ברומלין או קמח קליפות אננס 

קליפות אננס הם אוצר שרבים זורקים לפח האשפה. בקליפה של האננס נמצא חומר משתן הוא הברומליין האגדי שמסייע לסלק עודפי נוזלים מגופנו במצבי בצקת בלי להעלות את הקריאטינין ולחסל את ה-GFR כמתרחש בנטילת תרופות משתנות בקרב חולי כלייה. במאמר זה נכיר את הברומליין ונלמד איך אפשר לאכול קליפות אננס ולהבריא ממחלות שמתים מהן בדרך כלל כמו שבץ מוח או לב? מאמר זה הוא אחד מסדרת המאמרים על המזון כתרופה

תוצרי הלוואי של אננס ותעשיית מוצרים מאננס כוללים לרוב תרכובות יקרות ערך שעולות מבחינת הערך התזונתי שלהן על המוצר הסופי.  

מאמר זה מתמקדת בקליפה של האננס והדרך להכין ממנה תרופה להפחתת לחץ דם, להפחתת בצקות, הברומלין משתן, לדילול דם ולהגמשת העורקים ע"מ להגן על הלב, המוח והכליות [מקור] הברומלין גם משפר את ספיגת החמצן בגוף  אנטי-סרטני.

מעטים יודעים שרוב האננס מנוצל בתעשייה. בדרום אפריקה למשל כ-80% מייצור האננס משתמש בו, ורק השאר נמכר בשוק הפירות כפרי טרי [מקור]. המיץ שלו הוא מוצר עיקרי ונמצא במקום השלישי בעולם אחרי מיץ תפוזים ותפוחים [מקור]. פסולת אננס הכוללת קליפות וגבעולים נשארת, נזרקת ולמעשה מהוה אפילו איום סביבתי. פסולת האננס מורכב משאריות מהעיסה, קילפות גבעולים ועלים שנותרו מעיבוד האננס. זאת כאשר היא מכילה ברומליין בו ידובר מייד וסיבים חשובים [מקור]. המחקר מלמד שסיבים אלו מורכבים בעיקר מהולצלולוזה וליגנין, עם כמויות של אפר [מקור1, מקור2].

תרופת פלא שמגיעה מקליפת האננס מכונה ברומליין (Br) היא אנזים מרפא וזרז של תהליכים ביולוגיים מאוד חשובים. אנזים שנמצא גם בתעשיות המזון, כגון במבשלות בירה ואפילו בעיבוד בשר [מקור]. אנזים זה או החלבון הזה חשוב ומורכב – ברומליין (Br) הוא פרוטאז (מפרק חלבונים לאבני הבניין הבסיסיות שלהם, לחומצות אמינו, באמצעות הידרוליזה של הקשרים הפפטידים שבחלבון המקורי.) הברומליין הוא גם חומר משתן שמסייע להפחתת בצקות ויכול להציל אנשים שסובלים מבצקת בריאות. הברומליין (Br) התפרסם כתרופה נוגדת קרישה. קמח קליפות האננס מכיל כמות טובה של ברומליין ומשמשים לניהול קליני של פקקת [או תרומבוזיס (Thrombosis)] כמו גם לניהול וטיפול במחלות לב, כאשר פקקת (קרישי דם) היא גורם סיכון מרכזי לתמותה [מקור]. טרומבופלביטיס הוא תהליך דלקתי המסייע לקריש דם להיווצר ולחסום ורידים בין אם מדובר בוריד אחד או יותר, הברומליין מונע זאת.

– אפשר להתעדכן במקומות ובתאריכים בהם דני אננס משווק את האננס המתוק שלו כאן

מחלות לב הן גורם התמותה מספר אחת בעולם. 85 אחוז ממקרי המוות הללו נובעים מהתקף לב או שבץ מוחי, והגיל המדווח של הנפגעים ממחלת לב, שהיא בפועל אובדן גמישות העורקים שמובילים אל הלב הוא בין גיל 30 ל-70 שנים. יוצא מכך שחשיבות הקליפה שמגיעה מהאננס אדירה להצלת חיי אדם. למאמרי על אובדן גמישות העורקיםכאן

אבדן גמישות העורקים הוא הדרך והשער לגיהינום – בין שתי השכבות שמרכיבות את דופן הצינור המוביל מזון או דם מצוי חלל – המעבר שבין – החלל התת-אנדותליאלי, נראה באיור למעלה. הוא שמקשר אותנו להיבט הבריא או לאבדנו. לגמישות העורקים או לאבדנה ולתחלואה שהברומליין מבקש להציל ממנה. כאן המעבר, אל הגיהינום הבריאותי – כל הנזק שמכונה חימצון מכאן הכול מתחיל כאן הוא משתקף כשאינו מתחיל מחימצון ופגיעה במיטוכונדריה נושא עלי פרסמתי כאן.

הברומלין  (Br) נמצא יעיל בטיפול במחלות לב וכלי דם וכל זאת בעלות נמוכה יותר מכל תרופה קרדיווסקולרית אחרת ואין לו תופעות לוואי שהורסות את דפנות האפיתל בצנרת העיכול למשל [מקור] נוכח תרומתו הרבה ונושא עלות הקליפה שהיא בחינם כשמכינים "קמח קליפות אננס" לבד בבית מהקליפות שנזרקות בדרך כלל לפח אפשר להציל אנשים ממוות. השפעות של ברומלין על מחלות לב וכלי דם לא נעלמה מהמרפאות המתקדמות. ומובילות להתענינות גוברת ומחקר [מקור]  ותעשייה חדשה ושיווק הולך ומתרחב של תוספי ברומלין המכילים 1200–1800 כמוסות לבקבוק במינון של 500 מ"ג [מקור]. ברומלין יכול גם לעכב התקפי אנגינה, וכתוצאה מכך להקלה סימפטומטית ביתר לחץ דם [מקור1, מקור2]. על פי מספר מחקרים in vivo, ברומלין מגביר את היעילות של עבודת הלב, משפר את זרימת העורקים, מפחית ניתוחים של עורקים ומגביר היווצרות של כלי דם חדשים (אנגיוגנזה Angiogenesis) [מקור1, מקור2].  מחקרים קודמים הראו שטיפול עם ברומלין (Br) מפחית אפופטוזיס ונזק לתאי אנדותל באיסכמיה כבדית [מקור1, מקור2] וכן דווח כי הברומליין מגן מפני פגיעה במוח הנגרמת כאשר הכבד לא מפרק כראוי רעלים שמצטברים בגוף, ביחוד אמוניה, (אנצפלופתיה בכבד)  [מקור1, מקור2, מקור3 , מקור4]. קמח קליפות האננס מגביר את החדירות של דופן כלי הדם, וכתוצאה מכך הוא משפר את ספיגת החמצן, חומרים מזינים ומעצים את הנזילות של הדם [מקור1, מקור2 ]. גם בניסויים בחיות מעבדה, נמצא כי ברומלין ממלא תפקיד מיטבי של נוגד יתר לחץ דם. המחקר נעשה על תקופה ממושכת של מתן תוסף ברומליין [מקור]. יש לציין שהתכונה האנטי-סרטנית של ברומלין (Br) [מקור – Purification and drying of bromelain. Devakate RV, Patil VV, Waje SS, et al. Sep Purif Technol. 2009;64:259–264] מיוחסת בעיקר ליכולתו כמדלל דם ולעכב את הצטברות טסיות הדם [מקור1, מקור2, מקור3]. הברומלין (Br), גם ידוע כבעל פעילות אנטי דלקתית.

הברומליין (Bromelain) הוא תמצית גולמית מאננס (A. comosus L.) או קמח שמופק בבית מקליפתו. הוא למעשה חלבון שמגיע לתהליכי החלמה נטולי סיכון מפסולת אננס – מצית גולמית מאננס מופקת במעבדה מכילה תערובת של פרוטאזות שונות כמו גם פוספטאזות, גלוקוזידאזות, פרוקסידאזות, צלולאזות, גליקופרוטאינים ופחמימות [מקור]. בגדול מדובר באנזים, והמוצר הבולט ביותר שמגיע מהאננס. ברומליין הוא כאמור לעיל אנזים, זרז ומי שנמצא בטבע, באננס הוא בכמות הגדולה ביותר. הברומלין (Br) נמצא בגזע האננס, בעלים, בפרי עצמו אבל בקליפה הברומלין נמצא בכמות הגדולה ביותר. משתמשים בו לתהליכי החלמה כמו במצבי אי ספיקת כליות, שבץ מוח, לב וכאבי רגליים. בקליפת האננס נמצאים אנזימים נוספים (קומוזין comosain ואננאין ananain הם מכונות ביולוגיות זעירות שמאפשרות לתהליכים חשובים להתרחש בגופנו במהירות וביעילות, גם כאשר ההסתברות לכך ממש נמוכה [מקור1, מקור2]) גם הם מסייעים לתהליכי ההחלמה. ברומליין הוא גם קמח קליפות אננס אשר, בהכנה ביתית פשוטה, הופך לתרופה חזקה ויעילה.

ברומליים

למעשה Bromelain הוא המונח הכללי המשמש לקבוצה של אנזימים פרוטאוליטיים הקשורים בדרך כלל לאנדופפטאזות ספציפיות יותר (endopeptidases – בתוך החלבון – פפטידאזות פרוטאוליטיות אלו האנזימים שמסוגלים לבקע, ובכך לעתים קרובות להשבית, פפטידים קטנים. פפטידאזות פרוטאוליטיות מפרקות קשרים פפטידים של חומצות אמינו לא סופניות (כלומר בתוך המולקולה), בניגוד ל-exopeptidases, שמפרקים קשרים פפטידים מחלקי קצה של חומצות אמינו סופניות. כך למשל הטריפסין – חותך אחרי Arg או Lys, אלא אם כן אחריו מופיע Pro. נוקשה מאוד. בנוסף הוא עובד הכי טוב ב-pH 8 – בסיסי. [מקור1, מקור2]. פפטידאזות כאלה מעורבות במגוון תהליכים, כולל בתגובות דלקתיות המתווכות על ידי פפטיד, לימפופואזה B תלויה בתאי סטרומה והפעלת תאי T. בנוסף, לחלק מהפפפטאזות עשויות להיות תפקודים שאינם מבוססים על הפעילות האנזימטית שלהם [מקור].)

ברומליים זו משפחת צמחים Bromeliaceae [מקור].  3,160 מינים של סקולנטים וצמחים בשרניים חלקם יפיםיים שנקשרים בה ביניהם הצמח הבולט ביותר הוא האננס (Ananas comosus) [מקור]. ברומליין זוהה לראשונה בשנת 1876 [מקור] [מקור], אך הוא בודד לחלוטין, טוהר ואופיין רק בשלב מאוחר יותר [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. למרות שצמח האננס מכיל כמות קטנה של אנזימים פרוטאוליטיים אחרים, כגון אנאנין וקומוסאין [מקור1, מקור2 Nadzirah K.Z., Zainal S., Noriham A., Normah I. Efficacy of selected purification techniques for bromelain. Int. Food Res. J. 2013;20:43], ברומלין (Br) נותר האנזים העיקרי והנחקר ביותר מבין האנזימים הפרוטאוליטיים הללו [מקור1, מקור2]. מבחינה פיזיולוגית, ברומלין קיים בשפע הן בגבעול והן בפרי של צמחי האננס, כאשר היינקה (Heinecke) מצא לראשונה בשנת 1957 [מקור] שיש הרבה יותר ברומלין בגבעול האננס מאשר בפרי האמיתי. ברומלין גזע וברומלין פרי הם שני אנזימים מסוכרים בעלי שרשרת בודדת אך הם בעלי מאפיינים שונים [מקור]. מחקרים מאוחרים יותר הראו שניתן להפיק ברומלין בכמויות קטנות גם ממקטעים של עץ הדקל, כמו מערכת השורשים, והקליפה שלו [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4]. 

ברומלין (EC 3.4.22.32) כאשר הוא תמצית גולמית מצמח האננס (Ananas comosus) הוא מכיל, בין שאר הרכיבים, חלבונים שונים שהוזכרו וקשורים לברומלן גזע, ברומלין פרי (קומוסאין ואנאנין). הברומלין מפתיע עם מספר תכונות טיפוליות שהוזכרו למעלה הן במבחנה והן במציאות מה שמכונה -in vivo. כולל בלימה של צמיחת תאים ממאירים, שליטה בשלשולים, ניקוי עור, פירוק כוויות מדרגה שלישית [מקור] ומסתבר שהוא מסוגל אפילו להגביר את הפעילות הביולוגית ומה שחשוב מאוד כיום, נוכח "רפואת היתר" להפחית את ההשפעות השליליות של אנטיביוטיקה [מקור]. יחד עם זאת המבקשים להחלים את הכליות נדרשים שלא ליטול אותו אם הם עדיין נוטלים תרופות כגון ליתר לחץ דם, כולסטרול או סוכרת כי הוא מגביר את הספיגה של התרופות [מקור] ובהמשך עלול להרוס מסיבה זאת את תהליך השיקום – עוד על כך במאמרי – מדוע חולים שנוטלים תרופות נגד לחץ דם יגיעו בוודאות לדיאליזה כאן. הברומלין עלול אם כן לקדם את הדיאליזה. 

ברומלין (Br) מכיל  פרוקסידאז, חומצה פוספטאז, מספר מעכבי פרוטאז וסידן הקשור אורגנית ונשאר יציב בטווח רחב של pH 2 עד 9.  בין יתר המרכיבים שהאננס מכיל: חלבונים שונים הקשורים זה לזה (קומוזין ואננאין הוזכרו למעלה הם חלק מהאנזימים הפרוטאוליטיים [מקור]) עדויות מהקליניקה מצביעות על כך שהברומלין נספג היטב דרך הפה, כאשר ההשפעות הטיפוליות שלו מועצמות באופן תלוי מינון. הוכח כי הוא בטוח לשימוש [מקור] וכתוסף מזון הברומליין יעיל. עם זאת, כל מנגנוני פעולתו נותרים בלתי פתורים [מקור].

ברומלין גזע (SBM) – 3.4.22.32

כאשר אנחנו מקבלים את הברומליין כתמצית גולמית שמגיעה מצמח האננס (Ananas comosus) גופנו משתמש בה טוב במיוחד. אפשר לומר שמדובר אז על ברומליין ממקור משובח.

המספר שניתן לברומלין האנזים (EC) 3.4.22.33 כך הוא מופיע כאשר הברומלין מבודד מפרי האננס והוא מכונה ברומלין פירות (FBM). ברומלין שבודד מגזע האננס מכונה ברומלין גזע (SBM) והוא מופיע תחת EC  ומספר 3.4.22.32 [מקור]. קמח קליפות אננס הוא למעשה ברומלין גזע (SBM).

הפעילות האנזימטית (הפרוטאזות) של  קמח קליפות האננס SBM גבוהה יחסית מהפעילות וההשפעה של הראשון (ברומלין פירות-(FBM [21,25, מקור1, מקור2, מקור3] ברומליין פירות FBM יעיל יותר בסביבה חומצית  ה-pH האופטימלי שלו הוא 3-8, לכן ניתן כתוסף בשלבי ההחלמה הראשונים. כשהברומליין שמופק מקליפת האננס יעיל בסביבה בסיסית שמאפיינת מצבי יציאה מחולי כרוני מקור1, מקור2, מקור3]. בנוסף לכך ריכוז הברומלין בקליפת האננס ובגבעול גבוה יותר מאשר בפרי ולכן, הגבעול הוא אחד המקורות הזמינים והשופעים ביותר של ברומלין [מקור]. יש לציין שהפקת הברומליין במטבח ביתי פשוטה כאשר הפקתו מהפרי דורשת ציוד מעבדה.

ברומלין יציב וקל לאיחסון למשך זמן ממושך אם מאחסנים את קמח קליפות האננס שהפקנו בבית מתחת ל-20 מעלות צלזיוס [מקור].

הוכח שקמח קליפות האננס בטוח ומשמש לכן בתפריט מזון כתרופה – (מתכון למטה) אפשר לצרוך ברומליין נטו כתוסף מזון, [לרכוש ברשת ברומליין 500 מ"ג למשל כאן (ברומליין משמש בצורה זו מדלל דם נושא שמבקש בדיקה טרם נטלתו]. מנגנוני פעולתו נותרים בלתי פתורים ועדין מסקרנים. הגם שברומליין נותר מסתורי בדרכי פעולתו להחלמת הכליות וצנרת הגוף. חלק מהמהלך נחשף ויובא להלן, אבל אין מחלוקת על כך שהוא פועל היטב להחלמתנו, ולשם הדגשה, כשהמינון שלו נכון ומותאם למצבך המשתנה. הוא בעל תכונות אנטי דלקתיות מאחר והוא חוסם את היווצרותם של תורמים שאחראים לדלקות [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5]. ואחת התרופות (icatibant) היקרות בשוק.

21000$ למנה אחת כדי לבלום את הברנדיקינין

icatibant היא תרופה חדשה מאוד יקרה שנמכרת בשם המותג Firazyr, החל משנת 2014 מחירה בשוק היה גבוהה תחילה הוא עמד על $8,000 ועד מהרה הוא הגיע עד 9,000 דולר למנה. מוצר זה נועד לבלום עליה בלחץ דם מסיבת יתר ברנדיקינין בגופך. ובחלקה תרופה זאת גם ידועה זה מכבר כמי ששימשה בניסויים בחיות, ושהברומלייןbromelain שמפיקים מהגזע ומהעלים של צמח האננס, ונמצא בה מדכא בעזרתה את הנפיחות הטראומטית הנגרמת על ידי הפרשת יתר של הברדיקינין BK לתוך זרם הדם ולרקמות. במצב תקין הברדיקינין שהוא פפטיד וגורם שמשפיע על הגוף בהתרחבות העורקים (הגדלה) באמצעות שחרור פרוסטציקלין (Prostacyclin – מעכב הפעלת טסיות דם וגם מרחיב כלי.

התרופה (9 אלפים $ למנה) Icatibant פועלת כמעכבת ברדיקינין במצבי הפרזת הייצור שלו –

הגוף שלנו זקוק לברדיקינין . לייצור ברדיקינין בגוף נחוצים למעשה שני קולטנים קולטן הברדיקינין B2 וכן קולטן B1. לכל אחד מהם השפעה שונה אבל ה-B2 הוא שחשוב בתהליך ייצורו של הברנדיקינין. חסימת הקשר ביניהם היא יעד הברומליין והתרופה icatibant: הקישור של הברדיקינין שנוצר בגוף (ברנדיקינין מקומי) לקולטן הברדיקינין B2 הוא היעד. הברומליין, קמח קליפות האננס, או ה 21000 דולר למנה בשם icatibant מפרידים ביניהם: בין הקולטן B2 והבררדיקינין כך הייצור העצמי – הסינטזה המקומית והרסנית של הברנדיקינין נבלמת ובהמשך הבצקת או ההצפה מתחילה לרדת ולהציל חיי אדם. הברומליין, כקמח קליפת אננס, חומץ קליפות וגזע אננס לאורך זמן וכן כתוסף מזון Bromelain (כאן) אינו שונה בהשפעתו על גופנו מהכדורים היקרים מאוד שנמכרים בשם icatibant, הבעיה למעשה במחירו ולא ידוע עדיין על היקיף נזקי התרופה, כאשר לקמח קליפות האננס אין נזקים ככל הידוע עד כה ומדובר בשימוש רב שנים. תוסף מזון ברומלין יעיל למצב כרוני בתחילתו כאשר כדור יכול להגיע לפחות מדולר אחד (ברומלין 500 מ"ג) התוסף מוגדר בדרך כלל כמדלל דם, ומונע בצקות – 

הוכח מחקרית וכן נצפה שוב ושוב בקליניקה הטיפולית שקמח קליפות האננס יעיל יותר מהתוסף לטווחים ארוכים. ככל הנראה רוב התפקוד הביוכימי של ברומלין (Br) אינו נובע ממרכיב פרוטאוליטי מסוים (ברומליין); במקום זאת, ישנם כנראה מספר גורמים שנמצאים בקליפה של האננס אשר מעורבים בהשפעות החיוביות של ברומלין על תהליכי ההחלמה, זאת הסיבה לכך שקמח קליפות האננס יעיל בהרבה מהתוסף הנרכש בחנויות.

[מקור1, מקור2, מקור3]. בנוסף חשוב לשוב ולציין שלא נרשמו תופעות לוואי סביב נטילתו. 

קמח קליפות אננס – במטחנת תבלינים ביתית. צילום ירון מרגולין

מתכון להכנת קמח קליפות אננס

את הקליפות הביא לי שרון מבאר שבע – מתנה לחג הפסח. לכל הדעות מתנה יקרת ערך. תודה שרון ותודה לדני אננס שמשווק את הפרי, ואיפשר זאת. דני אננס 0542470311

תרופת פלא שמגיעה מקליפת האננס ומכונה ברומליין (Br) – הברומליין משפר את גמישות דופן העורקים. מדלל דם, אנטי בצקות, משפר את מערכת העיכול. משפר את מערכת הספיגה ומסייע לחולי אנמייה. מוריד יתר לחץ דם. וגם מפחית דלקת.

קמח קליפות האננס – הנראה בצילום למעלה הוא התרופה.

  1. יש לנתק בעזרת סכין את הכתר, הקליפה והגזע, מלב הפרי כך שיתקבלו תוצרי הלוואי של אננס (גבעולים וקליפות, אשר בדרך כלל נזרקים לפח האשפה). 2. לנקות היטב – מומלץ להניח במים ללילה, לשפשף עם מברשת קשה בבקר.
בכלי מים, הקליפות מוציאות רעלים במשך הלילה. לשפוך את המים, אפשר להשתמש בהם להשקיית העיץציצין או הגינה

2. בעזרת מסחטת מיצים מפרידים את הנוזלים מהקליפות. אני מניח שקית נילון בכלי האשפה. מתקבל מיץ (בכד המסחטה) ועיסת סיבים בשקית הניילון – היא הבסיס לקמח קליפות האננס. המסחטה מפרידה מיץ וסיבים.

מזניחים את המיץ ומתמקדים בשקית הנילון ובסיבים יש לייבש אותם.

3. מזניחים את המיץ ומתמקדים בשקית הנילון ובסיבים יש לייבש אותם. הניחו על נייר אפיה מעל תבנית בשמש לייבוש במשך 3 ימים. יש להפוך מדי פעם או

4. טלו את הסיבים וייבשו בתנור, בחום נמוך במצב טורבו. טמפרטורת הייבוש של סיבי האננס היא של 50 מעלות צלזיוס וכאמור בתנור עם זרימת אוויר. בתנור

הסיבים מתייבשים במשך 48 שעות, ואחר כך 

5. טוחנים לאבקה דקה במטחנה (מטחנת תבלינים רגילה, או מקצועית). התוצר שמתקבל הוא קמח קליפת האננס – ותרופה חדשה שבצילום למעלה.

נשארו לך שאלות 

אשמח להשיב על כל שאלה 

לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

    שמי Name:


    טלפון phone:


    דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


    איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


    אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


    למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

    For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

    מאמרים אחרונים

    נשלח ב כללי

    כישורי חיים יוצאי דופן בקרב ילדים שספגו ביקורת רבה מדי בילדותם

    "שום דבר איננו מספיק טוב" דלקרואה מגדולי הציירים 1798-1863 EUGÉNE DELACROIX – ז'ורז' סאנד בציור מאת אז'ן דלקרואה, 1838
    דלקרואה הוא דוגמא לצייר גאון. הוא התעקש על המשמעות של הצבע זעם נוכח קווים מתארים וציירים שהשתמשו בקווי מתאר – הקו החיצוני של סרטוט המונח בהיגיון ומתוך מחשבה שיתכן והוא נמצא במציאות, אבל במציאות אין קווי מתאר רק אור וצללים. האמנות שלו ביקשה לראות את הנמצא באמת ולהתבונן בו גם לחוות אותו. הוא היווה השראה גדולה וזכה להערצה מהמשורר הצרפתי הגדול שארל בודלר שכתב כי דלקרואה הוא המאסטר העליון של הביטוי המעורר של תשוקה ושירה בציור. ללא ספק 'עבודתו "'מותו של סרדנאפאלוס Death of Sardanapalus 1827 מוכיחה זאת.
      הוא העמיד ציורי היסטוריה דרמטיים למשל הציור המצמרר אותו סיים כשהיה בן 26 "מראות הטבח בכיוס" (Scènes des massacres de Scio), שעסק במלחמת העצמאות היוונית, או "החירות מובילה את העם" (La liberté guidant le peuple). הציור שמתאר את מהפכת יולי 1830. הוא העלה סצנות מחיי אנשי המזרח, ציורי חיות וגם מעט פורטרטים מרהיבי עין בעלי ביטוי רגשי חזק.
    למעלה פורטרט רב עוצמה של הסופרת הצרפתיה ג'ורג' סאנד (הייתה מראשונה הופמיניסטיות) שמה של סאנד נקשר ליחסים רומנטיים עם הסופר אלפרד דה מיסה ועם המלחינים פרנץ ליסט ופרדריק שופן. הציור לא גמור, אבל ללא ספק ניכרת בו חושניות עזה וכבוד עצמי של הגברת מדובר בתפיסה רומנטית. גופה של ג'ורג' סאנד בולט בנוכחות זוהרת שפורצת מהרקע האפל והבלתי מוגדר כשהיא עצמה מתבוננת פנימה אל תוך עצמה, אך הכוח המיני פורץ החוצה אל קדמת הבמה. לאחר שסבל מכאבי גרון, והוא בן שישים וחמש נפטר דלקרואה (1863) ממחלת השחפת.

    אנשים שנחשפו בילדותם לביקורת רבה מדי סובלים לרוב מתסמינים מיוחדים שמאפיינים אנשים שאנשים שספגו אלימות והם מפתחים לרוב תכונות אישיות מסוימות שחלקן מדהימות

    הדי העבר מבצבים ועולים במהלך החיים, חלקם בקול רם יותר מאחרים. יש והילדות נמשכת לאורך סדרה של מילים קשות וביקורת בלתי פוסקת, שהרי "שום דבר איננו מספיק טוב"… מצד גורמים שונים וההשפעה של ביקורת מתמדת במהלך הילדות דומה בהשפעותיה השליליות לאלימות פיזית [מקור]. מה שפחות ידוע בציבור הוא שחוויות שליליות כמו חשיפה לאלימות מילולית עלולות להוביל לשינויים פיזיים נסתרים בגוף הילד [מקור1, מקור2], שינויים שעלולים להשפיע לרעה על הבריאות לכל החיים נושא שידובר בו בהמשך המאמר [מקור1, מקור2]. תופעה כזו לאורך זמן משתרשת ויכולה בהחלט להיות מעין עמוד שדרה עליו נשענת הנפש השורדת. עמוד שדרה כזה יכול להרחיק לכת, ולעצב את האדם ולכוון את חייו גם בכיוון חיובי שנראה למתבונן מבחוץ כגאונות [מקור].

    תוצאה בלתי נמנעת של ביקורת חוזרת ונשנית בילדות מתפרשת כאלימות בנפשם של ילדים  [מקור1, מקור2]. אנשים שספגו ביקורת מתמשכת רבה מדי בילדותם נעים במשא הישרדותם בחיפוש אחר משענת יציבה, בטוחה והעיקר שאינה מאכזבת או מבקרת אותם – האמת. התפתחות של כישורי חיים יוצאי דופן מתחילה בניסיון לדלות אמת בכל תחום שראשיתו קריאה והאזנה לדברי חוכמה ולאנשים בעלי ידע רב. מנגד בולט השקר, היתפסות לפרטים לא רלוונטיים שמעלים את הסעיף ומאבדים את שוויון הנפש או את יכולת הדיבור.

    שום דבר איננו מספיק טוב – דמימה שמשפיעה על שריר המותן הגדול Psoas major. כאשר כל שנעשה איננו טוב דיו, בהכרח הבעיה נתפסת לכאורה היא בעושה. האדם נתפס בעיני עצמו, באופן שגוי כאדם חסר כישורים. נושא זה דוחף לפיתוח כישורי חיים נדירים במקרים אחדים, אבל גם לייאוש במקרים מסוימים.

    נושא זה יכול להוביל להערכה עצמית נמוכה. ילדים כאלה יכולים לאבד שליטה, לעתים עולה צורך עז להלשין, להטיח אשמה בזולת. והאשמה הזאת בהחלט אשמה בדוקה, וגם אם אינה במקומה נחשפת עד מהרה כחומר חברתי רעיל שהופך מלשינים, בכל חברה ואפילו בתא המשפחה, לדמות בלתי רצויה וההמשך קשה יותר כשילדים כאלה עלולים לפקפק בערכם שלהם, ופותחים בתהליך של נידוי עצמו ומתבודדים כנזירים. רק האמת ופיתוח יכולות להגיע ולחשוף אותה נשארת להם ומשמשת להם משענת. גם הגעה לאמת דורשת חברת אנשים – העולם של ילדים כאלה, שבצורך שלהם להציל עצמם מכאב, מתפתחים לעמדה של הגאונים והוא בהחלט יכול מעתה רק להסתבך.

    האמת לא נתנת לפשרות ובמקרה שלפנינו היא מאפשאת להם לראות את עצמם בצורה חיובית ולהתגבר על הביקורת המכאיבה, לה הם זוכים מרגע ילדותם.

    שריר המעלות – למעלה – השריר שנמצא בצד ימין של הצוואר מכופף את הצוואר ימינה, וכשהצוואר לא זז שריר זה יכול להרים את הצלע למעלה. בדמימה עקב חוויה מציפה שקשורה בחשש מחזרה למרחב הביקורת המתמדת כלפי עשייתו – יכול שריר המעלות הימני – באזור שנראה באיור למעלה (סמוך לאחז שבצלע הראשונה) להתכווץ בכיווץ שרירים כרוני. נושא זה מרמז על חוויה קשה מתקופת הילדיות וסבל לאורך זמן נוכח ביקורת יתר- יש והכיווץ גורר כאבי ראש מסוג מגרנה. מקור האיור ויקיפדיה.

    1. כיווצי שרירים כרוניים

    כאשר האמת דוחפת קדימה נושא שעלול להתקבע כדמימה, חלק משרירי גופם מתחילים להתכווץ בכיווץ שרירים כרוניים נושא שעלול להוות מקור לכאב והגבלת תנועה. הדמימה של הסובלים מכישורי חיים יוצאי דופן בקרב ילדים שספגו ביקורת רבה מדי בילדותם – מופיעה אצל הבוגר בדרך כלל בשריר המעלות הקידמי שבצוואר הקדמי – בצד ימין Scalenus anterior, כמו כן יש והיא מופיעה גם או בחלקו התחתון של שריר החזה הגדול Pectoralis major– סמוך לתחל של הראש החזי (Sternal head) כסנטימטר מסחוסי הצלעות 6-7, כנראה באיור למטה.

    דמימת הפרפקציוניסט או החושש לחזור אל חוויות הביקורת הבלתי פוסקת, עלולה להשפיע על הקורטיזול, יכולת להתחיל דברים, תקיעות, ולהט להגיע לאמת או להגשמת הייעוד.

    זו דמימת הפרפקציוניסט או החושש לחזור אל חוויות הביקורת הבלתי פוסקת. הדמימה הזו נובעת מצורך עמוק להגיע למרחב ה"בסדר" ויכולה להופיע גם או בשריר המותן הגדול – בחלקו העליון של שריר המותן הגדול Psoas major, שנראה באיור למעלה.

    בשריר רחב הגב Latissimus dorsi (הימני) – סמוך לקרן התחתונה של השכמה הימנית (נמצאת דמימה שנקשרת בסקרנות ובשאיפה לדעת) הדמימה הזו יכולה לעורר כאב עז ביד ימין ולחבל בתנועת הזרוע כלפי מעלה ולאחור.

    בזרועות הידיים בעיקר בימנית  במרכז השריר הדו-ראשי של הזרוע הימנית Biceps brachii והגב העליון)  ברך שמאל פנימית ב Musculus sartorius שריר החייטים sartorius סמוך לאחז שמתחת לגבלית התיכונה 4 הראשים. וכן פגיעה בתפקודן של המיטוכונדריה (טלו קו אנזים Q10 במינון גבוה) בנוסף לאלה נמצאו לחץ דם גבוה מסיבות פסיכולוגיות – נושא עליו פרסמתי – כאן (תגובות דלקתיות, שחיקת טלומרים, מתילציה אפיגנטית וביטוי שלילי של גנים [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4מקור5]). הדמימה שולטת ומוביל את חייהם כמי שמשוכנעים שחיפוש הצדק והאמת הם חלק מאישיותם האמיתית. בפועל מתפתח אדם סקרן מאוד, מדוייק מאוד, מעמיק בחקר הדברים אלה אנשים גברים ונשים גם נערים ונערות ש

    לא יעצרו מרגע שפגשו באמת ועד שהאמת או השקר יחשפו במלואם וזאת גם ואם המחיר האישי יהיה גבוהה.

    נראה שכוח האמת מושיע עד כדי כך במקרה שלהם עד כי מחיר אישי לא מעניין אותם כלל וכלל. נושא המחיר אמנם אינו מדוייק. הוא עולה בתוכם כאפשרות לדיון בינם לבין עצמם, אך לא עד לרמה של קונפליקט. באופן כללי אין למחיר הזה, כאמור לעיל, השפעה ממשית על נחישותם לספק את סקרנותם ולחשוף את האמת.

    2. מנגד דמימה זו פוגעת ב"סטארטר". מנגנון ההתלהבות שמתחיל את פעולת העשייה מתקלקל  ובא לידי ביטוי בחיי ילדים כאלה משבגרו. נראה שהדי הביקורת שחוו בתחילת דרכם על בסיס יומיומי, מבצבים, עולים ממעמקי נפשם ונועצים ב"סטארטר" של נפשם את צפרניהם. נעיצה מלאה כאב שמשתקת ומעכבת כל יוזמה אישית ומקצועית למעט חיפוש אחר האמת. ילדים כאלה משבגרו מהססים לרוב לקחת על עצמם אתגרים חדשים.

    הם נוטים להערים ספק פנימי על יכולתם נראה שהביטחון העצמי שלהם ביכולתם לעמוד בעוד משימה נמוך ותוקע אותם במקום, אבל האמת מורכבת יותר.

    הם לוקחים כל משימה כמסע הישרדות וכמלחמת קיום כך שעוד מטלה יכולה, מבחינתם, לגזול את שארית כוחם. הם לא חשים אי אמון ביכולתם להתקדם בעשייה חדשה, אבל הם משוכנעים שהם עלולים לקרוס בה וכשנחשף שהמיטוכונדריה בתאי האברים החשובים בגופם (לב, כליות, כבד) נפגעת מסתבר שתחושת הבטן יוצאת הדופן שלהם באמת מדהימה. בפועל הם לעתים קרובות בוחרים ללכת על שמירת כוחות נפשם וללכת על בטוח בבוחרם לא לנסות ולא להסתכן בעמידה באתגר חדש [מקור]. מאמר קצר שפרסמתי על מצבי תקיעות יכול לעזור ולחשוף בפני כמה ממהם סודות חשובים, אחד לאחד, על היציאה ממרחב חוסר היעילות, אל מרחב העשייה, בה מתפתחים כישורי החיים הנדרשים – כאן.

    המבקרים החברתיים גם המלשנים של אתמול מהססים לעסוק בהרפתקאות חדשות כולל הרשמה ללימודים מחשש שכוחם לא יעמוד בכך [מקור]. מכל מקום בפועל אנו פוגשים באנשים שנמנעים ליזום, גם בתחום החברתי ובוודאי שבמרחב החיזור. העדר כישורים חברתיים מונע ומעכב את ההתפתחות האישית ומעט כישורים חברתיים לא מספיקים והם נותרים יותר צמודים לבני המשפחה ולמרחב המאיים של הביקורת המתמדת. ככלל חיי החברה נראים להם פעמים רבות, כבזבוז זמן או חסרי עניין – נושא משעמם שבא לאאפשר להם להיתקע במצב שנוצר [מקור].

    בתמונה למעלה סצנה מהמיתולוגיה היוונית העתיקה, המראה את הגיבור האגדי, בלרופון (Bellerophon) בנו של פוסידון ויורינום כשהוא נלחם בכימרה המפלצתית (Chimera). יצור מחריד, אחותה של הידרה וסרברו, שהרס כפרים ואכל אנשים. בלרופון נכנס לשטח הכפר ומצא ניצולה שסיפרה לו איך נראית המפלצת הזאת. אחר כך בלרופון פנה בתפילה אל אתנה, שהנחתה אותו לצוד את פגסוס, כדי להצליח במשימה. פגסוס סוס לבן עם כנפיים לבנות גדולות. בלרופון חיכה ליד הסלע של קורינתוס. בלרופון הרוכב על פגסוס משמש כשיא דרמטי בדברי הגיבור ובן לוויתו הסוס המכונף גם דבר האמת שלא זוכה להכרה.
    כמו ברוב המיתוסים מהסוג הזה, קיימות גרסאות מרובות של האירוע. המלך הליקי איובטס (Lycian king Iobates) שולח את בלרופון להרוג את הכימרה, חיה מיתית עם ראש של אריה, גוף של עז וזנב של נחש. למעשה מקווה המלך למותו של בלרופון. בדרכו למצוא את הכימרה, בלרופון פוגש אדם, רואה שמנחה אותו לישון במקדש של אתנה. אתנה מבקרת את בלרופון בחלום ומעניקה לו רסן מוזהב. בעזרת הרסן הזה בלרופון לוכד את פגסוס, ושניהם עפים כדי למצוא את הכימרה. מתחולל קרב. פגסוס עף מסביבה ומשגע אותה. בלרופון אינו מסוגל להתקרב אליה מכיוון שהיא נושפת אש, בעזרת גוש עופרת שהוא מצמיד לקצה החנית שלו בלרופון מתגונן, ומסתער על הכימרה ותוקע את גוש העופרת הזה בגרונה. הנשיפה של הכימרה ממיסה את העופרת שקמה עליה וחונקת אותה למוות. לאחר הקרב, בלרופון ופגסוס חוזרים למלך איובאטס, שמסרב להאמין להם.

    3. פרפקציוניסט.

    החשש הגובר מהעדר כוח לעמוד במשימה וכישלון נוכח חיצי ביקורת שנשלחים לכאורה אל היוצא לדרך פורצים מקרביו בכל צעד בדרכו ומקים צורך בלתי פוסק

    להגיע ליעד מהר ככל האפשר כדי לנוח משהושג. פרפקציוניזם ושאיפה לשלמות נוצר עקב לחץ אדיר להימנע מביקורת.

    מופע ה"פרפקציוניזם" כהתנהגות מפעיל מגוייסות בלתי פוסקת וההתמודדות עם כישלון אפשרי. האדם נמהר, יוצא למשימה מיד ולא מניח לה עד שמצליח לעמוד בה. הטיפול במצב זה בעזרת ביקורת נפוץ, הרסני ומשיג את ההפך. הצורך להוכיח יכולת ל"מושלמות" הופך נטל ואמצעי התשה בלתי רגיל. עבור הפרפקציוניסט הוא מלווה בהתמכרות להשגת מטרות והוכחה בלתי פוסקת שהוא בסדר כי "שום דבר איננו מספיק טוב" יכול לקבל מענה רק בפעולה במציאות. מדובר בכוח אדיר וניסיון נואש להימנע מכל צורה של להיות לא בסדר, להיות מעורב במחדל, נוכח ביקורת עתידית לדרכי פעולתו או מחשבתו מה שיוצא מכך לבד מבדידות חברתית, וסטרס, יתר קורטיזול, בעיות תזונתיות ואדם שמגיע ליכולות על אנושיות והישגים יוצאי דופן. פרפקציוניזם יכול להביא לא רק חוֹסֶר אִזוּן בחיים האישיים ובמרחב הקריירה גם לכאורה לכבוד. אלא שהישגיו האדירים ויוצאי הדופן, בדרך כלל לא זוכים לכבוד המיוחל, נושא בו ידובר בסעיף הבא: ריחוק ממחמאות והכרה לצד לחץ מתמיד ובהמשך, רגשי אשמה ותחושה שהאני לא בסדר [מקור] יתר קורטיזול [מקור] שמוביל לסוכרת, יתר לחץ דם ואי ספיקת כליות [מקור], מעורבות בהורות נעדרת  ולחיצת שיניים מתמדת בזמן מנוחה או ריכוז במשימה שמוביל לקשיי בליעה בגיל המבוגר ותחושת מחנק [מקור], נושא עליו פרסמתי – כאן. לחץ דם גבוהה מסיבות נפשיות ויתר סטרס בחיי האדם –כאן, כאן וכאן יתר לחץ דםכאן, ביקורת עצמית בלתי פוסקת [מקור], וחרדה קיומית [מקור], דמנציה ואי ספיקת כליות [מקור].

    למאמרי – תחושת מחנק, דיספגיה – נתקע לי בגרון

    ביקורת מבזה

    4 . דחיית מחמאות – שבחים מנופחים משפילים או מסיתים את האדם מקו המטרה אל עצמו. דברי כבוד מוציאים את האדם ממסלול מחשבתו ומפעילותו להשגת המטרה. מחמאה יכולה לגרום לדאגת יתר לגבי ה"מה אנשים אחרים חושבים עליו" לעתים רחוקות אדם רב השראה משתוקק להכרה, להתרגש ממחמאה אבל המחמאות לא חודרות ללב משום שאינה מגיעה בזמן הנכון, ונתפסת שם כשבחים מנופחים והפרעה לעבודתו או מחשבתו [מקור].

    כשמישהו אומר לילד שנחשף לביקורת ממושכת בתחילת חייו משהו נחמד, הוא עלול למצוא מיד דרך להסיט אותה הצידה – לעתים קרובות הוא מסלק מחמאה עם ביקורת עצמית (הפתעה) [מקור]. כך אם אוהבים את החולצה החדשה, למשל, יסלק בהגד שזה לא הצבע שבאמת רצה לקנות אבל זה פשוט מה שהיה בחנות במידה שלו. בדרך זו או אחרת, אדם שמחפש את האמת מנטרל כל הגד חיובי שמופנה כלפיו, כי הוא עצמו נתון ומגוייס למטרה אחרת. הנושא מסתבך כאשר חברים ובני משפחה מביעים את אהבתם, עמוק בפנים בוגר כזה פשוט לא מאמין להם וחושד פעמים רבות, שהוא בפועל משעמם אותם ואולי שהוא נמאס עליהם [מקור]. הנושא מסתבך עוד יותר אם מסרים מעורבים ולא יציבים כמו אם מתבצעת עשיה רצויה, בעיקר כמו סיוע להשגת מטרה. מסר כזה רב משמעות בעיני "דוחה המחמאות" זו חביבות ממיסה שיכולה לעודד את קו העשייה ולהעצים את ההשראה, אף לעורר אהבה ממש כלפי שותף בעבודה, וברגע אחד כמו פגיעת ברק מילה יכולה להסיט מקו המטרה, להאט את מהלכה של החשיבה (של מקבל המחמאה) ולאיים עליו ולהישמע קשה מאוד בקרבו של אדם שספג ביקורת מתמשכת רבה מדי בילדותו והדברים יכולים להגיע לידי כך שיביא את עצמו לשפל, אבדן ביטחון עצמי, חרדה [מקור] ולהסתלק משם [מקור1, מקור2, מקור3, מקור4, מקור5, מקור6, מקור7].

    5. מביך עצמו חברתית נוכח הכרה בהישגיו.

    אנשים שחווים בושה כרוכים בתחושה שיש בהם פגם יסודי [מקור]. בעוד שבושה קשורה ב"אני לא בסדר" יש והיא עולה מתי שה"אני החברתי" של האדם מאוים, בגלל אובדן מעמד או קשרים חברתיים והוא מבקש להנכיח איום זה כדבר שיש בו הצדקה. המבקר הפנימי עשוי לקום עליו, ולומר לו בפשטות: "אתה אדם רע, חסר ערך, או שאין לך שום ערך". האמת היא, שעד כמה עמוק תגיע הרגשת הבושה, לעתים קרובות אין לה הרבה קשר לכישוריו, יכולותיו או ערכו וכל הישיגיו או מה שעשה ברגיל רוב העשייה מעל ומעבר, בוודאות שהיא בסדר. 

    מושגים נפוצים שחופפים לבושה כוללים מבוכה, השפלה עצמית ותחושת אשמה. כתוצאה מהד הביקורת הממושכת ויחס חיובי של אחרים, שנמצא כניגוד מוחלט אליה [מקור]. ניגוד כזה יוצר לעתים מאבק פנימי שקורע בכאב את הנשמה. השפלת עצמו מאחד אותה מחדש.

    בוגר שסבל מביקורת מתמדת בילדותו מסוגל להביך את עצמו בחברה, בעבודה, ולעשות משהו שמשפיל את עצמו במרחב הציבורי, והדברים מוזרים עד כדי כך שהוא עצמו לא מבין מהיכן כל זה צץ – כאב הילדות שאוחז בו כה גדול ומאיים שהצורך ב"חיבור מחדש" מנצח. הפעולה של האיחוד באמצעות השפלה עצמית, לא רק שיכולה להיראות מביכה ולעורר שיחות היא לא מפסיקה לעורר שיח פנימי ביקורתי לאורך כל חייו, כך הד העבר ממשיך ולא גווע [מקור.

    פעולת הבכה שכזו יכולה למחוק את ההישגים האדירים שהאדם הגיע אליהם, מבחינת הוא עצמו, במקרה שזכה להכרה

    [מקור]. בהמשך הדבר פוגע עוד יותר בחוסן העצמי והתחושה הכללית שאין לו על מי לסמוך, לא מבחוץ, ולא מבפנים . תחושה שמעודדת חרדה מצד אחד [מקור], חיפוש אחר האמת מצד שתיים [מקור] ובדידות נושא עליו פרסמתי – כאן

    5. אמפתיה ונתינת יתר

    נדיבות יכולה לשפר את ההערכה העצמית של ה"אני" הרמוס ומהווה אינדיקטור חשוב למערכת יחסים מתמשכת. אנשים שספגו ביקורת תכופה בילדותם מפתחים לעתים קרובות תחושת אמפתיה מוגברת וחווים נתינת יתר. נתינה שהיא חסרת גבולות ונושקת ל"בורדר ליין".

    האמפתיה קשורה בדרך כלל במערכת היחסים עם האם [מקור], אבל ישנם מקרים חריגים בהם

    האמפתיה שולטת בחיי הרגשות והאדם מתמסר לקליטת סבלי הזולת.

    מדובר ביותר מפיתוח יכולת להבין ולהשתתף ברגשותיהם של אחרים. אדם שסבל מביקורת מתמשכת בילדותו נשאב לכאב הזולת, ולוקח על עצמו משימת על  להנמיך את הכאב הזה שם, גם אם מדובר בכאבם של בעלי חיים, נהרות או עצים, וכמובן כאבם של ילדים ובני-אדם [מקור]. כמי שלא ינוח עד שהמטרה תושג, כך גם כאן. הדבר עולה ומעורר התגייסות גדולה מצידו כשהוא מנסה לפעול במהירות שהסובל עצמו מתקשה לקבל ולהבין אותה [מקור]. הוא חש את הסכנה לבריאותם של הסובלים ונאבק למענם, עד כדי כך שהכל מתערבב ומקשה על חייו הוא. מדובר בהבנה אינטואיטיבית של הסכנה האפשרית שעומדת לפני אנשים זרים, שסובלים, או בחשש מוצדק למה שמישהו מהם לא הם עצמם עלול לעבור, כאשר מדובר בבעל יכולת ריפוי שפוגש מחלה או על רגישות יתר להגשמת הרצון של הזולת כמו במצבים בהם אי אפשרות לגייס אמצעים להשלים את המשימה, למשל של אמן גדול, כל כולו שם לסייע וכאמור הכל יכול להערם ולהסתבך. הוא זוחל מותש מתחנן להושיע, לא מרפה, עד שכמעט נצלב. יש ומתפתחות בו יכולות נדירות שעומדות בהמשך לטובת החברה. נושא שזכה לכותרת "נתינת יתר מתוגמלת באלימות".

    למאמרי – מגיע לי – העדר הכרה במאמץ של השועט קדימה, יכולה להרוס אותך

    אפיגנטיקה ומזון כתרופה ביולוגית להחלמה ממחלות גנטיות

    לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך שאולי לא יאמינו לי – Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice
    לורנצו לוטו – דיוקן עם עלי שושנה נבולים – ללמדך ש"אולי לא יאמינו לי" –סביר שלא יודו לך, ואם כן ההכרה לא תיגע .בלבך Portrait of a Gentleman in his Study c. 1530 Oil on canvas, 98 x 111 cm Gallerie dell'Accademia, Venice

    6 – העדר ביטוי רגשי

    הבעת רגשות משפיעה על הבריאות שלנו [מקור1, מקור2]. אבל, הבעת רגשות לילדים קשה מאשר לילדות. כאשר לילד או ילדה שחיו בסביבה ביקורתית היא אפילו לפעמים די מסוכנת ונתפסת כהפגנת חולשה [מקור]. ידוע שילד שמתלונן על עוולות שנעשו לו יכול להיחשף לנזיפה מהוריו, פשוט לא יאמינו לו. אב, כזה יכול להשיב "תכה אותם בחזרה", במקרה הטוב, במקרה הרע יצליף בו. למבוגרים שנאבקים להביע את רגשותיהם יש דבר אחד במשותף; כילדים, הם למדו שזה לא בטוח להמשיג את רגשותיהם [מקור].

    רוב המבוגרים לא באמת הכשירו השתקה רגשית, הורים אולי לימדו כמחאה נגד מודל של הדורות שלפניהם ש"טוב להמשיג ולבטא רגשות", אבל הביקורת הכללית והגדים מניפולטיביים כגון: "זה לא כל כך נורא" או "אתה תהיה בסדר" ורע מכך "במה נכשלת?" הכריע אותם. כך, ילד לומד לא לבטא את הצרכים הרגשיים שלו כאשר רגשותיו בפועל בוטלו לעתים קרובות. יותר מכך אם חבורת הילדים הקניטו אותו או לעגו לו על שנפלט לו ביטוי רגשי [מקור].

    הרגש הנפוץ הוא עליזות וכעס. יוצא מכך שילדים רבים חווים שהם צריכים להיות עליזים, שמחים או מאושר כל הזמן. פרפקציוניזם רגשי הוא מטרה שקל להיכשל בה. בלתי אפשרי לשלוט ברגשות, לכן, לעתים קרובות אדם שהמטרה קדושה בעיניו, פשוט מסווה את כל הרגשות שלו. המאמץ הזה אדיר, אבל לא להיראות חלש או פתטי מכבד אותו בניצחון שקל לו להזדהות איתו [מקור].

    ביקורת מבזה

    עד כמה שהילד הזה סבל בתחילת דרכו מביקורת מבזה וממושכת הוא עצמו אינו יכול להסתלק ממנה ועד כמה שהסבל מציף אותו, כשהביקורת תוקפת וכשהיא מתקרבת אליו ויורה בו את חיציה, או כשהוא עצמו נוכח מה שאיננו מספיק טוב אין אדם שיותר קשה לו להימנע ממנה בעצמו והילד הזה כשבגר נעשה הרסני, ביקורתי וזועם  [מקור]. חקר האמת קורס, הראיה למעמקים נדחקת, הראיה המרחבית, עליה אנשים כאלו עמלו כל חייהם, נרמסת והמנגנון הילדותי של "מטרה" מטרת על ולהוכיח את האמת קם ומוצא באופן אוטומטי את דרכו לראות פגמים באנשים אחרים, דעות קדומות, גזענות, זעם נוכח האחר הכל מתערבל ועולה גם הביקורת העצמית קמה ופורצת ומשתקפת בעמדות השוללות את העשיה, אופן המחשבה, וגם את אורחות חייהם של אחרים – נושא זה מביא להרחקת חברים ושותפים למשימה ולבדידות. נושא שמככב במרחבי עשיה, אמנות, מדע והניכור החברתי קורע, הבדידות מתרחבת ולוחצת מכל הצדדים [מקור].


    חשוב להכיר בכּוֹשֵׁר הִתאוֹשְׁשׁוּת מדהים שאנשים כאלה מתפתחים לעתים קרובות. בהבדל מהחשש מהכרה ומחמאה, הרס המשימה מניעה אותם קדימה בעוצמה, שהיא בלתי נתפסת ונראית מבחוץ כפיתוחם של מנועי צמיחה אישית ודהירה אחר הצלחה מול מכשולי החיים הבוגרים כעוצמה פנימית בלתי מעורערת ונערצת.

    נשארו לך שאלות 

    אשמח להשיב על כל שאלה 

    לטופס פנייה ישירה אל ירון מרגולין – נא להקליק – כאן  

    בבקשה לא להתקשר משום שזה פשוט לא מאפשר לי לעבוד – אנא השתמשו באמצעים שלפניכם –

      שמי Name:


      טלפון phone:


      דוא"ל (כדי שאוכל להשיב לך מכל מקום בעולם) Email:


      איך אני יכול לעזור לך How can I help you:


      אפשר לקבל את בדיקות הדם החריגות שלך Exceptional laboratory tests:


      למען הסר ספק, חובת התייעצות עם רופא (המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי של כל מטופל או שלך) לפני שימוש בכל תכשיר, מאכל, תמצית או ביצוע כל תרגיל. ירון מרגולין הוא רקדן ומבית המחול שלו בירושלים פרצה התורה כאשר נחשפה שיטת המחול שלו כבעלת יכולת מדהימה, באמצע שנות ה – 80 לרפא סרטן. המידע באתר של ירון מרגולין או באתר "לחיצות ההחלמה" (בפיסבוק או MARGOLINMETHOD.COM ), במאמר הנ"ל ובמאמרים של ירון מרגולין הם חומר למחשבה – פילוסופיה לא המלצה ולא הנחייה לציבור להשתמש או לחדול מלהשתמש בתרופות – אין במידע באתר זה או בכל אחד מהמאמרים תחליף להיוועצות עם מומחה מוכר המכיר לפרטים את מצבו הבריאותי הכללי שלך ושל משפחתך. מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא מוסמך או רוקח בכל הנוגע בכאב, הרגשה רעה או למטרות ואופן השימוש, במזונות, משחות, תמציות ואפילו בתרגילים, או בתכשירים אחרים שנזכרים כאן.

      For the avoidance of doubt, consult a physician (who knows in detail the general health of each patient or yours) before using any medicine, food, extract or any exercise. The information on Yaron Margolin's website or the "Healing Presses" website (on Facebook or MARGOLINMETHOD.COM), in the above article and in Yaron Margolin's articles are material for thought – philosophy neither recommendation nor public guidance to use or cease to use drugs – no information on this site or anyone You should always consult with a qualified physician or pharmacist regarding pain, bad feeling, or goals and how to use foods, ointments, extracts and even exercises, or other remedies that are mentioned as such

      מאמרים אחרונים

      נשלח ב כללי