על ההזנחה והכאב בברך

Paweł Merwart (1855 – 1902) The Flood המבול לפול מרוורט, צייר פולני 1885-1902

Paweł Merwart (1855 – 1902) The Flood
המבול לפול מרוורט, צייר פולני 1885-1902

ההזנחה ודמימותיה

המשך למאמר על הברכיים – כאבים בברך שמאל מדיאלית

לפרק א' – ל"על העקשנות כאב גב תחתון שמקשה על הטיה של הגב לצד" – להקליק

לפרק ב' על העקשנות וכאב בזרוע כאן

לפרק ג' – על הברכיים להקליק
לפרק ד' על ההזנחה וכאב בברך להקליק.
לשאלות

האני הגמיש והעקשן של בנימין נ'

הפגישה הראשונה שלי בנושא כאב הברך מדיאלית של בנימין נ׳ התקרבה אל סופה.
הנתונים שקיבלתי מהדמימה שהתעוררה מתרדמתה ופעלה על הברך השמאלית של בנימין נ׳ (בפרק הקודם) נקשרים במה שאפשר להגדיר הזנחה.
מה שהביא אותי להניח שמדובר במקרה זה בהזנחה נרשם בפרק הקודם וגם ארחיב על כך בהמשך. אזכיר לך, שדמימת ההזנחה פרצה אל חייו של בנימין נ׳ ברגעים משמעותיים כמו: לקראת התחלה של קרירה – בגיל 26 (ברך שמאל) ובגיל 13 (מפרק אגן) כשעמד לעלות לתורה בחגיגת הבר מצווה שלו. תסמינים כאלו הם שחייבו אותי לקשור בן כאב הברך הפנימית ונושא ההזנחה שאפשר מאוד שעבר בילדותו.
עמדנו לסיים את הפגישה. רשמתי לו תור והערתי שיתכן ואני טועה בקשר לנושאים הרגשיים הנלווים לכאב הברך הפנימית שלו:
״אם תרצה תשאל את אמא שלך על הזנחה שחווית וכיצד הגעת אל ההזנחה הזו, ואם נכון לך יותר תתעלם מהנושא״.
הפגישה הסתיימה.

העקשן המתגמש

ליוויתי אותו החוצה ותוך כדי שיחה ערה על רכס הרי-הפירינאים הספרדיים הפציינט שלי צעד אל החצר ושם בגן המתין לו יובל ט. הוא חברו מהמסע לפירינאים וכשיובל ט׳ ראה אותו יוצא מהקליניקה, הוא קם לקראתו כדי לסייע לו ללכת חזרה אל המכונית, כמו שסיע לו, קודם לכן, להגיע לטיפול, אבל בנימין נ׳ ביקש לשבת בגן, מתחת לעץ הגדול ונראה ששם חזר על דברי ואמר ספק צוחק ספק רציני:
״תשמע מסתבר שהזה שלי הוא בכלל סיפור של עקשן והכל כאן בגלל העקשן הזה, או מה שהוא אמר שזה בכלל נושא של ׳תסכול׳ שאפשר שנכנס לי לברך. ושום תנועה לא נכונה״.
אני כבר הייתי בקליניקה שלי וטיפלתי במקרה אחר.
יובל ט׳ ישב מולו ואפילו הנשים בחוג לפיסול שמילאו את החצר באותה שעה הבחינו שהרים 2 גבות למעלה: דרורה ספרה לי שבנימין נ׳ נגרר לשיחה ערה ואמר ליובל ט׳: ״תקשיב זה יעניין אותך – התסכול הוא רגש ששייך לרגשות הנוקשים. ככה הוא אומר״, הוא הסתכל לעבר הקליניקה שהייתה מאחוריו במבט שהסביר כי ההוא הזה זה אני והמשיך. דרורה שהתעניינה בשיחה הביאה אל שולחן הפסיפס, שלידו הם ישבו, קנקן תה צמחים ו2 כוסות זכוכית. בנימין נ׳ חייך אליה, לחץ את ידה, הציג את עצמו, והמשיך לדבר ואמר לה: ״הוא קוסם נכון״?

השורקת לציפורים אורית פוביצר

השורקת לציפורים אורית פוביצר

דרורה אישרה שככה אומרים עלי מטופלים רבים. אחר-כך היא זזה משם כדי לתת לדברים לזרום בטבעיות. דרורה עקפה את שיח השושנה שעמדה בין שולחן הפסיפס שאליו ישבו ושולחן הפיסול שלה. היא עסקה בפיסול אבל האזינה לשיחתם בהנאה רבה ותוך כדי המשך עבודתה על הפסל החדש בשם ״השורקת לציפורים״. מדובר באחד הפסלים האהובים עלי. ״השורקת לציפורים״ (ראה/י תמונה משמאל) במקור הפסל נוצר על-ידי אורית פוביצר ודרורה (תלמידתה לפיסול וידידה שלי) בחרה להעתיק אותו. קיוויתי בלבי שתכין ממנו שני פסלי ברונזה וכך אזכה לעותק מהשורקת לציפורים, אבל היא פיסולה אותה בינתיים והאזינה לדברים ואני כרגיל זכיתי רק באורות של חוכמה, בנדיבות הלב וגם באהבה, רק לא בפסל עצמו: ״התסכול הוא מזון של העקשן״, הסביר בנימין נ׳ והוסיף שהוא מניח שזה מה שיש לו (כנראה) בברך – עקשן. ״כנראה שאיזה עקשן נכנס אליה״ יובל ט׳ התבונן בו מהוסס, הוריד את עיניו לברך גם הסתכל לאחור, אולי עינו תצוד את זו של דרורה וימצא לו ידיד וחבר להתנגדות, או למבוכה, אבל שיח השושנה חצץ ומשום כך, את דרורה הוא לא ראה. יובל ט׳ נשאר לשבת כשבוי במחשבותיו. הוא לא צחק בשל החשש שיפגע בחברו, רק המשיך לחשוב על העקשן בינו ובין עצמו שהרי מי כמוהו מכיר את העקשן הזה בבנימין נ׳. הוא בחר לתת לדברים להמשיך כהווייתם ומה שנאמר בהמשך נאמר בהתלהבות רבה. אבל מה שמעל לכול שכנע את יובל ט׳ להקשיב לדברים ההם, לא היו הדברים עצמם, אלא המציאות שהתגלמה בעובדה שבנימין נ׳ צעד עד לאותו שולחן פסיפס בזכות עצמו וללא כאב.
: ״מרגע שהנשמה מזהה החמצה כמו שהייתה לנו בספרד, היא מתכווצת, בגלל התסכול שהיא פוגשת. התסכול שלה עולה בגלל שהמטרה שלה לא הושגה״ בשלב זה יובל ט׳ אמר שעקשן היה שם בהחלט ולאחר שהביאה הסכמה לרעיון העקשן, בנימין נ׳ התרצה והמשיך לדבר על הגמשת העקשן דרורה התקרבה מעט אבל נשארה במרחק ומאחר שהיו שקועים בשיחה הם לא הבחינו שהיא עזבה את הפסל שלה ועמדה במרחק נגיעה מהם והאזינה לשנאמר:
״העקשן נוקשה. הוא נוקשה בגלל שהוא מתכווץ נוכח חידוש ומתנגד לגמישות ולטיפול בגמישות, זאת משום שהגמישות מנוגדת לטבעו, בעצם הוא מתנגד לטיפול בברך. ירון אומר שאם הוא מטפל בברך ומצליח להרפות מהכאב, העקשן מתעורר בתוכה ומתנגד לטיפול ומקלקל הכול״. שיחתם ארכה ובינתיים סיימתי את הטיפול. יצאתי לקבל את הפגישה הבאה וראיתי את דרורה מאזינה להם וחייכתי. עמדתי רחוק ובנימין נ׳ היה מאוד קרוב אבל לליבי בלבד ולפתע שמעתי אותו אומר:
״טיפול טוב בברך הוא דבר חדשני וסביר להניח שכדי להחלים המטפל צריך לסלק את העקשן או שהוא צריך לגרום לו להתגמש ולפגוש דברים שיגמישו אותו. העקשן שבנפש מתעורר להגן על עצמו – ונכנס למלחמת הישרדות וכדי לשרוד הוא מפתח אסטרטגיה של אין לי סבלנות אל הדברים האלו, משום חדשנותם והרי החידוש מגמיש אותו והגמישות הורגת את העקשן״. הייתי המום. לפתע קם בנימין נ׳ והחל לצעוד אל המכונית דרך השביל בן הבתים שמוביל אל מפרץ החניה שמעבר לגן.
השניים המשיכו בשביל בצעידה זה ליד זה. בנימין נ׳ צעד כמרחף בזכות עצמו ודיבר בהשראת השיחה ההיא עד שחברו יובל ט׳ פנה כמה צעדים לאחור, הוא כנראה ראה שאני עומד בפתח הקליניקה שלי, ניגש אלי ולחש על אזני:
״הוא לא שם לב לכך שהוא צועד בכוחות עצמו״… והוסיף דברי הערכה גם לחץ את ידי ואמר ״ירון, אל תתפלא אם תראה בקרוב ספר חדש בשם ׳העקשן המתגמש׳ ״.
בנימין נ׳ כבש את ליבי ובהמשך גם חבורת חבריו ובראשם יובל ט׳ ורותם שהכרתי אותו מאוחר יותר. רותם הוא גאון וגם דקל אבל על כך בפעם אחרת.

ילדים יהודים, יוצאי מחנות ההשמדה בתמונה משפחתית בויל דה אנטון 1947-1948 סבתא חווה (אימי) מזהה עצמה בשורת היושבות, חמישית מצד ימין.

ילדים יהודים, יוצאי מחנות ההשמדה בתמונה משפחתית בויל דה אנטון 1947-1948,שבצרפת. סבתא חווה (אימי) מזהה עצמה בשורת היושבות, חמישית מצד ימין.

תסמיני ההזנחה

כשלקוח בא עם כאב בברך שמאל מדיאלית, אפשר לאבחן פה ושם רמזים להזנחה מיד על ההתחלה, במיוחד כשהוא מספר לך שעבר מספר רופאים, מומחים לברכיים ופיזיותרפיסטים שלא הקלו על כאביו.

בטן תפוחה

אחד התסמינים הבולטים להזנחה נמצא בבטן
, קל לאבחן בטן נפוחה או בטן תפוחה אחר כך התשאול יגלה שישנה היסטוריה של כאבי בטן קשים.
אני זוכר שאחד המקרים הראשונים שטיפלתי בהם היה קשור לכך.
ערן עבד אצל תלמיד שלי – רפי כ׳ שהייה לו משרד למתן שרותי משרד במרכז העיר (ירושלים). באחד הלילות ערן אושפז בהדסה על כאבי בטן. הרופאים לא מצאו דבר. רפי כ׳ התקשר אלי הביתה. לא היו אז טלפונים ניידים, גרתי ברחביה אצל מוטי – סבתא של אורי אדיב – ברחוב אלפסי 11. הימים היו ימי סוף שנות ה-70 והמהפך הגדול. סאדת בא לירושלים. הלילה ירד. מוטי דפקה על דלתי. נעה דר ואני שתינו תה שושנים ודיברנו על ריקוד … מוטי לא הרשתה אורחים בשעת לילה זו.
״יש לך טלפון״ אמרה קצרות מוטי התבוננה בנעה דר כמי שיכולה להרוג אותה או אותי … כן, בטח שלה הוא עושה תה, יפיפייה כזו … נעה הייתה נערה יפיפיה – בעלת עיניים גדולות שדמו כמי שראו כבר הכול, אבל יותר מכך נעה הייתה מוכשרת וחכמה.
הרמתי את שפורפרת הטלפון. רפי כ׳ היה מעבר לקו וזיהיתי בקולו דאגה: יש לך מושג מה יש לערן, שאל רפי כ׳?
שאלתי אותו אם הכאב פרץ אל הבטן הזו בבת אחת ובשינה?רפי כ׳ ענה בחיוב.
: הוא לא אכל שום דבר חריג נכון?
רפי כ׳: נכון.
: העלת אותו בתפקיד, בשכר? התענינתי.
רפי כ׳ השיב בשלילה.
: רפי יש לך מושג אם ישנו איזה שדרוג אחר אבל משמעותי בחייו של ערן?
רפי כ׳: לא, אשאל אותו ואחזור אליך.
: רפי מוטי תהרוג אותי היא לא מרשה שיצלצלו אלי אחרי 22:00.
רפי כ׳: חכה על הקו אני מצלצל מהטלפון הציבורי בחדר המיון בהדסה, אשאל אותו.
רפי חזר והמשיך לדווח: ״הוא קיבל אתמול מכונית חדשה מאביו, מתנה על סיום פרויקט חשוב שעשה במשרד שלי״.
תביא אותו ואטפל בו. נעה אצלי. היא תעזור לי עם הלחיצות.
זו הייתה דמימה שפרצה בעת רווחה ושעה של הכרה בכשרון ובכישורי חיים, אבל ברקע נמצאת הזנחה בילדות שכנראה קשורה בכישרון זה או בכישורים האלו.
כשאתה מאבחן בטן תפוחה אצל מטופל שמתלונן על כאב גב, ברך או קושי להניע את ידו לפנים מהר מאוד תסמין נוסף מתגלה. ברגיל הוא יגן עליו ואם תאמר לו ״בטן תפוחה״ יבטל את הערתך ויאמר שזו רק תפיחה מקרית וחד פעמית – משהוא לא כרוני ובשל עוגה שאכל בהמתינו לתור בבית הקפה למטה (בתל-אביב, הקליניקה שלי מרחפת מעל בתי עוגות וקפה מהטובים בארץ). טעם המתוק, כידוע יוצר נפיחות בבטן וזאת בשל הגזים שסוכר מיצר בקיבה.
נפיחות בבטן נובעת גם מסוכר מעורב עם חלבון מהחי כמו במעדני האווז ברוטב טריאקי שמגישים במסעדה שמול הקליניקה שלי בשדרות רוטשילד.

מבט אל שיטת הלחיצות שפיתחתי – לחיצצות ההחלמה – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ומרגיעה את הנפש.
yaron@yaronmargolin.com

ונוס ממילו – לובר פריז

דמויות העל

דמויות על פקטיביות, הלל מופרז, דברי כבוד מוגזמים והמשגות שבח שלא מהעניין, גם העדר זכרונות מתקופת הילדות ונתק מההורים בתירוצים שונים (קרירה, צבא, מחלה) הם מסימני ההזנחה.
דמויות העל נקשרות בהורינו. דמויות על (דימויים, סמלים וגם פנטזיות) שהופנמו כשייכות להורינו, מושתתות על תקופת הילדות.
בראשית חיינו נתינת ההורים הייתה רבה וכן סמכותם. מדובר בנתינה ובסמכות על. הן מעצבות אותן ככוח מרכזי בחיינו וכמרכז עולמנו. זו הרקע לצמיחת דמויות העל ועמוד שדרה נפשי.
דמויות העל (נתינת העל שלהם) קובעות עבורנו (הילדים) מה אנו זקוקים לקבל מהחיים ובאיזו דרך.
יש והם מתאמצים מאוד לקלוע למטרה של (לצרכינו) בעזרת כוחות אמפטיה, ומרחב הנתינה שלהם אבל אחרי הכול אין שיח בנושא וגם לא אפשרי שיהיה כאן שיח ולכן מדובר בסופו של יום בפרשנות בלבד. הפרשנות לאותם דברים שאנו באמת זקוקים להתפתחותנו באמצעותם, נמצאת כולה אצלם ובשליטתם. הוא הדין לגבי כל מה שהם חושבים שאנו משדרים להם מרגע שנולדנו.
נושא הזמן גם הוא בשליטתם והם קובעים אותו ואת המידה והכמות הנדרשת לנו.
הזמן בטבע נקבע על ידי השמש וסיבוב כדור הארץ לנו הילדים על-ידי דמויות על. הן שקובעות מתי ולכמה זמן אנחנו הילדים זקוקים לאותו ״יש״ שגם אותו הם ורק הם קובעים. יש דרישות מילדים וחלקן מפורשות חלקן נותרות מול הרמת גבה או הערת ביטול.
יודגש שאין הכרח שפרשנותם של ההורים טועה. נהפוך הוא פעמים רבות היא הצודקת. יש והאמפתיה קולעת למטרה האמתית, ומחזקת עוד יותר בנפשנו את דמות העל שלהם, אבל כשמדובר בצרכי ההתפתחות של הילדים שלהם (שהם אנחנו) השליטה אצלם וזו יוצרת חלק מדמות העל שלהם בנפשותינו שיש לה השפעה רעה כשהיא מתפרשת בנפשנו כהזנחה. השפעתה טובה בכל הקשור בביטחון עצמי, כשהיא מתפרשת בנפשנו, כבעלת תשומת לב ענינית לכשרונותנו, רצוננו, גופנו … וליכולותינו.

הורים לא ניתנים להחלפה על ידי הטלת מטה קסמים אבל מציאת מודלים טובים, חיוביים ובריאים אפשרית וגם מזדמנת לכל ילד במהלך דרכו. יש אנשים שמוצאים דמויות נערצות ומנהיגים סמכותיים והופכים אותם למעין הורים מאמצים, ומודל יציב ומגן בחייהם.
מורים רוחניים חיוניים לעיצוב עמוד שדרה נפשי תקין. כנער מתבגר הייתה לי מורה רוחנית כזו היא הרקדנית (זוכת פרס ישראל) ירדנה כהן זו זכות גדולה להתחיל את חיי הרוח בהשראת מורה דגול. אתה מקבל קנה מידה למורה ולאיש רוח והסיכוי שתפיל את נפשך בידי מנחה רדוד כמעט אפסית.
כשילד מגלה שהאם של חברו טובה יותר משלו, או שאביו של חברו מוצלח יותר, הוא עובר משבר בנושא דמות העל של אביו מולידו או של אמו. ההורים הטובים יותר נעמדים כהשוואה להורים המוגבלים שלו ולעיתים הם גם מזניחים אותו (חלק מצרכיו) ואם אין מורה רוחני גדול שישלים את שנעדר כאן – ההזנחה עולה ומנצחת וגם העקשן צומח בנפש ומתקשה במקום עמוד שדרה נפשי אמתי יציב אבל גמיש.
ההכרה בהזנחה או בהורה כאיש די קטן נוכח ההיצע שנמצא בסביבה נעמדת מול אחת התופעות המרתקות בהתפתחות נפש האדם ויש לה השלכות אדירות (תלויות גיל ההתגלות הזו עצמה ותלויות גיל ההכרה בה). ההכרה הזו שיש פער בין דימוי דמות העל של ההורה וההורה כאדם מזניח במציאות משפיעה על התפתחות הילד/ה, על התפתחותם של הכישורים לחיים, על התפתחות כשרי החברה והזוגית, על ההתפתחות המינית, על נושאי העניין ומשמעות בחיים וגם כאמור לעיל, על העקשן ועל תחושת ההזנחה שבם ענייננו הפעם.
הילד לא מסוגל, עד גיל מבוגר ולעתים עד שמגיע לגיל 60 שנה ויותר (יש והוא עצמו כבר סבא לנכדים) להודות בפה מלא שחלק מהמרחב ההורי של מי מהוריו אינו מושלם או גרוע מכך פגום רגשית הגם שכל העובדות מוכיחות לו אחרת.
יש אנשים שמוצאים בהוריהם בשר ודם תכונות של אל הגם שהם חדלי אישים, רדודים מבחינה רגשית וכשלים כלכליים. הם "מאמצים" תכונות על, לחייהם אתם כשאין להם בכלל הצדקה ובוודאי שלא להוריהם עצמם. בכך הם יוצרים הגנה רצינית לנחיתות הוריהם בפועל ושקר עצום לנפשם שנשענת עליו כנקודת השוואה ויחוס ליסודות חייהם האמתיים.
אי אפשר, גם לא מתאפשר לאב, ולא לאם בשעת סכסוך ביניהם להשחיר פניהם בפני הילד שלהם. מעבר לדיון שהניסיון להכפיש את שמו הטוב של מי מהוריו הוא אסון חינוכי וטראומה, הדבר לא ניתן פרט לנושא חומת המגן הנוקשה שקמה מיד בנפש הילד כאמור לעיל והיא נעשית בנפשו תחליף להעדר יציבות בחייו ומשרתת רק את העקשן.
בגיל המעבר לבגרות הנערים והנערות שמכונים מתבגרים ואפילו בוגרים קיימת הכרה מסוימת בחסרונות של הוריהם ואלו צועקים וכואבים להם בנפשם נוכח דימוי העל שבנו להם בילדותם, גם אז, ולמרות מאבקים איתנים יצליחו ליצר נפרדות מסוימת והאב יישאר גם בהמשך אב עליון והאם תיוותר האם הגדולה. המדיניות לסמכות העל הולכת ומשתנה, וכן כל הקשור בצרכים להתפתח ובשאיפות לפתח כישורי חיים. אבל ברוב המקרים דמות העל, נותרת במרחב רגשותינו מושלמת. אנו מתכווצים מכאב בשל העדר תמיכה מציידם. אנו מצטמצמים ומתקשים בהעדר הכרה בכישרונותינו מצידם, או בצרכנו האחרים. ובנושא זה גם האדם הבוגר והמצליח ביותר שב ומתעקש לראות בהוריו דמויות על, משל היו מביני כול אחד או אחת מן האלים שעל האולימפוס שבצפון יוון.
ילדים נוטים להסתיר פגמים בהוריהם, תחילה הם מסתירים אותם בפני עצמם, אחר-כך גם בפני חבריהם (בלי הורים / יזעקו בעת מריבה רבת קללות בניהם) גם בפני המטפלים המקצועיים ביותר ובסופו של דבר גם בפני עצמם וכשבאים לדבר על הזנחה של הוריהם אין להתקרב לנושא מסוג זה כי כל ילד בריא יקום להגן על שם הוריו ויצהיר כי אין בעולם כולו הורים טובים מהם.
ילדים מתביישים במעשי הוריהם כשהם נתפסים בעיניהם שליליים. הם מסתירים אותם בכל כוחותיהם וההסתרה הזו נתפסת בעיניהם כאמת. יש בזאת מן המשחק והשעשוע המחשבתי אבל גם פעולת כאן פעולת ההישרדות שראוי לשמר ולהקשיב לה.
ההסתרה של מחדלי הוריהם שואבת מהילדים כוחות נפש. הם זקוקים לכוחות אלו כדי להתגמש ולהתפתח ולמצוא את דרכם בין הפערים שנוצרים שוב ושוב במהלך החיים בין דמות העל של הוריהם והמציאות עצמה.
התפכחות מדורגת – כדי לעצב עמוד שדרה נפשי אמתי וגמיש רצוי שהתהליך ההכרה בדמויות על כהוויתן, יהיה תהליך של התפכחות איטית ומדורג, בו פרט נחשף אחרי פרט. הורה אלים, מזניח ומקצין את הדמות המציאותית השלילית בנפש הילד הוא רעל. על הילד מוטל להכיר בו כאדם רע – דרקון יורק אש (אב) מכשפה רעה (אם) או לכאוב עמוקות את מכאוביו (טראומה). יש והנפש הרכה פונה אל ההעצמה ואל ההגזמה והילד הרך מעצים את דמות העל שלו לדרגות שנמצאות הרחק ברקיע השביעי כאב ארוך רגליים דמות כזו יכולה להגיע עד לאמונה באלים, פיות טובות, ואפילו אליהו הנביא יבוא לשחק אתו.

Ehud Olmert and Yaron Margolin 2001

Ehud Olmert and Yaron Margolin 2001

ילדים מאומצים – יוצא מכלל זה. כאן נמצא פרשה מורכבת של הורים ביולוגיים לילד מאומץ ברקע ובאופק של חייו. הגם שילד מאומץ, ובמיוחד בגיל מאוד צעיר לא זוכר/ת ומכיר/ה את הוריו/ה, הרי שמעמד העל שלהם נותר ודווקא מעמד העל של הוריו המאמצים או המאומצים (על-ידו) לא זוכה בנפשו להגדרה יציבה לגמרי. הנושא הזה נחקר רק במעט מאוד ואין לנו כיום עדיין מידע רב לגביו.
לכן, ומשום זאת אני מבקש להביא מניסיוני הן כאב לשני בנים שעזבו את הוריהם הביולוגים מרצון ובחרו בי להם כאב (יורי כשהיה בן 15, ותאמר כשהיה בן 11) וכן הד מניסיון מעבודתי מול 180 נערים שחוו הזנחה בדרגות שונות מצד הוריהם. אני מכוון אל פרויקט חינוכי שייסדתי בירושלים בשם

להקת המחול הרב-תרבותית - ירושלים 2001, במחול להבות קטנות לזכר ילדים שנהרגו במהלך האינטיפאדה השנייה משני הצדדים.
להקת המחול הרב-תרבותית – ירושלים 2001, במחול להבות קטנות לזכר ילדים שנהרגו במהלך האינטיפאדה השנייה משני הצדדים.
״להקת המחול הרב-תרבותית״ – פרויקט שנסגר על ידי אהוד אולמרט ראש העיר ירושלים, מיד לאחר שביקר בו (2001) ואולי משום שכלל 90 ילדים ממחנות הפליטים שסביב ירושלים לצד 60 נערים עולים חדשים ממדינות חבר העמים ו30 נערים ירושלמים דור שלישי להזנחה… ואולי משום שכל הילדים שלקחו בפרויקט זה חלק שבו ללימודים וגם התמידו בהם ובנוסף לכך גם זכו בהם לציונים משופרים בשעה שהחטיבה לקידום נער של העיר ירושלים שראשיה נכחו בעת ביקורו בפרויקט (שבי עמדי, אלי אברהם וחזי שילה) לא השיגה נתונים כאלה ואפילו לא התקרבה אליהם מאז היווסדה.

Multicultural Dance group

Multicultural Dance group

מכל מקום שבתי והבחנתי במהלך הקריירה הארוכה שלי שהילדים שהוזנחו הם שזקוקים להלל מומשג ולחלק דברי שבח ולתת כבוד מילולי בכל הנקשר בדמות ״ההורה״ החדש, או המנהיג הרוחני החדש בו הם בחרו. יתכן שהם שבים לשכנע את סביבתם ואת עצמם שהאמון שלהם בדמות העל אמת ושהדמות הנבחרת אכן תומכת ומשתרשת אצלם בנפשם פנימה מההלכה בפועל.
ברוב המקרים, בפועל, האמון בר חלוף ואקראי. לדמויות על שליליות, נצלניות, מדומות ושקריות, ישנה השפעה גדולה יותר עליהם והן שבות ומתגלות בחייהם ויש להן עליהם השפעות הרסנית כמו במקרה של בני הבכור תאמר שהלך ממש לאיבוד בגלל דמויות כאלו.
לקוח עם כאב ברך יגן בדרך כלל על הוריו או על דמויות על (שמיוצגות ברגיל על-ידי הממסד: שופטים, רופאים, בנקאים) ויסתיר מהעולם ומעצמו מגרעות שקשורות בהן. מדובר במנגנון חזק מאוד של עקשנות והסתרה. פרויד שאני לא אחד חסידיו, הגם שקראתי את כול כתביו, ולא פגשתי חסידים שלו שעשו זאת ואולי משום כך הם חסידיו. פרויד זה פרט לנושאים שקשורים בשיטת הטיפול בדיבור שמועתקת למעשה מתורת המידות של שפינוזה וכמובן הטיפול בדיבור עצמו שלקוח מהמאמר המחונן של שפינוזה ״על תיקון השכל״ רוב תורתו מתאימה לדיון על הזנחה מטפול בנפש די אם נזכיר את הגדרתו לאישה כגבר נטול פין… מכול מקום פרויד זה תחת הכותרת הדחקה דיבר לטעמי על כך שהאדם שהוזנח לא זוכר שההזנחה הייתה בחייו. ההדחקה מכוונת אפוא לסוגיה זו בלבד הגם שהווינאי בן המאה ה 19 בנה עליה תאוריה שלמה שכוללת את הגיהינום של דאנטה אליגיירי וגם את הגיהינום הקדוש של הנוצרים הקתולים. הבחור הזה מצא אותו כקיים כביכול בנפש האדם וקרא לו: תת-מודע, או לא מודע. כיום ברור שההדחקה לא קיימת אלא כשמדברים על הזנחה והגנה של ילדים על שמם הטוב של הוריהם. הגנה זו משמשת אותם לבניית עמוד שידרה נפשי (יציב) בעולם חסר יציבות.
הרצון לעצב עמוד שדרה נפשי חזק (ראה פרק ב' שנושאו העקשן "על העקשנות", שם פיסקה שנייה מלמעלה) הוא שמביא ילדים לראות בהוריהם דמויות על מיטיבות.
הצורך ביציבות הכרחי להתפתחות הנפש של הילד והורים מיטביים הם מיסודות העל של היציבות הנדרשת.
הצורך ביציבות וביסוד הורי מיטיב כה חזק עד כדי שליטה על הזיכרון והשכחה ובנייה סלקטיבית של זיכרון שבא לעצב ולקבוע את סדר יומה של הסתרת ההזנחה והשקר העצמי שמזין את העקשן.
אני מקפיד בנושא רגיש זה לאבחן 3-5 תסמיני הזנחה לפני שאני רושם לפני, או בהערות לטיפול: סבירות להזנחה בגיל מוקדם וגם אז אני משתדל לבחון דמויות על חיוביות בחיי אותו מטופל ולחזק את השפעתן עליו בשיחה, למשל על סבתא או על הגפילטע פיש שהייתה מכינה למענו/ה.

גוון עור חיוור

גוון עור חיוור

גוון עור חיוור

גוון עור חיוור הוא תסמין נוסף שמסגיר הזנחה בילדות וגם הרגלי שתייה (אלכוהול).
חוסר מים גורם להתייבשות. אדם זקוק לשתות הרבה מים. אדם צריך לשתות לפחות ליטר וחצי של מים זורמים, טובים לשתייה בחורף. העדר מים בגוף גורם להתייבשות, זו ניכרת בעור יבש. ההתייבשות ניכרת היטב בעור הפנימי של כף היד ובגוון עור חיוור באופן כללי.
הערה: כשמדברים על שתיית מים מכוונים למים ולא למרק, מיצים או תה. רבים מעדיפים מים נרכשים בבקבוקים. במים מינרלים יש חנקות והן מזיקות לגוף ומי ברז עדיפים.

לבוש

ביגוד שאינו מתאים לעונה מסגיר הזנחה, גם אם מדובר באופנה שרבים מאמצים – ההזנחה זועקת מלבוש שאינו מתאים למזג האויר.

הזנחה רפואית

בעיות רפואיות בלתי מטופלות, מכאב ראש ועד שפעת וברך או כאב גב שלא נמצא להן מענה – הן הזנחה.
בהקשר זה נזכיר עוד התעלמות מכאב גופני, או נפשי וכן משינויי הגוף של המתבגרים.

המשגות סופניות

אנשים שמרבים להשתמש בהמשגות סופניות כגון מוות, חיסול, סילוק, גרוש מסגירים הזנחה בעברם ולעתים גם בהווה. בכלל זה נמצאים מתלוננים תדיר בשל חסימת כל אבן קטנטונת בדרכם והיפוכם אלו שלא יתלוננו גם נוכח אסון של ממש.

Tomohito mousse crea (Princess Tomohito of Mikasa)by Yaron Margolin

Tomohito mousse cream (Princess Tomohito of Mikasa) cream that created by Yaron Margolin

גולוזו

במאמרי ״חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון״ שפורסם ב 24 ביולי 2008, אני חושף את התאווה למתוק שבאה לידי ביטוי גם בהוספת סוכר למאכלי בשר וביצים – נושא אפנתי ושולט במטבח הגבוהה בימנו. מעבר לכך שמחלות קשות נובעות משילוב של חלבון וסוכר שיוצר רקב חלבונים והרעלת חלבונים בגוף, הגולוזו חושף את ההזנחה שעומדת מאחוריו.

טריגליצרידים וכולסטרול גבוהים בדם

הטריגליצרידים הם צורת אחסון האנרגיה העיקרית בגוף. בבדיקות דם מופיעים ערכים גבוהים מדי שלהם המלמדים כשמשהו לא בסדר. בדרך כלל הם שוקעים בעורקים וגורמים להם לאבד מגמישותם וכן הכולסטרול הגבוהה בדם.
כולסטרול גבוה, ורמות גבוהות של טריגליצרידים פוגמים בעורקים ומביאים למחלה בשם טרשת העורקים שמוגדרת כגורם העיקרי למחלות לב.
האנרגיה של השומנים בדם נקבית ומאחורי שקיעת השומנים בדם עומדת הזנחה בתקופת הילדות שמצביעה בכיוון דמויות נשיות כגון אם, סבתא, וחברת הילדים.

מחלות ריאה ודרכי הנשימה

אבר הנשימה בעל אנרגיה נשית ונקשר באמפתיה אימהית, חברתית ותרבותית, תשומת לב מאוזנת והיפוכה ההזנחה.
ישנו מגוון רחב של מחלות ריאה שקיימות רק במבוגרים כמו למשל נפחת הריאות או סרטן הריאות, שנובעות מחשיפה ממושכת לחומרים מסוימים כמו למשל לעשן סיגריות או זיהום אוויר, ואילו מחלות הריאה שאופייניות יותר לילדים מופיעות בדרך כלל על רקע של אבר ריאה מוחלש או נחות בן השאר בגלל מומים מולדים בריאה. תורת הדמימה רואה בהזנחה כגורם שבא להחליש את האברים שמשתקפים בה כגון הריאות, שומנים בדם ומחסור בהמוגלובין ולאפשר בכך פגיעה, מחלה וערעור על האיזון בהם.

אנמיה

אנמיה וחוסר בהמוגלובין נקשרים אף הם בהזנחה. המוגלובין (Hemoglobin, שסימונו המקובל: Hb, Hgb) הוא חלבון בתאי הדם האדומים, שנושא חמצן אל תאי הגוף, אחד המרכיבים העיקריים בחלבון הוא ברזל. האנרגיה הכללית של ההמוגלובין זכרית וגם האנרגיה של יסוד הברזל זכרית. כאשר מדברים על המוגלובין נמוך בדם, הכוונה היא, שריכוז חלבוני ההמוגלובין בתאי הדם האדומים הוא מתחת לממוצע המקובל לפי גיל, מין ומצב (הריון, למשל) בטיפול פורץ דמימה ראוי לטפל גם ביסוד הטראומתי שמאחורי מחסור בברזל שנקשר בהזנחה בגילאים מוקדמים.

דלקות בגרון

צרידות, ליחה בגרון ודלקת בגרון נקשרים בילד הדחוי. התחושה שאף אחד לא רוצה אותי אינה בהכרח מציאות עובדתית, ולא בהכרח קשורה בהזנחה אבל כשהיא מציפה הגרון נחלש, וגם תחושת ההזנחה מהדהדת ברקע וראוי לשים לב גם אליה.
דלקות גרון נפוצות מאוד בחורף, למרות שאין קשר בינן למזג אוויר קר.
ישנן מספר סוגים של דלקות: דלקת גרון ויראלית ודלקת גרון חיידקית. בשני הסוגים אבחון נכון שמביא לבחירה בטיפול מתאים, משפר מהר מאוד את מצב הגרון.
הגרון הוא אבר נחות במצבי דחייה, תחושה שלא רוצים אותי, נידוי, סילוק מהחבורה וכמובן פיטורין או גירושין.
אנשים שונים מרגישים לא רצויים במצבים שונים וגם מגיבים אחרת. יש שמגיבים בכניעה והסגרות אחרים מקנאים ויש שמתקיפים ונוקמים.
אם יכולה להרגיש מוזנחת כשבנה יוצא לטיול שנתי, הבוס יכול להרגיש כך כשעובד חולה, הגרון נעשה רגיש יותר בתחושות כאלו, הילד הדחוי עולה ומכה בדפנותיו וכשהוא נחלש קל לחידקי הסטרפטוקוקוס למשל, לתקוף אותו בדלקת חיידקית.

Woman at the Window by Edgar Degas

Woman at the Window by Edgar Degas

שרהל'ה

נכנסתי לאוטו והטלפון צלצל – הבחנתי שמהמספר שממנו נכנסה השיחה הזו, היו כבר על הצג במשך היום מספר שיחות טלפון, למעשה 7 שיחות שלא נענו. הייתי בשלב סגירת הקליניקה, ליתר דיוק בשלב איסוף הסדינים המשומשים.
בקליניקה שלי כל לקוח מקבל סדין נקי וגם כוס נקייה למים או אם ירצה תה או קפה … אני מכין לכל מטופל את החדר, מסדר וגם מחליף סדין ומגבת פנים לאחר כל פגישה.
בתחילת דרכי היה לי חלום סתרים, להחזיק סייען להחלפת הסדינים, איסופם והעברתם למכבסה. עם הזמן ויתרתי על חלום היוקרה הזה לטובת חיים צנועים יותר. כך בחרתי לאסוף את הסדינים שמצטברים ואת המגבות ולהניחם בכוחות עצמי בתא המטען של הרכב. אני נהנה מכך. הפעולה הזו מאפשרת לי לסגור את יום העבודה לאט וגם להתחבר עם ערכי הצניעות של סבתא רחל, ממייסדי תל-עדשים.
עניתי לטלפון המצלצל: אני מתנצל אבל אני בשלב סגירת הקליניקה אפשר להתקשר שוב בעוד 5-6 דקות אהיה בנסיעה ופנוי לשיחה.
: כן, כן, אתקשר אמר הקול שמעבר לקו. לא היה לי מושג מי זו הייתה. קול של אישה, רשמתי במוחי העייף וכשהמוח עייף אין ערובה שאזכור איזה דבר חשוב פרט למעבור דרך מוכר המשקאות האלכוהוליים שלי. כדי שתהיה וודקה בבית לכשאגיע הביתה, או לפחות בירה.
עליתי לאוטו והטלפון מאותו מספר צלצל שוב פעם, הסתכלתי בשעון והתרשמתי מהדיוק שלה, עברו בדיוק 6 דקות.
זו הייתה אמו של בנימין נ׳. התנצלתי על שבמהלך היום לא יכולתי להשיב לה. היא הבינה אותי. הסתבר שהאם מנהלת קרירה עמוסה משלי. היא עובדת כרופאה בהדסה, למעשה יותר מכך, היא מנהלת מחלקה. את העומס שאני חווה במהלך יום העבודה, היא בהחלט מכירה בחייה. האם רצתה לשוחח איתי, הגם שמוחי העייף חשק בבירה בלבד, הצלחתי להבין בין טיפות העייפות שירדו על עיני, שהיא להוטה להיפגש איתי כמה שאפשר יותר מהר והזמנתי אותה להיפגש איתי מיד לכשאגיע לירושלים.
: ״ניפגש במקום של איציק״, הצעתי לה והוספתי שהמקום הזה סמוך לביתי ״ואוכל לשתות בו בירה׳.

ההצעה התקבלה, גם היא הייתה זקוקה לבירה.

אישה מרשימה, שער קצוץ לבן, דקת גזרה, אתלטית, מאוד נשית. ניכר שאינה רגילה להיות במצב שאליו נקלעה. ברגיל הייתה זו היא ששלטה במצב והזיזה את העניינים לפי ראות עיניה. היא לבשה שמלה ירוקה צרה שמאוד החמיאה לה הגם שהייתה מאוד פשוטה, נעלי העקב החומות שלה שגעו אותי והבחנתי שרצועת השעון שלה תואמת להן.
בנימין נ׳ דיבר אתה על הפגישה שלנו.
היא הציגה עצמה כשרה נ', ואמרה לי שאני יכול לקרא לה שרהל'ה כמנהג קרוביה.
שרה נ׳ לא אמרה דבר על מעמדה, היא לא הייתה זקוקה לכך, כל ענייניה היו בנושא האימהות וליתר דיוק בבנה בנימין נ'.
היא הזמינה בירה ויינשטפן כמוני, חצי ליטר.
שנינו היינו זקוקים לבירת חיטה זו ושנינו גם ידענו שאין באלכוהול שהיא מציעה לנו אפילו טיפה אחת של בריאות.
בלא היסוס, ומיד לאחר שהמלצרית עזבה לאחר שהניחה לפנינו שתי כוסות גדולות של בירה כמו שצריך, שרהל'ה נ' פתחה בשיחה:
״אני חייבת לומר שאני מצפה שהדברים יישארו ביננו ואין צורך שתאמר דבר, אני סומכת עליך. כמבוא הוסיפה ואמרה שבנימין נ' חקר אותה לגבי תאוריית ההזנחה שלי. היא לא התפתלה ואמרה בקצרה: אשר לחוויית הזנחה שעבר בילדותו המוקדמת – הצדק אתך״.
הוא היה בן שנה ו2 חודשים כשקיבלנו אותו. אני יודעת שהוא לא יכול לזכור דברים כאלו, אלא רק במעורפל. מדי פעם היה לי ברור שדמות אמו הביולוגית מרחפת בחלומותיו. תמיד הוא חלם עליה אבל לא היה לו מושג אמתי לגביה. היא הייתה ילדה בת 14 כשילדה אותו מיחסים שליליים עם בן של אשת דודו השנייה מנישואיה הראשונים שכנראה אנס אותה כשמלאו לו 15.5.

שרל׳ה לא הוסיפה דבר.

ילד מאומץ, ובמיוחד כשהוא מאומץ בגיל מאוד צעיר ברגיל הוא לא זוכר את הוריו אבל מעמד העל שלהם נותר ודווקא מעמד העל של הוריו המאמצים או המאומצים זוכה למעמד נחות בנפשו וכדי להגן על עצמו מפני זה, הגנתו עליהם, כדמויות על מוקצנת יותר. לא היה לי ספק שבנימין נ׳ ידע מיד משהזכרתי הזנחה שיש אמת בדברי, שהרי אחרת לא היו שרירי התאומים מתגמשים ממגעי הרך בהם. גם אם הוא לא ידע נפשו ידעה.
שרהל'ה אמרה שהיא מעולם לא דיברה איתו על זה ושהיא לא יודעת מה לעשות עכשיו.
אמרתי לה שאין לי מושג בנושא כזה ושהמומחיות שלי לא בתחום הפסיכולוגיה של הגיל הרך או הילד הנטוש, והוספתי שלדעתי בנימין נ׳ מכיר את הסיפור הזה הגם שבמעורפל או שהוא מסרב להודות בו, כדי להגן עליה.
לגמנו בירה, היא הזמינה פלטות של גבינות ושנינו היינו זקוקים גם להן, הגרוייר הייתה נהדרת גם הגורגונזולה אפילו טיפת בריאות לא הייתה על השולחן שלנו, רק אמפתיה וכבוד הדדי גדול.
שרל׳ה שברה את הדממה שנוצרה בינינו ואמרה שהיא לא בטוחה שהיא מסוגלת לדבר אתו על זה.

: למה?

זה יהרוג אותי היא אמרה

זה מה?

זה יהרוג אותי.

המשגה סופנית הרהרתי לעצמי ואמרתי: אני מבין שגם לך איזה סוד של נטישה או הזנחה בילדות
: שנינו רוצים לעזור לו ולא להכאיב לו, אבל ברור שאתה מבין בזה הרבה יותר ממני.
שתקתי.
היא המשיכה – האם הביולוגית הייתה ילדה שיום אחד השאירה אותו ללא השגחה בגן ציבורי ונעלמה. הוא נמצא על ידי אנשים מייבב. המקרה פורסם בעיתונות הארצית והיא שמרה את כל קטעי העיתונות שדיווחו על המקרה בדיוק ליום כזה, שידעה שיגיע וייחלה שיאחר לבוא ככול האפשר.

אן-לואי ז'ירודה דה רוסי-טריוזון Anne-Louis Girodet de Roucy-Trioson 1767–1824

אן-לואי ז'ירודה דה רוסי-טריוזון Anne-Louis Girodet de Roucy-Trioson
1767–1824

… ׳שמרתי אותם בשבילו למקרה שיום אחד ירצה לדעת, אבל קיוויתי שלעולם לא יבקש אותם. אני יודעת ששכנעתי את עצמי שלא נגיע לכך.
שתקתי אבל הרגשתי שהיא מדברת על משהו אחר או שמתחננת שאומר משהו.
: שרהל'ה, אמרתי ורכנתי אליה כממתיק סוד, ״יש לי שני בנים מאומצים. כל חיי אני מנסה להציל אותם מעברם – הגם שלמדתי על בשרי שזה לא ניתן ובכל זאת אמשיך לנסות זאת. הדממה עמדה באויר ואז המשכתי תמיד אמשיך לרכך, לעצור, לעקב את רדיפתם על ידי ההזנחה התחבר עם דמויות הרסניות. לזו משימתי וגם כישלוני. אני חושב שאת זקוקה להתבונן גם בהזנחה שלך.
שרהל׳ה נ׳ אחזה בידי ופרצה בבכי. היד שלה הונחה על האמה שלי והיא אחזה בה בחוזקה הלפיתה שלה רק הלכה והתגברה.
: ״אני כל כך אוהבת אותו״ – הדמעות שלה זרמו.
: הוא יודע את זה, גופו יודע את זה וגם נפשו. ולמענך הוא גם יחלים וגם יתמודד עם הזנחתו על ידי אמו הביולוגית וגם מכך יחלים ובל נשכח שגם אביו הביולוגי הזניח אותו.
שרהל'ה נ' הביטה בי ואמרה קצרות שהיא רוצה להצטרף למטופלים שלי. היא נתנה לי כרטיס ביקור שלה, רשמה עליו את הנייד הפרטי שלה, וביקשה שאתקשר אליה מיד לכשימצא לי מקום עבורה.
אמרתי לה שתמתין ״רגע״, הסתכלתי ביומן שלי וראיתי שכל העמדות תפוסות גם ההפסקות כבר ניתנו:. "בשבת ב 11:00 בבקר תוכלי לבוא"?

איזו שבת?

בעוד יומיים?

היא בדקה את היומן שלה ואישרה את הפגישה. ביקשתי ממנה שבנימין נ' ידע ממנה על כך שאנו נפגשים בשבת והיא הסכימה.

 Tomohito mousse cream עוגת ראווה מסוג קרם טוהימיטו שהמצאתי מקרם תה מאצ'ה המשמש את היפנים בטקס התה הקדוש שלהם.

Tomohito mousse cream עוגת ראווה מסוג קרם טוהימיטו שהמצאתי מקרם תה מאצ'ה המשמש את היפנים בטקס התה הקדוש שלהם.

התקשרתי לשולמית, ידידת נפשי וחילקתי אתה באופן כללי את חוויות יומי. סיפרתי לשולמית על האם ועל הבירה והגבינות ואפילו על השמלה שלבשה שרהל'ה וכשהגעתי לתאר לה את נעלי העקב שלה היא הבינה, וידעה שאני מתאהב בה אם לא מאוהב בה כבר ואמרה ׳אתה מתקשר בגלל שהתאהבת בה'?
עניתי שהיא צודקת ושאני עייף מכדי לשקול את צעדי. שולמית הציעה לבוא ולעשות לי לחיצות להרגעה כדי שאשן והמליצה שנדבר מחר, יום שישי בערב. הצעתי שאבשל.
רק עוד אוסיף למען רצף הקריאה שבשיחה שהתקיימה ביום שישי לא עלו פרטים רבים והדבר החשוב ביותר שנאמר בה נאמר על ידי שולמית: ״אם אתה באמת אוהב אותה, תטפל בה ותניח לרגשות האהבה בצד ותשכח מהם. אתה יודע לעשות זאת״.
עוד באותו ערב ידעתי שהמלצתה לטפל בשרהל׳ה הופכת להחלטתי.

***

איאסאיאס - הצייר היווני מתאר את החרב נכנסת לאזור הדמימה המרכזי

איאס – הגיבור היווני שהזניח את דרך הגיבורים. הצייר היווני מתאר את החרב נכנסת למוקד הדמימה שבכתף – הזנחה והעדר טיפול או מענה לצרכי יסוד.

הזנחה (Neglect)

הזנחה היא צורה אכזרית של העדר. בהבדל מהתעללות שמוגדרת כמעשה בפועל (משתקפת ב – (Semimembranosus muscle, בהזנחה מזהים העדרהעדר יחס, העדר טיפול במרחב הגופני, העדר טיפול לצד הרגשי והשכלי. מחסור, אין והיעדר של יסודות חיים שמזוהים עם כבוד האדם: מזון מזין, שינה או מנוחה, לבוש או שאין מספיק מהם או שאינם הולמים. היום קושרים העדר תשומת לב לצרכי הילד עם הזנחה.
הזנחה היא תחושה קשה שמושפעת גם מחוסר היגיינה והעדר טיפול רפואי הולם בשעת הצורך. נטישת הילד והשארתו ללא שמרטף.
הזנחה היא העדר יחס בתחומי הרוח והתרבות, כלומר: העדר חינוך או חוסר בחינוך הולם וחוסר בתשומת לב לתפקודו של הילד/נער במסגרות לימודיות, התעלמות מהיעדרויותיו של הנער מהשעורים וחוסר אכפתיות לצרכיו בחינוך בלתי פורמלי כגון סיוע ממורה, מדריך או מאמן שיסייע במילוי סקרנותו ותשוקתו לפתח כישורי חיים, כישורים אמנותיים או ספורטיביים.
ההזנחה משתקפת בשריר התאומים התיכון – מדיאלי (Gastrocneius), סמוך לאחיזתו בעצם השוק מאחור. הכאב מופיע בברך עצמה, בחלק הפנימי שפונה למפשעה.

משחת שאוסיאנט ירוקה

משחת שאוסיאנט ירוקה לטיפול בדמימת ברך שמאל מדיאלית.

ההזנחה – היא העדר טיפול ואי עשייה שמשתקפת גם בשריר הכתף באזור האקרומיון (Acromion) – זוהי הבליטה הגרמית אותה אנו ממששים כאשר מניחים את היד על הכתף – ראה בצילום למעלה של הציור של איאס.
האקרומיון הוא נקודת אחיזה לשריר הדלתואיד (ראה "על העקשנות – כאב בזרוע המונע תנועת יד לפנים") ויוצר מפרק עם עצם הבריח ה ACJ. הדמימה בשריר הדלתא סמוך לאקרומיון. הריאות משקפות הזנחה מצד האם ובמיוחד בקשיי נשימה ומחלות ריאה וכן כאבי בטן מסתוריים.

Pieter Coecke van Aelst (August 14, 1502 – December 6, 1550) was a Flemish painter, sculptor, architect and a designer of woodcuts, stained glass and tapestries. He worked in Antwerp and Brussels and was court painter to Charles V, Holy Roman Emperor.

ההתעללות

התעללות ובהבדל מההזנחה, אקטיבית. ההתעללות משתקפת בשתי הברכיים – באזור הפנימי (מדיאלי) – בשריר החצי קרומי (ששמו בלטינית Semimembranosus muscle). השריר החצי קרומי נקשר בשריריים המדיאליים של הברך.
דמימה בשריר הסמי ממברנוסוס (Semimembranosus) הימני מצביעה על התעללות מצד דמות שנתפסת גברית: בוס, הוא דמות סמכותית וגם אם הבוס אישה האלימות שלה תשתקף בברך ימין מדיאלית. בדרך כלל הדמימה בברך ימין מדיאלית חושפת פגיעה קשה בדמות העל של ההורה כגון אב מתעלל, אב שנחשל כישלון חרוץ בקרירה שלו גם חוויה קשה עקב נסיעה בכביש, ברכבת או בטיסה ישתקפו בברך ימין. השתקפותה של אלימות מציידו של אב אלים בברך ימין מדיאלית, שכיחה יותר. השריר החצי קרומי שבצד שמאל מגלה התעללות מצד האם, וכן מחבורת צעירים.

התעללות מינית, ניצול מיני, גילוי אריות

דמימה בשריר ה- Semimembranosus שבחלק הפנימי של ברך ימין (שהוזכר לעיל) מהווה אחד התסמינים להתעללות מינית בגיל צעיר מצד דמויות גבריות אלו כאמור יתגלה בברכיים בשרירים המדיאליים. תסמין נוסף בהשמנה לא סבירה. הרגע בו הילד שלנו או הילדה שלנו החלו להשמין הוא רגע שיש לבחון נושא זה מידית ואם איננו בטוחים מה הכי נכון לעשות לפנות לעזרה ולטפל בו היטב.
התעללות מינית על ידי האם מדווחת לאחרונה די הרבה. הדמימה תופיע במרחב ההתנהגות של אותו אדם ובדרך כלל כנקשרת בתזונה, הרגלי תזונה (גם יציאות) והעדר הרגלי היגיינה. נראה צורות אכילה שברגיל מעוררות התקוממות, ביקורת, הרמת גבה וגם בחילה.
התעללות מינית מצד אדם בוגר כוללת מצב בו הורה מחזק התנהגות תוקפנית או מינית של הפעוט, כולל חינוך לשנאת האחר על בסיס מיני גזעי או דתי.

דמימה של הזנחת אם נתפסת גם כשהילד הפגוע חש שהאם ידעה על ההתעללות בו ואפשרה את ההתעללות הזו – הדמימה מופיעה בברך שמאל מדיאלית בשריר ה – Semimembranosus.
שריר ה – Semimembranosus
שריר ה – Semimembranosus הוא חלק משרירי ה-hamstring שבצד האחורי של הירך וממוקם עמוק יותר מה-Musculussemitendinosus בעברית השריר החצי גידי הצמוד אליו. כאשר מתכווצים החצי קרומי והחצי גידי, הם פועלים כמכופפים של הברך (אטיטיוד לאחור) או פושטים של מפרק הירך (ארבסק) וכאשר הברך כפופה הם יכולים לסובב את השוק פנימה ובשפת הרקדנים Tern In.

לפרק א' – ל"על העקשנות כאב גב תחתון שמקשה על הטיה של הגב לצד" – כאן
לפרק ב' על העקשנות וכאב בזרוע להקליק/
לפרק ג' – על הברכיים להקליק
לפרק ד' על ההזנחה וכאב בברך כאן/

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

מעניין אותך לשמוע עוד על הזנחה, כאבי ברכיים ועל דרכי הטיפול האפשריות –
אשמח לשמוע ממך –.

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    הערה: כל הנאמר, נכתב בדף זה ובבלוג כולו הוא חומר למחשבה בלבד ואין לראות בו הנחיות לתפעול או לעשייה.

    ראו גם האני הגמיש

    סרט על – שריר התאומים (מהדקה ה 5:30)
    Knee injury ,Injuries – Everything You Need To Know – Dr. Nabil Ebraheim
    Kinesiology Tape

    מבט אל שיטת הלחיצות שפיתחתי – אין דומה לה בפריצת דמימה, הוכחה כמשחררת כאבי גוף, יעילה בתהליכי החלמה ומרגיעה את הנפש.
    yaron@yaronmargolin.com

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  


      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

      If you have any questions left –

      I'd be happy to answer any questions.

      For a direct application form to Yaron Margolin – please click here

      Recent Articles

      מאמרים אחרונים

      מבוא לפסיכותרפיה מכלולית והוליסטית

      הפסיכולוגיה הטיפולית וההוליסטית – תולדות הפסיכותרפיה

      מגילת רות האלמנה שיצאה ממרחב הנוחות

      יש פתרון כולל לבעיות הקשורות לדימוי עצמי, חוסר בטחון וערך עצמי נמוך – דופמין

      חרדה

      מעגל המוזר – התפתחות ה"אני" בשנה התשיעית לחייו

      איך מורידים לחץ וחרדות באופן טבעי? התמודדות עם סטרס ולחץ נפשי

      טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

      למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר

      גמישות היא מצב נפשי – אתגר בזרימה ושינוי –  אני מבקש להתגמש

      חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

      על ההזנחה –

      ניתוק רגשי – על הקורוציונה

      די לכאב

      ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

      התודעה השלילית

      ביקורת מבזה

      איך לצאת ממצבי תקיעות בחיים – שיטת שלוש השאלות בגובה העיניים

      נמאס לי מהחיים מה עושים

      על היכולת להשתקם, לקום מאבק הדרך ומכאב הפרידה

      ריגוש רעיוני או התקווה והדופמין – יחשפו בפניך כל הסודות שבהתמכרות שבהמתנה – ריגוש, המתנה, תקוה ודופמין – המאמר כאן.

      מסלול ההתפתחות הנורמטיבי בחיי אדם ודמימותיו בטבלה – סדרת מאמרים.

      שלושת המיצים

      לחלק הראשון הבצל והפלפלים

      לחלק השני – החסה

      לחלק השלישי – תפוח אדמה והבוטיראט

      לחלק הרביעי – הכוסמת המופלאה

      לחלק החמישי – נבטי הברוקולי וחלבון הנעורים

      לחלק השישי – שיבולת השועל והבטא קלגן

       לחלק השביעי – על האצות והפוקוקסנטין

      עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כלייה. 1 

      טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

      הערכות שונות במדידת אשלגן בפלזמה שוללות לפעמים שלא בצדק יתר אשלגן בה – היפרקלמיה פסאודו היפרקלמיה – Hyperkalemia

      מדד חדש לבריאותך – ביטול האסרוסקלרוזים

      אי ספיקת כליות – טיפול ללא תרופות

      אוראה – למה האוראה מוגברת ומופחת בדם Urea

      הקורטיזול וכאבים בבית החזה וביד שמאל

      להוריד קריאטינין, אוריאה ולהחלים ללא תרופות מאי ספיקת כליות

      וירוס הקורונה וגרון יבש

      -אי ספיקת כליות להחלים ללא תרופות – על הGFR ונזקי התרופות

      ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

      אי ספיקת כליות – אילוף הכליות הסוררות – כל מה שחשוב לדעת – חלק ג

      אריתרופויטין (EPO) Erythropoietin

      התרופות והרע – ויטמין D3

      על בדיקות הדם

      אנמיה למה חסר לי ברזל?

      רוצה להחלים מפגיעה במערכת העיכול ללא תרופות?

      להחלים בפשטות ממחלת ריאות חסימתית כרונית

      רוצה להחלים בצורה מלאה מסוכרת

      שחיקת סחוס, למה לסבול? – ללא ניתוח ללא תרופות – טיפול להחלמה

      עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

      ההומוציסטאין – האויב הגדול של האנדותל ובריאות העורקים

      פרנצ'סקו מסינה Francesco Messina אלהים באדם שחיפש אחר היופי

      ויטמין השמש ויטמין D-

      התרופות והרע – ביוטין B7 ויטמין H

      רוצה להחלים מיתר לחץ דם?

      מזונות גבריים ובטן שטוחה

      שלושת המיצים

      על לחם חוקם של עסקים – מה באמת חשוב לדעת בכדי להצליח (פרק א')

      טיפול נפשי ללא תרופות – חרדות, פחדים וייאוש – תסמינים שיש להם פתרון טבעי, מדויק ומהיר

      חזרה לבסיס – עקרונות צירופי המזון

      על ההזנחה –

      ניתוק רגשי – על הקורוציונה

      די לכאב

      ראיית המעמקים – כניסה לטרקלין או על החיים האמתיים.

      התודעה השלילית

      ביקורת מבזה

      על לחם חוקם של העסקים

      למה אני לא מצליח להתמודד

      מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, בהחלט יכול להוביל לכישלונה של קריירה מזהירה.

      סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

      כאבי גב – פתרון טבעי, עדין ופשוט לבעיה שלך

      כאבי גב לא דורשים ניתוח – רק מגע יד עדינה

      טיפול טבעי ופשוט בכאבי ברכיים

      אי ספיקת כליות – צום חלבונים

      צום חי – הוא תרופה טבעית. אזהרה לקטונים (Lactones) –

      אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

      אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע.

      אילוף הכליות הסוררות – איך להחלים מאי ספיקת כליות להקליק כאן

      "אילוף הכליות הסוררות" תחילת פרק א

      ההמשך לפרק א' של "אילוף הכליות הסוררות"- כאן.

      פרק ב'

      פרק ג'

      נשלח ב העצמה אישית, כללי

      כתיבת תגובה

      Or

      האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

      *