אבנים בכליות – אוקסלטים, היפרוקסלוריה ויתר חומצה אוקסלית – רוצה להחלים ללא תרופות?

צום אוקסלט, שתו הרבה מים, 5 לימונים ליום וצרכו ויטמין B6 ממזון בלבד גם סידן ציטראט כתוסף מזון ו-2 כפות פסיליום עם הרבה מים כל יום. בצילום ירון מרגולין בחופשה בקטניה – צילם יורי מרגולין

אוקסלטים, והיפרוקסלוריה

פירוק אוקסלטים על ידי החיידק האנאירובי Oxalobacter formigenes במערכת העיכול חשוב לבריאות האדם, ומסייע במניעת היפרוקסלוריה והפרעות כגון התפתחות אבנים בכליות. כאשר אוקסלטים  מצטברים בכליות (חומרים שאינם נמסים, או מפורקים במערכת העיכןל שלנו) הם עלולים להתגבש וליצור גושים, תופעה זו מכונה אבנים בכליות והיא עלולה לגרום למגוון תסמינים, מהם כאלה המעידים על בעיות חמורות למדי שעלולות אפילו לגרום למוות, וזאת גם אם יינתן טיפול מתאים, כי כל מי שחוקר בנושא יודע שלרפואת הממסד תרופות רבות, אבל הצלחה אפסית למעשה כביכול, בהחלמת הכליות. הנתונים מזעזעים ועלולים להצביע על כך שרק תזונה עלולה להביא להחלמה והשגויה בכלל זה חשיפה לתרופות עלולה להוביל לכך שאחד מכל 15 גברים יסבול מאבנים בכליות ואחת מכל עשרים נשים.

פטרוזיליה מכילה אוקסלטים ברמה גבוהה – צילום באדיבות ויקיפדיה

חומצה אוקסלית מצויה בריכוז גבוה בחמציצים, ששמה של החומצה נגזר משמם Oxalis. בארץ נפוץ מאוד החמציץ הנטוי (Oxalis pes-caprae), בעל הפרחים הצהובים. חומצה אוקסלית מצויה גם בחומעהמנגולדאגוזיםפלפל שחורקרמבולהפטרוזיליהגפנית מחומשתפרגתרדקקאו (ושוקולד) גם בקטניות מסוג סויה ושעועית.

כל סוגי המיצים המוכנים מפירות העשירים בחומצה אוקסלית אסורים גם בירה, שוקולד גלמי, שוקולד חלב, קולה, קפה נמס, שוקו, וחליטת תה.

אבנים מן הסוג הנפוץ ביותר הן אלה העשויות מסידן וזרחן או סידן ואוקסלט. סוג נוסף של אבנים בכליות הן כאלה העשויות מגנזיום ואמוניה, אבנים אלה מכונות אבני סטרוויט (Struvite stones) גם פוספט משולש – triple phosphate [מקור]. אבני סטרוויט הן נדירות יחסית ונפוצות יותר אצל נשים. אבנים אלו נוצרות כתוצאה מזיהום בדרכי השתן על ידי אורגניזמים היוצרים אוריאה. לרוב מעורבים בכך חיידקים מסוג פרוטאוס, אשר מכיל אנזים הקרוי אוראז, אנזים זה מפרק אוריאה ל-NH3 ולפחמן דו-חמצני. אבנים נוספות שעלולות להמצא בכליות הן  Uric stones – אבנים אלו נפוצות יותר בקרב גברים, ומהוות בין 5% עד 10% מכלל סוגי האבנים. אבנים אלו נראות בצילום רנטגן כממצא רדיולוסנטי ונמצאות בסביבת שתן חומצית יחסית (PH הנמוך מ-5.5) יחד עם זאת רוב האבנים הקיימות קשורות בחומצה אורית – נושא ההחלמה מיתר חומצה אורית מופיע במאמרי – כאן.

קיים גם סוג נוסף של אבנים בכליות: אבני ציסטאין (cystine stone) נוטות להופיע שוב ובדרך כלל גדולות יותר מאבני כליות אחרות.

אבני ציסטין נגרמות על ידי הפרעה נדירה הנקראת "ציסטינוריה" (cystinuria) ורובן נחשפו בקרב ילדים בעיקר בגילאי 6-7 שנים [מקור]. ההפרעה גורמת לדליפה של חומר טבעי בשם "ציסטאין" לתוך השתן.

כאשר הציסטאין יורד בשתן, ומסולק מהגוף, עלול להיווצר מחסור בגלוטתיון – המרפא הגדול וכן עלולות להיווצר אבנים בכליות.

ציסטאין מסונתזת בגוף ממתיונין (פולי תורמוס, פולי סויה, עדשה תרבותית, שעועית, חומוס, פול ואפונה) ומסרין (Serine, שעועית לבנה, גזר, אורז מלא, שעורה מלאה). אבנים אלו עלולות להיתקע בכליות, בשלפוחית השתן או בכל מקום בדרכי השתן. לרוב האנשים שסובלים מציסטינוריה חווים תופעה של אבנים חוזרות. זהו מצב שנחשב ברפואת הממסד לכל החיים שלא ניתן לשלוט בו, וגם לא לרפא אותו. השתמשו במזון כתרופה [מקור].

למאמרי על הגלוטתיון – כאן

אוקסלט, או חומצה אוקסלית, נקשרים בהיפרוקסלוריה והפרעות כגון התפתחות אבנים בכליות

Hyperoxaluria היא מחלה שהסמפטום המרכזי שלה הוא הפרשת יתר של אוקסלט בשתן. אנשים עם היפרוקסלוריה סובלים לעתים קרובות מאבנים בכליות מסוג סידן אוקסלט (Calcium oxalate). התופעה נקראת לפעמים מחלת בירד (Bird's disease), על שם גולדינג בירד (Golding Bird), שתיאר לראשונה את המחלה.

היפרוקסלוריה יכולה להיות ראשונית (כתוצאה מפגם גנטי) או משנית לתהליך מחלה אחר שתזונה לקויה עומדת מאחוריו.

היפרוקסאלוריה ראשונית (PH)

היפרוקסאלוריה ראשונית (PH) היא הפרעה אוטוזומלית רצסיבית של חילוף החומרים של אוקסלט הנגרמת על ידי וריאנטים פתוגניים בכל אחד משלושת הגנים (AGXT, GRHPR או HOGA1) [מקור]. מדובר במחלה אוטוזומלית רצסיבית נדירה הגורמת לייצור יתר בכבד ולהפרשה מוגזמת בשתן של אוקסלט שלא ניתן לפרק אותו באמצעות חילוף חומרים בגוף. כך גבישי סידן אוקסלט פוגעים באפיתל הצינורי הכלייתי דוגמת זה הנראה באיור למעלה תוך כדי שקיעתו בנפרונים. זו גורמת לנפרוקלצינוזה ( תכולת סידן גבוהה בכליות) (nephrocalcinosis) ומתפתחת  דלקת בכליות ופיברוזיס (fibrosis) [מקור1, מקור2]. במצב נדיר המאופיין באבנים חוזרות בכליות ובשלפוחית השתן. המצב גורם לרוב למחלת כליות סופית (ESRD), שסופה עלול להביא למוות דרך דיאליזה. במחלה זו האבן מונעת מהכליות לסנן נוזלים ומוצרי פסולת מהגוף ביעילות והגוף מוצף בהדרגה ברעלים. היפרוקסאלוריה ראשונית מסוג I (PH1)  קשורה למוטציות בגן המקודד ל-AGXT, אנזים מפתח המעורב במטבוליזם של אוקסלט [מקור]. בדרך כלל מדובר במוטציות בגנים AGXT, GRHPR ו-HOGA1 גורמות להיפרוקסאלוריה ראשונית מסוגים 1, 2 ו-3, בהתאמה [מקור1, מקור2, מקור3].

היפרוקסלוריה ראשונית נובעת מייצור יתר של אוקסלט. אוקסלט מסונן דרך הכליות ומופרש כתוצר פסולת בשתן, מה שמוביל לרמות גבוהות באופן חריג של חומר זה בשתן (היפרוקסאלוריה). במהלך הפרשתו, אוקסלט יכול להשתלב עם סידן ליצירת סידן אוקסלט, תרכובת זו היא שמהווה את המרכיב העיקרי באבנים בכליות ובשלפוחית השתן. משקעים של סידן אוקסלט עלולים לפגוע בכליות ובאיברים אחרים ולהוביל לדם בשתן (המטוריה), דלקות בדרכי השתן, נזק לכליות, ESRD ופגיעה באיברים אחרים. עם הזמן, תפקוד הכליות יורד כך שהכליות כבר לא יכולות להפריש את כמות האוקסלט שהן מקבלות. כתוצאה מכך רמות האוקסלט מתחילות לעלות בדם, והחומר הזה בשלב זה כבר מושקע גם ברקמות הגוף (אוקסלוזיס מערכתיsystemic oxalosis), ההצטברות מביאה לאבדן גמישות העורקים ומתרחשת במיוחד בעצמות ובדפנות כלי הדם. האוקסאלוזיס בעצמות יכול לגרום לשברים [מקור].

למאמרי התרופות מקבוצת הסטטינים להורדת כולסטרול יכולות להביא אותך למחלת כליות איומה, יתר חומצת שתן, כאבי שרירים, סוכרת וזו רשימה חלקית

זרימת דם כלייתית

למאמרי על אובדן גמישות העורקים – אפשר לקרא – כאן.

למאמרי התכנית לשיקום הכליות – כאן

אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

מזהים שלושה סוגים של היפרוקסלוריה ראשונית: 1, אבנים בכליות מתחילות להופיע בדרך כלל בכל עת מילדות ועד לבגרות מוקדמת, ומחלת כליות סופית-ESRD יכול להתפתח בכל גיל [מקור]. היפרוקסלוריה ראשונית מסוג 2 דומה לסוג 1, אך המוות עקב מחלת כליות סופית – ESRD מגיע לאט בדרך כלל ורק לאחר שהמחלה מתפתחת בשלב מאוחר יותר בחיים. בהיפרוקסלוריה ראשונית מסוג 3, לעתים קרובות מתפתחות אבנים בכליות בילדות המוקדמת, אך מעט מקרים מסוג זה תוארו ולכן סימנים ותסמינים נוספים מסוג זה אינם ברורים לרפואת הממסד [מקור].

היפרוקסאלוריה משנית משקפת תזונה שגויה ורבת אוקסלט – אבל היא גם יכולה להתרחש כסיבוך של טיפול רפואי בשם מעקף ג'ג'ונואילי – ניתוח מעקף תריסריון (נקשר ברפואת המעי הדק העליון), או בחולה ש"טופל" לחיסול איזון ממערך החיידקים במערכת העיכול שלו הן על ידי תרופות והן על ידי פלישה אל המערכת עצמה למשל במעי הגס שאיבד חלק ומרחב מחיה לחיידקים טובים עקב "טיפול" [מקור]. במקרים אלו, היפרוקסלוריה נגרמת מספיגה מוגזמת של אוקסלט במערכת העיכול [מקור – Surgery PreTest Self-Assessment and Review, Twelfth Edition].

למאמרי: רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות? כאן

צריכה מופרזת של מזון המכיל אוקסלט, כמו ריבס, תרד, תפוחי אדמה, שקדים או תמרים, עשויה להיות סיבה מכריעה במקרים של היפרוקסאלוריה משנית – מחלת האבנים בכליות המרכזית [מקור].

היפרוקסלוריה ראשונית מסוג 1 (PH1) PH1 היא פגם מטבולי בכבד שמוביל לייצר יתר של אוקסלט [מקור]. מוטציות בגן אלנין גליאוקסילט אמינוטרנספראז (AGXT) פוגעות בתפקוד של אנזים הכבד alanine:glyoxylate aminotransferase (AGT) [מקור – Cochat P, Hulton SA, Acquaviva C, et al. Nephrol Dial Transplant. 2012;27(5):1729-1736].

האוקסלט היא חומצה טבעית הנמצאת במספר מזונות – רובם ככולם מזונות מאוד בריאים ומומלצים. חומצה אוקסלית, היא תרכובת שמופיעות באופן טבעי בצמחים. אנחנו אוכלים אותם באוכל והגוף שלנו גם מייצר אוקסלטים. אלו הם מולקולות שמתקשרות עם הסידן בגוף. כאשר רמות האוקסלט גבוהות, קיימת סכנה שהוא ייקשר לסידן והיווצרותן של אבנים בכליות תתחולל בהמשך הדרך. זו אחת הסיבות להמלצה ליטול סידן ציטראט כתוסף מזון, סידן נוסף מאפשר "ללכוד את החומצה האוקסלית" העודפת, המטרה שלו הפעם לא שייכנס לרקמות דרך זרם הדם, אלא שישאר בצנרת העיכול ישתלב בצואה ילכוד את החומצה האוקסלית ויחד הם יצאו החוצה דרך הצואה – המלצה זו לאנשים שתוצאות של הבדיקה הוכיחו שמבחינה של חומצה אוקסלית, מצבם עלול להיות גרוע. ספיגת מינרלים נמוכה יותר: מכיוון שהאוקסלטים נקשרים למינרלים כמו סידן, כמויות עודפות עלולות להוביל להיפרוקסלוריה hyperoxaluria היא נוכחות של כמויות עודפות של חומצה אוקסלית) למנוע מהגוף לספוג חומרים מזינים מועילים אחרים במערכת העיכול.

פסיליום – המעי מפרק אוקסלטים רבים. אבל כאשר מפותחת בו אוכלוסיית חיידקים בריאים שופעת. חיידקים הידועים בשם Oxalobacter formigenes מבססים את מזונם על אוקסלטים כמקור חיים ואנרגיה, הם מפרקים אותם לשימושם אך במקביל תורמים להפחתת האוקסלט בגופם של חולים. אנשים מקבלים מהרופא הנחיה ליטול אנטיביוטיקה, זו עלולה להפחית את מערך החיידקים הטובים במעיים כך שאלו שעוזרים לפרק אותם, בפועל נעדרים. לכן המלצת הרופא שלך יכולה להוביל בזמן הרחוק יותר, להצטברות אוקסלטים. פסיליום מעודד את אוכלוסיית חיידקי המעי ויכול משום כך לשמש מזון כתרופה בקרב סובלים מאבנים בכליות גם לאלו שסובלים מבעיות עיכול. האנטיביוטיקה (קלריתרמיצין, דוקסיציקלין [מקור]) יכולה להיות סכנה של ממש במיוחד כשסוג זה של חיידקים, משמש כתרופה מה שמוביל להצטברות מהירה של אוקסלט ולסבל עצום.

שתו מספיק מים – לגימה שופעת של מים (15 כוסות לנשים ו 18 כוסות מים לגברים) עשויה לעזור לגופכם לשטוף ממנו עודפי אוקסלטים.

פירות הדר המכילים ציטראט מורידים את הסיכון ליצירת אבנים, שתו מיץ לימון כמה פעמים ביום.

הבעיה הבריאותית נוצרת כאשר אוקסלטים מתגבשים ויוצרים גבישים ('גבישים מחטניים' [מקור]) או אבנים שעלולות לגרום לפציעה מכאנית של רקמות הגוף.

אבנים בכליות אלו אבנים הרסניות וכאשר הן נתקלות ברקמות פגועות, למשל רקמות בכליות שירדו מתפקידן מחלת הכליות מואצת. מצב זה עלול לקרה למי שנוטל תרופות להורדת לחץ דם גבוה. הבעיה הנלווית לכך, היא שככל הידוע לי, לא הצליחה רפואת הממסד להביא להחלמה ממצב זה ואלו ששרדו אותו, האריכו את חייהם בזכות תרומת כליה. כיום ברור שישנן דרכים להחלים ממצב זה ללא תרופות.

מתן ויטמין B6 מסוג פירידוקסין וויטמין B6 נמצא יעיל בתהליכי החלמה מיתר  חומצה אוקסלית.

ויטמין B6 נספג מהמזון באופן פסיבי מדובר במזון כתרופה שכולל ירקות כתפוחי אדמה, בננות, אבוקדו, גזר, קטניות (אפונה ושעועית), ותרד. ויטמין B6 כמעט כל המזונות שמופיעים ברשימה ממנת על מזונות אסורים למי שחלה ב"אבנים בכליות" כולל ויטמין B6 שיכול להגיע גם מדג ההרינג מבשר (בעיקר כבד), ביצים, לחם מקמח מלא, שמרי בירה, זרעי חמניות, ואגוזים (האחרונים אסורים לחולי כליות). כאשר נוטלים אותו כתוסף המצב עלול לא להועיל משום שמנת יתר של ויטמין B6 אסורה ובמיוחד לאורך זמן. הספיגה שלו מתבצעת ב-ileum וב-jejunum, הם חלקים במערכת המעיים, ואילו הצורות המזורחנות של הוויטמין המגיעות מהמזון כמו פירידוקסל פוספאט ופירידוקסאמין פוספאט, העוברות דה-פוספורילציה על ידי האנזים alkaline phosphatase הקשור לממברנות, טרם ספיגתם במעי. בתוך תאי הרירית של ה-jejunum מתרחשת פוספורילציה על ידי האנזים פירידוקסל קינאזה [מקור].

ללא ספק קשה מאוד להגיע לתפריט החלמה לבד. הכנתו של תפריט החלמה לוקחת זמן רב גם לכותב שורות אלה, זו מלאכת מחשבת מורכבת ביותר.

עלים ירוקים, קטניות ומזונות נוספים עשירים באוקסלטים מדובר בחומרים מזינים ומועילים בדרך כלל. עם זאת, מכיוון שהאוקסלטים נקשרים לסידן כשהם עוזבים את הגוף, הם יכולים להגביר את הסיכון לאבנים בכליות אצל אנשים מסוימים.

אנשים שנוטים לאבנים בכליות או סובלים ממחלת כליות, נדרשים פעמים רבות לצום אוקסלט. לא מדובר בכל המצבים ובוודאי לא בכל האנשים כי היתרונות של מזונות אלו יכולים לעלות על הסיכונים שלהם בשל החומצה אוקסלית. בנוסף יש לעקוב אחר בעיות נוספות שמכריעות מה מותר ומה אסור למבקש מזון כתרופה, כדי להגיע להחלמה ואריכות ימים.

מזונות עתירי אוקסלט כוללים:

צום אוקסלט – צריך להכיל פחות מ-100 מ"ג אוקסלט ליום – ו-50 מ"ג ליום זה צום מחומצה אוקסלית אידיאלי. .

1. תרד

עלים ירוקים כמו תרד מכילים ויטמינים ומינרלים רבים, כמו למשל ויטמין B6, אבל הם גם עשירים באוקסלטים. חצי כוס תרד מבושל מכילה 755 מיליגרם, אוקסלטים, וכוס תרד גולמי מכילה 656 מיליגרם.

2. מוצרי סויה

מוצרים העשויים מפולי סויה הם מקורות מצוינים לחלבון חיוני למחלימי כליה, סוכרת וכבד שומני גם למי שעבר צינתור, החלבון הזה טוב במיוחד עבור אנשים הסובלים מתזונה צמחית. עם זאת, הפולים האלו עשירים באוקסלטים. מנה של 85 גרם טופו מוצק למשל מכילה 235 מיליגרם של אוקסלטים, בעוד שכוס אחת של חלב סויה או יוגורט סויה יכולה להכיל עד 336 מיליגרם אוקסלט למנה. קמח סויה מכיל 90 מ"ג למנה. ומרק מיסו מכיל מעל 100 מ"ג אוקסלטים למנה.

3. שקדים

שקדים עשירים באוקסלטים. 28 גרם של שקדים, או כ-22 אגוזים, מכילה 122 מיליגרם של אוקסלטים. בנוסף לכך השקדים אסורים לחולי כליה.

4. תפוחי אדמה

בתפוח אדמה אפוי בינוני יש 97 מיליגרם של אוקסלטים למנה. רוב הנזק נמצא בקליפת תפוח האדמה, אין ספק שמדובר בירק בריא ביותר למחלימי כליה הוא מכיל ויטמין B6, ובכל זאת אינו מומלץ כשהחולה סובל מאבנים בכליות.

5. סלק

סלק הוא מקור מצוין לחומרים מזינים כמו חומצה פולית ומנגן. מחקרים מראים שתכולת תחמוצת החנקן שבסלק מצוינת. מדובר בתרופה להורדת לחץ דם מיותר. סלק מכיל 152 מיליגרם אוקסלטים לכוס, ומוגדר כאחד מהירקות הגבוהים ביותר באוקסלטים.

6. שעועית נייבי

קטניות הן דרך מצוינת להוסיף חלבון, סיבים וחומרים מזינים אחרים לכל ארוחה של מחלימים ממחלות כרוניות קשות. עם זאת, רמות האוקסלט של שעועית נמצאת בקצה הגבוה עם 76 מיליגרם לחצי כוס.

7. פטל

פירות רבים מכילים אוקסלטים, בכמות גבוהה למשל אבוקדו, תפוזים ואשכוליות, אבל פטל נחשב למזון עתיר אוקסלט עם 48 מיליגרם לכוס.

8. תמרים

תמרים הם פירות יבשים מזינים מאוד הם עתירי סוכר ומרוכז בהם אוקסלט ברמה גבוהה כך שבתמר אחד תמצאו 24 מיליגרם של חומצה אוקסלית כשהכמות המותרת ליום מכלל המזון 50 מ"ג בלבד.

7. ריבס
הירק מזכיר גבעולי סלרי, עשיר בסיבים תזונתיים, מינרליים כמו אבץ, סידן, ברזל ומגנזיום גם באוקסלט – מנה מהירק הזה עלולה להכיל עד 500 מ"ג של אוקסלטים למנה. חצי כוס של ריבס חתוך לקוביות מכילה 1082 מיליגרם של אוקסלטים, שהם כ-887 מיליגרם לכל 100 גרם ריבס.

8. קקאו

אבקת קקאו ושוקו חם מכילים כ 65 מ"ג של חומצה אוקסלית למנה. [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]

כל עוד האבנים בכליות קטנות ויכולות לצאת, עם זרם השתן ניתן להמתין ולהסתפק בחשיפה לצום אוקסלט ונטילת מזון נטול חומצה אוקסלית וחשיפה למזון עשיר בסיבים תזונתיים (פסיליום), וויטמין B6. אבנים קטנות כאלה בדרך כלל יצאו בתוך יומיים שלושה עם זרם השתן והכאב יחלוף מיד עם יציאתן בעזרת סדרה של "לחיצות החלמה". כאשר מתברר שהאבנים הן מסוג אבני חומצת שתן ניתן לשתות הרבה מים (שלושה ליטרים ביום לפחות) ולהשתמש בשיטת ה"צום מאוקסלטים" וחשיפה למזון רב פירידוקסין. על הדרך להוריד חומצת שתן אפשר לקרוא עוד במאמרי – כאן

9. כוסמת ירוקה

גריסים של כוסמת הם מזון על לחולי כליה, אבל כמות האוקסלים בהם מסכנת את חולי הכליות שצום אוקסלטי נדרש להחלמתם. כוס אחת של גריסי כוסמת מבושלים מכילה 133 מיליגרם של אוקסלטים. על פי נתונים שסופקו על ידי המחלקה לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד, ערך זה מתאים לכ-79 מיליגרם לכל מנה של 100 גרם גריסי כוסמת. מנה של 100 גרם של אמרנט (אמרנט Amaranth קשור מבחינה בוטנית לכוסמת) מספקת 1090 מיליגרם של חומצה אוקסלית.

10 גזר

כוס מיץ גזר מכילה 27 מ"ג אוקסלט.

11. פטרוזיליה

מנה בת 100 גרם של פטרוזיליה טרייה מספקת 1700 מיליגרם של חומצה אוקסלית.

ישנן אפשרויות לעלים ירוקים נמוכי אוקסלט כמו בוק צ'וי, קייל וחסה גם אוכמניות, תותים, תפוחים, לימונים, עלי חרדל ירוק, ברוקולי, כרוב, כרובית, בצל, ואפונה שמכילה ויטמין B6 , הזוקיני דל באוקסל גם במידה מסוימת קמח תירס, שיבולת שועל ועשבי תיבול ותבלינים כגון: כמון, ושמיר.

אבנים בכליות – צום אוקסלט, שתו הרבה מים, לימונים וצרכו ויטמין B6 גם פסיליום.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *