חדשות הרפואה – חוקרים יצרו דרך לזהות את סרטן הלבלב (PC) וגם את התפתחותו של סרטן הערמונית באמצעות בדיקת שתן, בדיקה שיכולה לסייע בגילוי מוקדם. 

בדיקת שתן – הטכנולוגיה החדשה לאבחון סרטן, היא בדיקה מהירה כוללת ניטור הישנות לאחר טיפול בחולי סרטן הלבלב והערמונית – גם סרטן העור. ומכיוון שמחירה כ0.08 דולר בלבד לבדיקה ניתן לשאר שתוכל לשמש כבדיקה המונית . מקור ןהצילום מכאן.

מאמצים אינטנסיביים לפתח אסטרטגיות להחלמה וחומרים אנטי סרטניים נעשו כבר למעלה מ-60 שנה. עם זאת, סרטן עדיין נחשב למחלה קטלנית במיוחד, כיום רק אם הזיהוי נעשה מאוחר מדי. כדי לחקור את החומרים האנטי-סרטניים ותפריטי ההחלמה הטובים ביותר לשיפור מצב החולים ויותר מכך, כדי להביא לשיעורי ההישרדות גבוהים של חולי סרטן, חוקרים שבים ומתמקדים בפיתוחם של יישומים ניסויים מתקדמים ומרשימים ביותר. המטרה לשקף את הביומימטיקה של חולי סרטן הכרוכים בהטרוגניות של תאים סרטניים. ההטרוגניות של תאים סרטניים, מגיעה משיבוטים שונים ואלו מושפעים מסביבות שונות של ירידת איכות חיי התא ומזיהום המטריצות (נוזלי התא והנוזלים הבן תאיים). מחלה זו מציגה רקע גנטי ומאפיינים מולקולריים שונים, המגיבים לאיכות סביבתם ונקשרים כיום באפיגנטיקה – נושא עליו פרסמתי – כאן, כמו גם מיוחסים לתגובות הדיפרנציאליות לטיפול בסרטן עצמו, ואלה, ה'טיפולים' דווקא כושלים, כמי שאחראים לעמידות הסרטן וכמו להרגיז, העמידות הינה בפני הטיפולים לכאורה בו, כמו גם להישנות המחלה ולהתגברותה.יתכן שהגיע הזמן לחדול מהמושג טיפולים בהקשר למחלות כרוניות כגון אי ספיקת כליות וסרטן, זאת בעקבות יתר כישלונות ב"טיפולים" כאלה הן בסרטן, והן באי ספיקת כליו. פיתוח יישומים מתקדמים עבור זיהוי החולה בסרטן המוקדם הוא בחזקת הבטחה לריפוי או החלמה.

סרטן הלבלב (Pancreatic cancer – PC) הוא מחלה שהולכת וגוברת, שבה ונחשפת בקרב יותר ויותר אנשים ברחבי העולם. מדובר באחד הגידולים הממאירים האגרסיביים והקטלניים ביותר, עם שיעור הישרדות ל-5 שנים של כ-10% מהחולים שנחשפו בארה"ב.

תרשים המראה את מיקום הלבלב, בצהוב, שנמצא בגופנו מאחורי הקיבה (ששקופה באיור זה) באדיבות ויקיפדיה.

סרטן הלבלב נחשב כיום לגורם השכיח ביותר להבטחת תמותה מסרטן של נפגעי המחלה

 

למאמרי אפשר להחלים מאי ספיקת כליות

הבנה טובה יותר של מחלה קשה זו וגורמי הסיכון של סרטן הלבלב (PC) חיוניים ביותר למי שמבקש להוביל תהליכי החלמה ולא רק לייצר קליינטים לתרופות ו/או לטיפולים שהם סוג של תחזוקת מחלה או גרוע מכך. כדי לאפשר לחולים בתחילת דרכם למנוע תחלואה כרונית קמה הבדיקה הזו – בדיקת שתן פשוטה, ועוד באמצעים זולים, והיא יכולה לאפשר למגר, בקלות רבה, את התפשטות המחלה שרבים מתים ממנה.

אבחון מוקדם הוא אחד האתגרים הגדולים לעתיד רפואת סרטן הלבלב [מקור] נושא מאמרי זה.

סרטן הערמונית הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב גברים, ו-1 מכל 8 גברים מקבל אבחנה חיובית למחלה זו. סרטן הערמונית נדיר אצל גברים מתחת לגיל 40. כאשר הגיל הממוצע של גברים שאוחבנו לראשונה הוא כ-66 [מקור].

חוקרים קוריאנים הפרופסורים יונג הו-סאנג – (Roh Jun-suk) מאוניברסיטת פוהאנג למדע וטכנולוגיה, ווהפר' צ'וי סאם-ג'ין מהקולג' לרפואה של אוניברסיטת קיונג הי אין (Choi Sam-jin)המציאו לאחרונה דרך פורצת דרך לזהוי מוקדם של  סרטן הלבלב וגם של סרטן הערמונית באמצעות בדיקת שתן.

כאשר סרטן הלבלב נמצא בעלייה בקרב נשים צעירות יותר, טכנולוגיה זו עשויה לספק נתיב לגילוי מוקדם יותר של סרטן וטיפול בו.

Korean researchers recently devised a way to detect both pancreatic and prostate cancer with a urine test [מקור].

צוות בראשותו של  פרופ' הו סאנג יונג ( Dr. Ho Sang Jung) מבין החוקרים המבריקים מהמכון לחקר מדעי החומרים בקוריאה הדרומית, פרסם לאחרונה ביחד עם עמיתו קיונג הי אין (Choi Sam-jin) מחקר ב-Biosensors and Bioelectronics שמצביע על דרך חדשה, פשוטה ומרשימה ביותר לזהות סרטן הלבלב וגם את סרטן הערמונית או העור באמצעות בדיקת שתן [מקור].

ב FEBRUARY 15, 2023 פרסם הכתב האמריקאי כריס מלור (Chris Melore) זוכה בפרס אמי על עבודתו העיתונאית את הידיעה המרעישה על המחקר הקוריאני [מקור] ב StudyFinds – https://studyfinds.org 

דרום קוריאה מצאה שאפשר בעזרת דגימת שתן פשוטה לאבחן סרטן בזיהוי של עד 99%

[מקור].

מסתבר שחוקרים בדרום קוריאה (סיאול) פתחו בדיקה מהירה, חדשנית, הבוחנת את המטבוליטים בשתן וחושפת נוכחות של סוגי סרטן. 

החוקרים מסבירים כי כאשר תאים סרטניים בגוף מתרבים, הם מפרישים מטבוליטים שונים מאלה של מי שאינם חולים לשתן עקב חילוף חומרים לא תקין. עם זאת, השימוש בהם בתחום הרפואי לא היה קל מכיוון שהבדיקה הייתה יקרה ודרשה ציוד גדול כדי להבחין ביניהם. כדי לפתור בעיה זו, צוות המחקר בראשות הפרופ'  פרופ' הו סאנג יונג וקיונג הי אין פיתח חיישן פיזור ראמאן משופר משטח ללא תוויות המבוסס על ננו-ארכיטקטורת אלמוגים פלסמונית תלת מימדית (3D-PCN), בעלת שיפור שדה אלקטרומגנטי חזק באמצעות מספר נקודות חמות, כדי להגביר את האות האופטי, של מטבוליטים בשתן פי יותר ממיליארד פעמים על נייר נקבובי [מקור].

הצלחתם סוללת את הדרך לעיצוב חדשני של חיישן פשוט מסוג רצועה או נייר נקבובי, שמתריע למטופלים בעוד מועד והרבה זמן לפני שיופיעו תסמינים מסכני חיים בגופם מעוררת התפעלות

נכון לעכשיו, הצוות אומר שבדיקה זו יכולה לזהות סרטן הערמונית וסרטן הלבלב בדיוק כמעט מושלם. הבדיקה פועלת על ידי הקרנת אור לאחר הנחת נפח קטן (10uL) של טיפות שתן על משטח הבדיקה

סימנים ותסמינים של סרטן הלבלב כוללים:

צַהֶבֶת

קִלקוּל קֵבָה

בחילה והקאה

צואה בצבע אפור בהיר או שומני

למרבה הצער, סרטן הלבלב מתגלה בדרך כלל רק בשלבים מאוחרים יותר, ושיעורי התמותה עם צורה זו של סרטן גבוהים. שיעור ההישרדות ל-5 שנים בסרטן הלבלב הוא 12%. בנוסף, שיעורי סרטן הלבלב נמצאים בעליה בכל העולם בארה"ב [מקור].

הם אומרים שלבדיקה יכולה להיות עד 99% זיהוי [מקור].

"שתן הוא נוזל ביולוגי רב יכולת בזיהוי מחלות מכיוון שרוב הרכיבים המטבוליים מופרשים דרך דרכי השתן באמצעות הכליות, מסבירים החוקרים הקוריאנים. בנוסף לכך הם מציינים כי מחקרים קודמים הראו בברור שהתרכובות המטבוליטיות שקיימות בשתן שונות בקרב אנשים בריאים שלא לקו במחלה זו, לעומת מה שמזהים בנוזל השתן של אנשים שלקו בסרטן הערמונית או הלבלב. מסתבר שניתן היה גם בעבר לעמוד על ממצאים אלו בשתן, אלא שהדבר היה כרוך במאמץ רב ומעתה, בעזרת הקוריאנים התהליך נעשה פשוט וזמין לכולם.

בעזרת חיישן פיזור ראמאן משופר –  surface-enhanced Raman scattering sensor [מקור], מכונה גם ספקטרוסקופיה של ראמאן (Raman spectroscopy) הוא שיטת הדמיה מולקולרית עם רגישות גבוהה במיוחד ויכולת ייחודית להרבות קריאות ממטרות מולקולריות שונות באמצעות אורך גל יחיד של עירור. אשר מגביר את הסימנים של מטבוליטים אלה ביותר ממיליארד פעמים [מקור]. יוצא מכך שספקטרוסקופיה של ראמאן היא כלי ביואנליטי רב עוצמה המבוסס על פיזור לא אלסטי של פוטונים על ידי קשרים מולקולריים; מכיוון שלכל קשר יש אנרגיית רטט אופיינית, הספקטרום של פסגות פיזור ראמאן מספקות טביעת אצבע ייחודית לדגימה נתונה. יישומים in vivo (בגוף, לא במעבדה) בעבר הוגבלו על ידי אפקט רמאן חלש יחסית (פחות מאירוע אחד לכל 107 אירועי פיזור אלסטי) ועומק חדירה גרוע (<1 מ"מ). לאחרונה, הוכח כי פיזור ראמאן מוגבר על פני השטח (SERS) מתגבר על מגבלות אלו, ומאפשר שימוש בספקטרוסקופיה של ראמאן להדמיה מולקולרית בנבדקים חיים  in vivo  [מקור1, מקור2, מקור3]. 

על ידי יצירת ננו-חומר פלסמוני בצורת אלמוגים על נייר נקבובי, הצליחו החוקרים לחשוף את התסמינים המסוכנים לחיי אדם.

כאשר מדענים מכניסים שתן של מטופל לחיישן כזה ומקרינים אותו באור, אותות המטבוליט של הסרטן ממש "נדלקים" על פני החיישן. באמצעות בינה מלאכותית – כדי לנתח את התוצאות שלהם, הצוות הצליח להגדיל את אחוזי הצלחת האיבחון כאמור לעיל, עד 99 אחוז, וזאת בקרב חולי סרטן הערמונית והלבלב ובהשוואה לדגימות בריאות מקבוצת אנשים בריאיפ.

פיתוח שימוש מתקדם בחיישן פיזור רמאן (SERS) משופר, מסוג הנראה באיור למטה, הביא לשימוש בו על פני השטח, ומה שהוביל להצלחת המדענים מסיאול לזהות "נקודות חמות" בדגימות שתן.

לפיזור ראמאן משופר על פני השטח (SERS)ש מגוון רחב של יישומים במדעים של משטח [מקור1, מקור2], כאשר הבולטים בהם נקשרים בזיהוי ביולוגי [מקור1, מקור2], אבל הם במיוחד מסייעים בניתוח מהיר של כימיקלים ועקבות (ביו- כאן שתן) בשל רגישותו הגבוהה של המתקן, התגובה המהירה וטביעת האצבע של האותות.

כפי שאפשר לראות באיור למעלה, המשטח הפעיל בחיישן פיזור ראמאן משופר בעל מצע ה-G-SERS כאן הוא גרפן חד-שכבתי (1LG), עם ננואיי זהב/כסף דבוקים בחוזקה בצד אחורי – [מקור].
באיור למעלה אפשר לראות חיישן פיזור ראמאן משופר G-SERS. (A) רכיבים של קלטת G-SERS. (B) פיזור השדה האלקטרומגנטי המדומה של דימר חצי כדור זהב 60 ננומטר מכוסה בגרפן (עם פער של 2 ננומטר בין שתי חצאי זהב ופער של 0.5 ננומטר בין חצי כדור זהב לגרפן). אורך גל העירור הוא 632.8 ננומטר, כאשר כיוון האירוע מאונך למשטח הגרפן (מלמעלה למטה). (C) משטח הגרפן ה"חם" שנוצר כדי לשמש כמצע G-SERS. (D, E) המחשה סכמטית של מולקולות הנספגות על מצע SERS רגיל (D) ועל מצע G-SERS (E).
מקור הצילום בצילום מסך מהמאמר: "Surface enhanced Raman spectroscopy on a flat graphene surface" – כאן.

לאחר יצירת רצועת בדיקת שתן ומכונת בדיקה ידנית, החוקרים השיגו דגימות שתן ממספר חולים עם סרטן הלבלב או הערמונית כדי לראות עד כמה הבדיקה תפקדה.

בנוסף לקבלת דגימות שתן מ-19 חולים עם סרטן הלבלב ו-39 חולים עם סרטן הערמונית, החוקרים אספו דגימות מ-40 גברים ללא סרטן ו-20 נשים ללא סרטן.

מחברי המחקר מציינים כי טכניקות אבחון סרטן כיום משתמשות בדרך כלל בבדיקות דם ובסריקות רדיולוגיות כדי למצוא גידולים. אנשים רבים בסיכון גבוה עוקבים גם אחר הסיכון שלהם לסרטן באמצעות בדיקות בריאות שנתיות. עם זאת, כל השיטות הללו עלולות בסופו של דבר למצוא את המחלה בשלבים מאוחרים יותר, לדחות את הטיפול ולהעמיד את החולה בסיכון גבוה יותר למוות.

בדיקה חדשה זו משנה גורל אכזר זה. הבדיקה החדשה משתמשת בדגימה ביולוגית (שתן) שקל להשיג ויכולה לחשוף נוכחות של סרטן במהירות וישר באתר הבדיקה – בדומה לבדיקת הריון. הצוות מוסיף שבדיקות רצועות כאלה יהיו גם הרבה יותר משתלמות מטכניקות אבחון אחרות [מקור].

באיור למעלה המחשה של 'חיישן מסוג הרצועה שהוזכרה למעלה. משמש לאבחון סרטן באמצעות הגברה של מטבוליטים בשתן' שפותח על-ידי צוות המחקר של פרופ' הו סאנג יונג במכון קוריאה למדעי החומרים [מקור] (KIMS) האיור לקוח מצילום מסך של המאמר "בדיקת סרטן מהירה יכולה לאבחן חולים עם הטלת שתן" Rapid cancer test can diagnosis patients with just a splash of urine – וכאן.כאן.


"מכיוון שאיבחון מוקדם הוא החשוב ביותר למחלות חשוכות מרפא כמו סרטן, אנו מצפים שהטכנולוגיה הזו תספק שיטת אבחון חדשה", אומר מחבר המחקר ומוביל המחקר הו סאנג יונג, מקוריאה הדרומית [מקור].

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –


    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:



    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *