מחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית (ADPKD)

הגילוי של גן הקשור למחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית (ADPKD) היה רק ​​הצעד הראשון לקראת הבנת המחלה. כעת חוקרים קובעים כי עוד גורמים נוספים כמזון שגוי מעוררים את המחלה. מאמר נוסף ברשימת מאמריו של ירון מרגולין, מאסטר בהחלמת הכליות.

מדד GFR 7, הוא רגע לפני המוות (GFR 5) מעטים הסיכויים לשרוד מצב זה. אני לא יודע מה היה בבן שלה, שכתב לי שהביא אותי לקבל את אימא שלו, אבל, אני מאושר שהסכמתי לקבל אותה לטיפול. האצות שנזכרות בהמשך המאמר מככבות בתפריט ההחלמה שלה מהיום הראשון. תודה לחיים.

מחלת כליות פוליציסטית (PKD – Polycystic kidney disease) דומיננטית נקשרה במדדים גבוהים של חומצת שתן Uric acid, אלא שמסתבר כי מחלה אוטוזומלית דומיננטית יכולה גם שלא להיות המשך לגאוט שהיא בברור מחלת תפריט תזונה שאינו מתאים לאותו אדם ונקשר בצום מפורינים, הפחתה דרסטית של בשר אדום, כולל בנטילת תרופות (אלופרינול, פבוקסוסטט). ברור שכאשר מדדי השתנן עולים ולא מרפים נוכח שינוי תזונה, שבסיס המחלה נמצא, לכל הפחות לטענת החוקרים, על כרומוזום (כרומוזום הוא מבנה מאורגן של דנ"א וחלבונים). מחלה מיסטית נקשרת בכרומוזום אוטוזום הוא כרומוזום המצוי באופן שווה בשני הזוויגים. (מחלה גנטית והוא מקור המחלה) המחלה מתאפיינת בריבוי של ציסטות בכליות [מקור]. ציסטות נחשבות כהרחבות קטנות באבוביות של הכליות, אשר מתרחבות לאחר מכן ונהיות לחללים מלאים בנוזלים בגודל גדול יחסית [מקור]. מדובר במחלה שכיחה, והיא המחלה הכלייתית הגנטית הנפוצה ביותר [מקור]. הגילוי של גן הקשור למחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית (ADPKD) היה רק ​​הצעד הראשון לקראת הבנת המחלה אשר כידוע לממסד אין לה תרופה [מקור]. 

במקרה שהפחתת פורינים לא עוזרת מחפשים את הבעיה במקום אחר – לא בתזונה אלא בגנטיקה

כמעט 12 מיליון אנשים ברחבי העולם נפגעים במחלה הזאת [מקור]. כמחצית מחולי מחלת הכליות הפוליציסטית ADPKD מסימים באי ספיקת כליות שאין לרפואת הממסד תרופה לה. עד גיל 60 בערך הם כבר נזקקים לכן לדיאליזה או להשתלתי כליות, מה שהופך אותו לגורם השלישי המוביל למחלת כליות סופנית (ESRD) לאחר סוכרת ויתר לחץ דם. שתי מחלות אלו גם הן מובילות לאי ספיקת כליות ולדיאליזה אבל לא בהכרח בגיל כל כך מוקדם [מקור]. ADPKD נגרמת על ידי מוטציות בחלבון אנושי בשם  פוליציסטין 1 (Polycystin1) [מקור] לעיתים קרובות מקוצר שמו ל-PC1PKD1 ו-PKD2 [מקור], המקודד (encoded – מבצע המרה כלשהי של מידע מתבנית מסוימת לתבנית אחרת כמו למשל הדרך בה מקודד מוח האדם את המידע אותו הוא אוגר. הגן/חלבון שלפנינו הפוליציסטין 1 מבצע המרה דומה בהשפעת חלבוני מעבר טרנסממברניים – חלבונים שחוצים את הממברנה (דופן התא)  לרוחבה.) [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. 

מבחינת המחלה עצמה קיים הבדל גדול ומשמעותי בין חולים בעלי מוטציות PKD1 או PKD2. חולים עם מוטציות PKD1 הם למעשה חסרי מזל ביחס לשניים, כי המחלה אצלהם (מחלת כליה סופנית – ESRD ) מתפתחת יותר מוקדם (הממוצע כיום עומד על 54 שנים) החולים עם מוטציית PKD2 חיים יותר זמן והמחלה הקשה בגופם מופיעה בממוצע בגיל  74 שנים) [מקור]. ההבדל בעוצמת המחלה נובע מהתפתחותן של יותר ציסטות בכליות בקרב נשאי המוטציה הראשונה (PKD1) מסביר פרופ' פיטר סי האריס,  (Peter C. Harris) Ph.D, מומחה בינלאומי למחלות גנטיות של הכליות, במיוחד מחלות כליה פוליציסטיות (PKD) מהחטיבה לנפרולוגיה ויתר לחץ דם Mayo Clinic College of Medicine בארה"ב [מקור]. הבדל נוסף להתקדמות המחלה קיים בין גברים לנשים, כאשר נשים מבוגרות חולות במחלה זו באופן קשה יותר להחלמה. זאת גם הסיבה שכאשר הצלחתי להביא לחיסול המחלה אצל חולה בת 72 בשנת 2019, הרגשתי כמי שהגיע להישג יוצא דופן ורב חשיבות.

מחלת כליות פוליציסטית ADPKD עלייה משמעותית של פי 2 ברמות ה-mRNA של laminin-2 בתאי ARPKD בהשוואה לתאי כליה אנושיים בריאים במבנים ציסטיים (חצים). laminin-332 מתגלה כמי שמתבטא בצורה חריגה בציסטות ובצינוריות פרציסטיות של כליות אנושיות אוטוזומליות רצסיביות (ARPKD). מקור האיור בצילום מסך מהמאמר:"Aberrant Expression of Laminin-332 Promotes Cell Proliferation and Cyst Growth in ARPKD" כאן.

במחלת כליות פוליציסטית ADPKD מתפתחות ציסטות והן מלאות נוזלים, הן מופיעות בכל אחד ממקטעי הנפרון; שבאזורים הדיסטליים של הנפרון [מקור] עם זאת, נראה שרוב הציסטות הנראות לעין בכליה בשלב הסופי נגזרות מצינורות האיסוף [מקור]. מחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית רצסיבית (ARPKD), הינה צורה פחות נפוצה של PKD, בעלת שכיחות משוערת של 1 מתוך ~12,000 והיא מופיעה בלידה וגם קשורה לתמותה של יילודים ותחלואה של ילדים בתקופת הילדות. אחד ממטופלי היה נער שגרר מחלה זו במשך 16 שנים בערך והבריא בתוך 22 יום ממנה – פרסמתי על זה כאן.  

קרום הבסיס מתעבה והכליה יוצאת מאיזון ומגדלת ציסטה Polycystic kidney disease [מקור].

ARPKD נגרמת על ידי מוטציות ב-PKHD1, חלבון שמקודד לפיברוציסטין (נקרא גם פולידוקטין, הוזכר למעלה) [מקור]. בכליות ARPKD, קיימת התרחבות fusiform אחידה של צינורות האיסוף המובילה להגדלה מאסיבית של הכליות וירידה בתפקוד הכליות בקרב תינוקות. למרות זיהוי הגנים הסיבתיים ל-ADPKD ול-ARPKD לפני יותר מ-20 שנה, התפקודים של חלבוני ה-PKD והמנגנונים האחראים להיווצרות ציסטה ראשונית נותרו לא מובנים.

לשיטת "לחיצות ההחלמה" שייסדתי נמצאו דרכים לשיפור המצב על-ידי שינוי תזונה, חשיפה לשמש, פעילות ספורטית קלה, ושינוי טונוס שרירי הגוף על-ידי "לחיצות ההחלמה" באמצעים אלו אפשר ללחום בהיבט הגנטי. אין שיטה לשנות את הגן, אבל ובגישה הביולוגית החדשה הוכח שניתן להסיט את האוטות שנשלחים מהגן הפגוע מה שעלול לשנות או לבלום או להביא למצב חדש לגמרי. התוצאה שראיתי בקליניקה שלי מעודדת ויש שיאמרו שהיא פשוט מדהימה.

במחלה שלפנינו – ADPKD, הגדלת ציסטה כלייתית היא אחת הבעיות [מקור]. מסתבר שהבעיה הזו כרוכה בהתפתחות חריגה של תאי אפיתל, בהצטברות נוזל בחלל הציסטה ובעיצוב מחדש של המטריצה ​​החוץ-תאית (ECM) [מקור]. מספר מסלולי איתות נמצאו כמי שמעורבים בפתוגנזה של המחלה הזו [מקור]; ידוע שחומרי מזון יכולים להגיע אל הנוזל הבן תאי, לחדור גם אל נוזל התא ולהשפיע על אותות חיוניים בתוכו. על נושאים אלו אפשר לקרא בהרחבה בסדרת מאמרי "עשרת המזונות הבריאים ביותר לחולי כליות"- כאן.

לרשימת תוספי מזון שמגוננים ומאפשרים תפקוד מתחדש של הכליות בפרק ג' של התכנית שלי לשיקום הכליות – כאן

שינויים תחיליים בממברנה הבסיסית של צינוריות כליה. הצנרת מורחבת, קרום הבסיס מתעבה והיא עוברת טרנספורמציה לציסטה כאן בכליית (חולדה) חולה  Han:SPRD Cy/+. באופן דומה, ריבוי שכבות של קרום בסיס האבובות בעליה חולה נצפתה בדגימות ביופסיה של הכליה בקרב אנשים צעירים עם ADPKD בשלב מוקדם [מקור], מקור האיור בצילום מסך מהמאמר: "Extracellular matrix, integrins, and focal adhesion signaling in polycystic kidney disease" כאן

עדויות עוקבות שבו והראו ויסות חריג של ביטוי גנים במספר מרכיבים בקרום הבסיס – מכונה גם למינה הבסיסית (Basement membrane) נושא שמככב ובהרחבה במאמרי – כיצד להביא להגמשת העורקים. קרום הבסיס הסלולרי מתעבה [מקור1, מקור2] ומאבד את גמישותו. קרום זה הוא רכיב במטריצה ​​החוץ-תאית (ECM) מכונה גם משתית חוץתאית קרום הבסיס מיוחד מאוד ומעגן את האפיתל אל רקמת החיבור שנמצאת מסביב [מקור1, מקור2, מקור3]. הוא שכבת תאי מטריקס שמופרשת על ידי תאי האפיתל, שעליו האפיתל עצמו יושב.

הערה: ברמת המיקרו-מבנה (microstructure) של הגוף, רקמה בגופנו כוללת שני רכיבים עיקריים: התאים עצמם, שבהם התמקד באופן מסורתי רוב המחקר הביולוגי, והחומר שנמצא מחוץ לתאים וביניהם שנקרא, 'המטריצה החוץ-תאית' (Extracellular Matrix – ECM) [מקור]. מקובל לומר 'מטריצה', נושא זה מוזנח בדרך כלל וזו גם הסיבה לכישלון החלמה של רפואת הממסד במקרים כגון אלו.

במחקרים שבוצעו במעבדות מצאו ביטוי מוזר פגמים של ממש הן בשרשראות laminin β (B1) ו- γ (B2) והן של קולגן IV (סוג של קולגן המצוי בעיקר בקרום הבסיס.) בממברנות של חולים במחלת כליות פוליציסטית [מקור]. כהערת אגב אזכיר כי  ויטמין C נחוץ לתהליכי יצירת רקמות החיבור בגוף, וכן לשמירה על בריאות העצם, השיניים, העור אבל הוא גם חיוני ליצירת קולגן זו אחת הסיבות לנטילת ויטמין סי במינון גבוה במקרה זה. היו גם פגמים בסינתזה ובהובלה התוך תאית של פרוטאוגליקנים סולפטים (סוג מיוחד של חלבון הקשור לקבוצות סוכר רבות) על ידי תאי אפיתל פגועי ציסטה ADPKD בבני אדם וזאת בהשוואה לתאי כליה רגילים באנשים בריאים [מקור]. נושא זה מחזיר אל מרכז הבמה את נושא גמישות צנרת העורקים והאלסטיות של צנרת ההובלה בכללה בגוף האדם – נושא עליו פרסמתי – כאן. יש לתת אל הדעת בהקשר זה – אבדן גמישות הדופן של הצנרת כי מחלת כליות פיברוציסטית פרוגרסיביתADPKD מלווה לעתים קרובות בדלקת ונמק של תאי כבד שינויים פתולוגיים שכוללים לעתים פיברוזיס פרי-דוקטלי (Hepatobiliary changes), הרחבת דרכי מרה ויצירת דרכי מרה צרות [מקור]. עלייה ברמות IgG מה שמשקף דלקת וכן ניכרת פעילות אנזימי כבד הקשורה לחדירת תאים דלקתיים. כמו גם הפרעות חוץ-כליות אחרות, כגון מפרצת עורקית תוך גולגולתית [מקור1, מקור2] נושאים אלו כולם קשורים לאבדן גמישות העורקים [מקור] כלומר למזון כתרופה. אבל גם אל דופן המעי [מקור]. שני נושאים מרכזיים שהחלמתם אפשרית רק על-ידי שינוי תזונה וסילוק תרופות שפועלות בדיוק להפך ובכיוון אבדן חריף יותר של גמישות הדופן האפיתלית בצנרת האנושית [מקור1, מקור2]. 

אלרגיה קשה למזון – להחלים מפגיעה ברירית המעיים ללא תרופות – מצרבת, השמנת יתר, אנמיה – מאבדן גמישות צנרת העיכול. למאמר להקליק – כאן

אתה אדומה- מקור הצילום בצילום מסך מויקיפדיה.

באוקטובר 2000 נמצאה הוכחה ראשונה לשימוש באצה כתרופה נגד ציסטות בכליות. על האצה כאן. האסטרים שבאסטקסנטין שנמצא באצה האדומה – (אסטרים של אסטקסנטין) פועל כסוכן נוגד חמצון ולחץ חמצוני בתאי ציסטה [מקור]. הוא גם פועל נגד דלקת [מקור]. ניסוי קליני בבני אדם גילה כי 6 מ"ג אסטקסנטין ליום מתמצית מאצות אדומות מסוג Haematococcus pluvialis יכולות להאכל בבטחה על ידי מבוגרים בריאים. כשטיפול זה הראה גם יכולת להפחתתת רעילות לגלוקוז.

צום מאבץ מומלץ בדרך כלל גם הוא – המנעו משמרי בירה 9.97 היא כמות האבץ במ"ג ב 100 גרם של שמרי בירה), מסובין חיטה, 7.30. בוטנים, 6.68. קקאו, 6.37. גרעיני חמניות, 5.29. טחינה, 4.62. פיסטוק, 4.28 ומעדשים 3.44

A dish of tsukudani made from kombu קומבו – אצה בריאה מאוד
האצה ככלל נקשרת ב"עתיד" באופק ההחלמה – נושאו הגנה על התא וקידום בריאותנו. היא בעלת יכולת להגן ולהפעיל את החלבון האגדי והמגן שלנו ה- Nrf2 מפני נזק לתאי המטריקס – ECM (הנוזל שנמצא מחוץ לתאים, ומוזכר במאמר זה כנושא בהפעלת המחלה הציסטאלית שלפנינו) הפעלתו של ה – Nrf2 קשורה קשר הדוק לעיכוב ההידרדרות של המטריצה ​​החוץ תאית (ECM) ושלילת הדלקת [מקור]. בלעדי הגנה על הנוזל הבין תאי (מטריקס) הגוף שלנו פשוט לא יוכל לבנות מחדש ולתקן פציעות שנוצרות באופן טבעי, במהלך הפעילות היום יומית שלנו, גם לא נזק בשל מזון שגוי, או הנחיות מחלה מגנים לדופן התאים ובמיוחד לתאי האפיתל ובמקרה שלפנינו לתקן שינויים במבנה ממברנה הבסיסית של צינוריות כליה [מקור].
מקור הצילום ויקיפדיה

בחלק מהצינורית הכלייתית שעבר טרנספורמציה לציסטות (מתואר באיור למעלה, חלק A), נמצא כי האזור הציסטי ההיפר-פלסטי הכיל תאים המבטאים רמות גבוהות של ERK מזורחן (p-ERK), מרכיב מפתח במסלול המיטוגני הוא חומר פיזיקלי או כימי שגורם לשינוי במידע הגנטי (בדרך כלל DNA) של אורגניזם ובכך מגדיל את תדירות המוטציות מעל הרמה הטבעית. מרכיב מיטוגני זה נמצא כמי שמעורב בהגברת ייצור תאי אפיתל לציסטה [מקור1, מקור2] נושא זה עדיין נחקר וילונות לגביו הדעות.

במצבים של אבדן גמישות עורקים עשויים מרכיבי מערכת המשלים לגרום נזק רקמתי (Tissue injury) והרס של כדוריות הדם האדומות.

מחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית (ADPKD) היא הצורה הנפוצה ביותר של מחלת כליות פוליציסטית (PKD) והיא נגרמת בעיקר על ידי מוטציות ב-PKD1 ו-PKD2, המקודדות לפוליציסטין 1 ופוליציסטין 2, בהתאמה.  ADPKD היא בדרך כלל מחלה של מבוגרים המתאפיינת ביצירת ציסטות מלאות נוזלים במקומות שונים בכליות, אך בעיקר באזורים הרחוקים. התמונה למעלה היא של הכליה (מוכתמת בכתם של Malloy trichrome) של חולה בן 49 עם ADPKD בשלב הסופי. מקור האיור בצילום מסך מהמאמר: "Polycystic kidney disease" – כאן

מוטציות ב-PKD1 או PKD2, המקודדות לפוליציסטין 1 (PC1) ו-PC2, נחשפו כגורם השכיח ביותר ל-ADPKD. כפי שנסקר כבר על ידי J P Calvet פרופ מהמחלקה לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית, שבמרכז הרפואי של אוניברסיטת קנזס, קנזס סיטי. בשנת 1993 [מקור], השערה מוקדמת לגורם הבסיסי למחלה של PKD הייתה שפגם בביטוי של קרום הבסיס או רכיב שמעורר שינויים במטריקס חוץ-תאי (ECM), מכונה גם מטריצה מקטין את חוזק המתיחה או מגביר את אבדן הגמישות של קרום בסיס הצינורית שבכליה. תיאוריה זו אפשר לראות באיור למטה.

שינויים במטריקס חוץ-תאי (ECM), הידבקויות מוקדיות ואיתת אינטגרין במחלת כליות פוליציסטית אוטוזומלית דומיננטית – [מקור].

למאמרי: אפיגנטיקה ומזון כתרופה ביולוגית להחלמה ממחלות גנטיות

משנת 1993 ועד היום יסודות המחלה, שלא נמצא לה מרפא ברפואת הממסד, ככל שישמע הדבר מוזר, מוכרים פחות או יותר במדויק. הנושא שמוביל להתפתחות ציסטית ולריבויין מוכר. קשה להבין מדוע עד היום לא נמצא לתופעה תרופה, שהרי מדובר במחלה, כסוכרת ואלרגיה לגלוטן, ששינוי תזונה לבדו כגון כאן, הוספת סיבי אצה אדומה, או אצה חומה ויש מקרים שדי בסלט אצות מסוג ווקאמה מוכחים שוב ושוב שיכולים כל אחד מהם בתורו ובזמנו להתגבר על הצפת הציסטות בנוזלים, ובמקרים אחרים על בצקת ריאתית. חומרים מזינים (nutrients) פרטי מזון נוספים כשהם באים עם המוצר עצמו – לא כתוסף מזון, ויש להתאימם לכל מצב בנפרד, כולל כמותם המדויקת, יכולים והוכח שניתן באמצעים פשוטים, לא מאוד יקרים, ועל-ידי מחשבה אחרת, להביא לתוצאות מרוממות נפש. נושא הגנים שהוזכר בפתיח העלה את נושא השינויים בביטוי הגנים שמפעילים את המטריצה ECM וניכר בחלקו באיור למעלה, [מקור1, מקור2] גם מידע זה, מצער ככל שיהיה, לא הוביל אף הוא לחיפוש אחר תרופה בתחום המזון כתרופה ואחרת לא נמצאה כלל וכלל. וזאת כששימוש במזון כתרופה לנושא זה נמצא בשימוש, לכל הפחות בקליניקה של לחיצות ההחלמה, כבר מעל לעשור כשהתוצאות מרשימות ביותר.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *