דנרבציה כלייתית Renal denervation (RDN)

דנרבציה כלייתית (RDN) היא הליך זעיר פולשני לטיפול ביתר לחץ דם עמיד [מקור].  ההליך משתמש באבלציה בתדר רדיו כדי לשרוף את העצבים בעורקי הכליה. תהליך זה גורם להפחתה בפעילות העצבים, מה שמפחית את לחץ הדם [מקור].

יתר לחץ דם עמיד מתייחס ליתר לחץ דם שלא מגיב לתרופות. דנרבציה כלייתית (Renal denervation – RDN) היא הליך זעיר פולשני שנבחן בשנים האחרונות כאפשרות לטיפול ביתר לחץ דם עמיד. ההליך הזה  גורם להפחתה בפעילות העצבים, מה שביא בהמשך להפחתת לחץ הדם.

תרופות להורדת לחץ דם הן התרופות הנפוצות והשכיחות ביותר לטיפול בנושא זה בכל העולם. בהליך זה החולים מקבלים תרופות גם מ-2, 3 או יותר סוגים. יש לקחת בחשבון כי חולים רבים שסובלים מיתר לחץ דם ונוטלים כדורים חווים מחלות נוספות שגם הן מצריכות טיפול תרופתי כגון סוכרת ועליה בשומני הדם, מחלות לב, מחלות כלי דם מוחיים, ומחלות כלי דם בגפיים וכמובן אי-ספיקת כליות. חולים אלו נחשפים לרעלים רבים שנמצאים בתרופות כאלה, נושא זה ידוע, אבל הוא נכנס לאותיות הקטנות של האזהרה שנמצאת ברשת האינטרנט וגם בקופסה בה הן מונחות. רוב נוטלי התרופות מגלים אותו רק שהרופא נזעק ומורה להם להתכונן לדיאליזה. הרעלים האלה מגיעים, אל הכליות כסכינים שחותכים לאור היום את הצנרת בהן. מחקרים שמצביעים על נזקים לא נגישים כמעט לנוטלי התרופות, יש והמחקרים רשומים בשפה כל כך רחוקה ופטרונית שרוב האנשים לא יכולים כלל וכלל להבין מה רשום שם. כך נושא הרסני, שניכר לכל רופא לא מגיע לתודעת הציבור הרחב.
אנשים מופחדים מיתר לחץ דם, התיקשורת מעצימה את ההפחדה ונראית כמשת"פ יוצא מכך שלא נותר לאנשים המבוהלים אלא להישען כבני ישראל בימי בית ראשון על המלך (יהויכין) עד שהם מגלים שאכן מדובר במשענת קנה רצוץ והם מאבדים את כל מה שהיה להם. טיפולים שמפחיתים יתר לחץ דם ללא נזקים קימים. כולם קשורים בהגמשת העורקים ובשמירה על תפקודה של מערכת העצבים. לצערנו רק אחוז זעיר, בעיקר של עשירי תבל מהאנשים נחשף אליו.

איך עובד ההליך (דנרבציה כלייתית) שמאמרי זה עוסק בו?

בהתחלה תהיה לך הרדמה מקומית ואחר כך יתרחש בגופך הרס של מערכת העצבים באזור הכליה שלך. ההליך הזה יתבצע בהנחיית תמונה [מקור].

הרדיולוג יכניס צנתר לעורק הירך בירך שלך, ויגש דרכו לעורקים המזינים את הכליות שלך.

במהלך הליך RDN, פולסים בתדר רדיו מופעלים, ושורפים את העצבים בדפנות עורקי הכליה כנראה בצילום למעלה שלקוח מכאן. כך יחוסלו עצבי הכליה, אבל מבלי לפגוע בעורקים. הפגיעה בעורקים תתבצע כבר לכאורה על ידי הכדורים וגם בעזרת תזונה שמעלה הומוציאסטין, נושא זה לא עניינו של ההליך הזה. על נסקי ההומוציאסטיןן לצנרת גופך ולאנדותל שמצפה אותה אפשר לקרוא – כאן.

כל יישום של אבלציה בתדר רדיו יימשך בערך 1-2 דקות, אם כי זה תלוי במכשיר שבו נעשת פעולת הרס העצבים שלך.

הרדיולוג שלך עשוי להשתמש במחולל תדרי רדיו צנתר (שפופרת), הליך זה דורש יותר מיישום אחד של הדופק בתדר רדיו במהלך הפגישה, או במחולל בלון תדר רדיו, אשר דורש יישום יחיד של דופק בתדר רדיו [מקור].

מחקרים קליניים בהחלט הראו שדנרבציה כלייתית יכולה להוריד לחץ דם גבוה במקרים עמידים לתרופות, אך מספר מחקרים הראו גם שההליך אינו יעיל.

מחקר חדש, נערך לאחרונה בחולדות, וזיהה את העצבים הספציפיים שיש לחסום כדי להשיג את ההשפעות של הורדת לחץ הדם של הטיפול ששיטה זו מבקשת [מקור].

שני סוגים של עצבים מעבירים אותות בין הגוף למוח הם:

העצבים המוטוריים שפועלים כעצבים אֶה-פרנטים efferent nerves, המעבירים אותות מהמוח לגוף, ומערכת העצבים התחושתיים (מביאים, afferent). עצבים מביאים הafferent שולחים אותות מהגוף למוח.

כל מה שנשאר לדעת איזה עצב לחסום על מנת לעורר את ההשפעות הנדרשות נגד יתר לחץ דם ולהפחית תופעות לוואי [מקור]. אם נחזור לצוות המחקר בחולדות נגלה דבר מדהים. צוות המחקר השתמש בטכניקה שפיתחו כדי לחסום עצבים מביאים, afferent בלבד. בעקבות זאת נחשף ששיבוש העצבים המביאים, afferent לא מובילים לתוצאה הרצויה. הם לא מי שמוריד לחץ דם גבוה בחולדות עם יתר לחץ דם. עם זאת,

הסרת כל העצבים: אלה שמביאים אותות מהמוח והמביאים, afferent עשו זאת, מה שהוביל את החוקרים למסקנה כי עצבים efferent משובשים שחוסלו בכליה הם שגרמו ללחץ הדם לרדת.

השפעת הטיפול גם לא הייתה תלויה בחומרת העלייה בלחץ הדם. תצפית זו מנוגדת לניסויים קליניים בבני אדם שתמכו בכך ש

יעילות הדנרבציה הכלייתית תלויה ברמת לחץ הדם,

מזכיר לנו מנהל המחקר הזה ג'ון אוסבורן (John Osborn) מאוניברסיטת מינסוטה והחוקר הראשי של המחקר.

הרבה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם משום שהמערכת הסימפטטית, אותה מערכת שמפרישה אדרנלין, עובדת בגופם יותר מדי חזק ובמהירות – הסיבה לכך היא הצפה בחומרים שמעלים לחץ דם ומגיעים אליה – אבל מהיכן הם מגיעים?

"הרבה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם משום שהמערכת הסימפטטית, אותה מערכת שמפרישה אדרנלין, עובדת בהיפר, במהירות." אומר פרופ' ארבל שמעודד צינתור לכליה או דנרבציה כלייתית. קשה להאשים מי שמעודד הליך ממנו הוא מתפרנס, בימי 40 שנות ליכוד "מכניסים צינורית לעורקי הכליה. הצינורית משדרת גלי רדיו זאת משום שחולים בעלי יל"ד נמצאו בעלי פעילות עצבית מוגברת דבר הגורר נזק לכלי הדם הן של הלב והן של הכליות" הוא מסביר ומוסיף "כך משדר גלי הרדיו מתחיל והגלים מורידים את פעילות העצבים שמקשרים בן הכליות למוח". הרופא מוסיף ואומר: "בצורה הזאת, תוך כ-40 דקות אנחנו מצליחים לפגוע בחלק מהעצבים שעובדים בעודף ולגרום להם לעבוד קצת פחות" [מקור].

דנרבציה כלייתית או סילוק אותם חומרים שיוצרים את הבעיה?) [מקור].

דנרבציה כלייתית (RDN) מקור האיור למעלה מכאן. היא היום הטיפול של רפואת הממסד לחולים עם יתר לחץ דם שלא ניתן לאזן בעזרת טיפול תרופתי [מקור] – אין להם דרך נוספת לכסות על כשל התרופות ללחץ דם גבוה [מקור1, מקור2]. צינתור, דנרבציה כלייתית או סילוק אותם חומרים שיוצרים את הבעיה?

הכליה היא מפעל טיהור ומי שמנקה את הדם מרעלים. פחות אנשים ערים לכך שהכליה גם אחראית על הפרשות חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם. אם לחץ הדם שלנו נמוך מדי, הכליה תעזור לעלות אותו ואם לחץ הדם גבוה מדי, היא אמורה לגרום לנו לפלוט יותר שתן ובכך להוריד את כמות הדם ואת לחץ הדם. אצל חלק מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה הכליה עובדת יותר מדי שעות, כלומר הכליה מפרישה יותר מדי חומרים ולכן אם לחץ הדם עדיין גבוה, כדאי לברר למה צריכים את החומרים המזיקים כל כך לבריאות הכליה ואיכות חיי האדם. המטרה שלנו להחזיר את עבודתה של הכליה לאיזון כך שנוריד את עודף החומרים המזיקים ונחזיר את לחץ הדם לטווח התקין. נושא זה, ככל שישמע הגיוני, פשוט לביצוע, לא מטופל למעשה בכלל על ידי רפואת הממסד – מי שרוצה לדעת לא רק על דרכי עבודת הממסד הרפואי אלא גם מה מקורם של חומרים אלה – מוזמן להמשיך לקרוא במאמר

הכליה היא מפעל טיהור ומי שמנקה את הדם מרעלים.

הכליה מסננת את הדם בהליך מורכב והופכת את חלקו המורעל לשתן,

אבל הכליה היא גם איבר הורמונלי, המפריש לתוך הגוף הורמונים שונים. היא מייצרת את הורמון ה"אריתורופואטין", עליו פרסמתי מאמר – כאן. הורמון זה הוא שמעודד יצירת כדוריות דם אדומות בלשד העצם. בתוך הכליה, "ויטמין "D הופך להיות פעיל. בנוסף לכך גם ייצור חלבון להארכת חיים קלוטו – נוצר בכליה, אבל רק בנוכחות ויטמין די פעיל. במקרים מסוימים הרופא ממליץ להזריק הורמון זה – לאחר מכן הסיכוי שהכליה תחזור לייצר אותו בכוחות עצמה מאוד נמוך. חסר מחקר להבנת הנושא הזה. במאמר שפרסמתי כאן אני מפרט על מרחב זה בכליה ומוסיף שהצלחתי לחדש את פעילות הכליה כאיבר הורמונלי, המפריש לתוך הגוף מחדש את ה"אריתורופואטין. אבל – אם נחזור לנושא המרכזי שלנו,

ההכליה גם אחראית על הפרשות חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם.

לכן אם לחץ הדם עולה, הכליה מתגייסת להפחתתו במגמה לעזור לאזן אותו. השיטה שלה היא להפריש את אותם חומרים ולסלקם מהגוף. אנחנו שמים לב שאנחנו מתחילים לפלוט יותר שתן ובדחיפות יתר. כך הכליה מסלקת את כמות היתר של אותם חומרים דרך השתן.

החומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם מגוונים, אבל יש לנו מידע מאוד ברור על מקורותיהם.

כך למשל מתן תרופות סטרואידליות במינון גבוה כמו מינון של 80 מ"ג פרדניזון ליום יכול בד"כ להעלות את לחץ הדם ב-5ו-20 מ"מ כספית ואף יותר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4],

תכונתיהן של תרופות סטרואידליות לגרום לאגירה של מלח הנתרן ושל מים בגוף, מביאה כמובן לעליה בלחץ הדם

[מקור].

אדם הסובל מיתר לחץ דם הנוטל טיפות אף בעת הצטננות אם ייקח את הטיפות אחת ל-4-3 שעות יכול אף הוא לסבול מעליות לחץ דם משמעותיות שתועדה מחקרית כעליה של עד 200 מ'מ כספית סיסטולי (זה שמבטא את לחץ השיא בתוך העורקים הנוצר לאחר הזרמת הדם מהלב לעורקים.) [מקור1, מקור2, מקור3]. אצל חלק מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה הכליה עובדת יותר מדי, כלומר הכליה מפרישה יותר מדי חומרים, שגורמים לעליה בלחץ הדם הם מרבים להשתין כנזכר לעיל, אבל לצערנו כמות החומרים שמעלים את לחץ הדם שמגיעה אל הגוף כל כך גדולה, כך שלחץ הדם עדיין גבוה. כשמורידים את העודף אפשר להחזיר את לחץ הדם לטווח התקין אבל, לשם כך יש להפחית את אותם חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם מקורם של רוב  החומרים האלה כפי שאפשר להבין מקריאת מאמר זה נמצאים בחלקם בהמלצת הרופא עצמו. בכדורים אבל לא כולם למשל  ניקוטין – ניקוטין גם אם הוא מגיע ממעשן שנמצא בסביבתך יכול להעלות לחץ דם אבל לפרק זמן קצר ובסמוך לשימוש בו. גם הליקוריץ. תמצית שורש הליקוריץ (Licorice) משמשת כחומר ממתיק, ומעניקה צבע שחור. תמצית הליקוריץ משמשת גם כתוסף מזון בחמרים "טבעיים", כולם מעלים את לחץ הדם. כאשר ליקוריץ נאכל בכמויות גבוהות של למעלה מ-50 ג"ר ליום במשך שבועיים ויותר, מינון שאינו נדיר, הוא גורם לעליות לחץ דם, משפיע על המערכת ההורמונלית של רנין ואלדוסטרון וגורם לעליות קיצוניות בלחץ הדם [מקור]. בתחום התזונה קפה מעל ל 3 כוסות קפה לחץ הדם עלול לעלות וגם אלכוהול מעלה את לחץ הדם [מקור]. כל אלה חומרים שאמורים להיכנס לרשימת האסורים בקרב אנשים שמבקשים להאריך את חייהם. מלח הנתרן. מלח שולחן רגיל – הוא כוכב האיסורים של רפואת הממסד [מקור]. אבל

מלח הנתרן הוא חומר הזנה חיוני לחיים ואין קיום בריאות ותהליכי החלמה בלעדיו,

מסביר פרופ' ראובן צימליכמן, ראש המכון לאיכות ברפואה בהסתדרות הרפואית בישראל [מקור]. כאשר מובילי תהליכי החלמה גם בעזרת שינויי הרגלי חיים ותפריט תזונה מדברים על הפחתת מלח. או מלח הנתרן הכוונה לשימוש במלח הנתרן במזון מעובד, משומר ומרוכז לא למשל בהתססת כרוב בבית, או בהתססת פולי סויה ומלפפונים. מלח הנתרן במזון נרכש מגיע בו לכמויות אדירות הן שגורמות לעלייה משמעותית בלחץ הדם. הנתונים בארה"ב למשל מעידים שהשימוש במלח שם גבוה פי 2.5 מהכמות המומלצת של מלח הנתרן ביממה לאדם בריא. הפחתת המלח במזון הוגדרה כמדיניות עולמית אבל אין הכוונה למלח בסלט שלך, או על סנדוויץ' עם אבוקדו אלא לזה שמסוגל  להביא לעליה משמעותית בלחץ הדם. מובן שהוצאה אל מחוץ לחוק שיווק של חטיפי מזון כבמבה, צ’יפס, מזון תעשייתי, הכרחית, אבל לא נראה במערכת הקיימת היום שימצא שר בריאות שיעז ללחום בתעשיית המזון, או בתעשיית התרופות. כך מי שרוצה להפחית משמעותית תחלואת לב, כליות וכלי דם חייב לשקול לזרוק את הטלוויזיה מהבית. כי, שינוי תפריט תזונה מאוד קשה נוכח כמות המסרים שעולים מהמכשיר ומעודדים למשל צריכה אדירה של מלח נתרן. בדרך כלל בקליניקה שמבקשת למכור תרופות, טיפולים פולשניים וככל הנראה אפילו להוביל לטיפולים יקרים ככל האפשר תמצאו גם מסכי טלוויזיה וגם פוסטרים לממכר מוצרים שלא מקדמים ככל הנראה גישה שמבקשת החלמה.

הדרך הטובה ביותר בחולי יתר לחץ דם, היא ללא ספק להימנע משימוש בתרופות/חומרים שיכולים להעלות לחץ דם, יש לזהות אותם ולהפסיק את השימוש בהם אומר פרופ' ראובן צימליכמן, ראש המכון לאיכות ברפואה בהסתדרות הרפואית בישראל [מקור].  

למאמרי

דנרבציה כלייתית נקודות המבט שתפגוש בה היא בעיקר של הרופאים והתעשייה. לחץ דם ע’’פ הטווח של הנורמה בארה"ב לא מעודד נטילת תרופות מיותרות ועומד על 100/140 כך שמדד של למשל 149, הוא אכן מעט גבוהה, אבל, ואם נוריד אותו בעשר יחידות כלומר לטווח הנורמה בארה"ב ל 130 בעזרת ההליך שזוכה לעידוד עצום הדנרבציה הכלייתית הצלחה כאן גרועה מהמוצע במניעת תחלואה, על-ידי טיפול במזון כתרופה – יוצא מכך שיש לשקול שלמעשה מדובר ביתר רפואה והליך דנרבציה כלייתית שישנה אפילו לכאורה אפשרות שאין בו כל צורך.

בשנת 2018, האגודה האירופית לקרדיולוגיה/האגודה האירופית ליתר לחץ דם (ESC/ESH) פרסמה הנחיות לגבי ניהול יתר לחץ דם שקבעו כי "הראיות הקליניות התומכות ב-RDN כטכניקה יעילה להורדת לחץ דם (BP) סותרות. " וכי "השימוש בטיפולים מבוססי מכשירים אינו מומלץ לטיפול שגרתי ביתר לחץ דם, אלא אם כן בהקשר של מחקרים קליניים ו[ניסויים בקרה אקראיים (RCTs)] עד שתהיינה עדויות נוספות לגבי בטיחותם ויעילותם" [מקור].  

הנחיות לשנת 2022 של האגודה לקרדיולוגיה של טייוואן ושל האגודה ליתר לחץ דם בטייוואן לניהול יתר לחץ דם 

 האגודה לקרדיולוגיה של טייוואן (TSOC) והאגודה ליתר לחץ דם טייוואנית (THS) לניהול יתר לחץ דם ממליצות את ההמלצות הבאות ביחס ל-RDN בהנחיות שלהן לשנת 2022:

יש לשקול דנרבציה כלייתית כאסטרטגיה להורדת לחץ דם בחולים בעלי יתר לחץ דם עם סיכון גבוה ל-CV, כגון יתר לחץ דם עמיד או בלתי נשלט. ככלל עולם הרפואה עוסק רבות בכשל שנקרא "יתר לחץ דם עמיד" כלומר, לחץ דם שנשאר גבוה למרות נטילת תרופות מרובות, שלוש או יותר בלא להשיג שום תוצאה. חוסר השפעה ואפס יעילות מתרופות להורדת לחץ דם, או מאפיינים המעידים על יתר לחץ דם נוירוגני (הוא יתר לחץ דם שמקורו בין השאר במערכת העצבים הסימפטטית, דהיינו מערכת העצבים שפועלת במצבי לחץ, סטרס, שנגרם על רקע פסיכולוגי – נושא עליו פרסמתי במאמרי – לחץ דם גבוהה מסיבות נפשיות ויתר סטרס בחיי האדם מה אפשר לעשות? וכן ע"י לחץ תוך גוגולתי כמו למשל בעקבות חבלת ראש, גידולים מוחיים, דלקת קרום המוח, שבץ מוחי או דימומים תוך מוחיים, או על רקע פגיעה במערכת העצבים הסימפטטית.) וזאת רק לאחר הערכה קלינית עמוקה ושימוש בהדמיה [מקור].

בשנת 2021 פורסמו בהסכמה דעותיו של שולחן עגול, הנתמכות על ידי הקרן הלאומית לכליות (NKF) והחברה לאגיוגרפיה והתערבויות של קורות חיים (SCAI), על תפקידו של ההליך דנרבציה כלייתית כאפשרות טיפולית בנוסף לטיפול רפואי והתערבויות באורח חיים [מקור]. השולחן העגול סביבו התכנסו המומחים הגיע לקונצנזוס הבא לגבי בטיחות ויעילות דנרבנציה כלייתית (הרס פעילות עצבית בכליה) היעילות של RDN לטיפול ב-HTN לא מבוקר הוכחה באופן עקבי בניסויים אקראיים מבוקרים מדמה, הן בנוכחות והן בהיעדר תרופות [מקור].

 עדויות עדכניות על דנרבנציה כלייתית RDN מצביעות על ירידה מתמדת ב-BP במהלך היום והלילה (השפעה 'תמיד פועלת') המובדלת מפרופילים פרמקוקינטיים ומשטרי מינון עם תרופות ואי-דבקות של המטופל.

 גם ניסויים אקראיים וגם רישום תומכים בבטיחות המוקדמת והמאוחרת של RDN.

 למרות שנתוני הרישום מצביעים על עמידות ארוכת טווח בהפחתת לחץ דם בעקבות דנרבנציה כלייתית RDN, מעקב ארוך טווח אחר ניסויים קיימים ומחקרים נוספים חסרים, הגם שאלה עשויים להצביע על עמידות והשפעה של ההליך ותוצאותיו הקלינית גם בשלב הרחוק יותר.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כליות, כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *