסודות שליליים שמכונים אנטי מזון כלומר היא מפחיתה את החומצה הפיטית phytates שבגרעיני שיבולת השועל, ושנית היא יוצרת קערת שיבולת שועל ברמה של שף קונדיטור והיא בהחלט הרבה יותר מעניינת. אפשר להוסיף עליה חופן חמוציות, תפוח עץ קצוץ ואפילו (לילדים) כדור גבינה עשיר מסוג Boursin, גבינת שמנת או Rambol וזה נהדר למי שלא סובל מיתר שומנים בגוף או מאי ספיקת כליות. אבל ובעצם מה שאנחנו מחפשים כאן זו תרבות מזון חדשה ומתקדמת שתקנה לדור העתיד מנה שיש לה יתרון תזונתי; השריית דגנים מפחיתה את החומצה הפיטית phytates שבהם, והיא נמנית על האנטי נוטריאנטים שמקשים על תהליכי החלמה. הבישול במקרה כזה מסייע לחיסולה. האנטי נוטריאנטים מכונים גם חומרים נוגדי תזונה, אנטי-מזון וההשריה ואפילו החימום הם מה שמגן ומשפר את ההזנה ומלאכת העיכול.

מצב כרוני של רמות כולסטרול גבוהות בדם מוכח בדרך כלל כמצב שאיננו בריא ואף מסוכן לגמישות העורקים ואטרוגנזה (היצרות העורקים). מוסכם בדרך כלל שמצב זה מקדם ירידה במצב בריאות הלב (האיגוד הקרדיולוגי הישראלי) ומהווה סמן לצנתור. יחד עם זאת מיד יובהר כי

למאמרי:

מחקרים חדשים אינם בהכרח מתקפים עמדה זו [מקור].

כמויות גדולות של חומצות שומן מהארוחות חייבות להתפנות (כטריגליצרידים) מהמעיים כדי למנוע רעילות. מהלך זה מביא לעלייה בטריליצרידים האגורים בכילומיקרונים, אך 4-6 שעות יותר מאוחר חלה עלייה נוספת בריכוז טריגליצרידים בפלזמה. שיא שני זה מייצג בעיקר את הטריגליצרידים בחלקיקי VLDL, שמקורם מסוכרים כלומר הם מסונתזים מגלוקוזה, פחמימות פשוטות (פירות, ירקות, חלב, דבש), וכן מטריגליצרידים של כילומיקרונים שלא עברו הידרוליזה ברקמות היקפיות [מקור]. הטריגליצרידים האלו דורשים נשאים: ליפופרוטאינים – אברי נסיעה שיש להם תפקיד מרכזי בספיגה והובלה של שומנים תזונתיים במעי הדק, בהובלת שומנים מהכבד לרקמות היקפיות ובהובלת שומנים מרקמות פריפריאליות (מכלל הגוף) לכבד ולמעי (הובלה הפוכה של כולסטרול שנקשרת ב HDL). תפקיד משני להם והוא להעביר תרכובות הידרופוביות ואמפיפתיות זרות רעילות, כגון אנדוטוקסין חיידקי, מאזורי פלישה וזיהום [מקור]. יצויין כי רעלים שמיוצרים על-ידי חיידקי גראם שליליים (LPS), חיידקים גרמים חיוביים (חומצה ליפוטאיכואית), פטריות (זימוזן) ווירוסים (RNA) מזוהים על ידי קולטני אגרה על מקרופאגים ותאים אחרים שמעוררים שינויים ניכרים בחילוף החומרים של שומנים וליפופרוטאינים בגוף מסולקים או נבלמים על ידי ליפידים וליפופרוטאינים (lipid and lipoprotein metabolism)

מחקרים הראו שה – HDL עשוי לעכב את יכולתם של וירוסים מסוימים לחדור לתאים [מקור].

יותר מכך הוכח כי בעלי חיים בעלי מדדים גבוהים של שומנים/ליפופרוטאין בסרום מוגנים דווקא מפני הרעילות של מוצרים של חיידקים גראם שליליים (LPS), בעוד שבעלי חיים עם רמות שומנים/ליפופרוטאין נמוכות במחזור הדם רגישות יותר להשפעות הרעילות של  מוצרים של חיידקים גראם שליליים [מקור]. כמו כן נמצא כי ליפופרוטאינים המכילים Apo B שיוזכרו בהמשך, שואבים את הפפטיד האוטו-אינדוקציוני [המיוצר על-ידי -Staphylococcus aureus (Staphylococcus aureus הוא מרכיב פתוגני שמשתמש במערכת תקשורת בין תא לתא כדי לשלוט על ביטוי גורם ארסי במארח במהלך זיהום.) ומעורר אוטו-אינדוקציה בהקשרו לקולטני פני השטח על החיידקים ומגביר את הייצור של רעלים ואנזימים פולשניים] מפחיתים את הזיהום של S. aureus [מקור]. עוד דבר אחד בנושא חשיבות השומנים גם במדדים גבוהים,

נמצא כי שומנים וליפופרוטאין במהלך זיהום עשויים לאפשר חלוקה מחדש של חומרים מזינים לתאים. מדובר בחומרים חשובים להגנה על המארח או בתיקון רקמות

([מקור1, מקור2].

למרות שלליפידים וליפופרוטאינים יש תפקיד מפתח בהגנה על גופנו (גוף המארח), יש להכיר בכך שמיקרואורגניזמים יכולים לנצלם לרעתנו. הם יכולים להשתמש במערכת הליפידים/ליפופרוטאין כדי להקל על צורכי הרבייה שלהם. בנושא זה הדוגמה הטובה ביותר מזוהה עם וירוס הפטיטיס C (HCV) [מקור1, מקור2, מקור3]. נגיף הפטיטיס HCV משתכפל בתאי כבד. בניגוד לרוב הנגיפים, הפרשת ההפטיטיס  HCV מתרחשת בצמוד להפרשת חלקיקי VLDL. עיכוב ייצור והפרשת VLDL מביא לעיכוב של הפרשת חלקיקי HCV. בנוסף, זיהום HCV ממריץ את היווצרות VLDL בכבד ומעכבי סינתזת כולסטרול או חומצות שומן מעכבים גם את שכפול HCV. לפיכך, נוכחות נגיף הפטיטיס HCV בגוף מנצלת ומגייסת לעצמה את מערכת הפרשת VLDL בכבד כדי להקל על יכולת הנגיף לצאת מתאי כבד. בסרום, HCV נשאר כשהוא מחובר לחלקיקי VLDL. כך הוא כנראה מגן על עצמו מפני זיהוי של מערכת ההגנה שלנו (מערכת החיסון) נושא שעשוי להסביר (חלקית) את חוסר היכולת שלנו לייצר חיסון מפני זיהום של נגיף הפטיטיס HCV.  [מקור1, מקור2, מקור3].

למאמרי על אובדן גמישות העורקים אפשר לגלוש – כאן

למאמרי על התזונה למוח – כאן.

למאמרי "תאוותיה של הזיקנה – איך להתבגר יפה, טוב ובריא" – כאן

למאמרי – להחלים מאלצהיימר – Alzheimer's disease מחלה קשה, שאפשר להשתקם ממנה – כאן

למאמרי ירקות ירוקי עלים לרוב טובים לבריאותנו, לפעמים הם לא – רוצה לדעת מתי כדאי לצרוך עלים ירוקים?

חלבונים בשלב אקוטי

זיהום ודלקת מעוררים את התגובה החריפה (APR), מכונה גם חלבונים בשלב אקוטי – נושא עליו פרסמתי – כאן. הם תגובה טבעית, של הגוף, על דלקת [מקור]. מדובר בחלבונים שנמצאים בכמות גדולה מהנורמה בזרם הדם. אותם חלבונים שריכוזם עולה מכונים APP חיובי, בעוד אלו שרמתם יורדת נקראים APP שלילי [מקור]. תגובה זו מובילה לשינויים מרובים במטבוליזם של שומנים וליפופרוטאין.

רמות הטריגליצרידים בפלזמה עולות נוכח חלבונים בשלב אקוטי .

סיבת העליה הזו נעוצה בהפרשת VLDL מוגברת כתוצאה מליפוליזה של רקמת השומן, סינתזת חומצות שומן כבדית מוגברת דה נובו (דה נובו מציין שהמהלך נוצר בתוך האורגניזם מחדש, בהבדל ממוטציה דה נובו: ביטוי בגנטיקה שפירושו צורה של מוטציה גנטית המתרחשת לראשונה אצל בן משפחה.) ודיכוי חמצון חומצות שומן. עם זיהום חמור יותר, פינוי VLDL יורד והוא משני לירידה בליפופרוטאין ליפאז ואפוליפופרוטאין E ב-VLDL [מקור]. יודגש כי

השינויים שמקורם בתגובה החריפה (APR), מגינים בתחילה על המארח מפני ההשפעות המזיקות של חיידקים, וירוסים וטפילים. אבל ועם זאת, כאשר מצב זה מתארך, השינויים האלו שהם גם שינויים במבנה ובתפקוד של השומנים (ליפופרוטאינים) יוצרים נזקים. בכלל זה הם עלולים להוביל להיפרהומוציסטאינמיה, לדלקת בכלי הדם ובהמשך גם לאטרוגנזה (היצרות העורקים גם טרשת עורקים).

רמות גבוהות של VLDL מציגות סיכון מוגבר לאבדן גמישות העורקים ולהתפתחותה של טרשת עורקים, מחלות לב ואירועים מוחיים. רמת VLDL גבוהה יכולה גם לשקף תת-פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם), מצבי סוכרת, אי-ספיקת כליות ותסמונת נפרוטית.

רמות נמוכות של VLDL, למרות שאינן מהוות כל סכנה בהקשר של משק השומנים בגוף, עלולות להצביע על תת תזונה.

תרופות שיכלות לגרום לרמה נמוכה של VLDL בדם כוללות גלולות למניעת הריון, אספירין, קורטיזון, ובעיקרון תרופות כגון פיבראטים ואף סטטינים או כל תרופה המפחיתה רמת טריגליצרידים בדם.

החמצון של LDL (The oxidation of LDL) נחשב לשינוי האטרוגני העיקרי שמתרחש בגוף ל LDL (הכולסטרול הרע) מהלך שמתרחש בפועל בתוך דופן כלי הדם ונמשך לאורכן של עשרות שנים כפי שנזכר בפתיח למאמר זה – חימצון ה-LDL הוא מרכז הבעיה [מקור]. זאת גם הסיבה לכך שצריכת שיבולת שועלמזון כתרופה הינה מענה מעולה לפתוגנזה של טרשת עורקים. כאשר מומלץ על צנתור גם מדללי דם טבעיים עליהם פרסמתי כאן – יכולים לסייע למצבך.

איור – היווצרות רובד של טרשת עורקים, מדובר באירועי מפתח בהבנת מחלת צנרת הגוף, בכלל זה מחלת עורקים, מחלות כליות ובהמשך אפשר להגיע, אם רוצים בכך, גם להבנת הדרך להחלמתה (1) כולסטרול LDL נכנס לדופן העורק, מתחמצן ל- OxLDL ומפעיל תאי אנדותל (EC) המבטאים מולקולות הדבקה של התא [מקור]. (2) מונוציטים שמתגלגלים על האנדותל, ונדבקים על ידי טסיות דם (platelets) לתאי האנדותל the ECs ונכנסים למרחב התת- אנדותלי (intima). 3. בתוך האינטימה הם הופכים למקרופאגים עם גירוי M-CSF. (4.) על ידי נטילת מקרופאגים של oxLDL נוצרים תאי קצף המייצרים ציטוקינים דלקתיים. (5) בעוד הדלקת מאיצה תאי T, תאי B ותאים דנדריטים שמגיעים לאזור ונכנסים לרובד ומווסתים בהמשך את הדלקת. (6) דטרטוס תאים, ליפידים ומטריצה חוץ תאית מגיעים אף הם ויוצרים גרעין נמקי. (7) ברגע שהכיפוי הסיבי של קולגן ותאי שריר חלק מושבר על ידי MMPs וקרעים, הליבה הנקרוטית באה במגע לקיטור הדם, טסיות הדם מופעלות והכלי סגור [מקור].
(oxLDL) מחומצנים, נובע מלחץ חמצוני מוגבר. OxLDL ידוע כבעל השפעות מזיקות על תאים בריאים וכיום גם יודעים החוקרים כי הם ממלאים תפקיד ראשוני במחלות הקשורות לתסמונת המטבולית וסרטן [מקור].

ראיות התומכות בתאוריית שינוי ה-LDL לרעה כלומר חימצון מוכיחה שחלקיקי LDL עוברים שינויים רבים המשנים את גודלם, צפיפותם ותכונותיהם הכימיות בתוך זרימת הדם ודופן כלי הדם [מקור]

LDL מחומצן (OxLDL) יכול לעורר דלקת באמצעות הפעלה של מקרופאגים ותאים אחרים

[מקור].

OxLDL יכול לעורר ביטוי של מולקולות הידבקות על פני התא ובכך לעורר את ההפעלה של תאי אנדותל [מקור]. מולקולות ההדבקה הללו מתווכות את הגלגול וההיצמדות של לויקוציטים בדם, הם שנדבקים לאנדותל ולאחר מכן, בתגובה לכימוקינים, נודדים לתוך הגלימה הפנימית (Tunica intima) היא השכבה הדקה והפנימית ביותר בכלי הדם מכונה גם אינטימה. כתוצאה מהפעלת המקרופאגים, משתחררים ציטוקינים פרו-דלקתיים, מסונתזים ROS, ומיוצרים גם אנזימים פרוטאוליטיים [כגון NADPH אוקסידאז (NOX), סינתאז תחמוצת חנקן אנדותל בלתי מזווג (eNOS), התורמים לפירוק המטריצה [מקור1, מקור2, מקור3].

Reactive oxygen species) ROS) נמנה על הרדיקלים המחמצנים ביותר בגוף האדם – גם הוא תוצר מזיק ביותר של יתר הומוציאסטין בגוף (מחסור בויטמין B12, בסיבי מאכל או בחומצה פולית).

הROS – רדיקל חופשי – שנמנה על הגורמים המרכזיים לאבדן גמישות העורקים ותפקוד תקין של אבר הכליות. הוא בעל יכולת פגיעה בחלבונים תאיים, ליפידים בתאי האנדותל גם ברקמת החיבור של הפקעית שבכליה (מה שמוביל לירידה במדד ה- GFR, ומקדם צורך בדיאליזה – פרסמתי על נושא זה – כאן)– ובתאים המזנגיים – המזנגיום שמרכיבים אותה, מחמצן זה בעל יכולת להזיק ל- DNA, ועלול להמוביל לנגעים קטלניים שמתבטאים בירידה חמורה של תפקוד תאי האנדותל התפתחות דלקות, בכלל זה דלקת בצנרת של הכליות העליונה (מיקרואלבומינוריה – ופגיעה במערכת חריצי הסינון שנמצאת למעשה בין תאי הרגליים שבכליות הפודוציטים [מקור]. נושא זה מרכזי בירידת תפקודן של הכליות) [מקור].

יש להדגיש כי תאי האנדותל שנפגעים במחלות אלו הם הפעילים ביותר בנושא קביעת הטונוס (דרגת התכווצות) של השרירים החלקים שעוטפים את כלי הדם

[מקור1, מקור2, מקור3]. 

על בדיקת הומוציאסטיןכאן

בראון וגולדשטיין (Brown and Goldstein ) היו הראשונים שהניחו ש-LDL עובר כמה שינויים מבניים כדי להשיג תכונות אתרוגניות (Brown and Goldstein, 1983). הם גם הבינו שספיגת LDL במחזור על ידי מקרופאגים אינה מהירה מספיק כדי להעמיס על התא כולסטרול, נושא שנראה כהכרחי ליצירת תאי קצף [מקור]. יתרה מכך, חולים הסובלים ממחסור מוחלט בקולטן ל-LDL המקומי עדיין מסוגלים לאגור כמויות גדולות של כולסטרול במקרופאגים שלהם. מכל מקום החמצון הוא השלב האחרון במפל זה הגורם לתכונות האטרוגניות. במהלכו ליפופרוטאין מחומצן בצפיפות נמוכה (OxLDL) פוגע בתפקוד של האנדותל ומוביל ליצירת תאי קצף [מקור].

תאי הקצף הם המרכיב העיקרי של פס שומני

[מקור]. יש לציין כי מחקרים חדשים חושפים שלכולסטרול מחומצן זה ה-oxLDL נמצאו תכונות אנטי-דלקתיות, אבל גם פרו-דלקתיות [מקור]. LDL מחומצן יכול לעורר דלקת באמצעות הפעלה של מקרופאגים ותאים אחרים [מקור]. יצויין כי רב הנסתר על הגלוי בכל הנושא של, LDL מחומצן כשהחלקים הלא ידועים של התהליך האטרוגני גדולים על המובנים [מקור]. 

באיור למעלה – השכבה הפנימית של העורק מצופה ברקמה רגישה, עדינה שמורכבת משכבה אחת של תאי אנדותל. מתחת לאנדותל רואים את השכבה השרירית שמורכבת משרירים חלקים. בין שתי השכבות האלו נמצא החלל התת-אנדותלי (intima). חלל זה מתרחש הנזק המכונה "אבדן גמישות העורקים". יתר הומוציאסטין, חימצון של כולסטרול מסוג LDL, נוכחות יתר של רדיקלים חופשיים (ROS) הם בין הגורמים לפגיעה בשכבה עדינה זו שמורכבת מתאי אנדותל [מקור]. כאשר הכולסטרול חודר אל מתחת לאנדותל, דרך אזור הפגיעה בו, וחודר אל המרחב התת אנדותלי – שם הוא מתחמצן. תהליך זה מתאפשר בשל היות ה-LDL זעיר וחלקיקים בקוטר של 21-27 ננומטר [מקור]. תאי דם לבנים – הם חלק ממערכת ההגנה – גם במצב זה היא פועלת. במקרה זה אלו בעיקרם מונוציטים, נזעקים אל מקום הפגיעה. הם מבקשים לסלק את ה-LDL המחומצן משום (oxLDL) שהוא גורר את דופן העורק לנזקים נוספים. המונוציט הוא תא שיודע לבלוע והוא מתחיל לבלוע את הכולסטרול הרע, המחומצן (oxLDL). כאשר ה-LDL שנבלע בתוכו המונוציט מסתלק משם – נוכח יתר חימצון של LDL המונוציטים נשארים חסרי אונים (משוב או היזון חוזר שפועל ברגיל לא מתפקד כאן) המונוציטים מלאים בכולסטרול הרע המחומצן (oxLDL) והוא נשאר בתוכם מה שנראה כגוש שומן. זה השלב בו המונוציט הופך לתא קצף (foam cell formation.) תאי קצף אלו נקראים גם מקרופאגים עמוסי שומנים [מקור1, מקור2, מקור3] הם סימן ההיכר של שלב הפס השומני של טרשת עורקים [מקור, מקור2]. יש לתת את הדעת שלמרות הקשר המוכח בינם ומחלות לב וכלי דם, בהחלט לא הוכחה מסוכנותם וייתכן שאין בהם מסוכנות כלל וכלל מטבעם [מקור1,מקור2]. בנוסף הייצור המוגבר של תחמוצת החנקן (Nitric oxide  – NO) על-ידי האנדותל נושא עליו פרסמתי – כאן "תחמוצת החנקן (NO) כיווץ תאי האנדותל, מחלות כרוניות קשות – ודרכי ריפוי חדשות" מקדם נדידת תאי אנדותל והישרדות דופן העורקים ובכך שומר על מחסום יעיל ומונע הצרה של הצנרת [מקור1, מקור2] .

השכבה השרירית של השרירים החלקים מתחילה להתעבות וגרוע מכך היא חדלה לייצר תחמוצת החנקן (Nitric oxide  – NO) – החומר שמורכב מחמצן וחנקן המגמיש את דופן העורקים ושומר עליה.

בהעדר תחמוצת החנקן טסיות הדם הממונות על קרישת הדם נצמדות אל הרובד הטרשתי – זה השלב בו הדופן מתכווצת והאזור הפגוע בדופן העורק נראה כמי שעבר עווית. חלל העורק הולך וצר [מקור].

הפעלת תאי האנדותל מתגברת ומובילה לייצור מוגבר של מיני חמצן תגובתיים ומעגל ההרס טופח [מקור]. 

שורות של ראיות מצביעות על כך שליפופרוטאינים בצפיפות נמוכה (LDL) ובמיוחד צורתו המחומצנת (oxLDL) ממלאים תפקיד מפתח בתפקוד לקוי של האנדותל ובאטרוגנזה [מקור1, מקור2, מקור3]. LDL מתחמצן בדרכו על ידי תאי אנדותל שנמצאים בדופן של כלי דם, בתאי שריר חלק שנמצאים בעורקים או במקרופאגים [מקור]. OxLDL נקשר לקולטן דמוי הלקטין שלו LOX-1 שנמצא בתאי אנדותל [מקור1, מקור2] ומפעיל את מסלול האיתות CD40/CD40L [מקור], אשר בתורו מוביל לסינתזה של כימוקינים [מקור1, מקור2] ומולקולות הידבקות תאים [ מקור1, מקור2] מעורב בהדבקה של מונוציטים לאנדותל. מונוציטים ומקרופאגים שסופגים oxLDL דרך קולטני scavenger receptors [מקור] אשר משחררים גורם נמק גידול α (TNF-α) [מקור]. מכאן הקליטה של oxLDL על ידי מקרופאגים הופכת אותם כנזכר למעלה לתאי קצף [מקור]. מאוחר יותר, חלק מחלקיקי ה-oxLDL עוברים לגְּלִימָה הַחִיצוֹנִית -adventitia, היא השכבה החיצונית מבין שלוש בדופן כלי דם, שם הם מקיימים אינטראקציה עם תאי מאסט אדוונטיציאליים (שנמצאים בגְּלִימָה הַחִיצוֹנִית) [מקור]. יש להוסיף על כך כי תאי פיטום, (או מאסטוציט, Mastocyt; גם Mast cell, תא מאסט) אלו הם תאי דם לבנים וחלק מרקמות חיבור בגוף. כל תא כזה מכיל מספר רב של גרנולות העשירות בהיסטמינים שממלאים תפקיד מכריע באלרגיה, אלרגיה מתפרצת על ידי שחרור היסטמין מהם [מקור],

תאים אלו (פיטום) נמצאו במספר גבוה מהרגיל סמוך לנגעים הטרשתיים

[מקור]. כבר בשלב המוקדם ביותר של טרשת עורקים, תאי פיטום נראים שם כשהם ממוקמים בעיקר בשכבה האדוונטציאלית (הַגְּלִימָה הַחִיצוֹנִית) של דופן העורק, אך הם נודדים קרוב יותר למקרופאגים בשלבים היותר מאוחרים, שם הם עוזרים להמיר מקרופאגים לתאי קצף [מקור]. היסטמין המשתחרר מתאי פיטום שמתפרקים נמצא כמי שהוא המתווך העיקרי של דלקת אלרגית, אך הוא גם יכול להגביר את החדירות של דופן כלי הדם ל-LDL וכך ההיסטמין מקדם את היווצרות הנגעים הטרשתיים [מקור]. עוד נמצא כי ההיסטמין מהווה גורם לשגשוג של תאי שריר חלק ולנדידתם אל הנגע [מקור].

ההפעלה המערכתית של תאי הפיטום מגבירה את התקדמות הפלאק ובטרשת עורקים מתקדמת היא שמובילה לדימום בתוך הפלאק עקב שחרור של ההיסטמין

[מקור].

וידאו – ירון מרגולין מדבר אל מי שרוצה להחלים מאי ספיקת כליות ללא תרופות –

הומוציאסטין

הומוציסטאין (Hcy) הוא כימיקל בדם שתורם לסתימת כלי דם, כולל במוח. ההומוציאסטין הוא מרכיב חשוב בהתדרדרותה של צנרת הכליות ופועל לביטול של גמישותה. ההומוציאסטין גם הורס את דופן המעי. פקקת (טרומבוזה), קרישי דם ודרישה לצנתור כולם נקשרים בחסימה של צנרת הדם בכלל זה גם כאבי שרירים עזים שעולים ונגרמים לרוב במצבי עודף של הומוציאסטין [מקור].

תמוה שנושא רב משקל זה כמעט שלא נחקר ובמיוחד לא נחקר בקשר לאבדן גמישות העורקים וגרוע מכך הוא לא נמדד כשעולה המלצה לצנתור.

בכל אופן דווקא ההומוציסטאין (Hcy) נמצא כגורם חשוב שעלול לקדם טרשת עורקים וatherosclerosis [מקור]. 

צריכה תזונתית לא מספקת של ויטמיני B, חומצה פולית, ופירידוקסין (ויטמין B6), הנגרמת על ידי אובדן של חומרים מזינים אלה במהלך עיבוד המזון במעיים, היא ככל הנראה שמובילה לעלייה בהומוציסטאין בדם ולמחלות כלי דם ואי ספיקת כליות. יותר מכל לחומצה פולית (אבוקדו, ברוקולי, ואספרגוס, גם אפונה, עדשים וכוסמת ירוקה) ישנה השפעה מאוד חזקה על הורדת הומוציאסטין Hcy במחזור הדם [מקור].

נמצא שריכוזי הכולסטרול בדופן העורק נבלמו על ידי מתיונין ממקורות תזונתיים כמו למשל על ידי אכילת קטניות כגון: פולי תורמוס, פולי סויה, עדשה תרבותית, שעועית, גרגירי חומוס, פול ואפונה.

עוד כל נושא זה במאמרי –  הומוציסטאין, ויטמינים ומניעת מחלות כלי דםכאן.

למאמרי: ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

מחקרי אוכלוסיה הראו כי רמות גבוהות של כולסטרול LDL (ליפופרוטאין כולסטרול) ואפוליפופרוטאין B (apoB 100 apolipoprotein B – החלבון המבני העיקרי של LDL, או המרכיב של ליפופרוטאין שאינו אתרוגני [מקור]) משמש סמן ברור להסתננות של ליפופרוטאינים המכילים apoB אל דופן העורקים מצב שמייצר או ומעורר תגובה דלקתית ומה שמקדם את התפתחותה של המחלה טרשת עורקים, גם נושא החלבון המבני העיקרי של LDL, ידוע, נחקר רבות ומי שקשור ללא ספק ואפילו קשור ישירות לסיכון לחוות אירועים קרדיווסקולריים טרשתיים (ASCVE). 

תזכורת: כולסטרול וטריגליצרידים אינם מסיסים במים ולכן שומנים אלו חייבים להיות מועברים יחד עם חלבונים בדם שנושאים אותם כמשאית משא [מקור1, מקור2].

יצויין כי בדיקת רמת apo B, במשותף עם מדידות של ליפידים אחרים בדם, היא הבדיקה שנועדה לקבוע אם הטענה שיש צורך בצטנטור מוצדקת. בדיקה של רמת  apo B מלמדת אם מידת הסיכון לפתח מחלה קרדיו-וסקולארית רצינית. מדידה זו נדרשת בעיקר בקרב חולים עם רמת טריגליצרידים גבוהה, וזאת משום שזו גם עלולה להקשות על חישוב מדויק של רמת LDLכולסטרול [מקור].

גם רמה גבוהה של VLDL מצביעה על תהליך אפשרי של טרשת עורקים [מקור]. מדובר בבדיקה של ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה מאוד – Very low density-lipoprotein.

ליפופרוטאין – הוא מעין כרכרה שמובילה נסיכה. מקור האיור במאמר What is lipoprotein – כאן.

ליפופרוטאינים הם חלקיקים מורכבים עם ליבה מרכזית המכילה אסטרים וטריגליצרידים של כולסטרול המוקפים בכולסטרול חופשי (באיור למעלה בצהוב), פוספוליפידים (תכלת) ואפוליפופרוטאין. ניתן לחלק את ליפופרוטאין הפלזמה (שמעבירים שומנים בדם) לשבע מחלקות המבוססות על גודל, הרכב שומנים ואפוליפופרוטאין (chylomicrons, chylomicron rests, VLDL, IDL, LDL, HDL ו-Lp (a)). שרידי Chylomicron, VLDL, IDL, LDL ו-Lp (a) כולם פרו-אתרוגניים בעוד HDL הוא אנטי-הטרוגני. לאפוליפופרוטאין ארבעה תפקידים עיקריים הכוללים 1) תפקיד מבני, 2) פעילות של ליגנדים לקולטני ליפופרוטאינים, 3) הנחייה של יצירת הליפופרוטאין, ו-4) משמשים כמפעילים או מעכבים של אנזימים המעורבים בחילוף החומרים של ליפופרוטאינים. מסלול הליפופרוטאין האקסוגני (שמקורם מהמזון אותו אנו אוכלים) מתחיל בשילוב של שומנים תזונתיים ( אקסוגניים-תזונתיים) לתוך chylomicrons במעי. במחזור הדם, הטריגליצרידים הנישאים בכילומיקרונים עוברים חילוף חומרים בשריר וברקמת השומן על ידי ליפופרוטאין ליפאז המשחרר חומצות שומן חופשיות, והן עוברות לאחר מכן חילוף חומרים על ידי שריר ורקמות שומן, ונוצרות בגוף שאריות chylomicron [מקור]. שאריות Chylomicron מסלולקות לאחר מכן על ידי הכבד. מסלול הליפופרוטאין האנדוגני מתחיל בכבד עם היווצרות VLDL. ה- IDL הוא תוצר של מסלול הטריגליצרידים הנישאים ב-VLDL ועוברים חילוף חומרים בשריר וברקמת השומן על ידי ליפופרוטאין ליפאז במסלול זה משתחררות כאמור לעיל, חומצות שומן חופשיות ונוצרים IDL. ה-IDL עובר חילוף חומרים נוסף ל-LDL, אשר נקלט על ידי קולטן ה-LDL ברקמות רבות כולל הכבד [מקור]. פינוי עודפי כולסטרול – הובלת כולסטרול הפוכה מתחילה בהיווצרות HDL על ידי הכבד והמעי. חלקיקי HDL אוספים אל קרבם כולסטרול ופוספוליפידים שמסולקים מהתאים. תהליך זה מתבצע בתווך ABCA1 וכתוצאה מכך מתקבל ה- HDL הבוגר. HDL בוגר (mature HDL) אוסף בדרכו כולסטרול נוסף מהתאים דרך ABCG1, SR-B1 או באמצעות דיפוזיה פסיבית. בהמשך הדרך, ה-HDL מעביר את הכולסטרול לכבד באופן ישיר על ידי אינטראקציה עם SR-B1 בכבד או בעקיפין על ידי העברת הכולסטרול ל-VLDL או ל-LDL, תהליך הנעזר ב-CETP. זרימת כולסטרול ממקרופאגים ל-HDL ממלאת תפקיד חשוב בהגנה מפני התפתחות טרשת עורקים [מקור]. 

VLDL או ליפופרוטאין עם צפיפות נמוכה במיוחד, הוא ליפופרוטאין שנוצר בכבד והוא אחד מ-5 ליפופרוטאינים, בנוסף ל-כילומיקרונים, LDL ,HDL ו-IDL או intermediate-density lipoprotein, המאפשרים לשומנים ולכולסטרול לנוע בסביבה המימית של זרם הדם. ה-VLDL  מורכב מטריגליצרידים, כולסטרול והחלבון אפו-ליפופרוטאין, ובזרם הדם הוא עובר הסבה ל-LDL. בעוד שכילומיקרונים מעבירים (מבצעים טרנספורט) לחומרים אקסוגניים-תזונתיים (שמקורם מהמזון אותו אנו אוכלים – מהמעי לכבד, לשריר השלד ולרקמות השומן), הרי ש-VLDL מעביר בדם תוצרים אנדוגניים (שהגוף מייצר) כגון טריגליצרידים (שנוצרו בכבד), פוספוליפידים כולסטרול וכולסטריל-אסטר (לרקמות השומן בגוף). ניתן להגדיר את תפקיד VLDL כמשאית, כרכרה או סירת משא ונשא של הליפידים בדם [מקור]. כיום מתייחסים ל-VLDL כאל "כולסטרול רע מאוד" בהיותו משמש גם כקודמן של LDL.

IDL: או הליפופרוטאין עם צפיפות ממוצעת, הוא תוצר ביניים בין VLDL ו-LDL, ובדרך כלל אינו ניתן לגילוי בדם במהלך בדיקות דם.

אפוליפופרוטאינים הם המרכיב החלבוני של ליפופרוטאינים, המרכבה, או הצוללת משא והמבנים העירים שנושאים בזרם הדם (טרנספורטרים) של הכולסטרול (ליפידים) בזרם הדם. על נושא זה אפשר ללמוד עוד – כאן. לאפוליפופרוטאינים יש גם תפקיד כליגנדים לרצפטורים והם גם קו-פקטורים לאנזימים שמשתתפים במטבוליזם. הפיזור של האפוליפופרוטאינים אינו אקראי ובעל משמעות גדולה במטבוליזם של הליפופרוטאינים עליהם הם נישאים. ה-HDL מאופיין על ידי קבוצות apo A-1,2, apo B-48 מצוי על הכילומיקרון, ואילו apo B-100 מצוי על פני VLDL, IDL ו-LDL, שכולם חלקיקים טרשתיים [מקור].

שינוי חמצוני הופך את ה-LDL לחלקיקים אתרוגניים שמתחילים תגובות דלקתיות. ספיגה והצטברות של LDL עם שינוי חמצוני (oxLDL) על ידי מקרופאגים יוזמת מגוון רחב של פעילויות ביולוגיות שעשויות להניע התפתחות של נגעים טרשתיים.  הורדת כולסטרול LDL עם מנת שיבולת שועל מפחיתה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים, ומספקת הוכחה אולטימטיבית להנחת יתר הכולסטרול כגורם מרכזי שמוביל את המחלה [מקור].  כל הליפופרוטאינים המכילים apoB הם אתרוגניים מוקדמים אובדן גמישות של עורקים. כמו כן גם שרידי ליפופרוטאינים עשירים בטריגליצרידים והן Lp(a) מקדמים אתרוטרומבוזה (atherosclerosis)רמות כולסטרול שאינן HDL לוכדות את כל הליפופרוטאינים המכילים apoB במספר אחד והן יעילות ומסייעות בהערכת הסיכון במצב של היפרטריגליצרידמיה. יש לדעת כי מדדי apoB ו-LDL-P יותר אמינים כשמדובר על ניבוי והערכת סיכון לתחלואה הקרדיווסקולרית –ASCVE, כאשר רמות ה-LDL-C וה-LDL-P אינן סותרות. כאן נכנס לתמונה המצב בהווה של מטבוליזם HDL  [מקור]. מחקרים אפידמיולוגיים הראו בעקביות שרמות HDL-C קשורות ביחס הפוך ל-ASCVE.  מחקרים מצביעים על  תכונות מיטביות של HDL כמי שנוגדות טרשת עורקים וכיצד תפקוד לקוי של HDL עשוי לקדם מחלה קרדיומטבולית  [מקור].

המדד הקובע כפי שפרסמתי כאן – הוא היחס בין ה LDL והמכונהנכולסטרול טוב – אפשר לקרוא עליו עוד – כולסטרול גבוהה – מדד חדש – יחסי הכולסטרול התקין הוא שקובע – כיצד להחלים ללא תרופותכאן.

למאמרים:

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *