שעועית הקטיפה הקסומה – המקונה פרריינס או קִטְנִיּוֹת ההצלה והתשוקה – מזון החלמה שיכול להציל חולי פרקינסון – Mucuna pruriens

שעועית הקטיפה הקסומה, באנגלית Mucuna Pruriens (המקונה פרריינס) גם Mon-key tamarind הוא צמח בר במקורו, קטנית בר, שעועית מטפסת חד-שנתית שמגיעה אלינו מנפל, דרום סין ומזרח הודו, שם היא תורבתה לפני מאות שנים ושימשה בצורת אבקה (טחונה לקמח) ברפואה המקומית בשל תכונותיה האנטי-דלקתיות ומצילות חיי חולים בפרקינסון. גם כיום המקונה פרריינס (שעועית הקטיפה הקסומה) עדיין נוכחת שם בין קטניות הבר. בגואטמלה ובמקסיקו קולים את הפולים וטוחנים להכנת תחליף קפה; הפולים ידועים באזורים אלה כ"נסקפה" [מקור], לריפוי נוטלים כאבקה, שהופקה מהפולים. האבקה הזו מכונה  LDopa (levodopa). היא שמשמשת כ"מזון כתרופה". תרופות מסחריות מבוססות עליה וכן תוספי מזון לטיפול במחלת הפרקינסון (PD).  LDopa במסגרת המזון כתרופה נוטלים בדרך כלל כמשקה, דומה למשקה כורכום עם חלב סויה (מתכון) או קרם קוקוס, מחומם בלבד אסור לעבור את 60 המעלות, עדיף לא לעבור את 40 המעלות צלזיוס.

המקונה פרריינס שגדלה בשדות הפרא צורבת ועוקצת כסרפד, (התרמילים או הקטניות שעירים, עבים ובשדות הבר הם קוצניים) צריבה זו היא עיקר ההבדל בינה ובין הזן המתורבת אבל גם צבע הפולים משתנה בשדות החקלאיים. הקטניה הזאת מוכרת לבודדים במערב למרות שהיא בעלת איכות תזונתית אדירה. תכולת החלבון (23-35%) גבוהה ודומה לנמצאת בשעועית לימה ובפולי הסויה [מקור]. יש להגביל אותה ל 4-5 כפות פולים יבשים ביום כשהיא מוגשת בתפריט החלמה. כשמדובר במזון כתרופה לחולי פרקינסון אסור לבשל אותה, רק להשרות, להנביט, לייבש, לטחון… כי הבישול מנטרל בדיוק את ה-levodopa. בנוסף שעועית הקטיפה הקסומה מכילה: טאנינים (אלה מהמרכיבים היותר מעניינים במבנה של היין. בסביבות שנות ה-50 נתגלה כי חומר זה מפרק שומנים בדם.), פוליפנולים (נוגדי חמצון, מפחיתי דלקת ומעורכים כ"מזון על". נחשבים למגיני המוח והלב), לציטין [מכיל תרכובת בשם פוספטידילכולין. תרכובת זו היא גם גורם מבני מרכזי בממברנות התא האנושיות והיא קריטית לבריאות התא. משתתפת בתהליכים אנטי-דלקתיים. לציטין הוא מקור פנטסטי של כולין. ללא כולין, שומנים נלכדים בתאי כבד, מה שיכול לתרום למצב המכונה מחלת כבד שומני לא אלכוהולי (NAFLD). צריכת כולין משפרת את תפקוד המוח, הזיכרון, ויכולה להגביר את כוח המוח.], חומצה גאלית (שעשויות להיות לה תכונות אנטי-מיקרוביאליות, נוגדות השמנה ונוגדי חמצון שעשויות לשפר את בריאות הסרטן ובריאות המוח. נמצאת גם בפירות יער) ובטאסיטוסטרול (סטרול צמחי, לוחם ביתר כולסטרול. מצוי בשמן סובין אורז, בשימוש באירופה, בתרופות לטיפול באדנומה של הערמונית) כל אלו מקרבים אותה לתודעה שלנו כיום. המחקר מסייע בכך. היא בהחלט נחקרת במערב בשנים האחרונות די לעומק [מקור]. עוד בימי קדם אבקת Kaunch Beeg (המקונה פרריינס)  סייעה בניהול הסימפטומים של מחלת הפרקינסון.

עוד על לציטין מאמרי – Lecithin לציטין – מזון כתרופה ומולקולה שומנית, שמגינה על .המוח, הכבד, הלב, ועל דופן המעי

במחלת פרקינסון (PD), נמצא ירידה במספר הנוירונים המייצרים דופמין. הירידה ברמת הדופמין במוח היא שמביאה לתסמינים של מחלת פרקינסון כמו רעד, נוקשות בתנועה וחוסר איזון [דיסקינזיה (Dyskinesia, תיקים, רעד לא רצוני, כוריאה]. המקונה פרריינס או בשמה  -Kaunch beej אנטי אוקסידנטית חזקה, כלומר יש לה השפעות נוגדות חמצון והשפעותיה המגוננות על מערכת הנוירונים. הוכחה לאחרונה כמי שעומדת מאחרי יכולתה להציל חיים של חולי פרקינסון (PD).

  פולי השעועית הקטיפתית שהיא גם קסומה מכילים Ldopa אשר הופך לדופמין ומשחזר את רמתו הנדרשת להחלמה במוח.

כתוצאה מכך, משתנה הרעד, מתגמשת הנוקשות המוכרת במחלת פרקינסון [מקור1מקור2]. לאחרונה נמצא כי היא משתלטת גם על הסימפטומים של דלקת פרקים [מקור]. אפשר למצוא אותה גם בשם velvet bean kaunch ke beej [מקור]. היא התפרסמה כמחזקת את האון הגברי, זיקפה ואיכות הזרע. מאמר זה, ראשון מסוגו בעברית בא לסייע לי (ירון מרגולין) להציג לך את הפוטנציאל התזונתי האדיר של שעועית הקטיפה הקסומה. קריאה מהנה – ירון מרגולין

למאמרי – להחלים מפרקינסון ללא תרופות – כאן

השינויים המשמעותיים של פעילות הכליות שלי. אמרת לי בעת "לחיצות ההחלמה" שאתה מרגיש שהכליה שהמאלית כנראה החלה מתפקדת מחדש. והיום קיבלתי הוכחה שיש זרימה של דם אליה וממנה, הכליה גדלה קצת בערך ב20%, ואני מצפה לבאות . ירון, העבודה המשותפת והידע שלך עושה קסמים. אין מילים בפי, כל כך מעריכה את הטיפול בי. ממש מחכה לעוד לחיצות ולחגוג את התוצאות. הערה: גדילה של כליה אחרי עשר שנים שהנפרולוג קבע שהיא לא מתפקדת משמעותה שהיא בה לתפקד

כשל רפואת הממסד הביא לחקר תרכובות טבעיות חדשות עם תכונות נוגדות חמצון שמאפשרות במקביל לשימוש ב"מזון כתרופה'' להקטין סימפטומים, לחזק את אברי הגוף, להגמיש מחדש את הצינורות ולתקן את רשת העצבים. חקר חומרי ההזנה הוא תחום חדש ונושא שהולך ומתרחב [מקור]. בין התרכובות המעולות שמקורן בצמחים והיוו בעבר כבר מקור חשוב לטיפולים במחלות שונות, בשל תכונותיהן הפרמקולוגיות הרבות נמצאים חומרים כגון: בוטיראט, ברומליין, קוורצטין, חומץ תפוחים, ופיקנוגינול גם סיבי תזונה, תימוקינון וקמח מקליפת רימונים, שהקדשתי להם מאמרים והם מופיעים בבלוג הזה. הפעם אני מתמקד בצמח בר מעניין מאוד שמעניק בימים אלה תקווה לחולי פרקינסון – הMucuna pruriens שמכונה בעברית שעועית הקטיפה הקסומה
 Mucuna pruriens (Fabaceae) היא צמח, פול, עלים, גבעול, שורש ותרופה צמחית – מכל חלק מייצרים תרופה אחרת [מקור] במאמר זה אני מתמקד בפולים, אבל מסתבר שאפשר ליצור מצמח זה גם סיוע בניהול מחדש פוריות שדעכה בקרב גברים, וכאפרודיזיאק – מעוררת מחדש חשק ותשוקה מיני אצל גברים קרים [מקור], כמו גם את איכות וכמות הזרע [מקור1מקור2מקור3מקור4]. נמצא כי Mucuna pruriens בעלת מגוון רחב של השפעות חיוביות, ביניהן על  סוכרת, מחלות דלקתיות, שיכוך כאבים, הגנה על מערכת העצבים עצבים, נושא שהוזכר בשל תכולת ה– L-dopa הגבוהה בה [מקור Katzenschlager et al., 2004; Lieu et al., 2010; Tharakan et al., 2007], עוררות ונוגדי חמצון.

תכולת האלקלואידים (חַנְקָנִיים) הגבוהה של צמח זה הופכת אותו למסקרן ביותר שהרי אלה מככבים גם במבנה הכימי של קוקאין). מימי הקדמונים שעועית הקטיפה נמצאת בטיפול קו ראשון במאבק מתמשך במחלת פרקינסון (ברפואה האיורוודית) [מקור]. הפולים האלה נחקרים כיום כבעלי השפעה על נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) כגון: נוראדרנלין, דופמין (DOP) ואדרנלין

למארי – ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים – כאן

הומוציסטאין, ויטמינים ומניעת מחלות כלי דם – כאן

למאמרי יתר לחץ דם – שינוי פרדיגמה וגישות חדשות – כאן

אבחון מוקדם של תפקוד הכליות מאפשר אריכות חיים.

ירידה בתפקוד הכליות – מה לעשות?

Mucuna pruriens – כתוסף תזונה מסחרי מבוסס על האבקה, קמח מפולים יבשים שמכונה Ldopa (LD) טווח המינון המומלץ נע בין 702 ± 461 מ"ג ליום. מכינים מהאבקה משקה אך הבישול גם הורס את חומרי ההזנה המרכזיים L-dopa (LD), לכן יש להמיס את האבקה בקרם קוקוס מחומם בלבד.

באופן כללי העברה עצבית – שידורים מהמוח לגוף הם תהליך רב שלבי, אבל ההעברה העצבית מעוכבת כאשר ריכוז הדופמיןDOP במוח יורד. כדי לתקן שידורים עצביים, הדופמין מומר ל-levodopa (LD) לאחר שהוא חוצה את מחסום הדם-מוח [מקור]. בפולי שעועית הקטיפה ה- M. pruriens כשהם מיובשים, הריכוז החציוני של צורת הדופמין המומר – ה- LD (L-dopa) היא סביב 5.29% [מקור]. כאשר .Awang et al במאמרם משנת 1997 מצאו שהתכולה מגיעה ל – 7% וזה החומר שמשמש לטיפול במחלת פרקינסון (PD) [מקור – Awang D, Buckles D, Arnason J.T. Chapeco, Catarina, Brazil, Santa Catarina, Brazil: Paper presented at the International Workshop on Green Manure – Cover Crop Systems for Smallholders in Tropical and Subtropical Regions 6-12 Apr, Rural Extension and Agricultural Research Institute of Santa Catarina; 1997. מקור2].

אבקת השעועית הקסומה שמצילה חיים – levodopa (LD)

לאחר יותר מ-40 שנות שימוש קליני, levodopa (LD) נותרה תקן הזהב לגבי יעילות סימפטומטית בטיפול תרופתי במחלת פרקינסון (PD).1 בהשוואה לטיפולים דופמינרגיים זמינים אחרים (פרמיפקסול, רומוקריפטין, מעכבי מונואמין אוקסידאז MAO: selegiline ו-rasagiline [מקור]).), החלפת דופמין ב-LD במינון של 702 ± 461 מ"ג ליום LD. נקשרה בשיפור הגדול ביותר ב-  תפקוד מוטורי

[מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. LD   – ע"פ תצפיות מחקר שפורסמו, מאטה את התקדמות הנכות כפי שהוערכה על ידי השלב של Hoehn and Yahr  מערכת [מקור] וקשורה להפחתה בתמותה [מקור1, מקור2]. חשוב לציין, LD היא מנת אוכל צמחית, גם אחת התרופות הטובות ביותר לטיפול במחלת הפרקינסון (PD), במיוחד באוכלוסיית הקשישים ואנשים בעלי רקע משפחתי בו הופיעו תסמיני המחלה [מקור] בקרב נוטלי LD בצורה סדירה (500-700 מ"ג ליום) במשך ארבע שנים שתוצפתו, לא נמצאו תסמינים קשים למחלה למעט הפחתה בנטילת תרופות ורע לכאורה מכך אי נטילת תרופות לגמרי שמאיימת כמובן על התעשייה – לכאורה. הערה לגבי ניסוי לאורך 5 שנים בו נוטלי תרופה קיבלו מינון נמוך מהנדרש, 200 מ"ג עד פחות מ 500 מ"ג, כשבגישה בה "המזון הוא התרופה'' נדרש מינון של 500-700 מ"ג, זוהו תסמיני דיסקינזיה נמוכים מהרגיל, אבל היו תסמינים. חייבים להדגיש כי לאורך זמן מזהים דיסקינזיה (Dyskinesia, תיקים, רעד לא רצוני, כוריאה, הפרעת תנועה בשל פגיעה במערכת העצבים) אלא שהדיסקינזיה שנצפתה בניסויים (לאורך 4 שנים וגם 5 שנים) נגרמה על ידי התרופות (פרמיפקסול, רומוקריפטין, מעכבי MAO: selegiline ו-rasagiline [מקור]). מדובר בסיבוך המאופיין בתנועות לא רצוניות ומוכר כנובע ממתח התרופות. סיבוכים מוטוריים הקשורים למה שרפואת הממסד מכנה "טיפול" שהוא חשיפה לתרופות שלכאורה אצל רוב החולים ונמצאים אצל כשליש מהחולים לאחר שנתיים בלבד של חשיפה לתרופות [מקור] ולא מאפשרות לכאורה למזון כתרופה ובמקרה זה קמח מפולי שעועית הקטיפה (המקונה פרריינס) – Mucuna pruriens מיובשים שנטחנו (LD) [מקור]. התפרסמו גם מחקרי השוואה בין קמח טבעי מפולי השעועית (המקונה פרריינס LD) ומוצר תעשייתי מבתי החרושת למוצרים כימיים – התוצאה ככל שמדהימה לא הביאה לשינוי מגמה ובוודאי לא שינוי ב"טיפול" הרפואי – עוד על כך – כאן [מקור].

דיסקינזיות נגרמות לכאורה, ככל הנראה על ידי טיפול וכשהטיפול ממושך עלולות התוצאות למחוק בפועל לחלוטין את התועלת הטיפולית שהושגה בעזרת הרופא המטפל טרם הופעתה [מקור]. מדי פעם, בשל היכרות עם הנושא ונוכח אכפתיות נקודתית לגבי הסיבוכים המוטוריים ארוכי טווח המחכים לכאורה לנוטל התרופה [מקור] והם קשים מאוד – הובילו רופאים מסוימים, נועזים ומחתרתיים למחצה גם חריגים במרחב הממסדי להשתמש ב LG – שהוזכר, אבל באופן מוגבל ורק כאסטרטגיית קו שני [מקור]. 

בנוסף יש לציין כי הזיות, נמנום ובצקות, נצפים בשכיחות רבה יותר בקרב חולי פרקינסון (PD) שהחליטו לחיות עם התרופות האלה נגד PD [מקור]. נרשמות גם הפרעות של שליטה בדחפים, כגון הימורים פתולוגיים, היפר-מיניות, אכילה בולמוסית או קניות פתולוגיות, כאשר כ-13.7%-17.1% מהמטופלים בטיפול תרופתי מראים סימנים להפרעות כאלה [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

LD rescue השעועית שמצילת חיים


המונח "LD rescue", מצילת החיים החל להיכנס לשימוש במרחב הרפואי בהקשר למחלת הפרקינסון [מקור] והמקונה פרריינס. מצילת חיים  "LD rescue", מתאר בצורה הולמת את תפקידה של התזונה כתרופה (שעועית הקטיפה הקסומה – מקונה פרריינס), נרשם במאמר שפורסם על-ידי הספריה הלאומית לרפואה  the National Library of Medicine – כאן.

יחד עם זאת יש לציין ולהדגיש כי אנשים שלא יעברו לתפריט החלמה מותאם אישית ורק יטלו את שעועית ההצלה כתרופה, כמנהג הרפואה, לא יצליחו להרחיק את התסמינים לטווח ארוך

במקרה זה ה- LD נמצא כתרופה היעילה ביותר בהישג יד, שבכוחה לשלוט בסימפטומים מוטוריים, נוכח תצפיות מאכזבות, בהן נראה שתרופות אחרות מתחילות להיכשל נוכחותה (when other drugs begin to fail) [מקור].

מחקרים וגם ניסיון מלמדים שיש ליטול קמח מפולי שעועית הקטיפה ה- M. pruriens (המקונה פרריינס) מיובשים שנטחנו ברצף, במקרה זה אסור להפסיק את הנטילה על-מנת למנוע נוכחות של דיסקינזיות [מקור].

הערה: אין הכוונה למקרה בו נשכחה נטילה חד פעמית. בנוסף נטילה כפולה (חד פעמים) לא נצפתה כמקלקלת לכאורה את תהליך ההגנה. לכותב מאמר זה מוכרים פרסומים (מתחילת שנות ה-90,) של מחקרים בעד התרופה הכימית, מחקרים חדשים מראים שהמסקנה בהם תמוהה בלשון המעטה – לכאורה מאז שנות ה-90, נתונים  הצטברו ומראים  כי ל-LD עשויות להיות השפעות הגנה גם על נוירוני דופמין, בהתאם לתנאים ניסיוניים, כגון נוכחות או היעדר גליה, או חומצה אסקורבית [מקור1, מקור2], בנוסף, בתצפיות בבעלי חיים עצמם המכונה  in vivo החוקרים חיפשו, אך לא הצליחו למצוא עדויות לניוון נוירו-אינסטרוקטי, שנטען בראשית שנות ה-90 לכאורה כקיים בעקבות שימוש ב"מזון כתרופה'' [מקור1, מקור2, מקור3 , מקור4 – Rascol O, Korczyn A, De Deyn PP, Lang A. Incidence of dyskinesias in a 10-year naturalistic follow-up of patients with early Parkinson’s disease (PD) initially receiving ropinirole compared with L-dopa. Mov Disord. 2005;20(Suppl 10):S6, מקור5].

לתמצית מתנולית שנלקחה מעלי שעועית הקטיפה M. pruriens יש גם תכונות החלמתיות. תכונות מייצבות קרום, כלומר הן אנטי דלקתית (מקור – Rajeshwar Y, Kumar S.G.P, Gupta M, Mazumder K.U. Studies on in vitro antioxidant activities of mhetanol extract of Mucuna pruriens (Fabaceae) seeds. European Bull of Drug Research. 2005;13:31–39), לשעועית הקטיפה שהיא גם קסומה חלקי צמח נוספים מחלימים כך נמצא שלכל אחד מחלקי M. pruriens יש סגולות רפואיות יקרות ערך כולל בתחומי החלמה שונים כמו אנטי-יתר לחץ דם, אנטי-סוכרתית, אנטי-ניאופליסטית, האנטי-אפילפטית ואנטי-מיקרוביאלית [מקור – Sathiyanarayanan L, Arulmozhi S. Mucuna pruriens A comprehensive review. Pharmacognosy Rev. 2007;1:157–162].  פעילותו של הצמח נגד ארס נחקרה על ידי Guerranti et al [מקור]. והפעילות האנטי-הלמינטית שלו הוכחה על ידי Jalalpure S.S, Alagawadi K.R, Mahajanashell C.S. In vitro antihelmintic property of various seed oils against Pheritima posthuma. Ind Pharm Sci. 2007;69:158–160

Hishika et al הוכיחו את פעילות הצמח כמשככת כאבים ואנטי דלקתית [מקור – Hishika R, Shastry S, Shinde S, Guptal S.S. Preliminary phytochemical and anti-inflammatory activity of seeds of Mucuna pruriens. Indian J pharmacol. 1981;13(1):97–98].

מומלץ ליטול 1/4-1/2 כפית של אבקת השעועית הקסומה Kaunch Beej עם מנת שיבולת שועל מותססת או עם כף פסיליום בכוס מים פושרים או עם חלב סויה ללא סוכר פעמיים ביום לאחר הארוחה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *