חרדה וצ'יפס

שומן הוא כנראה הטעם השישי אבל המדע מזהיר מפני הטיגון: צריכה תכופה של מזון מטוגן קשורה לסיכון גבוה ללקות בחרדה ודיכאון.

מחקר חדש שפורסם בPNAS ב 24.4.23.

Fritten צילום מסך מתוך מתכון של   BRIGITTE – סדנה לרעיונות וסטודיו לבישול. מומלץ להגיש עם מיונז ווסאבי – הצ'יפס משתלב היטב עם קרם ווסאבי מכפית 1 כפית ווסאבי ו-3 כפות כל אחת של שמנת חמוצה ומיונז, מתובל במלח, מיץ לימון וקורט סוכר – כאן.

טֻגָּנִים, הנקראים גם צִ'יפְּס (באירופה ידוע בכינויו פריכיות, או פריטן בגרמנית Fritten) גורמים לחרדה – מחקר חדש.

הצ'יפס בלגי חד משמעי, לפחות לפי אלברט ורדיין (Albert Verdeyen), שף ומחבר שותף של Carrément  פריטס, שמתווה את ההיסטוריה של הטֻגָּנִים. "אמריקאים קוראים לזה French fry", הוא אמר, "אבל זה לא צ'יפס, זה צ'יפס פרנקופוני" כלומר צרפתי מכל מקום בבלגיה הצרפתית בעיירה נאמור (Namur) צילום למטה, מכינים צ'יפס מ -1680. ההיסטוריון הקולינרי פייר לקלרק (Pierre Leclercq), פרופסור מאוניברסיטת ליאז', ציין במאמר על תולדות הצ'יפס כי לא אפשרי ייסוד הצ'יפס ב-1680, אלא רק ב-1739: כי אחרי הכל, הוא מזכיר: תפוחי אדמה לא הוכנסו לאזור בזמן ההוא רק בשנת-1735 [מקור]

ללא ספק הצ'יפס הטוב ביותר מגיע מבלגיה והוא מטוגן פעמיים לאחר 8-10 דקות, תפוחי האדמה מתחילים לצוף למעלה (השמן אז קריר 150 מעלות) אך עדיין לא השחימו. מוציאים אותם מהשמן ומעבירים לתבנית מרופדת במגבות נייר סופג. מחממים את שמן הטיגון לטמפרטורה של כ-180 מעלות (שבה עולות מן השמן בועות גדולות וצפופות). מוסיפים את תפוחי האדמה, ומטגנים עד לקבלת הצבע הרצוי. עד להזהבה ופריכה שהתקבלה הטיגון הראשון [מקור]. בין אם זה צ'יפס, צ'יפס פרנקופילי או בבלגיה, פריטן או pomme Pont-Neuf  מדובר המאכל אהוב מאוד. בבלגיה הוקמה עמותת הצ'יפס הבלגית Navifrit שנלחמת על מעמדה של המנה. ההתמחות של הבלגים בתפוחי אדמה מטוגנים פריכים, שמוגשים בקונוס בצורת חרוט, היא שהביאה את הצ'יפס שלהם למנה שהגיעה למעמד של פולחן [מקור]. מקור הצילום מצילום מסך מכאן.

למאמרי מזון כתרופה

להתסיס שיבולת שועל – מתכון וכל הסודות.

התרופות והרע – ומי הורס לך את ה-Q10

על ההשפעה האיומה של חלבון מן החי על הכליות

עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש

רצעות מרגשות או פרוסות של תפוחי אדמה שמנוניים, עמילניים ומזון אהוב גם מנחם עבור רבים מדובר פשוט בעוד תענוג והוא מוכר לצועדים עם המאכל ביד על שפת נהר מז (Meuse), בבלגיה הצרפתית, כבר הרבה שנים, [מקור] ברחובותיה של בריסל או אמסטרדם עם נייר עיתון מגולגל אשר בתוכו מסתרעת מנת צ'יפס חמימה, אבל מחיר התענוג מורגש רק אחרי הרבה שנים והוא, כך מסתבר יקר מאוד ומדובר בו מעט מאוד.

צוות מחקר בהאנגג'ואו, סין, מצא שצריכה תכופה של מזון מטוגן, במיוחד תפוחי אדמה מטוגנים, קשורה לסיכון גבוה ב-12% ללקות בחרדה וסיכון גבוה ב-7% ליפול לדיכאון וזאת יותר מאשר אצל אנשים שלא אכלו מזון מטוגן [מקור].

המחקר התבסס על  140,728 אנשים כאשר גילה שצריכה תכופה של מזון מטוגן, מובילה לחרדה 
Eating French fries and other fried foods linked to higher risk of anxiety and depression Frequent consumption of fried

הדיווחים על נוכחותו של אקרילאמיד במגוון מזונות מטוגנים ואפויים בתנור החלו להופיע משנת 2002, ומיד החלו לעורר דאגה ברחבי העולם מכיוון שאקרילאמיד הוא תרכובת מסוכנת שעלולה להביא לסרטן בבני אדם [מקור].

האקרילאמיד מופיע במזונות עשירים בעמילן, שהוכנו בטמפרטורה גבוהה (למשל, בטיגון או אפייה) כדוגמת טוגנים, לחם וקפה – שם הוא נוצר, כתוצר לוואי של תגובת מייאר בתהליך הקלייה. החומר לא נמצא במזון שבושל במים או שלא עבר חימום. מקור הצילום מצילום מסך מכאן

האקרילאמיד פוגע באשכים (בחשיפה גבוהה), גורם לגירוי בריריות, פוגע במערכת העצבים ועורר חרדה, על כך בהמשך, הוא נחשד כמסרטן, והמחקר ממשיך לדון בו.

נמצא עד כה שהאקרילאמיד הינה תרכובת אורגנית של פחמן (C) , מימן (H), חנקן (N) וחמצן (O) בעלת הנוסחא: C3H5NO, ובעל המבנה הכימי (הקווים מיצגים קשרים כימיים עם אטומי פחמן, C. אטומי המימן, H, לא מצויירים) [מקור], כתוצאה מפעולת החימום, סוכרים שונים נקשרים לחומצת האמינו אספרגין ויחדיו הם יוצרים את האקרילאמיד. ככל שהחשיפה לחימום ממושכת יותר והחימום נעשה בטמפרטורה גבוהה יותר- ריכוז האקרילאמיד מסתבר  גבוה יותר. האקרילאמיד נוכח גם בקפה, דגנים, קורנפלקס, לחם, עוגות, עוגיות וקרקרים. 

האקרילאמיד שבקפה נוצר בפולי הקפה כאשר הם עוברים קלייה, לא במהלך הכנת הקפה בבית.

יוצא מכך שצריכה קבועה של מזון מטוגן: בייקון, תפוחי אדמה, אצבעות תירס, לחם, סיגרים מרוקאים קשורה לרמות גבוהות של אקרילאמיד שמפעיל במוח גם מנגנון מעורר דיכאון וחרדה בבני אדם. נושא זה נמצא לאחרונה והמחקר שמוכיח את הקשר בין צ'יפס וחרדה פורסם בכתב העת PNAS ב .April 24, 2023

אספרגין היא חומצת האמינו העיקרית בתפוחי אדמה ודגנים, היא גורם מכריע בייצור אקרילאמיד אשר נוצר במסלול הטיגון שלה, בשלבי ההשחמה

[מקור], כאשר הטוסט נעשה כהה, הוא הדין לגבי הצ'יפס. בחלקים הפריכים של מזונות אלה נמצא שהם מכילים ריכוז גדול של אקרילאמיד. יוצא מכך ש

הטיגון של פחמימות כמו תפוחי אדמה וסיגרים מייצר אקרילאמיד

[מקור]. החוקרים מסבירים שהרכב החומרים התזונתיים של מזונות משתנה בטיגון ומייצר כימיקלים מזיקים. האקרילאמיד אחד מהם והוא נקשר להשמנה, תסמונת מטבולית, והפרעות נוירולוגיות. ומכאן בהמשך המסלול האקרילאמיד עשוי להשפיע על חרדה ודיכאון. חקירה נוספת של הנושא עשויה להזעיק את התעשייה העשירה למשל תעשיית הצ'יפס – למנוע לכאורה ממדיניות בריאות הציבור, להתערב לטובת הנוער ולהשפיע לכאורה על שינוי במדיניות תזונתיות גם כדי להגן על בריאות הנפש. מכל מקום כנראה שלא באירופה – שם האיחוד הודיע שבכוונתו להתחיל לפקח על מזונות שונים, ביניהם גם טוסטים, מאפים ועוגיות המכילים אקרילאמיד • הסיבה לדאגה: התגלה שהחומר מסרטן. נמתין לראות מי ינצח, התעשיה או אהבת האדם. קריאות בישראל לפעול באופן דומה טרם נשמעו בקול רם. מכל מקום ד"ר אלי שטרן, יו"ר הוועדה למסרטנים סביבתיים באגודה למלחמה בסרטן ויו"ר הוועדה הבין משרדית לחומרים מסרטנים, מציין שראוי שישראל תאמץ הנחיות דומות להנחיות האירופאיות. "החומר אקרילאמיד כבר הוגדר כחומר החשוד כמסרטן ברשימת החומרים המסרטנים של משרד הבריאות. ההנחיות האירופאיות ניתנות ליישום גם כאן. אני מתכוון להביא את הנושא לדיון במסגרת האגודה למלחמה בסרטן ולפרסם נייר עמדה בנושא". נמתין לתוצאות בסבלנות…

ככל שרמות הצריכה של מזון מטוגן גדלות, במיוחד תפוחי אדמה, עולות רמות מוגברות של אקרילאמידים בדם והדאגה לבריאות הנפש תמשיך להתקיים. כי, נמצא שהרמות הגבוהות של רעלן זה גורמות או עלולות להביא לתפקוד תאי עצב במוח שמעודד דיכאון וחרדה. התוצאות בולטות ביותר נמצאו בקרב בני נוער ואנשים צעירים [מקור].

"צריכה גבוהה יותר של מזון מטוגן מגבירה את הסיכון לחרדה/דיכאון", מסכם ד"ר דיוויד כץ (Dr. David Katz), מומחה לרפואת ושינוי אורח חיים – כאן [מקור].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, מזון מחלים

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *