רוצה להחלים מפרקינסון

השעועית הקסומה נחקרת כיום ונחשפתצכמנת ''מזון כתרופה''

פרקינסון (רטטת, בעברית), רבים חושבים שמדובר בדלקת במוח – אבל היא מחלה ככרונית פרוגרסיבית, כלומר, הולכת ומחמירה. לרפואה הממסדית אין מענה למחלה הזו והטיפול בה עבר לרפואה טבעית ומשלימה. הרטטת פוגעת יותר בגברים מנשים. אנשים מפורסמים שחלו בה הם  מוחמד עלי, סלבדור דאלי, אביהו בן נון (המפקד ה-11 של חיל האוויר) ומאו צה טונג.

תמיס (Themiste) היא אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. היא הטיטאנית אשר ייצגה את החוק העליון והסדר, והייתה אף אלת הנבואה ואחראית לאורקלים, בהם האורקל מדלפי. בתפקיד זה הייתה "הקול האלוהי" - תמיסתס (themistes), שהציג בפני האנושות את חוקי הצדק והמוסר.

תמיס (Themiste) היא אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. היא הטיטאנית אשר ייצגה את החוק העליון והסדר, והייתה אף אלת הנבואה ואחראית לאורקלים, בהם האורקל מדלפי. בתפקיד זה הייתה "הקול האלוהי" – תמיסתס (themistes), שהציג בפני האנושות את חוקי הצדק והמוסר.

אם האבחנה שלך נעשתה על ידי הנוירולוג של הממסד הרפואי, מומלץ, במידה ואפשר, לקבל חוות דעת שנייה מנוירולוג המתמחה בפרקינסון (יש אבחונים שגויים רבים ולא קל לאבחן את המחלה הזו). אני ממליץ מאד ליצור קשר עם עמותת הפרקינסון בישראל, לשוחח עם חולים ותיקים ולראות אם מה שהעמותה מציעה מתאים למאובחן.
דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון, התנהגות החולה משפיעה באופן משמעותי מאד על קצב התקדמות המחלה. אם נאחז בך הוויתור מראש, ויותר מכך, אם מישהו החולה במחלה זו, מוכר לך, וגם אופי המחלה הזו מוכר לך, יתכן שמזנקת הדמימה עליך באותו רגע והמצב שלך אומר לי: גופי קטו!
מה זה גופי קטו – הסבר מלא למטה, או בגוף המאמר "רוצה להחלים מאלצהיימר" – כאן.

טיפול בתזונה קטוגנית מבוססת MCT ומעט מאד פחמימות עליו אני מרחיב בכתבה שלי על האלצהיימר – אפשר להחלים מאלצהימר – כאן בהחלט הוכיחה את עצמה – עוד על כך כאן ובהמשך מאמר זה.

למאמרי –

מי שהחליט שהוא לוקח את עצמו בידיים ומציל את עצמו מהמצב הביש שאליו הוא נקלע – פרקינסון – ולוחם במחלה הקשה, יש לדעת, שישנם כאלו שהצליחו. אפשר להגדיל את הסיכויים לניצחון על הפרקינסון. מאחרי הפרקינסון נמצא מעגל הפוך לקבלת החלטה נחושה – מעגל מחליש, מרחב של אוירה קשה, אולי של כניעה, ויתור מרצון, כמו אבדן כוחות והחלשות שלאחר יציאה לדרך ארוכה, וותרנות ואפילו פחד מלהצליח. מדובר בלבטים – במעגל פנימי. אולי אפילו במערכת היחסים – סוכר ודופמין – עוד על כך במאמרי על שלוש נקודות ההחלשות במסע – על דופמין על  "למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר" – לקישור כאן – מעגל זה הוא אחד הנושאים המרתקים בחקר הנפש. הוא נקשר ביסודות האפלים והנסתרים שלה, ולכן הוא כל כך קשה לפיצוח – דווקא עליו אני מבקש לכתוב לך עכשיו, ולאחר מכן נמשיך לדבר על תזונה, הפעלת מערכת החיסון לטובת גופך- וניצחונך על המחלה.

מעגל של דמימה איננו מהלך מולד – הוא דמימה –או בלימה של מהלך טבעי – בטבע אין דמימה הכול במערך הטבעי זורם. המרחב הטבעי מורה לך צא לדרך. הוא קורא לך להשתנות, לזרום הלאה, לאפשר לדברים לגעת בך, להשפיע, לך להשפיע עליהם – להגיע לדיאלוג והדדיות רק להמשיך. לא לעצור, כצו הדמימה – להמשיך, לנוע, להתמודד מול קשיים. והקשיים נמצאים. חלק מהקשיים מדומיינים – יש להבדיל היטב בין הקושי האמתי והקושי שנדמה לך שהוא אמתי.  דברים בך ובסביבתך לפעמים מכוונים אותך לכניעה אחרים מציעים לך להתפתח. הדמימה קוראת לך לעצור, לוותר, להיכנע – כל דמימה מסתובבת במעגל. והגם שהיא נעה אין בה אלא רעש ואפקט של תנועה. היא צורה מעוותת של תנועה ועמידה במקום. לכל דמימה ישנה השתקפות במערך הגופני, והיא מופיעה בעיקר ככיווץ שרירים – כיווץ שנמשך ולא משתחרר. לאחר 3 ימים הוא כיווץ שרירים כרוני שיוצר לחץ על האזור, וצובר דלקת. כאשר הכיווץ לוחץ על עצבים שמובילים לריאות, למשל, מתחילה בעיה של כובד נשימתי, וכשאל הלב – שיבוש בתפקודו וזה כבר מסוכן. הקשיים הגדולים מתחילים כשהכיווץ הזה מתרחש באברים הפנימיים גם הם מורכבים משרירים. ללא הבנת סיבת הכיווץ-הדמימה נתקשה לטפל בבעיה. זו גם הסיבה שכאבי גב רבים שבים וחוזרים על עצמם וגם אירועים קשים באברים הפנימיים (למרות שטופלו במסירות, וידע רב, על-ידי רפואת הממסד).
בבואנו להבריא מחלה קשה ממש כפרקינסון, מומלץ להכיר את הדמימה. והפעם הנושא כל כך מורכב ורגיש ובכל זאת דווקא עליו אני רוצה לדבר אתך. כי הידע הזה, לדעתי חייב לעבור, גם אם הוא קשה לך לעיכול. כשמדברים על פרקינסון מדברים על פגיעה במערכת העצבים. האנרגיה שלה זכרית. והמסרים שנשלחים ברשת הזו גם לא נקלטים ו/או גם לא נשלחים בצורה סדירה על-ידי מערכת העצבים. כל מערכת העצבים מוגדרת זכרית וכל מערכת השרירים מוגדרת נשית אבל יש הבדלים מבחינת האנרגיה בין צד ימין (זכרי) ושמאל (נשי), למטה (נשי) ולמעלה (זכרי) – על כך במאמר אחר.

The Nightwatch by Rembrandt משמר הלילה - רמברנדט - יצירת מופתבודדים הצליחו כרמברנדט לתאר את הממד ההרואי שבהתגייסותו של ציבור אזרחי, פשוט, לאחוז בנשק להגנתו.

The Nightwatch by Rembrandt משמר הלילה – רמברנדט – יצירת מופת בודדים הצליחו כרמברנדט לתאר את הממד ההרואי שבהתגייסותו של ציבור אזרחי, פשוט, לאחוז בנשק להגנתו.

מבחינה פסיכולוגית מופיעה דמימה שמקרינה על מערכת העצבים. לא ידוע כיצד זה נעשה. כן ידועה הדמימה והיבטיה השונים. השכיחה בין דמימות הפרקינסון קשה, אכזרית ומכונה הדמימה של הכניעה מראש – היא שמקרינה על תחושת השינוי וזרימת האותות במערכת העצבים – מרגע שהאותות משתבשים הנטייה הראשונה לחשוב על אינפקציה שמקורה בכיווץ שרירים כרוני שהדמימה כך נראה יצרה אותה. כיווץ שרירים כרוני קיים גם באברים פנימיים. משלב בו מזהים תוצאה של ניוון בתאי מוח ומחסור בדופמין, אנו מכנים זאת מחלה ששמה פרקינסון. אומגה 3 (לא מחומצנת) מתאימה במינונים גבוהים (6 קפסולות ליום) במצבים כאלה.

Eve Tempting Adam, National Gallery of Canada

Eve Tempting Adam, National Gallery of Canada Johann Carl Loth  (Munich 1632–1698 Venice)

הדופמין הוא מוליך עצבי, כלומר יש לו תפקיד בהעברת האותות של המוח במערכת העצבים מה שחיוני בין היתר לשליטה בשרירים. מחקרים גנטיים ופתולוגיים עדכניים חשפו דלקות ולחצים שמתפתחים במוח ותורמים להתפתחות הנזק המוחי המוביל למחלה. נתונים אלו מתקשרים עם אומגה 3, שמן זרעי חרדל עליו כתבתי – כאן, שמן קוקוס, גופי קאטו ותורת הדמימה כולל את  לחיצות ההחלמה שמומחיותן בפריצת חסימות של מערכת הניקוז וההובלה בגוף. תסמין נוסף של המחלה – בספיגה הבלתי יעילה של מערכת העיכול גם היא ניתנת לשיפור בעזרת סדרה של סיבי תזונה ולחיצות ההחלמה. פתיחה מחודשת של מערכות הניקוז הווה אומר שיבתה של מערכת החיסון לתפקד.
על מערכת העיכול, תאי פייר – מערכת החיסון שבדופן המעיים רשמתי, די בהרחבה כאן. אני ממליץ להכנס למאמר ולהרחיב את הבנתך לנושא חשוב זה להחלמתך בעזרתו – הקישור אליו נמצא כאן.

אורפאוס מבכה את מות אהובתו - על מה בוכה אורפאוס על מותה או על הרגע בו שכח לבלום את תשוקתו להביט בה? Ary Scheffer, Orpheus mourning the death of Eurydice, 1814

אורפאוס מבכה את מות אהובתו – על מה בוכה אורפאוס על מותה או על הרגע בו שכח לבלום את תשוקתו להביט בה? Ary Scheffer, Orpheus mourning the death of Eurydice, 1814

יש לזכור שאחד מתפקידי המערכת החיסוניתבנייה מחודשת של רקמות שנפגעו, פתיחת חסימות לצד לוחמה בגורמים פולשניים ביניהם הדלקת שהורסת וחוסמת את ההנחיות מהמוח אל שרירי גופך.
על-פי תורת הכיווצים הכרוניים ודמימה שיוצרת אותם במעמקי הגוף – הדלקת במצב של פרקינסון, שמופיעה במוח איננה הבעיה. אבל, בנוסף לכך שנוכחותה במוח מצביעה על כיווץ שרירים כרוני היא מצביעה גם על כשל במעבר של תאי מערכת החיסון אל המוח. נציגי מערכת החיסון חייבים לעבור אל המוח, כדי ללחום בדלקת. בהעדר מערכת שנלחמת בדלקת הדלקת מתפשטת. היא תופסת שטח, לוחצת, חוסמת ובולמת זרימה חופשית גם בתוך המוח עצמו – בהמשך, תאי המוח האחראים על שחרור הדופמין נפגעים, או הקולטנים של המוח נפגעים או פעולת מערכת ההגנה של המוח ניזוקה אבל מה שברור זה שמערכת ההזנה נחסמת שם בשנים האחרונות מחקרים חושפים שקמח שעועית הקטיפה הקסומה, באנגלית Mucuna Pruriens (המקונה פרריינס) או אבקה, LDopa שהופקה מהזרעים, מכונה  המשמשת כ"מזון כתרופה" משחזרת את הדופמין. כיום משמשת מסיבה זו גם תרופות מסחריות ותוספי מזון לטיפול במחלת פרקינסון.  LDopa במסגרת המזון כתרופה נוטלים בדרך כלל כמשקה, דומה למשקה כורכום עם חלב סויה או קרם קוקוס. ביחד עם סדרת פגישות של "לחיצות ההחלמה" התוצאה יכולה להיות מדהימה.

פולי השעועית הקסומה מכילים Ldopa אשר הופך לדופמין ומשחזר את רמתו הנדרשת להחלמה במוח. כתוצאה מכך, משתנה הרעד, מתגמשת הנוקשות המוכרת במחלת פרקינסון [מקור1, מקור2].

. כך או כך, התוצאה שנגרמת על ידי ירידה של הדופמין היא פגיעה ביכולת השליטה על השרירים ועל התנועה. אבל כל אלו רק סימפטומים. תופעה שמאפיינת את המחלה.

גיא בן-צבי הוא אב נועז שהחלים את בנו מפגיעה באזורים אלו של המוח בעזרת שמן דגים מוגן מחימצון – ראיון על נושא מדהים זה כאן. יחד עם זאת כדאי לעיין במאמרי על שמן חרדל שהוכח כיעיל בנושא זה יותר בשל הרכב האומגה 3-6 המושלם בו – כאן.

למאמרי-

מטרת תהליך האבחנה היא לאתר את הגורמים המובילים לתסמין – תמיד רעד בידיים הוא הסימפטום הראשון והבולט ביותר. רעד של כף יד אחת, המתפשט בהדרגה לרגל באותו צד של הגוף ואח"כ בהדרגה גם ליד והרגל בציידו השני של הגוף. החלק המפריע ביותר לקרייריסטים, ורבים מהנפגעים בעלי קריירה משגשגת, הוא האיטיות. העולם בסלואו מושן. סימפטום נוסף המופיע במקרים רבים הוא שהפנים נראים חסרי הבעה ונוקשות שרירים.

השומרוני הטוב - דלקרואה Eugène Delacroix 1798 – 1863 The Good Samaritan (1849

Eugène Delacroix 1798 – 1863 השומרוני הטוב. The Good Samaritan (1849

צד שמאל של הגוף מדבר תמיד על מערכות יחסים בין האדם וסביבתו, על תגובותיו הרגשיות כלפיהן, ועל דרכי פעולתו נוכחותם.

צד ימין של הגוף, לעומת זאת שונה ומדבר על המשגה – על הדרך בה האדם קורא למערכות היחסים, וגם כיצד הוא מכנה את התגובות שלו עליהן. בודדים האנשים שהודו כי הם שבים ושוגים, כביכול מראש מוותרים על פרטים חשובים וסימנים במערכות היחסים שאליהם הם נכנסים.

- ביטחונו של מרסיאס על נגינתו בחליל הביא עליו את מותו. כאן הוא נופל ברשת אפולו . מרסיאס הסאטיר מצא את החליל, של אתנה ולמד לנגן בו בכשרון. כה גאה היה מרסיאס בנגינתו, עד שהתפאר שהוא מיטיב לנגן מאפולון. אפולון או אפולו החליט להעמידו על מקומו והזמין אותו לתחרות בנגינה, והתנה שהמנצח יעשה במנוצח כרצונו. שניהם ניגנו להפליא, ולא היה אפשר לקבוע נגינתו של מי יפה יותר. אלא שאז גברה תאוות הניצחון באפולו שציווה שינגנו על כליהם כשהם מהופכים. האל היפה ורב הכישרון הפך את הנבל ופרט עליו, מה שנבצר ממרסיאס לעשות בחליל הכפול. נקבע ניצחונו לאפולו, שקשר את יריבו לעץ אורן ופשט מעליו את עורו. צייר

– ביטחונו של מרסיאס על נגינתו בחליל הביא עליו את מותו. כאן הוא נופל ברשת אפולו . מרסיאס הסאטיר מצא את החליל, של אתנה ולמד לנגן בו בכשרון. כה גאה היה מרסיאס בנגינתו, עד שהתפאר שהוא מיטיב לנגן מאפולון. אפולון או אפולו החליט להעמידו על מקומו והזמין אותו לתחרות בנגינה, והתנה שהמנצח יעשה במנוצח כרצונו. שניהם ניגנו להפליא, ולא היה אפשר לקבוע נגינתו של מי יפה יותר. אלא שאז גברה תאוות הניצחון באפולו שציווה שינגנו על כליהם כשהם מהופכים. האל היפה ורב הכישרון הפך את הנבל ופרט עליו, מה שנבצר ממרסיאס לעשות בחליל הכפול. נקבע ניצחונו לאפולו, שקשר את יריבו לעץ אורן ופשט מעליו את עורו. צייר Luca Giordano, 17th century, oil on canvas

רצונם של הנפגעים בדמימה זו לפתח מערכות יחסים מובן, קסמם הרב, לצד כשרונם הגדול פותח בפניהם הזדמנויות רבות, אבל לא תמיד מאפשר להם, להמשיג נכון את המערכה המורכבת, שמערכות יחסים אלו יוצרת בחייהם –

במצבי הפרקינסון חשוב מאוד לדעת היכן החלה המחלה להשתקף בגוף – בצד שמאל או בצד ימין – מידע זה חשוב ביותר, כי הוא שמכוון את תהליך ההחלמה – פגיעה בצד שמאל במקרה של פרקינסון אומרת: צד ימין. כמעט תמיד עומדת כאן תפיסת עולם וותרנית, המשגה שלא רואה ברמזים הקטנים את הטעות החוזרת על עצמה ואת ההחלטה השגויה לרוץ קדימה מבלי לשקול את הרמזים הללו. דוסטויבסקי בבואו לנתח את הבעיה טען שמדובר כאן למעשה בוויתור על הרצון. דרך מוזרה למלא שאיפות לטווח הרחוק מתוך התלהבות פנימית ומעוורת. העצמי, שוכח את האזהרה ברגע האמת ופועל בניגוד להנחיות על-מנת, יאמר דוסטוייבסקי: "להיכשל" שהכול יישרף (כמו באידיוט). במאמרי "למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר" מתואר מסלול רגיל שבו תמיד נמצאות שלוש תחנות חולשה – הן יכולות להרוס הרבה החלטות – חשוב להכיר אותן. חלק מנקודות החולשה ביולוגיות, אחרות פסיכולוגיות – דמימת הוויתור מראש מורכבת מאוד – לא כדאי בגלל שני מאמרים להחליט שהבנו הכול – אף שביסודם של דברים הפשטות מככבת. למאמרי: "למה אני לא מצליח להתמיד – והסוכר" – נא להקליק- כאן.

מזרקת "האריה ושמשון הגיבור" שבגן המזרקות הנודע שבמתחם הארמונות והגנים בפטרהוף שמחוץ לפטרסבורג – רוסיה. בהחלט לא מאזכרת את פרשת קיצוץ השער ודלילה – בה אבד שמשון את כוחו, לאחר שחשף בפני דלילה את סוד שערו.

נושא הדמימה תמיד פשוט ומורכב, גם דמימת הוויתור מרצון על מימוש השאיפות בטווח הרחוק פשוטה. כדי להבין את מחזוריות הדמימה יש להכיר את מעגל היסוד שבו דמימה מתנהלת. והדמימה שלפנינו בעלת מעגל יסוד כזה. למעגל הדמימה 8 תחנות והן מוצגות כראשי פרקים – דוסטוייבסקי היה עושה זאת טוב ממני, למשל בספרו על רוגוזין – המיליונר פארפיון רוגגוזין – אחד מגיבוריה הראשיים של דרמה שמתרחשת בפטרבורג ואחד מגיבוריה סובל ממחלת הנפילה וכמובן נסטסיה פיליפובנה, היפה בנשים: 1. שאיפה לדבר מה, 2.רצון לממש שאיפה עמוקה, 3.אזהרה מפני הדברים שיכולים לקלקל בדרך, 4.יציאה לדרך – 5.התלהבות מובילה את האדם אל הדרך, 6.כוח התמדה ואומץ הלב מתפתחים בהולך ומאפשרים לו להתקדם בדרך, להתגבר על כמה מכשולים – 7. בעזרתם הוא לומד על הדרך שיש ללכת בה – בהמשך לזכות ניסיונו גם ההולך מצליח להתגבר על קשיים וליהנות מהדרך, הגעה לצומת בה יש לזכור את דבר האזהרה שהתקבלה כבר בהתחלה. 8. אבוי, הלהט משכיח את האזהרה, את אותות האזהרה, על-מנת שכישלון מוחלט, כביכול, יגיח ויכה בהולך השאנן בדרכו. (8 תחנות שלכל אחת משמעות רבה וכוח השפעה לטוב ולרע).

"The Abyss" Pietro Canonica 1869 – 1959.

"The Abyss" Pietro Canonica 1869 – 1959.

הדמימה מחזורית. היא פועלת במעגל, ניקו הורדניצ'נו שטבע את המונח דמימה, השווה אותה למשאית שזקוקה למקום חנייה בכדי לפרוק סחורה ועוד בעיר פקוקה. היא נעה במעגלים בחפשה נקודת חנייה. נעה עם הסחורה, שואפת לפרוק אותה, אבל ממשיכה להסתובב ולחפש לה חנייה.
הדמימה נעה במעגלים, בהבדל מקו התפתחות ישר ואינסופי. רושמים אותה במעגל ובו מסמנים תחנות מרכזיות שלה. (שירטוט של הדמימה מצורף כאן למטה) כך, בעזרת השירטוט, נתן לעקוב ולחשוף את הצומת בה האדם רגיל להתעלם מאותות האזהרה.
עולמי הוא עולם התנועה. אני רקדן וביסוד הריקוד שלי העמדה: אין דמימה בטבע.העולם הוא תנועה ותו לא (הכל זורם) , כדברי אפלטון (תאיטיטוס) אם יצא לכם לראות מי ממחולותי תחשפו מיד לדרך מחול שהחיפוש אחר העדר דמימה במרכזה. תנועה יחסית אפס =אוניסונו, שכיחים בריקודים רבים זו דמימה נפוצה. מי שחשף אותה ראשון היה הצייר טינטורטו – נערץ עלי, ורשם אותה ראשון אינשטיין. אני ממליץ לך לקרא את משל הרכבות שלו כדי להבין למה שני רקדנים שרוקדים יחד בו בזמן באותו כיוון עומדים. לא נעים זה ביחס לזה. לא תמצא במחולותי דמימה! על יסוד ערך דמימה כזה לחמתי רוב שנות יצירתי ומשום כך ולזכות זאת קמה דרך ההחלמה, פורצת הדמימות. לחיצות ההחלמה – בתחילת דרכי שמשה זו להגמשת הגוף, וליצירת מערבולות תנועה מורכבות על הבמה.

דמימת הוויתור מרצון נקשרת תמיד בקסם אישי, אומץ ובאהבה ללא עוז רוח, קסם אישי ויכולת להתלהב או לבעור באש האהבה אין טעם ואין משמעות לכניעה מרצון – בצומת מסוכן. ויתור סתמי הוא דבר חסר משמעות על נפש האדם, לא ינעץ בה סימן. לא הוא שעומד בפנינו ולא הוא שמככב מאחרי הפרקינסון. נהגים, אפשר לשחרר את מסלול העקיפה בכביש בין עירוני. רוצה לנהוג לאט – סע בצד ימין בלבד. פנו את מסלול העקיפה ותנו לנו לעקוף במסלול השמאלי. לא זה הוויתור שיביא אותכם לפרקינסון.

במקרים מסוימים להתאהבות המרשימה יש מקום חשוב להבנת אחת התחנות המרכזיות ביותר להתפרצות התופעה. מאחד כוח ההתאהבות מריץ אותך, בהתרגשות בצומת. שם נמצא האיסור, המקהלה העתיקה בישרה לך עליו כבר מזמן. אבל שתיים; כאן משהו בך דוחה לגמרי את ההנחיה של המקהלה האדיבה, של המורה שרואה אותך ואוהב אותך באמת.
חקר התופעה יצביע במקרים אחרים על הלהט להגיע למטרה, או על הכריזמה, האישיות המקרינה קסם או על היכולת לשכנע, למכור גם אמנות הפיתוי והכיבוש, הכושר להקשיב לזולת. הבנת התופעה וכיוון התפתחותה מכוונת את הדרך להחלמה מכשליה.

כשאורפיאוס כמעט הגיע ליעדו אל פני כדור הארץ, הוא התפתה להסתכל אחורה על אורידיקה, כדי לוודא שהיא עקבה אחריו לאורך כל הדרך למעלה.  בו ברגע, אורידיקה נעלמה בחזרה אל האפלה של השאול.  הציור אורפיאוס ואורידיקה (למעלה) מתבונן את רגע ההחמצה של הגבר שלא הייתה אמורה לסמוך עליו.

כשאורפיאוס כמעט הגיע ליעדו אל פני כדור הארץ, הוא התפתה להסתכל אחורה על אורידיקה, כדי לוודא שהיא עקבה אחריו לאורך כל הדרך למעלה. בו ברגע, אורידיקה נעלמה בחזרה אל האפלה של השאול. הציור אורפיאוס ואורידיקה (למעלה) מתבונן את רגע ההחמצה של הגבר שלא הייתה אמורה לסמוך עליו. George Frederic Watts (1817-1904), Orpheus and Eurydic.

בהולכנו אחר האהבה. היא אחת התחנות המסקרנות ביותר במעגל דמימה זו. אנו מסתכלים על התחנה הזו במעגל הדמימה – האהבה ומייד נזכרים והולכים בעקבות איש הכמעט, גיבור עז רוח בעל כריזמה מפוארת וכישרון אמנותי של גאון – אורפאוס, האדם הקורן קסם אישי שפספס את היקר לו מכל את אהובתו אורידיקה אורפאוס הצטרף לגיבורים שהפליגו בספינה אַרגוֹ להביא את גיזת הזהב, וסייע בשירתו ובנגינתו להביא לכניעתם של אחרים על רצונם ולפתוח בעזרת יכולת מופלאה זו לפניו את  הדרך. כשחזר מן המסע, נשא לאשה את אֶוּרידיקֵה וחי איתה בתְראקיָה. בעמק שליד נהר פֵּנֵיוֹס היא נמלטה מאַריסטַיוֹס שניסה לאנוס אותה. במנוסתה דרכה אורידיקה על נחש קטלנני, שהרג אותה.  אורפאוס ירד למעמקי השאול כדי להחזיר את אורידיקה לחיים. בכוח אישיותו וכשרון נגינתו וזמרתו המופלאה הוא השפיע על כארוֹן שייט המתים, ועל הכלב קֶרבֶּרוֹס העומד בפתח השאול להיענות לרצונו. אפילו ליבו של הַדֵס, אל המתים, התרכך נוכח קסמיו. הוא הסכים שאורפאוס יממש את שאיפתו ויעלה את אורידיקה אל עולם החיים, ובלבד שלא יפנה אליה את מבטו. אורידיקה הלכה במעבר החשוך בעקבות אורפאוס, שנזהר לא להביט בה. בסוף הדרך, כאשר קרני השמש נראו, הוא שכח את העצה הטובה, פנה אחורה להסתכל, ואורידיקה נעלמה באפילת השאול. וכל ששמע היה לחישה 'היה שלום'. לא מומש הרצון – מדוע עז הרוח סובב את ראשו כשידע שזו הדרך שתביא למפלת שאיפתו – היא שאלת הפרקינסון. שאלה שמעגל הדמימה מבקש לחשוף, הגם שלא אותה מתארת המיתולוגיה, רק את ההחמצה הגדולה, את הכמעט. לשם כך יש להשתמש ב"גברת עם הקמליות" (La dame aux Camélias)  של אלכסנדר דיומא הבן, שפורסם ב-1848. או בתרכיז העלילה – שעובד על ידי דיומא עצמו למחזה מופלא בשם זהה ועלה על בימת התאטרון רק ב-1852, בשל בעיות צנזורה. אפשרות נוספת שעומדת בפנינו להבנת הרעיון הרגשי המורכב הזה נחשפת גם מהלברית של פרנצ'סקו מריה פיאבה – לה טרוויאטה (La Traviata) שג'וזפה ורדי כתב עליו את האופרה המפורסמת שלו.

מרי דיופלסי ההשראה לספר המהולל הגברת עם הקמליות La Dame aux camélias) Marie Duplessis, painted by D'ALPHONSINE DITE.

מרי דיופלסי ההשראה לספר המהולל הגברת עם הקמליות La Dame aux camélias) Marie Duplessis, painted by D'ALPHONSINE DITE.

התחנה הבולטת ביותר כאן היא השאיפה למימוש עצמי ויכולת הפיתוי או פיתוח קסם אישי. העלילה מבוססת על סיפור אמתי שנקשר בחיי דיומא הבן וגם בחיו של פרנץ ליסט והגבירה מרי דיופלסי Marie Duplessis. דיומא הבן מספר שבמאה התשע-עשרה התפתחה נערת כפר מקסימה, חסרת אמצעים לאישה בעלת יכולות חברתיים מופלאים ולה קסם אישי רב. שמה היה מרגריט גוטייה, אמנית-בדרנית-מארחת משובחת שרכשה לעצמה יכולות מעולות וגינונים אציליים מהחברה האצילית של צרפת לצד יכולות אינטלקטואליות יוצאות דופן. מהיכולת הזו, ללכת קסם על החזקים והעשירים בחברה ההיא היא שאבה את יכולת התפרנסותה – קוֹרטיזָנה מהוללת כיום בוודאי היינו מכנים אותה דיפלומטית שרצה לראשות מדינה, שחיה בפריז והלכה קסם על צמרת החברה. ארמן דובאל, צעיר בן טובים ממשפחה בורגנית, מייצג את החברה הזו. השניים נפגשים והופכים לזוג אוהבים. ארמן, שסיים לימודי משפטים, אינו עובד למחייתו אלא חי מקצבה שמעניק לו אביו. מרגריט  גוטייה חולה בשחפת, ולמרות זאת ארמן המאוהב מצליח לשכנע אותה לנטוש את חיי ההוללות ולחיות אתו.

בשלב מסוים מתערב בנעשה אביו של ארמן. הוא מנסה לשכנע את בנו לנטוש את אהובתו, למען כבוד המשפחה. משנכשל, בא האב לדבר על לבה של מרגריט גוטייה. הצומת הגדול בא אל חייה. היא נופלת בו – האב משכנעה כי לטובת אהובה הצעיר עדיף שתותר על האהבה ושייפרדו. מרגריט גוטייה מתפתה, משתכנעת לוותר. בצל הפרידה מאהובה גוססת גוטייה ממחלתה ומתה.

שני סופים טרגיים וכתף ימין גבוהה - נפוליון בונפרטה

כתף ימין גבוהה – חושפת בחירה בכישלון – נפוליון בונפרטה.

מתבוננים במעגל הוויתור מרצון ומבחינים גם בתחנה נוספת שיש לה השפעה עצומה על הדמימה – שאיפה אישית. תחנה זו יכולה לקבל ממדי ענק אז שאפתנות היתר ממלאה אותה ויכולה לערער על ההרמוניה הטבעית של מילוי הרצון כשהשאיפה הופכת לתאוות כוח – זה הרגע בו מחלת הפרקינסון אמורה להתחיל דווקא בצד ימין של הגוף. בכף יד ימין, לא בשמאל כנהוג. גם הקושי לוותר – כאשר אדם מתעקש על משענת והיא הולכת ונחשפת כמשענת קנה רצוץ – המחלה מתחילה בצד ימין של הגוף וקשיות השרירים מגיעה לעצמה שכמעט ואי אפשר להתמודד אתה. אפילו לחיצות ההחלמה אז מתקשות להתמודד עם הבעיה. קשיי ההמשגה בולטים – למשל, דמימה שמובילה אדם לפעול בדרכים שנוגדות את תפיסת עולמו הבסיסית, או את תפיסת המוסר שלו דמימה שהופכת מושגי יסוד גרועים לטובים יכולה לפגוע בכמה רבדים של נפשו או בצד ימין של גופו ובתאי המוח השמאלי שלו.

החירות מובילה את ההמונים דלקרואה אז'ן

החירות מובילה את ההמונים דלקרואה אז'ן.

מי שהחליט שהוא לוקח את עצמו בידיים ומציל את עצמו ממצבו הביש שאליו נקלע – לוחם בשורשי הבעיה. דרך מורכבת מאוד כי פריצת הדמימה של הוויתור מרצון מאוד שורשית, ועל היוצא לדרך לארגן קבוצת תמיכה, מטפל נחוש, והבנה לכך שהקשיים באמת עצומים. כי מאחורי הפרקינסון שב וקופץ המעגל ההפוך של כניעה קלה, ויתור מרצון ואפילו פחד להצליח והיפוכו תאוות כוח, נחישות חסרת מעצורים וחוסר גמישות.

הסימפטום הבולט ביותר במחלת פרקינסון הן הרעידות בידיים, ולפי תורת הדמימות שעומדת ברקע לחיצות ההחלמה שרירי הידיים או הזרועות נפגעים כאשר אנחנו לא מדברים על משהו משמעותי לחיינו.

לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

רבים  חווים מצב שמתפרש אצלם כ"בטח, לא יקשיבו לי", "לא יאמינו לי" – העדר הכרה היא חוויה דורסנית, קשה ומבודדת כתחושת הדחייה, ותחושת האי שייכות. מראש אין טעם להגיד, לספר, להתוודות כי לא יקשיבו לי – הוויתור מראש מופיע גם באגן. בפריפרמיס, שריר האגסי שנמצא באגן (על שריר האגסי אני מדבר בסרטון שהקישור אליו – כאן) אבל גם כדמימת אורפאוס

הוויתור מראש – כאשר הרופא אומר לנבדק: "יש לך פרקינסון והסימפטומים עלולים להתפשט גם לאיברים נוספים". מומלץ להמתין רגע.

Presentation of the Virgin Mary in the Temple by Jacopo Tintoretto (1518-1594).

Presentation of the Virgin Mary in the Temple by Jacopo Tintoretto 1551-56 מוצג בונציה בכנסיה .the  Madonna dell'Orto (1518-1594).

אני מבקש להזכיר לך שאם האבחנה שלך נעשתה על ידי הנוירולוג של הממסד הרפואי, מומלץ, במידה ואפשר, לקבל חוות דעת שנייה מנוירולוג המתמחה בפרקינסון (יש אבחונים שגויים רבים ולא קל לאבחן את המחלה הזו). אני ממליץ מאד ליצור קשר עם עמותת הפרקינסון בישראל, לשוחח עם חולים ותיקים ולראות אם מה שהעמותה מציעה מתאים למאובחן.
כמו כן, הדמימה שקופצת עליך באותו רגע והמצב שלך אומרים לי: גופי קטו!

טינטורטו - קטע מתוך מות אדוניס שמוצג Private Collection, Sweden. La Mort d’Adonis vers (Italy, 1518-1594)

טינטורטו – קטע מתוך מות אדוניס שמוצג Private Collection, Sweden. La Mort d’Adonis vers (Italy, 1518-1594)

גופי קטו עוזרים לחדש את המוח ולבלום גם מצב בו תאי מוח רבים מדי מתים.
מקורם של גופי הקאטו בתזונה – בפרוק שומנים – לכן התזונה המומלצת לך תהיה שומנית, והסטייק שלך כדאי שיהיה אנטריקוט – ולא סטייק סינטה.

גבר עם אריה על אנדרטת ויקטוריה, ארמון בקינגהאם, לונדון

רוצה גבינה, יש אישור, ותנאי שגבינה שלך תעמוד על 32 אחוז שומן – ואפילו יותר – כך גופי קטו ייווצרו בתוך גופך ויחלימו את השכל שלך. דבר נוסף: יש להקפיד על הכמויות רק 10% מתפריט המזון היומי- יכלול שומנים לא יותר.
שומנים בריאים מהצומח עדיפים.

סיבלס (קיבלה), האלה האם בדת הפריגית, הרחם של היקום, יושבת במרכבה הרתומה לשני אריות. מדריד, ספרד.

מערכת החיסון
המוח נפגע וקורא לעזרת מערכת החיסון – הרפואה הממסדים טועה כאן. היא פועלת באופן שקשה להסביר. עד כה פעלה פשוט נגדה  – בבקשה לבלום את כניסתה של מערכת החיסון למוח – "לפי הגישה שלנו", מסבירה פרופ' מיכל שוורץ, "כשתאי החיסון לא נכנסים למוח כמו שצריך ולא עושים את תפקידם" מתפתחת מחלת המוח. היא ממשיכה ומוסיפה שבאופן נורמלי, הם היו צריכים להיכנס למוח כדי לפנות חומרי פסולת ותאי מוח מתים. כאשר הם לא עושים את זה, "מתחילה שרשרת אירועים שמחוללת שורה של נזקים. כך שבעצם, לא רק שלא נכון להיפטר מתאי החיסון במוח, אלא להפך. צריך לגייס עוד תאים ולאפשר להם להיכנס בצורה מבוקרת כדי שיפנו סוף־סוף את הפסולת". (מקור)
גְלִיָה (Glia) – מערכת החיסון שפועלת במוח והיא מתגייסת למצב שנוצר. המיקרוגליה או גְלִיָה (Glia) היא מערכת החיסון של המוח. הגליה אחראית  על תחזוקה שותפת של המוח. בעת מצוקה מסבירה פרופ' חוקרת המוח פרופ' מיכל שוורץ "נוספים לעובדים הקבועים האלה גם עובדים זמניים מבחוץ – תאים של מערכת החיסון (מקור).
ד"ר מארי ניופורט ממליץ על צריכת שמן קוקוס בהדרגה, כמקור לשומן צמחי. לדעתו יש להגיע  לרמה של 8 כפות ביום. כמה הסברים לכך הראשון גופי קטו אבל ישנו הסבר נוסף – שמן קוקוס הוא שומן רווי עם 66% MCT (חומצות שומן בגודל בינוני). לפנינו מוח שגלוקוז לא מצליח להגיע לתאיו, הוא מתפקד כרדיקל חופשי והופך לדלקת. מנגנון מסוג זה מתרחש בחומר השחור במחלת פרקינסון. בעוד המוח לא מצליח לקבל גלוקוז, חומצות שומן בינוניות MCT הופכות לקטונים בזריזות ומשמשות כתחליף "דלק" למוח ומאפשרת תיקון וצמיחה מהירה של תאים בריאים. השמן מסייע גם לחולי אלצהיימר ולסוכרתיים: שמן קוקוס עשוי בהחלט להוריד סוכר. יש לקחת בחשבון ששמן קוקוס עשוי להעלות את הLDL ("הכולסטרול הרע") בכ8% אך, לדעתי ההחלמה מפרקינסון קודמת.

פיליפ של אקארניה היה רופא וידידו של אלכסנדר הגדול. כאשר נתקף אלכסנדר הגדול בחום גבוה, היה זה פיליפ של אקארניה שהציל את חיו. הרופא השתמש באמצעי טבעי, פשוט ומדויק – מים – על ידי רחצה במים קרים של נהר סיידנוס בקיליקיה והציל בכך את חייו. אלכסנדר הגיבור לא פחד מהרופא המהפכני וגם לאחר שפרמניון שלח להזהיר אותו מהרעלה – הרופא פיליפוס שוחד על-ידי דריוס השלישי להרעיל אותך אמר השליח – בטח אלכסנדר במי שיודע לרפא.
הציור הזה מתאר את המקרה הזה; ומראה את שלב ההחלטה של המלך לתאוששות ולהחלים מה שהביא בסופו של דבר להחלמתו המהירה של המלך.
פיליפ של אקארניה היה עדיין רופאו של אלכסנדר כשצר על עזה בשנת 332 לפנה"ס, כפי שקרטיוס מדווח.
צייר – ז'אן ה-2 רסטו צייר צרפתי (מוצג כיום בלובר) ותלמידו של הצייר הידוע דאז ז'אן ז'ובנאט. בנו, ז'אן-ברנרד רסטאוט (1732–1797), זכה בפרס דה רומא בשנת 1758 Alexander of macedon trust's the doctor Philip, Jean II Restout (1692 -1768)

על הדרכים להירפא מאלצהיימר כתבתי במאמר: "רוצה להחלים מאלצהיימר" הקישור למאמר – כאן. במאמר הסבר מפורט על גופי קטו ועל מערכת החיסון של המוח.

תזונה
ההמלצות כאן הן כלליות בלבד ולא בהכרח מתאימות לכל המקרים. יחד עם זאת, רצוי לאכול ירקות אורגניים, כדי להקטין ככל האפשר את כמות הרעלים הנכנסים לגוף.
להקטין צריכת חלבונים (לא יותר מ-26 גרם חלבון ליום – אני ממליץ לעיין בנושא זה בהנחיות לחולי אלצהיימרכאן. – לגלול לסוף המאמר.) על המזון להיות בעיקר בסיסי – גם כאן הסבר מפורט במאמר – " מצב בריאותי מתדרדר באשפוז" כדי ללמוד יותר כיצד למנוע עודף חומציות בגוף.
שמן – יש להשתמש רק בשמן זית, שמן קוקוס, שמן אבוקדו גם בשמן זרעי חרדל, סובין אורז ובחמאה (עדיף מחלב אורגני).
להתחיל עם צום חי – עליו אני כותב כאן – מרגע שנודע לך על המחלה, כדאי לך לקרוא את המאמר "אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים" בו אני מפרט מה הוא צום חי – ההמלצה היא לצום חי בן -30 יום ולאחר מכן להתייעץ עם מומחה, כיצד להמשיך.
מים – ללגום רק מים. ליטר וחצי לפחות ביום. גם תה לבן – שתו תה לבן לא קפה לא תה לתענוג בן הארוחות.
התה הלבן, נמצא כיום בחנויות הטבע והבריאות ברחבי הארץ, הוא מקור מצויין להגנה מפני פרקניסון. עלי התה הלבן מכילים כמות גבוהה של פוליפנלים – תרכובות אורגניות בעלות תכונות נוגדות חמצון, שבמחקר שנערך ביוסטון, טקסס, נמצאו כמסייעות במניעת התפתחותו של לחץ חמצוני בתאי המוח וחיסונו מפני נזקי הגיל השונים. גם תה ירוק, המכיל פוליפנולים, אך בתה הלבן הם נמצאים בכמויות גדולות יותר ולכן הוא המומלץ לך.
ויטמין D3 טבעי בלבד (מקרני השמש, עוד על כך במאמרי- כאן) – מסתבר שמחסור קטן ביותר בו עלול לדרדר את המוח שלך לסכנה ככל שהגיל שלך עולה. במחקר שנערך בשנת 2008 נמצא כי 70% מהלוקים בפרקינסון בגיל מוקדם סבלו מרמות נמוכות מאוד של ויטמין D3 ממקור טבעי (לעולם לא תוסף).
ויטמין B6 אבוקדו, תפוח אדמה, פלפל,  כרוב ושיבולת שועל גסה – הוא חומר המסייע בחילוף החומרים של החלבון בגופנו, ומתברר שיש לו תפקיד גם במניעת פרקינסון. במחקר שנערך ביפן נמצא כי תזונה דלה בויטמין B6 מעלה את הסיכון ללקות בפרקינסון ב-50%, בייחוד בקרב אנשים שעברו את גיל 55, בעוד שרמות גבוהות מויטמין B6 מצמצמות את הסיכון ללקות במחלה ב-54%, כפי שנמצא במחקר שנערך בשנת 2006. איכלו הרבה גמבה – פלפלים מתוקים, אדומים ולאחר צום חי גם דגי סלמון, ביצים ובשר בקר שמן (אנטריקוט), בכולם כמויות נכבדות מויטמין B6. וקראו את מאמרי על שעועית הקטיפה הקסומה – טלו כ 500 מ"ג אבקה מהפולים היבשים כל יום – למאמר – כאן.

שבו בשמש – כרבע שעה חשופים ככל האפשר בבקר וטלו מנה יומית של קמח פולי שעועית הקטיפה הקסומה, באנגלית Mucuna Pruriens (המקונה פרריינס) עליה פרסמתי – ♥ כאן

להימנע
מפחמימות – להימנע מסוכר ומפחמימות וממאכלים המכילים קמח לבן ו/או סוכר לבן ו/או ממתיקים מלאכותיים.

למאמרי

מעודף ברזל – צריכה מופרזת של ברזל -יכול להיות הרסני ואף לעלות את סיכוייכם ללקות בפרקינסון. צריכת יתר של ברזל עלולה לתרום ללחץ חמצוני, המתבטא בשחרור של רעלניים הידועים כרדיקלים החופשיים שגורמים להתנוונות תאי המוח, כפי שקורה בעת התפרצותה של מחלת הפרקינסון.

אני מזמין אותך לאתר החדש של לחיצות ההחלמה – להקליק כאן

אני מזמין אותך לאתר החדש שלי – לחיצות ההחלמה

עורקים גמישית הסוד והדרך לזכות בבריאותך מחדש מאמר יסוד על גמישותם של העורקים 

המשך במאמר "אי ספיקת כליות – להתענג על מזון – דיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע" – כאן

למאמר "סוכרת כלייתית (נפרופתיה סוכרתית) כן, אפשר להחלים".

כולסטרול גבוהה – מדד חדש – יחסי הכולסטרול התקין הוא שקובע – כיצד להחלים ללא תרופות

אי ספיקת כליות – צום חלבונים

אי ספיקת כליות מתוקה: (נפרופתיה סוכרתית) אפשר לצאת בשלום מהצרה המסוכנת לסוכרתיים – צום חי

אי ספיקת כליות – מתכונים לדיאטה מאוזנת – טעימה להשתגע

ירידה בתפקוד הכליות

רוצה להחלים מאלצהיימר

רוצה להחלים מפרקינסון

קל לנקות את הכבד

נשארו לך שאלות

אני מזמין אותך ליצור קשר בטופס כאן למטה,

אשמח לשמוע ממך – ירון מרגולין

אשמח להשיב לכל שאלה.

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך).
    מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    התה הטחון – מאצ'ה Matcha מתכונים

    מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

    Matcha הוא תה ירוק יפני, מעובד בצורה מיוחדת בה הוא נטחן דק לאבקה. האבקה מכילה EGCG (epigallocatechin gallate): Epigallocatechin gallate (EGCG) הוא תרכובת צמחית מיטיבה עם בריאותנו בשם קטצ'ין. הקטצ'ינים הם נוגדי חמצון חזקים המסייעים בהגנה על התאים מפני נזקי רדיקלים חופשיים. הקטצ'ינים EGCG ECGC  נמצאים בעיקר בתה ירוק מסוג מאצ'ה, אם כי הם נמצאים גם בזנים אחרים של תה (שחור, לבן, אולונג). המאצ'ה גם תה ירוק מכילים גם קטצ'ינים אחרים, כמו אפיקטצ'ין, אפיגאלוקצ'ין ואפיקטצ'ין גלאט. הקטצ'ינים שבמאצ'ה יעילים פי 25, יותר מויטמין E בהגנה על תאים מפני נזקים הקשורים ללחץ חמצוני, ופי 100 מויטמין סי [מקור].

    בהמשך המאמר מתכונים לתה מאצ'ה כמו אייס מאצ'ה לאטה MATCHA GREEN TEA SMOOTHIE, ומאצ'ה לימונדה גם מילקשייק מושחת עם מאצ'ה וגלידת וניל.

    טנצ'ה הוא חומר גלם מעלי קָמֶלּיה סינית המשתוקקים לקרני שמש, למאצ'ה וככזה הוא נדיר. אפילו ביפן קשה למצוא טנצ'ה בחנויות. למעלה קָמֶלּיה סינית. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.

    המאצ'ה מגיעה מהצמח קָמֶלּיה סינית     Camellia sinensis (קמליה סיננסיס) או צמח התה היא שיח ירוק-עד ובעל פרחים ממשפחת התאיים [מקור]. את כל סוגי התה בעולם: תה לבן, תה ירוק, תה אולונג, תה שחור ותה מאצ'ה (Matcha) מפיקים מזניו של הצמח קָמֶלּיה סינית. עם זאת, מה שמייחד את Matcha הוא הדרך, והשיטה הקפדנית והמדויקת שבה מופק התה המופלא הזה. בסוף התהליך, מייצרים אבקה וככל שתה המאצ'ה שמתקבל ירוק יותר, כך האיכות שלו גבוהה יותר, וגם הטעם של התה מעולה יותר. הרמה הגבוהה מכונה ceremonial (טקסי) ורק היא משמשת בטקס התה היפני.

     מאצ׳ה היא תה שהוא ״סופר פוד״ – אבקה מופלאה ולא רק שהיא טעימה, היא גם סופר בריאה. יש בה אנטיאוקסידנטים, המאצ'ה מעניקה אנרגיה   לאורך היום. המאצ'ה מכילה פי 137 יותר נוגדי חמצון מתה ירוק רגיל ופי 15 יותר ערכים תזונתיים אבל היא מרזה ושורפת 25% יותר קלוריות בהשוואה לתה ירוק רגיל. מקור הצילום בצילום מסך מכאן.
    תה מאצ'ה קר. צילם ירון מרגולין

    ה Matcha נקצר ביד רק פעם אחת בשנה.  בערך שישה שבועות לפני הקציר, שדות התה מכוסים מלמעלה ביריעות קש מסורתיות או בבדי ויניל שחורים. הבדים מסננים ומצלים או מפחיתים לאט ובהדרגה את כמות קרני השמש שחודות ומגיעות אל הצמחים. כתוצאה מהצללה זו, עלי התה משתוקקים לאור, לפחות 20 יום לפני הקצירה, ומתחילים להגביר את כמויות הכלורופיל בהם וגם את כמות חומצות האמינו; המוצר הזה מיוחד עוד יותר שהרי רק שני העלים הטריים ביותר שנמצאים בקצה כל ענף חדש נקטפים.  לאחר מכן העלים האלו עוברים אידוי שמביא לשמירת הצבע והחומרים התזונתיים. מהלך זה גם נועד לעצור את הפעולה האנזימטית שמתרחשת ברגיל בתוך העלים. שלב הייבוש הידוע מגיע רק עתה. העלים הצעירים מיובשים בכלובים גדולים בהם פועלים מפוחי חימום. שם הם מתייבשים לגמרי.  לאחר שהם מתייבשים, הם ממוינים לפי דרגות איכות כשהעלים הצעירים, הירוקים והרכים ביותר הם האקסטרה שמכונה "מיועדים לטקס התה".

    מילקשייק מאצ'ה, ירון מרגולין לוגם מאצ'ה מחלק שייק (15₪ לכוס) בפוג'י, מסעדה יפנית מעולה בפאטייה שבתאילנד. צילום יורי מרגולין.

    כדי להגיע לאבקת המאצ'ה העלים מועברים למשימה חדשה, רבת סובלנות של ביטול גזירה והסרת ורידים. משלב זה העלים עוברים עוד מיון כך שאם העלים מגולגלים הם הופכים לתה ירוק מובחר בשם Gyokuro, בעוד שהעלים שמונחים לייבוש הופכים לטנצ'ה (Tencha). המאפיין העיקרי של הטנצ'ה (בצילום למטה) הם בסופו של תהליך פתיתים קטנים וירוקים בצבע כהה [מקור].

    למעלה עלי טנצ'ה יבשים ורופפים, לאחר מעיכתם יהיו מוכנים להכנת אבקת המאצ'ה. צורתם המעוכה, טרם נטחנו לאבקה, מקשה על הבישול והפתיתים שנוצרים צפים על גבי המים, המקצוענים חולטים טנצ'ה באותו אופן שחולטים גיוקרו, תה יפני מובחר [מקור].

    ביפנית פירושו של מאצ'ה הוא תה טחון. הסיבה לכך שיש לטחון טנצ'ה כדי להפוך אותה למאצ'ה. הטנצ'ה נשמר בקירור עד שהוא מוכן לטחינה. הטחינה נעשית באמצעות גלגלי גרניט גדולים המסתובבים לאט ובעדינות, הופכים את העלים לאבקה דקה מאוד הידועה בשם Matcha. ברגיל הטחינה ארוכה. יותר משעה לוקח לטחון 30 גרם טנצ'ה למאצ'ה. תהליך הטחינה הזה הוא סיבת השם שנגזר ממנה המושג מאצ'ה Matcha — 抹 茶, מילולית, "תה טחון".  Matcha נארזת בשלב זה מוכנה להכנת ה"תה".

    ירון מרגולין עם מילקשייק מאצ'ה של מסעדת זן בפאטייה, תאילנד. צילם יורי מרגולין

    מתכונים

    כיצד להכין תה מאצ'ה

    מערבבים מים חמים ומאצ'ה. יש שמשתמשים לשם כך בשייקר, או במקציף או בכפית דמויית מברשת. אפשר לערבב עם כפית רגילה בסבלנות. חסרי הסבלנות ימזגו מים חמים לתרמוס יוסיפו 2 כפיות מאצ'ה – אבקה. יסגרו מכסה ויערבבו.

    כיצד להכין משקה קר נפלא מאבקת מאצ'ה בשכבות ועוד בפחות מ-5 דקות!

    מצרכים: תה ירוק מאצ'ה, חלב (כל סוג), קרח, מים וממתיק כמו דבש אגבה, מייפל או סוכר.: תה ירוק מאצ'ה, חלב (כל סוג), קרח, מים וממתיק כמו דבש אגבה, מייפל או סוכר.

    אופן ההכנה:

    מערבבים חלב ודבש בשייקר קוקטיילים, צנצנת סגורה, או קופסא סגורה. את החלב מכניסים תחילה ומנערים היטב.

    לצקת את החלב הממותק לתוך כוס שמולאה מראש קרח.

    שוטפים את שייקר הקוקטיילים. או לוקחים מכשיר ערבוב אחר, והפעם מערבבים מים חמים ומאצ'ה.  לְנַעֵר היטב עד להמסה.

    גם הפעם תחילה להוסיף את המים, ואת אבקת המאצ'ה בהמשך, אחרת המאצ'ה עלולה להתגבש.

    למזוג לאט את מי המאצ'ה לכוס שממתינה עם חלב וקרח.

    יוצקים את מי המאצ'ה על גבי כפית, או על גבי הקרח, בכל אופן לא ישירות על החלב כדי לקבל את מראה השכבות היפה.  מגישים ומערבבים רק לפני השתייה. נהוג להגיש עם קש שתיה.

    מקור הצילום למעלה בצילום מסך מכאן.

    מאצ'ה לימונדה

    לימונים וגם תה המאצ'ה עשירים בפוליפנולים נפלאים שנלחמים במחלות ובתרכובות מחמצנות מוקדמים את בריאותנו.

    מחקרים מצאו ששימוש קבוע בתה מאצ'ה מביא למניעת מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ואפילו סרטן ואי ספיקת כליות.

    מצרכים

    1 כפית סוכר

    1/3 כוס מים 1/3 כוס מיץ לימון סחוט

    2 כפיות של  Matcha

    לימונים פרוסים ועלי נענע לקישוט

    אופן ההכנה :

    מוסיפים 1 כפית של אבקת Matcha עם 80 מ"ל מים חמים.

    מקציפים עם כפית, או מכשיר הקצפה עד לקבלת קצף, וממתינים.

    מרתיחים על אש בינונית את המים והסוכר עד להמסה. ממלאים את הספל בקרח, בדרך כלל מדובר על קרח מרוסק, אבל גם קוביות קטנות זה מעולה, מוסיפים את מיץ הלימון ואת המאצ'ה המוכנה. מערבבים את הכל יחד ולבסוף מוסיפים את הלימונים ועלי הנענע לקישוט.  תענוג!

    מילקשייק מאצ'ה מעולה של מסעדת פוג'י פאטאיה, תאילנד, עם יורי מרגולין. צילם ירון מרגולין

    מילקשייק מאצ'ה – קלאסי

    MATCHA GREEN TEA SMOOTHIE

    שייק תה ירוק מאצ'ה נאבקת עלים, הוא קל להכנה מכיל  5 מרכיבים. השייק יפה, קר, חלק, קרמי, בעל גוף עשיר וטעים! כדי לאזן את המרירות מהירוקים והתה, מוסיפים לשייק שתי כפיות של ממתיק. גם גלידה וניל במקרה של שחיתות יתר. בננות מוסיפות מתיקות טבעית קלילה ומרקם קרמי לשייק הירוק גם מנגו. הבננות הן מקור טוב לאשלגן, אלקטרוליטים ומכילות סיבים פרה-ביוטיים המסייעים לעיכול. אין צורך הגלידה כשמוסיפים בננות קפואות.

    מצרכים

    1 כוס חלב קוקוס (אפשר קל 240-  מ"ל)

    2 כפות אבקת תה ירוק Matcha

    2 חופנים של עלי תרד שמיועדים לתינוקות, או 1 כוס תרד, קפוא.

    1 מנגו גדול טרי או קפוא

    2 בננות קפואות

    יש לקלף את הבננות, לחתוך לקוביות ולהקפיא לפחות 12 שעות לפני השימוש. המלצה שלי בכל פעם שנשארתם עם בננות בשלות נוספות, קלפו, חתכו והקפיאו בשקית הקפאה כדי שיהיה לכם אותן בהישג יד לשייקים נוספים.

    אפשר להוסיף גם

    1 ½ כוסות קרח, או בננות קפואות

    3 כפות סירופ מייפל או דבש, או מעט סוכר (1 כף) לפי הטעם.

    לקבלת תערובת חלקה ושייק סמיך יותר, כדאי להוסיף עוד קרח או להקפיא את הפירות כבמתכון זה מבעוד מועד.

    אפשר להוסיף 1/2 כוס קישואים קצוצים קפואים.

    ובכדי להגיע למעדן שמימי אפשר להוסיף חצי כוס גלידה וניל.

    הוראות הכנה

    למזוג את חלב הקוקוס לקנקן הבלנדר, אחריו את אבקת המאצ'ה והתרד הקפוא.

    להוסיף את המנגו והבננות הקפואות וללחוץ הפעל לערבוב עד לקבלת קרם חלק ומופלא.

    הפירות הקפואים מעניקים למשקה את איכות המילקשייק. אם אתם רוצים שהילדים יעריצו אתכם תוסיפו חצי כוס גלידה וניל וכף סוכר.

    מעדן בריא ושקשה לעמוד בפניו וגם בריא.

    2 מילקשייק מאצ'ה עם הרבה גלידה.

    מצרכים

    2 כפות תה מאצ'ה.

    2 כוסות גלידה וניל

    1 כוס חלב, חלב שקדים, חלב סויה, חלב פרה…

    קמצוץ מלח ים.

    רבע כפית תמצית וניל,

    שמנת לקצפת להקציף ולהניח בסוף מעל.

    אופן ההכנה

    מוסיפים את כל החומרים (למעט השמנת לקצפת) לקערת הבלנדר.

    מערבלים במהירות גבוהה במשך 30 שניות או עד לקבלת מרקם חלק.

    מוזגים ל 2 כוסות.

    מקשטים בקצפת ואפשר מעל מעט אבקת מאצ'ה.

    מאצ'ה עם קפה אספרסו של מסעדת Salt, פאטאיה, תאילנד
    השייק הכי טעים בעולם עם יוזו (סוג של קלמנטינה יפנית) של מסעדת Glass House, פאטייה, תאילנד. צילם ירון מרגולין.

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:

    טלפון phone:

    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:

    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:

    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:

    <bgcolor= #0000ff="">

    </bgcolor=>

    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי, תורת הדמימות

    כתיבת תגובה

    Or

    האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    *