מלח שולחן ויתר לחץ דם

מלח הוא תבלין. בניגוד לתבלינים אחרים, בני אדם זקוקים למלח כדי לחיות; הדם, העצבים, האיברים והשרירים שלנו תלויים במלח. לאורך ההיסטוריה, מלח היה מצרך חיוני. לפני הופעתה של הכרייה המודרנית, המלח היה נדיר וקשה להשגה כך שהסחר במלח היווה את הבסיס לכלכלות. המילה משכורת באה מהמילה הלטינית למלח. יתכן שמכאן נובעת השמועה כי חיילים רומיים קיבלו את שכרם במלח. מלחמות פרצו סביב מיסי מלח [מקור]. המילה סלט פירושה המילולי "מלוח", ומגיעה מהמנהג הרומאי הקדום של המלחת ירקות עלים [מקור]. משאבי המלח כיום רבים, כמעט בלתי מוגבלים ומופקים בקלות כמעט בכל מדינה בעולם. מלח נדרש, הוא הופך את האוכל ליותר טעים, קוג'י מלח הוא תבלין על, יש למלח שימושים תעשייתיים רבים. המלח מייבש את המזון על ידי הוצאת מים ממנו בתהליך של אוסמוזה, ובעצם כך הוא גורם למים לנוע על פני קרום התא כדי להשוות את כמות המלח משני צידי הממברנה (קרום התא) דוגמא לכך הProsciutto crudo. משפשפים בנדיבות את כל פני הבשר במלח ומכסים אותו בשכבת מלח בעובי של כסנטימטר (כמה סנטימטרים), ואז עוטפים אותו בבד גזה. תולים את הבשר במקום קריר למשך חודש או יותר.
לאחר מכן שוטפים את המלח מהבשר והמוצר מוכן לאכילה. מדובר במעדן. ידוע חמון איבריקו בהחלט אפשר ליהנותו ממנו.
אם אתם ממליחים דגים, למשל נתח סלמון לגרבלקס, השיטה דומה, אפשר להוסיף צמחי תבלין. יש שמשרים אותו במים למשך 24-48 שעות לפני האכילה כדי למשוך את המלח בחזרה מתאי הדג [מקור]. כך מלח סייע ומסייע גם כיום לשמר בשר כי מלח, בשפע, מייבש והורג חיידקים. לכן בכאב גרון אפשר להשתמש בחיידקים ולחסל אותם על ידי גרגור מלח שמשכיח את הכאב. חיידקים זקוקים למים לא קשורים לצמיחתם ולתגובות הכימיות שגורמות למה שאנו מכנים ריקבון של מזון. המחסור במים זמינים הורג חיידקים. המלח לא רק טעים אלא כאמור לעיל, הוא רכיב תזונתי חיוני לנו בני האדם אבל גם לבעלי חיים [מקור]. מלח נכלל בפולחנים למשל, בין מנחות ההלוויה שנמצאו בקברים מצריים העתיקה מהאלף השלישי לפני הספירה, בהן ציפורים מלוחות ודגי מלח.[מקור1, מקור2]. היהודים והמוסלמים משתמשים בו להכשרת בשר. בסוף המאמר על קוג'י מלח וכבישת בצל אדום – מעדנים.

מלח ויתר לחץ דם blood pressure (BP) איך זה עובד?

נתרן (Na+) הוא הקטיון העיקרי של הנוזל החוץ-תאי 

צריכת גבוהה של נתרן (Na+) גורמת לעלייה בלחץ הדם – טוענים רופאים והמשפט מוכר שב וממוחזר, אבל הוא לא מדויק ואפילו שגוי.

יתר לחץ דם עורקי BP , מוגדר בדרך כלל כלחץ דם (BP) > 140/90 מ"מ כספית [מקור1, מקור2, מקור3 – Williams B, Mancia G, Spiering W, Agabiti Rosei E, Azizi M, Burnier M, et al. ESC/ESH Guidelines for the management of arterial hypertension. Eur Heart J. 2018;2018:3021–104, מקור4, מקור5, מקור6]. חשיבותו של יתר לחץ דם עורקי BP במניעת מחלות גדולה, גם השכיחות שלו, אנשים נזעקים לאזן אותו אפילו כשהוא מאוזן. מעטים יודעים שלמרות חשיבותו, והכרעתו בתחלואה קשה פרטים רבים של המנגנונים הפתולוגיים הבסיסיים המובילים ליתר לחץ דם עורקי פשוט לא מובנים, ולא ברורים. כך, שאם הטיפול בו כושל ורע מכך משרה מחלות כרוניות מאוד קשות שאנשים מתים מהן כמו באי-ספיקת כליות, יתכן שהסיבה בפער בין הידע הרלוונטי והרצון לאזן את יתר לחץ הדם [מקור]. ברור כשמש שהבנה חלקית או אי הבינה של ואת מנגנוני הפעולה, הבנה טובה של הפתוגנזה של יתר לחץ דם BP  אינם מאפשרים לגורמי מפתח לקבל טיפול ממוקד עם תוצאות בריאותיות טובות והפחתת תופעות הלוואי, שכוללות כאמור לעיל מוות [מקור].

לפני 80 שנה היה זה אירווין פייג' (Irvine Heinly Page), אשר הצביע על ריבוי גורמים למחלה. פייג' ראה את ההשפעה של נפח וצמיגות הדם, שמושפעים מהנתרן (Na+) זלוף כליות, כלי דם, גורמים הומוראליים ומערכת העצבים המרכזית על יתר לחץ דם BP [מקור]. הוא הבין את ההשפעה ההדדית של הגורמים השונים שתורמים ופועלים זה על זה, והרכיב רשת של גורמים מעוררי יתר לחץ דם הידועה כתיאוריית הפסיפס של יתר לחץ דם (the mosaic theory of hypertension) [מקור1, מקור2, מקור3]. לאחרונה ורק לאחרונה החלה תיאוריית הפסיפס של יתר לחץ דם BP להתערער (Harrison et al) [מקור] כאשר נושא הדלקת חדר למרכזה והנתרן (Na+) כאשר ברור לכל החוקרים שמדובר רק בתחילה של תהליך שעיקריו טרם הובילו להבנת מנגנון יתר לחץ הדם והטיפול בו.

למאמרי

נתרן (Na+) הינו הקטיון העיקרי של הנוזל החוץ-תאי, ואחד ממלחי הגוף (אלקטרוליטים) החיוניים לתפקוד מערכתי תקין מקור]. נתרן (באנגלית: סודיום, Sodium​) נמצא גם בנוזל הדם (פלזמה) וגם בתאי הדם כמו כן הנתרן מצוי בנוזלי הגוף (בנוזל החוץ תאי) ותפקידו לשמור על מאזן נוזלים תקין בגוף [מקור], וגם לפקח על לחץ הדם על-ידי שמירת כמות נכונה של נוזלים זמינים בכדי שכמות הדם במערכת תהיה יציבה [מקור1, מקור2]. הנתרן (Na+) חיוני להעברת אותות עצביים ולהתכווצויות השרירים [מקור]. יחד עם זאת 

הנתרן אמנם יכול להעלות את לחץ הדם, אבל רק בצורת מלח רגיל (מלח שולחן/ים salt), שהיא תרכובתו עם כלור (נתרן כלורי, NaCl) [מקור]. תרכובות אחרות המכילות נתרן אינן משפיעות על לחץ הדם.

מה שאומר שאנשים הסובלים מיתר לחץ דם BP, או מנטייה לפתח את המחלה, יכולים להשתמש חופשי בתרכובות נתרן אחרות כמו מונוסודיום גלוטמט [מקור], לפיכך, לסימון התזונתי המקובל כיום, המראה את כמות הנתרן ב-100 גר' מזון, אין למעשה כמעט משמעות לגבי הפחתת יתר לחץ דם BP [מקור1, מקור2]. מה שחשוב בעצם זו תכולת המלח בלבד [מקור], שאינה מסומנת מסבירה ד"ר אולגה רז מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה מרכז הרפואי איכילוב [מקור].

מזון דל נתרן אפילו לחם דל נתרן משווק אלא, שפרט אולי לאנשים הסובלים מאי-ספיקה חמורה של הכליות, GFR מתחת ל 33 או למי שעבר אירוע לבבי ולא נוטל ברומליין תוצרת בית, ו או קו אנזים קיו 10 בכמות גבוהה, ורק במקרים אלה ושבהם רמת הנתרן בדם עולה ולרופא אין ידע או אין שליטה בה, אך בשום אופן לא באוכלוסייה הכללית ואף לא בקרב הסובלים מיתר לחץ דם BP או ממחלות אחרות בהן ממליצים בשל אמונות שאינן מדעיות ולא הוכחו מדעית לכאורה, שיש צורך להקטין את צריכת הנתרן [מקור].

הקשר בין אי-ספיקת כליות ואירועים קרדיווסקולריים עם צריכת נתרן נגזר מהפרשת נתרן בשתן, באיסוף שתן של 24 שעות: הפרשת נתרן בשתן פחות מ-3 גרם ליום נחשבת למדד לצריכת נתרן נמוכה בתזונה.

אם מאבחנים הפרשת נתרן בשתן גבוהה מאוד או נמוכה מאוד, מדובר בנושא מעורר חרדה, אבל הוא איננו קשור ואינו תלוי בלחץ דם [מקור].

 צריכת נתרן כפי שנרמז למעלה נשלטת על ידי מנגנונים עצביים המווסתים את צריכת הנתרן ומערכות הומאוסטטיות נלוות בהן צמא.

הדרך שבה נשלטת רמת הנתרן בגופנו כנראה פשוטה:

כאשר הרמות של הנתרן הן גבוהות מדי, המוח שלנו מגורה ונקרא לגרום לנו לצמא במצב זה אנשים שותים יותר מים

ובהמשך הם מפרישים יותר שתן, שדרכו הגוף פולט את עודפי הנתרן [מקור]. ד"ר ינס טיץ מאוניברסיטת ארלנגן-נירנברג בגרמניה (Dr. Jens Titze) חקר את הנושא ולתדהמתו ולתדהמת צוות החוקרים שלו הם גילו (1 במאי 2017, ב-Journal of Clinical Investigation.) כי לא משנה מה רמת הנתרן במזון או רמת הנתרן הנצרכת, נתרן נשמר ומשתחרר מגופם של הנחקרים, בחלקו לאחר שבועיים וחודשיים בערך [מקור]. הצוות חשף מקצבים דומים להורמון אלדוסטרון, שמווסת את הפרשת הנתרן מהכליה, ולגלוקוקורטיקואידים, המסייעים בוויסות חילוף החומרים [מקור]. 

צריכת נתרן מוגברת הגבירה את הפרשת הנתרן, אך גם גרמה באופן בלתי צפוי לכליה לחסוך במים. נושא זה מוביל להבנה שהתחזוקה ארוכת הטווח של נוזלי הגוף אינה תלויה במקורות מים חיצוניים כפי שחשבו פעם [מקור]. עודף נתרן שוחרר בשתן מרוכז, מופחת מים והמים נשארו בגוף. ולכן למרות שהפחתה קיצונית בצריכת הנתרן אפשרית במסגרות מבוקרות לתקופות קצרות, סביר להניח שזה לא יהיה נכון או בר קיימא בחיי היומיום של אנשים בטווח הארוך יותר. מזון עתיר בנתרן מעלה את רמות הגלוקוקורטיקואידים (גלוקוז + קורטקס + סטרואידים) הם משפחת הורמונים קורטיקוסטרואידים המופרשים מקליפת בלוטת יותרת הכליה, המשפיעים על המטבוליזם בגוף ומזרזים עלייה של גלוקוז בדם על ידי ניצול שומנים וחלבונים (גלוקונאוגנזה), וכן על יד פירוק גליקוגן מהכבד כדי לסייע לגוף במצבי דחק, אך יחד עם זאת הם מעכבים כניסה של גלוקוז לרקמות שונות.), וגורם לשרירים ולכבד לשרוף יותר אנרגיה לייצור אוראה, אשר מדד גבוה שלה מצביע כידוע על פגיעה בכליות [מקור] אבל לפני כן על שימור מים. בנוסף לכך "צריכת נתרן גבוהה עלולה לגרום לנטייה לתסמונת מטבולית", אומר  ד"ר טיץ, אבל נושא זה וכן הקודם לו אינם קשורים ביתר לחץ דם BP, אלא בתהליכי החלמת הכליות במקרה של חולי.

צריכת נתרן היא הכרחית לתפקוד תקין של הגוף אך עלולה להזיק כאשר היא חורגת מהדרישות התזונתיות.

 [מקור].

כפית אחת של מלח שולחן מכילה כ-6 גר' מלח – כ-2400 מ"ג נתרן. 

מונוסודיום גלוטמט

לכן מי שסובל מיתר לחץ דם BP יכול להשתמש בחצי כפית וחולי כליה ברבע כפית מלח ליום, אבל גם מונוסודיום גלוטמט Monosodium glutamate (MSG) מכיל נתרן ולמרות שהוא מכיל נתרן, מונוסודיום גלוטמט אינו גורם לעלייה בלחץ הדם, ולכן, בגלל שהוא משפר ומחדד את הטעם, אפשר להשתמש בו במקום מלח. קנו אבקת מרק אבל רק זו שמכילה מונוסודיום גלוטמט. מונוסודיום גלוטמט מוכר לגוף האדם מלידה, הוא נמצא בגזר, שום, בצל, עגבניות, וגבינות [מקור] גם באצות, סלק, ביצים כשבאגוזי מלך הוא נמצא בכמות אדירה (757 לכל 100 מ"ג) ואפילו בחלב אם (22 מ"ג) [מקור].

The Virgin of the Green Cushion, Andrea Solario, about 1507 – 1510

המאמר הנוכחי מתמקדת ברעיון שהיכולת של מלח להשפיע על יתר לחץ דם blood pressure (BP), כרוכה באינטראקציה של מנגנונים מרכזיים והיקפיים הפוגעים יחדיו בתפקוד דופן כלי הדם. כיום נבדקים מנגנונים שדרכם מלח (מלח שולחן) עלול לגרום לעליית לחץ הדם [מקור].

צריכת נתרן היא הכרחית לתפקוד תקין של הגוף אך רבים נמנעים ממנה מחשש שהיא עלולה להזיק כאשר היא חורגת מהדרישות התזונתיות

 [מקור].

אבל 

צריכה מועטה מדי של מלח – כלומר פחות מ-7.5 גרם (בעוד ההמלצות הן לאכול פחות מ- 6 גרם) כפי שמראה מחקר גדול מהשבועון המדעי היוקרתי NEJM מ- 2014 היא מסוכנת הרבה יותר מצריכה עודפת 

[מקור].

מלח שולחן מלח תזונתי  (NaCl) הוא הגורם היחיד החשוב ביותר שניתן לשליטה ומי שנמצא לכאורה אחראי לעלייה בלחץ הדם. 

מלח תזונתי (NaCl) איננו נתרן כנזכר למעלה [מקור1, מקור2]. מלח שולחן מלח תזונתי  (NaCl) הוא הגורם היחיד החשוב ביותר שניתן לשליטה ומי שנמצא לכאורה אחראי לעלייה בלחץ הדם

מלח השולחן שלנו, מורכב רובו ככולו (97%) מנתרן וכלור עם תוספת קטנה של יוד ואשלגן, והוא מוצר מעובד. מלח הימלאיה, מכיל רק 84 אחוז נתרן וכלור ושאר ה-16 אחוז מורכבים מעשרות מינרלים שונים וחיוניים והוא לא מעובד כלל, כך גם מלח אטלנטי ומלחי ים אחרים, לא מעובדים (כמו מלח ים קלטי) גם הם מכילים עשרות מינרלים שונים והם יותר מומלצים לשימוש אומרת ד”ר הרלינג מיכאל, מומחה לרפואת המשפחה [מקור1, מקור2].

מלח, נפח פלזמה ולחץ דם.

הנתרן – ליוני נתרן תפקידים פיזיולוגיים רבים, כפי שכבר הוזכר למעלה. אחד החשובים שבתפקידים אלו הוא כניסה ויציאה של יוני נתרן דרך משאבות נתרן-אשלגן בקרום התא, לשליטה על נפח התא, להכנסה של חומרים לתוך התאים ולהוצאתם מתוכם (הוצאת סידן באמצעות משאבות נתרן-סידן והוצאת מימן באמצעות משאבות נתרן-מימן), וכן ליצירת המתח החשמלי המהווה את בסיס הפעולה של תאי עצב ותאי שריר. ויסות נפח התאים מתרחש על ידי שליטה על ריכוז יוני הנתרן שבתוכם. מנגנון זה הוא גם המנגנון שמווסת את נפח הדם (ePV) בכלי הדם ובהמשך הוא מווסת גם את לחץ הדם [מקור].

 על פי זה, נתרן, וכתוצאה מכך, החזקת המים על ידי הכליות הם למעשה הגורם המרכזי בפתוגנזה של יתר לחץ דם המושרה על ידי מלח [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. עליה בנפח פלזמה ( plasma volume ePV) או נפח פלזמה מוגבר (plasma volume הפלסמה מורכבת ממים בהם מומסים מלחים ומינרלים, חלבון האלבומין, סוכר, וכמויות זעירות של חלבונים שונים [מקור]). יתר לחץ דם אם כן במקרה זה מתרחש בתיווך כליות וכרוך בהפעלה של RAAS (מערכת הרנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון) המוביל לכיווץ כלי דם בתיווך אנגיוטנסין II, ושימור נתרן בתיווך אלדוסטרון. החזקת הנתרן המוגברת והרחבת הנפח הנראים במחלת כליות מלווה בכשל בוויסות אוטומטי של כלי הדם ההיקפיים, מה שעלול להוביל ליתר לחץ דם. [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7]. ממצאים, כגון בצקת, התרחבות ורידי הצוואר, קרומי ריר לחים ופצפוצים בשמיעת הריאות, כולם מצביעים על אפשרות שלחולה יש עומס יתר או נפח פלזמה מוגבר. מצב נפח הפלזמה נמצא בקורלציה עם תמותה, שהייה בטיפול נמרץ וימים ללא הנשמה [מקור1, מקור2].

נתרן שמגיע מהתזונה בכמות גבוה אמנם מעלה את ריכוז הנתרן בדם  – בפלזמה [Na+] אבל רק בכמה מילימולרים, ובפועל אין לו למעשה השפעה שניתנת למדידה על נפח הפלזמה (על נפח הדם)

(מקור1, מקור2, מקור3), אולי בגלל שגיאות הערכה של נפח הפלזמה (ePV) נמצאו בכמה מחקרים תנועות של שינויים גדולים מהצפויים בנפח, טעויות כאלה אנו מוצאים לרוב גם במדידת אשלגן. כשזה קורה בקרב חולי כליה, מתן התרופות להפחתת אשלגן מקדמות דיאליזה [מקור]. עוד על כך במאמרי – 

כל דור ורפואת האליל הפרימיטיבית שלו. Source: The Burns Archive, New York

הנתריאורזיס – איך הגענו לאגדת הנתרן – יתר לחץ דם?

הדעה שהושרשה מלפני 80 שנה, ארוכת שנים ומצביעה על רגישות יתר לנתרן, העלייה על-פי אמונה זו בלחץ הדם BP תלויה בנתרן וכתוצאה מכך עולה הלחץ נתריאורזיס ואת הלחץ הזה מאזנים מחדש על ידי שינוי צריכת הנתרן ומונעים בהמשך את העלייה בנפח הפלזמה [Na+] ופלסמה [מקור1, מקור2, מקור3]. לפי מודל יפה זה [מקור],

העלייה הראשונית ב-BP בתגובה לתזונה עתירת נתרן/או פגם בהפרשת נתרן נובעת מהרחבת נפח הפלזמה ועלייה בתפוקת הלב-CO, כאשר BP = CO × TPR (ההתנגדות הכוללת של כלי דם היקפיים).

לאחר מכן, וכדי לפצות על זלוף יתר של רקמות, מתרחש בגוף מעבר איטי מהעליה בתפוקת הלב-CO לעליה משמעותית להתנגדות הכוללת של כלי דם היקפיים-TPR (ויסות אוטומטי של כל הגוף של כלי הדם) כדי לשמור על  יתר לחץ דם BP  [מקור1, מקור2]. המעבר מ-CO גבוה ל-TPR גבוה (ההתנגדות הכוללת של כלי דם היקפיים) יוחס לפיצוי אוטו-רגולטורי עבור זלוף יתר של רקמות, 

אבל עד כה המנגנון הזה לא נמצא או לא זוהה כל מנגנון.

 יתרה מכך, ביתר לחץ דם BP המושרה על-ידי נתרן (מינרלוקורטיקואידים) בבני אדם, כלבים וחזירים, ה-TPR עולה לעתים קרובות מלכתחילה, ואין שלב ראשוני של CO גבוה [מקור1, מקור2, מקור3]. כך שאין הוכחה מדעית לנושא הזה.

בספרו, ‭The Salt Fix‬ , ד"ר ג'יימס דיניקולאנטוניו -(Dr DiNicolantonio) קרדיולוג וחוקר לב וכלי דם מוביל ממכון הלב סיינט לוק מיד אמריקה במיזורי, עורך בכתב העת ‭BMJ Open Heart‬ וחבר בוועדה המדעית המייעצת של כמה כתבי עת רפואיים אחרים – טוען נחרצות שלא זו בלבד שהאקסיומה שנזכרת לעיל שגויה, אלא שלמעשה מעולם לא נמצאו עדויות מדעיות מוצקות שתמכו בה. אנשים נמנעים מנתרן ואין לכך הצדקה אבל גם ממלח שולחן הם בורחים.

"צריכת כמויות קטנות מדי של מלח עלולה להוביל לתופעות לוואי שדווקא מגבירות את הסיכון שלנו למחלות לב וכלי דם".

במחקר שפורסם ביולי ‭2016‬ בכתב העת היוקרתי ‭Lancet‬ מדדו חוקרים מהמכון למחקר בריאות אוכלוסייה באוניברסיטת מקמאסטר את הפרשת המלח בשתן כאומדן לצריכת המלח היומית אצל ‭133,118‬ נבדקים ב-‭49‬ מדינות, מחציתם בעלי יתר לחץ דם והמחצית האחרת עם לחץ דם תקין. הם מצאו שאצל בעלי לחץ דם תקין

תזונה דלת נתרן (פחות מ-3 גרם נתרן ביממה) קשורה דווקא לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם ולמוות.

אצל אנשים עם יתר לחץ דם (‭140/90‬ הוא טווח הנורמה האמיתי) צריכת נתרן גבוהה (7 גרם נתרן ומעלה ביממה) הייתה אמנם קשורה לעלייה בסיכון לתמותה ממחלות לב וכלי דם, אבל באופן מפתיע – כך גם צריכת נתרן נמוכה.

יתר על כן, צריכת כמויות גבוהות של מלח נצפתה רק אצל ‭11%‬ מהאנשים עם יתר לחץ דם [מקור]. 

הירידה בצריכת המלח גם מעלה רמת הורמוני הלחץ, מפעילה את מערכת הרנין אנגיוטנסין (אותה מערכת שתרופות שכיחות להורדת לחץ דם כמו טריטייס/אנלדקס/אוקסר ועוד מנסות לחסום) ומעלה את שומני הדם. השתמשו בקוג'י מלח – מתכון למטה.

 COCHRANE היא קבוצת חוקרים שקבעה בשני ניירות עמדה שהקטנת צריכת המלח המכונה מלח שולחן (NaCl) מורידה במעט את לחץ הדם אבל רק אצל אנשים הסובלים מיתר לחץ דם – הבעיה שבמקביל הירידה בצריכת המלח גם מעלה רמת הורמוני סטרס, מפעילה את מערכת הרנין אנגיוטנסין (אותה מערכת שתרופות שכיחות להורדת לחץ דם כמו טריטייס/אנלדקס/אוקסר ועוד מנסות לחסום) ומעלה את שומני הדם. כמו כן 

הקבוצה לא מצאה עדויות מחקריות חותכות שצימצום מלח מונע ממש אירועי לב או אירועים מוחיים.

 [מקור1, מקור2, מקור3]. עם זאת, למרות מחקר מקיף, המנגנונים הספציפיים שבאמצעותם מלח תזונתי גבוה מוביל למעשה לעלייה בלחץ הדם עדיין לא מובנים. בדרך כלל פשוט מתעלמים מהם. המנגנונים שבאמצעותם הכליות שומרות על מלח (כפגם העיקרי) מוכרים והתמקדו בהם חוקרים במשך השנים. האחרונים כוללים 1) פעילות עצבים סימפטטית מוגברת [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6] (SNA) עם איפוס של המוח ומנגנוני baroreflex barostat נמצאו כשולטים ברמת הלחץ הדם הגבוה –BP במצב יציב [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4].

 2) איתות והתכווצות Ca2+ של מיוציט עורקים מוגבר בתגובה לכיווצי כלי דם [מקור1, מקור2] וגוון מיאוגני מוגבר בעורקי התנגדות [מקור1, מקור2].

 3) תגובות מוחלשות של תאי האנדותל שבכלי הדם  [מקור1, מקור2].

4) שיפוץ מבני עורקים, כולל שינויים אוטרופיים פנימה (הצטמצמות לומן – חלל הצינור – רק עקב הגברת חפיפה תאית) [מקור1, מקור2,], לחץ חמצוני מוגבר [מקור], שקיעת קולגן ועיבוי דופן עם היצרות לומן [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. 

למאמרי על הדרך לשמור על בריאות העורקים שלך – עורקים גמישים – הסוד והדרך לזכייה בבריאות מחדש.

כל השינויים הללו, בשילובים שונים, יכולים לתרום לפיתוח ו/או לשמירה על הטונוס העורקי המוגבר ותנגודת כלי הדם ההיקפיים הכוללת (TPR) ובכך, ללחץ הדם המוגבר. עם זאת,

הם אינם עונים על שאלת המפתח: כיצד צריכת מלח גבוהה, כאשר היא כן מעלה לחץ דם, גורמת לשינויים האלה

ב-SNA ובתפקוד ומבנה העורקים? 

המטרה שלנו, אם כן, נותרה והיא להבהיר את המנגנונים הבסיסיים.

למאמרי –

תיאוריה חדשה ומאחדת

השערת השליטה העצבית והשערת ויסות הנפח [מקור].

מלח מגן מפני שלל מחלות, כולל הרעבה פנימית, עמידות לאינסולין, סוכרת ומחלות לב – שלא לדבר על זה, טעמו נהדר [מקור].

סקירה כללית של המסלולים המוצעים שבאמצעותם השפעת הפרשת המלח NaCl מלח שולחן והאובאין האנדוגנית (Endogenous ouabain EO הורמון קליפת יותרת הכליה שהתגלה לאחרונה) הגבירו את הגירוי הסימפתי המרכזי, הגבירו את פעילות העצבים הסימפתטיים ההיקפיים וכן התכווצות עורקים שהלכו וגברו ועוררו יתר לחץ דם. כפי שמודגם באיור למעלה, שמקורו במאמר: How NaCl raises blood pressure: a new paradigm for the pathogenesis of salt-dependent hypertension

  • כאן. הגורם היוזם שהכריע את המצב היא כמות גבוהה של מלח תזונתי (תיבה משמאל).  ACTH, הורמון אדרנוקורטיקוטרופי;  CSF, 

תפקיד מערכת העצבים וויסות נפח הנוזלים שלובים זה בזה באופן שהקשה מאוד על החוקרים עד כה ומנע מהם להעריך את תרומתם הנפרדת בוויסות ארוך הטווח של לחץ העורקים ויתר לחץ הדם בהמשך הדרך. אף על פי כן, ממכלול עבודה ניכר הקשור לשליטה העצבית בתפקוד הלב וכלי הדם, שהוזכרו לעיל. בכל אופן ידוע שגם פלזמה רווית נתרן [Na+] וגם פלזמה שהופרש אליה אובאין אנדוגני (EO) משרה יתר לחץ דם BP [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. כפי שנראה, אובאין אנדוגני (EO) פועל הן במוח (היפותלמוס) להגברת הדחף הסימפטטי [מקור] והן בפריפריה להגברת איתות Ca2+ עורקי ומוביל לכיווץ כלי דם כתוצאה מהשפעות שונות על המיוציטים והאנדותל [מקור]. נמצא ש- אובאין אנדוגני (EO) שמגיע מההיפותלמוס הוא מרכיב אינטגרלי של מסלול אלדוסטרון-EO-אנגיוטנסין II (Aldo-EO-ANG II) [מקור]. מעניין לציין שכל שלושת ההורמונים אינם מעורבים רק בהומאוסטזיס של Na+ אלא גם באינטראקציה ישירה עם נוירונים, כליות, יותרת הכליה, העורקים וההיפותלמוס שנמצאים גם במוח וגם בפריפריה, מסלולים איטיים (מודולטוריים) בתיווך אובאין אנדוגני (EO) עשויים להיות מנגנונים קריטיים המובילים לעלייה ארוכת טווח של יתר לחץ הדם BP [מקור]. 

לסיכום

 צריכת המלח הגבוהה (NaCl) בנבדקים הרגישים למלח שולחן מעלה לא רק את הפלזמה [Na+] אלא גם את נוזל השדרה [מקור1, מקור2, מקור3] (CSF) [Na+). הפלזמה עתירת המלח (מעל למ-7.5 גרם מלח ליום) מתנפחת ו/או CSF [Na+] גורמת להפרשה של אובאין אנדוגני (EO) על ידי ההיפותלמוס והאדרנל [מקור1, מקור2]. סביר להניח שהפרשה הזו של של אובאין אנדוגני (EO) על ידי ההיפותלמוס והאדרנל הנגרמת על ידי מלח היא 

מרכיב מרכזי המאחד שעוזר לקשור יחד את רוב או אפילו את כל התופעות הקשורות ליתר לחץ דם המפורטות למעלה גם באיור למעלה 

[מקור]. 

ההמלצה אם כן להפחית מלח שולחן, אבל לצרוך אותו במידה. השתמשו בכף כרוב כבוש ביתי, במעט זיתים כבושים בבית, בבצל אדום כבוש, מתכון למטה ובקוג'י מלח – מתכון למטה ו- או במעט מלח. החלימו ותיהנו.

ישנם שלושה פרמטרים עיקריים לבחירת המלח הבריא ביותר :

  1. היחס בין כמות הנתרן לאשלגן. במלח שמיועד לטפל ביתר לחץ דם ללא מחלת כליות כדאי שיהיה יותר אשלגן מנתרן. ״נתרן״ יכול להופיע על אריזות המלח כ ״נתרן כלורי״, ״סודיום״ ו/או NaCl.
  2. מלח בריא יכיל מגוון רחב של מינרלים (ולא רק נתרן),אבל טבעי ככל הניתן. למשל מלח שאוספים מהים או מלח שמקורו באדמה עשירה במלח, 
  3. ללא חומרים או תוספים משמרים. או עם חומר מונע התגבשות אחד סביר [מקור].

מתכונים

בצל סגול כבוש

בצל סגול כבוש עשיר בזני פרוביוטיקה ועשיר בוויטמינים מסוג B ו A , בפיטוסטרולים ונוגדי חמצון, שמסייעים באיזון סוכר ושמירה על בריאות הלב וכלי הדם.
שניים שלושה בצלים סגולים פרוסים דק דוחסים אותם היטב לצנצנת עד שהצנצנת מלאה כמעט עד סופה.
ענף טימין/רוזמרין טרי מניחים מעל לבצל הדחוס כדי לתת טעם ולשמור שהבצלים במים לא יצופו מעל התמיסה שיוצרים עם מלח.
להכנת תמיסה של מים ומלח: על כל ליטר מים להוסיף 30 גרם של מלח גס/ מלח הימלאיה ולערבב היטב. (שזה 3% )
סוגרים היטב את הצנצנת בטמפרטורת החדר, לשבועיים. במשך שלושת הימים הראשונים חשוב לפתוח לשניות את המכסה ולתת לגזים לצאת. עם תום התסיסה מעבירים למקרר וגם כאן דואגים שהבצל תמיד יהיה מכוסה באותה תמיסת מלח. ניתן להוסיף זרעי קצח או גריגירי חרדל לשיפור הטעם.

שיו-קוג'י (Shio Koji – קוג'י מלח)

Aspergillus oryzae הוא תבלין רב עוצמה, מעט מלח והרבה מאוד טעם, בנושא זה הוא קרוב למיסו גם הוא משפר טעם שניתן להשתמש בו במנות, ממש כמו מלח, אבל עם מעט מלח – מתאים למי שצריך להפחית מלח בתפריט שלו. פיטריה בשם קוג'י מייצרת עובש שמשמש להתססת מוצרים במזרח אסיה ונודע במטבח היפני כתבלין על. בשנת 2006, אגודת השפים של יפן הגדירה את הקוג'י כ"נכס יקר הערך שטופח בקפידה והשתמשו בו גם אבותינו" [מקור].

מתסיס עם הפטריה הזו אורז, בטטה ושעורה להכנת משקאות אלכוהוליים כמו סאקה, ושוצ’ו, יש ומשתמשים לשם כך בAspergillus sojae. וגם להכנת חומץ אורז, ומירין. מכינים עם הקוג'י ששמו המדעי Aspergillus oryzae גם רוטב סויה [מקור] ומיסו [מקור], וכמובן אמאזאקה, חמוצים ושיאו קוג'י – קוג'י מלח, מתכון למטה. אני משתמש בו לתבל טופו משי.

לאחר שאני מכין חלב סויה מפולי סויה אני הופך אותו לטופו – מתכון כאן. את הטופו המוכן אני מורח בקוג'י מלח וממתין כמה שעות, אבל לאחר יומיים הטעם עשיר יותר. כך מתקבלת מנת הטופו הטעימה ביותר.

האנזימים שבקוג'י מפרקים חלבונים ועמילנים, מרככים את הטופו או אם תמרחו אותו על בשר ודגים. בהדרגה הם מוציאים את הטעם המשובח ביותר החוצה. הערה למתחילים, אם משתמשים בקוג'י מלח להעשרה של בשר או דגים או ירקות שמבקשים לבשל, לטגן או לאפות – שוטפים את המוצר מהקוג'י מלח או מנגבים היטב לפני הבישול. אפשר להשתמש בקוג'י מלח כתיבול במקום מלח לסלט. השף רנה רדזפי (René Redzepi) הנודע הכניס גישות חדשניות למטבח. חולל מהפיכה גסטרונומית, המציא מחדש את האלף-בית של הבישול. רנה רדזפי בן למהגרים מוסלמים מהבלקן, מטפל כך באפונה, ירקות, ותלמידיו בגרגרי חומוס, סלט כרוב, או טופו משי טרי [מקור], כפי שאני נוהג. עוד על כך ב"מדריך נומה לתסיסה" בו רנה רדזיפי, שף ובעלים משותף של נומה, ודיוויד זילבר, השף האחראי על מעבדת התסיסה הנודעת של המסעדה, חולקים טכניקות ייחודיות המשמשות לייצור מזווה התסיסים העצום של המסעדה [מקור]. היתרון מעט מלח המון טעם.

מפזרים קוג'י מלח (טחון) על טופו קר, שהוכן בבית. אין צורך לבשל או לטגן. אפשר להוסיף שמן שומשום או שמן זית, מעט רוטב פלפל צ'יפוטלה מעל ומגישים.

נבגי קוג'י הם סטרטר רב-תכליתי למזון מותסס: אבקת Chouhaku-kin היא התפטיר הלבן הארוך אספרגילוס אוריזה בשקית שיווק מוכנה להכנת קוג'י מלח שמכונה שיו קוג'י ומיסו לבן שטעמו מאוזן יותר. תיבול ושימוש בקוג'י מלח פופולרי ביפן בשל הרבגוניות של טעמיו.
חבילה של 20 גרם/0.7 אונקיות שבצילום למעלה, יכולה לייצר 15 ק"ג של קוג'י על בסיס אורז או שעורה.

קיימות כמה פטריות קוג'י [מקור]. זוהי אחת מתבניות הקוג'י השונות ニホンコウジカビ (日本麹黴) (ביפנית: nihon kōji kabi) המשמשות לתסיסת מזון. למעשה מדובר בטאנה (נבגים) קטג'י – Tane Koji טאנה קוג'י – נבגי קוג'י צהוב, לבן ושחור. כאשר הנבג (טאנה) הצהוב, השכיח, המקצוענים עוברים לאט להשתמש בנבג השחור, כי הוא מפרק חלבונים הכי טוב, למשל בטופו.

חי הצמרת מישנים איתו דגים ובשר למשל להכנת סטייק. במקרים כאלה מורחים אותו מעל המוצר ומחכים, שוטפים ומטגנים, מאדים או אופים.

אופן ההכנה קוג'י שעורה וקוג'י אורז

משרים אורז ללילה ל 20 שעות

שעורה משרים שעתיים. לאחר מכן מאדים את השעורה או הארוז לכ 20 דקות מערבבים וממשיכים לאדות עוד 20 דקות.

לשקול 100 גרם אורז/שעורה מושרה ומאודה

35 גרם מלח

ו 100 גרם נבגי קוג'י.

להכניס לכלי ולהוסיף מים. יש לשמור שחום המים יעמוד על 30 מעלות.

המלח. כידוע הורג את כל החיידקים מה שמאפשר התססה לקטית, כלומר לא כל החיידקים מתים, רק סוג אחד מהחיידקים שורד ודווקא אלה שמייצרים את החומרים הטעימים ביותר, התססה לקטית. היא התהליך שבו חיידקים מפרקים את הסוכרים במזונות, כאן בשעורה או בפולי הסויה ויוצרים חומצה לקטית.  חומצה לקטית המיוצרת על ידי חיידקי חומצת חלב עמידים למלח. נוצר לנו מוצר שמאזן את המליחות של הרוטב ומעדן את הקוג'י מלח במקרה שלנו. מזג האוויר חם מעודד התססה לקטית החורף הוא הזמן הלא נכון להצססת קטג'י בחורף נדרשתו מעבדה.

לערבב – לאחר הוספת המים יש לערבב ולהניח לתסוס מכוסה. כל יום מערבבים. כך עד 10 ימים. בשלב בו הגרגרים רכים מעבירים למעבד מזון וטוחנים. סוגרים בכלי ומניחים במקרר.

קוג'י מלח שהכנתי עם נבגים שחורים (Shochu) שהונבטו על שעורה. צילום ירון מרגולין

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    למאמרי

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כליות, כללי, מזון מחלים

    דנרבציה כלייתית Renal denervation (RDN)

    דנרבציה כלייתית (RDN) היא הליך זעיר פולשני לטיפול ביתר לחץ דם עמיד [מקור].  ההליך משתמש באבלציה בתדר רדיו כדי לשרוף את העצבים בעורקי הכליה. תהליך זה גורם להפחתה בפעילות העצבים, מה שמפחית את לחץ הדם [מקור].

    יתר לחץ דם עמיד מתייחס ליתר לחץ דם שלא מגיב לתרופות. דנרבציה כלייתית (Renal denervation – RDN) היא הליך זעיר פולשני שנבחן בשנים האחרונות כאפשרות לטיפול ביתר לחץ דם עמיד. ההליך הזה  גורם להפחתה בפעילות העצבים, מה שביא בהמשך להפחתת לחץ הדם.

    תרופות להורדת לחץ דם הן התרופות הנפוצות והשכיחות ביותר לטיפול בנושא זה בכל העולם. בהליך זה החולים מקבלים תרופות גם מ-2, 3 או יותר סוגים. יש לקחת בחשבון כי חולים רבים שסובלים מיתר לחץ דם ונוטלים כדורים חווים מחלות נוספות שגם הן מצריכות טיפול תרופתי כגון סוכרת ועליה בשומני הדם, מחלות לב, מחלות כלי דם מוחיים, ומחלות כלי דם בגפיים וכמובן אי-ספיקת כליות. חולים אלו נחשפים לרעלים רבים שנמצאים בתרופות כאלה, נושא זה ידוע, אבל הוא נכנס לאותיות הקטנות של האזהרה שנמצאת ברשת האינטרנט וגם בקופסה בה הן מונחות. רוב נוטלי התרופות מגלים אותו רק שהרופא נזעק ומורה להם להתכונן לדיאליזה. הרעלים האלה מגיעים, אל הכליות כסכינים שחותכים לאור היום את הצנרת בהן. מחקרים שמצביעים על נזקים לא נגישים כמעט לנוטלי התרופות, יש והמחקרים רשומים בשפה כל כך רחוקה ופטרונית שרוב האנשים לא יכולים כלל וכלל להבין מה רשום שם. כך נושא הרסני, שניכר לכל רופא לא מגיע לתודעת הציבור הרחב.
    אנשים מופחדים מיתר לחץ דם, התיקשורת מעצימה את ההפחדה ונראית כמשת"פ יוצא מכך שלא נותר לאנשים המבוהלים אלא להישען כבני ישראל בימי בית ראשון על המלך (יהויכין) עד שהם מגלים שאכן מדובר במשענת קנה רצוץ והם מאבדים את כל מה שהיה להם. טיפולים שמפחיתים יתר לחץ דם ללא נזקים קימים. כולם קשורים בהגמשת העורקים ובשמירה על תפקודה של מערכת העצבים. לצערנו רק אחוז זעיר, בעיקר של עשירי תבל מהאנשים נחשף אליו.

    איך עובד ההליך (דנרבציה כלייתית) שמאמרי זה עוסק בו?

    בהתחלה תהיה לך הרדמה מקומית ואחר כך יתרחש בגופך הרס של מערכת העצבים באזור הכליה שלך. ההליך הזה יתבצע בהנחיית תמונה [מקור].

    הרדיולוג יכניס צנתר לעורק הירך בירך שלך, ויגש דרכו לעורקים המזינים את הכליות שלך.

    במהלך הליך RDN, פולסים בתדר רדיו מופעלים, ושורפים את העצבים בדפנות עורקי הכליה כנראה בצילום למעלה שלקוח מכאן. כך יחוסלו עצבי הכליה, אבל מבלי לפגוע בעורקים. הפגיעה בעורקים תתבצע כבר לכאורה על ידי הכדורים וגם בעזרת תזונה שמעלה הומוציאסטין, נושא זה לא עניינו של ההליך הזה. על נסקי ההומוציאסטיןן לצנרת גופך ולאנדותל שמצפה אותה אפשר לקרוא – כאן.

    כל יישום של אבלציה בתדר רדיו יימשך בערך 1-2 דקות, אם כי זה תלוי במכשיר שבו נעשת פעולת הרס העצבים שלך.

    הרדיולוג שלך עשוי להשתמש במחולל תדרי רדיו צנתר (שפופרת), הליך זה דורש יותר מיישום אחד של הדופק בתדר רדיו במהלך הפגישה, או במחולל בלון תדר רדיו, אשר דורש יישום יחיד של דופק בתדר רדיו [מקור].

    מחקרים קליניים בהחלט הראו שדנרבציה כלייתית יכולה להוריד לחץ דם גבוה במקרים עמידים לתרופות, אך מספר מחקרים הראו גם שההליך אינו יעיל.

    מחקר חדש, נערך לאחרונה בחולדות, וזיהה את העצבים הספציפיים שיש לחסום כדי להשיג את ההשפעות של הורדת לחץ הדם של הטיפול ששיטה זו מבקשת [מקור].

    שני סוגים של עצבים מעבירים אותות בין הגוף למוח הם:

    העצבים המוטוריים שפועלים כעצבים אֶה-פרנטים efferent nerves, המעבירים אותות מהמוח לגוף, ומערכת העצבים התחושתיים (מביאים, afferent). עצבים מביאים הafferent שולחים אותות מהגוף למוח.

    כל מה שנשאר לדעת איזה עצב לחסום על מנת לעורר את ההשפעות הנדרשות נגד יתר לחץ דם ולהפחית תופעות לוואי [מקור]. אם נחזור לצוות המחקר בחולדות נגלה דבר מדהים. צוות המחקר השתמש בטכניקה שפיתחו כדי לחסום עצבים מביאים, afferent בלבד. בעקבות זאת נחשף ששיבוש העצבים המביאים, afferent לא מובילים לתוצאה הרצויה. הם לא מי שמוריד לחץ דם גבוה בחולדות עם יתר לחץ דם. עם זאת,

    הסרת כל העצבים: אלה שמביאים אותות מהמוח והמביאים, afferent עשו זאת, מה שהוביל את החוקרים למסקנה כי עצבים efferent משובשים שחוסלו בכליה הם שגרמו ללחץ הדם לרדת.

    השפעת הטיפול גם לא הייתה תלויה בחומרת העלייה בלחץ הדם. תצפית זו מנוגדת לניסויים קליניים בבני אדם שתמכו בכך ש

    יעילות הדנרבציה הכלייתית תלויה ברמת לחץ הדם,

    מזכיר לנו מנהל המחקר הזה ג'ון אוסבורן (John Osborn) מאוניברסיטת מינסוטה והחוקר הראשי של המחקר.

    הרבה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם משום שהמערכת הסימפטטית, אותה מערכת שמפרישה אדרנלין, עובדת בגופם יותר מדי חזק ובמהירות – הסיבה לכך היא הצפה בחומרים שמעלים לחץ דם ומגיעים אליה – אבל מהיכן הם מגיעים?

    "הרבה אנשים הסובלים מיתר לחץ דם משום שהמערכת הסימפטטית, אותה מערכת שמפרישה אדרנלין, עובדת בהיפר, במהירות." אומר פרופ' ארבל שמעודד צינתור לכליה או דנרבציה כלייתית. קשה להאשים מי שמעודד הליך ממנו הוא מתפרנס, בימי 40 שנות ליכוד "מכניסים צינורית לעורקי הכליה. הצינורית משדרת גלי רדיו זאת משום שחולים בעלי יל"ד נמצאו בעלי פעילות עצבית מוגברת דבר הגורר נזק לכלי הדם הן של הלב והן של הכליות" הוא מסביר ומוסיף "כך משדר גלי הרדיו מתחיל והגלים מורידים את פעילות העצבים שמקשרים בן הכליות למוח". הרופא מוסיף ואומר: "בצורה הזאת, תוך כ-40 דקות אנחנו מצליחים לפגוע בחלק מהעצבים שעובדים בעודף ולגרום להם לעבוד קצת פחות" [מקור].

    דנרבציה כלייתית או סילוק אותם חומרים שיוצרים את הבעיה?) [מקור].

    דנרבציה כלייתית (RDN) מקור האיור למעלה מכאן. היא היום הטיפול של רפואת הממסד לחולים עם יתר לחץ דם שלא ניתן לאזן בעזרת טיפול תרופתי [מקור] – אין להם דרך נוספת לכסות על כשל התרופות ללחץ דם גבוה [מקור1, מקור2]. צינתור, דנרבציה כלייתית או סילוק אותם חומרים שיוצרים את הבעיה?

    הכליה היא מפעל טיהור ומי שמנקה את הדם מרעלים. פחות אנשים ערים לכך שהכליה גם אחראית על הפרשות חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם. אם לחץ הדם שלנו נמוך מדי, הכליה תעזור לעלות אותו ואם לחץ הדם גבוה מדי, היא אמורה לגרום לנו לפלוט יותר שתן ובכך להוריד את כמות הדם ואת לחץ הדם. אצל חלק מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה הכליה עובדת יותר מדי שעות, כלומר הכליה מפרישה יותר מדי חומרים ולכן אם לחץ הדם עדיין גבוה, כדאי לברר למה צריכים את החומרים המזיקים כל כך לבריאות הכליה ואיכות חיי האדם. המטרה שלנו להחזיר את עבודתה של הכליה לאיזון כך שנוריד את עודף החומרים המזיקים ונחזיר את לחץ הדם לטווח התקין. נושא זה, ככל שישמע הגיוני, פשוט לביצוע, לא מטופל למעשה בכלל על ידי רפואת הממסד – מי שרוצה לדעת לא רק על דרכי עבודת הממסד הרפואי אלא גם מה מקורם של חומרים אלה – מוזמן להמשיך לקרוא במאמר

    הכליה היא מפעל טיהור ומי שמנקה את הדם מרעלים.

    הכליה מסננת את הדם בהליך מורכב והופכת את חלקו המורעל לשתן,

    אבל הכליה היא גם איבר הורמונלי, המפריש לתוך הגוף הורמונים שונים. היא מייצרת את הורמון ה"אריתורופואטין", עליו פרסמתי מאמר – כאן. הורמון זה הוא שמעודד יצירת כדוריות דם אדומות בלשד העצם. בתוך הכליה, "ויטמין "D הופך להיות פעיל. בנוסף לכך גם ייצור חלבון להארכת חיים קלוטו – נוצר בכליה, אבל רק בנוכחות ויטמין די פעיל. במקרים מסוימים הרופא ממליץ להזריק הורמון זה – לאחר מכן הסיכוי שהכליה תחזור לייצר אותו בכוחות עצמה מאוד נמוך. חסר מחקר להבנת הנושא הזה. במאמר שפרסמתי כאן אני מפרט על מרחב זה בכליה ומוסיף שהצלחתי לחדש את פעילות הכליה כאיבר הורמונלי, המפריש לתוך הגוף מחדש את ה"אריתורופואטין. אבל – אם נחזור לנושא המרכזי שלנו,

    ההכליה גם אחראית על הפרשות חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם.

    לכן אם לחץ הדם עולה, הכליה מתגייסת להפחתתו במגמה לעזור לאזן אותו. השיטה שלה היא להפריש את אותם חומרים ולסלקם מהגוף. אנחנו שמים לב שאנחנו מתחילים לפלוט יותר שתן ובדחיפות יתר. כך הכליה מסלקת את כמות היתר של אותם חומרים דרך השתן.

    החומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם מגוונים, אבל יש לנו מידע מאוד ברור על מקורותיהם.

    כך למשל מתן תרופות סטרואידליות במינון גבוה כמו מינון של 80 מ"ג פרדניזון ליום יכול בד"כ להעלות את לחץ הדם ב-5ו-20 מ"מ כספית ואף יותר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4],

    תכונתיהן של תרופות סטרואידליות לגרום לאגירה של מלח הנתרן ושל מים בגוף, מביאה כמובן לעליה בלחץ הדם

    [מקור].

    אדם הסובל מיתר לחץ דם הנוטל טיפות אף בעת הצטננות אם ייקח את הטיפות אחת ל-4-3 שעות יכול אף הוא לסבול מעליות לחץ דם משמעותיות שתועדה מחקרית כעליה של עד 200 מ'מ כספית סיסטולי (זה שמבטא את לחץ השיא בתוך העורקים הנוצר לאחר הזרמת הדם מהלב לעורקים.) [מקור1, מקור2, מקור3]. אצל חלק מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה הכליה עובדת יותר מדי, כלומר הכליה מפרישה יותר מדי חומרים, שגורמים לעליה בלחץ הדם הם מרבים להשתין כנזכר לעיל, אבל לצערנו כמות החומרים שמעלים את לחץ הדם שמגיעה אל הגוף כל כך גדולה, כך שלחץ הדם עדיין גבוה. כשמורידים את העודף אפשר להחזיר את לחץ הדם לטווח התקין אבל, לשם כך יש להפחית את אותם חומרים שגורמים לעליה בלחץ הדם מקורם של רוב  החומרים האלה כפי שאפשר להבין מקריאת מאמר זה נמצאים בחלקם בהמלצת הרופא עצמו. בכדורים אבל לא כולם למשל  ניקוטין – ניקוטין גם אם הוא מגיע ממעשן שנמצא בסביבתך יכול להעלות לחץ דם אבל לפרק זמן קצר ובסמוך לשימוש בו. גם הליקוריץ. תמצית שורש הליקוריץ (Licorice) משמשת כחומר ממתיק, ומעניקה צבע שחור. תמצית הליקוריץ משמשת גם כתוסף מזון בחמרים "טבעיים", כולם מעלים את לחץ הדם. כאשר ליקוריץ נאכל בכמויות גבוהות של למעלה מ-50 ג"ר ליום במשך שבועיים ויותר, מינון שאינו נדיר, הוא גורם לעליות לחץ דם, משפיע על המערכת ההורמונלית של רנין ואלדוסטרון וגורם לעליות קיצוניות בלחץ הדם [מקור]. בתחום התזונה קפה מעל ל 3 כוסות קפה לחץ הדם עלול לעלות וגם אלכוהול מעלה את לחץ הדם [מקור]. כל אלה חומרים שאמורים להיכנס לרשימת האסורים בקרב אנשים שמבקשים להאריך את חייהם. מלח הנתרן. מלח שולחן רגיל – הוא כוכב האיסורים של רפואת הממסד [מקור]. אבל

    מלח הנתרן הוא חומר הזנה חיוני לחיים ואין קיום בריאות ותהליכי החלמה בלעדיו,

    מסביר פרופ' ראובן צימליכמן, ראש המכון לאיכות ברפואה בהסתדרות הרפואית בישראל [מקור]. כאשר מובילי תהליכי החלמה גם בעזרת שינויי הרגלי חיים ותפריט תזונה מדברים על הפחתת מלח. או מלח הנתרן הכוונה לשימוש במלח הנתרן במזון מעובד, משומר ומרוכז לא למשל בהתססת כרוב בבית, או בהתססת פולי סויה ומלפפונים. מלח הנתרן במזון נרכש מגיע בו לכמויות אדירות הן שגורמות לעלייה משמעותית בלחץ הדם. הנתונים בארה"ב למשל מעידים שהשימוש במלח שם גבוה פי 2.5 מהכמות המומלצת של מלח הנתרן ביממה לאדם בריא. הפחתת המלח במזון הוגדרה כמדיניות עולמית אבל אין הכוונה למלח בסלט שלך, או על סנדוויץ' עם אבוקדו אלא לזה שמסוגל  להביא לעליה משמעותית בלחץ הדם. מובן שהוצאה אל מחוץ לחוק שיווק של חטיפי מזון כבמבה, צ’יפס, מזון תעשייתי, הכרחית, אבל לא נראה במערכת הקיימת היום שימצא שר בריאות שיעז ללחום בתעשיית המזון, או בתעשיית התרופות. כך מי שרוצה להפחית משמעותית תחלואת לב, כליות וכלי דם חייב לשקול לזרוק את הטלוויזיה מהבית. כי, שינוי תפריט תזונה מאוד קשה נוכח כמות המסרים שעולים מהמכשיר ומעודדים למשל צריכה אדירה של מלח נתרן. בדרך כלל בקליניקה שמבקשת למכור תרופות, טיפולים פולשניים וככל הנראה אפילו להוביל לטיפולים יקרים ככל האפשר תמצאו גם מסכי טלוויזיה וגם פוסטרים לממכר מוצרים שלא מקדמים ככל הנראה גישה שמבקשת החלמה.

    הדרך הטובה ביותר בחולי יתר לחץ דם, היא ללא ספק להימנע משימוש בתרופות/חומרים שיכולים להעלות לחץ דם, יש לזהות אותם ולהפסיק את השימוש בהם אומר פרופ' ראובן צימליכמן, ראש המכון לאיכות ברפואה בהסתדרות הרפואית בישראל [מקור].  

    למאמרי

    דנרבציה כלייתית נקודות המבט שתפגוש בה היא בעיקר של הרופאים והתעשייה. לחץ דם ע’’פ הטווח של הנורמה בארה"ב לא מעודד נטילת תרופות מיותרות ועומד על 100/140 כך שמדד של למשל 149, הוא אכן מעט גבוהה, אבל, ואם נוריד אותו בעשר יחידות כלומר לטווח הנורמה בארה"ב ל 130 בעזרת ההליך שזוכה לעידוד עצום הדנרבציה הכלייתית הצלחה כאן גרועה מהמוצע במניעת תחלואה, על-ידי טיפול במזון כתרופה – יוצא מכך שיש לשקול שלמעשה מדובר ביתר רפואה והליך דנרבציה כלייתית שישנה אפילו לכאורה אפשרות שאין בו כל צורך.

    בשנת 2018, האגודה האירופית לקרדיולוגיה/האגודה האירופית ליתר לחץ דם (ESC/ESH) פרסמה הנחיות לגבי ניהול יתר לחץ דם שקבעו כי "הראיות הקליניות התומכות ב-RDN כטכניקה יעילה להורדת לחץ דם (BP) סותרות. " וכי "השימוש בטיפולים מבוססי מכשירים אינו מומלץ לטיפול שגרתי ביתר לחץ דם, אלא אם כן בהקשר של מחקרים קליניים ו[ניסויים בקרה אקראיים (RCTs)] עד שתהיינה עדויות נוספות לגבי בטיחותם ויעילותם" [מקור].  

    הנחיות לשנת 2022 של האגודה לקרדיולוגיה של טייוואן ושל האגודה ליתר לחץ דם בטייוואן לניהול יתר לחץ דם 

     האגודה לקרדיולוגיה של טייוואן (TSOC) והאגודה ליתר לחץ דם טייוואנית (THS) לניהול יתר לחץ דם ממליצות את ההמלצות הבאות ביחס ל-RDN בהנחיות שלהן לשנת 2022:

    יש לשקול דנרבציה כלייתית כאסטרטגיה להורדת לחץ דם בחולים בעלי יתר לחץ דם עם סיכון גבוה ל-CV, כגון יתר לחץ דם עמיד או בלתי נשלט. ככלל עולם הרפואה עוסק רבות בכשל שנקרא "יתר לחץ דם עמיד" כלומר, לחץ דם שנשאר גבוה למרות נטילת תרופות מרובות, שלוש או יותר בלא להשיג שום תוצאה. חוסר השפעה ואפס יעילות מתרופות להורדת לחץ דם, או מאפיינים המעידים על יתר לחץ דם נוירוגני (הוא יתר לחץ דם שמקורו בין השאר במערכת העצבים הסימפטטית, דהיינו מערכת העצבים שפועלת במצבי לחץ, סטרס, שנגרם על רקע פסיכולוגי – נושא עליו פרסמתי במאמרי – לחץ דם גבוהה מסיבות נפשיות ויתר סטרס בחיי האדם מה אפשר לעשות? וכן ע"י לחץ תוך גוגולתי כמו למשל בעקבות חבלת ראש, גידולים מוחיים, דלקת קרום המוח, שבץ מוחי או דימומים תוך מוחיים, או על רקע פגיעה במערכת העצבים הסימפטטית.) וזאת רק לאחר הערכה קלינית עמוקה ושימוש בהדמיה [מקור].

    בשנת 2021 פורסמו בהסכמה דעותיו של שולחן עגול, הנתמכות על ידי הקרן הלאומית לכליות (NKF) והחברה לאגיוגרפיה והתערבויות של קורות חיים (SCAI), על תפקידו של ההליך דנרבציה כלייתית כאפשרות טיפולית בנוסף לטיפול רפואי והתערבויות באורח חיים [מקור]. השולחן העגול סביבו התכנסו המומחים הגיע לקונצנזוס הבא לגבי בטיחות ויעילות דנרבנציה כלייתית (הרס פעילות עצבית בכליה) היעילות של RDN לטיפול ב-HTN לא מבוקר הוכחה באופן עקבי בניסויים אקראיים מבוקרים מדמה, הן בנוכחות והן בהיעדר תרופות [מקור].

     עדויות עדכניות על דנרבנציה כלייתית RDN מצביעות על ירידה מתמדת ב-BP במהלך היום והלילה (השפעה 'תמיד פועלת') המובדלת מפרופילים פרמקוקינטיים ומשטרי מינון עם תרופות ואי-דבקות של המטופל.

     גם ניסויים אקראיים וגם רישום תומכים בבטיחות המוקדמת והמאוחרת של RDN.

     למרות שנתוני הרישום מצביעים על עמידות ארוכת טווח בהפחתת לחץ דם בעקבות דנרבנציה כלייתית RDN, מעקב ארוך טווח אחר ניסויים קיימים ומחקרים נוספים חסרים, הגם שאלה עשויים להצביע על עמידות והשפעה של ההליך ותוצאותיו הקלינית גם בשלב הרחוק יותר.

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

      For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

      מאמרים אחרונים

      נשלח ב כליות, כללי